Místopředseda Petr: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 7 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové.
Námitek není. (Námitky nebyly.)
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 7 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí, podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst. 1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé čtení.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona
o trestní ochraně provádění
dvouletého hospodářského plánu
(tisk 398).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. V. David: Nejsou.
Místopředseda Petr: Kdo ve druhém
čtení souhlasí s osnovou zákona tak,
jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Společná zpráva výborů
zásobovacího, živnostensko-obchodního
a právního o vládním návrhu
zákona (tisk 389) o stíhání černého
obchodu a podobných pletich (tisk 418 ).
Zpravodajem za výbor zásobovací je pí
posl. Žáčková-Batková.
Dávám jí slovo.
Zpravodajka posl. Žáčková-Batková: Pane předsedo, slavné ústavodárné Národní shromáždění!
Zásobovací výbor ústavodárného
Národního shromáždění
pojednal ve své schůzi konané 13 t. m. o
návrhu zákona o stíhání černého
obchodu a podobných pletich, tisk 389, o pověřil
mne, abych o jeho jednání podala tomuto slavnému
ústavodárnému Národnímu shromáždění
zprávu. Zásobovací výbor zabýval
se osnovou navrhovaného zákona velmi podrobně
a posuzoval jeho ustanovení s hlediska všeobecné
jeho užitečnosti a s hlediska zájmů
československých spotřebitelů. Ve
společné zprávě výboru zásobovacího,
živnostensko-obchodního a právního jsou
uvedeny změny, na kterých se všechny tři
výbory usnesly.
Zásobovací výbor pojednal o všech osmnácti paragrafech vládního návrhu zákona a usnesl se doporučiti výboru živnostenskému a právnímu, aby v § 14 byl škrtnut odst. 1 a přijato nové jeho znění, jež mírní strohost ustanovení zákona, který v původním, škrtnutém odstavci určoval bezpodmínečně ručení majitele podniku za nedobytné pokuty, vyměřené jeho zaměstnancům, potrestaným pro černý obchod nebo podobné pletichy. Nové znění odst. 1 § 14 toto strohé ustanovení mění v ten smysl, že dává úřadu, orgánu nebo soudu na vůli, určili majiteli podniku povinnost placení nedobytné pokuty v tom případě, když zanedbáním povinné péče trestnou činnost umožnil nebo usnadnil. § 14, odst. 1 ve znění přijatém všemi třemi výbory praví toto: "Úřad (orgán) nebo soud může vysloviti, že za nedobytné peněžité tresty, uložené zaměstnancům, zmocněncům, zástupcům nebo jiným orgánům, ručí majitel podniku, při jehož provozování byl trestný čin spáchán, jestliže zanedbáním povinné péče trestnou činnost umožnil nebo usnadnil. Majitelem podniku rozumějí se netoliko jednotlivé osoby, nýbrž i společnosti (sdružení osob), znárodněné podniky a právnické osoby." V této formulaci je strohost zákona, proti níž zejména výbor živnostenský měl ostré námitky, zmírněna v tom smyslu, že zde jistě bude dána možnost, aby se nemohlo zákona žádným způsobem zneužít.
Zákon je ve svých osmnácti paragrafech velmi
strohý a přísně postihuje kořistnictví,
nepoctivost, nesvědomitost, nesvědomité využívání
bezmocnosti spotřebitele, a právě proto,
tak jako zákon o lichvě, přijatý v
roce 1919, měl blahodárné účinky
a přispěl k ozdravění morálky
ve výrobě i distribuci, bude jistě i námi
přijatý zákon míti velmi významné
určení a poslání, které vidíme
v ochraně dobré pověsti poctivých
výrobců, poctivých obchodníků
a živnostníků, kteří nám
v poradách spontánně prohlašovali, že
jim všem záleží na tom, aby důvěra
spotřebitelů, jejich zákazníků
v jejich seriosnost a poctivost byla upevněna a utvrzena.
Nepodávám zprávu o některých
změnách, které ještě byly přijaty.
Jsou velmi malé. Jde tu zejména o malé opravy,
jak jsou uvedeny ve společné zprávě,
o nichž jistě bude referovat pan zpravodaj výboru
právního. Mně jen zbývá, abych
doložila jako zpravodaj výboru zásobovacího,
že je zapotřebí, abychom zákon o stíhání
černého obchodu posuzovali skutečně
po všech stránkách tak, jak se nám jeví.
A k tomu bych chtěla jako zpravodaj dodat několik
slov.
Každá válka, pánové a paní, působí neobyčejnou měrou na zvýšení demoralisace celého veřejného života. Zatím co občanské svobody se spoutávají, rozpoutávají se mnohé občanské nectnosti, směřující k obohacení jednotlivců i celých společenských skupin. Je to zejména nedostatek životních potřeb pro výživu člověka bezpodmínečně nutných, který svádí k neúměrnému zvyšování cen a kořistění z tohoto nedostatku. Každý nedostatek zboží vede k snížení nabídky a zvýšení poptávky, kterého se zneužívá k neúměrnému vyhánění cen, což vede k rapidnímu snižování životní úrovně lidu. Každý, kdo sleduje historii vývoje lidstva, na mnohých stránkách této historie se setkává se skutečnosti, že z nedostatku rostlo vždycky bohatství těch, kdož měli v rukou výrobu či distribuci. Je příznačné, že po skončení poslední, moderními způsoby vedené války musíme se zase těmito zjevy zabývat. Víme všichni velmi dobře, že po každé válce trvalo to několik let, a mnohdy i řadu let, než lidstvo potřelo kořistnictví a vrátilo se k normálnímu způsobu výroby a odbytu. Po válce z let 1914-1918 řádila lichva a řetězový obchod tou měrou, že tehdejší Národní shromáždění v obou svých komorách přijalo zákon ze dne 17. října 1919, č. 568 Sb., o trestání válečné lichvy, aby rázně zarazilo úsilí kořistit z bídy a nedostatku širokých vrstev lidových. Vzpomínám tu, vážené Národní shromáždění, že to byly zejména ženy, poslankyně tehdejšího revolučního Národního shromáždění, které byly v čele těch, kdož po potírání lichvy volali. Vzpomínám tu zejména přítomné posl. Zeminové, protože většina z těch, které tehdy o to usilovaly, dnes už nežije; ženy poslankyně poctivě usilovaly o to, aby zákon o lichvě se stal skutkem.
Vzpomínáme také, že tehdy v průvodech
byly neseny šibenice, na kterých byly figuríny
nesvědomitých lichvářů, že
ti, kdož chtěli kořistit z bídy a nedostatku,
byli posíláni na ulice, museli nosit potupné
nápisy a zametat ulice, aby takto pro výstrahu všem
byli potrestáni. Také poslední strašná
válka, vážené Národní
shromáždění, nalomila mnoho charakterů.
Mezi tisíci poctivými výrobci, obchodníky,
kteří přes hrozby šibenicemi a strašnými
tresty zásobovali nedostatečně živená
města i vesnice, zatajovali zásoby před slídivými
zraky kriminálních gestapáckých slidičů
a za normální, nezvýšenou cenu prodávali
všem podvyživeným lidem to, co potřebovali,
byli také lidé, kteří na vyživovacím
systému chtěli kořistit a kořistili.
Když válka skončila a celé úsilí
vlády směřovalo k ovládnutí
výroby i distribuce, zase to byli nepoctiví lidé,
kteří využívali výroby i obchodu
k tomu, aby chaosu a desorganisace, která se vždycky
při přestavbě hospodářských
řádů projeví, využili k odnímání
pro domácí trh určeného zboží,
využívali vzniklého nedostatku k neúměrnému
zvyšování cen a prodávali v černém
obchodě za černé ceny to, co bylo určeno
v rámci řízeného hospodářství
pro československého spotřebitele. Poměry
šly tak daleko, pánové a paní, že
se našli lidé a skupiny lidí, kteří
se zmocnili velkého množství zboží,
dopravovali je přes hranice, prodali je tam za nesmírně
zvýšené ceny a poškodili tak převážnou
měrou zejména nejchudší vrstvy československých
spotřebitelů tím, že je připravili
o zboží, pro ně vyrobené. Jsem ráda,
že to byl právě zásobovací výbor,
z jehož podnětu byly konány první porady
o tom, jak má být šíření
domácího černého obchodu a podloudnictví
zabráněno.
Zákon sám, tak jak jej přijímáme
v tomto ústavodárném Národním
shromáždění, bude jistě znamenat
velký průlom v morálce veřejnosti,
který se projeví tím, že ti, kdož
budou mít zájem na tom, aby s nimi československé
hospodářství počítalo ve výrobě
i v distribuci, se skutečně vynasnaží,
aby se nedostali se zákonem do styku. Zákon obsahuje
závažné ustanovení, a to v té
části, která připouští
možnost trestu smrti. V zákoně se říká
v § 4, odst. 4, že spáchá-li viník
čin uvedený v odstavci 1 za okolností, pro
které se čin stává zločinem,
a byla-li tím způsobena porucha v zásobování
v takové míře, že tím byly ohroženy
životy obyvatelstva anebo že tím byla těžce
poškozena brannost státu, a viník to mohl předvídati,
budiž potrestán smrtí. Jsem přesvědčena,
že nedojde v Československé republice k tomu,
aby byl soud nucen odsoudit kteréhokoliv výrobce
nebo distributora k trestu smrti. Ten, kdo by se chtěl
provinit takovým způsobem, musel by se dopustit
nesmírně těžkých škod na
životech obyvatelstva nebo na brannosti armády státu.
Já věřím v poctivost a v seriosnost
naší výroby, věřím v poctivost
a seriosnost našich distributorů, ať už
patří k sektoru znárodněnému,
k sektoru družstevnímu či k sektoru soukromému,
že se vynasnaží, aby tohoto zákona nemuselo
být často používáno, a že
se vynasnaží o to, aby životní úroveň
československého spotřebitele nebyla snižována.
Slavné ústavodárné Národní
shromáždění, ve jménu zásobovacího
výboru žádám, aby ustanovení
zákona, tak jak se na nich usnesly všechny tři
výbory, byla přijata v nezměněném
znění, a doufám, že po letech bude nám
československý lid děkovat za to, že
jsme se jeho zájmů zastali. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Zpravodajem za výbor
živnostensko-obchodní je p. posl. Horn. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Horn: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Živnostensko-obchodní výbor velmi pečlivě
a podrobně projednával předložený
vládní návrh zákona o stihání
černého obchodu a podobných pletich. Debata
probíhala místy velmi dramaticky, takže je
možno míti zato, že s hlediska živnostenského,
řemeslného a obchodního podnikání
byly uváženy všemi důvody pro tento zákon,
ba dokonce byly uváženy i hlasy proti tomuto zákonu
v některých jeho opatřeních. Nakonec,
budiž s povděkem konstatováno, došlo k
jednomyslnému, přímo manifestačnímu
odhlasování vládního návrhu.
Tím byly odklizeny všechny pochyby, jako by některé
hlasy, které se v debatě objevily, budily dojem,
že jsou inspirovány jinými zájmy, než
sleduje vládni návrh. Toto rozptýleni některých
pochyb, v zájmu lidově-demokratického režimu
a našeho národního hospodářství
i živnostnictva a solidního obchodu nezbytné,
bylo všemi členy živnostensko-obchodního
výboru konstatováno s pocity radostného ulehčení.
Tak skončilo jednání živnostensko-obchodního
výboru v naprosté shodě, když některé
již odhlasovaná změny, vyvolané zápalem
debaty, byly v závěru schůze revokovány,
což bylo jen v zájmu věci.
Především bylo jednáno hned na počátku
o názvu tohoto zákona, při čemž
se objevil názor, že termín černý
obchod je prve termínem odiosním a mohlo by se jím
cítit dotčeni i solidní obchodníci.
Správně rozhodl výbor právní,
jemuž byly námitky živnostensko-obchodního
výboru předloženy k posouzení, že
lid a také solidní obchodník velmi dobře
ví, jaký je rozdíl mezi černým
obchodem a obchodem vůbec.
Při tom chceme zdůraznit, že není účelem
předlohy stíhat tímto zákonem drobné,
i když hromadné zjevy, které jsou v našem
hospodářském životě vyvolávány
nedostatkem zboží, nýbrž především
ty zjevy velkokapitalistické spekulace, které tento
nedostatek zboží vyvolávají, zvětšují
nebo ho využívají. Pokud jde o zmíněné
hromadné zjevy, bylo jejich stíhaní dostatečně
obstaráváno platnými opatřeními.
Nejdůležitější zbraní však
proti těmto zjevům jest podle našeho mínění
zvýšení objemu zboží, které
si klademe za cíl hospodářským dvouletým
plánem, jímž chceme zvýšit životní
úroveň všech vrstev našeho lidu nad předválečnou
úroveň. A právě v této souvislosti
objevuje se řádění velkokapitalistické
spekulace jako zločinný úklad proti národu
a státu, jestliže z egoistických důvodů
kořistnických tyto snahy našeho národa
maří. Tak to chápe celý národ
a proto bylo voláno ze všech vrstev našeho národa
tak důrazně po trestání těch
velkých a největších šmelinářů
jakožto sabotérů a rozvratníků
národa a státu nejpřísnějšími
tresty, i trestem smrti. Lid nechce nadále, aby bylo trpěno
řádění těchto nepřátel
republiky. Jsme v začátcích plnění
hospodářské dvouletky. Lednová čísla,
jichž bylo ve výrobě dosaženo, ukazují,
že to dovedeme. Lid je na to hrdý, že dovede
prací naplňovat radostné perspektivy k štěstí
a blahobytu. Proto je také lid právem roztrpčen,
jestliže jej někdo chce kořistnicky o výsledky
tohoto zápolení připravit.
Vedle hlavního účelu, zabezpečit životní úroveň našeho lidu zajištěním plného množství spotřebních statků, vyplývá z konstrukce projednávaného zákona také plnění dalšího cíle dvouletého hospodářského plánu, totiž to, aby náš pracující lid s postupující výrobou ve dvouletce a s jejím plným přítokem zboží do solidního obchodu mohl také postupně za své výdělky, mzdy a platy nakupovat stále více předmětů tak, aby za výdělky stejného rozsahu již v krátké době bylo možno získávati více spotřebních statků než dosud. Je proto posláním tohoto zákona, aby přísně stíhal všechny pletichy, které by směřovaly k udržování nebo zvyšování dosavadních cen a tím mařily vypjaté úsilí pro zdar hospodářské dvouletky. V tomto smyslu, jak také bylo výslovně zjištěno při projednávání ve výboru, přesahuje projednávaný návrh zákona úzký rozsah pouhého boje proti lichvě, neboť přihlíží k sociálnímu zlu v celém jeho rozsahu a ve všech jeho souvislostech.
Při projednáváni vládního návrhu
v živnostensko-obchodním výboru objevily
se při různých příležitostech
hlasy, které zdůrazňovaly obavy, že
by zákon mohl postihnouti solidní živnostníky,
anebo že by živnostníci mohli býti trestáni
příliš tvrdě za drobné delikty.
S ohledem na drobné delikventy byly odůvodňovány
návrhy, jichž přijetí by znamenalo ve
skutečnosti pardonování velkokapitalistických
spekulantů. A o ty jde. Tyto návrhy byly korigovány
zdůrazněním opačné snahy zákonodárce,
které byly nakonec přijaty: zabránit tomu,
aby velkošmelináři mohli majetky, získané
svým zločinným jednáním, zachránit
převodem do jiných rukou.
Solidní živnostník, řemeslník a obchodník nikdy nepřipustí, aby byl jakkoli ztotožňován nebo uváděn do souvislosti s nereálním šmelinářstvím. Solidní živnostník, řemeslník a obchodník je v tomto směru v očích všeho lidu má největší zájem o to, aby velkokapitalistická spekulace byla do kořene vymýcena, aby byl tento vřed našeho hospodářského života bezohledně vyříznut. Neboť jen tak bude mít sám větši objem zboží, které mu jinak velcí šmelináři protizákonně odnímají, jen tak bude on sám oproštěn od těch drobných hromadných zjevů, zaviněných nedostatkem zboží. Solidní živnostník příliš těžce zaplatil za zkušenosti, které měl se ztotožňováním svých zájmů se zájmy velkokapitálu v první republice a za okupace. Jeho svazek s ostatními pracujícími vrstvami je tak krutě zaplacen krví a životy, že společně s ostatními vrstvami pevně stojí v boji za zachování vymožeností naší národní revoluce, za lidově-demokratickým režimem, za dvouletým hospodářským plánem obnovy a výstavby našeho národního hospodářství, za plánem na zvýšení životní úrovně, aby měl lid a tak měl i živnostník. A proto také solidní živnostník stojí pevně ve svazku s ostatním pracujícím lidem v boji proti velkošmelinářům, sabotérům a rozvratníkům.
Solidní živnostník však také zároveň ví, že s očistou našeho hospodářského života od velkošmelinářů těsně souvisí otázka klidu, pořádku a sociální bezpečnosti i existenční jistoty, která je základním předpokladem zdárného rozvoje řemesla a obchodu. Proto je tak interesován na tom, abychom důkladně zatočili s velkokapitalistickou šmelinářskou spekulací a zjednali pořádek tak, aby klid, bezpečnost a jistota jeho podnikání byly zabezpečeny.
Zákon na potírání černého obchodu a podobných pletich je zároveň také zákonem, který nás značně přiblíží a umožní splnění naších závazků vůči živnostnictvu, které bychom jinak tak rychle a tak dobře, jak je to nutno, splnit nemohli. Jestliže velkokapitalistická spekulace, černý trh a podobné pletichy brzdí a pokoušejí se mařit zvyšování životní úrovně všeho lidu, znamená to totiž zároveň také, že brzdí, oddalují a maří uskutečnění národního pojištění osob samostatně výdělečně činných, jejich zabezpečení v nemoci, při úrazu, ve stáří a při úmrtí, brzdí a oddalují uskutečnění spravedlivé daňové reformy, uskutečnění jednotné živnostenské daně a brzdí a oddalují také zavedení pořádku do dsistribuce a pořádku do hospodářských svazů našeho živnostnictva.
Při projednávání zákona v živnostensko-obchodním
výboru bylo uplatňováno stanovisko, že
mezi pletichy, které zákon stíhá,
patří také neoprávněné
provozování živností, t. zv. fušerství,
které rovněž odnímá trhu pokoutně
zboží. Bylo rozhodnuto, aby byl urychleně vydán
zákon o živnostenském a jiném výdělečném
podnikání s výslovným zákazem
fušerství, jakož i směrnice, které
by sjednotily praxi v tom, aby se tohoto zákona použilo
všude tam, kde je naplněna skutková podstata
§u 1 navrhovaného zákona.