Do stejného rámce spadají
srážky činovného manželů,
kteří jsou oba zaměstnáni.
Dnes žena pracuje za dva,
jednou v úřadě nebo
ve služebně a pak teprve
doma, neboť nenajde pracovní
sílu při dnešním
nedostatku, která by ji vedla
domácnost. Protož těm,
kdož pracují za tři,
dejme aspoň plný plat
za dva. Tito tedy byli zase
potrestáni za to, že se
oženili. Nebude také na
škodu, budou-li upraveny cestovní
a stěhovací výlohy,
které jsou dosud přiznávány
podle nacistického dvojího
lokte. Toto hodnocení práce
nebylo by však úplné,
kdybychom zapomnéli na zvláštní
přídavky a příplatky,
které jsou právě v
těchto dnech poštovním
a jiným státním a
veřejným zaměstnancům
vypláceny. Je nutno říci
o vánočním přídavku
anebo renumeraci, že byla velmi
demokraticky řešena v poměru
k vnitřní správě
jednotlivých resortů. Ovšem
tento přídavek je tak
malý, že je naprosto nespravedlivý
v porovnání s dnešní
cenovou hladinou. K tomuto přídavku
druží se t. zv. přídavek
výkonnostní. Zatím co
ostatní ministerstva byla dotována
částkou daleko větší,
poštovní správa dostala
pro své zaměstnance tolik,
že tento zvláštní
výkonnostní přídavek
nakonec obdrží teprve každý
120. zaměstnanec. To je nepochybně
nedemokratické už v poměru
resortů a také mezi
zaměstnanci samými, neboť
příjem tohoto výkonnostního
přídavku musí být
potvrzován tajně, nehledě
k tomu, že už navržení
tohoto přídavku muselo být
co nejtajnější. Je otázka,
zda je tomu tak též
na Slovensku. Víme, že
není. A ne zle jsou
na tom zaměstnanci ministerstva
vnitra. Je pravda, že ministerstvo
vnitra povolilo na tento účel
5 milionů Kčs a zemský
národní výbor zvýšil
tuto částku na 8,700.000
Kčs, takže celá jedna
třetina zaměstnanců bude
uspokojena, kdežto u pošt,
jak jsem se zmínil, každý
120. Sekční šéf
dostane tudíž 8 tisíc,
avšak ostatní zaměstnanci
3.300 Kčs; viz Právo
lidu.
Zdá se, že ten, kdo
málo i když jsou to
spravedlivé požadavky žádá,
ať už na ulici, či
ve sněmovně, málo také
dostává. Tak tomu je
s poštovními zaměstnanci,
kteří po celé období
vývoje naší republiky
tiše a oddaně jí
sloužili a slouží. Při
úpravách pracovních hodin
byla jim naměřena 48hodinová
doba, nehledě k tomu, že
druh jejich služby vyžaduje
daleko větší námahy
než u ostatních, počítáme-li
v to ústřední úřady
nebo banky. Nikdo nemůže
popřít, že noční
služba nebo služba u vlakových
pošt si zaslouží docela
jiného hodnocení než hodina
za hodinu, neboť zde je
vypětí nervové i fysické
daleko větší než
při každém jiném
provozu. Připočteme-li k tomu
státní telefonní a telegrafní
odpovědnou službu, musíme
nutně přijít k závěru,
že poštovním a jiným
zaměstnancům těchto oborů
náleží ulehčení,
kterého se dostává ostatním
ve státních podnicích
a úřadech.
Nakonec, po zaslouženém nároku
na klidné stáří,
dostavuje se starost o existenci,
která téměř hraničí
s nouzí. Tvrdost zákona
159/1945 zasahuje nejvíce pensisty
tím, že jest jim zkrácen
drahotní přídavek. Bylo
by jen spravedlivé, aby jim
bylo dáno aspoň to,
co mají ostatní aktivní
zaměstnanci, neboť kniha i
chléb jsou pro všechny
v tomto období stejně
drahé. Nemůžeme zvláště
v socialisující společnosti
vynechat tyto zaměstnance, kteří
svou úmornou prací ve
služebnách, v kancelářích,
prací v politice a v
kulturních institucích tuto
hospodářskou demokracii, na
níž dnes náš solialismus
stojí, připravovali.
V jednom směru přece však
byli na tom pensionovaní zaměstnanci
stejně jako dnešní poštovní
zaměstnanci vůbec, že
totiž pracovali v tomtéž
nezdravém prostředí a
za špatných podmínek jako
tito. Je to povážlivý
zjev, nemá-li československá
pošta od r. 1918 svou
vlastní budovu pro ministerstvo,
stejně jako nemáme vlastní
budovu ani pro ředitelství
pošt v Praze. Uvážíme-li,
co se za ta léta promrhalo
peněz neustálým stěhováním,
vysokými náklady na adaptace
provisorních ubikací, shledáme,
že toho byla příčinou
šetrnost, v tomto případě
ovšem neodpovědná. Stavba
hlavní pošty, jakož i
překládacího úřadu
pro závěry z ciziny
je nutná a nepostradatelná.
Co chce veřejnost? Pružnou
a rychlou službu, a té
může býti dosaženo
výstavbou nových budov v
Praze a v Brně a rozřešením
telekomunikační sítě.
Připadá-li u nás jedna
telefonní stanice na 100 účastníků,
je to proti evropskému průměru,
vyjma SSSR, pětina. Množství
telefonních stanic je zároveň
i měřítkem sociální
úrovně. Nemůžeme se
rovnat Anglii, která už
za našeho pobytu v čs.
zahraniční armádě měla
osmkrát hustší telefonní
síť než my. Na tomto
provozu se však v žádné
zemi neprodělává, proto
je nutno říci, že
ministerstvo pošt se dostatečně
nezasadilo o získání
prostředků nutných pro
tyto investice a že ministerstvo
financí ať již vědomě,
či nevědomě nepochopilo
požadavky našeho podnikání
a hospodářství.
Není nezajímavé zjištění,
že poštovním zaměstnancům
byla odebrána malá výhoda
stanice Z. Za připojení
této stanice byl počítán
režijní náklad. Tedy zdarma
nic, jenže služba poštovní
na zaměstnanci nevydělala.
A toto bylo zrušeno, že
prý je schodek, že není
dost přístrojů atd.
Tu je nutno se ptát
trochu generálně: Je dost
textilu, je dost uhlí, jsou
prázdné železniční
vozy? A přece dostávají
textiláci textil, horníci uhlí,
železničáři a vojáci
režijní výhodu. Proto
je docela oprávněný
požadavek pošťáků,
aby toto nařízení bylo
vyrovnáno co nejdříve
s ostatními. K tomuto nespravedlivému
zákroku je přidán ještě
další, který se týká
oblečení poštovních zaměstnanců.
Ministerstvo už mnohokrát slyšelo
stížnosti v tomto smyslu,
a náprava obhospodařování
textilem se dosud nestala. Úspora
u čepic vede jen ke
zbytečnému plýtvání
materiálem, neboť nynější
tvar naprosto nesluší a
tedy se nenosí.
Nemile se nás všech dotkla
stávka dvou tisíc zaměstnanců
Českomoravské za účelem
vynutit si budovu hospodářské
ústředny, kterou pošta
vlastní. Poštovním zaměstnancům
ještě nikdy nenapadlo, že
by mohli stávkovat, aby dosáhli
svých oprávněných požadavků,
a proto s nimi celá
veřejnost musí odsoudit v
prvé řadě ty, kteří
stávku inscenovali nebo vyprovokovali,
a rovněž s politováním
stávkujícím říci,
že se na pokyn chovali
jako německý voják za
války: bez rozmýšlení
jdou a křivdí spoluzaměstnancům,
spoludělníkům jiného
oboru.
Budova hospodářské ústředny
je nutná a potřebná
pro radiotelegrafní a telefonní
materiál, který má sloužit
ke splnění dvouletého
plánu, a proto je nepostradatelná.
Zapadá přesně do plánu
o provádění nákladných
investic pro technické vybavení
a modernisaci našeho rozhlasu.
K rozpočtu úseku radiokomunikací
uvádím, že poměr
poplatků odváděných
ministerstvu informací je třeba
označit za nespravedlivý, a
dodávám, že je zde
otázka, zda musí prodělávat
ministerstva dvě, která se
podílí na příjmech
rozhlasu, když v opačném
případě, kdyby šlo
jen o ministerstvo jedno, nemuselo
by být schodku vůbec.
Levný a rychlý provoz je
stejně důležitý pro
ministra jako pro zaměstnance
a v tomto smyslu je třeba
podotknout, že správa hospodářské
služby doposud jen improvisovala,
na každou sebemenší položku
a úpravu je třeba inspekčního
úředníka. V jiném
odvětví odborní referenti
jsou odkázáni s každým
vyřízením na aprobanty.
Nemuselo by se čekat až
na úspornou parlamentní komisi,
když tyto věci mohou vyřídit
ústřední orgány samy.
Proto je třeba více
iniciativy v některých odvětvích
poštovní správy a státní
správy vůbec.
Není pro československé
poštovnictví zdravé, jsou-li
zaměstnanci na úřadech
v pohraničí jako vedoucí
úředníci od 5. května
1945 a dosud nebylo v nich
rozhodnuto o jejich ustanovení.
Na toto místo mají samozřejmě
právo jako všichni ostatní,
kteří tam odešli. Je
však důležité, aby
byl brán zřetel na jejich
odbornost a služební stáří.
Poštovní správa opominula
ve svém minulém období
velmi závažnou věc odbornou
výchovu vlastních zaměstnanců.
Je třeba tento nedostatek nahradit
v těchto letech zřízením
poštovní akademie, kam by
měli přístup po určitém
praktickém přezkoušení
a praktickém provozu zaměstnanci
všech kategorií a vzdělání
bez rozdílu.V této akademii
by bylo zvýšením vědomostí
odborných také dosaženo
toho, co chceme, úspornosti
a zrychlení výkonu.
Je třeba omladit všechny obory
veřejných a státních
zaměstnanců, a tedy nemůžeme
býti lhostejni k tomu, zda
z dnešní mladé generace
odejde větší či
menší počet těch,
kteří nastoupili po 5.
květnu 1945 do státní
a veřejné služby. Požadavek
průmyslu je nesplnitelný, poněvadž
z dosavadních zaměstnanců
nemůže být propuštěno
ono množství, které je
požadováno. To souvisí
s další otázkou odpragmatisování
státních a veřejných
zaměstnanců.
Čs. strana národně socialistická
se rozhodně staví za
požadavek zaměstnanců, aby
tito byli pokud je to dáno
platnými předpisy pragmatikální,
a tak nemohli být vydáni
všanc náladám, intrikám
makléřů, kteří
se stavějí v některých
hnutích jako jejich přátelé
a zastánci.
Pošťáci, tak jako dosud,
chtějí být a budou
jedním z pilířů
práce, chtějí a budou
věrně a poctivě sloužit
tak, jak tomu bylo dosud, a
věří, že svou snahou
pozvednou hospodářství poštovního
podniku za oněch předpokladů,
jež jsem uvedl, ke slibnému
a zdárnému vývoji celé
republiky. Tedy podávají pomocnou
ruku úsporné parlamentní
komisi, se kterou věří,
že bude plnit poslání
zdravého socialismu. Je-li třeba
u nás organisace pro práci,
tím více je třeba,
jak jsme toho byli svědky,
také organisace pro rozdělení
důchodů a jejich kontrolu.
Proto čekáme od komise,
že její hledisko bude
řízeno duchem socialistickým,
aby se dostalo z národních
hodnot pracovníku tolik ocenění,
jako se mu dostává práce.
Toto jsou hospodářské a
jiné nutné a závažné
důvody, které vedou stranu
národně socialistickou k tomu,
že bude pro tento návrh
zákona hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Ke slovu není již nikdo
přihlášen, rozprava je
skončena. Dávám slovo
k doslovu zpravodaji za výbor
rozpočtový p. posl. dr
Bugárovi.
Zpravodajca posl. dr Bugár: Vzdávám
sa slova.
Místopředseda Tymeš: Pan zpravodaj
se vzdává slova. Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za
výbor právní p. posl.
Štěpánovi.
Zpravodaj posl. Štěpán: Vzdávám
se slova.
Místopředseda Tymeš: Pan zpravodaj
se vzdává slova. Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 11 paragrafů,
nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé
osnově hlasovati najednou podle
zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou
osnovou zákona, to je s
jejími 11 paragrafy, nadpisem
a úvodní formulí, podle
zprávy výborové, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím
ústavodárné Národní
shromáždění přijalo tuto
osnovu zákona podle zprávy
výborové ve čtení
prvém.
Z usnesení předsednictva podle
§ 54, odst. 1 jednacího
řádu vykonáme ihned
druhé čtení.
Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona
o parlamentní úsporné a kontrolní
komisi (tisk 265).
Jsou nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodajca posl. dr Bugár: Nie
sú.
Zpravodaj posl. Štěpán: Nejsou.
Místopředseda Tymeš: Není
tomu tak.
Kdo ve druhém čtení
souhlasí s osnovou zákona
tak, jak ji ústavodárné
Národní shromáždění
přijalo ve čtení prvém,
nechť pozvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Tím
ústavodárné Národní
shromáždění přijalo tuto
osnovu zákona také ve
čtení druhém.
Přistoupíme k projednávání
třetího odstavce pořadu,
jímž je
3. Zpráva výborů technického, průmyslového,
zemědělského a rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 159),
kterým se mění některá ustanovení
zákona o finanční podpoře elektrisace
venkova (tisk 250).
Zpravodajem za výbor technický
je p. posl. inž. Janáček;
dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. inž. Janáček:
Slavná sněmovno!
Podle důvodové zprávy, připojené
k vládnímu návrhu zákona
o dvouletém hospodářském
plánu, předvídá se
v oblasti průmyslu energetického
v letech 1947-1948 provésti
elektrisaci 1350 obcí, a to
v českých zemích 1050
a na Slovensku 300. Tento celkový
program je pak rozdělen na
jednotlivé roky takto: v roce
1947 bude v českých
zemích připojeno nově
510 obcí, na Slovensku 150,
vedle dalších 44 obcí,
které na Slovensku elektrisaci
již provedly anebo právě
dokončují. v roce 1948
pak má být v českých
zemích elektrisováno 540 a
na Slovensku zbývajících
150 obcí.
Celý investiční náklad,
který dvouletý plán
předvídá, dosáhne tak
částky 961 mil. Kčs,
t. j. průměrně asi
580.000 až 600.000 Kčs
na jednu elektrisovanou obec. Tento
náklad sestává jednak
z nákladu na primární
přípojku, kterou podle dosavadní
praxe pořizuje za podmínek,
které se u různých
elektrických podniků navzájem
od sebe liší, příslušný
energetický podnik, a z nákladu
na rozvodnou síť v obcích,
kterou provádí jako stavebník
buď příslušná obec
nebo místní družstvo pro
rozvod elektrické egergie.
Hned od počátku provádění
soustavné elektrisace venkova na
podkladě zákona číslo
139 z roku 1926 bylo jasno,
že svrchu uvedené náklady
nebudou únosné ani pro
elektrický podnik sám, neboť
jde zvláště o stavbu
primárních linek, které
jsou s hlediska provozního
nerentabilní, ani pro příslušné
venkovské obce. Proto poskytuje
na podkladě citovaného zákona,
jehož účinnost byla postupně
prodlužována, stát jednotlivým
obcím a družstvům státní
podpory. Během okupace došlo
po této stránce k odlišnému
vývoji právních předpisů
v zemích českých a
na Slovensku, kterýžto stav
trvá dodnes.
Na Slovensku jsou otázky podpor
soustavné elektrisace upraveny §
1 zák. č. 12/1942 Sb.
slovenských zákonů a
příslušné příspěvky
jsou zařazovány do rozpočtu
ministerstva techniky, tedy pověřenectva
techniky, které v položce
301, titul 10 svého rozpočtu
na rok 1947 má pro tento
účel zařazenu částku
35 mil. Kčs na dokončení
elektrisace 44 obcí a na
nové přípojky pro plánovaných
150 obcí nových, takže
průměrný příspěvek
na jednu obec bude asi 180.000
Kčs, t. j. subvence tato
bude představovat asi 30% celkových
stavebních nákladů.
Předložený návrh zákona
na změnu některých ustanovení
zákona o finanční podpoře
elektrisace venkova se proto týká
pouze zemí českých,
kde došlo k poslední úpravě
této otázky za okupace
vlád. nařízením ze
dne 10. července 1944, č.
161 Sb., s platností pro
období 1944-1946. Podle tohoto
vládního nařízení
mělo býti na tyto podpory
pamatováno ročně částkou
pouhých 6,000.000 Kčs. Aby
mohlo býti učiněno zadost
převzatým závazkům v
r. 1946 a dále aby mohl
nadto být splněn program
dvouletého plánu pro léta
1947 a 1948, navrhuje čl.
I osnovy, kterou se mění
a doplňuje § 1 zákona
139/1926 Sb., aby se pro účely
podpor mohlo použíti těchto
částek:
V roce 1946 16 mil. Kčs
na dokončení elektrisace ve
150 obcích, které stavby
již provedly nebo v tomto
roce dokončí. Rozpočtem
na rok 1946 nekrytá částka
ve výši 10 mil. Kčs
bude hrazena z úspor v
kap. 13 rozpočtu ministerstva
průmyslu na rok 1946.
V roce 1947 bude vyžadovati
podpora elektrisace venkova nákladu
80 mil. Kčs, který byl
již slavnou sněmovnou schválen
v rozpočtu ministerstva průmyslu
na rok 1947, kap. 14, lit.
7. pol. 301. Při 510
obcích, které mají býti
v rámci tohoto rozpočtu
elektrisovány, činí průměrný
příspěvek na 1 obec
celkem 157.000 Kčs.
V roce 1948 má býti
podle projednávaného zákona
zařazena do rozpočtu na
tyto účely částka
100 mil. Kčs, která
má býti zařazena, jak
jsem již pravil, do rozpočtu
na rok 1948. Tudíž příspěvek
státu na jednu obec, na
jeden případ má činit
podle toho 185.000 Kčs.
Technický výbor pojednal o
vládním návrhu ve své
schůzi ze dne 5. listopadu
1946 a usnesl se navrhnouti
slavné sněmovně jeho
přijetí, provedl však
ve vládním návrhu tyto
změny:
Článek I, odst. 1: výbor
se usnesl vynechati vládou
navrhované ustanovení, že
pro léta 1949-1956 mají
býti do státního rozpočtu
zařazovány na týž
účel částky podle
skutečné potřeby.