Kulturní výbor v uznání
a ocenění práce učitelek domácích
nauk schválil ve své schůzi 18 t. m. jednomyslně
a beze změny předloženou osnovu a doporučuje
ji vážené sněmovně rovněž
ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík:
Zpravodajcom za výbor rozpočtový je za
pani posl. inž. Jankovcovú pán posl. Lindauer.
Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Lindauer: Paní
a pánové!
Rozpočtový výbor projednal
předložený návrh zákona ve své
schůzi 18. prosince 1946 a přijal jej tak, jak jej
přijaly výbory, za které už zde byla
podána zpráva. Doporučuji za rozpočtový
výbor, aby návrh zákona byl přijat.
(Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík:
K tejto veci sú prihlásení rečníci,
zahájim preto rozpravu. Rečníkmi sú
pi posl. Žáčková-Batková a
Jungwirthová.
Dávam slovo pi posl. Žáčkovej-Batkovej.
Posl. Žáčková-Batková:
Pane předsedo, slavná sněmovno!
Kub poslanců strany národně
socialistické pověřil mě, abych vyslovila
uspokojení nad tím, že vládním
návrhem zákona o úpravě platových
a služebních poměrů učitelek
domácích nauk je splněn požadavek zrovnoprávnění,
kterého se učitelky domácích nauk
po desítky let marně domáhaly.
Postavení učitelek domácích
nauk zlepšuje se tímto zákonem, který
ve svých paragrafech staví je finančně
i právně i co do vzdělání na
roveň učitelstvu liternímu na školách
obecných i měšťanských. Konstatuji
zde s uspokojením, že úsilí národní
mučednice, senátorky Františky Plamínkové,
která tak poctivě desítky let snažila
se dosáhnout zrovnoprávnění učitelek
domácích nauk s učitelstvem literním,
je korunováno úspěchem, ze kterého
se nejvíce radují osvědčené
bojovnice za zrovnopránění, v jejichž
čele stála i moravská inspektorka Klema Střítecká.
(Potlesk.)
Vyslovuji zde vřelé blahopřání
všem učitelkám domácích nauk
k tomu, že jejich zápas za zrovnoprávnění
ve vzdělání i v postavení úspěšně
končí a že začíná nová
radostná práce, spojená s výchovou
milionů dívek k povolání ženy-matky
a hospodyně. Je tu třeba vděčně
vzpomenout nesmírných zásluh všech učitelek
domácích nauk, které po desítky let
snaží se pozvednout kulturní úroveň
a vzdělání československé ženy-matky
a hospodyně. Vzpomínám vděčně
toho nekonečného plahočení učitelek
domácích nauk po cestách a necestách,
od vesnice k vesnici, v dešti, blátě, mrazu
a nepohodě, kterému byly vystaveny z nich ty, kterým
bylo určeno, aby učily v několika místech,
a vzpomínám tu také jejich píle, přičinlivosti
a úžasné obětavosti, již vynaložily,
aby naučily naše děvčata šít,
plést, háčkovat, zašívat prádlo,
vařit a zavařovat, ale také počítat,
vychovávat děti, a seznamovaly je tak se všemi
ctnostmi a znalostmi, které žena-matka, hospodyně
musí znát. (Potlesk.) Jestliže naše
československé ženy-hospodyně mají
tak výborné vlastnosti, kterým se obdivují
cizinci, pak největší díl zásluh
o to mají jejich jejich učitelky domácích
nauk, které je pro život tak skvěle připravily.
Je proto osnova právě projednávaného
zákona zaslouženou odměnou všem učitelkám
domácích nauk za vykonanou práci.
Je to po prvé v dějinách
československého parlamentu, kdy se s uznáním
mluví o významu odborné výchovy ženy-hospodyně.
V důvodové zprávě projednávaného
zákona se říká: "V nové
škole zdůrazňuje se však stále
více výchovný moment ručních
prací, takže tento předmět stal se pedagogicky
jedním z nejúčinnějších
předmětů. V nových učebních
osnovách dostává se tomuto předmětu
mnohem většího zhodnocení, než
bývalo dříve. Národohospodářský
význam tohoto předmětu se nijak nezmenšuje,
i když v době racionalisace výroby strojová
výroba stále více nahrazuje práci
ruční. Vyučování ručním
pracím (domácím naukám) v novém
svém uspořádání připravuje
žákyně pro úkoly a povinnosti, jež
má žena v rodinné domácnosti. Poskytuje
jim všeobecné základy odborného vzdělání
domácí hospodyně a vychovatelky a učí
je myslit o způsobech hygienického i úsporného
vaření, o zařízení domácnosti,
o udržování čistoty, čímž
vnáší do nejširších lidových
vrstev hygienické a úsporné zásady
při vedení domácnosti a opatřování
lidové výživy. Toto vyučování
nepozbylo významu ani dnes, i když se sociální
a hospodářská struktura mění,
poněvadž i ženě výdělečně
činné je prospěšné, když
rozumí domácímu hospodářství
a umí konati základní domácí
práce."
Jsme vděčni, pánové
a paní, ministerstvu školství v čele
s panem ministrem dr Stránským, že tak
pádným způsobem je zde oceněn význam
výchovného poslání učitelek
domácích nauk a výchovy naší
mládeže pro rodinný život. (Potlesk.)
Jsem přesvědčena, že
nejdůležitější příčinou
podceňování významu práce učitelek
domácích nauk bylo také stálé
podceňování významu práce ženy-hospodyně
a že se stoupajícím uznáním tohoto
významu práce ženy-hospodyně pro náš
sociální, kulturní a hospodářský
život stoupá také úměrně
i význam práce jejích vychovatelek, učitelek
domácích nauk.
Usiluji již léta o to, aby význam
práce ženy-hospodyně pro hospodářský
život státu byl státními činiteli
uznáván. Již v roce 1936 mluvila jsem ve sněmovní
síni slavného Rudolfina o ocenění
práce ženy-hospodyně v rodině a v Prozatímním
Národním shromáždění podaly
jsme my členky klubu poslanců strany národně
socialistické dotaz na vládu, zda je ochotna postavit
ženu pracující v domácnosti na roveň
všem příslušníkům pracujících
vrstev národa. Dnes využívám této
příležitosti, kterou mně dává
právě projednávaný zákon, k
prohlášení, že je nutné, aby práce
ženy-hospodyně byla označena jako povolání,
ke kterému se musí mladá dívka již
od nejútlejších let svojí školní
výchovou připravovat tak, jako se ke svému
povolání připravuje každý pracovník,
chce-li ve své práci sobě, svému okolí
a celému národnímu hospodářství
přinášet užitek. (Potlesk.) Jsou
to právě učitelky domácích
nauk a učitelky všech odborných škol pro
ženská povolání, kterým připadá
nesmírně vděčný úkol
připravovat všechny dívky pro povolání
hospodyně tak, aby vyhovovaly všem požadavkům
vyvolaným moderními směry ve vedení
domácnosti.
Dovolím si vyzvednout jen některé
z těchto úkolů, pro život našeho
národa zvláště významné.
Na hospodaření ženy-hospodyně
nesmírně záleží, aby přes
stoupající rozdíl mzdového a cenového
indexu byla životní úroveň rodiny udržována
na výši, která zaručuje klid a vyrovnanost
hospodaření celé rodiny. Připomínám
zde, pánové a paní, jak nesmírně
významná je činnost ženy-hospodyně
jako finančního ministra rodiny. Bez pomoci zdatných
odborníků musí naše žena v rodině
dělnické, státně-zaměstnanecké,
živnostenské a zemědělské vyrovnávat
rozpočet tak, aby nikdy nedošlo k prudkým hospodářským
výkyvům. Musí udržovat život rodiny
a její hospodářství v rovnováze,
což se, bohužel, právě při projednávání
státního rozpočtu panu ministrovi financí
ani se sborem odborníků nepodařilo tak, jako
se to daří každé ženě-hospodyni
měsíčně v každé rodině.
(Potlesk.)
Hospodářský význam
práce ženy-hospodyně den ze dne stoupá.
Vytkli jsme si veliký úkol, zvýšenou
výrobou zvýšit aktiva našeho zahraničního
obchodu a zabezpečit zaměstnanost československého
pracujícího lidu na desítky let. Budeme muset
vyvážet na úkor domácích potřeb.
A zase to budou ženy-hospodyně, které budou
muset řídit výživu rodiny tak, abychom
potravin dováželi co nejméně, aby předmětem
našeho dovozu byly především suroviny
k plnění dvouletého hospodářského
plánu. Bude zase záležet na našem učitelstvu
a zejména učitelkách, aby dívky a
hospodyně byly seznamovány se základními
potřebami národního hospodářství
a s požadavky, které jsou na ně kladeny, aby
jejich plněním byly svému státu užitečné.
Jako příklad uvádím
zde dánské ženy-hospodyně, které
konsumují margarin, aby máslo mohlo být vyváženo.
Byla jsem, pánové a paní, členem komise
pro výživu na Druhé mezinárodní
konferenci zemědělské a potravinářské
organisace v Kodani, která v souhlase s usnesením
konference v Hot Springs položila důraz na nutnost
cílevědomé a plánovité výchovy
národa ke správné výživě.
V přijaté resoluci bylo zdůrazněno,
že s touto výchovou se musí začít
hned ve škole, aby prostřednictvím dětí
byli ovlivňováni i rodiče k zlepšování
denní diety.
Velká pozornost celého jednání
komise byla obrácena k ženám-hospodyním,
od nichž se očekává, že vhodným
školením v praktických kursech správné
výživy zjednají radikální nápravu
odstraněním vad v sestavování jídel
každého dne s hlediska jejich biologické a
kalorické hodnoty pro vývin lidského těla.
U nás už byly tyto kursy zahájeny Společností
pro racionální výživu, ministerstvem
výživy, zdravotnictví a ministerstvem školství,
ve kterých právě učitelky a hospodyně
jsou seznamovány s výživnou hodnotou potravin
a jejich správným uskladněním. Dnes
se již ví, že úsporné provádění
mechanických prací v domácnosti, znalosti
nauky o potravinách, sestavení jídelního
lístku s hlediska finanční schopnosti rodiny
a technologie vaření jsou nesmírně
významnými činiteli při ochraně
lidského zdraví.
Domácí hospodaření,
pánové a paní, je dnes věda, které
musí být věnována velká pozornost.
Proto se u nás jeví nutnost vybudovat státní
ústav k vědeckému zkoumání
domácího hospodářství, abychom
tak dali výraz svému porozumění nejenom
pro práci ženy-hospodyně, ale pro význam
hospodaření všech rodin. Výživě
národa musí být věnována největší
pozornost, a proto je třeba, aby došlo co nejdříve
k zřízení Československého
ústavu pro studium výživy, který by
prováděl veškerou plánovací a
výzkumnou činnost v oboru výživy tak,
jak se toho domáhá můj klubovní kolega
posl. dr Kácl.
Pánové a paní, chtěla
bych se s tohoto místa vyrovnat také s jedním
názorem na význam práce ženy-hospodyně
pro hospodářský stav tohoto státu.
Bylo již několikrát z vedoucích míst
prohlášeno, že rozeznáváme práci
produktivní a práci neproduktivní, a bylo
řečeno, že mezi práce neproduktivní
je počítána i práce ženy-hospodyně.
Ptala jsem se svého klubovního kolegy posl. Vandrovce,
co je práce produktivní, a ten mi řekl, že
práce produktivní je výkon, jehož výsledkem
je výrobek vyrobený z hmoty prací rukou nebo
stroje, který je možno počítat na jednotky,
měřit na metry, vážit na kilogramy nebo
měřit na litry a hektolitry. Tedy to znamená,
že cihlářský dělník, který
vyrobí cihly z hlíny svou prací, teplem a
strojem, který může tyto cihly postavit vedle
sebe, měřit je na metry, kilometry nebo vážit
na kilogramy, je pracovník produktivní. Dále
obuvník, který vyrobí boty a může
je pak postavit vedle sebe a počítat, je rovněž
produktivní pracovník, sládek, který
vaří pivo a může tento výrobek
vyrobený ze sladu, chmele a vody měřit na
litry a hektolitry, je také produktivní pracovník.
Ptám se, pánové, co
je to buchta, koláč, knedlík, co jsou všechny
výrobky hospodyně v domácnosti? To jsou rovněž
výrobky vyrobené z hmoty prací lidských
rukou, s pomocí stroje, které je možno počítat,
měřit na hektolitry, vážit na kilogramy
nebo měřit na metry. (Potlesk.) Zkuste, prosím,
pánové a paní, jednou změřit
všechny ty výborné záviny makové,
jablkové nebo tvarohové, které žena-hospodyně
za celý svůj život uvaří a upeče!
To jsou kilometry, to jsou metrické centy masa, to jsou
hektolitry omáček, polévek, kávy,
čaje, které nám žena za svůj
život vyrobí. V přehledu o světové
výživě je napsáno, že československý
spotřebitel spotřebuje 642 kg potravin ročně.
Pánové a paní, násobte toto číslo
počtem let, kdy žena hospodaří, a zjistíte,
že žena-hospodyně je produktivním pracovníkem
stejného druhu jako ten cihlářský,
pekařský, cukrářský dělník
a sládek. To znamená, že právě
proto musí být ženě-hospodyni jako produktivnímu
pracovníku věnována tatáž péče,
jaká je věnována příslušníkům
ostatních povolání (Potlesk.), a že
se tudíž ženě-hospodyni a přípravě
k tomuto povolání musí věnovat tatáž
pozornost, jaká se věnuje přípravě
k povolání jiných řemeslníků,
živnostníků a příslušníků
všech t. zv. produktivních povolání.
Považovala jsem za nutné říci, že
je třeba, abychom ženě-hospodyni dali to postavení,
které jí po zásluze patří,
aby žena chodila pyšně se vztyčenou hlavou
u vědomí, že její výkon je národem
oceňován, že to není popelka, ale královna
domácnosti, které se musí dát do rukou
žezlo, které jí patří, pocit
sebevědomí, pocit vědomí, že
její práce je uznávána jako významná
a nepostradatelná pro život tohoto národa.
(Potlesk.)
V závěru děkuji s tohoto
místa ministerstvu školství a panu ministru
dr Stránskému za krásné uznání
významu práce ženy hospodařící
v domácnosti, kterou k jejímu povolání
připravuje pilná a obětavá učitelka
domácích nauk. Prohlašuji, že klub poslanců
čs. strany nár. socialistické bude pro vládní
návrh zákona o úpravě platových
a služebních poměrů učitelek
domácích nauk rád hlasovat. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík
(zvoní): Dávam slovo pani posl. Jungwirthovej.
Posl. Jungwirthová: Paní
a pánové!
Nemíním opakovat ani parafrasovat
to, co ve prospěch navrhovaného zákona řekli
zpravodajové výborů, co říká
sama důvodová zpráva a co řekla řečnice
přede mnou. Dokonce škrtnu ve své řeči
vylíčení boje učitelek domácích
nauk za jejich platové zrovnoprávnění
s učitelkami literními. Jen připomenu, že
se za doby okupace hmotné postavení těchto
učitelek dokonce podstatně zhoršilo vládním
nařízením číslo 16 z roku 1944.
Byl-li dříve rozdíl mezi platem literní
učitelky a učitelky domácích nauk
podle zákona 104 z roku 1926 za 30 let služby 19.800
Kčs, činí nyní podle citovaného
nařízení 163.400 Kčs. Učitelky
domácích nauk, o nichž zde bylo řečeno,
že na venkově často putují mezi čtyřmi,
pěti vesnicemi, skutečně by se mohly počtem
ročně ušlých kilometrů měřit
jenom s našimi listonoši, věru něchtějí,
aby se veřejnost na ně dívala jen jako na
někoho, kdo se domáhá většího
krajíce chleba. Zaslouží si, abychom i s tohoto
místa zásadně ocenili význam jejich
práce. Neusilují o to, aby výchova našeho
dívčího dorostu šla zpátky, snad
při zhotovování desítek metrů
zbytečných krajek, nepotřebných přikrývek
a vyšívaných pantoflí. Chtějí
skutečně naši dívčí mládež
něčemu užitečnému naučit.
Když ničemu jinému, tedy alespoň tomu,
aby naše ženy nestály bezradně nad každou
malou opravou šatů svých a svých dětí,
aby uměly držet jehlu v ruce, jak se lidově
říká. Ostatně význam kvalitní
a užitkové práce ocenila náležitě
teprve naše doba.
Ony však usilují o to, aby se
jejich vyučovacímu předmětu dostalo
nové náplně a tím i nové funkce
naší dívčí výchově.
Chtějí, jak je to též v programu pedagogické
fakulty, seznamovat žačky s technologií výrobních
hmot, dějinami lidového umění, na
vyšším stupni i s fysiologií výživy
a základními prvky národohospodářské
sociologie, nutnými i pro budoucí hospodyni, estetikou
a hygienou bydlení a konečně s theorií
i praxí péče o kojence a batole. Této
výchovy, paní a pánové, je naší
dívčí mládeži třeba jako
soli. Přesvědčila jsem se při své
politické praxi, že úroveň domácího
hospodaření je v našich širokých
vrstvách skutečně nízká, že
se namnoze dosud nevšímavě přecházejí
poučení o zacházení s potravinami,
že není často ponětí o ekonomickém
vedení domácnosti, možnosti šetření
fysických i duševních sil ženiných,
o správném zacházení s šatstvem
i obuví, že se dělají těžké
tradiční chyby ve výživě kojenců
a dětí, o účelném a estetickém
uspořádání bytu nemluvě.
To všechno ovšem nemá být
přičteno za vinu našim pracovitým a
přičinlivým ženám, nýbrž
společnosti, která se o jejich výchovu v
tomto směru málo starala. Kultura i v těchto
věcech, která by byla výsadou snad jen tenké
vrstvy obyvatelstva, není zajisté pro nás
dnes již kulturou, a proto jsme povinni usilovat o to, aby
se i kultura jedení, bydlení, odívání
i kultivovanost vzájemných styků mezi lidmi
stala majetkem celého národa. Dáme-li ženskému
pokolení už ve škole a právě ve
škole možnost seznámit se s jejími základními
prvky, položily jsme k tomu základy. Chceme-li dále
v celém národě pozvednout úctu k tělesné
práci, neutlačujme v naší výchově
v budoucí jednotné škole i ve škole střední
jediný předmět, který má také
učit užívat rukou, čili dejme náležité
místo předmětu, kterému se říká
skromně domácí nauky. Zrovnoprávníme-li
dnes učitelky domácích nauk hmotně
s literními, dodáme jim i chuti k důležitým
úkolům veřejným. Už dnes se hlavně
o ně opírá ministerstvo výživy
s propagací správné výživy národa,
potřebujeme je v péči o mládež
a můžeme je zapojit do boje proti kojenecké
úmrtnosti a do propagace eugenických a populačních
snah. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík:
Ku slovu nie je už nikto prihlásený, rozprava
je skončená.
Dávám slovo k doslovu pi.
zpravodajkyni za výbor sociálně-politický,
posl. Kulichovej-Sutórisovej.
Zpravodajkyňa posl. Kulichová-Sutórisová:
Vzdávam sa slova.