Byla také vyslovena obava, aby zákon se nerozcházel
s ustanovením živnostenského řádu,
podle kterého se ruší živnost, kterou
majitel neprovozuje po dobu 6 měsíců, a to
v ustanovení předloženého zákona,
podle kterého může býti vinníku
zastavena činnost na čas nebo na trvalo. Právní
výbor rozhodl, že tyto pochyby jsou bezpodstatné.
Živnostensko-obchodní výbor přes všechny
obtíže v jednání dokázal dodržením
lhůty usnesené předsednictvem sněmovny
v dohodě s předsedy klubů, že dovede
plnit vytčené pensum a v kladné spolupráci
všech složek Národní fronty dovede plně
projevit svou zdravou dělnost. Tato okolnost bude jistě
radostně přijata všemi vrstvami našeho
národa, nejširší spotřebitelskou
veřejností, ale také všemi poctivými
živnostníky a obchodníky. Urychlenou tvorbou
zákonů jako je tento, o kterém jednáme,
tvoříme našemu lidu nový právní
řád a právní jistotu vymožeností
velké revoluční epochy, ze které se
rodí naše nová společnost. (Předsednictví
převzal místopředseda dr. Ševčík.)
Závěrem je prospěšné ještě jednou ostře osvětlit problém velkošmeliny v daném stavu naší společnosti. Tento problém nelze vystihnout lépe, než to učinil předseda vlády Klement Gottwald ve svém historickém novoročním projevu: Co jsou to šmelináři a hlavně ti velcí a největší? Jsou to deklarované a příživnické živly buržoasie, které opustily základny legální výroby a legálního obchodu a vrhly se jako žravé kobylky na skupování a zašantročování zboží, pokud je ho nedostatek. Šmelinářství, toť vřed, který odsává z národního těla životadárné mízy. Šmelinářství, toť v pravém slova smyslu rozvratnictví a protistátní činnost. Vláda nebude váhat předstoupit před ústavodárné Národní shromáždění s návrhem mimořádných opatření, zejména proti těm velkým a největším. Nebude trpěno, aby zatím, co jedni poctivě pracují, druzí je nepoctivě okrádali o plody této práce. Ve snaze po odstranění všech nežádoucích příživnických zjevů z našeho distribučního aparátu počítá vláda s aktivní podporou všech poctivých obchodníků a živnostníků, neboť z úspěchu této akce bude míti nakonec prospěch nejen spotřebitel, nýbrž získá tím materiálně a morálně i poctivý obchodník a živnostník.
Jménem živnostensko-obchodního výboru
ústavodárného Národního shromáždění
navrhuji, aby vládní návrh zákona
byl přijat ve znění, schváleném
ve výborech. (Potlesk.)
Podpredseda dr. Ševčík (zvoní):
Zpravodajcom za výbor právny je pán posl.
dr. Bartuška. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Bartuška: Pane předsedo,
paní a pánové!
Právní výbor ve spolupráci s výborem
zásobovacím a živnostensko-obchodním
předkládá dnes ústavodárnému
Národnímu shromáždění
ke schválení vládní návrh zákona
o stíhání černého obchodu a
podobných pletich. Vyhovuje tím jistě vůli
veškerého pracujícího lidu, aby v době
budovatelského elánu, v době výstavby
státu a zajištění zdaru dvouletého
hospodářského plánu byly postaveny
mimo společnost ty deklasované vrstvy, které
se rozešly s pracujícím lidem, které
chtějí kořistiti v této tak těžké
a odpovědné době z práce a nadšení
našeho lidu.
Zákon o stihání černého obchodu
a podobných pletich již ve svém názvu
vystihuje to, co náš lid jako zlo označoval.
Černým obchodem jsou ti, kteří chtějí
parasitit na poctivé práci, kteří
chtějí poškozovat pověst reálních
a řádných obchodníků a živnostníků.
Byly tedy jistě ukvapené pochyby, že by tímto
názvem byla dotčena čest obchodnického
a živnostenského stavu. Naopak, drobní, poctiví
živnostníci a obchodníci sami již dávno
volali po přísném a energickém stihání
černého obchodu.
Zákon, který je předkládán
ústavodárnému Národnímu shromáždění,
vytyčuje kompetenci jednak správních orgánů,
jednak řádných soudů. Skutkové
podstaty, které jsou dány v § 1, jsou společné
pro řádné soudy i správní orgány
a rozcházejí se jenom ve stanovení subjektivní
stránky, t. j., jak je zjištěno v § 4,
že pachatel ví, že tím může
ohroziti plynulé zásobování obyvatelstva
některého kraje nebo místa, nebo části
tohoto obyvatelstva. Jestliže bedlivě pročítáme
skutkovou podstatu § 1, pak sluší si všimnouti
toho, že se tam v prvé řadě stíhá
předražování, t. j. požadování
přemrštěné ceny za předměty
nezbytné potřeby, že se tam stíhá
také ten, kdo by nad obvyklou míru odebíral
výrobě, oběhu nebo spotřebě
důležité předměty, tedy tak,
že se stíhá i to, kdo by z nekalých
důvodů v této době budovatelského
nadšení zastavil nebo podstatně omezil výrobu
předmětů, a stejně i ten, kdo by bez
předepsaného povolení takovéto důležité
předměty vyvážel do ciziny nebo bez
platného dovozního povolení z ciziny dovážel.
Vidíme již na těchto skutkových podstatách, jak povaha tohoto zákona, jeho smysl a cíl jsou v příčinné souvislosti s dvouletým hospodářským budovatelským plánem. Jde o to, aby ty statky, ať již konsumní nebo investiční, které jsou určeny pro domácí trh, dostaly se nejkratší cestou za levnou cenu do rukou spotřebitelů, a na druhé straně aby zde byla kontrola statků, vyvážených z tohoto státu, s hlediska zájmů a potřeb dvouletého budovatelského plánu k zajištění nezbytných surovin k výrobě dalších statků a tudíž k rozmnožení a zvýšení životní úrovně našeho lidu. Je však třeba, aby nejenom správní orgány - o čemž nepochybuji, kde pronikl lidový prvek, kde zájmy lidu jsou chráněny - nýbrž také naše soudy si uvědomily tuto příčinnou souvislost s budovatelským plánem a aby podle toho, majíce nyní možnost postaviti se cele také do budování a výstavby tohoto státu, přísně, energicky a velmi rychle trestaly ty, kteří by se rozešli se řádnou společností, poctivými obchodníky, živnostníky a ostatními účastníky na výrobě a distribuci. Tu je pak třeba, aby naši soudcové přistupovali k plnění tohoto zákona s vědomím, že tam, kde zákon staví někoho pod ustanovení trestné sankce zločinu, kde jej označuje za zločince, jde skutečně o deklasovaného člověka, neboť on ohrožuje značnou měrou plynulé zásobování obyvatelstva, on se spolčuje k páchání takovýchto trestných činů, on sahá na samý kořen života jednotlivce nebo více lidí, ba dokonce může i těžce ohrozit a poškodit brannost státu. To jsou tak svrchované statky naší národní společnosti, že naši soudcové nesmí se zde obávati, jsou-li naplněny tyto skutkové podstaty, použití nejtěžších ustanovení a také energického potrestání již v zájmu toho, aby se takovýmto výrokem soudu oddělili tito lidé, kteří se chtějí přiživovat na poctivé práci pracujícího lidu, od těch, kteří chtějí příživničit, kteří chtějí parasitovat i v době výstavby a nástupu budovatelského plánu. Tak je tedy třeba, aby se naši soudcové postavili čelem k výstavbě státu, čelem k lidově demokratickému režimu a ruku v ruce s pracujícím lidem spolubudovali a také tím zajišťovali zvýšení životní úrovně lidu.
Jestliže pak čin byl spáchán ze zahálčivosti, jestliže někdo v této době projevil nedostatek vůle zapojit se do pracovního procesu, ba co víc, ještě chce parasitovat z práce druhých, pak také soudy nesmějí váhat použíti třeba fakultativního ustanovení o přikázání do donucovací pracovny a také stanovit sazby pobytu v donucovací pracovně, jak v § 7 jsou určeny.
Ale je ještě třeba si uvědomit, že
nejen těmi to skutkovými podstatami je naplněna
vůle lidu, vyloučit tyto lidi ze řádné
společnosti, označit je jako vrstvy deklasované
a příživnické, nýbrž i dalšími
ustanoveními, která ve své souvislosti teprve
jsou s to, aby naplnila onen účel a cíl,
který zákon sledoval. Jde zejména o to, že
majetkový prospěch, který si někdo
z této činnosti získal, musí v každém
případě propadnouti ve prospěch státu,
nebo stejně tak o to, že člověk, který
se dopustí těžkých zločinů,
nesmí po určitou dobu, anebo vyžaduje-li to
povaha jeho činů a také způsob, jakým
tyto činy prováděl, již vůbec
živnostenské oprávnění mít.
Otázka, o kterou šlo při § 14, točila
se okolo ručení majitele podniku. Je mou povinností
zdůrazniti zde jménem právního výboru,
že tak, jak vládní návrh byl navržen,
nebylo to něco nového, nebylo to něco, co
bychom teprve vytvořili, nýbrž šlo již
o použití ustanovení zákona z roku 1919,
který stejně v §§ 19 a 24 zaváděl
podobné ručení, jestliže šlo o
nedobytné peněžité tresty, uložené
zaměstnancům, zmocněncům, zástupcům
nebo jiným orgánům. Nelze tedy v tomto ustanovení
§ 14, jak zde bylo řečeno, spatřovati
nějakou tvrdost a strohost, kterou by bylo třeba
velmi opatrně vážit, aby se nepřekročily
určité meze, jež zde právním
řádem již dříve byly dány,
nýbrž je třeba vykládati je velmi přísně
v novém změní, na kterém jsme
se sjednotili ve výborech právním, zásobovacím
a živnostensko-obchodním. Ochrana řádného
a poctivého majitele podniku je zajištěna tím,
že on má možnost ze své péče
řádného hospodáře chrániti
se před takovými živly a za druhé, i
když se někdo přes jeho vůli dopustí
takového trestného činu, že má
plné právo obhajoby, t. j. dostává
se do řízení od počátku v prvé
stolici, má také právo přednésti
všechny skutkové okolnosti, má také
možnost veškeré obhajoby, ba i opravných
prostředků k odvolání. Pokud pak jde
o řízení, jak je fixováno v §
15, dovoláváme se zde všeobecného řízení
správního. I tam vznikly určité pochybnosti.
Zákon má však na mysli urychlené řízení.
Pořádkové lhůty, které stanoví,
zahájiti trestné řízení ve
třech dnech po dodáni trestního oznámení
a do sedmi dnů předložiti odvolání
nadřízené stolici, musí býti
v každém případě dodržovány,
neboť jedině rychlým a včasným
potrestáním vinníka se zamezí další
škody a veřejnost také oprávněně
cítí, že vůle lidu a vůle zákonodárcova
byla naplněna.
Pokud jde o některé otázky další, bylo usneseno, že má býti ve zprávě zpravodajově zdůrazněno, že odnímání odkladného účinku stížnosti nemá býti zneužíváno, nýbrž má býti používáno jen ve zcela výjimečných případech. Hlediska spravedlnosti a také přihlédnutí k věku mladistvému jsou vyjádřena ve zprávě, kde se dává správním orgánům poukaz, aby v souladu s řádnými soudy i ony přiměřeně přihlížely k věku mladistvého pachatele.
Ani při stížnosti k nejvyššímu
správnímu soudu nesmí odkladný účinek
zmařiti smysl a cíl tohoto zákona, nýbrž
má se ho používat jen tehdy, jestliže
toho vyžadují velmi naléhavé a zvláštního
zřetele hodné případy. Součinnost
nejširších vrstev pracujícího lidu
a všech zájmových organisaci, zájmových
svazů, je vyjádřena v § 16. Je nepochybné,
že všude tam, kde půjde o posouzení otázky,
měli někdo hospodářský prospěch,
ohrožuje-li zásobování, brannost státu
nebo životy jedinců, budou rozhodovat znalci z oboru
hospodářského života. Této nejširší
účasti pracujícího lidu, tedy těch,
kteří tvoří cenné statky, jimiž
tady může býti nekale nakládáno,
je dán průchod v § 16, kde se stanoví,
že znalce vyhlásí ministr vnitra v dohodě
s ministrem spravedlnosti po slyšení zájmových
svazů, po slyšení ÚRO, Ústřední
rady družstev, Jednotného svazu českých
zemědělců a Jednotného svazu slovenských
rolníků.
Změny, které provedl právní výbor
v zákoně, jsou asi tyto: Především
upravil textaci § 1 tak, aby skutkové podstaty byly
odděleny od sazby trestu.
Pokud jde o § 3, sdílel názor právnického
světa, že zákony nemají míti
zpětné platnosti, a tudíž obnovuje se
dnem účinnosti tohoto zákona i účinnost
předpisů zaniklých 31. prosince 1946.
Ostatní změny v § 4 jsou jen stylistické, stejně tak i změna v § 7. Podstatnou změnu § 14 jsem právě vyložil v souvislosti s motivací tohoto zákona.
Závěrem bych chtěl říci jen
tolik: Vedle budovatelského plánu, vedle zákona
o dvouletém hospodářském plánu,
který směřuje ke zvýšení
životní úrovně, má své
místo i zákon o stíhání černého
obchodu a podobných pletich. Vyjadřuje to motivace
zákona i ustanovení § 9, který to odůvodňuje
dobou mimořádných hospodářských
poměrů. Ano, doba mimořádných
hospodářských poměrů si nutně
vyžádala tento zákon v době, kdy jiným
zákonem, dvouletkou, tvoří se nám
nové spotřební a investiční
statky.
Pracující lid, který volal po tomto zákoně
a který si také vynutil jeho urychlené projednání,
pracující lid, jehož hlasy neoslyšela
ani vláda, ani výbory, které opravdu v rychlé
spolupráci umožnily dnešní odhlasování
tohoto zákona, však žádá aby důvěra,
kterou svěřil řádným soudům,
nebyla zklamána, aby všechny soudy byly vedeny myšlenkou,
že je třeba vyřadit a potrestat ty, kteří
v době zvýšené práce klesli na
úroveň parasitů.
Pracující lid s tím souhlasí a proto
já, vyjadřuje vůli právního
výboru, doporučuji, aby ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
vládní návrh zákona o stíhání
černého obchodu a podobných pletich i se
změnami, které jsou připojeny k písemné
zprávě zpravodajově. (Potlesk.)
Podpredseda dr. Ševčík: K tejto veci
sú prihlásení rečníci, zahájim
preto rozpravu.
Ku slovu sú prihlásení títo rečníci:
pp. posl. Skaunic, Gottier, Machačová
a Šmejcová.
Udeľujem slovo prvému z nich, p. posl. Skaunicovi.
Posl. Skaunic: Paní a pánové!
Skutečnost, že musí dojíti k uzákonění
normy o stíhání černého obchodu,
je dokladem toho, že určitá vrstva našeho
národa je pod vlivem mravně rozvrácené
etapy válečných poměrů ještě
v době, kdy ostatní vrstvy národa s nadšením
zvyšují své pracovní úsilí
směřující k výstavbě
vlasti.
Zatím co se jedni dovedou uskrovniti, aby nám všem
mohlo býti zítra lépe, druzí využívají
nadšení pracujících jen a jen k tomu,
aby z něho kořistili a se obohatili. Svým
jednáním způsobují státu škodu
a ohrožuji ho v jeho hospodářských základech,
neboť kdybychom trpěli tento stav, dospěli
bychom dříve či později, ale tím
jistěji k tomu, že by demoralisace zasáhla
i tu část občanstva, která přes
všechny potíže a nedostatek zůstala myšlence
státu věrna. Pracovní úsilí
by nezbytně pokleslo, protože ti, kteří
pracují, by musili nečinně přihlížeti
k tomu, jak ovoce jejich práce sklízí jiný.
A tak se stává opatření, jež
dnes schválíme, aktem vysoce hospodářsko-politickým,
aktem, který má stát hospodářsky
zabezpečit a upevnit. Dělníci, veřejní
zaměstnanci, rolníci a řemeslníci
musí být přesvědčeni, že
výsledky jejich práce nepoplynou do kapes moderních
banditů, lichvářů a šmelinářů.
K tomu, aby lichva mohla rozbujeti, je třeba tří
faktorů: někoho, kdo zboží, jehož
je nedostatek, naléhavě potřebuje, dále
šmelináře, který je ochoten zboží
opatřit a nabídnout, a státu, který
dělá chybnou důchodovou politiku, jež
umožňuje v podstatně placení šmelinářských
cen. Tuto skutečnost nelze přejíti mlčením.
Nutnost vydání zákona o potírání
černého obchodu v té formě, jak nám
byl předložen, je zároveň i projevem
jisté slabosti, slabosti správních úřadů,
neboť tu není dostatek moci, zabrániti za každou
cenu zločinům v osnově zákona uvedeným.
A tu spoléháme na účinek normy budované
na primitivním principu odstrašujícího
účinku trestu. K řešení základního
principu, totiž k důslednému provedení
správné důchodové politiky, jsme se
bohužel nedostali. Tkví to především
v tom, že tu není jednotného nazírání
na tuto otázku, ač je to otázka politických
principů i otázka mravnosti.
Nesdílím názor, že vydání
tohoto zákona, jehož přísné sankce
vrcholí i trestem smrti, odstraní z našeho
života černý obchod. Dokladem toho je doba
minulá a obdobné zjevy v jiných státech.
Vítáme tuto osnovu a budeme pro ni hlasovat s uspokojením,
ač nám pro krátkost lhůty, určené
k projednání ve výborech, nebylo možno
přinésti pozměňovací návrhy,
které směřovaly ke generálnímu
řešení otázky a k prospěchu státu
i všech pracujících vrstev. Za svoji stranu
pronáším protest proti krátké,
šibeniční lhůtě k projednání,
ve které nebylo možno dojíti k dokonalejšímu
znění osnovy. Zastáváme totiž
stanovisko, že v daném případě
by nemělo jít jenom o potrestání zjištěné
viny, ale především o znemožnění
skutku.
Vcházíme do období zvýšeného
nebezpečí černého obchodu a proto
je nám sympatické předložení
zákona, o kterém hovoříme. Přestane
pomocná akce UNRRA, která nám v dobách
nejhorších přispěla ke zdolání
největších potíží. Bude
nedostatek určitých druhů životních
potřeb, neboť nejsme a ještě dlouho nebudeme
s to opatřiti si životní potřeby, jež
v normálních dobách jsou sice samozřejmé,
ale v době zvýšeného úsilí
při hospodářské výstavbě
státu musí býti postradatelné.
Jsme si vědomi, že obrovské investice, jež dáváme výstavbě našich měst, modernisaci průmyslových zařízení a zemědělství, budou odnímány národnímu důchodu. Jinými slovy: naše životní úroveň bude přechodně klesat tou měrou, jakou bude stoupat výše investic. Vyhrát bitvu o hospodářskou výstavbu státu znamená utáhnout si především opasky při zvýšené a ještě se zvyšující výkonnosti. To však znamená rozdělit tíhu nutných obětí spravedlivě na bedra všech, to je uzpůsobit důchodovou politiku státu natolik, aby tu prakticky nemohl býti velký nepoměr mezi důchodem drobných pracujících vrstev, ať již v námezdním poměru nebo samostatně hospodařících, a ničím nezdůvodněnými enormními důchody ostatních. Soudíme, že tento zákon přispěje aspoň k určitému vyrovnání v tomto směru.
Chtěl bych upozornit na některé konkrétní
případy forem černého obchodu a připomenout
při tom určité nedostatky správního
řízení. Počátkem prosince m.
r. dostavili se úředníci zemského
národního výboru do Velkonákupny družstev
a požádali o pomoc k vypátrání
šmelinářské bandy. Věděli
sice o některých členech této bandy,
ale nemohli zvěděti, kde jsou ukryty sklady. Velkonákupna
slíbila pomoc a opatřila potřebné
prostředky. Že šlo o velkou věc, o tom
svědčí to, že bylo třeba opatřiti
v hotovosti 9 milionů Kčs. Akce se podařila
a během jediného odpoledne bylo zde v Praze zabaveno
přibližně 60.000 běžných
metrů tkaniv. Toto obrovské množství,
které znamená odění 20.000 lidí,
leží dosud ve skladech jedině proto, že
zabavené věci musí podle určitých
předpisů soudního řízení
zůstati do konce řízení nedotčeny
jako předměty doličné.
Namáhali jsme se od té doby snad desetkrát,
abychom toto obrovské množství látek
přivedl na trh prostřednictvím řádných
obchodníků, avšak marně. Stále
se opakuje, že soudní řízení
není skončeno, ač vina šmelinářské
bandy je naprosto zřejmá a ač celá
tato skupina lidi, štítících se poctivé
práce, je za mřížemi. Nemyslíte,
že je tu něco nedořečeno a že by
to mělo býti vysloveno i v zákoně,
o kterém jednáme? Chtěli jsme, aby v zákoně
bylo ustanovení, aby takovéto zabavené věci,
které sloužily ke spáchání trestného
činu, byly neprodleně předány distribuci.