Touto racionalisací budeme moci
dosíci úspor v nákladech
osobních. Naproti tomu však
budeme jistě přinuceni, až
si zjednáme podklady, dožadovati
se toho, aby úředníci,
počínaje sekčním šéfem,
ovládali to, co žádají
od svých podřízených:
psáti rychle na stroji, zacházet
s moderními počítacími
stroji, ovládat stenografii a
pod. Racionalisace musí tedy
začínat od hlavy. Není
o tom sporu, že bychom
uspořili na silách a
získali na rychlosti ve vyřizování
agendy. Každé jmenování
do vyšší platové
stupnice bych vázal na složení
zkoušky ze znalostí a
dovedností ve vyřizování
úředních spisů.
Toto uvádím jen tak namátkou.
Úsporná parlamentní komise
proto musí mít úzký
styk jak s jednotlivými resorty,
tak i s veřejností,
která musí být, a
myslím že bude, nápomocna
při plnění těžkého
úkolu této komise. A
tu musím upozornit, že
parlamentní úsporná komise
bude jistě vděčna každému,
kdo ji věcně a poctivě,
bez postranních úmyslů
upozorní na to, v kterém
úseku našeho veřejného
života se hospodaří špatně,
a bude vděčna za každý
podnět, který by vedl
k nápravě. Komise bude
muset požádat i naše
odborníky ze všech úseků
hospodářských o pomoc
a spolupráci při těchto
důležitých krocích. Musí
to ovšem býti založeno
na přesných faktech a
podloženo poctivou snahou přispět
k úsporám, aniž tím
bude ohrožen některý skutečný
veřejný zájem.
Jsem přesvědčen, že
se nám to za spolupráce
a dobré vůle všech
občanů naší lidově-demokratické
republiky Československé podaří.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
je pan posl. Valo. Uděluji
mu slovo.
Posl. Valo: Slávna snemovňa!
Predtým, než budem hovoriť
o zriadení parlamentnej kontrolnej
a úspornej komisie, nech je
mi dovolené, aby som s
tohto miesta vyslovil poľutovanie,
že bola znovu prinesená
na pretras otázka, či
sa dopláca alebo nedopláca
na Slovensko. Myslím, že
keby sme znovu s týmito
problémami išli, tak by
sme nebudovali jednotnú Československú
republiku, ale hľadali by sme
to, čo nás rozdeľuje,
a nie to, čo nás
spojuje. Myslím, keď niečo
máme skúmať, skúmajme,
či hospodárime správne,
či plníme voči Československej
republike ako poplatníci, ako
občania, svoje povinnosti. Toto
je smerodatné, ale nie je
možné vypočítavať,
čo kto dáva a čo
kto berie. Takýto spôsob,
takáto cesta je najlepšou
cestou k tomu, aby Slováci
zase prišli a argumentovali svojimi
argumentami, ktoré by taktiež
neslúžily k tomu, aby
nás sjednocovaly, ale slúžily
by k tomu, aby nás rozdvojovaly.
Ja myslím, že by bolo
naozaj raz pre vždy veľa
dobré a osožné pre
republiku, pre Slovákov, pre
Čechov, aby sme nerekriminovali.
Toľko som chcel dodoknút
k referátu môjho predrečníka.
(Hlas: Vzdyťs to nepochopil!)
Ja som to pochopil pán
kolega, pretože sa dokazuje,
že tých 30 miliárd
sa skutočne doplácalo. Nechcem
znovu a nikto ma k tomu
neprinúti hovoriť o tomto
probléme, lebo mám radšej
Československú republiku a
bratský pomer Čechov a
Slovákov, než aby som
pretriasal tieto problémy. (Potlesk.)
Slávna poslanecká snemovňa!
Predložený zákon o zriadení
kontrolnej a úspornej komisie
nie je zvláštnosťou nášho
parlamentu. Už v roku 1921
zákonom č. 301 Sb. bola
zriadená úsporná komisia.
Táto však mala veľmi
krátky život, ba je možno
povedať, že zomrela skôr,
ako počala svoj život.
Avšak volanie nielen po úspornej,
ale aj po kontrolnej komisii
sa stále ozývalo, ako
zo strany vládnych poslancov,
tak aj zo strany opozície.
Roku 1932 znova bol vydaný
zákon č. 205, ktorým
sa ustavuje úsporná parlamentná
komisia. Aj táto nemala veľkých
úspechov. Nebudem tu uvádzať
príčiny, ktoré znemožňovaly
činnosť tejto komisie. A
konečne znova roku 1938 zákonom
č. 327 bola ustavená
parlamentná úsporná a
kontrolná komisia, ktorá sa
už v skutočnosti pre mnichovské
udalosti k práci nedostala.
A tak vo svojej podstate môžeme
povedať, že za celú
dobu parlamentu za prvej republiky
vzdor trom zákonom komisia
nepracovala, aspoň nie tak,
ako by to pomery, vtedy u
nás panujúce, boly vyžadovaly.
Keď v minulosti bolo treba
veľkého boja v parlamente
aj vo vláde, aby bola
vybojovaná kontrolná a úsporná
komisia, môžeme dnes s
radosťou konštatovať, že
vláda Národného frontu,
vláda novej, ľudovodemokratickej
republiky prichádza už pri
prejednávaní druhého rozpočtu
s návrhom o zriadení
kontrolnej a úspornej komisie.
Tu vláda jasne dokazuje, že
si tejto kontroly úprimne želá.
Pán minister vnútra v
rozpočtovom výbore v poslaneckej
snemovni pri prejednávaní rozpočtu
prisľúbil, že zákon
o kontrolnej a úspornej komisii
bude predložený parlamentu ešte
tento rok. A tak sa aj
stalo. Keď sme odhlasovali štátny
rozpočet, prejednávame aj zákon
o kontrolnej a úspornej komisii.
Nebolo treba bojov a nátlaku
na vládu. Stačilo prejaviť
vôľu parlamentu, a táto
vôľa je splňovaná
naozaj urýchlene. Myslím, že
to hovorí mnoho o rozdieli
medzi vládami v prvej republike,
v ktorej hospodárili smutne
preslávení agrárni veľmožovia,
a vládou touto, kde hospodária
skutoční predstavitelia ľudu.
Som presvedčený, že celý
parlament s veľkým zadosťučinením
prijíma tento zákon v
dobe, keď sme odhlasovali rozpočet,
o ktorom bolo všeobecne povedané,
že je to rozpočet, ktorý
zaťažuje naše obyvateľstvo
v nebývalej miere, rozpočet,
ktorý musel byť tak vysoký,
aby sme mohli rýchle napraviť
a zahojiť rany, ktoré
boly spôsobené ako na
poli štátneho hospodárstva,
ale zvlášť spôsobené
na zdraví nášho ľudu.
Predsa však chceme, aby sa
s korunami, ktoré musia složiť
naši robotníci, roľníci,
živnostníci, zamestnanci a vôbec
všetok pracujúci ľud, hospodárilo
rozumne a účinne, aby
sme hľadali cestu, akým
spôsobom dosiahneme zmenšenie
ťárch na naše daňové
poplatníctvo uvalených. Budeme
musieť pomáhať všetci
a hľadať behom roku úspory
v každom úseku nášho
štátneho hospodárstva. To
neznamená, že chceme šetriť
za každú cenu. Vieme,
že niekedy šetrenie, keď
sa šetrí na nepravom mieste,
je šetrenie, ktoré sa
potom nevypláca. Ale chceme
šetriť tam, kde sa šetriť
dá, a kde šetrenie nepoškodí,
ale prinesie osoh nielen v
ušetrenom obnose, ale naučí
našich úradných činiteľov
hospodáriť so svedomitosťou
riadneho hospodára. A takáto
práca, keď aj hneď
neukazuje finančné výsledky,
vychováva ľudí, ktorí
nakladajú s verejnými prostriedkami
rozumne a hospodárne.
Musíme celkom otvorene priznať,
že rozpočet na tento rok
vo svojom pôvodnom návrhu
bol takmer dvakrát tak veľký,
ako bol snemovňou schválený.
Už táto skutočnosť
nám ukazuje, ako niektorí
úradníci povrchne rozpočet
sostavovali, keď bolo možné
niektoré položky snížiť
až o polovicu. A tu je
namieste, aby sme sa dôkladnejšie
pozreli aj na tie položky,
ktoré sme odhlasovali, kde
by sa dalo ešte ušetriť
bez toho, aby utrpel ktorýkoľvek
úsek nášho štátneho
hospodárstva alebo verejného
života.
Chcem pre tvoriacu sa kontrolnú
a úspornú komisiu povedať
niekoľko slov. Aj tu si
budeme musieť uvedomiť, že
komisia bude pomocným orgánom
vlády, pomáhať vláde
v jej ťažkom úkole.
To neznamená, že komisia
nemá kontrolovať a navrhovať
úspory v jednotlivých rezortoch,
ale nesmieme ustanoviť komisiu,
ktorá by si azda osvojovala
byť druhou vládou. Tak
by sme nesplnili svoj úkol,
ktorý pred nami stojí,
a ktorého splnenie od nás
očakáva náš ľud.
Znárodnením priemyslu, bánk
a poisťovieň pripadá na
kontrolnú a úspornú
komisiu veľký úkol bdieť
nad poriadkom národných podnikov,
kde toho pomery budú vyžadovať,
aby naše národné podniky
boly vrcholne aktívnymi podnikmi,
aby sa už prestalo s fámou,
že na národné podniky
sa dopláca, lebo to je
najobľúbenejším poľom
neprajníkov znárodnenia. Na
každom kroku sa dokazuje, že
sa na znárodnené podniky
dopláca. Hovorí to kdekto,
aj ten, kto sa nikdy o
rentabilitu nášho priemyslu v
minulosti, pokiaľ bol v rukách
súkromných, kapitalistických,
nestaral. Ba najviac kričia
o doplácaní tí, ktorí
schvaľovali v minulosti miliónové,
ba miliardové daňové
defraudácie súkromných veľkopriemyselníkov.
Hovorí o nerentabilite znárodneného
priemyslu aj ten, kto tomu
nikdy nerozumel a kto tomu
nerozumie ani dnes. Táto fáma
sa stáva najobľúbenejším
poľom všetkých nepriateľov
novej ľudovodemokratickej republiky.
A tu bude úkolom parlamentnej
kontrolnej a úspornej komisie,
aby bdela nad poriadkom v tomto
našom sektore, ale aby sjednala
aj jasno na všetky strany,
aby každý náš obyvateľ,
ale aj zahraničie, ktoré
nás pozoruje, videlo, aká
je skutočnosť, ako sa
znárodnenie osvedčilo a čo
znárodnenie prináša štátu
a jeho obyvateľstvu.
Teda úkoly nemalé čakajú
kontrolnú a úspornú
komisiu. Verím pevne, že
v pevnom sväzku Národného
frontu sa podarí urýchlene
prekonať následky vojny, bdieť
nad poriadkom v našom hospodárstve,
jednať s plnou dôverou
k nášmu novému hospodárskemu
poriadku, hospodáriť s verejnými
prostriedkami so svedomitosťou riadneho
hospodára, k čomu nech
slúži kontrolná a úsporná
komisia. Keď si takto komisia
bude počínať, niet obavy,
že by nebola pochopená
všetkými tými, komu blaho
republiky a jej ľudu leží
na srdci. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
je p. posl. Janouš. Uděluji
mu slovo.
Posl. Janouš: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Dovolte mi, abych jménem klubu
komunistických poslanců vyslovil
naprostý souhlas s předloženou
osnovou a náš kladný
poměr k ní. Sama osnova,
zrovna tak jako projednávaný
rozpočet státu, který
jsme nedávno schválili, je
důkazem toho, že u nás
roste a stoupá konsolidace
poměrů a že se
vracíme do mírových
dob. Když srovnáme, kdy
za prvé republiky byl ustaven
parlamentní kontrolní a úsporný
výbor a kdy my tentokráte
přicházíme k ustavení
parlamentní a úsporné
komise, tedy již tento fakt
ukazuje, jak dalece konsolidace u
nás pokračuje. Já bych
ovšem chtěl zdůraznit,
že nejen ten fakt, že
tato komise má vstoupiti v
činnost, je důkazem konsolidace,
nýbrž je to i fakt,
že duch nove komise se
musí lišiti od ducha,
který ovládal starý
parlamentní úsporný a
kontrolní výbor. Nám
za vlády lidové demokracie
nemůže absolutně stačit
to, co stačilo kdysi v
prvé republice, a jsem vděčen
p. kol. Šulíkovi, že
nám správně ukázal
linii, po které šel starý
parlamentní kontrolní a úsporný
výbor: Šel po linii nejmenšího
odporu, snižoval platy státním
zaměstnancům, aniž se
staral o to, jakou cestou jim
nahradí úbytek na jejich
platech.
Naše kontrolní komise, která
bude tímto zákonem schválena,
musí se ubírat duchem
úplně jiným. Kontrola,
kterou tato komise bude provádět,
nesmí být kontrolou bezduchou,
nesmí být takovou kontrolou,
která by urážela city
lidí, kteří jsou novými
činovníky samosprávy. Tato
kontrola musí být projevem
naprosté důvěry k lidem,
kteří pracují v národních
výborech, k lidem, kteří
pracují ve všech volených
orgánech naší lidové
demokratické republiky.
Tak se díváme my komunisté
na úlohu kontroly. Kontrolovat
nejen státní výdaje,
kontrolovat výdaje samosprávy,
kontrolovat výdaje znárodněných
podniků, ale tu kontrolu nést
duchem konstruktivním, nést
duchem pomoci činovníkům
lidové správy, a ne
tím duchem, abychom prostě
ulpěli na některé číslici,
nýbrž abychom hledali úspory
tam, kde se dají najíti.
To je rozdíl mezi kontrolou,
která byla kdysi, a mezi
prací kontrolní komise, jaká
musí být dnes.
Chtěl bych zdůraznit, že mnozí z těch, kdož právě dnes přicházejí a využívají jednotlivých případů zpronevěry nebo špatného hospodářství v národních výborech nebo znárodněných podnicích, je chtějí paušalisovat a že právě zřízení parlamentní a úsporné komise musí tu být takovou brzdou, která zabrzdí osočování těchto našich orgánů a která vnese jasno do celé jejich práce.
Bylo zde vzpomenuto panem zpravodajem,
že kontrolní komise má
úlohu konstruktivní. Já
to plně potvrzuji a akceptuji.
Konstruktivitu této komise je
vidět již v tom, že
to spojení s jednotlivými
našimi údy národního
života musí být bezprostřední,
že se nesmíme otáčet
jenom na ty cifry, které
dostaneme z nejvyššího kontrolního
úřadu, nebo na to, co
nám tu dává státní
rozpočet, nýbrž naše
úsporná a kontrolní
parlamentní komise musí pomáhat
v práci těmto orgánům
tak, aby se těchto jednotlivých
nedostatků, které doposud dělaly,
vyvarovaly.
Chci zdůraznit, že práci,
kterou provedl právní výbor
v tom smyslu, že rozšířil
možnost obsaženou v §
1 na kontrolu, kde toho bude
potřeba, musíme uvítat,
poněvadž je to podstatné
rozšíření proti původnímu
vládnímu návrhu. §
1 dává dalekosáhlé
možnosti kontrolní úsporné
komisi k tomu, aby svoji úlohu
splnila na sto procent.
Chtěl bych říci, paní
a pánové, že kontrolní
komise může v našem
hospodářství sehráti
velkou konstruktivní a progresivní
úlohu. Nesmí se to ovšem
dít takovým způsobem,
aby to byla rána do
vody, abychom kontrolní a úspornou
komisi zřídili a pak
aby tato komise měla jednu
nebo dvě schůze a víc
abychom o její práci
nevěděli.
Kontrolní komise bude naším
nejvyšším orgánem, vybaveným
největší pravomocí pro
celé naše hospodářství,
a proto musí zasedat permanentně,
musí se skutečně snažit
o to, aby vnikla do všech
tajů veřejného života,
do všech tajů našeho
národního hospodářství.
Neviděl bych úlohu kontrolní
komise skončenu tím, že
by chodila po ministerstvech a
tahala položky jenom z jednotlivých
ministerstev. Je pravda, komise musí
být nadstranická, ale tu
nadstranickost musí projevovat též
jiným způsobem, nejenom tím,
že bude škrtat v tom
nebo onom ministerstvu. Komise, bude-li
chtít splnit úlohu, kterou
splnit má, musí přihlížet
k tomu, aby životní dění,
běh života nebyl přerušen,
nýbrž aby právě
ten živý život byl
její prací zachycen a
aby celá práce komise
sloužila skutečnému pokroku
života. Kdyby naše kontrolní
a úsporná komise škrtala
tam, kde by poškodila a
porušila běh našeho hospodářského
života, byla by to úloha
špatně chápaná a
s takovouto kontrolní a úspornou
komisí bychom absolutně nemohli
býti spokojeni.
Naše kontrolní a úsporná
komise musí hledat úspory,
hledat je bude, ale musí
je hledat tam, kde se najít
dají, a myslím, že
budu mluvit ze srdce vám
všem, řeknu-li, že není
úkolem kontrolní úsporné
komise, aby znovu šla po
té staré linii, po linii
nejmenšího odporu, a brzdila
vyrovnání platů u státních
zaměstnanců, resp. aby celá
její práce byla zaměřena
jenom k tomu, aby odbourala
přebytečný nebo tak
zv. přebytečný státní
aparát.
Pravda, na tomto poli bude čekat
komisi velký úkol. Je
to jeden z hlavních jejích
úkolů, ale není to
úkol vyčerpávající
a komise musí hledat své
pole působnosti i jinde, musí
rozšířit působnost, jak
jsem již řekl, na celé
naše národní hospodářství.
Chtěl bych říci, paní
a pánové, že tento
fakt, že dnes budeme schvalovat
osnovu zákona, kterou budeme
uvádět v činnost parlamentní
úspornou a kontrolní komisi,
dává lidem dole záruku
toho, že u nás půjde
celý proces konsolidace daleko
lépe kupředu, než šel
po první světové válce.
A chtěl bych také říci,
že dole naši prostí
lidé, naši prostí občané
nejsou nijak pobouřeni faktem,
že máme tak vysoký
schodek. A já bych při
této příležitosti chtěl
zdůraznit, že porovnáme-li
tento schodek ve státním
rozpočtu na rok 1947 se
schodky, které byly v době
popřevratové v r. 1918,
1919, 1920 a 1921, nejeví
se nám nijak hrozivým,
že právě tehdy, když
naše tehdejší vláda
převzala území republiky
v pořádku, byly ty schodky
daleko těžší než
v dnešní době. My
si musíme vždycky uvědomit
ten fakt, že naše republika
byla v době okupace ochuzena
o 500 miliard, že jsme
o to byli okradeni a že
nyní je nutno, abychom rozumným
hospodářstvím, rozumnými
úsporami, ale také hlavně
plnou výrobností dospěli
k vyšší životní
úrovni. Kontrolní komise musí
tudíž především celou
svoji práci vésti tím
způsobem, aby neporušila plynulost
našeho národního života,
aby neporušila ty sektory, na
kterých závisí naše
obroda průmyslová a hospodářská
a aby celá tato její
práce sloužila našemu lidu,
sloužila k upevnění naší
lidově demokratické republiky.
Bude-li parlamentní úsporná
kontrolní komise pokračovat
tímto způsobem, pak nebude
třeba, abychom za několik
roků rekriminovali, pak nebude
třeba, abychom s tohoto místa
zdůrazňovali, že máme
tak velký schodek, nýbrž
schodek se bude zmenšovat a
bude vzrůstat blahobyt v naší
republice. V závěru chci
zdůrazniti, že klub komunistických
poslanců pro tuto osnovu bude
hlasovati a že si od činnosti
úsporné parlamentní kontrolní
komise slibujeme mnoho, ovšem
jenom tehdy, když půjde
po nových cestách, když
bude ovládána skutečně
duchem konstruktivním, duchem nadstranickým
a také duchem pokrokovým.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
je p. posl. dr Zibrín.
Prosím, aby se ujal slova.
Posl. dr Zibrín: Vážené
ústavodarné Národné
shromaždenie!
Dúfam, že neprezradím žiadnu
tajnosť a nikoho neprekvapím,
keď prehlásim, že my
všetci poslanci Demokratickej strany
za návrh zákona o parlamentnej
úspornej a kontrolnej komisii
budeme s najväčšou radosťou
hlasovať. Ohlásili sme to
už pri debate o rozpočte
a povedali sme, že ten
rozpočet neboli by sme mohli
en bloc bezo zmien schvaľovať,
nebyť už tej záruky,
ktorá sa nám dostáva
pri prejednávaní rozpočtu
na rok 1947, že zákon
tento bude vládou čo
najrýchlejšie predložený.
Ďakujem našej vláde, že
plní svoj vládny program,
ktorý nám tu bol predčítaný,
keď sa nám vláda
predstavila, kde súčasne táto
parlamentná kontrola slovami p.
predsedu vlády práve tak
nám bola oznámená a
prisľúbená, ako je dnes
uzákonená. Ďakujeme právnemu
výboru, že § 1 tejto
osnovy skutočne tak rozšíril,
že budúci úsporný
a kontrolný parlamentný výbor
bude môcť kontrolovať nielen
úzku výdajovú a príjmovú
stránku by som povedal užšieho
smyslu štátnej správy,
ale že táto kontrolná
komisia dostáva široký
podklad a hlbokú právomoc
k tomu, aby vnikla do každého
podniku, ktorý je finančne
závislý od štátu,
na štátnej pokladnici.
Nerád by som bol, keby ma
jeden môj predrečník
staval do pózy, že ja
a moja strana nesúhlasíme
a nevítame znárodnenie, keď
tvrdíme, že vítame túto
parlamentnú komisiu i preto,
že nemajúc parlamentnej opozície,
bude táto jediným orgánom
parlamentným, kde predsa len
bude vykonávaná určitá
časť práv by som
povedal a povinností opozície,
a to i v tom smysle,
kde sa dnes trebárs volá
po kontrole peňažnej kontrole,
myslím národných podnikov.