Předseda:
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 3 články,
nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou
zákona, to jest s jejími 3 články,
nadpisem a úvodní formulí podle zprávy
výborové, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle
§ 54, odst. 1 jedn. řádu vykonáme ihned
druhé čtení.
Ad 1. Druhé čtení
osnovy zákona, jímž se doplňuje a mění
učitelský zákon (tisk 296).
Jsou nějaké návrhy
oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Tichota: Není
změn.
Zpravodaj posl. Lesák: Nikoli.
Zpravodaj posl. Štěpán:
Nejsou.
Zpravodaj posl. Lindauer: Není
změn.
Předseda:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém.
Zbývá ještě hlasovati
o 2 resolucích otištěných ve zprávě
výborové. Kdo s těmito resolucemi souhlasí,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce se přijímají.
Tím je vyřízen 1. odstavec
pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Zpráva výborov soc.-politického,
právneho, kultúrneho a rozpočtového
o vládnom návrhu zákona (tlač 200)
o úprave platových a služobných pomerov
učiteliek ručných prác (domácich
náuk) (tlač 297).
Zpravodajem za výbor soc.-politický
je pí posl. Kulichová-Sutórisová.
Dávám jí slovo.
Zpravodajkyňa posl. Kulichová-Sutórisová:
Slávna snemovňa!
To, čo bolo povedané mojimi
predrečníkmi s tohoto miesta o krivdách páchaných
na učiteľoch národných škôl,
platí dvojnásobnou mierou o učiteľkách
domácich náuk.
Učiteľky domácich náuk
predstavujú nám opravdové popolušky
v kategórii štátnych zamestnancov. Ich podradné
umiestenie platové i spoločenské bolo čiastočne
odôvodnené za Rakúska-Uhorska ich nedostatečnou
kvalifikáciou, kedy ručným prácam
vyučovaly často súkromné osoby pre
nedostatok kvalifikovaných síl. Dnešné
pomery sú už trochu odlišné, lebo štatútom
z roku 1919 kandidátky učiteliek domácich
náuk musia absolvovať po skončení štyroch
tried meštianskej alebo strednej školy dvojročnú
rodinnú školu, niekedy trojročnú, zvlášť
v Čechách, a dvojročný ústav
domácich náuk. Týmto spôsobom sa čo
do dĺžky štúdia postavily už v tomto
roku 1919 absolventky ústavov domácich náuk
do jednej hodnosti, do jednej výšky s učiteľkami
liternými. Dnes je štúdium domácich
náuk na týchto ústavoch v Čechách
stanovené dokonca trojročné, len u nás
na Slovensku zostalo ešte dvojročné.
Záverečné skúšky
na týchto ústavoch sú totožné,
čo do rozsahu i obsahu, so skúškami zvanými
maturitnými na stredných školách alebo
na učiteľských ústavoch, len názov
zostal im ako záverečné skúšky,
a z tohto pravdepodobne vyplýva ešte ich doterajšie
podceňovanie, že sú nie maturantky, ale že
sa vlastne podrobily len tzv. záverečným
skúškam. Záverečné skúšky
sú ešte, čo do prípravy pre život,
dôležitejšie ako na učiteľských
ústavoch z tej príčiny, že sú
doplnené i praktickou skúškou zo strihov, šitia,
ako aj prípravy pokrmov, teda z varenia. Teda i čo
do praktičnosti sú dôležité. Z
toho je jasné, že záverečná skúška,
ktorej sa podriaďujú učiteľky na ústavoch
domácich náuk zákonom z 23. mája 1919,
čís. 274 Sb., tzv. paritným zákonom
do skupiny B a najmä zákonom čís. 251/1922
Sb. a vládnym nariadením č. 16/1944 do skupiny
C ako absolventiek nižších stredných škôl
bolo tou najväčšou hanou, ktorej sa mohly tieto
učiteľky dožiť. Týmto teda boly vlastne
degradované. (Predsedníctvo prevzal podpredseda
dr Ševčík.)
Pretože Ministerstvo školstva
svojím výnosom zo dňa 14. júna 1946,
č. A-133, 147/1946, uvážilo všetky dôvody
a vyhlásilo vzdelanie učiteliek domácich
náuk za rovnocenné s terajším vzdelaním
učiteľov literných, povolilo im i ďalšie
štúdium na pedagogickej fakulte. Toto bol teda prvý
krok k náprave v dôležitej kategórii
štátnych zamestnancov.
Samozrejme, že toto bolo len čiastočné
mravné odčinenie krivdy. Okrem praktického
vyučovania ručných prác vyučujú
učiteľky domácich náuk i iným,
môžeme povedať literným predmetom; najmä
u nás na Slovensku pri nedostatku učiteľov
na ľudových školách musia tieto učiteľky
vyučovať často zemepisu, dejepisu, občianskej
náuke, mravouke, zdravovede atď. Ovšem pripravujú
sa hlavne na predmety domáceho hospodárstva, výživy,
zdravovedy, opatery detí atď., ale keď to nedostačuje,
je treba, aby sa pripravily a vzdelanie svoje doplnily i v týchto
smeroch, keď toho potreba vyžaduje.
Význam vyučovania predmetom
domácich náuk, najmä toho domáceho hospodárstva,
o ktorom som sa zmienila, náuke o výžive, opatere
detí, je tak dôležitou prípravou dievčenskej
mládeže pre ich budúce postavenie v rodine,
že je naozaj poľutovania hodné, že dosiaľ
sme si ešte nevšimli, čo všetko tieto pre
nás znamenajú a čo môžu svojou
usmernenou výchovou dokázať. Veď vieme
dobre, že dnes i ženy zárobkove činné
musia byť oboznámené s otázkami domáceho
hospodárstva, lebo len tak môže si byť
každá žena vedomá i národohospodárskeho
významu usmerneného vedenia domácnosti.
Budúcnosť nášho
národa a štátu nie je v malom meritku závislá
od dobre vedených, na zdravých základoch
postavených, spokojných a šťastných
rodinách, tak slovenských ako českých.
Preto vládny návrh zákona o úprave
platových a služobných pomerov učiteliek
domácich náuk, zaraďujúci ich do príslušných
platových stupníc analogicky k učiteľom
literných škôl, ako aj pripojená rezolúcia
kultúrneho výboru a výboru právneho,
pokiaľ ide o cestovné výlohy a hradenie sťahovacích
výloh, je jednou cestou pre odčinenie viac ako desaťročných
krívd, páchaných na skromnej, nerevoltujúcej
vrstve občianstva. Uzákonením tohto opatrenia
bude prejednávaný zákon vítaný
i s hľadiska jednotnosti na celom území republiky,
takže možno ho označiť za jeden z mála
zákonov unifikačných.
Z uvedených príčin
dovoľujem si preto slávnej snemovni predložený
vládny návrh zákona doporučiť
k priaznivému prijatiu bez zmeny v celom jeho rozsahu,
v celom znení i s pripojenými rezolúciami
kultúrneho a právneho výboru. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík:
Zpravodajcom za výbor právny je pán posl.
Vítek. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Vítek: Slavná
sněmovno!
Projednávaná osnova zákona
o úpravě platových a služebních
poměrů učitelek ručních prací
splňuje dávný požadavek důležité
kulturní složky našeho národa. Učitelky
ručních prací byly často považovány
na školách za síly méně cenné
než učitelé literní a podle toho také
byly honorovány. Tato křivda, kterou snášely
učitelky ručních prací po léta,
velmi ztrpčovala jejich úděl a nespravedlivě
činila z nich síly druhého řádu.
Učitelky ručních prací byly vždy
považovány ve škole za nějaké síly
výpomocné a tomuto předmětu byl také
přikládán podřadný význam.
Tím bylo také jejich sociální postavení
neutěšené. Tu je třeba si položit
otázku, proč byly učitelky ručních
prací takto hodnoceny. Bylo jejich vzdělání
snad menší než vzdělání
literních učitelů? Či snad je tento
předmět pro žactvo nepotřebný?
Naopak, musíme odpověděti, že jejich
vzdělání není nikterak za vzděláním
literních učitelů a předmět,
kterému vyučují, je stejně významný
jako předměty ostatní. A proto právem
mluvíme o křivdě páchané na
této učitelské kategorii. Vždyť
délka předběžného školního
vzdělání učitelek ručních
prací je stejná a vlastně ještě
větší než u literních učitelů.
Tohoto vzdělání vyžadují konečně
i úkoly, které musí tyto učitelky
plnit. Nové pojetí tohoto předmětu
zejména v dnešní nové škole staví
je právě do popředí, neboť se
stává pedagogicky skutečně jedním
z nejdůležitějších předmětů.
Proto musí býti také činnost učitelek
ručních prací náležitě
hodnocena a nesmí býti na ně pohlíženo
jako na nějaký vedlejší článek
školy, nýbrž jako na řádné
učitelské síly. (Potlesk.) A podle
toho musí být také honorovány. S velkým
zadostiučiněním přijímáme
tento vládní návrh, který je důkazem,
že v lidově-demokratické republice není
místa pro tyto dlouholeté křivdy.
Uskutečnění vládního
návrhu je také důkazem, že jsou postupně
splňovány všechny postuláty, které
si vytkl program Gottwaldovy vlády. Učitelky ručních
prací jsou tímto zákonem postaveny na roveň
učitelům literním. Toto hodnocení
je spravedlivé i proto, že učitelky ručních
prací v dnešní nouzi o učitelské
síly vyučují i jiným předmětům,
a to s plným úspěchem. Proto jistě
i literní učitelé uvítají,
že učitelkám ručních prací
dostává se tohoto spravedlivého ocenění.
S největším zadostiučiněním
uvítají však tento vánoční
dárek všechny učitelky ručních
prací, neboť konečně byla odstraněna
dlouholetá křivda a pocit méněcennosti,
z čehož pro ně vyplývá i lepší
sociální zabezpečení.
Proto je mi vděčným
úkolem, mohu-li tuto osnovu jménem právního
výboru doporučiti plenu k přijetí
beze změny, i s resolucí přijatou právním
výborem. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík:
Zpravodajcom za výbor kultúrny je pi posl. Pažoutová.
Dávam jej slovo.
Zpravodajka posl. Pažoutová:
Pane předsedo, paní a pánové!
K řadě podaných a touto
sněmovnou již schválených osnov zákonů,
které se obíraly odčiněním
křivd různých kategorií našich
občanů, předkládá se dnes vážené
sněmovně další významná
a nad veškeru pochybnost spravedlivá osnova zákona
o úpravě platových a služebních
poměrů učitelek ručních prací
a domácích nauk, která znamená zrovnoprávnění
této kategorie učitelek s učitelstvem literním.
Dlouholeté usilování
o zrovnoprávnění, trpělivé
čekání a při tom houževnatá,
vytrvalá práce na dalším vyšším
vzdělání jsou konečně dnes
korunovány zaslouženým úspěchem.
Projdeme-li v krátkosti dobu od r. 1919 až po dnešní
den, musíme uznat oprávněné požadavky
učitelek domácích nauk po všech stránkách.
Je to především zvýšené
vzdělání proti bývalému nedostačujícímu
vzdělání z dob rakouských, pro které
rokem 1919 počínajíc je dvouletý učitelský
ústav pro vzdělání učitelek
domácích nauk. Podmínkou přijetí
na ústav jest absolvování nižší
střední školy nebo školy měšťanské
a absolvování dvouleté rodinné školy.
V době nesvobody byl dvouletý ústav změněn
na tříletý.
Srovnáváme-li tedy délku
studia obou kategorií učitelstva, je stejně
dlouhá a po stránce odborné zaměřená
stejně důkladně na svoje učebné
předměty jako u učitelů literních.
Toto předepsané vzdělání
má přes 90 procent učitelek domácích
nauk. Ostatní, jsou to většinou kolegyně
starší, doplnily svoje vzdělání
v řadě povinných kursů.
V době, kdy jsem po celé jedno
desítiletí byla místostarostkou Ústředního
spolku jednot učitelských v zemi Moravskoslezské,
měla jsem příležitost i možnost
úzce spolupracovat i s učitelkami domácích
nauk. Viděla jsem jejich poctivě úsilí
o vyšší vzdělání a uplatnění
se velmi zblízka. Mám proto upřímnou
radost z toho, že jsem dnes zpravodajkou o této spravedlivé
osnově a že mohu právě zde, v tomto
váženém poslaneckém sboru, vydat o jejich
práci svědectví.
Je jenom přirozené a samozřejmé,
že odraz vyššího vzdělání
učitelek domácích nauk se projevil prohloubením
dívčí výchovy pro praktický
život. Zde už nešlo jen o technické dovednosti,
jak tomu bylo dříve, ale o něco mnohem, mnohem
vážnějšího, hlubšího
- o výchovu žákyň k jejich úkolu
v životě rodinném.
Nejpatrnější, viditelné
stopy této výchovy dívčí mládeže
pozorujeme zvláště na venkově, kde učitelky
domácích nauk šťastně zasáhly
jak do hygieny bydlení, zdraví, tak i do řádného
způsobu vaření a hospodaření.
Mladé maminky si dnes už v domácnosti počínají
mnohem líp než jejich maminky a babičky, znají
a oceňují význam správné výživy
pro dítě i pro dospělé.
Válečná doba a její
svízele hospodářské zvlášť
dávaly vyniknout důležitosti a nezbytnosti
řádné výchovy dívek pro vedení
domácnosti a učitelkám domácích
nauk bylo uloženo velmi odpovědné pracovní
břímě.
Zhostily se ho skvěle. Byly tehdy
a jsou i dnes nejlepšími rádkyněmi našich
žen v různých kursech vaření,
šití hraček a přešívání,
dělíme se o ně všechny politické
strany právě pro tento pracovní obor, a ony
ochotně a rády našim ženám pomáhají,
ať ve městech či na venkově. Najdeme
je všude, kde se jedná o péči o dítě,
najdeme je při osvětové činnosti tělovýchovné,
nechybějí při žádném kulturním
podnikání, prostě jsou zapojeny do práce
školní i mimoškolní tak jako ostatní
učitelstvo. Zaslouží proto náš
dík a uznání a tímto uznáním
bude schválení dnešní osnovy zákona.
Řekla jsem, že se učitelky
domácích nauk i v době válečné
zhostily skvěle svého úkolu, a připomínám,
že ani dnes při všech snahách o modernisování
a mechanisaci domácnosti neztrácí jejich
předmět na aktuálnosti a potřebnosti,
a všechny, ať jsme jen prosté dělnice,
rolnice, nebo samostatně výdělečné
ženy, učitelky, doktorky, musíme znát
abecedu správného vedení domácnosti
i výživy. Jeden bod přijaté resoluce
žádá, aby se též hochům
dostalo aspoň základu vzdělání
z tohoto oboru. Nebude škodit, když příští
otcové rodin budou mít více pochopení
a uznání pro práci žen v domácnosti.
Přispěje to zcela určitě k harmoničtějšímu
soužití rodinnému.
Uvážíme-li, že tyto
učitelky musely konat celé desítky let namáhavé
a zdraví ohrožující několikakilometrové
cesty do dvou i tří přidělených
obcí za každého počasí, aby měly
plný počet hodin, že ničily obuv a šatstvo
po neschůdných, blátivých venkovských
cestách a měly k tomu ještě nižší
plat i nižší cestovné, je nutno obdivovat
se tomuto obětavému výkonu, diktovanému
láskou, idealismem a nadšením pro svůj
předmět a povolání, a po zásluze
jej ocenit a odměnit.
Proto výbor právní
ve své resoluci spravedlivě žádá
o zařazení učitelek domácích
nauk do III. stupně cestovného, v němž
jsou učitelé národních škol.
Ministerstvo školství a osvěty oceňuje
pedagogický význam vyučování
ženským ručním pracím a domácím
naukám, které se zvýšením vzdělání
těchto učitelek od roku 1919 způsobilo i
prohloubení výchovy dívčí mládeže
pro praktický život, uznává, že
je nutno dále je rozvíjet, a proto prohlásilo
výnosem ze dne 19. června 1946 vzdělání
učitelek domácích nauk za rovnocenné
s nynějším vzděláním literních
učitelů a dovolilo, že mohou napříště
studovat též na pedagogických fakultách.
Proto dnešní osnova o zrovnoprávnění
platovém je jen důsledkem a naplněním
citovaného výnosu.