Přítomni:
Předseda
Jos. David.
Místopředsedové Petr,
dr Ševčík.
Zapisovatelé dr Ducháček,
dr Falťan.
Člen vlády: ministr dr Franek.
Předseda nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
dr Friedmann.
174 poslanců podle presenční
listiny.
Z kanceláře NS: tajemník
NS dr Madar; zástupci tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
1. Zpráva výborů soc.-politického,
kulturního, právního a rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 201),
jímž se doplňuje a mění učitelský
zákon (tisk 296).
2. Zpráva výborov soc.-politického,
právneho, kultúrneho a rozpočtového
o vládnom návrhu zákona (tlač 200)
o úprave platových a služobných pomerov
učiteliek ručných prác (domácich
náuk) (tisk 297).
3. Zpráva výborů právního,
živnostensko-obchodního a průmyslového
o vládním návrhu zákona (tisk 271)
o dočasných omezeních v živnostenském
a jiném výdělečném podnikání
(tisk 295).
4. Zpráva výborů osidlovacího
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 242) o jednorázovém osidlovacím
příspěvku na úhradu mimořádných
stěhovacích a zařizovacích výloh
(tisk 289).
5. Zpráva výborů soc.-politického,
zemědělského a rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 176)
o přídavcích k zaopatřovacím
požitkům bývalých zaměstnanců
na velkém majetku pozemkovém a jejich rodinných
příslušníků (tisk 290).
6. Zpráva výborů právního,
soc.-politického a rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 259) o úpravě
svátkového práva (tisk 298).
7. Zpráva výboru rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 202)
o zatímní úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy a některých jiných osob
veřejného práva (tisk 293).
8. Zpráva výborů zdravotnického,
právního, soc.-politického a rozpočtového
o návrhu poslanců Krosnáře, Hodinové-Spurné,
dr Bureše, Vítka, Koubka, Synkové, Homoly a
soudruhů na zestátnění Pražského
sanatoria v Praze-Podolí (tisk 299).
Předseda
(zvoní): Zahajuji 32. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 2, odst. 4. jedn.
řádu dal jsem na dnešní schůzi
posl. Slívovi, Šlingovi, Komzalovi,
Tornovi.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výborů
soc.-polititckého, kulturního, právního
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 201), jímž se doplňuje
a mění učitelský zákon (tisk
296).
Zpravodajem za výbor soc.-politický
je pan posl. Tichota; dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Tichota: Paní
a pánové!
Vládní návrh, jímž
se doplňuje učitelský zákon, snaží
se alespoň v malé míře zmírnit
velmi tíživou situaci našeho učitelstva.
Bude-li tento návrh Národním shromážděním
přijat, bude tu konečně rozhodnuto o míře
učební povinnosti učitelstva národních
škol. Dosud tu platí zákon č. 251 z
r. 1922, stanovící pro učitele na obecných
školách 28 hodin týdně a pro učitele
měšťanských škol 24 hodin týdně.
Pro učitele pomocných škol je rozhodný
zákon čís. 86 z r. 1929, určující
jako míru učební povinnosti 25 hodin týdně.
Pro ředitele a správce národních škol
platí opět jiný zákon, a to č.
52 z r. 1923. Tato změna učitelského zákona
zároveň umožňuje, aby vláda vydala
nařízení o výši odměn
za vyučovací hodiny, míru učební
povinnosti převyšující.
Dosud je tato odměna určena
zákonem čís. 274 z r. 1919 roční
částkou 100 Kčs za týdenní
učební hodinu; tedy ještě dnes, ke konci
roku 1946, dostává český učitel
za svoji práci, konanou nad stanovenou dobu, 2.50 Kčs
za hodinu. U státních učitelů a státních
profesorů činí stejná odměna
dosud 384 až 600 Kčs ročně, t. j. 9.60
Kčs až 15 Kčs za jednu týdenní
učební hodinu. Neznám ani jednu kategorii
ať řemeslného či pomocného dělnictva,
která by byla za přesčasovou práci
placena tak žebrácky.
Je potřebí všimnout si
trochu blíže této učitelské práce,
která nenalézá vždy plné pochopení.
Vyučovací povinnost učitelstva je ve všech
kulturních státech stanovena nižším
počtem hodin než činí pracovní
povinnost ostatních pracujících. Je tomu
tak proto, že jednak vyučování samo
je nervově i fysicky velmi namáhavé, a pak
proto, že vlastní vyučování tvoří
jen část pracovní povinnosti učitelů.
K stanovené míře učební povinnosti
nutno připočísti dlouhou řadu hodin,
věnovaných přípravě na vyučování,
i čas, který učitel potřebuje k opravám
písemných prací. Tak dojdeme k poznání,
že pracovní doba učitelů nutně
převyšuje obvyklou míru 48 pracovních
hodin týdně. Připočítáme-li
pak ještě osvětovou činnost téměř
každého učitele v jeho nejbližším
okolí, přesvědčíme se, že
skutečná pracovní doba učitelstva
je neobvykle dlouhá.
Práce učitelova zejména
na málotřídních školách,
jichž je daleko více než škol vícetřídních,
je mimořádně namáhavá a vyčerpávající.
Z celkového počtu 7.807 obecných škol
v českých zemích máme 2824 jednotřídek
a 2262 dvoutřídek. Má-li učitel jednotřídní
obecné školy ve třídě 40 žáků
6-14letých a musí-li všechny tyto děti
najednou přímo či nepřímo vyučovati,
pak je to jistě výkon úctyhodný. To
je ve vnitrozemí. Dámy a pánové, račte
si však představit takovou jednotřídku
v pohraničí, kde se scházejí děti
nejen různého stáří, stupně
pokročilosti a nadání, ale také různých
jazyků. Jsou to děti reemigrantů z Francie,
Belgie, Holandska, Porýní, Rumunska, Polska, Ruska
a snad i odjinud. Je pak v takové jednotřídce
opravdu Babylon nejen jazyků, ale i různých
zvyklostí, stupňů kultury, charakterových
vlastností a sociálního založení
i rozvrstvení. A k tomu si přimyslete děti
t. zv. nepostradatelných Němců - a pak tím
více ustrnete nad skutečností, že za
každou učební hodinu, převyšující
míru učební povinnosti, český
učitel dostává 2,50 Kčs. Víme-li,
že měsíční plat takového
nadšence nedosahuje mnohdy ani 2000 Kčs, nedivíme
se, že se množí utěk od kateder k lépe
honorovaným povoláním. Tyto poměry
volají opravdu po rychlé a radikální
změně, a proto jsem v úvodu poukázal
na nepatrné zmírnění tíživé
situace učitelstva, které tento návrh sleduje.
Je ovšem k veliké škodě národa
i státu, jestliže platové i služební
poměry učitelstva nejsou upraveny tak, aby mu zaručovaly
slušnou úroveň i na vesnicích a nenutily
je k odchodu do školy vícetřídní.
§ 27 a) stanoví, že vláda
určí zvláštní přídavky
a jiné stálé výhody učitelům.
Okupantské vládní nařízení
čís. 16 z r. 1944 poškodilo učitelstvo
národních škol velmi citelně. Zatím
co státní a veřejní zaměstnanci
alespoň zčásti byli jmenováni a povýšeni
do vyšších platových stupnic, nebylo pro
učitelstvo v tomto směru vykonáno nic. A
tak rozdíl mezi platy státních úředníků
a platy učitelů a profesorů činí
dnes až 18.000 Kčs ročně. Dne 8. října
t. r. usnesla vláda zálohy na přídavky
k služnému státním profesorům
a učitelům, a to od 1. listopadu 1946. Pokud jde
o profesory, mohla se opřít o zmocnění
dané jí § 148 plat. zákona č.
103 z r. 1926. Pro učitele národních škol
neměla však výslovného zákonného
zmocnění, nýbrž jen zásadu parity,
vyslovenou v § 17 učitelského zákona.
Nový § 27a) novely učitelského zákona,
jak je v této osnově navržen, má toto
zmocnění vládě dáti. Renominace
přinesla řadě státních úředníků
zvýšení platů se zpětnou platností.
Bylo by proto jen aktem spravedlnosti, aby se státním
profesorům a učitelům národních
škol dostalo těchto příplatků
ke služnému také se zpětnou platností,
a to aspoň od 1. července 1946, t. j. ode dne platnosti
novely učitelského zákona. Náklad
by činil 40 mil. Kčs, pro něž je navrhována
úhrada v rozpočtových úsporách.
Soc.-politický výbor ústavodárného
Národního shromáždění
projednal tento vládní návrh a doporučuje
jej sněmovně ke schválení. Z důvodů
tu uvedených usnesl se také na dvou resolucích
a doporučuje rovněž Národnímu
shromáždění, aby je schválilo.
(Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Zpravodajem za výbor kulturní
je pan posl. Lesák. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Lesák: Pane
předsedo, paní a pánové!
Návrh ministra školství
a osvěty dr Stránského, který
jako vládní návrh zákona, jímž
se mění a doplňuje učitelský
zákon ze dne 24. června 1926, čís.
104 Sb., máme dnes projednat, je dalším maličkým
pokusem o částečné odčinění
veliké křivdy, která je páchána
na našem učitelstvu a profesorstvu. Hlavními
ustanoveními tohoto návrhu zákona je uložena
vládě povinnost stanoviti nejvyšší
výměru učební povinnosti učitelovy
a výši odměn za hodiny ji převyšující
a určiti předpoklady k přiřčení
zvláštních služebních přídavků
a jiných stálých výhod učitelstvu.
Považuji za svou povinnost upozornit,
že tímto opatřením československým
učitelům zcela nic nedarujeme. Je to jen směšně
nepatrná splátka na ohromný dluh, jímž
jsme svému učitelstvu zavázáni. Bylo
a je hanbou odpovědných činitelů prvé
republiky, že přes četné žádosti
a prosby lidsky cítících jednotlivců
i stran nedovedli nalézt nejmenšího řešení,
jímž by bylo učitelstvu alespoň částečně
pomoženo v jeho nouzi. A je navíc zavržení
hodnou bezohledností, jestliže místo skutečné
a zasloužené pomoci docházelo dokonce při
každé příležitosti nutného
šetření k omezování jeho příjmů.
Na jedné straně se vyhazovaly miliony - a na druhé
straně se v pravém slova smyslu vydírali
a okrádali jedni z nejlepších pracovníků
v národě. Náš československý
učitel nemíval nikdy na růžích
ustláno. Od pradávna se o něm hezky mluvilo
a kdekdo ho chválil; rub této chvály byl
však nuzný život, urážející
žebrotou, koledováním a jídlem na střídě
u sedláků. Hlad a bída, a přece láska
a práce - to byl obsah celého kantorského
živoření v minulosti.
Učitele národů Jana
Amose Komenského dal náš národ celému
lidstvu, on pak dal svému národu slávu svého
jména. A jak se národ od nejstarších
dob zachovává k jeho pokračovatelům,
k svému českému a slovenskému učitelstvu?
Vzpomeňme si, paní a pánové, na vyprávění
historiků, kdo má největší zásluhu
na nesmrtelnosti našeho národa? Kdo se nejvíce
zasloužil o celek v dobách, když bylo nejhůře?
Kdo chodil mezi lidem v letech nesnesitelného habsburského
útlaku? Kdo dával našemu lidu sílu a
vůli překonat všechny nesnáze a vydržet?
Byl to česky kantor, který pomáhal spolutvořit
naši slavnou národní historii. A nač
vy starší paní a pánové ze svého
mládí vzpomínáte nejraději?
Na chvíle svého dětství, jež
jste trávili ve škamnách venkovské školy,
a na svého starého dobrého pana učitele.
A vzpomeňte, co tento člověk vykonal po našem
osvobození v 18. roce tohoto století! Kolik energie,
kolik práce vydal, kolik svého volného času
věnoval nejen svým svěřeným
dětem, ale celé společnosti? V kolika spolcích
a sdruženích hrál význačnou úlohu?
Ať to byl Sokol, ochotníci, hasiči, muzikanti
nebo zpěváci, záležitosti a starosti
soukromé nebo veřejné - všude stál
a všude dřel český učitel. S
jakým risikem a přece s jakou láskou a nadšením
pracoval v našem bývalém německém
pohraničí, kolik útoků a šikanování
zde musel snést - a přece vydržel! Vydržel
až do poslední chvíle a nežli odešel,
zachránil republice všechno, co se vůbec zachránit
dalo. A jak český kantor odcházel, vyháněn
z pohraničí, kolik bolestí, slz, ohlédnutí
a touhy po návratu bylo na této cestě. Přišel
do vnitrozemí a nelenil, pustil se znovu do práce,
nesnadnější a nebezpečnější
než dříve. I když v době nesvobody
byla situace celého národa zoufalá a kritická,
snad žádný jiný stav neměl tolik
příležitostí, tolik svodů a lákadel
ke zradě na naší národní věci
jako právě učitel. Nacismus potřeboval
českého kantora ke svým ničemným
plánům a proto se vtíral a lákal a
sliboval - a nakonec vyhrožoval a terorisoval. Český
kantor však v této době se ctí obstál.
A v revoluci a po ní? Jiní, povolanější
již nejednou zhodnotili význam jeho činnosti.
Kolik slov uznání a kolik chvály jsme slyšeli
o československých kantorech! Ti nejpovolanější
činitelé, všechny možné korporace
a všechny politické strany závodily přímo
v nacházení slov chvály pro jejich práci.
Paní a pánové, bylo už nejvýš
na čase, aby se kantoři přestali chválit
a aby se jim také skutečně doopravdy začalo
pomáhat. Jestliže jsem mluvil o hanbě jednotlivců
i skupin, které ublížily učitelstvu
za prvé republiky, neslouží ani k veliké
cti naší, že těmto lidem začínáme
pomáhat teprve nyní, když jsme pomohli již
celé řadě kategorií zaměstnanectva,
půl druhého roku po osvobození. Srovnejte
si, paní a pánové, povinnosti a odměny
učitelstva a ostatních zaměstnanců!
Posuďte objektivně, jaká je pracovní
morálka učitelstva ve srovnání se
zaměstnanci mnoha jiných oborů, všimněte
si laskavě, kolik hodin týdně musí
kantor pracovat! Je sice pravda a mnozí omezenci významně
poukazují na skutečnost, že ve škole vyučuje
24-28 hodin týdně, ale kolik dlouhých hodin
stráví učitel nad pečlivými
přípravami a nad stohy oprav písemných
prací svých žáků! Kolik hodin
stráví dalším sebevzděláním
a studiem - on přece nesmí a nemůže
ustrnout a zakrnět! Všimněte si, kolik svého
volného času věnuje pro něho polopovinným
vedlejším úkolům ve veřejném,
osvětovém, hospodářském i politickém
životě! Jak pracuje náš kantor v pohraničí
dnes, tentokrát v našem českém pohraničí!
Dříve se rval s Němci a dnes - a je to smutné
- musí se rvát s Čechy, aby vůbec
mohl žíti jako člověk. Kdejaký
pan výbor má zásobu skvělých
bytů pro své politické přátele,
ale český kantor žije často v mizerné,
nezdravé malé díře s celou svou rodinou.
(Výkřiky nesouhlasu.) Je vystaven kritice
jak nikdo jiný. Pustí-li děti o chvíli
dříve ze školy, poněvadž na úřady
může jen v úředních hodinách,
je lajdákem. Chce-li nahradit zameškaný čas
nebo jen dokončit učivo a zdrží chvíli
dětí, je tyranem a nepřítelem těchto
děcek. Nejvíce však holí, když
musí kantor nebo řídící učitel
či ředitel v pravém slova smyslu bojovat
o svou školu a její zařízení.
Kdejaký sekretariát a kdejaký soukromý
byt je skvěle vybaven - a pro školu není leckde
možno získat ani starší odřenou
skříň a stůl. (Různé
výkřiky.) Je mnoho dobrých, pracovitých
lidí v našem pohraničí, velmi mnoho
jich do úpadu dře, ale velmi mnoho jich zde krade.
Kradou prostí smrtelníci, kradou však i veřejní
činovníci, pověření důvěrou
lidu. Český učitel však stojí
svou prací stejně jako svou poctivostí vysoko
nade všemi. Podívejte se, jak pracuje český
kantor na malé české nebo slovenské
vesnici na malotřídce, často ještě
jako správce školy s několika desítkami
dětí kolem sebe. Učit několik skupin
dětí různého věku, vykládat
různou látku, udržet jejich zájem a
být jim přitom stále více tátou
než učitelem - co to znamená, to pochopí
jen ten, kdo něco podobného zkusil. Jak vypadá
vyčerpaný člověk po několika
hodinách duševního napětí za
stálé práce, to nám dokáže
nejspíše úžasné procento příslušníků
tohoto stavu, kteří končívají
s nervovými chorobami. Kolik hodin pěšky musí
často mladý učitel denně docházet
do své školy v zapadlé horské vesničce!
Zeptejte se, jak jsou tito hrdinové práce na malotřídních
školách odměňováni, poněvadž
tyto školy bývají v nejmenších
obcích, a je jich mnoho, paní a pánové;
ze 7807 škol je 65% škol ménětřídních.
A na těchto školách dostávají
učitelé za největší pracovní
výkon nejmenší odměnu.
Kantor, který začíná
svou učitelskou praxi, je na tom velmi mizerně.
Víte, ono není žádné štěstí
začínat - a většina kantorů začíná
bez haléře - a nedostat několik dlouhých
měsíců ani koruny odměny, to způsobuje
často veliké nesnáze. Byrokratická
správa nemá hryzání svědomí,
ale představte si duševní stav mladého
kantora nebo kantorky, když žije v cizím místě,
kde naň přece jen většina obyvatelstva
vzhlíží s trochou úcty, a on bydlí
a jí v hospodě několik měsíců
na dluh, než jeho učitelskou existenci vezmou úřady
na vědomí.
Učitelský pensista, ten na
tom není o mnoho lépe, zpravidla si musí
nejdříve vyléčit své pocuchané
nervy. Než se mu to podaří, obyčejně
zemře. Když se mu to přece jen podaří
a mohl by prožít několik klidných let
po celoživotní práci, potom to zcela jistě
při dnešní neúměrné nikoliv
výši, nýbrž níži výslužného
není klidné dožití, nýbrž
bída, jsou to léta, v nichž je nutno po celoživotní
bídě znovu zoufale počítat s každou
korunou. Hospodářské poměry našeho
učitelstva i profesorstva jsou katastrofální.
Tito lidé se zadlužují a zoufale se sami sebe
ptají, kdy, jak a z čeho své dluhy uhradí.
Vlivem této pro ně a pro celý národ
ponižující bídy opustilo jen v Čechách
kantořinu na 500 učitelů. Je to mnoho a je
to přece úžasně málo. Je přímo
zázrakem, či lépe řečeno je
projevem skutečného hrdinství a nesmírné
lásky k povolání, že nám profesor
a učitel od katedry neutíká hromadně.
Je hanbou nás všech a celé republiky, že
dnes za systému čtyř politických stran
v českých zemích, z nichž tři
jsou socialistické, dokážeme platit svému
učiteli za nadpočetnou, tedy přesčasovou
hodinu 100 Kčs za jednu týdenní hodinu za
rok, tedy 2,60 Kčs za jednu vyučovací hodinu.
Najděte mně, paní a pánové,
v našem národě jediného člověka
jiného povolání, který vám
půjde pracovat za 2,60 Kčs za hodinu. Československý
kantor tak pracuje od revoluce. Československý kantor
cítí potřebu žít doopravdy nejen
samým chlebem, ale prozraďte mu, prosím vás,
někdo, jak to má udělat, aby slušně
s rodinou bydlel, aby nechodil do školy roztrhán,
aby se trochu slušně najedl a sem tam si také
někdy koupil noviny a časopisy. O knize nelze za
dnešní drahoty vůbec mluvit. A co divadlo,
kina, koncerty? Ano, paní a pánové, to bývalo,
ale dnes již není. Na československém
učitelstvu je páchána těžká
křivda. Ta nemůže a nesmí býti
považována za odčiněnu tím, že
kantorům hodíme drobeček - a dnešní
zákon není nic jiného než nepatrná
záplata, při níž bychom se měli
všichni červenat, že jsme k řešení
této bolesti přikročili podle osvědčeného
již pravidla: kantoři až naposledy, ale za to
nejméně. Republika je povinna dát svému
vzornému školství a svým oddaně
sloužícím učitelům a profesorům
takové životní podmínky, aby žili
a nikoli bídně živořili. Je nezbytně
nutno přikročiti v nejbližší budoucnosti
k řešení definitivní platové
úpravy učitelstva a profesorstva.