Kulturní výbor ústavodárného
Národního shromáždění
vítá tuto osnovu zákona, jíž
sice málo, ale přece jen v praxi projevujeme svůj
zájem o učitelstvo, a svým jednomyslným
přijetím ji doporučuje plenu ke schválení
stejně jako obě resoluce, jednomyslně kulturním
výborem přijaté. (Potlesk.)
Předseda (zvoní):
Zpravodajem za výbor právní je p. posl. Štěpán.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Štěpán:
Slavná sněmovno!
Právní výbor ústavodárného
Národního shromáždění
projednal ve své schůzi dne 18. prosince 1946 předloženou
osnovu zákona a schválil ji beze změny.
Doporučuji proto jménem právního
výboru ústavodárného Národního
shromáždění přijetí osnovy
ve znění přijatém výborem soc.-politickým,
kulturním, právním a rozpočtovým
i s resolucí, schválenou v právním
výboru. (Potlesk.)
Předseda:
Zpravodajem za výbor rozpočtový je p. posl.
Lindauer za omluvenou pí posl. inž. Jankovcovou.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Lindauer: Paní
a pánové!
Dovolte mi napřed, abych také
zneužil možnosti mluvit jako zpravodaj. Já této
příležitosti zneužiji jenom k několika
poznámkám.
Mám dojem, že někteří
zpravodajové si pletou funkce (Potlesk.), že
někteří zpravodajové si nedovedou
uvědomit rozdíl mezi funkcí zpravodaje a
mezi řečníkem za politickou stranu. (Potlesk.)
Bylo tady řečeno, že
se kantoři jenom chválí, že se pro ně
nic nedělá, že je to ostuda prvé republiky,
že je to naše hanba atd. atd. My tady jednáme
o tom, abychom těm kantorům pomohli, a přitom
se tady mluví o ostudě a o všem možném.
Jestliže není správné - a já
s tím souhlasím - zbytečně někoho
chválit a nic mu nedávat, pak myslím, že
by bylo dobré, abychom si uvědomili, že lacinou
demagogií také nikomu nepomůžeme. (Potlesk.)
Osnova zákona, jímž se
doplňuje a mění učitelský zákon,
má poskytnouti, paní a pánové, učitelstvu
národních škol jenom to, co platí pro
ostatní státní a veřejné zaměstnance,
především pak pro státní profesory
a učitele, t. j. možnost, aby se vyučovací
povinnost učitelstva národních škol
a výše odměn za hodiny ji převyšující
přizpůsobily dnešním poměrům,
a dále opět jen možnost, aby vláda mohla
přiznati učitelstvu osobní nebo služební
přídavky. V tom, že učitelský
zákon z r. 1926 nepřiznal učitelstvu národních
škol tyto možnosti a mluvě o paritě se
státními učiteli, nepřevzal analogické
ustanovení §§ 86 a 148 platového zákona,
shledávalo učitelstvo národních škol
právem nepochopení odpovědných činitelů
pro své postavení. Učitelstvo národních
škol plní své povinnosti většinou
s příkladnou obětavostí a přispívá
tím zejména v pohraničí a v odlehlých
obcích našeho vnitrozemí k úspěšné
konsolidaci poměrů. Tísnivé finanční
poměry podlamují budovatelský elán
učitelstva, protože nutí učitele, aby
místo bezplatných funkcí ve veřejné
práci vyhledávali příležitost
k vedlejšímu výdělku; nevěnují
se pak práci, která jim přísluší
vedle jejich učitelského povolání,
totiž výchově našeho občanstva
a tím také zvýšení jeho vzdělání.
Rozpočtový výbor jednal
o vládním návrhu tohoto zákona ve
své schůzi konané dne 18. prosince 1946 a
doporučuje, aby jej ústavodárné Národní
shromáždění přijalo tak, jak
byl přijat ostatními výbory, a přimlouvá
se také za to, aby byly přijaty i obě resoluce.
(Potlesk.)
Předseda:
K této věci je přihlášen ke slovu
p. posl. Charvát. Uděluji mu slovo
Posl. Charvát: Pane předsedo,
paní a pánové!
Projednáváme právě
vládní návrh zákona, jímž
se doplňuje a mění učitelský
zákon. Je samozřejmé, že klub poslanců
čs. strany lidové bude pro zákon hlasovat,
a to velmi rád, neboť je si plně vědom
svízelného postavení našeho učitelstva.
Považujeme ovšem tuto malou předlohu za pouhý
začátek, neboť jsme přesvědčeni,
a v zájmu sociální spravedlnosti je to naprosto
nutné, že musí co nejdříve dojít
k řádné úpravě služebních
platů učitelů a profesorů, čehož
si za svou poctivou a produktivní práci pro národ
jistě zaslouží.
Připravuje se základní
školský zákon. Proti nové školské
soustavě nemáme námitek, ale pokládáme
za nutné upozornit, že je třeba, aby tato soustava
vyrůstala přímo z naší kulturní
a školské tradice. Poněvadž každá
úprava školství zasahuje hluboko do kulturního
života národa, jsme pro nenásilnou úpravu
po bedlivé úvaze a především
ve shodě s našimi národními ideály
a hmotnými i duševními potřebami našeho
národního společenství. Jsouce si
vědomi toho, že každá přestavba
školského systému působí jisté
otřesy, jsme toho názoru, že nové školské
zákony by měly být rámcové
a měly by se opírat o přirozená práva
rodiny i společnosti, aby nebylo nutno jejich základní
ustanovení příliš často měnit.
Naše ureformovaná škola nepotřebuje nic
naléhavějšího než klid, aby se
mohla plně věnovat především
pravidelné práci výchovné a výukové.
K dosažení jednotné školské
soustavy nepokládáme za nutné sjednocovat
veškeré naše školství v rukou jediného
vydržovatele - státu. Vnucená vnější
jednota bez vnitřní soudržnosti není
ani pevná, ani trvalá. Ukázalo se to na totalitních
režimech doby nedávné. Vnitřní
soudržnost národa vytváří jednota
myslí a srdcí, jednotný národní
duch, který působí tím intensivněji,
čím může působiti svobodněji.
Nová školská soustava může být
tudíž uskutečněna i bez postátnění
škol soukromých, zvláště církevních,
které si namnoze vydobyly svou dlouholetou poctivou výchovnou
a výukovou snahou nejen plného uznání
na místech povolaných, ale také mravního
oprávnění pro další existenci
a pro další blahodárné působení
v naší osvobozené vlasti. Jsme toho názoru,
že státní monopolisace školy by byla porušováním
jedné ze základních svobod demokracie. (Potlesk.)
Nejtěžším problémem
v připravovaném základním školském
zákoně bude škola druhého stupně.
Bylo by hříchem na národu a jeho budoucnosti,
kdyby příkrým a nedomyšleným
řešením měla klesnout úroveň
žactva, zvláště toho, které má
přestoupit na školu vyšší. Musíme
úroveň zvedat a ne ji snižovat, a proto nesmíme
problém řešit tak, že bychom děti
v určitém směru nadané zdržovali
ostatními. Spojení všech žáků
bez rozdílu nadání na druhém stupni
bylo by křivdou na žactvu: méně nadaní
nestačí a nadaní zakrňují.
Takové spojení by vedlo k povrchnosti a působilo
by velmi nepříznivě na utváření
charakteru jednotlivců. Nevyhovovalo by také potřebám
doby, která směřuje k stále větší
diferenciaci. Moderní pedagogika vychází
z psychologie dítěte a proto má snahu přizpůsobovat
se co nejvíce jak v rozvrhu učiva, tak i v metodě
podání vrozeným různostem nadání.
Úkolem školy vedle výuky
je též výchova, která je často
ve škole zatlačována, ačkoliv škola
má být vedle rodiny nejdůležitějším
činitelem výchovným. Chceme, aby výchovné
úsilí rodiny a školy bylo zaměřeno
k výchově ušlechtilých a pevných
charakterů, opírajících se o neochvějné
základy křesťanské mravouky. Výchovné
úsilí musí být proniknuto duchem národní
pospolitosti a smyslem pro potřeby a úkoly státu
na zásadách lidové demokracie. Proto školní
zákonodárství musí respektovati práva
rodiny a podporovati její hospodářskou nezávislost
a výchovnou moc. Zdar výchovné práce
bude zabezpečen jen tehdy, když výchovná
práce školy bude navazovat na výchovnou práci
spořádané křesťanské rodiny
a bude tuto práci prohlubovat jak po stránce náboženské
a národní, tak i po stránce státní.
Se zřetelem k významu, který
má náboženství pro zdravý mravní
vývoj národa, pokládáme za nezbytné,
aby bylo vedoucím a povinným vyučovacím
předmětem ve všech druzích a na všech
stupních škol. Zdobrovolňování
náboženského vyučování
pokládáme za nepochopení úkolu, který
má náboženství pro mravní růst
lidských osobností.
Všechny školské úpravy
minou se ovšem cíle, pakliže je nebude uskutečňovat
učitelstvo zdravé, spokojené a sociálně
a hmotně nezávislé. Nynější
právní a platové poměry učitelstva
jsou naprosto neuspokojivé a volají po rychlé,
neodkladné nápravě. Dnes projednávaný
zákon je prvým krůčkem, nepatrným
krůčkem v tomto směru, vyžaduje však
brzkého pokračování. Tady bychom s
reformami měli opravdu pospíchat.
Především nutno co nejdříve
upravit služební poměr všeho učitelstva
vydáním nové, a to jedné služební
pragmatiky pro všechny. Dosavadní byrokratický
přežitek, který činí ještě
stále rozdíly mezi učitelem státním
a učitelem s charakterem veřejnoprávním,
jest umělý, nepostačující a
neudržitelný. Je neudržitelné, aby učitelstvo
jako jeden z nejkonstruktivnějších stavů
národa a státu, jako stav, na kterém musí
mít stát eminentní zájem, se stále
ještě potácelo mezi veřejným
a státním úředníkem a aby mu
byly z tohoto titulu odpírány všechny výhody
státních zaměstnanců, ačkoliv
povinnosti, které stát na něm požaduje,
jsou ve srovnání s ostatními zaměstnanci
daleko větší. Urychlená unifikace a
jednotnost zákonů, upravujících služební
postavení učitelstva všech kategorií,
je nutným předpokladem ozdravění učitelského
stavu, a to především. V zájmu státu,
který musí být pamětliv skutečnosti,
že právně zajištěné a spokojené
učitelstvo je zárukou jeho trvání
a rozvoje.
Po stránce platové nemělo
učitelstvo, jak již zde bylo řečeno,
nikdy ustláno na růžích, tím
méně na penězích, ať pohlédneme
do kterékoliv doby. Vždy se setkáváme
s platem, se kterým bylo nutno úzkostlivě
šetřit, ačkoliv požadavky, kladené
na učitelstvo, ať již povoláním
samým či veřejností, byly v poměru
ke služebním příjmům neúměrně
větší. Původní platový
zákon byl postupně napravován různými
doplňky a novelami, které sice podstatné
zlepšení platových poměrů nepřinesly,
vytvořily však za to takovou spoustu paragrafů,
že se v jejich spletitosti může vyznati jenom
zázračný právník a zázračný
počtář. Již tato skutečnost volá
po urychleném vydání nového, jednotného
platového zákona pro všechny zaměstnance.
Nový platový zákon nesmí již
znát kategorii výpomocných učitelů
a čekatelská doba by měla býti snížena
na dva roky, neboť jsem přesvědčen,
že tato doba plně stačí k tomu, aby
bylo zjištěno, zda čekatel je schopen svou
službu zastávat a zda je hoden státi se definitivním.
Definitivu považujeme za věc samozřejmou. Hájíme
i pro budoucnost automatický postup, jak tomu bylo dosud,
avšak s tou změnou, že počáteční
plat musí býti v poměru ke konečnému
značně zvýšen.
Pokud se týká činovného,
je neudržitelné nadále zachovávati čtyři
jeho skupiny. Činovné skupiny C a D je naprosto
nespravedlivé, rovněž tak je nespravedlivé
rozlišování stavu zaměstnance, neboť
ženatý i svobodný, oba mají stejné
povinnosti. Živitelé rodiny si však plně
zasluhují zvláštního přídavku
rodinného. Stát musí dokázati, že
má zájem na rodinném životě,
a jedině podpora rodinného života je v tomto
směru politikou zdravou. Je proto smutným faktem,
že výše výchovného na děti
se za dvacet let vlastně téměř nezměnila.
Považuji za svou povinnost zmíniti
se také o jedné kuriositě dosavadního
platového zákona, totiž o paragrafu, který
se týká nepřítomnosti ve školní
službě pro mateřství. Žena-učitelka,
která plní mravní povinnost k národu,
je trestána státem, který ve vlastním
zájmu má rodiny podporovat; je trestána tím,
že se jí po dobu její nepřítomnosti
ve službě z důvodu, že bude matkou, snižuje
služební příjem na 80%, zatím
co druhá na dovolené z jiného zdravotního
důvodu pobírá, i když dovolená
trvá celý rok, příjmy neztenčené.
Tak si podporu rodinného života nepředstavujeme
a žádáme odstranění tohoto asociálního
a přímo nemorálního paragrafu.
Rovněž předpisy o odpočivných
a zaopatřovacích platech jsou tak spletité
a temné, že se samozřejmě volá
po jejich zjednodušení a shrnutí do nového
platového zákona. Zaopatřovací požitky
pensistů jsou samy o sobě tak bídné
a nynějším cenovým poměrům
nepřiměřené, že se musíme
divit, že tito lidé ještě žijí.
Bude již jednou nutno vážně uvažovat
o odstranění kategorie staropensistů a novopensistů
a upraviti všem jejich požitky tak, aby jim byl umožněn
klidný život, na jaký mají jistě
po dlouholeté poctivé a záslužné
práci plné právo. Také učitelstvu
v pohraničí bude nutno věnovati pozornost.
Více než kde jinde má učitelstvo v pohraničí
velmi důležité poslání v osvětových,
sociálních, kulturních a tělovýchovných
organisacích a také ve veřejné správě.
A právě na působení tohoto učitelstva
záleží, vytvoříme-li si z osídlenců
věrné, statečné, národní
myšlence a státu oddané strážce,
jaké na hranicích potřebujeme.
Dovolte mi, abych se zmínil ještě
o jednom druhu učitelstva. Jsou to nejubožejší
z ubohých, nejposlednější z posledních,
ale při tom podle mého názoru nejideálnější
ze všech učitelských idealistů. Jsou
to kněží z duchovní správy a
především laičtí katecheti, kteří
z nedostatku duchovních vyučují náboženství
na školách obecných a měšťanských.
Těmto učitelům náboženství
byly za odučené hodiny ustanoveny odměny
zákonem ze dne 13. července 1922, a to na školách
měšťanských 6.80 Kč, na školách
obecných 5.70 Kč za jednu odučenou hodinu.
A ač se to zdá neuvěřitelné,
je to smutná pravda, že od té doby, od r. 1922,
t. j. za celých 24 let, se tyto královské
odměny, pro něž by název almužna
byl rozhodně přiléhavější,
ani o haléř nezvýšily.
Uvědomte si laskavě dále,
že tito učitelé dostávají plat
za hodiny skutečně odučené, to znamená,
že nedostanou ani haléře za dny, kdy jsou nemocni
nebo kdy se nevyučuje, ať jsou to již hlavní
prázdniny nebo kterýkoliv prázdný
den ve školním roce. Uvědomte si laskavě
dále, že tito učitelé dostávají
své odměny vždy podle podaných výkazů
o odučených hodinách až za půl
roku pozadu, tedy na př. za prvé pololetí
školního roku nejdříve koncem dubna
nebo začátkem května. Mnozí z laických
katechetů mají rodiny, mají děti,
avšak na ty nedostávají ani haléře.
Představte si laskavě situaci těchto lidí
loni při měnové reformě, když
k 1. prosinci dostali 500 Kčs na každého člena
rodiny a s touto částkou musili vystačiti
ne do příštího prvního, ne jeden
měsíc, nýbrž až do konce dubna,
to znamená plných 5 měsíců.
Ani svobodný člověk nemohl by tak dlouho
vystačiti, ale tito opravdoví hrdinové to
vydrželi a věrně plnili své povinnosti
dále.
Již v Prozatímním Národním
shromáždění jsem upozorňoval
tehdejšího pana ministra školství na tyto
případy, avšak přes pochopení,
které projevil, se dosud tato palčivá otázka
u nás nerozřešila. Všichni jistě
uznáváme, že lidská práce má
býti v naší lidové republice spravedlivě
honorována. Nuže, já prosím všechny
povolané činitele o spravedlnost i pro tento stav,
prosím, aby se dostalo i duchovním a laickým
katechetům podle přísloví "Hoden
jest dělník mzdy své" za jejich práci,
která je pro mravní výchovu příštích
generací tak důležitá, spravedlivé
odměny. (Potlesk.) Na Slovensku již dovedli
tuto otázku rozřešiti a já pevně
věřím, že ji dovedeme rozřešit
v nejkratší době také my.
Tolik jsem považoval za nutné
podotknouti k projednávanému vládnímu
návrhu zákona a prohlašuji ještě
jednou jménem čs. strany lidové, že
pro něj budeme hlasovati. (Potlesk.)
Předseda:
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu p. zpravodaji
za výbor soc.-politický, posl. Tichotovi.
Zpravodaj posl. Tichota: Vzdávám
se slova.
Předseda:
Dávám slovo k doslovu p. zpravodaji za výbor
kulturní, posl. Lesákovi.
Zpravodaj posl. Lesák: Vzdávám
se slova.
Předseda:
Dávám slovo k doslovu p. zpravodaji za výbor
právní, posl. Štěpánovi.
Zpravodaj posl. Štěpán:
Vzdávám se slova.
Předseda:
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
rozpočtový, p. posl. Lindauerovi.