Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Petr, dr Ševčík, Tymeš,
Komzala.
Zapisovatelé dr Ducháček, dr Falťan.
Člen vlády: ministr Nosek.
194 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar;
zástupci tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
Zpráva výborů osidlovacího, živnostensko-obchodního,
soc.-politického a právního (podle §
35 jedn. řádu) o vládním návrhu
zákona (tisk 119) o některých zásadách
při rozdělování nepřátelského
majetku, zkonfiskovaného podle dekretu presidenta republiky
ze dne 25. října 1459, č. 108 Sb., o konfiskaci
nepřátelského majetku a Fondech národní
obnovy.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Zahajuji 37. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 2. odst. 4 jedn. řádu obdrželi:
na dnešní schůzi posl. Slíva,
dr L. Novotný, na tento týden posl. Vido,
dodatečně pro včerejší schůzi
posl. dr Neuman.
Přistoupíme k projednávání
pořadu, na němž je
Zpráva výborů osidlovacího, živnostensko-obchodního,
soc.-politického a právního o vládním
návrhu zákona (tisk 119) o některých
zásadách při rozdělování
nepřátelského majetku, zkonfiskovaného
podle dekretu presidenta republiky ze dne 25. října
1945, č. 108 Sb., o konfiskaci nepřátelského
majetku a Fondech národní obnovy (tisk 419).
Zpravodajem za výbor osidlovací je p. posl. Weiland.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Weiland: Slavná sněmovno!
Vládní návrh zákona o některých
zásadách při rozdělování
nepřátelského majetku, zkonfiskovaného
podle dekretu presidenta republiky ze dne 25. října
1945, čís. 108, je základním kamenem
velikého díla osidlovacího, kterým
bude rozdělení konfiskovaného nepřátelského
majetku. A tak, třebaže praktický charakter
tohoto zákona je úzce časový, stane
se v budoucnu historickým dokumentem našich schopností,
našich snah i naší prozíravosti v řešení
jednoho z největších úkolů, před
které nás postavila poválečná
doba, t. j. osídlení a zabezpečení
pohraničí očištěného od
Němců.
Je to zákon dílčí, týká
se rozdělení majetku živnostenského
a domovního, ale je základním východiskem
k rozdělení dalšímu, ať již
se bude týkat zemědělských usedlostí,
průmyslových podniků nebo jiných velkých
majetkových podstat. Je prvním v řadě
zákonů a vládních nařízení,
jimiž definitivně provedeme velké osidlovací
dílo; udává směr, ale dodává
též důvěru širokým vrstvám
lidovým, důvěru v parlament i vládu
republiky, že započaté dílo společným
úsilím přivedeme k úspěšnému
konci, že veliký akt dějinné spravedlnosti,
jímž je navrácení téměř
celé třetiny státního území
do vlastních rukou, našel nás dostatečně
velkými, připravenými a schopnými
pochopit tuto skutečnost i její význam pro
budoucí život i rozvoj národa a státu.
Je dokladem, že jsme učinili vše, aby již
nikdy se nemohla opakovat žádná kolonisace,
žádná germanisace našich hranic.
Státní území, odtržené
na podzim r. 1938 od republiky a nazývané dnes všeobecně
naším pohraničím, vyvíjelo se
v minulosti podstatně jinak než kraje ryze české.
Přirozeným důsledkem tohoto odlišného
vývoje byl i odlišný vývoj v posledních
dvaceti měsících v poválečných
poměrech, právě tak jako skutečnost,
že dnes jsou poměry v pohraničí zcela
jiné nežli v ostatních částech
našich zemí. Jestliže se brzy po květnové
revoluci volalo po rychlém organickém splynutí
osvobozeného pohraničí s vnitřními
kraji českými, bylo to volání jistě
plně oprávněné, ale zůstalo
pouhým přáním, protože k jeho
splnění naprosto chyběly nutné předpoklady.
Je nesporné, že jednou se toto přání
musí stát skutkem, že k žádanému
i žádoucímu splynutí dojít musí,
a to čím dříve, tím lépe
pro nás, pro pohraničí i pro stát.
Ale nejprve je nutno vytvořit v pohraničí
stejné poměry hospodářské,
společenské i kulturní, jako jsou v ostatních
krajích Čech a Moravy. A k tomu prvním předpokladem
je dokončit osídlení a odstranit dnešní
neblahý stav provisoria v majetkových věcech.
Pohraniční kraje byly po staletí kolonisovány
a současně germanisovány. Důsledky
německé kolonisace v českých zemích
byly pro náš národní život tragické.
Stát národní stal se státem národnostním
se všemi důsledky z toho vyplývajícími
a tíhu této přeměny cítili
jsme až do května 1945. Za husitských válek,
které měly vedle náboženského
i silný ráz vlastenecký, bylo dobře
pochopeno, jakým nebezpečím jsou Němci
uvnitř státu. A proto došlo tehdy k značnému
očištění hraničního území.
Ale později vlivem šířícího
se luteranismu Němci sice zvolna, ale úspěšně
znovu pronikali do vnitra země. Katastrofa bělohorská
otevřela pak germanisaci cestu úplně. Století
za stoletím pronikali němečtí kolonisté,
podporováni a favorisováni rakouskými vládami,
záměrně do vnitra českých zemí.
Jejich postup, zpočátku pomalý, zrychlen
byl za Josefa II. a zvláště ve století
XIX. s rostoucím průmyslovým podnikáním.
A tak, když v letech devadesátých minulého
století podařilo se vzkříšenému
a vyspělému národu zhruba zastaviti hrozivý
postup germanisace, sahalo zněmčené území
tehdy v Čechách na západě až
k samé Plzni, na severu až k Mělníku,
veden byl těžký zápas o Most, Budějovice,
Brno, poněmčeny byly široké kraje jižní
a severní Moravy, celkem třetina českých
zemí byla v německých rukou. Celé
velké a bohaté kraje našeho státu, mocný
průmysl a úrodné lány, které
měly sloužit lepšímu životu našeho
lidu, staly se v rukou Němců velikým nebezpečím
pro naši hospodářskou i politickou samostatnost.
Už v letech sedmdesátých lze jasně konstatovat,
že čím dál tím víc snaží
se Němci v našich zemích uplatnit požadavek
rozdělení Čech i Moravy na území
české a německé. Interpelace německých
poslanců na říšské radě
rakouské 28. dubna 1880 mluví již otevřeně
o uzavřeném německém jazykovém
území Čech a resoluce obce Úhošťany
u Kadaně z 20. června 1880 jde již tak daleko,
že vyslovuje myšlenku rozdělení Čech
na c. k. rakouské Deutschböhmen.
Dr Tobolka ve svých politických dějinách
uvádí, že radikální živly
mezi Němci si pod tímto pojmem představovaly
úplně rozloučení a zřízení
samostatné provincie Deutschböhmen se zemským
sněmem v Liberci a pronikavé rozdělení
všech státních úřadů podle
jazykového území. K tomu sice nedošlo
pro jednotný a prudký český odpor,
ale i pro nechuť rakouských vlád k nebezpečnému
dělení Čech, které by bylo znamenalo
posílení velkoněmecké myšlenky
mezi českými Němci. Ale prakticky toto uzavřené
německé území Čech existovalo
až do podzimu r. 1918. Němci neuznávali jazyková
nařízení, bojkotovali je, úřadovali
u soudů i jiných státních úřadů
výhradné německy i v případech
českých a šli ve své nenávisti
tak daleko, že terorisovali lidi česky mluvící
i na ulicích. Kapitál, průmyslové
podniky, obchod, půda i lesy, vše bylo v jejich rukou.
Byla to ohromná hospodářská i politická
moc, kterou cele vrhli do boje proti všemu českému
v tomto t. zv. uzavřeném území.
Když pak porážkou Rakouska i Německa skončila
první světová válka ve znamení
Wilsonova hesla o sebeurčení národů,
domáhali se i tito kolonisté farisejsky svého
sebeurčení a pokusili se znovu o vytvoření
Deutschböhmen, tentokráte v ozbrojeném povstání.
Povstání bylo zlikvidováno, český
stát byl obnoven ve starých historických
hranicích a dostal do vínku i neblahé dědictví
posledních Přemyslovců - 3 miliony Němců.
Stali se československými státními
občany se všemi právy a povinnostmi z toho
vyplývajícími. Měli své politické
zastoupení podle principu demokracie v obcích, zemích
i ve státě. Měli naprostou svobodu v rozvoji
svého kulturního života a jejich obrovská
hospodářská moc zůstala nedotčena.
A přece použili první příležitosti,
poskytnuté ze zahraničí, z říše
Německé, aby se znovu pokusili o uskutečnění
starého snu, odtržení zněmčeného
území Čech a Moravy. Tento pokus se jim podařil
na podzim roku 1938 mnichovskou úmluvou, ale skončil
v květnu 1945 úplnou katastrofou Německé
říše, ale i sudetských Němců.
Problém německé menšiny v československém
státě byl definitivně rozřešen
odsunem Němců za hranice státu, rozřešen
sice tvrdě, ale jedině spolehlivě, což
bylo uznáno i všemi vítěznými
mocnostmi.
Za Rakouska lišilo se zněmčené území
od ostatních krajů našich zemí diametrálně
tím, že žilo výhradně německým
duchem, zatím co český život existoval
takřka jen v podzemí. Po vytvoření
Československé republiky zmírnil se sice
tento rozdíl, ale odlišení zůstávalo,
protože pohraničí žilo dvojím duchem:
českým a německým. Dnes žije
pohraničí jen duchem českým. S Němci
odešel i německý duch. Tím byl splněn
jeden ze základních předpokladů pro
splynutí pohraničních krajů s kraji
vnitřními, ale to ještě nestačí.
K tomuto splynutí je zapotřebí uskutečnit
ještě další nutné předpoklady.
Pouhým odsunem Němců nebylo by německé
nebezpečí zplna odstraněno, kdyby byla Němcům
ponechána možnost ucházet se o svůj
majetek cestou mezinárodní. Vidíme dnes,
jak již za 20 měsíců po porážce
ve velmi četných případech tyto pokusy
činěny jsou. Odsun je spravedlivým důsledkem
politické činnosti našich Němců
v první republice a jejich zrady na státě.
Ale výsledkem této politiky byla i naše národní
katastrofa v roce 1938, okupace našeho státu a jeho
hospodářské zbídačení,
strašlivé škody válečné
a nesmírné oběti celého národa.
Tyto škody je nutno nahradit, je nutno zaplatit veliké
nucené válečné úvěry,
kterými jsme museli pomáhat financovat německou
válku. Bylo tedy jen spravedlivé, aby ti Němci,
kteří s jásotem vítali v říjnu
1938 svého vůdce, kteří nadšeně
přijímali své připojení k Říši,
z jejichž návodu a za jejichž účinné
pomoci byly bezbranné republice zasazovány nejtěžší
rány, aby tito Němci nesli také svou část
odpovědnosti nejen nuceným odchodem, ale aby také
svým majetkem aspoň z části hradili
to, co způsobili. Proto byly vydány panem presidentem
republiky dva konfiskační dekrety, které
mají historický význam: dekret č.
12 o konfiskaci zemědělského majetku a dekret
č. 108 o konfiskaci nepřátelského
majetku, jímž se konfiskuje všechen německý
a nepřátelský majetek bez náhrady
pro stát. Tím bylo spravedlnosti učiněno
zadost, ale tím byl položen i základ k velikému
dílu osidlovacímu. Konfiskační dekrety
umožnily příliv více než 2 milionům
českých lidí do osvobozeného pohraničí,
zajištění nepřátelského
majetku i rozvoj nového českého života
v těchto krajích.
Ovšem při rychlém tempu poválečného
života nebylo možno předvídat vývoj
nových poměrů a tak za několik měsíců
objevily se již vady a nedostatky těchto zákonů.
S výjimkou celkem nepatrného zlomku českého
majetku byl všechen majetek v pohraničí majetkem
německým. Konfiskační dekrety zavedly
na tento majetek národní správu - opatření
jistě správné pro přechodnou dobu.
Ale opatření, které má ráz
provisoria, čím déle trvá, tím
více je zdrojem nejistot, obav a z nich prýštící
podlomené energie, nechuti k práci, otupělosti
a dokonce apatie.
Celý hospodářský život v pohraničí
je veden stále na podkladě systému národní
správy. A trvá to již trochu dlouho. Tím
se podstatně liší od hospodářského
života ostatních krajů českých
a v tom je také spatřovat jednu z překážek
na cestě k dokonalému organickému splynutí
tohoto území s územím ostatním.
Dnes již je nezbytné třeba odstranit národní
správy, zbavit pohraničí těchto tíživých
pout a dopřát mu možnost plného hospodářského
rozvoje. Vkročili jsme do dvouletky, ale jak má
živnostník nebo jiný drobný podnikatel
v pohraničí rozvinout stoprocentní činnost,
když jako národní správce je ve své
práci těžce bržděn starostí
o existenci, o osud svůj i své rodiny, protože
nic a nikdo nedává mu dnes právní
jistotu, že podnik bude jeho? A přece tito lidé
nemohli odejít do krajů našeho státu
dříve obývaných Němci jen z
čirého vlastenectví, jen z idealismu. Nemohli
odejít jen spravovat majetek těch, kteří
byli odsunuti za hranice, bez naděje, že by mohli
dosáhnout vlastnictví toho, co mnohdy zachránili
obětavě před zkázou nebo znehodnocením.
Je třeba odstranit tu stále tíživější
atmosféru nejistoty v majetkových věcech,
je nutně třeba přikročit co nejrychleji
k definitivnímu řešení těchto
věcí, aby hospodářské poměry
v pohraničí byly aspoň takové, jaké
jsou ve vnitrozemí, tak aby i pohraničí mohlo
čestně splnit úkoly dvouletky vládním
programem na ně kladené.
Ale je tu ještě druhý, neméně
vážný důvod pro rychlou likvidaci národních
správ. Ukončením odsunu Němců
změnily se podstatně životní poměry
obcí a měst v pohraničí. Četné
národní správy pracují s deficitem,
prakticky tedy na účet Fondu národní
obnovy, bez naděje, že by v budoucnu mohly tato pasiva
uhradit. Tím se výnos konfiskovaného majetku
zmenšuje čím dál tím víc
o větší řadu milionů, což
vzhledem k naší hospodářské situaci
není bez významu.
Je třeba, aby odevzdávání zkonfiskovaného
majetku bylo co nejvíce urychleno. Nespravované
nebo špatně spravované majetkové hodnoty
chátrají, upadají a pozbývají
na ceně, ať se to týká budov, usedlostí,
nebo nábytku či motorových vozů. V
národních správcích vytvořila
se nám mnohatisícová skupina zvláštní
kategorie, skupina jakýchsi čekatelů na existenci,
skupina lidí, jichž trpělivost mění
se postupem času na resignaci. Je proto zcela pochopitelné,
že jak předsednictvo sněmovny, tak poslanecké
kluby i četní poslanci sami jsou už po řadu
týdnů zahrnováni stále četnějšími
žádostmi o urychlené projednání
této osnovy, která, jakmile se stane zákonem,
znamená brzký konec nejistoty a zavedení
řádných majetkových poměrů
do pohraničí. A tu je nutno konstatovat, že
osnova nebyla ani odkládána ani nijak úmyslně
zdržována. Naopak, byla projednávána
velmi svědomitě. Projednávaly ji čtyři
výbory, prošla jednáním zvláštních
komisí těchto výborů a zástupcové
všech politických stran měli na mysli jediný
cíl: zlepšit situaci v pohraničí, přispěti
v úsilí o klid a hospodářský
rozvoj a dokončit osídlení. Ale objevilo
se několik zdánlivě protichůdných
zájmů. Problém osídlení objevil
se v celé své šíři i hloubce,
a ve světle poznaných skutečností
i u vědomí velké zodpovědnosti, kterou
tu parlament bere na sebe, bylo nutno původní návrh
vlády z velké části změnit
a přizpůsobit potřebám pohraničí
i osidlovací politice.
Nejobtížnější byla otázka
přednostního práva. Na jedné straně
t. zv. přednostní uchazeči, tedy zahraniční
vojáci, osvobození političtí vězni
a partyzáni, drobní čeští lidé,
kteří v boji za svobodu obětovali vše
a nasadili i životy. Starost o ně, o jejich existenční
zabezpečení je nekompromisním mravním
příkazem nás všech. Tito lidé
neměli příležitost ucházet se
o národní správy v době, kdy se udělovaly,
protože byli ještě většinou za hranicemi
nebo v ošetření, nebo byli vázáni
jinými okolnostmi významnými pro blaho vlasti
a státu. Muselo se proto na tyto lidi pamatovat.
Na druhé straně jsou národní správci
pracující v pohraničí již půldruhého
roku, pomáhající tvořit nové
hospodářské i společenské hodnoty,
lidé, kteří již srostli s novým
prostředím, kteří v revolučních
dnech chaosu a nejistoty uposlechli výzvy vlády
a šli zabezpečit navrácené osvobozené
území republiky. Byli významnou složkou
onoho historického manifestačního nástupu
jednoho a půl milionu drobných českých
lidí, kteří hned v prvních chvílích
šli nahradit Němce a položit základy novému
českému životu v těchto krásných
krajích. Nelze přes ně proto také
přejít, už proto ne, že je v pohraničí
prostě potřebujeme. Odsunovat jejich zájmy
na vedlejší kolej znamenalo by nebezpečně
porušit dosavadní vývoj a ohrozit výsledky
dosavadního osidlování. Bylo tedy nutno hledat
mezi těmito dvěma složkami vhodné řešení.
Předložená osnova je výsledkem usilovného
snažení a snad právě proto, že
její projednání se protáhlo o několik
týdnů, můžeme dnes ve vší
skromnosti říci, že dáváme našemu
osvobozenému pohraničí v této osnově
a v příštím zákoně dílo
dobré.
Osnova zavádí zkrácené přídělové
řízení na rozdíl od konfiskačního
dekretu, oddlužuje veškerý konfiskovaný
majetek okamžitým převodem dluhů na
Fond národní obnovy a dává možnost
Radě osidlovacího úřadu, aby zakročila
všude tam, kde by rozhodnutí národního
výboru porušilo zákon. Dává přednostní
právo k nabytí vlastnictví osvědčivším
se národním správcům na drobných
živnostech a zaručuje současně těm,
kteří se o naše osvobození zvlášť
zasloužili, našim zahraničním vojákům
a osvobozeným politickým vězňům,
že ve svých spravedlivých nárocích
nebudou zkráceni. Poskytuje možnost vlastnictví
rodinného domku především zasloužilým
a obětem boje proti nacismu, ale nezapomíná
při tom na našeho dělníka, na horníky,
skláře, textiláky, kovodělníky,
kteří jsou především zárukou
úspěšného hospodářského
vývoje v pohraničí.
Tento zákon se týká 40.000 drobných
živností a 200.000 rodinných domků.
Přinese tedy jistotu a s ní úlevu i konec
pochybám téměř čtvrt milionu
českých rodin, tedy téměř jednomu
milionu lidí v pohraničí. Přinese
do majetkových poměrů v pohraničí
jasno a uklidnění a stane se tak základním
kamenem stabilisace, která znamená klid, jehož
je dnes našemu pohraničí nejvýše
třeba. Proto je tento zákon jedním z nejvýznamnějších
zákonů, které tato sněmovna projednala
a schválila. Je však zároveň svědectvím,
že všichni jsme si plně vědomi své
velké odpovědnosti za úspěšné
splnění historického úkolu, kterým
je vybudování nového českého
pohraničí, vracejícího se po staletích
zpět do našich rukou.
"Nesmíme se vzdáti krásné naší
tradice hraničářské", řekl
pan president ve svém projevu k 8. listopadu loňského
roku. A pokračoval: "Nejen Tábor, také
Domažlice budou nyní našim programem. A nezapomínejme,
že všecko naše konání musí
tu býti proniknuto vysokým ideálem mravním.
Bez tohoto mravního ideálu se nám toto naše
veliké dílo národní zdařiti
nemůže. Neboť prožívajíce
znovu českou rekolonisaci, musíme si uvědomit,
že práce v pohraničí je prací
pro život naší republiky nesmírně
významnou. Je to skutečně novostavba na půdě
panenské." Potud slova pana presidenta.