Zpravodaj posl. Vítek: Vzdávám
se slova.
Podpredseda dr Ševčík:
Dávam slovo k doslovu pi. zpravodajkyni za výbor
kultúrny, posl. Pažoutovej.
Zpravodajka posl. Pažoutová:
Vzdávám se slova.
Podpredseda dr Ševčík:
Dávam slovo k doslovu p. zpravodajcovi za výbor
rozpočtový, posl. Lindauerovi.
Zpravodaj posl. Lindauer: Vzdávám
se slova.
Podpredseda dr Ševčík:
Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 4 paragrafy, nadpis a úvodnú
formulu.
Pretože nie je pozmeňovacích
návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz
podľa zprávy výborovej. (Námietky
neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou
zákona, to je s jej 4 paragrafmi, nadpisom a úvodnou
formulou, podľa zprávy výborovoj, nech zdvihne
ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým
ústavodarné Národné shromaždenie
prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy
výborovej v čítaní prvom.
Z usnesenia predsedníctva podľa
§ 54, odst. 1 rokov. poriadku vykonáme ihneď
druhé čítanie.
Ad 2. Druhé čítanie
osnovy zákona o úprave platových a služobných
pomerov učiteliek ručných prác (domácich
náuk) (tlač 297).
Sú nejaké návrhy opráv
lebo zmien textových?
Zpravodajkyňa posl. Kulichová-Sutórisová:
Nie sú.
Zpravodaj posl. Vítek: Nejsou.
Zpravodajka posl. Pažoutová:
Není jich.
Zpravodaj posl. Lindauer: Nejsou.
Podpredseda dr Ševčík:
Kto v druhom čítaní súhlasí
s osnovou zákona tak, ako ju ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo v čítaní
prvom, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým
ústavodarné Národné shromaždenie
prijalo túto osnovu zákona tiež v čítaní
druhom.
Zostáva ešte hlasovať o
rezolúcii výboru kultúrneho a o rezolúcii
výboru právneho, otlačených vo zpráve
výborovej.
Kto s týmito rezolúciami súhlasí,
nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Rezolúcie
sa prijímajú.
Tým je vybavený 2. odstavec
poriadku.
Pristúpime k rokovaniu o treťom
odstavci poriadku, ktorým je
3. Zpráva výborov právneho,
živnostensko-obchodného a priemyslového o vládnom
návrhu zákona (tlač 271) o dočasných
omedzeniach v živnostenskom a inom zárobkovom podnikaní
(tlač 295).
Dávam slovo zpravodajcovi za výbor
právny, p. posl. Štěpánovi.
Zpravodaj posl. Štěpán:
Slavná sněmovno!
Předložení osnovy, o
které mám čest jménem právního
výboru ústavodárného Národního
shromáždění referovati, jest odůvodněno
tím, že se 31. prosince 1946 končí účinnost
vládního nařízení č.
13/1943 Sb. ve znění vládního nařízení
č. 282/1944 Sb. Toto vládní nařízení
je jediným podkladem pro regulaci vzniku a rozšiřování
podniků. Podle ustanovení čl. 1, odst. 2
ústavního dekretu o obnovení právního
pořádku nejsou předpisy v oblasti československého
právního řádu vydané za doby
nesvobody součástí tohoto právního
řádu. Podle čl. 2, odst. 1 téhož
dekretu lze z vůle československé zákonodárné
moci na zcela přechodnou dobu i nadále používati
z těchto předpisů oněch, které
se nepříčí svým obsahem znění
nebo demokratickým zásadám československé
ústavy. Ustanovením čl. 4 citovaného
ústavního dekretu byla vláda zmocněna,
aby svými nařízeními územně
rozšířila nebo zrušila použivatelnost
předpisů z doby nesvobody, ovšem jen dokud
se nesejde Národní shromáždění.
Je tedy jasné že žádný
ústavní dekret o obnovení právního
pořádku nepočítal s možností,
aby v době před tím, než se sejde Národní
shromáždění, t. j. zákonodárný
sbor osvobozené republiky, byla použivatelnost předpisů
z doby nesvobody časově rozšiřována,
t. j. prodloužena. Ze slov "na zcela přechodnou
dobu" použitých v čl. 2, odst. 1 ústavního
dekretu plyne naopak, že se počítalo s tím,
že t. zv. použivatelné předpisy budou
co nejdříve - ještě před tím,
než se po případě zamítne jejich
účinnost, stanovená jejich původním
zněním - nahrazeny novou normou, vydanou zákonodárným
sborem osvobozené republiky. Tomu nasvědčuje
také výše zmíněně časové
omezení zmocnění vlády k územnímu
rozšiřování a ke zrušování
použivatelnosti předpisů z doby nesvobody.
Je tedy jasné, že použivatelnost je instituce
t. zv. přechodného období a že se nikdy
nepočítalo s tím, že by trvání
této instituce mohlo býti prodlužováno
zákonodárným sborem. Naopak úkolem
zákonodárného sboru je, aby co nejdříve
nahrazoval použivatelné normy normami platnými,
t. j. zákony, usnesenými Národním
shromážděním.
Za tohoto stavu věci došel právní
výbor k názoru, aby se vydal zákon, který
na přechodnou dobu od 1. ledna do 30. června 1947
recipuje z materiálních předpisů vládního
nařízení č. 14/1943 Sb. ty, jichž
je nezbytně třeba k tomu, aby se dosáhlo
nutné úpravy i pro první pololetí
1947, resp. pro dobu, než dojde k vydání obsahově
nového zákona o této materii.
Jménem právního výboru
ústavodárného Národního shromáždění,
který ve schůzi 18. prosince projednal tuto osnovu,
doporučuji sněmovně, aby přijala osnovu
tohoto zákona ve znění, jak je přijal
výbor právní a výbor živnostensko-obchodní.
(Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík:
Zpravodajcom za výbor živnostensko-obchodný
je pán posl. Fusek. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Fusek: Slavná
sněmovno!
Vláda republiky Československé
předložila v r. 1945 osnovu zákona o omezení
živnostenského a jiného výdělečného
podnikání, která byla projednávána
v Prozatímním Národním shromáždění.
Tato osnova měla ve své prvé části
nahraditi dnes platné předpisy o vzniku a rozšiřování
výdělečných podniků. Tato část
osnovy setkala se až na výjimky se souhlasem průmyslového
a živnostenského výboru Prozatímního
Národního shromáždění.
Obtížnější však bylo projednávání
dalších částí o zastavování
dosavadních podniků, které vlastně
byly příčinou, že tehdejší
osnova nebyla již projednávána a byla vrácena
vládě.
Ve vládním programu uložila
vláda ministru průmyslu, aby do konce září
1946 předložil přepracovanou osnovu o úpravě
živnostenského a jiného výdělečného
podnikáni jako součást předpisů
o řízení výroby. Poněvadž
zásady budoucí úpravy výdělečného
podnikání jsou základním pilířem
našeho hospodářství a uskutečnění
dvouletky, nebylo možno ve chvatu projednati podrobnější
úpravu, a to bylo hlavním důvodem, že
bylo voleno jen řešení provisorní na
dobu poměrně krátkou, určenou tak,
aby budoucí úpravu mohlo ústavodárné
Národní shromáždění řádně
projednati. Zmíněné provisorium je však
hospodářsky nezbytně nutné: Dnem 31.
prosince t. r. končí činnost, resp. použivatelnost
dosavadních předpisů, které byly naposledy
formulovány ve vládním nařízení
č. 14/1943 Sb., jež bylo později vládním
nařízením č. 282/1944 Sb. prodlouženo
do uvedeného data. Nejde však o předpisy vzniklé
za okupace. Již v době prvé republiky bylo
nutno na naléhavé volání kruhů
živnostenských podrobiti veřejnoprávnímu
schválení vznik a rozšiřování
podniků tak, aby nám nevznikaly podniky hospodářsky
zbytečné, které by byly jen přítěží
hospodářství, neposkytujíce existenční
základnu ani podnikateli, ani jeho zaměstnancům.
Stalo se tak nejprve jen v některých oborech, jako
v mlynářství, konfekci, sklářství
a textilní výrobě, při čemž
počet oborů stále stoupal, až tato tendence
hospodářská vyvrcholila v r. 1938, v době
naší mobilisace, kdy došlo k vydání
normy pro všechny výdělečné podniky.
Základní obsah zůstal od té doby nezměněn
a je pojat naposledy v cit. vlád. nařízení
č. 14/1943 Sb.
Jestliže již za prvé republiky
bylo nutno přizpůsobiti vznik a rozšiřování
podniků hospodářské potřebě,
tím spíše je toho třeba dnes, kdy budujeme
své hospodářství, jež musí
býti zaměřeno k uskutečnění
dvouletého hospodářského plánu.
Musíme regulovati vznik podniků, aby nám
nevznikaly podniky zbytečné nebo v místech
již předimensovaných, kde je jeden podnik vedle
druhého, které by na úkor hospodářství
i spotřebitele jen živořily, jakmile se zlepší
nabídka zboží. Musíme působiti
ke vzniku podniků v krajích chudých. Bez
regulace by bylo stěží možně zavést
pořádek do našeho podnikání.
Nemůžeme si dovolit, aby nám zbytečné
podniky odčerpávaly pracovní síly
z míst, kde jich naléhavě potřebujeme.
Osnova přejímá bez
věcných změn předpisy dosud platné,
jichž zachování pokládají za
nezbytně nutné všechny obory podnikání
od malého řemeslníka až po továrny.
Původně bylo uvažováno jen o pouhém
prodloužení použivatelnosti citovaných
předpisů na půl roku; lépe je však
převzíti předpisy, které jsou jinak
v souladu s naší ústavou, jako nový
zákon, aby nám tak zmizely předpisy okupační.
Vzhledem ke stručné formě
osnovy, která vlastně jen odkazuje na obsah normy
dřívější, nutno si zopakovati
alespoň v základních rysech tento obsah:
Příslušný úřad
může schváliti vznik výdělečného
podniku, zřízení poboček, prodejen,
správkáren, přeložení podniku,
propachtování nebo rozšíření
podniku, jen když je to v souladu s haspodářskou
potřebou nebo se zájmem veřejným.
Platí to o podnicích všech druhů bez
zřetele na formu podnikatelskou, o podnicích soukromých,
družstevních i o národních podnicích.
Svolení uděluje orgán - úřad,
který je pro opovězené opatření
podle zvláštních předpisů příslušný,
t. j. zpravidla okresní národní výbor.
Ten rozhoduje i u podniků továrních, velkoobchodních,
exportních nebo jiných důležitých
podniků, ale musí si vyžádati souhlas
příslušného ministerstva. Vedoucím
motivem tohoto ustanovení je skutečnost, že
tu o vzniku podniku nemohou býti rozhodnými jen
zřetele místní, nýbrž hlavně
hospodářská potřeba celostátní.
Osnova zákona byla projednána
a schválena bez věcných změn ve výboru
živnostensko-obchodním, který se usnesl, aby
důvodová zpráva byla doplněna bližším
vysvětlením slov "ve znění vyplývajícím
z nynějšího právního stavu"
a slova "přiměřeně" v §
1. Bylo tudíž důvodovou zprávu tak doplniti
a takto ji také vykládati, že osnova zákona
chce slovy "přiměřeně" a
"ve znění vyplývajícím
z nynějšího právního stavu"
výslovně konstatovati, že samozřejmě
odpadají nebo se mění ta ustanovení,
která jsou překonána právním
vývojem po revoluci. Slovo "přiměřeně"
znamená, že materiálně-právní
ustanovení vládního nařízení
č. 14/1943 Sb. platí i nadále, i když
se v § 1, odst. 1. tohoto nařízení stanoví,
že příslušné svolení může
býti vydáno, jen není-li proti tomu námitek
z vážných hospodářských
důvodů. Pokud jde o slova "ve znění
vyplývajícím z nynějšího
právního stavu", bylo nutno tuto dikci voliti
proto, že některá ustanovení cit. nařízení
neodpovídají nynějšímu právnímu
stavu; tak na př. namísto příslušného
úřadu nastupuje nyní okresní národní
výbor, nebo tam, kde se mluví o okresních
úřadech, vykonávají jeho funkci nyní
okresní národní výbory.
Provedení zákona si nevyžádá
žádných dalších nákladů
pro státní pokladnu. Živnostensko-obchodní
výbor připojil k osnově svou resoluci, která
je obsažena v tisku 295 a je součástí
předložené zprávy o vládním
návrhu zákona o omezení v živnostenském
a jiném výdělečném podnikání.
Živnostensko obchodní výbor doporučuje
plenu sněmovny osnovu k přijetí. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík:
Zpravodajcom za výbor priemyslový je p. posl.
Jirásek. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Jirásek: Pane
předsedo, paní a pánové.
Osnova zákona o omezení živnostenského
a jiného výdělečného podnikání
byla vypracována již v roce 1945 a byla již tehdy
projednávána Prozatímním Národním
shromážděním. Ale osnova ve své
prvé hlavě měla nahraditi dnes platné
předpisy o vzniku a rozšířování
výdělečných podniků. Tato část
osnovy se nesetkala se souhlasem tehdejšího živnostenského
a průmyslového výboru Prozatímního
Národního shromáždění.
Rovněž tak bylo obtížné projednání,
jak již prvý zpravodaj řekl, další
části o zastavování živnostenských
podniků, které bylo příčinou,
že tehdejší osnova nebyla již projednána.
Ministr průmyslu dostal za úkol
předložiti osnovu do konce září
1946 a nyní předložil přepracovanou
osnovu o úpravě živnostenského a jiného
výdělečného podnikání
jako součást předpisu o řízení
výroby. Lhůta byla prodloužena, ale k projednávání
nedošlo jistě z důvodů pochopitelných
při plném vypětí vlády, zaměstnané
projednáváním dvouletého hospodářského
plánu a rozpočtu.
Poněvadž zásady budoucí
úpravy výdělečného podnikání
jsou základním pilířem hospodářství,
nebylo možno ani tuto osnovu projednat a bude projednána
v ústavodárném Národním shromáždění
později. To bylo hlavním důvodem, proč
bylo a je voleno provisorní řešení na
dobu poměrně krátkou, aby pak mohla býti
osnova řádně projednána. Dnem 31.
prosince 1946 končí účinnost dosavadních
předpisů, které jsou formulovány ve
vládním nařízení č.
14/1943 a které byly doplněny později vládním
nařízením č. 282/1944. Nejde tedy
jenom o předpisy vzniklé za okupace, poněvadž
již v dobách prvé republiky jsme museli na
naléhání kruhů živnostenských
podrobiti veřejnoprávnímu schválení
vznik a rozšířování podniků,
aby nevznikaly podniky vskutku zbytečně zatěžující
celé naše hospodářství a neposkytující
dostatečnou existenční základnu ani
podnikatelům, ani zaměstnancům.
Jestliže již za prvé republiky
bylo nutno přizpůsobiti vznik a rozšiřování
podniků a závodů hospodářské
potřebě, tím spíš je toho třeba
dnes, kdy budujeme své hospodářství
na docela jiných základech. Regulovat hospodářství
musíme, aby nám nevznikaly podniky zbytečné
anebo v místech, kde již je to podniky přeplněno.
Musíme působit ke vzniku podniků v krajích
chudých, a bez regulace bylo by stěží
možno zavésti pořádek do našeho
podnikání. Nemůžeme si dovolit, aby
zbytečné podniky odčerpávaly pracovní
síly z míst, kde jich naléhavě potřebujeme.
Vzhledem ke stručné formě
osnovy, která vlastně jen odkazuje na obsah normy
dřívější, je nutno si zopakovati
alespoň v základních ustanoveních
její obsah.
Podle osnovy může příslušný
úřad schváliti vznik výdělečného
podniku, zřízení poboček, prodejen,
správkáren, přeložení podniků
nebo jejich propachtování jen tenkrát, když
je to v souladu s hospodářskou potřebou a
zájmem veřejným. To platí o podnicích
všech druhů, ať soukromých, družstevních
nebo národních. Podle osnovy uděluje svolení
úřad, který je pro opovězené
opatření podle zvláštních předpisů
příslušný dnes, okresní národní
výbor. Ale i ten si musí vyžádat souhlasu
příslušného ministerstva. Vedoucím
motivem tohoto ustanovení je skutečnost, že
tu o vzniku podniku nemohou býti rozhodnými jen
zřetele místní, nýbrž hlavně
hospodářská potřeba celostátní.
Jelikož jde o provisorium na dobu půl roku, t. j.
do 30. června 1947, doporučuji jako zpravodaj průmyslového
výboru ústavodárnému Národnímu
shromáždění přijetí osnovy
i resoluce, přijaté v živnostensko-obchodním
výboru, a to přijetí tak, jak je osnova předložena
podle zprávy výborové. (Potlesk.)