Zvýhodněným započtením doby,
strávené ve vlastnosti účastníka
národního boje za osvobození, pro obor veřejných
služeb, vyhrazením určitého počtu
míst v těchto službách a zajištěním
přednostního práva při umisťování
ve službách soukromých, při přijímání
do škol, v přídělovém řízení
atd., nedáváme, paní a pánové,
žádný dar nebo odměnu, nýbrž
jen nedostatečnou náhradu skutečné
škody, která byla způsobena účastníkům
národního boje za osvobození. Také
v jiných zemích se projevuje starost a péče
o účastníky národního boje
za osvobození a zejména o politické vězně.
Na pařížské konferenci Mezinárodního
svazu bývalých politických vězňů,
jíž jsem měl čest se počátkem
tohoto měsíce účastnit, dověděl
jsem se, jak se řeší problémy belgických
politických vězňů, a myslím,
že pro srovnání nebude na škodu, jestliže
se stručně zmíním o předloze,
která je právě projednávána
v belgické sněmovně.
Podle belgické osnovy se titul politického vězně
přiznává těm, kteří
splnili hlavně dvě podmínky: Především,
že okupant viděl v dotčené osobě
politického nepřítele a že se ta osoba
po celou dobu okupace, zvláště ve vězeních
a v koncentračních táborech, chovala naprosto
důstojně. Kromě toho se podle belgického
návrhu požaduje, aby byla zatčena nepřítelem
neb osobami sloužícími okupantu, a konečně
aby byla vězněna nejméně 30 dnů.
Jak ráčíte nahlédnutím do osnovy
zjistit, u nás jsme byli daleko přísnější
a požadujeme nejméně vězení 3
měsíců, je-li věznění
kratší, musí tu být následky
na zdraví nebo se dokonce požaduje i smrt, má-li
pro pozůstalé vzniknout nárok podle tohoto
zákona.
Belgickým politickým vězňům
budou přiznána podle osnovy tato práva a
tyto výhody: V Belgii si nesmírně váží
politických vězňů a bude zřízen
zvláštní čestný odznak Kříže
politického vězně, zvláštní
přídavek ve výši 1.500 belgických
franků za každý dokončený měsíc
vazby, odškodňovací důchody podle zvláštního
zákona o odškodňovacích důchodech.
Vězňové, kteří byli vězněni
déle 6 měsíců, obdrží
po dobu 4 let další přídavek ve výši
ročních 3.000 belgických franků za
každého půl roku vězení. Konečně
je pro belgickou sněmovnu samozřejmé, že
všichni političní vězňové
bez rozdílu budou mít nárok na bezplatnou
péči lékařskou, lékárenskou
i nemocniční.
Vidíme z toho - a myslím, že časem budeme
moci přinésti i z jiných parlamentů
zkušenosti -, že i jiné národy se snaží
odčinit škody způsobené obětem
persekuce, a litujeme jen, že finanční situace
státu nám nedovoluje, abychom byli k účastníkům
boje za svobodu uznalejší.
Obavy z veřejného zatížení státu
a veřejných svazků touto osnovou byly druhým
důvodem, který způsobil značný
odklad projednání této osnovy. Paní
a pánové, praxe ukáže, že tyto
obavy vůbec, a zejména pokud se týkají
politických vězňů, jsou naprosto liché.
Při projednávání zákona čís.
164 z r. 1946 o péči o vojenské a válečné
poškozence a oběti války a fašistické
persekuce odhadoval se počet přihlášek
z řad politických vězňů a pozůstalých
cifrou 80.000-90.000. Dovolte mi, abych podle hlášení
státního úřadu pro péči
o válečné poškozence v Praze a v Brně
z 15. prosince letošního roku zjistil, že podali
přihlášku: invalidé-političtí
vězni v počtu 12.623 osob, vdov 11.451, sirotků
16.375 a předků 4.060 - matek a otců -, celkem
34.539. Připočítáme-li k tomu 21/2.
tisíce, nejvýše 3.000 přihlášek,
které nám dojdou ještě ze Slovenska,
zjišťuji, že proti preliminovanému počtu
90.000 osvobozených politických vězňů
bude jich necelých 50.000 na území celého
státu.
Projednávaná osnova zákona má veliký
význam pro urovnání poměrů
v řadách bojovníků za národní
osvobození. Přesnou, i když snad ne příliš
spravedlivou, řekl bych, téměř přísnou
formulací pojmu československého politického
vězně bude zjednáno jasno i v řadách
politických vězňů, jejichž svaz
získá nyní na svém významu,
když zneužití tohoto titulu - a byly to v poslední
řadě případy poměrně
značné - bude postaveno pod trestní právní
sankce.
Litujeme jen, že časová tíseň
nám znemožnila, aby byl přesněji vymezen
také pojem illegálního pracovníka.
Očekáváme, že se tak stane návrhem
zvláštního zákona.
Soc.-politický výbor uvážil, že
se uzákonění osnovy projeví výrazněji
u zaměstnanců veřejných, a v důsledku
toho vypracoval resoluci, o níž již kol. dr Loůbal
v plném rozsahu hovořil, a bylo by zbytečné,
abych se ji dále zabýval. Domníváme
se totiž, že nejenom veřejní zaměstnanci
účastníci boje za národní osvobození,
nýbrž také soukromí zaměstnanci,
dělníci a soukromí podnikatelé mají
tytéž nároky, a tyto nároky musí
být také uplatněny v rámci připravovaného
národního pojištění.
Přicházím k závěru svého
projevu a zdůrazňuji: Předložená
osnova jako každé dílo lidské má
své nedostatky, její hlavní význam
však vidím v tom, že se jediným zákonem
řeší hodnocení domácího
a zahraničního boje Čechů a Slováků
za národní osvobození, a proto vážnější
rozpory v nazírání na význam domácího
a zahraničního úsilí o národní
a státní svobodu budou více než znesnadněny.
Osnova vznikla a byla projednána v nejvyšším
zastupitelském sboru republiky před očima
celé československé veřejnosti a ve
svém konečném znění získala
souhlas zástupců všech českých
a slovenských politických stran a odhlasováním
se stane výrazem uznání obou národů
tohoto státu všem účastníkům
národního boje za osvobození.
Jsem přesvědčen, že touto osnovou bylo
vykonáno dílo spravedlivé a že je příjme
naše veřejnost s plným pochopením. Jménem
soc.- politického výboru navrhuji, aby osnova zákona
o příslušnících československé
armády v zahraničí a o některých
jiných účastnících národního
boje za osvobození spolu s připojenou resolucí
byla sněmovním plenem schválena. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Zpravodajcom
za výbor právny je pán posl. Hušek.
Udeľujem mu slovo.
Zpravodajca posl. Hušek: Pán predseda, slávna
snemovňa!
V mene právneho výboru, ktorý sa týmto
zákonom zaoberal 11. decembra 1946, odporúčam,
aby tento vládny návrh bol prijatý.
Pritom by som ale mal jednu poznámku, ktorá sa týka
špeciálne našich slovenských vecí,
a síce podľa § 2 "příslušníkem
československé armády v zahraničí,
t. j. československých vojenských jednotek
zřízených v letech 1939 až 1945 mimo
území republiky Československé: kdo
dobrovolně vstoupil do této armády nejpozděj
i dne 6. října. 1944".
Dátum 6. októbra 1944 je dátum Dukly. Pre
tento historický dátum by sa ale mohlo stať,
žeby prípadne asi 300 slovenských letcov v
charaktere zahraničných vojakov, ako som bol informovaný,
mohlo byť vylúčené, lebo títo
preleteli hranice a došli na sovietske územie asi
tak pol hodiny po polnoci zo 6. na 7. októbra. Títo
letci boli potom včlenení do československého
armádneho sboru v SSSR a zúčastnili sa bojov
až po Prahu. Mnohí z nich sú ako praví
zahraniční vojaci aj po kurzoch, boli týmto
titulom i povýšení a tým, že sa
návrh drží historického dáta,
mohlo by sa stať, že by boli vylúčení
títo najlepší z najlepších z účasti
na výhodách zákona.
Boli sme uistení, že v tejto veci sa týmto
letcom nič nestane, že budú uznaní za
zahraničných vojakov napriek tomu, že o nejakú
hodinu alebo polhodinu neskoršie tam boli prijatí.
Pri tom všetkom, ak by prax ukázala, žeby sa
týmto ľuďom nejaká krivda dela, bude povinnosťou
Národného shromaždenia, aby tento zákon
aj po tejto stránke potom novelizovalo.
V mene právneho výboru pripojujem sa k návrhu
obidvoch referentov a žiadam, aby tento zákon i s
pripojenou rezolúciou bol schválený. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Zpravodajcom
za výbor rozpočtový je pán posl. Vičánek.
Udeľujem mu slovo.
Zpravodaj posl. Vičánek: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Rozpočtový výbor se zabýval předloženou
osnovou zákona ve včerejší schůzi
a pověřil mě, abych v dnešní
plenární schůzi o tomto vládním
návrhu zákona referoval.
Osud tohoto vládního návrhu vylíčil
už kol. zpravodaj za výbor branný i soc.-politický.
Trvalo to hodně dlouho, nežli byla jeho dnešní
úprava sjednána. Už subkomise všech čtyř
výborů pracovala na něm okrouhle dva měsíce
a pak, když přišel do branného výboru,
byl podroben, myslím, aspoň deseti zásadním
změnám, poněvadž okruh těch,
na které se tento zákon měl vztahovat - původně
byl zamýšlen pouze pro zahraniční vojáky
-, se stále a stále rozšiřoval proti
dřívějšímu úmyslu a tím
vznikaly stále a stále nové potíže
nejenom rázu stylisačního, nýbrž
také - nelze to popřít a zejména jako
zpravodaj výboru rozpočtového nemohu to zamlčet
- potíže při hledání úhrady
pro výdaje, které prováděním
tohoto zákona nesporně vzniknou. Nesdílím
přílišný optimismus kol. dr Neumana
že se ukáže, že ty náklady jsou nepatrné.
Zřejmě budou dosti značné a snad vysoké.
Dnes ovšem nemůžeme ani v nejmenším
určit částku, kterou bude státní
pokladna zatížena, poněvadž tu zatím
nemáme žádného předpokladu pro
vyčíslení všeho toho, čeho bude
k provádění zákona potřebí.
Řekněme si to otevřeně - zákonem
o úpravě právních poměrů
vojenských gážistů z povolání
byly stanoveny přísné sankce na všechny
vojenské gážisty, kteří, jak
je tam zdůrazňováno, nevykonali svou národní
povinnost, kteří neodešli do zahraničí
a nezúčastnili se významnou měrou
našeho domácího odboje. Ti jsou trestáni
i propuštěním ze služeb nebo pensionováni,
protože neplnili svou povinnost. Jde teď o to, je-li
opravdu tak úplně správné, aby na
druhé straně plnění povinnosti bylo
v celém rozsahu honorováno. To je otázka,
která se nadhazuje zejména po stránce finanční
a kterou bychom si měli položit všichni, když
jsme se pozastavovali nad vysokými ciframi státního
rozpočtu a zejména nad obrovskou cifrou rozpočtu
ministerstva sociální péče, kterou
jsme nota bene všichni pomáhali svým hlasováním
o celé řadě takových zákonů
zvyšovat, a nad kterou bychom se měli zamyslit, zda
se častokrát nedáme strhnout všelikými
jinými motivy než opravdu motivy, řekl bych,
státnickými, než motivy opravdové starosti
o hospodářský stav a z toho prýštící
budoucnost naší republiky, zda se často nedáváme
spíš odvést na cestu líbivosti a neděláme
různá opatření, která potom
zle jeden vedle druhého bez rozdílu kritisujeme.
To je politika dvojí tváře, a tu bychom si
měli odvyknout, zvláště teď na
prahu dvouletky, o níž musíme mít všichni
dnes nesporně ten nejvyšší zájem
a o jejíž zdar nám musí beze sporu jít.
Pan ministr financí několikrát pronesl vážné
obavy, že náklady ze zákona tak upraveného,
jak se tou dobou jevil, jsou pro státní pokladnu
neúnosné. Myslím, že já, který
jsem se zúčastnil jednání subkomise
za výbor branný, měl jsem pro tyto starosti
pana ministra financí opravdu největší
porozumění. Je lehko navrhovat výdaje, ale
je těžko opatřovat úhradu, zejména
když tu starost přesuneme docela klidně na
bedra ministra financí samého. Bylo by za dnešní
hospodářské a finanční situace
jistě více na místě, kdybychom se
v prvé řadě postarali o to, aby každý
uznaný účastník boje za osvobození,
ať zahraniční, či domácí,
měl zabezpečena určitá práva,
která pro státní pokladnu v tom okamžiku
neznamenají přímo zatížení.
Narážím tu na otázku přednostního
práva při propůjčování
nebo při udělování konfiskátů
v pohraničí. Právě toto přednostní
právo je dnes zdůrazňováno, a sotvaže
to bylo po úporných jednáních vtěleno
do tohoto zákona, objevují se zase jiné tendence,
že se přednostní právo zejména
vojákům, přímým bojovníkům,
kteří se zbraní v ruce bojovali za osvobození
naší vlasti, upírá nebo činí
se všechny možné kroky, aby o toto přednostní
právo byli nějakým způsobem připraveni.
I zde je nutno znovu varovat před politikou dvojí
tváře a domnívám se, že by pro
každého z nás a pro vážnost celého
ústavodárného Národního shromáždění
bylo mnohem výhodnější postavit se čelem
proti těm nejtěžším problémům,
které máme, a říci důstojně
pravdu takovou, jaká je, holou a bez přikrašlování,
i když by častokrát bolela tu nebo onu třídu,
tu nebo onu skupinu, když by se ta nebo ona přání
okamžitě nemohla realisovat.
Jistěže nebylo také dobré, když
byla ze zákona vyškrtnuta věková hranice
pro přijímání do státních
a veřejných služeb. Je přece jenom danajským
darem pro účastníky boje o národní
osvobození, když se jim dává naděje,
že mohou jít se svými 50 lety sloužit
do státní a veřejné služby, ze
které snad po pěti, snad nanejvýš po
deseti letech odejdou s nepatrným výslužným,
poněvadž i se započítanými lety
si toho mnoho nevyslouží a budou nešťastnými
tvory pro celý zbytek svého života. Mnohem
lépe by bylo, kdyby jim bylo dáno odškodnění
jiné, trvalejší, které by opravdu znamenalo
zabezpečení takovýchto lidí, kteří
si toho zaslouží.
Je samozřejmou a nezbytnou nutností, že zákon
obsahuje péči o ty, kteří z boje,
ať už jako vojáci, partyzáni, jako političtí
vězňové nebo jako účastníci
bojů ve Španělsku v letech 1936-1939 přišli
se zdravím podlomeným, opravdu invalidi. Je nezbytně
nutno - a zákon to správně vystihuje - pečovat
také o pozůstalé po obětech ať
už boje proti nacismu, anebo přímých
obětí nacismu, o vdovy a sirotky - o tom nelze vůbec
diskutovat. Ale rozhodně by bylo za této situace
moudřejší, kdyby se nebyla řešila
ještě po skončení boje samého
otázka překotného povyšování,
překotného započítávání,
což všecko se projeví velmi tíživě
ve státní pokladně a způsobí
velmi značné starosti panu ministrovi financí.
Rozpočtový výbor přes všechny
tyto potíže, které zde jsou a na něž
pan ministr financí upozorňoval docela právem,
a které se ještě v budoucnosti objeví,
neodepřel souhlasu tak upravené osnově, jak
dostala placet i od ministra financi, a já jménem
rozpočtového výboru doporučuji ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
aby tuto osnovu zákona v předloženém
znění všech čtyř výborů
přijal a odhlasoval. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): K tejto veci
sú prihlásení rečníci, zahájim
preto rozpravu.
Ako prvý rečník sa prihlásil p. posl.
dr Hobza. Udeľujem mu slovo.
Posl. dr Hobza: Pane předsedo, slavná sněmovno!
V posledních dnech jednalo ústavodárné
Národní shromáždění několikrát
o osudu účastníků národního
boje za osvobození. Proti očekávání
a k velkému údivu, rozladění a roztrpčení
nejen účastníků národního
boje za osvobození samých, ale i celé naši
široké veřejnosti, nebylo jednání
hladké a klidné, nýbrž naopak probíhalo
velmi rušně a procházelo několika úskalími
a vážnými krisemi, než posléze
skončilo zaslouženým vítězstvím
zájmů účastníků národního
boje za osvobození. Mimo jiné osnovy šlo tu
hlavně o jejich umisťování a zařazování
v zaměstnání. A tu mi dovolte vyslovit politování
nad tím, jak málo opravdového pochopení
pro spravedlivé zájmy a požadavky účastníku
národního boje za osvobození se tu projevilo.
Jako bychom nebyli generací, která sama z bezprostřední
blízkosti a z vlastní zkušenosti měla
možnost sledovati a ve velmi mnoha případech
přímo prožívati nebo aspoň spoluprožívati
trpké osudy účastníků národního
boje za osvobození. Jako bychom nežili teprve půl
druhého roku po té strašné nacistické
hrůzovládě, proti níž měli
odvahu se otevřeně postavit na odpor všichni
ti nejlepší z národa, kteří se
zařadili do čela národního boje za
osvobození i za cenu svých životů a
životů svých drahých. Či je možné,
aby náš národ tak rychle zapomínal všeho
toho hrdinství a utrpení? Nechci věřit
a nevěřím v takovou mělkost, povrchnost
a nevděčnost našeho národa českého
i slovenského. Potíže, na které narazil
projednávaný vládní návrh zákona,
mohly prameniti jedině z nedorozumění, ale
jistě ne z nepochopení či dokonce ze zlé
vůle vůči účastníkům
národního boje za osvobození.
O co tu vlastně šlo? Projednávaným návrhem
zákona se upravuje umisťování a zařazování
účastníků národního
boje za osvobození do povolání jen v jediném
úseku, totiž pokud se týká veřejných
zaměstnanců. Soc.-politický výbor
a s ním výbor právní cítily
však, že při usnášení tohoto
zcela spravedlivého a důstojného zákona
musí býti hned současně jasně
a zřetelně řečeno, že nemůže
zůstat jen u této dílčí úpravy,
nýbrž že podobně musí býti
upraveny existenční poměry i u všech
ostatních vrstev národního boje za osvobození,
tedy i u osob v soukromozaměstnaneckém poměru,
jakož i u osob samostatně výdělečně
činných. Vždyť národní boj
za osvobození byl jednotnou, jednolitou, solidární
akcí všech vrstev celého národa, v kterémžto
boji proti zhovadilému nacismu riskovali a trpěli
všichni stejně, ať to byli veřejní
či soukromí zaměstnanci, či osoby
samostatně výdělečně činné.
Do národního boje za osvobození šli
spontánně hrdinní příslušníci
všech vrstev a skupin našeho národa a nikdo se
tehdy neptal, zda jde o úředníka či
dělníka, o živnostníka, rolníka,
či příslušníka svobodných
povolání. A jestliže byla bojová fronta
v době nacistické persekuce tak vzorně jednotná,
solidární a bratrská, pak by bylo hříchem
a zločinem teď, po vítězně skončeném
boji, tuto dojemnou jednotu našeho národního
boje za osvobození rušit a trhat. Proto je samozřejmým
příkazem měřit všem účastníkům
národního boje za osvobození stejně.
Jinak bychom rozdělili náš národní
odboj na dva tábory, které by na sebe pochopitelně
žárlily, ba co víc, které by se nenáviděly,
poněvadž, ač prošli všichni stejným
hrdinstvím a společným utrpením, byli
by z nich dnes jedni privilegovaní a druzí odkopnutí.
Tento rozpor a nevraživost by se postupně ve svých
důsledcích nutně přenesly z okruhu
účastníků národního
boje za osvobození do celé široké veřejnosti
a měli bychom tím celý národ rozštěpený
do dvou nenávidících se skupin. A to přece
připustit nemůžeme. Musíme stůj
co stůj udržet národ pohromadě, udržet
pevnou jednotu národa, a toho dosáhneme tím,
budeme-li stejně spravedliví ke všem. Kdo měli
v tomto státě a o jeho opětné osvobození
z germánské poroby stejné zásluhy,
musí míti také dnes stejný osud. Je
to příkaz našeho poctivého a opravdového
bratrství z dob boje a utrpení, který nesmíme
zradit, nemáme-li zradit nakonec přímo sami
sebe. A já osobně jakožto jeden z řady,
kterého osud postavil do funkce zákonodárce,
nemohu zvednouti ruku pro zákon, kterým bych tuto
solidaritu a bratrství z dob utrpení zradil, neboť
cítím upřené pohledy svých
kamarádů, sledujících mou poslaneckou
činnost, zdali se nepříčí našim
společným ideálům, slibům a
závazkům. Proto jsme nakonec prosadili resoluci,
v niž se vládě ukládá, aby obdobným
způsobem a podle stejných zásad jako nyní
tímto zákonem veřejným zaměstnancům
postarala se i o ostatní účastníky
národního boje za osvobození, tedy o soukromé
zaměstnance, dělníky i úředníky
a o osoby samostatně výdělečně
činné, tedy živnostníky, zemědělce
i příslušníky svobodných povolání.
Nejvhodnější cestu, třebas ne jedinou,
spatřujeme v chystaném zákoně o národním
pojištění.
Z této resoluce, resp. z myšlenky a zásady,
jichž je tato významná resoluce výrazem,
plynou však pro účastníky národního
boje za osvobození další důsledky, a
to pokud se týká otázky náhrady škod
za nacistickou persekuci. V této resoluci totiž zvítězila
myšlenka stejného hodnocení všech účastníků
národního boje za osvobození. Ve vítězství
této myšlenky solidarity a rovnoprávnosti tkví
právě cena této resoluce. Přenesme
ji tedy nyní na pole náhrady škody za nacistickou
persekuci. Zjistíme, že částečně
- u veřejných zaměstnanců - byla náhrada
ušlého důchodu za dobu persekuce už -
aspoň zálohově - vyřešena a že
se veřejným zaměstnancům tento ušlý
důchod už postupně vrací.