Pristúpime k rokovaniu o treťom odstavci poriadku,
ktorým je
3. Zpráva výboru právneho o vládnom
návrhu zákona (tlač 262) o náhrade
poštovného za zásielky v súdnom pokračovaní
(tlač 285).
Zpravodajom je miesto p. posl. dr Falťana p. posl.
dr Bunža. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Bunža: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Otázka, jakým způsobem se má hraditi
poštovné za dopravování úřední
korespondence soudní, prodělala do dnešního
dne mnohé metamorfosy. Zákonem ze dne 2. října
1865, č. 108 ř. z., o bezplatném užívání
pošty byla úřední korespondence osvobozena
od poštovného. Toto osvobození nebylo ovšem
všeobecné, neboť vyřízení
v civilních věcech podléhala doplatnému
ve výši výplatného za obyčejná
psaní. Výjimka se vztahovala jen na věci
požívající práva chudých.
Naproti tomu vyřízení ve věcech trestních
se doručovala bezplatně.
V době nesvobody bylo vydáno vládní
nařízení ze dne 9. prosince 1940, č.
429, jímž osvobození od poštovného
bylo zrušeno a veškeré zásilky musily
býti nadále vypláceny a opatřovány
známkami přímo příslušným
soudem. K tomu účelu zavedla poštovní
správa tak zvané služební známky
jak pro soudy, tak i pro ostatní veřejné
úřady a orgány. Tyto známky si musely
soudy odebírati proti hotovému zaplacení.
Náklad dosahoval jen v oboru justiční správy
částek velmi vysokých. Většinu
těchto částek musila nést ze svého
justiční správa, neboť vzhledem k všeobecnému
ustanovení poštovního řádu bylo
dovoleno přesunovati na adresáta jen prosté
poštovné, kdežto ostatní poplatky, které
musily býti již předem služebními
známkami vyplaceny, jako na př. doporučné,
poplatek za zpáteční lístek a pod.,
nesla justiční správa ze svého. Stejně
nesla ze svého poplatky, když příjem
zásilky byl odepřen anebo když zásilka
jako nedoručená byla opět soudu vrácena.
Zavedení služebních známek mělo
ještě ten další důsledek, a to
velmi závažný, že totiž k vůli
evidenci a kontrole používaných služebních
známek a náhrady za použití známek
v soudním řízení vynaložených
musely býti vydávány zvláštní
předpisy a byla tímto způsobem dosti značně
také ztížena soudní agenda. U každého
soudu nejméně jeden úředník
byl plně zaměstnán touto evidencí
a kontrolou.
Uvažovalo se proto o zjednodušení, zejména
v tom směru, že by zjišťování
individuálních náhrad výše vyložených
služebních známek bylo řešeno v
každém jednotlivém případě
účtováním paušální
částky. Tak to bylo také skutečně
vládním nařízením č.
222/1943 Sb. zavedeno pro obor řízení trestního.
Justiční správa hodlala podobnou úpravu
zavésti také pro řízení v občanských
věcech právních, nedošlo však k
tomu již proto, že od 1. ledna 1945 bylo používání
služebných známek zrušeno a zavedeno t.
zv. paušalování poštovného.
Zavedením paušalování poštovného
odpadly justiční správě náklady,
neboť finanční správa sama hradila za
všechny resorty poštovní správě
částku, která připadla přibližně
na dopravu korespondence toho kterého resortu.
Dnem 1. července 1946 vstoupilo v platnost t. zv. kreditování
poštovného za zásilky státní
a veřejné správy. Tato nová úprava
spočívala v podstatě na zásadě,
že poštovní správě se bude hraditi
porto za dopravu zjištěných a skutečně
dopravených úředních zásilek,
a to bez používání služebních
známek. Podle toho doprava úřední
korespondence vydávané výhradně anebo
převážně v zájmu veřejném
půjde na útraty státní, doprava a
doručení ostatní korespondence vydávané
výhradně nebo převážně
v zájmu soukromém půjde na útraty
strany. Z toho plyne nutnost upravit otázku náhrady
poštovného pro obor justiční správy.
Předložený návrh zákona řeší
to tak, že poštovné za soudní zásilky
v občanských věcech právních
i ve věcech trestních platí se zálohou
ze státní pokladny, při čemž
však v občanských věcech právních
je povinna strana nahraditi soudu zálohové poštovné,
ve věcech trestních však hradí poštovné
ten, který je odsouzen k náhradě nákladů
trestního řízení. Osnova zákona
v § 2 přesně uvádí, kdo v občanských
věcech je povinnen hraditi poštovné.
Pokud se týká výše poštovného,
je po praktických zkušenostech, které v tomto
směru justiční správa má, nemyslitelno,
aby výše poštovného byla v každém
jednotlivém případě ve spisech přesně
zachycována, neboť by tím vznikla práce
stejná, jako byla při používání
služebních známek. Osnova zákona proto
řeší to tak, že poštovné bude
se počítati paušálně výměrkem,
jehož výši určí vládní
nařízení. Tato úprava vybírání
poštovného musí vycházeti aspoň
z nějaké přijatelné základny
pro odstupňování výše výměrku,
a to bude v každém spise počet řadových
čísel v tomto spise založených. Nebude
ovšem možno pro všechny druhy řízení
soudního stanoviti stejný výměrek
a bude se muset vzíti zřetel na zvláštní
druhy jednotlivých soudních řízení,
rozsah řízení a pravděpodobnost vynaloženého
poštovného.
Výpočet náhrady poštovného, jak
bude upraven vládním nařízením,
jeho vybírání i evidence budou poměrně
jednoduchou manipulací, která usnadní a urychlí
vybírání poštovného. Tím
se prospěje nejen justiční správě,
nýbrž i stranám a účastníkům
soudního řízení. Právní
výbor doporučuje proto osnovu zákona sněmovně
ku přijetí bez jakýchkoli změn. (Souhlas.)
Podpredseda Komzala: Ku slovu nie je už nikto prihlásený,
rozprava preto odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 3 časti, 5 paragrafov, nadpisy častí,
nadpis a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej.
Námietok niet. (Námietky neboly.)
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 3 čiastkami, 5 paragrafmi, nadpismi častí,
nadpisom a úvodnou formulou, podľa zprávy výborovej,
nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej
v čítaní prvom.
Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1
rokov. poriadku vykonáme hneď druhé čítanie.
Ad 3. Druhé čítanie osnovy zákona
o náhrade poštovného za zásielky v súdnom
pokračovaní (tlač 285).
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. dr Bunža: V návrhu zákona
v části třetí jest uvedeno, "Ustanovení
závěrečná", ačkoliv je
tu jen jedno ustanovení. Aby se nadpis kryl s obsahem,
má správně zníti "Ustanovení
závěrečné". Navrhuji tuto opravu.
Podpredseda Komzala: Kto v druhom čítaní
súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo v čítaní
prvom, s opravou, ako ju pán zpravodajca predniesol, nech
zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona tiež v čítaní druhom.
Tým je vybavený 3. odstavec poriadku.
Pristúpime k rokovaniu o štvrtom odstavci poriadku,
ktorým je
4. Zpráva výborov branného, soc.-politického,
právneho a rozpočtového o vládnom
návrhu zákona (tlač 83), ktorým sa
mení a doplňuje zákon zo dňa 15. mája
1946, č. 136 Sb., o umiesťovaní a inom zaopatrení
účastníkov národného boja za
oslobodenie (tlač 284).
Zpravodajcom za výbor branný je pán posl.
dr Loubal. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Loubal: Pane předsedo, paní
a pánové!
Prozatímní Národní shromáždění
přijalo před časem zákon č.
136 z r. 1946, kterým se přiznávají
určité výhody účastníkům
národního odboje, a při tom se v zákoně
vypočítávají složky, které
lze za účastníky národního
odboje počítat. Krátká praxe však
ukázala, že tento zákon při praktickém
aplikování naráží na značné
potíže, poněvadž u některých
účastníků národního
odboje jejich pojem nedefinoval. Proto vláda předložila
návrh zákona tisk č. 83 jako novelu k tomuto
zákonu, který jednak obsahoval definici zahraničního
vojáka, jednak přiznával zahraničním
vojákům další zvýhodnění
tím, že službu strávenou v zahraničním
vojsku započítává dvojnásobně,
resp. trojnásobně. Při projednávání
zákona se však ukázalo, že by bylo aktem
nespravedlnosti, kdyby tyto výhody nebyly přiznány
také politickým vězňům, a dále
se ukázalo, že v zákoně č. 136
je celá řada stilistických chyb, takže
se jeví nutnost s projednávanou novelisací
upravit i tyto stilistické chyby.
Poněvadž současně byl předložen
Národnímu shromáždění
iniciativní návrh poslanců politických
vězňů na definici pojmu politického
vězně, ukázalo se z legislativně-technických
důvodů účelným přepracovat
původní zákon č. 136 tak, aby nejen
vznikl zákon jeden, obsahující definici zahraničního
vojáka a politického vězně, ale aby
byly také opraveny všechny zmíněné
stilistické chyby.
Předložená osnova upravuje definici pojmu zahraničního
vojáka a politického vězně spíše
způsobem restriktivním tak, aby se uvedených
výhod dostalo jen skutečně zasloužilým
příslušníkům zahraniční
armády, osobám jim na roveň postaveným
a politickým vězňům. Tento úkol
předložená osnova plní.
Chtěl bych při této příležitosti
zdůrazniti, že výhody, které se účastníkům
národního odboje přiznávají,
jsou jen nepatrnou splátkou těm, kteří
v kritické době pro národ se zbraní
v ruce či jinak bojovali nebo pracovali pro jeho osvobození
nebo procházeli gestapáckými mučírnami
nebo koncentračními tábory.
Všechny národy přiznávají takovým
účastníkům boje za svobodu národa
výhody a není žádných důvodů,
aby tak neučinil také národ náš.
Vzpomeňme jen chrabrých činů našeho
zahraničního vojska, vzpomeňte takového
Sokolova, Biele Cerkve, především pak Dukly,
kde padlo tolik nadějných synů naší
vlasti, vzpomeňme Tobruku i Dunquerque, ale především
vzpomeňme také našich statečných
letců, kteří v kritické době
války vítězně zasáhli do leteckého
souboje o Anglii a přispěli tak ke zlomu letecké
síly fašistického Německa, které
se již nikdy potom nezmohlo na účinnou a velkou
leteckou ofensivu.
Teprve s odstupem doby bude lze objektivně posouditi účast
našich hochů v boji za svobodu národa po boku
našich velkých spojenců. Oni byli symbolem
i konkretním vyjádřením našeho
odporu proti okupantům, pod jejichž železnou
botou úpěl a krvácel náš národ,
jehož tisíce dobrých příslušníků
umíralo na popravištích nebo bylo vězněno
za podmínek tak nelidských, jak jen je dovedl vymyslit
hrubý fašistický Germán. K slavným
činům našich legií za prvé světové
války druží se neméně slavné
činy naší zahraniční armády
z této války a my nenacházíme dost
vhodných slov, abychom všem těmto statečným
hochům poděkovali a abychom uctili památku
těch, jejichž těla spočívají
v cizí zemi, stejně jako tisíců popravených
a umučených, umírajících po
nelidském trýznění, aby národ
mohl svobodně žít. (Potlesk.)
K legionářské tradici přistupuje nyní
tradice zahraničních vojáků našeho
druhého národního odboje, aby naši mládeži
byla příkladem statečnosti a obětavosti,
aby ji zapalovala k vypětí všech jejích
sil v té době, kdy by národ znovu se zbraní
v ruce musel hájit svou svobodu. Pro naši armádu
je to tradice, která ji zavazuje a která jí
přikazuje, aby šla duchem této krajní
obětavosti všude tam, kde jde o blaho národa
a kde jde o jeho svobodu.
Tímto zákonem splácíme jenom nepatrný
díl toho, co jsme povinováni všem těm,
kteří pro svobodu bojovali, pracovali a trpěli.
A je tedy zcela správné, když zákon
ustanovuje, že účastníkům národního
odboje, jak jsou v zákoně uvedeni, a pokud slouží
ve veřejných neb jim na roveň postavených
službách, se doba ztrávená v národním
odboji započítává dvoj až trojnásobně.
Je přece pro národ neúnosné slyšet
stesky účastníků zahraničního
odboje, když nemohou najít existenci nebo byt po tolika
letech utrpení a odloučení od vlasti, že
musí účastník tohoto odboje sáhnouti
k tak drastickému prostředku, jak učinil
kapitán letectva Bauman. Je ostudou národa, lépe
řečeno jedné jeho části, když
jsme se dověděli, že v Mikulově dokonce
byly uspořádány demonstrace proti zahraničním
vojákům, kteří v pohraničí
chtěli nalézti základ pro svou existenci.
Takoví lidé nechápou, jak hluboce urážejí
cit těch, kteří krváceli pro vlast,
a také cit všech slušných příslušníků
národa, který se bouří nad projevy
takového nevděku vůči příslušníkům
zahraniční armády.
Při projednávání zákona tanulo
na mysli také brannému výboru, jak upravit
i otázku soukromých zaměstnanců, pokud
jsou účastníky národního odboje,
a poněvadž to není možno učiniti
tímto zákonem, připojil se branný
výbor k resoluci soc.-politického výboru,
který ukládá vládě, aby při
osnovách, které v budoucnu předloží,
zvláště v osnově o národním
pojištění, bylo na tyto účastníky
národního odboje pamatováno.
Navrhuji proto ústavodárnému Národnímu
shromáždění jménem branného
výboru, aby tuto osnovu schválilo v předloženém
znění. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Zpravodajcom za výbor soc.-politický
je pán posl. dr Neuman. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Neuman: Pane předsedo, pani a
pánové!
Projednávaná osnova zákona o příslušnících
československé armády v zahraničí
a o některých jiných účastnících
národního boje za osvobození je skutečným
dílem tohoto parlamentu. Podkladem této osnovy byl
především vládní návrh
novelisace zákona č. 136 z roku 1946 Sb. o umístění
a jiném zaopatření účastníků
národního boje za osvobození, ale kromě
tohoto základního návrhu byl zde iniciativní
návrh posl. dr Neumana, Vodičky, dr Johna, Plojhara,
Rožnaye a Bašťovanského na vydání
zákona, jimž se vymezuje pojem československého
osvobozeného politického vězně, který
byl podepsán 110 poslanci této sněmovny.
Budiž mi dovoleno, abych při této příležitosti
poděkoval úřadu presidia ministerské
rady, ministerstvu spravedlnosti, ministerstvu zahraničního
obchodu a úřadu předsednictva Slovenské
národní rady, kteréžto úřady
předložily iniciativní připomínky
k návrhu poslanců, a k těmto připomínkám
také při konečné textaci návrhu
zákona tak, jak vám byl nyní předložen
v definitivní úpravě, bylo přihlédnuto.
Já nijak, slavná sněmovno, nezastírám,
že jednání o zákonné osnově
nebylo lehké, neboť šlo především
o zrovnoprávnění domácí větve
národního boje za osvobození s větví
zahraniční, a pak, nijak si nezastírejme,
že tento zákon přinese určité
finanční zatížení státu
a veřejným svazkům.
Osnovou na rozdíl od poměrů po prvé
světové válce nevytváříme
dvě od sebe oddělené skupiny odporu, t. j.
skupinu zahraniční a skupinu domácí.
Zkušenosti z prvé republiky, zejména spory
mezi odbojovými skupinami, nás přesvědčily
nejlépe, že jediným spravedlivým řešením
je naprosté zrovnoprávnění obou větví
národního boje za osvobození. (Potlesk.)
S radostí zjišťuji, že mezi zahraničními
a domácími představiteli národního
boje za osvobození nebylo ani na chvíli sporu o
této otázce, s úctou a porozuměním
byl vzájemně chápán a oceňován
boj doma i za hranicemi.
Paní a pánové, dovolte, abych zjistil - jako
člověk, který byl šest let v koncentračním
táboře - že tento boj byl čestný
a že to byl boj jednotný českého a slovenského
národa doma i za hranicemi. (Potlesk.) Po mém
skromném mínění nikdo nemá
morálního práva, aby tento boj snižoval
porovnáním s bojem jiných evropských
národů, nikdo nemá u nás práva,
aby jednu jeho větev vyvyšoval nad druhou, a nikdo
nemá také práva, aby účastníky
národního boje za osvobození jako celek v
očích národa chtěl pro ojedinělé
nepěkně zjevy představit jako lidi zištné,
nepoctivé, ba dokonce prodejné, kteří
nezasluhují úcty, jež jim po našem mínění
pro jejich oběti právem náleží.
(Potlesk.) Nikdy se, paní a pánové,
nesmí zapomenout, že byli za těžkých
dob poroby čeští a slovenští lidé,
kteří dobrovolně, a to zdůrazňuji,
v nejtěžších dobách pro vlast a
pro věc národa byli ochotni obětovat své
nejdražší statky, životy a zdraví
nejenom vlastní, nýbrž i také svých
rodin. A desetitisíce tuto dobrovolnou oběť
také přinesly. Sám jsem viděl desítky
z nich statečně umírat a tyto obrazy nikdy
z mých očí nevymizí.