Doplňkem finanční výsosti
samosprávných svazků byly náhradní
příděly, poskytované tehdy, když
přirážka růzností sazeb porušovala
celkovou linii státní daňové základny.
Konečně byla zavedena v letech
třicátých soustava doplňkových
přídělů, sledující postulát
rovnoměrného vývoje svazků tím,
že jejich příjmy vlastní se doplňovaly
na výši uznané potřeby svazků
téže kategorie. Doplňování takové
prováděl nejprve stát každoročně
a od roku 1930 rozdělil úděly na jednotlivé
země a uložil jim povinnost, aby obdobným způsobem
pečovaly o rovnoměrný vývoj u svazků
finančně slabých.
Tato soustava se plně osvědčila
a je též v souhlase s programem vlády o decentralisaci
veřejně správy, který by naopak vyžadoval,
aby finanční únosnost nižších
svazků byla ještě posílena.
Osnova zákona nepředstavuje
také žádnou zásadní změnu
daňové soustavy, jíž by bylo nutno přirážkovou
soustavu přizpůsobiti. Přirážky
samosprávných svazků se neruší,
nýbrž jen inkamerují, a budou vybírány,
jak uvedeno v § 15 osnovy, těmito zvýšenými
jednotnými sazbami:
a) k dani činžovní v
Praze, v Brně a v Bratislavě 200%, v ostatních
místech 300%;
b) k dani všeobecné výdělkové,
domovní třídní, rentové přímo
vybírané a z vyššího služného
800%;
c) k dani pozemkové 1.000%;
d) ke zvláštní dani výdělkové
2 %.
Nepřináší tedy
připravovaná technická změna poplatníkovi
úlevu, nýbrž další břemeno,
a stírá přímý poměr
mezi ním a svazkem, jehož potřebám přirážky
slouží. Taková soustava má zdánlivou
přednost, že může s celkového hlediska
určiti rozdělení národního
důchodu, v něm podíl připadající
na veřejnou správu a v něm opět podíly
jednotlivých jejích složek. Mohlo by se říci,
že je technicky jednodušší, ale uvážíme-li,
že má býti veřejná správa
decentralisována a že decentralisované úkoly
mají vykonávati volené zastupitelské
orgány, nutno zdůrazniti opravdovou skutečnost,
že v tomto případě nejde o technickou
jednoduchost, kterou by osnova měla sledovat, nýbrž
že je na druhé straně vyvážena
v řízení o rozpočtech obecních
a okresních složitostí, ježto téměř
všechny rozpočty by musely býti schvalovány
zemskými národními výbory. Proto lze
jen vítati usnesení rozpočtového výboru
ústavodárného Národního shromáždění,
aby rozpočty obecní, kromě statutárních
měst, schvalovány byly okresními národními
výbory a okresní rozpočty zemskými
národními výbory. Není mým
úkolem zabývati se složitostí a přehledem
čísel, jež naše samospráva potřebuje
k řádnému a mimořádnému
hospodaření, ale konstatuji jenom jednu skutečnost,
že preliminovaná částka 2 miliardy v
zemi České a Moravskoslezské jako výpomoc
naší samosprávě a na Slovensku 400 milionů
daleko nepostačuje na úkoly, které samospráva
plniti musí. Je proto nesnadným úkolem dnes
zhodnotiti okolnosti, zda se stanovená výše
přirážek, uložených tímto
zákonem našemu poplatnictvu, ve svých vysokých
číslech dostane skutečně samosprávě
zpět. Lituji jen, že tak vážné
zákony, jako je tento zákon o úpravě
finanční samosprávy územní
a obecní, je projednáván bez slyšení
a rozhovorů se samosprávními odborníky.
Poukazuji na okolnost, že v přehledu
situace, povinností a úkolů samosprávy
by naše samospráva v zemích České
a Moravskoslezské potřebovala zvýšiti
příděl nejméně o 1 miliardu,
čili ze 2 na 3 miliardy. Je proto z uvedených číslic
patrné, že není možné, aby samospráva
s předpokládanými příděly
mohla vyjít. Bere-li se za základ rok 1946, je to
teprve rok, kdy si samospráva po stránce hospodářské
připravovala svůj finanční program.
Mimoto musíme přihlížeti k okolnostem,
že ceny byly v roce 1946 neurovnané a že se hospodářský
život teprve dával dohromady. Národní
výbory mohly proto jen velmi těžko přehlédnouti
opravdový stav hospodaření samosprávy,
takže jsou dnes ve svém poslání s hlediska
celostátního v opravdu těžkém
postavení.
Budiž mi zde dovoleno poukázat
také na jednu skutečnost, že náhradový
příděl vyměřený podle
stavu, o němž se v osnově mluví, z 1.
ledna 1944 činil v r. 1946 pro země české
okrouhle 1.704,000.000 Kčs, z toho pro zemi Českou
1.154,000.000 a pro zemi Moravskoslezskou 549 mil. Kčs.
Jestliže menší zatížení přirážkami
bylo v letech 1943-1944 pro zemi Moravskoslezskou výhodou,
stává se nyní podle § 9 osnovy nevýhodou,
poněvadž si stát výbéře
přirážky ve vysokých jednotlivých
sazbách a z toho poskytne zemím jen onu kvotu, která
odpovídá průměrnému výnosu
z let 1940 a 1941, případně pro kraje, obsazené
dříve, průměru z r. 1938.
Dalším nedostatkem této
osnovy je, že neurčuje příděl
pro rok 1948, čili zde samospráva naprosto nemá
žádné pevné základny a musí
se opírat o výsledek hospodaření v
r. 1947, tak jak toho její hospodářství
bude vyžadovat. Pro přítomnou dobu je však
nutno, aby všichni odpovědní činitelé
si byli vědomi celé vážnosti a velkého
nebezpečí katastrofy hrozící samosprávnímu
finančnímu hospodářství, jehož
potřeba zejména v posledních dobách
nesmírně stoupla. Nesmíme ztráceti
čas. Národní výbory a samospráva
vůbec má být vrcholem naší lidové
demokracie. Na národní výbory přenesena
byla valná část odpovědných
funkcí. Ústavním dekretem presidenta republiky
ze 4. prosince 1944 o národních výborech
a o jejich pravomoci bylo na ně přeneseno podle
malého retribučního dekretu i provádění
očisty v národě. Byla tudíž pravomoc
národních výborů tak rozšířena,
že se opravdu stávají hybnou pákou našeho
státního života. Je proto nezbytnou nutností,
aby hospodářství samosprávných
svazků bylo skutečně, opravdově demokratické
a lidové. Jestliže se dnes mnohé národní
výbory rozběhly ve svých ideálech
za svojí činností, musely tak činiti
jedině pod dojmem, že samy nesou plnou odpovědnost
i za počiny hospodářské. Bylo vždy
ctí a chloubou samosprávy, že si pod veřejnou
kontrolou svých poplatníků stanovila vždycky
svůj program hospodářský.
Všichni máme jistě jedno
vroucí přání, aby tento stát
byl naprosto jednotný ve všech svých složkách.
Po našem skromném mínění tuto
jednotu na poli administrativy lze velmi účelně
vybudovat přes tři zemské celky, které
by byly naplněny nejširší zemskou samosprávou.
Československá strana lidová byla vždycky
pro dobudování zemské samosprávy tak,
aby bylo možno náplň společného
zákonodárství aplikovat na příslušné
zemské celky. V minulosti to byla zemská samospráva,
která velmi účinně potírala
centralistické snahy Vídně. V první
republice jsme tuto administrativu přeorganisovali. Byla
zřízena zemská zastupitelstva a vedle nich
zde zůstaly zemské úřady. Tímto
opatřením jsme sice o krok postoupili, avšak
teprve v nově osvobozené republice veškerá
administrativa přechází do lidově-demokratických
útvarů, jimiž chtějí a musejí
být místní národní výbory,
okresní národní výbory i zemské
národní výbory. Tento nový duch lidově-demokratické
správy žádá naprostou jednotu této
správy v rukou volených zástupců lidu.
Nemáme a již nikdy nebudeme míti ani okresních
hejtmanů, ani zemských presidentů. A tu říkáme
docela upřímně a otevřeně,
že v zemské samosprávě vidíme
těžiště příštího
uspořádání jednotného a nedělitelného
státu Čechů a Slováků Československé
republiky. Zemské celky, to není umělý
útvar, to je historický, sociologický, hospodářský
jednotný útvar, který tu rostl, tvořil
a budoval po celá staletí.
A když se jako výkonný
zemědělec dotknu jen jednoho z těchto úseků,
sektoru zemědělkého, musím zdůraznit,
že moravské zemědělství znamenalo
v minulosti a znamená i v přítomnosti vysokou
iniciativu ve všech složkách zemědělského
podnikání. Prvenství v zemědělském
pokroku, v našem československém zemědělství,
si jistě moravské zemědělství
udrželo, a jak věřím, také do
budoucnosti udrží.
A teď mi snad někdo namítne,
že je možné decentralisaci provést přes
župní zřízení. V župách
totiž podle mínění zastánců
tohoto směru dojde prý k daleko intensivnějšímu
průzkumu všech předpokladů příslušných
výrobních, hospodářských a
sociálních oblastí. My však tvrdíme,
že pravá zemská samospráva, v jejíž
čelo budou postaveni vynikající odborníci
těchto oblastí, bude daleko účelnější
a zejména daleko lacinější než
připravovaná administrativa po župách.
Na poměru nákladů země České
k nákladům země Moravskoslezské, zvýšeným
o exposituru v Moravské Ostravě, je jasně
vidět, jak tato příští administrativa
by byla drahá. Plným právem se vytýká,
že naše administrativa je překrvena úřednictvem.
Kdybychom tuto decentralisaci provedli až na župy, počet
úřednictva tím jen stoupne.
Proto, vážení přátelé,
myslím, že tímto zákonem nepřispíváme
k decentralisaci naší samosprávy, ba naopak
stavíme ji příliš jednoznačně
do jedné linie a tak omezujeme její vlastní
iniciativu hospodářskou, sociální
a kulturní. Mohou přicházeti v úvahu
snad předpoklady, že v době revoluční
mnohé národní výbory nedovedly v duchu
demokratické samosprávy řídit a spravovat
jmění obecní, a proto leckde po nich zůstane
i smutné dědictví. Věřím
však pevně, že z dob revolučního
kvasu se musí naše samospráva zase dostati
na cestu svého práva, totiž určovat
a spravovat si své věci v rámci působnosti
sama.
Lidová strana také zásadně
stojí za programem košické vlády a trvá
na decentralisaci územní samosprávy, opírajíc
se o historický vývoj české samosprávy,
vytvářený po desetiletí a staletí
v našem působení. Musí býti snahou
všech politických směrů ve státě,
aby do samosprávy vysíláni byli lidé
opravdu poctivých a ryzích charakterů. Moravský
průkopník samosprávy a hospodářského
pokroku Skopalík více než před 50 lety
razil heslo: "Jmění obecní jest jměním
svatým." Tento příkaz by měl
býti dnes zdůrazňován všude,
aby tak byla do samosprávy opravdu vnesena ona zásada,
že spravování věcí svěřených
musí býti příkazem posvátným
a vedeno vždy lidmi poctivými.
Z těchto důvodů také
lidová strana, považujíc tuto osnovu za přechodné
uspořádání finančních
poměrů samosprávných svazků
a majíc na zřeteli splnění dvouletého
programu vlády, bude pro osnovu hlasovat, aby tím
bylo umožněno uspořádání
finančních záležitostí samosprávy
ku prospěchu celého národa. (Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Uděluji slovo panu posl. Caňkářovi.
Posl. Cankář: Pane
předsedo, paní a pánové!
Ujímám se slova, abych se
zastal samosprávy. Projednávaná osnova zákona
o zatímní úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy a některých jiných osob
veřejného práva je, i po tak dlouhém
jejím očekávání naší
samosprávou, neradostným překvapením
pro naši samosprávu. Ani po její podstatné
úpravě, kterou provedl rozpočtový
výbor 18. t. m. ve prospěch samosprávy, nemohl
bych pro ni se svými klubovními kolegy hlasovat,
kdyby nebyla jen nouzovým krátkodobým provisoriem
a kdyby podle naší, rozpočtovým výborem
přijaté resoluce nemělo býti ihned
přikročeno k trvalejší úpravě
finančního hospodářství naší
samosprávy se zachováním její plné
hospodářské svobody.
Musím říci hned na
počátku především to, že
tato osnova zákona finanční hospodářství
naší samosprávy neupravuje. Říkám
to velmi nerad. Hitler vzal nám nejprve naši národní
a politickou svobodu a se svými spolupracovníky,
které bohužel našel i v našem národě,
vzal pak naší samosprávě i svobodu hospodářskou.
Samosprávě vzal samosprávu. Tento nevolnický
protektorátní stav, jak jsem jej nazval v rozpočtové
debatě, osnova zákona č. 202 jen petrifikuje.
Má tedy zůstati naše samospráva bez
hospodářské svobody zatím dále
na dva roky, až do roku 1948.
Uvedu vám jen hlavní znaky
této projednávané osnovy zákona, pokud
tak již nebylo učiněno. Samosprávné
svazky, tak jako v protektorátě, ani teď nesmí
vybírati ke státním daním žádné
samosprávné přirážky. Všecky
samosprávné přirážky nejen v
těchto letech, ale i všechny platby na berní
rok 1945 a léta předchozí v Čechách,
v zemi Moravskoslezské i na Slovensku a k dani z vyššího
služného dokonce od roku 1943 v sazbách dříve
samosprávou usnesených a schválených
berní úřady předepíší,
vyberou a také státní pokladně odvedou.
Na výši samosprávních přirážek
státní pokladně odváděných
nesmí se již, jako dříve bylo jejich
výsostným právem, občané samosprávných
svazků ani usnášeti, ani do jejich výše
se odvolávati. Mají se určiti projednávaným
zákonem takto: 200%, 300%. 800%, k dani pozemkové
dokonce 1000% a k zvláštní dani výdělkové
2%.
Povinnost zákonného stanovení
výše samosprávních přirážek
- to musím připomenouti - pro rok 1946 byla vyslovena
Prozatímním Národním shromážděním
ve článku III finančního zákona
59/1946 Sb.
Ač také již Prozatímní
Národní shromáždění se
vyslovilo proti vydávání zákonů
se zpětnou platností, máme opět i
v ústavodárném Národním shromáždění
ke konci prosince odhlasovati zákon se zpětnou platností
k 1. lednu 1946. Že zákony se zpětnou platností
nijak nepřispívají k uklidnění
a k stabilitě našeho politického a hospodářského
života a že jsou nepříznivě naší
veřejností kritisovány, nemusím snad
dokazovati. Pozastavuji se proto u ministerstva financí
a vnitra nad váhavým plněním povinnosti,
kterou jim parlament nikoliv resolucí, ale finančním
zákonem uložil.
Náhradou za samosprávní
přirážky vybrané státem má
samospráva dostati náhradové příděly.
Kolik, nebudu vypočítávat, neboť zde
to bylo již několika řečníky
uvedeno. Náhradové příděly
se nevalorisují. Při stanovení jejich výše
se pro léta 1946-1948 nepřihlíží
k vzestupu cen, mezd a platů, ačkoliv vzestup hospodářských
čísel se projeví i v předpisu a výnosu
nejen daní státních, ale také přirážek.
Kdyby obce v roce 1946 a v letech příštích
dostaly své obecní přirážky v
plné výši, vypadalo by jistě jejich
obecní hospodářství docela jinak a
nebylo by potřebí k jejich sanaci žádných
pomocných příspěvků. Protože
však za ně dostávají jen zkrácené
a nevalorisované náhradové příděly,
jsou všecky ostatní poskytované příděly
anebo "zálohy", jak bylo původně
řeřečeno, jen samozřejmým a
neblahým důsledkem.
Jiné státní příděly
mají dostati země Česká i země
Moravskoslezská a obce pak mají dostati výnos
své daně domovní v roce 1946 a 1947. Ovšem
jenom takové obce, ve kterých byly přirážky
obecní vyšší než 250%. Obce s nižším
procentem obecních přirážek nedostanou
žádných jiných státních
přídělů.
Finančně slabým okresům
a obcím mohou země poskytnouti pomoc z částek,
které dostanou krácením náhradových
přídělů, tedy vlastně z obecních
přirážek a z výnosu daně domovní.
Obcím a okresům, které náhradovými
příděly nebo jinými státními
příděly a ani s pomocí země
nemohou uhraditi svoji řádnou rozpočtovou
potřebu, měla být poskytnuta ještě
mimořádná pomoc v tom, že měly
dostávat zálohy. Podmínky vrácení
zálohy měly býti stanoveny zákonem.
Rozpočtový výbor upravil
§ 9 osnovy zákona tak - a to je nejpodstatnější
úprava celé osnovy - že se slovo "záloha"
nahrazuje slovem "příspěvek", a
tak samosprávy dostanou příspěvky,
t. j. skutečnou pomoc až do výše 2 miliard
Kčs. Tyto příspěvky se nevracejí,
tak jako se měly vraceti zálohy. Bylo by se mohlo
mluviti o skutečné finanční úpravě,
t. j. o skutečné pomoci naší samosprávě,
která by byla celkem ani nezatížila státní
pokladnu, kdyby ministerstva vnitra a financí byla chtěla
demokraticky přihlédnouti k návrhům
jim zaslaným a obsaženým v pamětním
spise Českého zemského ústředí
obcí, měst a okresů z května t. r.
a v memorandu českého i moravského samosprávného
ústředí z 11. t. m.
Prozatímní úprava samosprávních
financí při zachování a respektování
hospodářské svobody a samostatnosti samosprávy
byla by se dala provésti zejména vrácením
skutečně vybraných samosprávních
přirážek, úpravou pravidel a sazeb obecních
dávek, poskytováním pohyblivého příspěvku
ze znárodněných a energetických podniků
a splacením celé náhrady za jejich majetkový
substrát, poskytnutím přídělů
z některých státních daní,
úpravou úrokové a anuitní služby,
komunálních zápůjček, neukládáním
nových úkolů, když pro ně není
zároveň opatřena úhrada, dáním
přednostního práva při přídělu
konfiskovaného majetku, zavedením obligatorních
dávek, převzetím osobních nákladů
na SNB, a nakonec spravedlivým rozvržením úkolů
mezi samosprávu a stát.
Naše samospráva skutečně
zchudla a přestalo již dávno býti pravdou,
že "obec se může volně na všem
ustanovovati, co se předkem a nejprve prospěchu
obce dotýče".
Zdá se mi, že se tak činí
s patrnou tendencí, aby se stala závislou nejenom
na politicky mocných činitelích, ale také
na centrálních úřadech. Mnohé
články a řeči o demokracii a decentralisaci
zdají se mi ne dost upřímnými. Mají
se jimi patrně snahy po záměrné centralisaci,
která cílí někdy až ke státní
totalitě, jen zastříti. Naše samospráva
je toho skutečně dokladem. Samospráva nesmí
se již usnášeti na přirážkách,
nesmí je vybírati, občané nemají
práva protestovati, obce nesmějí míti
policii, nesmějí míti stavební kompetenci,
nemají energetické podniky, nemohou dostati z konfiskovaného
majetku větší lesní celky, nebudou se
moci usnášeti zakrátko ani o domovské
příslušnosti a neměly ani rozhodovati
o tom, kdo z Němců z jejich obce má odejíti.
Zatím jim zůstane jenom chudinská a vyživovací
agenda.
Že má naše samospráva
za sebou nádhernou historii, nemusím připomínati.
A proto že obstála velmi čestně v první
i ve druhé světové válce i v naší
národní revoluci, doufali jsme, že naše
samospráva, jejímiž lidovými orgány
jsou dnes národní výbory, k samosprávě
hospodářské dostane i samosprávu politickou.
Národní výbory staly se sice orgány
veřejné správy, ale jejich samosprávě
se béře i původní samostatnost hospodářská,
aby se staly hospodářsky závislými.