Po splnění dvouletého plánu
zbude totiž v zemích českých
neelektrisováno asi 3050 obcí
a osad, vesměs více
méně odlehlých a těžko
přístupných. takže náklady
s jejich připojením na
elektrickou síť budou poměrně
značné. Pro jejich postupnou
elektrisaci budou zajisté směrodatny
nejen zájmy hospodářské
potřeby, ale také finanční
možnosti státu. Technický
výbor dospěl proto k
názoru, že nelze na tak
dlouhou řadu let předbíhati
budoucí konstrukci státního
rozpočtu. Kromě toho bude
zajisté žádoucí, aby
do konce roku 1948 byla vypracována
a schválena nová celostátní
zákonná norma, která
by otázky soustavné elektrisace
řešila po stránce technické
i finanční jednotné
na celém státním území,
aby tak byl odstraněn dnešní
dualismus v právních předpisech
i v příslušnosti ústředních
úřadů mezi Slovenskem
a zeměmi historickými, jakož
i aby byly sjednoceny připojovací
podmínky různých dosavadních
všeužitečných elektrických
podniků.
Takové správní sjednocení
ještě před vydáním
této nové normy má
umožniti také nový text
poslední věty č. I,
odst. 1, kdyby v mezidobí
došlo k žádoucí zákonné
úpravě působnosti v
této věci mezi ministerstvem
průmyslu a ministerstvem techniky
v zemích historických.
Technický výbor při tom
předpokládá, že v
očekávaném novém elektrisačním
zákoně dojde náležitého
vyjádření i fakt znárodnění
energetického průmyslu také
v tom smyslu, že financování
nových staveb tohoto druhu
převezme, alespoň v podstatné
části, znárodněný
průmysl na svá bedra
sám. Ostatní změny technickým
výborem přijaté jsou
spíše rázu stylistického
a jejich odůvodnění
jest obsaženo ve zprávě
výborové. K této tištěné
zprávě bych chtěl ještě
dodati, že podpory na stavby
elektrovodných zařízení
podle tohoto dnes projednávaného
zákona týkají se pouze
staveb nových a mohou dosáhnouti
u obcí v územích
poškozených okupací nebo
válkou až 75% celkového
stavebního nákladu. Pojem území
a obcí válkou nebo okupací
poškozených bude zajisté
nutno při provádění
tohoto zákona vykládati přiměřeně
s příslušnými ustanoveními
zákona č. 86/1946 Sb.
o stavební obnově. Tam,
kde půjde o obnovu válkou
nebo v souvislosti s okupací
zničených nebo poškozených
elektrovodných zařízení,
dříve již existujících,
třeba i k financování
takových rekonstrukčních staveb
použíti platných předpisů
citovaného zákona o stavební
obnově.
Závěrem opakuji svůj návrh,
aby slavná sněmovna schválila
předloženou osnovu zákona,
kterým se mění některá
ustanovení zákona o finanční
podpoře elektrisace venkova ve
znění, jak se na něm
usnesl výbor technický. (Souhlas.)
Místopředseda Tymeš: Zpravodajem
za výbor průmyslový
je p. posl. Cígler. Uděluji
mu slovo.
Zpravodaj posl. Cígler: Slavná
sněmovno, paní a pánové!
Můj úkol byl neobyčejně
ulehčen p. kolegou zpravodajem
za výbor technický, inž.
Janáčkem. Předložená
osnova, kterou se mění
některá ustanovení zákona
o finanční podpoře elektrisace
venkova, stanoví, jak již
zde bylo uvedeno, že na
elektrisaci bude použito pro
rok 1946 16 mil. Kčs,
pro rok 1947 80 mil. Kčs
a pro rok 1948 100 mil.
Kčs. Tyto podpory jsou nutné
proto, poněvadž obce nebo
družstva, jež jsou obyčejně
stavebníky sekundárních sítí,
nemohly by samy ze svých
vlastních prostředků stavbu
sekundárních sítí provádět.
V průmyslovém výboru se
někteří členové
výboru právem pozastavili nad
tím, že částky,
stanovené jako stavební příspěvky
pro elektrisaci, jsou poměrně
nízké a že stěží
stačí k tomu, aby stanovený
úkol, t. j. elektrisace 1050
obcí, mohl být proveden.
Domnívám se, že veliký
význam dokončení elektrisace
naší země je mimo
jakoukoliv diskusi. Bohužel však
ani po ukončení dvouletky
nebudeme ještě míti úplně
provedenu elektrisaci. Bylo už
tady správně uvedeno, že
v Čechách a na Moravě
zbude ještě asi 3000 obcí
a osad bez elektrického proudu
a ještě horší situace
v tomto směru je, bohužel,
na Slovensku. Stojí proto před
námi stále ještě
veliký úkol, který může
býti zvládnut jen tehdy,
bude-li finanční podpora i
v budoucích letech tak vydatná,
aby byla dostatečnou úhradou.
Technický výbor vyškrtl větu,
podle které pro léta
1946 až 1956 mají býti
poskytnuty na elektrisaci částky
podle potřeby. Průmyslový
výbor se k této změně
připojuje, a to proto, poněvadž
se počítá s tím,
že do této doby budou
zvládnuty všechny technické
i finanční problémy,
které jsou zatím překážkou
úplné elektrisace našeho
území, a že u nás
věci energetiky budou upraveny
novou zákonnou normou. Zákon,
který je sněmovně předložen,
je tedy opatřením přechodným
a rozsah jeho je diktován
nejen finančními, ale i
technickými možnostmi.
Jako zpravodaj výboru průmyslového
doporučuji, aby předložená
osnova byla schválena se všemi
změnami, provedenými výbory
technickým i průmyslovým.
(Souhlas.)
Místopředseda Tymeš: Zpravodajem
za výbor zemědělský
je p. posl. Tula. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Tula: Pane předsedo,
paní a pánové! Vládním
návrhem zákona, kterým
se mění nynější
zákon o finanční podpoře
elektrisace venkova, má býti
podpořeno zemědělské
a živnostenské podnikáni
na venkově v takové
míře, jak to dnešní
poválečná doba požaduje.
Osvobozením našeho státu
započala nám nová doba,
nové období hospodářského
života i na našem venkově.
Naším úkolem je zvyšovat
a podněcovat jak veškerou
výrobu zemědělskou, tak
i podnikání a ruch živnostenský,
neboť chceme zvýšit podstatně
životní úroveň všech
vrstev našeho pracujícího
lidu, tudíž i životní
úroveň zemědělského
pracujícího člověka.
Toho chceme dosáhnout racionalisací
zemědělské výroby a
moderními pracovními methodami.
Bez zavedení a vydatné
pomocí elektřiny by to
nebylo ovšem možné. Žijeme
ve věku elektřiny a
proto nesmíme po této
stránce nic pominout, čím
bychom zemědělcům ulehčili
práci a současně zlepšili
hmotné výsledky jejich práce.
Je ještě 1050 obcí
v zemích České a
Moravskoslezské, kde elektrisace není
buď dokončena, nebo kde
je sice dokončena, ale elektrisační
náklad není dosud uhrazen.
Dále je v těchto dvou
zemích ještě asi 4100
obci, které elektřinu vůbec
nemají. Z toho vyplývá,
že v oboru elektrisace venkova
je ještě mnoho doháněti.
V dnešní době modernisace
a racionalisace práce a výroby
je samozřejmě a pochopitelné,
že obce se domáhají
udělení podpor. Dosavadní
výše podpor, udělovaných
podle možnosti starého zákona,
který je dosud v platnosti,
není schopna uspokojit potřeby
a nutnosti elektrisace v dnešní
době plánovité výstavby
našeho zemědělství. Tento
zákon je nutno změnit.
Tento příspěvek k budování
a výstavbě naší
republiky je jenom jedním článkem
celého řetězu našeho
plánování v rámci
dvouletého plánu. Znárodnění
našeho průmyslu, energetických
zdrojů a peněžnictví
nejen zajišťuje pokračování
v elektrisaci našeho venkova,
ale vůbec celé plánování
v zemědělství. Protože
elektrisace venkova je doposud až
na malé výjimky provedena
ve svém celku jen extensivně,
je třeba, aby poměrně
nákladného rozvodného zařízení
bylo hospodárně využito
v každé obci. Nestačí
užívat elektřiny jen k
výmlatu, řezání dřeva
a čerpání vody nebo
močůvky. Elektřinu je
nutno zapojit pokud možno do
všech prací ve statcích
a v domácnostech. Zejména
ve venkovské domácnosti musí
býti elektřina vedle světla
nejlepší pomocnicí hlavně
při vaření na elektrickém
sporáku v době žní
a jiných polních prací.
Zapojíme s úspěchem
elektřinu při paření
brambor, praní, žehlení
prádla, odstřeďování
mléka a stloukání másla
a všech ostatních drobných
pracích. Vedle elektrického
sporáku a pařáku neměla
by ve venkovských domácnostech
chybět ani elektrická lednička,
koupelna a pračka. Souvisí
to ovšem i s výrobností
a výkonností našich továren
a s výší důchodů
našich zemědělců. Je
samozřejmé, že nemůžeme
hned první rok vyrábět
milion praček a jiných
krásných a užitečných
věcí. Všech těchto
moderních vymožeností musíme
používat pokud možno družstevně,
aby mohly být stoprocentně
využity.
S rozšířením používání
elektřiny souvisí ovšem
i zvýšení výroby
elektrické energie. Má se
ho dosáhnout tím, že
všeužitečné eletrárny
sdružené v Československých
energetických závodech zvýší
proti dnešnímu stavu svou
výrobu asi o polovinu, zatím
co závodní elektrárny
zvýší výrobu o
čtvrtinu. Je velmi výhodné.
že nositeli soustavné elektrisace
ve státě budou národní
podniky energetické, které
jedině mohou zaručit nejúčelnější
krytí potřebné energie
elektrické.
Celková výroba elektřiny
stoupne podle plánu o 35%.
Vzestup výroby bude tím
mnohem rychlejší, než byl
před válkou. Podobné
poměrné zvýšení
v době předválečné
vyžádalo si údobí
osmi let, t. j. od roku
1929 do roku 1937.
Při udělování příspěvků
a podpor bude v první
řadě přihlíženo
k územím poškozeným
okupací nebo válkou, k
hospodářsky slabým oblastem
a místům a ke krajům,
které se osídlují, nebo
v nichž by se elektrisací
dosáhlo zvýšení zaměstnanosti
nebo zvýšení výroby
zemědělské nebo živnostenské.
Na stavby elektrovodných zařízení
v územích poškozených
okupací nebo válkou může
býti poskytnut stavební příspěvek
až do výše 75% stavebního
nákladu.
Elektrisaci venkova jako takovou není
třeba nějak zvlášť
doporučovat a propagovat, protože
snaha mít a užívat
elektřiny, obzvláště jako
pohonné síly na venkově,
je všeobecná a živelná.
Jde tu především o
prohloubení elektrisace všestranným
využitím elektřiny v hospodářství
a domácnosti. To ovšem
předpokládá v obcích,
kde se elektrisace prováděla
již před mnoha lety, rekonstrukci
sekundární sítě a
domovních přípojek a
hlavně dostatek levných elektrických
spotřebičů, jako sporáků,
pařáků, praček, ledniček,
koupelen atd.
Je tedy povinností našeho
průmyslu, aby tato fakta vzal
na vědomí a zařídil
se podle toho. Ulehčilo by
se tím především
zemědělské ženě,
přetížené prací
a starostmi.
K tomu se připojuje vnitřní
elektrisace zemědělských statků,
která je stejně důležitá
pro modernisaci a mechanisaci výroby
živočišné.
Přípravu píce, napájení,
dojení a jiné může
usnadnit elektřina. Tento úsek
zemědělské výroby je
nutno rozvinout za pomoci soustředěné
elektrisace do větší šíře
a hloubky. Naše chovatelství
skotu a všeho ostatního
dobytka musí opět dostoupit
světově úrovně. Chceme
být úrovní našeho
zemědělství mezi prvními
národy Evropy a proto nesmíme
zůstávat v ničem pozadu.
Chceme zvýšit výnosnost
zemědělských statků,
ulehčit zemědělcům práci,
zvýšit jejích životní
úroveň a zpříjemnit
jim život. Musíme ovšem
vidět i ostatní úseky
našeho plánování. Mechanisací
statků za pomoci elektrisace
musí ovšem doplňovat i
mechanisace výroby rostlinné,
t. j. mechanisace obdělávání
půdy. I zde se musíme
snažit o to nejlepší,
co nám technické vymoženosti
současné doby přinášejí.
Musíme zdokonalovat naše traktory
a všechny ostatní stroje
a nářadí. Musíme
zdokonalovat způsob jejich používání
i podmínky a prostředí,
ve kterých se s nimi
pracuje. To znamená, že
musíme provést scelování
půdy. Toto scelování
půdy musíme provést
velkorysým způsobem a musíme
jím přispět i k
sociálnímu vyrovnání
mezi zemědělci na naší
vesnici. My chceme modernisací
a mechanisací zemědělství
prospět všem pracujícím
zemědělcům a nikoliv
pouze několika nejsilnějším
jedincům. Jsou pryč časy,
kdy tak zvaní silní
jedinci za spolupráce bank
hnali drobné zemědělce
do exekucí, kde ve dražbě
skupovali za směšnou cenu
jejich usedlosti.
Úspěch našeho plánování
v úseku zemědělském
je samozřejmě závislý
i na výrobnosti a výkonnosti
ostatních úseků výrobních.
Kdyby průmysl elektrotechnický
pokulhával, nebylo by možno
provést elektrisační plán
na našem venkově. Kdyby
průmysl hospodářských
strojů, průmysl umělých
hnojiv nesplnily očekávání,
nemohly by být splněny
naděje našich zemědělců,
které dvouletý plán
obnovy a výstavby naší
republiky jim dává. Je
proto potřeba vyvolat veliké
pracovní soutěžení všech
vrstev našeho pracujicího lidu.
Ve všech oborech práce
a podnikání je nutno
postavit do popředí především
lidi schopné, dobré odborníky,
lidi iniciativní a vědomé
si svých velkých povinností
k celému národnímu pracovnímu
kolektivu. Novou pracovní morálku
potřebujeme v zemědělství
i v průmyslu.
Proto jsme všechny ty veliké
reformy, ať to už bylo
znárodnění průmyslu,
energetických zdrojů a peněžnictví
nebo nová pozemková reforma,
odstupňované ceny rostlinné
i živočišné výroby
zemědělské, tak tvrdě
prosazovali, protože je to akt
sociální spravedlnosti, bez
které by nebylo žádných
dobrých výsledků modernisace
a mechanisace, ať výroby
průmyslové nebo zemědělské.
Nám jde o skutečnou
lidovou demokracii, a ta se
nedělá frázemi, demagogií
nebo planým radikálničením.
Víme, že jen práce
je základem zdraví a
života celé národní
společnosti. Práce musí
být ovšem plánovaná
a podepřena i zákonnou
úpravou života a práce
na vesnici. Budujeme si naše
národní hospodářství
na zcela nových základech.
Protože liberalisticko-kapitalistický
systém hospodářství
hanebně zklamal, nemůžeme
se k němu vracet. Ty
smutné zkušenosti, které
jsme s ním v posledním
desítiletí měli, nám
úplně postačí. Staré
zbankrotělé duchy kapitalismu
nebudeme vyvolávat. Jsme rádi,
že jsme je již zmíněnými
reformami zatlačili na ústup.
Našemu pracujícímu kolektivu
chceme vybudovat svět docela
jiný. Chceme, aby měl
jistotu, že už vždy
bude dost chleba. To může
zaručit jen nový, lidově-demokratický
řád. Musíme si vybudovat
hospodářskou soustavu takovou,
která nám zajistí stálý
hospodářský vzestup. To
znamená ovšem soustavné
a velkorysé plánování
v duchu nové doby. Všemi
hospodářskými a sociálními
reformami, které předcházely
dvouletý plán, uvolnili jsme
pole velmi široké iniciativně
pokrokového a osvíceného
zemědělce. Věříme
v našeho zemědělce a
všechny zemědělské zákony,
které ministerstvo zemědělství
připravuje, chtějí jen
zajistit a rozmnožit výsledky
práce a snažení zemědělských
vrstev. Je samozřejmé, že
zde musíme být důslední
a nesmlouvaví. Musíme jimi
napravit pokud možno všechny
chyby z minulosti. Mimo to
musíme se dívat přes
vrata svých statků a
přes meze svých polí
daleko do budoucnosti. To však
neznamená, že bychom se
ve svém pohledu na naše
plánování měli vznášet
kdesi v oblacích. Musíme
chodit po zemi. Ovšem chodit
a ne klopýtat a na každém
kroku zakopávat o zbytky a
zůstatky ze starého hospodářského
řádu.
Je nezbytně nutno, aby zákony,
které ministerstvo zemědělství
má už připraveny, byly
co nejdříve projednány.
Bylo by opravdu špatné,
kdyby některé strany chtěly
znemožnit jejich rychlé projednávání
tak, jak tomu některé
zjevy z poslední doby nasvědčují.
Revise první pozemkové reformy je naprosto nutná, protože byla provedena proti duchu záborového zákona a je dílem nedokončeným. Uvažme, že původním vlastníkům velkostatkářské půdy, kterých bylo 2000, zůstalo po tomto špatném provedení přídělu půdy ještě 400.000 ha půdy zemědělské, 1,800.000 ha půdy lesní a spolu s tak zv. jinou půdou celkem 2,300.000 hektarů, to je průměrně více než 1100 hektarů na každého.
Uvědomíme-li si, že po
provedení první pozemkové
reformy mělo zůstat původnímu
majiteli pouze 150 hektarů
půdy zemědělské a
nejvýše 250 hektarů veškeré
půdy, vidíme, jak byl
tehdy zákon obcházen ke
škodě drobných přídělců.
Stejný nešvar byl prováděn
v přidělování zbytkových
statků. Ty byly přidělovány
z největší části
nezákonně, protilidově a
protidemokraticky. Na každého
zbytkaře zbylo ještě průměrně
po 100 hektarech, zatím co
drobným přídělcům,
kterých bylo 650.000, bylo
přiděleno 640.000 hektarů,
tedy necelý hektar na jednoho.
Naši zemědělci mají
jedinečný zájem na dokončení
pozemkové reformy, kterou bývalá
agrární strana malým
a středním rolníkům
ublížila. Stejně důležitým
zákonem je zákon o scelování.
Tímto zákonem má být
umožněno co nejrychlejší
scelování pozemků. Naše
ministerstvo zemědělství chce
provést úplné scelování
pozemků v celé republice
během šesti roků. Uvážíme-li,
že během posledních šedesáti
let bylo sceleno sotva 400
obcí, vidíme, jaký pronikavý
zásah má býti tímto
zákonem o scelování
proveden. Má toho být
dosaženo především dalekosáhlým
uplatněním lidu ve všech
instancích a institucích scelovacích.
Na jedné straně chceme,
aby půda patřila těm,
kteří na ní pracují,
na druhé straně chceme
zmodernisovat způsob obhospodařování
této půdy. I všecky
ostatní zemědělské zákony
mají přispět, každý
svým způsobem, k celkovému
povznesení naší vesnice.
Chceme, aby zemědělec požíval
plně plody své práce
a aby nebyl okrádán
a ochuzován kapitalistickým
kořistnickým systémem hospodářským.
Naše cesta zemědělské
politiky je rovná a jasná.
Proto se kapitalistická reakce
snaží, kde jen možno,
brzdit a oddalovat uskutečnění
těchto zemědělských
zákonů, jichž je nezbytně
zapotřebí k přeměně
dnešního způsobu práce
a života na vesnici. Tyto
zákony jsou dělány ve
prospěch zemědělského
pracujícího lidu. Jsou dělány
i lidem samým a není
pravda, že tyto zemědělské
zákony působí na vesnici
neklid a odpor. Neklid a odpor
budí v řadách velkostatkářů
a zbytkařů, kteří
mají strach o své majetky
jichž lehce nabyli. Soudruhu
ministru Ďurišovi se právě
z těchto řad vytýkalo,
že prosazuje zemědělské
zákony proti vůli zemědělského
lidu. Dobře, soudr. ministr
Ďuriš se tedy odvolal k
lidu, chce, aby lid sám
posoudil a pronesl své mínění.
Ministr zemědělství Ďuriš
jako pravý demokrat dal všechny
poslední připravované zemědělské
zákony přímo zemědělcům
k posouzení. Je to po
prvé v dějinách našeho
národa, že lid je spoluúčasten
na tvoření zákonů.
Jsou to ovšem komunisté,
kteří dovedou být takovými
opravdovými demokraty. Že se
to někomu nelíbí? Samozřejmě!
Kdo se k lidu v minulosti
špatně choval a kdo lidu
nepřeje, obává se kritiky
lidu. Lidová politika se nedělá
lidově-demokratickým žvaněním,
ale skutečně lidově-demokratickou
prací. Musíme se tomu
smát, když i někteří
členové zemědělského
výboru parlamentního dostávají
husí kůži z opravdové
demokracie, tak jak ji promítá
do praxe ministerstvo zemědělství.
K lidu blíž! My se
lidu nebojíme. My jsme lid
ještě nezklamali a proto
víme, že lid nezklame
ani nás, opravdové demokraty.
My jsme svou politikou protikapitalistickou
vymanili všechen náš pracující
lid z moci soukromého kapitálu.