Je dnes zarmucující skutečností,
že se samospráva stává politickým,
ba dokonce ústavním problémem. Mluvila o
něm 10. t. m. subkomise parlamentního ústavního
výboru a mluvil o něm s deputací tohoto výboru
12. t. m. i předseda vlády Gottwald. Budu
citovati nejdříve pana předsedu vlády.
V rozhovoru s deputací mimo jiné řekl: "Nejsme
již republikou parlamentárně-demokratickou
a nejsme také republikou socialistickou. Utvořili
jsme si nový typ specificky československý:
republiku lidově-demokratickou."
Paní a pánové, mám
zato, že právě tento nový československý
typ republiky lidově-demokratické má býti
vzorem nejideálnějšího demokratického
parlamentarismu, který by poskytoval nejširší
svobodu a samostatnost každému, tedy i naší
samosprávě.
Pan předseda vlády v uvedeném
rozhovoru dále řekl: "V ústavě
bude nutno vyjádřiti poměr samosprávy
a státní správy. Nejsme zatíženi
ani národu cizí správou, ani nepřátelskými
menšinami. Protiklad mezi zájmy národa a státu
úplně mizí. Je tím dán předpoklad
pro vytvoření skutečné moderní
státní správy o jedné koleji."
Není bez zajímavosti, že
pouhé dva dny před tím v subkomisi ústavního
výboru při všeobecné rozpravě
o příští ústavě straník
pana předsedy vlády a člen deputace, s níž
pan předseda o samosprávě mluvil, posl. dr
Čepička, byl ještě otevřenější,
když řekl: "Naším zřetelem
by měla býti jednotná veřejná
správa bez zdůrazňování myšlenky
samosprávy, která již splnila své historické
poslání a dnes již nemá místa.
Veřejná státní správa řádně
decentralisovaná je ideálem moderního a pokrokového
státu."
Paní a pánové, já
souhlasím naprosto s panem předsedou vlády
i s p. posl. dr Čepičkou, pokud si přejí
jednotnou, decentralisovanou veřejnou správu. Potvrzuji
p. dr Čepičkovi, že samospráva
skutečně splnila své historické poslání,
dodávám jen a podtrhuji, že je splnila skvěle.
Nesouhlasím však a nebude nikdy souhlasiti, ani naše
veřejnost s p. předsedou vlády a dr Čepičkou
v tom, že dnes v moderním a pokrokovém
státě je samospráva "přežitkem"
a že "dnes již u nás nemá místa".
Opak všeho je pravdou. Právě
proto, že naše samospráva splnila své
historické poslání tak skvěle, a právě
proto, že nemáme vládu národu cizí,
že nemáme národnostních menšin,
že chceme mít stát skutečně moderní
a pokrokový, a také především
- a to zapomněl nebo spíše nechtěl p.
dr Čepička říci - demokratický
s nejvýše možnou decentralisací, je samosprávy
v našem státě třeba více než
kdy jindy. Ovšem samosprávy nezávislé
a svobodné hospodářsky i politicky. Taková
samospráva je naší státní nezbytností.
Protože skutečně někteří
naší politikové mluví sice velmi často
o decentralisaci veřejné správy, ale při
tom myslí stále na tuhou centralisaci, a protože
mluví a píší o republice lidově-demokratické,
ale zdá se mi, že myslí na stát podobný
totalitnímu, bude nezbytné, aby nedotknutelná
demokratická svoboda naší samosprávy
byla skutečně vyjádřena také
ústavně. Jen svobodná, demokratická
a spořádaná obec může býti
spolehlivým základem svobodné, demokratické
a spořádané republiky. (Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Dávám slovo panu posl. dr
Jelínkovi.
Posl. dr Jelínek: Pane předsedo,
slavná sněmovno!
Klub poslanců čs. sociální
demokracie vychází z předpokladu, že
jak revoluce sama, tak ústavní dekret presidenta
republiky o národních výborech dal národním
výborům daleko větší význam,
než dříve měly svazky územní
samosprávy, a bude při každé příležitosti
hájiti kompetenci národních výborů,
danou jim revolucí.
S tímto našim stanoviskem není
v rozporu názor, že má býti zachována
pro územní samosprávu dosavadní berní
svrchovanost, kterou měly. Můžeme proto pro
navrhovaný zákon hlasovati jen za předpokladu,
že jde o krátkodobé provisorium na dobu dvou
let, a za druhé proto, že sama důvodová
zpráva zdůrazňuje stanovisko pana ministra
financí i vlády, že systém samosprávních
dávek a přirážek jest systémem
odpovědnějším a tedy také šťastnějším
než navrhovaná úprava.
Měli jsme k zákonu řadu
připomínek a pozměňovacích
návrhů. Vyslovili jsme obavu, že státní
správa na zvýšených přirážkách
k přímým daním dosáhne většího
výnosu, než činí náhradové
příděly. Spokojili jsme se však s ujištěním,
že ve vhodné chvíli bude parlamentu předložen
výkaz, který bu tuto naši obavu vyvrátil.
Dožadovali jsme se zvýšené
dotace pro pomocný fond v zemi České; spokojili
jsme se s ujištěním, že finanční
správa je si vědoma úkolu tohoto fondu a
že mu vyjde v případě potřeby
z jiných prostředků vstříc.
Navrhovali jsme, aby celá domovní
daň a také daň pozemková byla přidělena
všem obcím. Tento návrh nebyl přijat.
Spokojujeme se s ujištěním, že pan ministr
financí při úvahách o trvalé
úpravě finančního hospodaření
svazků územní samosprávy a národních
výborů se k tomuto našemu návrhu vrátí.
Za úspěch považujeme,
že byl přijat náš návrh na změnu
označení v § 9 "zálohy" na
"příspěvky" a na škrtnutí
odstavce obsahujícího ustanovení o vrácení
těchto záloh. Vidíme v tom uznání
práce národních výborů, zejména
na poli, kde národní výbory na místě
státní správy vykonaly v nejtěžších
dobách veliké úkoly, a vidíme v tom
i seriosnost, neboť finanční správa
se vzdává tvrdošíjného ilusionismu,
že by naše samospráva mohla tyto příděly
vrátiti.
Poněvadž věříme,
že tato pomoc přichází v době
pro samosprávu nejkritičtější,
a že věříme, že pan ministr financí
našemu volání po trvalé úpravě
finančního hospodaření územní
samosprávy, a to v dohodě a za spolupráce
s volenými činiteli a funkcionáři
národních výborů a jejich úředníků
v nejbližší době vyhoví, budeme
pro tento zákon hlasovati. (Potlesk.)
Předseda:
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu p. zpravodaji
posl. Janoušovi.
Zpravodaj posl. Janouš: Vzdávám
se slova.
Předseda: Pan
zpravodaj se vzdává slova. Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 4 části,
7 oddílů, 18 paragrafů, nadpisy částí,
nadpisy oddílů, nadpisy paragrafů, nadpis
zákona a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou
zákona, to jest s jejími 4 částmi,
7 oddíly, 18 paragrafy, nadpisy částí,
nadpisy oddílů, nadpisy paragrafů, nadpisem
zákona a úvodní formulí, podle zprávy
výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtením prvém.
Z usnesení předsednictva podle
§ 54, odst. 1 jedn. řádu vykonáme ihned
druhé čtení.
Ad 7. Druhé čtení
osnovy zákona o zatímní úpravě
finančního hospodářství svazků
územní samosprávy a některých
jiných osob veřejného práva (tisk
293).
Jsou nějaké návrhy
oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Janouš: v §
5, odst. (1), písm. d) jest škrtnouti hranatou závorku
v předposlední řádce, a v 5. řádce
za slovo "pokud" se vloží slovo "jde".
V § 6, odst. (1) ve 4. řádce
místo "něho" má správně
býti "něhož".
V § 12, odst. (4) ve 4. řádce
za slova "zemský národní výbor"
jest vsunouti pomlčku a za ni slova "na Slovensku
pověřenec vnitra" a opět pomlčku.
Prosím, aby tyto opravy byly provedeny.
Předseda: Kdo
ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak jí ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
ve čtení prvém, s opravami právě
uvedenými, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém.
Zbývá ještě hlasovati
o resoluci, otištěné ve zprávě
výborové.
Kdo s touto resolucí nesouhlasí,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce se přijímá.
Tím je vyřízen 7. odstavec
pořadu.
Přistoupíme k projednávání
osmého odstavce pořadu, jímž je
8. Zpráva výborů
zdravotnického, právního, soc. politického
a rozpočtového o návrhu poslanců Krosnáře,
Hodinové-Spurné, dr Bureše, Vítka, Koubka,
Synkové a Homoly (tisk 173) na zestátnění
Pražského sanatoria v Praze-Podolí (tisk
299).
Zpravodajem za výbor zdravotnický
a soc. politický je p. posl. dr Bláha. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Bláha: Slavná
sněmovno, pane předsedo, paní a pánové!
Na konci předvánočního
zasedání, téměř v chvatu se
teprve dostáváme k malému úseku naší
zdravotní politiky. Díky rozumnému opatření
naší parlamentní kanceláře mám
tu radost a čest, že nemluvím k prázdným
lavicím.
Kdybychom si zvykli takovýmto způsobem
projednávati nejdůležitější
otázky naší zdravotní péče,
mohlo by se nám velmi brzy stát, že bychom
dělali plány a dvouletky a nevěděli
bychom nakonec, pro koho je budeme dělat. Pan ministr zdravotnictví
nám nedávno v rozpočtovém výboru
i ve výboru zdravotním výprávěl
o smutných vyhlídkách naší populační
a zdravotní politiky. Mluví se u nás, hlásají
a píší smutné cifry o veliké
úmrtnosti kojenecké, v níž dosahujeme
veliké výše v řadě pokrokových
i méně kulturních národů a
států v Evropě a v celém světě,
mluví se u nás o nedostatečné péči
o naše ženy, o naše rodičky, ale to je také
vše, co se dělá. Podle toho všeho zájmu,
jak konec konců i my jsme toho svědky, vidíme,
že se prakticky v této věci udělalo
velmi málo, a jestliže dneska na konci předvánočního
zasedání přistupujeme k této malé
kapitole péče o budoucí naše pokolení,
je to taková docela nepatrná splátka, kterou
tomuto velikému celku a této veliké starosti
splácíme. Měli jsme vždycky velmi špatně
postaráno o naše porodnictví a o naše
nalezenectví. Pamatuji se, jak jsme si před první
světovou válkou, kdy jsem byl lékařem
zdejší zemské porodnice a nalezince, stěžovali
na nedostatečná opatření a na nepřízeň
rakouské a vídeňské vlády v
péči o naše ženy a o naše budoucí
pokolení. Ale přiznejme si, že za 20 let naší
první republiky jsme se nedostali téměř
ani o nepatrný krok kupředu, že naše zemská
porodnice je dnes jediným ústavem, stejně
nedokonale hygienicky vybaveným, pro celou Prahu i pro
celý střed Čech, nemluvě o nalezinci,
kde jsou poměry daleko horší.
Je přirozené, když v
lidové demokracii a v socialistickém hospodaření
stojíme na stanovisku, že je zájmem státu
a celku národního, aby se staral o zdraví
a jeho zabezpečení u všech příslušníků,
že musíme dbáti, abychom použili a využili
všech prostředků, které by se nám
k tomu hodily a kterými bychom mohli dosavadní smutný
stav zlepšit. Zde jde o zapojení dosavadního
podolského sanatoria právě jakožto nového
bojového prostředku proti této katastrofální
kojenecké úmrtnosti a proti nedostatečnému
porodnictví. Jako bývalý zaměstnanec
podolského sanatoria mohu i k tomu říci několik
slov.
Podolské sanatorium bylo vybudováno
českými lékaři a jejich tehdejším
vedoucím profesorem Jedličkou v době nepřízně
rakouských vlád, kdy nebylo možno pomýšlet
na nové chirurgické kliniky a nemocnice. Byla to
svépomocná akce. Po prvním převratu
bylo přirozené, že se stejnou důsledností
byla veliká část tohoto sanatoria pronajata
pro novou, druhou chirurgickou kliniku, později pro kliniku
gynaekologickou.
Považuji za naprosto logický
důsledek, že po druhém převratě,
kdy přicházíme k dalšímu prohloubení
naší sociální a zdravotní péče,
chceme tento ústav plně zařadit do státní
zdravotní péče, tak, jak máme plán,
aby veškerá zdravotnická opatření,
která mají na zřeteli zdraví lidu,
byla pod dozorem a jednotným vedením celku národního,
státu. Po této stránce myslím, že
i všichni ti, kteří tenkrát zakládali
podolské sanatorium, kteří ve skutečnosti
hmotně z toho nikdy nic neměli, velmi ochotně
dají tento výplod své práce a výsledek
svého snažení do rukou národního
zdraví.
Snaha o začlenění podolského
sanatoria do státní péče není
nová. Obírala se jím už vláda
od samého začátku letošního roku,
a je to skutečně ku podivu, že se nepodařilo
- přes všechny snahy ministerstva školství,
zdravotnictví a později i techniky - dospěti
dál, že se to nepodařilo ani interpelací
mé a mé strany a že teprve iniciativní
návrh poslanců strany komunistické rozvířil
hladinu, takže se tím začal zabývat
zdravotnický výbor jakožto zcela novým
iniciativním zákonným návrhem. Zdravotnický
výbor si byl v meritu velmi jasně vědom ožehavosti
věci a své povinnosti, chopit se této příležitosti,
a to vyjádřil už v samém nadpisu, že
původní iniciativní návrh p. posl.
Krosnáře, Hodinové a společníků
nahradil novým iniciativním návrhem všech
poslanců, resp. paní poslankyň Národní
fronty, a to paní posl. Machačové,
Šmejcové, Trojanové, Kulichové,
Jungwirthové a Turkové na vyvlastnění
Pražského sanatoria v Podolí. Ale ani ve zdravotnickém
výboru nebyla situace lehká a je nám dneska
nepochopitelné a s podivem, s jakými obtížemi
jsme se tam ve věci tak samozřejmé, v níž
jsme byli úplně jednotni po stránce věcné,
neustále setkávali. Řekl bych, že to
byla zbytečná rigorosnost a skrupulosnost, když
někdo ve věci tak naprosto jasné mohl vidět
snad nějaké nové vyvlastňování
nebo novou konfiskaci. Já to považuji za věc
samozřejmou, na kterou se dívám tak, jako
bychom se dneska těžko dívali, kdyby se k vůli
tomu, že nějaký chalupník nechce posunout
ohradní zeď své zahrady nebo prodat svoje pole,
vedla, jako tomu bylo před 50 až 70 lety, železnice
10 km od města. Myslím, že už jsme dneska
v této naší politice dál a že ji
musíme v první řadě uplatňovat
tam, kde jde na tak důležité kořeny
našeho národního celku, na naše národní
zdraví. (Potlesk.)
Po této stránce se domnívám,
že je nutné, abychom si věci nekomplikovali,
kde jsou velmi jednoduché a jasné, abychom v nich
nehledali nic, co v nich není, a abychom se vždycky
řídili věcí, pokud můžeme
co možná nejrychleji zasáhnout tam, kde je
zásahu třeba, ať už námět
přijde z kterékoliv strany.
Soc.-politický výbor, jehož
jsem také zpravodajem, projednával tyto otázky
a řešil i otázku zaměstnanců
tohoto podolského sanatoria, protože jsme si velmi
jasně vědomi, že zejména dnes zaměstnanci
zdravotní služby zasluhují, aby jejich existenční
zájmy byly také zabezpečeny, a to byl další
doplněk původního iniciativního návrhu.
A tak vám dnes, paní a pánové, předkládám
jako zpravodaj výboru zdravotnického i sociálně-politického
tuto osnovu všech poslanců Národní fronty
a domnívám se, že jejím odhlasováním
splatíte docela nepatrnou položku velikého
dluhu, který Národní shromáždění
dluží národnímu zdraví, a doufám,
že se k jiným, stejně důležitým
zdravotnickým otázkám budeme moci v příštích
zasedáních s velikým zájmem vaším
a s vážností, jak toho zasluhují, vracet.
(Potlesk.)
Předseda:
Zpravodajem za výbor právní je za omluveného
p. posl. dr Novotného pan posl. dr Jelínek.
Dávám mu slovo.