Bratři Slováci, musím vám
říci, že vy znáte
jen velmi málo a povrchně
země české. Vy znáte
Prahu, ale neznáte venkov,
ani slezský, moravský, tím
méně český. A
to je škoda, velká škoda.
Pak byste viděli, co znamenaly
Čechy, Morava a Slezsko, tato
perla Střední Evropy, pro
monarchii habsburskou, co znamenaly
pro první republiku Československou,
co znamenaly pro Hitlera, co
znamenají a budou znamenat
pro naši obnovenou republiku.
A z toho pramení celé
to miliardové nedorozumění,
neboť, a to zde zdůrazňuji
v zájmu dobrého politického
soužití Čechů a
Slováků, nejde a nemůže
jíti v této věci
o nic jiného, než o
pouhé nedorozumění.
A nyní přistoupím k
té miliardové historii. Slavná
sněmovno, před druhou světovou
válkou jsem se dověděl,
že Nejvyšší účetní
a kontrolní úřad podnikl
z iniciativy vlády rozsáhlé
šetření o výdajích
a příjmech zemí českých
a zemí východních, to
jest Slovenska a Podkarpatské
Ukrajiny, jakož i o výdajích
a příjmech ústředních,
a to za dobu od roku
1919 až do roku 1936.
výsledek tohoto rozsáhlého
šetření byl asi takový,
že celkové výdaje činily
231 miliard. Z toho připadalo
na země české 70,
na Slovensko a Podkarpatskou Ukrajinu
27, na výdaje ústřední
134 miliard. Při této
bilanci šlo o to, jak
rozvrhnouti blok výdajů ústředních,
o nichž v naší dosavadní
ústavě není žádné
zmínky, mezi východ a
západ republiky. U těchto
ústředních výdajů
šlo o tak zv. kapitoly
výdajů společných. Jsou
to: president republiky, zákonodárné
sbory, ministerstvo zahraničí,
národní obrany, státní
dluh a z části ministerstvo
financí. Až do té
doby jsme se o rozvržení
vůbec ani nepokusili. Nebyl
k němu žádný politický
podnět.
K rozvržení položek ústředních
může býti použito
různých klíčů:
klíče podle hlav nebo
klíče podle rozsahu území
a hajitelnosti jeho hranic, nebo
konečně klíče založeného
na vzájemném poměru
výdajů a příjmů
zemí českých a zemí
východních.
V roce 1937 bylo použito,
pokud je mi známo, tohoto
posledního klíče. Poměr
výdajů českých a
slovenských byl 70:27, na Slovensko
připadalo z celkových výdajů,
mimo centrální, 27.8%, na
země historické 72.2%. Výdaje
společné v částce
134 miliard byly tehdy rozděleny
v tomtéž poměru, takže
na země české připadalo
97 miliard, na Slovensko a
Podkarpatskou Ukrajinu 37 miliard.
Celkové výdaje zemí
českých byly tyto: země
české 70 miliard plus
97 miliard výdaje ústřední,
to je 167 miliard, země
východní 27 miliard plus
37 miilard, to je 64 miliard,
tedy celkem 231 miliard Kč.
Průměrný roční
výdaj celé republiky činil
12.832 milionů, z toho připadalo
na země české 9.277
milionů, na země východní
3.555 milionů, z čehož
na Podkarpatskou Ukrajinu připadalo
asi půl miliardy. Tyto výdaje
byly uhrazeny především
příjmy daňovými, administrativními,
podnikovými a úvěrem.
Celkové příjmy za těchto
18 let činily rovněž
231 miliard, z čehož připadalo
na země české 116
miliard, na země východní
21 miliard a na příjmy
účtované ústředně
94 miliard Kč.
Nyní šlo o to, jak
rozvrhnouti příjmy účtované
centrálně mezi země
české a země východní.
Podle výsledků zdaněné
spotřeby a průměru výsledku
daně z obratu připadalo
na země historické 86%
a na země východní
14% z celkových centrálně
účtovaných příjmů
94 miliard Kč, tedy na
země historické 81 miliard
a na země východní
13 miliard. Celkové příjmy
byly tedy rozvrženy takto: země
české 116 miliard plus
81 miliard 197 miliard, země
východní 21 miliard plus
13 miliard = 34 miliard, celkem
231 miliard.
Sestavme nyní z těchto celkových
čísel celkovou bilanci. Země
české: výdaje 167 miliard,
příjmy 197 miliard, přebytek
30 miliard. Slovensko a Podkarpatská
Ukrajina výdaje 64 miliard,
příjmy 34 miliard, tudíž
schodek 30 miliard Kč. Z
toho je jasné, že za
18 roků 30miliardovým přebytkem
ze zemí českých byl
hrazen 30miliardový schodek zemí
východních, průměrně
ročně 1.666 milionů,
z toho na Slovensko připadly
dvě třetiny, na Podkarpatskou
Ukrajinu jedna třetina. Z důvodu
jednoduchosti se pak řeklo,
že země historické doplatily
na země východní okrouhle
11/2 miliardy ročně, a
to 1 miliardu na Slovensko
a půl miliardy na Podkarpatskou
Ukrajinu. Za 20 roků to
bylo okrouhle 30 miliard a
z toho připadlo na Slovensko
20 miliard a na Podk. Ukrajinu
10 miliard.
Z toho tehdy bylo dovozeno toto:
Kdyby Slovensko bylo samostatné
a chtělo žít, jak
žilo v rámci ČSR,
pak by jeho výdaje byly
asi 3 miliardy, jeho příjmy
2 miliardy, tedy schodek jedna
miliarda. Pokusíte-li si ujasnit
tyto věci na základě
dostupných dat účetních
státních uzávěrek a
státních rozpočtů, dospějete
k zajímavým výsledkům.
Při tom musím poznamenat,
že naše účetní
uzávěrky jsou svojí
konstrukcí úplná monstra,
která svojí nepřehledností
a svojí účetnickou skrupulosností
ztíží tomu, kdo se
chce správně informovati, práci
tak, že temperamentnější
a méně vytrvalý člověk
toho brzy zanechá. Napadá
mi, že jejich konstrukce se podobá
konstrukci přihlášek k
dávce z přírůstku
majetku jako vejce vejci. (Potlesk.)
To byly zrovna takové účetnické
nestvůry, které nedávno
zaplavily země České
a Slovensko.V uplynulém měsíci
svedl s nimi konečný
zoufalý boj národ český
i slovenský. Doufám, že
si této mé poznámky
všimne pan president Nejvyššího
účetního kontrolního
úřadu a dá podnět
ke konstrukci nových státních
závěrečných účtů.
Odbočil jsem trochu, odpusťte,
ale čím srdce plno,
tím ústa překypují.
Nuže tedy, na základě
těchto konečných účtů
a prelimináře rozpočtu
na rok 1937 až 1938 lze
dospěti, zbavíme-li se cifry
výdajů průběžných
položek, k cifře výdajů
vlastní státní správy.
Ty činily 182 miliardy od
r. 1921 až do roku 1938.
Připočtou-li se k tomu
3 miliardy Kč ze státních
podniků, dále 25 miliard.
které dostaly z daní
samosprávné svazky a 2
miliardy Kč výdajů na
státní dluh v tom není
hlavní kapitálová služba
obdržíme 224 miliardy Kč,
které tvoří výdaje
za 18 roků. Průměrně
na 1 rok připadá tedy
12.444 milionů Kč. Za
roky 1919 až 1936 podle
zjištění Nejvyššího
účetního kontrolního
úřadu činil tedy náklad
231 miliard Kč, tedy průměrně
ročně 12.832 milionů
Kč. Náklady ty jsou
tedy o 388 milionů vyšší,
než byly ty, které se
vztahovaly na období 1919 až
1936. Je to diference při
takovém rozpětí v celku
nepatrná.
Tak to bylo s výdaji, a
teď jak to bylo s příjmy?
Ty byly zjištěny stejnou
metodou. K příjmům vlastní
státní správy (daňovým
a administrativním) zrovna tak
upraveným, které za tutéž
dobu činily 154 miliardy, bylo
připočteno 8 miliard přebytků
státních podniků a příjem
z úvěrových operací
v částce 62 miliard.
To činí celkem 224 miliardy.
Z této shody obou cifer
výdajů i příjmů
je zřejmo, že metoda zjištění
je správná. Tím bylo
ověřeno, že základ
pro zjištění nákladů
a příjmů zemí
českých a zemí východních
je správný a běží
jen o to, zda-li rozvržení
nákladu mezi země historické
a východní je také
správné. Abychom si to
ověřili, musíme se vrátiti
do doby pomnichovské, do okleštěné
a Hitlerem zmrzačené druhé
republiky, zbavené na západě
pohraničí německého,
silně průmyslového, a
na východě území
pomaďarštěného, rovněž
tak značně bohatého.
Takto zmrzačený útvar
živořil ještě půl
roku. A tehdy byl učiněn
pokus o řádný rozpočet
tak zv. druhé republiky na
základě úplné autonomie
Slovenska, jemuž se dostalo jak
sněmu, tak i ministerstev,
tedy na základě zcela
novém. Společné byly
jen hlava státu, dále
národní obrana, celní
hranice, měna a některé
věci týkající se
železnic, rozhlasu atd.
Rozpočet byl sestaven takto: Náklady
rozvrženy ve tři skupiny:
Na skupinu nákladů společných,
dále na skupinu nákladů
zemí českých a na
skupinu zemí východních
Slovenska a Podkarpatské Ukrajiny.
Při tom bylo stanoveno, že
ke krytí společných
nákladů bude použito společných
zdrojů příjmových, a
to: výnosu cel, daně
z lihu, cukru, piva, uhlí,
státních monopolů a
daně z obratu. Člověk
zkušený ve věcech finančních
poznává okamžitě, že
to jsou ty nejlepší zdroje
státních příjmů.
Vezmete-li si do rukou exposé
k tomuto rozpočtu, najdete
tam toto schema: Výdaje: Věci
společné 3.191 milionů,
země české 6.931 milionů,
Slovensko 1854 milionů, dohromady
celá republika 11.976 milionů.
Úhrada: Zeměmi českými
2.669 milionů, Slovenskem 522
milionů, úhrada celkem 8.714
milionů, tudíž schodek
3.262 milionů Kč.
Příjmy zemí českých
byly odhadnuty na 7.306 milionů
Kč, příjmy Slovenska
na 1.408 milionů Kč.
Toto schema je neobyčejně
zajímavé z těchto důvodů:
1. Jsou v něm odhadnuty
příjmy i výdaje zemí
českých (sice okleštěných),
ale také výdaje a příjmy
Slovenska a Podkarpat. Ukrajiny, rovněž
okleštěných. 2. Je v
něm vyřešena otázka
krytí společných výdajů
příjmy jak ze zemí
českých, tak i východních.
3. Je v něm uznán
princip přednostního krytí
společných výdajů a
schodky převaleny na země
české a slovenské.
(Předsednictví převzala
místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Ovšem to byl jen pokus, který
trval pouhých šest měsíců
a jemuž dne 16. března
udělal konec Hitler a jeho
slovenští pomahači s Tisou
a Tukou v čele. Zde vytvořili
Protektorát, na Slovensku republiku
pod dozorem Karmazína a jeho
gestapáckých pomahačů.
Slovensko mohlo hospodařiti, a
jak se také ukázalo,
hospodařilo v rámci tohoto
rozpočtu. A jaké byly
výsledky? Spočíval ten
preliminář na reelních
základech? Byla hospodářská
a finanční kapacita Slovenska
při sestavování rozpočtu
zde v Čechách správně
odhadnuta? Křivdili snad Češi
Slovákům a křivdí
jim dodnes, když tvrdí,
že na Slovensko dopláceli?
Nyní se to tedy musí
dokázat, zvláště když
bratři Slováci tvrdí,
že se jim za války
dobře dařilo. Nuže, jak
tedy to hospodářství
skončilo? V roce 1939 činily
na Slovensku výdaje 1.098 milionů
a příjmy 1.445 milionů.
Resultoval přebytek 347 milionů.
Jaké bylo hospodaření
mimorozpočtové, bylo-li vůbec
o tom nevím ale všimněme
si jedné věci: v prelimináři
byl příjem odhadnut zde
v Praze podle 20letých zkušeností
pro okleštěné Slovensko
na 1.406 milionů a skutečný
výdaj byl 1445 milionů
Kč. Uvážíme-li, jak
byl tehdy celý hospodářský
život jak zde, tak na
Slovensku rozvrácený, musíme
říci, že se odhad
příjmů podařil znamenitě.
Ale on se zdařil i odhad
výdajů. Úspory 347 milionů
korun bylo dosaženo ve výdajích
osobních, na pense a ještě
v některých jiných položkách,
zejména v položce kapitálové
služby státního dluhu.
Proč tyto položky tak
radikálně poklesly, to vám
všem po mnichovské katastrofě
je jasno. K tomu se ještě
vrátíme. Výsledky rozpočtu
potvrdily v celku předpoklady
prelimináře, ale idyla s
přebytkem dlouho netrvala.
Již v roce 1940 a hlavně
v roce 1941 se ukázalo,
kdo má pravdu. Bratři
Slováci mi to nesmějí
vykládati ve zlém, když
řeknu, že pravdu měli
Češi. Slovenské výdaje
činily v roce 1941 okrouhle
3 miliardy a příjmy
asi 2 miliardy, tudíž
schodek asi 1 miliarda. Tím
bylo plně potvrzeno to, co
bylo šetřením výdajů
a příjmů za rok
1919-1938 zjištěno. Bratři
Slováci, my vám to nevyčítáme,
ale vy se tím nesmíte
také cítit dotčeni.
To není výčitka, to
je prostý hospodářský
fakt, s nímž se musíme
vypořádat, máme-li v
klidu spolupracovat na výstavbě
nové, lepší společné
republiky (Potlesk.)
Jsem si vědom, že státní
hospodářství finanční
je v tom směru jedním
významným úsekem celé
naší národohospodářské
problematiky. Podotýkám, že
jsem se snažil přihlédnouti
nejen k světlým, ale
i k stinným stránkám
tohoto celkového problému.
Nepochybuji, že včlenění
Slovenska do hospodářství
republiky znamenalo celkové zvětšení
nejen produkční, ale i
konsumní oblasti. U nás
odběr zemědělských produktů,
vína atd., na Slovensku zase
průmyslových výrobků,
uhlí a j.
Je pravda, že v důsledku
koncentrace obchodní a průmyslové
došlo k neplánovanému,
na liberalistických zásadách
spočívajícímu škodlivému
přesunu závodů a podniků
ze Slovenska k nám v
důsledku kartelů a dále
ještě ke zvýšení
českého národního důchodu
v důsledku zaměstnávání
značného počtu pracovních
sil ze Slovenska. Se všemi
těmito otázkami jsem se
obíral a projednával je
s příslušnými odborníky
v zájmu objektivního posouzení
celého tohoto problému.
Slavná sněmovno, nyní bych
se chtěl ještě zmíniti
o slovenských investicích.
Tvrdí se, že těch
pověstných 30 miliard bylo
vydáno na investice slovenské.
Z mého dosavadního výkladu
jest zřejmé, že tomu
tak není. Za těch 20
roků 1918 až 1938 bylo
kryto jen 20 miliard slovenských
schodků, a ne 30. Z
toho jen asi 10 miliard byly
investice. Podle účetních
uzávěrek za rok 1931-1936
a preliminátu 1937-1938 činily
totiž celkové investiční
náklady celé republiky 36,6
miliardy. Z toho připadlo na
Slovensko 25,6. Za ně byly
postaveny různé budovy školní,
úřadovny, nemocnice, silnice,
mosty, elektrárny, baně a
hutě Podbrezová, Dubová,
dále zařízení železniční,
vozový park kolejový a
silniční. Tedy nemůže
býti řeči o tom,
že by země české
hradily 30 miliard slovenských,
a také nemají pravdu
ti Slováci, kteří tvrdili
a snad i dosud myslí,
že Češi Slovensko vyjídají.
V této souvislosti je nutno
se vypořádati ještě
s jedním argumentem, jehož
luďáci před Mnichovem
používali proti nám. Slovensko
prý trpělo tím, že
Praha byla industriálním a
obchodním centrem, čímž
z fiskálních důvodů
urvala Slovensku část příjmových
zdrojů, brzdila přirozený
rozvoj Slovenska a zatlačovala
je do pozadí. Slavná
sněmovno, mně je znám
tento argument z doby mého
mládí, z doby staré
rakouské monarchie. To je ten
argument, jehož používali
tvůrci první Československé
republiky v boji proti Vídni,
proti onomu městu, odkud Habsburkové
ovládali střední a jižní
Evropu a zejména země
české. Byl ten argument
správný? Byl. Bylo snad
a je správné, když
luďáci používali při
rozbíjení republiky tohoto
argumentu proti Praze a zemím
českým? Nebylo to správné
a není to správné.
Paní a pánové! Jsem
Slezan, jsem ze země, která
je centrem našeho těžkého
průmyslu, znám Čechy
s jejich hnědouhelnou pánví,
velikým průmyslem zbrojařským,
sklářským, textilním,
cukerním, pivovarským atd.
a neobyčejně vyvinutým
zemědělstvím. Porovnejte, prosím,
tyto země s chudičkými
zeměmi, jako jsou Rakousy,
Štýrsko, Tyrolsko atd. Půjdete-li
do věci hlouběji a podíváte-li
se do daňové statistiky
z posledních let monarchie,
užasnete nad faktem, že
přesto, že v českých
zemích bylo soustředěno
50-95% průmyslové kapacity
Předlitavska, připadalo na
Čechy, Moravu a Slezsko pouze
79 občanů s ročním
důchodem od 200.000 do 6
milionů korun a z těch
na Prahu jen 14, a na
Dolní Rakousy, které bez
vídně měly 11/2 milionu
obyvatel, připadalo 145 těchto
velkých důchodců a na
vídeň samu 138.
Bratři Slováci, zamyslete se
trochu nad tímto faktem, uvažujte
trochu o něm! Měli tedy
naši politikové, Palackým
počínaje a Masarykem konče,
pravdu, když tvrdili, že
existence monarchie je závislá
na hospodářské a finanční
kapacitě českých zemí,
že s ní stojí a
padá, a při tom se
šlape po právech českého
národa. To ovšem byl důsledek
toho, že Praha 30letou válku
proti Habsburkům prohrála.
Katolická šlechta česká
i německá a zčásti
i šlechta odbojná stáhla
se odtud za císařským
dvorem do Vídně, opustila
své krásné barokní
paláce pražské a postavila
si za peníze, které
jí plynuly z rozsáhlých
statků zemí českých,
nové, moderní paláce
na Dunaji. Po revoluci v roce
osmačtyřicátém, když
se v zemích českých
vyvinula velká industrie, stáhli
se do Vídně také
fabrikanti z Čech, Moravy a
Slezska, ti Guttmannové, Petschkové,
Wiltschkové atd., kde si založili
velké obchodní centrály
a tam se také usídlili.
Do Čech, Moravy a Slezska
si jezdili jen pro peníze
a těch tisíc lidí,
shromážděných kolem habsburského
monarchy, ovládalo z vídně
celé Předlitavsko a podléhalo
přímému zdanění
ve Vídni. Tam platili daň
z příjmů, resp. daň
důchodovou. Byla to daň,
která vlastně patřila
do pokladny zemí českých.
Proto naši politikové plným
právem tvrdili, že země
české doplácejí na
monarchii, že bez těchto
zemí by monarchie jako velmoc
neznamenala nic a Vídeň
sama by jen bídně živořila.
Po rozpadu monarchie se to
také skutečně ukázalo.
A nyní porovnejme tento argument
starých českých politiků
s argumentem luďáckým,
že Češi těžili
ze Slovenska daňově, že
"ošmekli" Slováky o
těžké miliardy a pod.
Kdyby tomu tak bylo, pak by
země české po odtržení
Slovenska byly musely klesnout na
úroveň Rakouska po první
světové válce. Na druhé
straně Slovensko by muselo
ohromně získat. Nic takového
se nestalo. Daňové příjmy
v českých zemích neklesly
a slovenské nestouply.
Slováci, kteří znají
skutečný stav a vyznají
se v hospodářství, vědí,
že se Slovensko za 20
roků republiky postupným vývojem
umožněným z českých
pramenů příjmových zdárně
pod společnou střechou republiky
rozvíjelo a sílilo jak
hospodářsky, tak finančně
i kulturně.
Taková je skutečnost, taková
je pravda, a na tom nic
nezmění politická agitace,
i kdyby byla sebevášnivější.
My to Slovákům nijak
nevytýkáme, naopak, radovali
bychom se, kdyby to přispělo
k utužení bratrských svazků
mezi námi. Radovali bychom
se skutečně všichni od
komunistů po lidovce, neboť
všem skutečným Čechům
jde o zdar republiky Čechů
a Slováků.
A nyní, když jsme se
klidně, poctivě z očí
do očí vypořádali
s minulostí, když jsme
ze staveniště, na němž
chceme budovat novou republiku, odklidili
smetí a prach minulosti, který
otravoval atmosféru, když máme
tedy čistý stůl, jak
říkají byrokraté, přistupme
opět k dennímu pořádku.
Rád bych ještě poukázal
v souvislosti se svým prohlášením
v rozpočtovém výboru
a v plenu tohoto ústavodárného
Národního shromáždění
u příležitosti projednávání
státního rozpočtu na
rok 1947 stran placení naší
společné útraty na stanovisko
pana posl. Fraštackého, pronesené
v minulé plenární schůzi,
že otázky tyto budou brzy
vyšetřeny a rozřešeny
povolanými odborníky českými
a slovenskými.
Jsem přesvědčen, že
bude brán zřetel na
všechny okolnosti a že nebudou
rozhodovati jen důvody hmotné.
Nemůžeme přece nesouhlasiti
se starou osvědčenou zásadou,
že jen pořádek, přesně
placené účty dělají
dobré přátele.
Slavná sněmovno, dovolte mi,
abych ke konci aspoň stručně
vytyčil programové úkoly
parlamentní a úsporné
komise.
Prvním a nejdůležitějším
jejím úkolem musí býti,
jak to již bylo shodně
mluveno téměř všemi
řečníky při projednávání
rozpočtu, organisovaná a promyšlená
pomoc ministru financí ve snížení
výdajů jak ve vlastní
státní správě, tak
i ve státních a národních
podnicích i v samosprávě.
Tu nemůže jíti o nějaké
mechanické snižování výdajů
v jednotlivých resortech, bez
ohledu na to, bude-li tím
postižen dobře či špatně
vedený úsek naší
administrativy, nýbrž půjde
o to, aby úspor bylo
dosaženo v těch úsecích,
které jsou vedeny špatně
anebo které jsou do jisté
míry předimensovány a
jsou tak luxusem, který si
ani velký stát nemůže
dovolit. Proto musí býti
toto úsporné úsilí
vedeno promyšleně a na
základě vědecky podložených
skutečností. Jako starý
úředník finanční
vím, čeho lze dosíci
racionalisací administrativy. Vím,
že celé úseky naší
administrativy jsou naprosto nedostatečně
vybaveny moderními kancelářskými
pomůckami, psacími stroji,
telefony, počítacími stroji,
kartotékami atd., které dnes
má každý průmyslový
podnik. V těchto věcech spořit
nebudeme a učiníme zajisté
vše, abychom zaměstnancům
dali k disposici ta zařízení,
která k rychlé a přesné
práci potřebují.