Místopředsedové: dr Ševčík,
Komzala.
Zapisovatelé: dr Bartuška, Bolen.
Členové vlády: předseda vlády
Gottwald; ministři V. Kopecký, dr
Nejedlý, dr Procházka, arm. gen. Svoboda,
Zmrhal.
189 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar;
zástupci tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
1. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 276), jímž se mění
a doplňují předpisy o očistných
komisích pro přezkoumání činnosti
veřejných zaměstnanců (tisk 282).
2. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 255), kterým se mění
ustanovení dekretu presidenta republiky o trestání
některých provinění proti národní
cti (tisk 283).
3. Zpráva výboru právneho o vládnom
návrhu zákona (tlač 262) o náhrade
poštovného za zásielky v súdnom pokračovaní
(tisk 285).
4. Zpráva výboru branného, soc.-politického,
právního a rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 83), kterým se mění
a doplňuje zákon ze dne 15. května 1946,
č. 136 Sb., o umisťování a jiném
zaopatření účastníků
národního boje za osvobození (tisk 284).
Podpredseda Komzala (zvoní): Zahajujem 31.
schôdzu ústavodarného Národného
shromaždenia.
Oznamujem, že som dal podľa § 2, odst. 4 rokov.
poriadku dovolenú na dnešnú schôdzu posl.
dr Jánovi Stránskemu a Petrovi.
Navrhujem, aby bola stanovená lehota k podaniu zpráv
o vládnych a iniciatívnych návrhoch zákonov
do piatku dňa 20. decembra 1946 do 8. hodiny týmto
výborom:
právnemu, kultúrnemu, rozpočtovému
a soc.-politickému pre vládny návrh
zákona o úprave platových a služobných
pomerov učiteliek ručných prác (domácich
náuk) [tlač 200] a pre vládny návrh
zákona, ktorým sa doplňuje a mení
učiteľský zákon (tlač 201);
výboru rozpočtovému pre vládny
návrh zákona o dočasnej úprave finančného
hospodárstva sväzkov územnej samosprávy
a niektorých iných osôb verejného práva
(tlač 202);
výborom zdravotníckemu, právnemu,
soc.-politickému a rozpočtovému
pre návrh poslancov Krosnára, Hodinovej-Spurnej,
dr Bureša, Vítka, Koubka, Synkovej a Homolu na zoštátnenie
Pražského sanatória v Prahe-Podolí,
(tlač 173).
Kto s navrhnutou lehotou menovaným výborom súhlasí,
nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Lehota je prijatá.
Pristúpime k rokovaniu o prvom odstavci poriadku, ktorým
je
1. Zpráva výboru právneho o vládnom
návrhu zákona (tlač 276), ktorým sa
menia a doplňujú predpisy o očistných
komisiách pre preskúmanie činnosti verejných
zamestnancov (tlač 282).
Zpravodajcom je p. posl. dr Kokeš. Dávam mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr Kokeš: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění, paní
a pánové!
V programu prvé domácí vlády republiky,
vlády Národní fronty Čechů
a Slováků, je v čl. 9 ustanoveno: "Vláda
bude pokládat za svůj nejvýš odpovědný
úkol a za svoji mravní povinnost před českým
a slovenským národem postihnouti a vydati soudu
a trestu všechny válečné provinilce,
všechny zrádce, všechny vědomé
a aktivní pomocníky německých nebo
maďarských utlačovatelů. Tento úkol
bude vláda prováděti beze všech průtahů,
bez kolísání a bez shovívavosti vůči
komukoli."
Z tohoto ustanovení čl. 9 vycházejíc
vydává vláda dekret ze dne 4. října
1945, č. 105 Sb., o očistných komisích
pro přezkoumání činnosti veřejných
zaměstnanců. Tento dekret presidenta republiky je
doplňkem dekretu retribučního a dekretu malého,
které měly postihnouti jednak rozhodnutími
soudů a jednak rozhodnutími okr. národních
výborů válečné zločince,
zrádce a kolaboranty. Vláda si byla vědoma,
že i státní a veřejní zaměstnanci
jsou lidé, kteří sloužili okupantům,
a že se najde mnoho těch, kteří jedině
proto, že by nebyli souzeni podle retribučního
dekretu anebo podle malého dekretu, by unikli potrestání,
a proto dekret ze dne 4. října 1945 měl postihnouti
všechny veřejné zaměstnance, kteří
se na poli národní cti provinili, pomáhali
anebo nadržovali našim utlačovatelům.
Tento dekret platil ovšem jenom do 31. března 1946.
Bylo zapotřebí, aby za účelem provedení
očisty národa byl tento dekret prodloužen,
a proto dochází dne 16. května 1946 v Prozatímním
Národním shromáždění k
odhlasování zákona č. 130 Sb. Tento
zákon nejprve novelisuje některá ustanovení
dekretu presidenta republiky ze dne 4. října 1945,
za druhé prodloužil platnost tohoto dekretu až
do 31. prosince 1946 a stanovil lhůtu k podání
kárných oznámení do 30. června
1946.
Poněvadž však lhůta stanovená tímto
zákonem byla velmi krátká a nebylo možné,
aby všechna oznámení a udání
byla zpracována a byla podána kárná
oznámení, nemohly býti vyřízeny
všechny věci, které podle vládního
programu košického a nakonec podle vládního
programu třetí vlády Československé
republiky měly býti provedeny, a je zapotřebí
i tento zákon ještě novelisovat a prodloužit.
Třetí vláda republiky, Gottwaldova vláda
stanoví si v kapitole páté svého programu
tento úkol: "Vláda považuje za svůj
úkol urychleně dokončiti očistu našeho
národního a veřejného života
ode všech zrádců a aktivních pomahačů
nepřítele, pokud dosud nebyli pohnáni k odpovědnosti."
Poněvadž zde byla skutečnost, že všichni
ještě pohnáni nebyli, musela přikročiti
k prodloužení jednak velkého retribučního
dekretu, jednak malého dekretu a současně
i zákona ze dne 16. května 1946, který novelisoval
dekret presidenta republiky ze dne 4. října 1945.
Vládní návrh tisk č. 270, který
byl předložen ústavodárnému Národnímu
shromáždění, předně novelisuje
některá ustanovení dosavadní jen za
tím účelem, aby řízení
bylo co nejrychleji a nejúčelněji provedeno,
za druhé stanoví působnost očistných
komisí do 4. května 1947 v souhlase se lhůtou,
která je rovněž v novém zákoně,
kterým se prodlužuje retribuční dekret
i malý dekret. Vláda je si vědoma, že
je ještě mnoho případů k projednání,
ale předpokládá se, že do 4. května
1947 většina případů bude vyřízena
a že pak přestanou fungovat očistné
komise a všechny dosud neskončené případy
že budou předány příslušným
disciplinárním komisím nebo kárným
výborům.
Dále se v této osnově navrhuje, aby konečná
lhůta pro podání kárných oznámení
byla tak, jak je stanoveno v čl. 2. Předložený
vládní návrh byl projednán dne 17.
prosince letošního roku v právním výboru
a v tomto výboru byl přijat se změnami, jak
jsou uvedeny v tisku č. 282 ze dne 17. prosince.
Jako zpravodaj právního výboru doporučuji
slavnému ústavodárnému Národnímu
shromáždění, aby tuto osnovu zákona
přijalo tak, jak ji přijal právní
výbor. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá. Pristúpime preto k hlasovaniu.
Osnova má 4 články, nadpisy článkov,
nadpis a úvodnú formulu.
Pretože nie je pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietok nebolo.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 4 článkami, nadpismi článkov,
nadpisom a úvodnou formulou, podľa zprávy výborovej,
nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej
v čítaní prvom.
Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1
rokov. poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.
Ad 1. Druhé čítanie osnovy zákona,
ktorým sa menia a doplňujú predpisy o očistných
komisiách pre preskúmanie činnosti verejných
zamestnancov (tlač 282).
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. dr Kokeš: Není změn.
Podpredseda Komzala: Kto v druhom čítaní
súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo v čítaní
prvom, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona tiež ve čítaní
druhom.
Tým je vybavený 1. odstavec poriadku.
Pristúpime k rokovaniu o druhom odstavci poriadku, ktorým
je
2. Zpráva výboru právneho o vládnom
návrhu zákona (tlač 255), ktorým sa
menia ustanovenia dekrétu prezidenta Republiky o trestaní
niektorých previnení proti národnej cti (tlač
283).
Zpravodajom je p. posl. dr Jelínek. Dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Jelínek: Slavná sněmovno,
pani a pánové!
Vládní návrh zákona o změně
malého retribučního dekretu (tisk 255) je
nutným doplňkem včera přijaté
novely zákona o lidovém soudnictví, velkého
retribučního dekretu. Jím projevuje vláda
důrazně odhodlání ukončiti
národní očistu do 4. května 1947.
Měl jsem zde již příležitost říci,
že lid si přeje přísné, ale spravedlivé
potrestání zrádců a kolaborantů.
Odsuzuje snahy těch, kdo je z jakýchkoliv důvodů
chtějí dostati z dosahu spravedlnosti. Každý,
kdo byl blízko provádění národní
očisty cestou malého retribučního
dekretu, nepopře, že mimo záměrnou očistnou
činnost jsme se setkávali se zjevy, které
prokazují určité rysy povah našich lidí.
Nejistota, s jakými následky je spojen i nejnižší
trest u trestní nalézací komise - a tato
nejistota není odstraněna ani touto novelou - a
pak rychle zapomínající naše povaha
dala už možnost, aby proklouzli sítem národní
očisty mnozí vinníci, nehledě k těm
případům, kde tomu bylo záměrně
napomáháno. Umožnila to i okolnost, že
na druhé straně docházelo k zbytečným
šikanám lidí, pronásledovaných
udavači ze msty, závisti a nepřátelství.
Snad už by byla národní očista provedena,
kdyby nebyly vyšetřující komise při
okresních národních výborech zatíženy
takovýmito případy a pak někde i záměrnou
výrobou kolaborantů, vedenou motivy nešlechetnými.
I to je v rozporu s ušlechtilostí požadavku očisty
národa, proživšího trpká léta
okupace.
Naléhavost projednání zmíněné
vládní osnovy nedovolila, aby spolu s osnovou byly
vyřízeny dva naléhavé požadavky:
Především úprava následků
odsouzení před trestními nalézacími
komisemi, zejména v poměru k osvědčení
o národní spolehlivosti, a vůbec stanovení
předpisu o vydávání těchto
osvědčení; za druhé trestání
udavačů ze msty a jiných osobních
důvodů, neboť mám za to, že k ochraně
tak velkého statku, jakým je národní
očista, nestačí normální trestně-právní
předpisy.
Právní výbor odstranil z vládního
návrhu ustanovení o vyloučení stížnosti
k nejvyššímu správnímu soudu, a
to důsledně pro případy minulé
i budoucí. Chápal snahu vlády vyříditi
očistu definitivně a uvažoval také tu
okolnost, že trestní řízení administrativní
pro skutkové podstaty trestních činů,
postižených malým dekretem retribučním,
bylo zavedeno jen z důvodu přetíženosti
okresních soudů vyšetřováním
pro lidové soudy a že by nemělo býti
vedle řádného i mimořádného
opravného prostředku z konečných trestních
nálezů.
Nakonec dospěl vlastně k jednomyslnému názoru,
když byl vzat zpět návrh na revokaci původního
usnesení o škrtnutí zmíněného
ustanovení, a to v úvaze, že pro malý
počet stížností k nejvyššímu
správnímu soudu nebylo by dobře ani v tomto
mimořádném případě porušovati
ústavně stanovenou zásadu, když i ve
velkém retribučním dekretu je mimořádný
opravný prostředek, stížnost pro nezachování
zákona, ponecháván.
Vyskytly se obavy, zda ponecháním možnosti
podati stížnost k nejvyššímu správnímu
soudu nevznikne v zákoně mezera. Právní
výbor není toho názoru a vyjádřil
to ve své zprávě. Protože pak v trestním
řízení administrativním není
zahájení řízení určeno
tak přesně, jako v trestním řízení
soudním, doplnil odstavec čl. III zvláštním
odstavcem v tomto směru.
Nelze než vysloviti přání na cestu předložené
novele, aby se těm, jimž má býti retribuční
dekret prostředkem k provedení národní
očisty, skutečně podařilo ve stanovené
lhůtě splniti pevný úmysl vlády,
dokončiti očistu rázně, přísně
a spravedlivě, jak je to také v intencích
lidu.
Jménem právního výboru doporučuji
plenu ústavodárného Národního
shromáždění schváliti vládní
návrh se změnami, jež na něm právní
výbor učinil a jež jsou vyznačeny v
jeho zprávě. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 4 články, nadpis a úvodnú
formulu.
Pretože nie je pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietok nebolo.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 4 článkami, nadpisom a úvodnou
formulou, podľa zprávy výborovej, nech zdvihne
ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej
v čítaní prvom.
Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1
rokov. poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.
Ad 2. Druhé čítanie osnovy zákona,
ktorým sa menia ustanovenia dekrétu prezidenta Republiky
o trestaní niektorých previnení proti národnej
cti (tlač 283).
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. dr Jelínek: Není změn.
Podpredseda Komzala: Kto v druhom čítaní
súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo v čítaní
prvom, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona tiež v čítaní druhom.