Posl. Doležel: Vážená sněmovno,
paní a pánové!
Poslední část vládního návrhu
finančního zákona republiky Československé,
kterým se stanoví státní rozpočet
na rok 1947, tvoří 28. kapitola, označená
UNRRA. I když je tato kapitola v návrhu rozpočtu
kapitolou závěrečnou, není méně
důležitou nežli kapitoly ostatní a domnívám
se, že je jedním z význačných
příjmových činitelů našeho
státního a finančního hospodaření.
Ještě v době, kdy se válečná
vichřice hnala všemi zeměmi Evropy i ostatního
světa, byla ve Spojených státech amerických
v listopadu roku 1943 ustavena jedna z nejdůležitějších
mezinárodních organisací jménem UNRRA.
Tato mezinárodní organisace záhy sdružila
48 států za tím účelem, aby
programově a organisovaně bylo pomoženo národům
a státům, jejichž zeměmi se převalilo
válečné běsnění a které
byly vydrancovány nepřátelskou okupací.
Šlo především o pomoc hospodářskou,
která měla vrátiti zničené
země co nejrychleji do světového hospodářského
dění.
Při založení UNRRA v Atlantic City bylo zastoupeno
Československo vládní delegací s p.
ministrem Janem Masarykem v čele. Naši zahraniční
vládě bylo již tehdy známo, v jakém
stavu je naše země po sedmileté nacistické
okupaci. Bylo již tehdy třeba vykonati vše, aby
i dnes po ukončení války byl náš
národ uchráněn dalších strašlivých
škod a útrap, které hrozily z nedostatku všech
potřeb.
Při stanovení požadavků jednotlivých
zemí, žádajících pomoc organisace
UNRRA, podali zástupci naší zahraniční
vlády první výčet požadavků,
sestavený na prvý půlrok po našem osvobození.
Základním pilířem organisované
a rychlé pomoci stala se smlouva naší republiky
s organisací UNRRA, podepsaná v únoru 1945.
Co znamenaly a znamenají i dnes v našem státním
hospodářství, ve výživě,
v zásobování, průmyslu, zemědělství,
sociální a zdravotní péči,
v obnově všeho druhu dodávky UNRRA, bylo vyčteno
již několikráte suchými čísly
na půdě tohoto parlamentu ústy pana ministra
výživy Václava Majera. Chci aspoň
několika číslicemi poukázati na obrovské
dílo UNRRY, která nám do dnešního
dne dodala zboží všech druhů ve váze
asi 1,500.000 t v hodnotě více než 15 miliard
Kčs.
Jestliže UNRRA byla z nejhlavnějších činitelů,
která v nejtěžších dobách
převratových zažehnala hlad, bídu a
nouzi, t. j. sloužila okamžité potřebě
k zachránění nejcennějších
statků našeho lidu, především k
uchránění národního zdraví,
pak nemůžeme zůstati pouze u tohoto zhodnocení,
neboť hlavním posláním této instituce
jest využití finančního hospodaření
k trvalému hospodářskému, sociálnímu
a zdravotnímu rozkvětu našeho národa
a celého státu.
Při používání výtěžků
akce UNRRY jsme vázáni smlouvami. Nejzávaznější
jest ustanovení článku 4, odst. d), jakož
i resoluce č. 14, odst. 19, odhlasované v Ženevě
15. srpna 1946 na podkladě řeči generálního
ředitele UNRRY la Guardiy, a také dále v
duchu této řeči. Tam je jasně dokumentováno
a zdůrazněno, že finančních přebytků
z hospodaření UNRRY má býti v prvé
řadě použito na účely prvé
pomoci a obnovy, při čemž ustanovení
washingtonské administrace má býti vykládáno
co nejšíře. Jsou zde intence použití
výtěžků především
na opatření statků rázu produktivního,
nepomíjejícího, z nichž by stát
a národ měly trvalý užitek a prospěch.
Tak můžeme ve smyslu ustanovení uzavřených
smluv použíti výtěžků prodeje
zboží UNRRA asi takto: pro všechny práce,
podnikané vládou, nebo podle jí daných
směrnic, pokud jde o pomoc a obnovu průmyslovou,
zemědělskou, rovněž tak pro obnovu zařízení
všeužitečných. Pro všechny akce,
podnikané vládou, nebo opět podle jí
daných směrnic či nařízení,
pokud jde o péči sociální a zdravotní,
a dále pro akce repatriační.
Výklad zásad akce UNRRA nám zřetelně
uvádí, že vláda má využíti
výtěžků prodeje zboží UNRRA
v prvé řadě pro potřeby a pomoc, jakož
i pro obnovu válkou zpustošených krajů
Československa, které do dnešního dne
dávají hrůzný obraz válečného
běsnění a kruté okupace německého
nacismu. Pohlédneme-li podrobně do jednotlivých
kapitol, vystupuje zřetelně, že finančních
přebytků UNRRY jest využito skoro ve všech
resortech státní správy. Největší
položka jest věnována na sociální
služby, což činí částku
1.265,555.000 Kčs. Rovněž značná
částka je věnována službě
zdravotní, na výstavbu a zařízení
nemocnic i jiných léčebných ústavů.
Je pamatováno na rekultivaci válkou zničených
území, na mechanisaci zemědělství,
na obnovu průmyslu, veřejných služeb.
Značnými částkami je pamatováno
na doplnění a obnovu komunikační sítě,
především na východním Slovensku.
I když jsem vypočítal řadu konstruktivních
opatření v rozpočtových položkách,
přece jen mám dojem, že částky
věnované obnově válkou zpustošených
území by měly býti podstatně
zvýšeny, neboť bolesti tyto byly jen z malé
části zhojeny; a tu se opět dovolávám
zásadních ustanovení smluv naší
vlády s organisací UNRRA. Mám na mysli urychlenou
obnovu a výstavbu nejbolestněji postižených
krajů, a to především opavského
Slezska, s hlavním městem Opavou, z 80 % pobořenou,
která velmi těžce zápasí s finančními
obtížemi, dále uvádím zničené
kraje východního, středního a jižního
Slovenska, jižní Moravy s hlavním městem
Brnem. l v těchto případech by se osvědčilo
staré lidové rčení: Kdo rychle dává,
dvakrát dává.
Efektivní označení přínosu
Československého úřadu pro hospodářskou
pomoc a obnovu je vyjádřeno v příjmu
státního rozpočtu na rok 1947 částkou
3.665,885.000 Kčs. Tento přínos znamenán
je ve všech oborech státní správy podle
výdajových položek, sloužících
hospodářské obnově skoro všech
resortů státní správy.
I když je dnes všeobecně známo, že
mezinárodní organisace UNRRA má ukončiti
svoji všeobecně blahodárnou a prospěšnou
činnost ke dni 31. prosince 1946, můžeme poukázati,
že hospodářské výsledky se projeví
i v letech 1948 a 1949 dalšími aktivními přínosy
v částkách po 31/2
miliardy Kčs.
Chci zdůrazniti, aby značných výtěžků
hospodaření UNRRY nebylo podle intencí a
závazných smluv používáno k tvoření
pochybných fondů, jak je tomu na příklad
při ministerstvu zemědělství nebo
v sektoru bavlnářském.
Po stránce dodávek nekončí činnost
UNRRA pro naši republiku k 31. prosinci t. r., neboť
bude nám ještě závazně dodáno
do konce měsíce dubna 1947 zboží všech
druhů v celkové hodnotě asi 21/2
miliardy Kčs. Z této kvoty dominují dodávky
našemu průmyslu částkou 1.400,000.000
Kčs, dodávky zdravotnických zařízení
300,000.000 Kčs, pro sektor zemědělský
450 mil. Kčs, potravinářský 100 mil.
Kčs a hotové šatstvo 12 mil. Kčs.
K utvoření obrazu o mohutnosti akce UNRRA v Československu,
podíváme-li se na ni pod zorným úhlem
dopravy, můžeme uvésti, že Československý
úřad pro hospodářskou pomoc a obnovu
dopravuje průměrně měsíčně
150.000 tun různého zboží. Po finanční
stránce projevuje se tento měsíční
dovoz částkou asi 1 miliardy Kčs.
Dosáhlo-li finanční hospodaření
prodeje zboží UNRRA přebytků v částce
asi 15 miliard, pak můžeme srovnati tuto sumu s našimi
státními rozpočty prvé republiky a
zjistili bychom, že tento výtěžek stačil
ke krytí dřívějšího státního
rozpočtu na dvě léta.
Při posuzování cen zboží UNRRA
musíme objektivně přiznati, že v převážné
většině jsou úměrné cenám
z roku 1938, zejména u složek pro zemědělskou
a průmyslovou výrobu. Obrovské peněžní
přínosy Čs. úřadu pro hospodářskou
pomoc a obnovu velmi napomáhají dílu naší
všeobecné hospodářské obnovy,
ve které se projeví rovněž i nejmodernějšími
výsledky technickými a hospodářskými.
A jestliže se tu a tam objevily některé nedostatky
v distribuci zboží UNRRA, pak můžeme říci,
že toto je častěji vinou zakořeněného
šmelinaření z doby protektorátu.
Právě v posledních dnech bylo publikováno,
jakou nemorálností se projevila smečka upírů
a pijavic, kteří doslovně vyssávají
krev našeho hospodářského života
a podlamují tím důvěru pracujícího
lidu ve spravedlnost. Žádáme, aby vláda
zakročila co nejpřísněji proti těmto
zjevům a zostřenými prostředky a tresty
stihla všechny, kteří opět využívají
bídy a tísně sociálně nejslabších
vrstev. S konečnou platností musí býti
z národního celku vyloučeny tyto zkorumpované
elementy a jest naší společnou povinností
napomáhati při vyšetřování
i stíhání těchto příživníků
a cizopasníků našeho těla. Nechť
se vláda postará, aby přistižení
šmelináři a jejich pomahači mohli se
prací rukou, a to především v pracovních
táborech, dobře zapojiti do opravdové výstavby
našeho poválečného hospodářského
života.
Přes všechno toto můžeme kriticky zhodnotiti
nedozírné hospodářské přínosy,
založené na šlechetných myšlenkách
amerického presidenta Roosevelta a znamenající
pro výstavbu naší obnovené republiky
mohutné pilíře, na nichž spočine
zvýšení sociální, hospodářské
i kulturní úrovně nejširších
vrstev českého a slovenského národa
na dlouhá léta.
Při této příležitosti musíme
si rovněž uvědomit, že akce UNRRA byla
a jest u nás prováděna narychlo vytvořenou
institucí Československého úřadu
pro hospodářskou pomoc a obnovu. Je to hrstka zaměstnanců
tohoto úřadu, která obětavě
a nezištně administruje a přejímá
obrovské hodnoty hospodářské. Zboží
k nám dochází z celého světa,
a s tímto problémem bylo nutno také řešiti
i problémy, mající své kořeny
a působnost ve všech končinách zeměkoule.
Tu se nám stýkají hospodářské
principy a problémy systému britského a amerického,
právě tak jako systému ruského, latinsko-amerického
a jiných. Tyto nedoceněné zkušenosti
pro budoucí naše státní hospodářství,
zejména pro zahraniční obchod, se zhustily
v hlavách i v rukou zaměstnanců tohoto úřadu.
Misse UNRRA má ukončiti svou blahodárnou
činnost a tím snad dojde i k likvidaci tohoto československého
úřadu. Při této příležitosti
je třeba zhodnotiti práci a poděkovati všemu
zaměstnanectvu Československého úřadu
pro hospodářskou pomoc a obnovu a zároveň
upozornii naše vedoucí hospodářské
činitele, aby tento zkušený pracovitý
lidský materiál, který tak dobře sloužil
v nejtěžších chvílích svému
národu a státu, nenechali nevyužit.
Z akce UNRRA vyvstaly a vyvstanou ještě v přímé
souvislosti i akce jiné, které budou předpokladem
dalšího našeho hospodářského
rozvoje. Přímou souvislost s akcí UNRRA má
i světový úřad výživy,
jemuž byl dán základ mezinárodními
konferencemi v Kodani a Ženevě, kde i naše republika
měla svojí vládní delegaci, vedenou
panem ministrem výživy Václavem Majerem.
Tato nová světová instituce, do níž
je platně vřaděna i naše republika,
má se státi bezpečnou záštitou
spravedlivé distribuce na trhu živočišné
i rostlinné výroby, aby byly navždy vyloučeny
hlad, bída, nedostatek a podvýživa na jedné
straně, zatím co na straně opačné
jsou v důsledcích ochranářské
politiky ničeny miliony tun všech životních
potřeb.
A konečně bych chtěl vyzdvihnout i naše
úsilí jako jednoho z členských partnerů
států UNRRA, kterak můžeme i my z našich
přebytků zemědělské a průmyslové
výroby pomáhati v nejtěžších
dobách zemím, které se ještě
dodnes zmítají v nedostatku a rozvráceném
poválečném hospodářství.
Tím získáváme trvalé přátelství
a vděčnost zemí, což příkladně
přispívá k zabezpečení trvalého
míru.
Ukončuji poslední kapitolu rozpočtu pro rok
1947 a děkuji především představiteli
naší misse UNRRA, panu ministru výživy
Majerovi, jehož houževnatá a obětavá
práce, jakož i přehled ve vyživovací
politice převedl bezpečně naši republiku
přes všechna nebezpečná a hrozivá
úskalí porevoluční doby.
Prohlašuji za československou sociální
demokracii, že budeme hlasovati pro tuto závěrečnou
rozpočtovou kapitolu. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dále je ke slovu
přihlášena paní posl. Machačová.
Uděluji jí slovo.
Posl. Machačová (uvítána
potleskem): Paní a pánové!
Dovolte mi, abych se ve chvíli, kdy se projednává
státní rozpočet, zmínila o několika
otázkách, týkajících se výživy
našeho lidu. Předně bych chtěla vzpomenout
situace, za jaké jsme loňského roku projednávali
kapitolu týkající se ministerstva výživy.
Tehdy byla před námi jen perspektiva dlouhých
a těžkých zimních měsíců
a byli jsme naplněni obavami, do jaké míry
se projeví důsledky dlouholeté německé
okupace na místě nejcitlivějším,
ve výživě našeho lidu.
Dnes můžeme se zadostiučiněním
říci, že se obavy nesplnily, že společným
úsilím vlády i našeho lidu se nám
podařilo překonat všechny obtíže,
že nedošlo k žádným vážnějším
poruchám v zásobování.
Proto také přikročujeme k projednání
letošního rozpočtu s docela jinými pocity,
neboť máme za sebou úspěšnou bilanci
oněch 19 měsíců, které uplynuly
od našeho osvobození, bilanci dobré práce
i na poli výživy a zásobování
našeho lidu. Jistě že nám pomohla v kritických
chvílích UNRRA, avšak rozhodující
byla ta skutečnost, že se nám podařilo
zmobilisovat všechny kladné síly v našem
národě, že jsme se nespoléhali na ne
vždy zcela jistou pomoc z ciziny, že nám od prvého
okamžiku bylo jasné, že si v prvé řadě
musíme pomoci sami, že se musíme postavit na
vlastní nohy.
Náš národ trpěl nikoliv v malé
míře pod německým útlakem a
náš podíl na společném boji proti
nepřátelům civilisace nebyl také nikterak
malý. Měli jsme proto plné morální
a faktické právo žádat o pomoc tam,
kde nám mohla být poskytnuta. Největším
úspěchem je skutečnost, že se nám
podařilo takřka na sto procent sklidit veškerou
loňskou i letošní úrodu. Za to patří
dík našim zemědělcům, dělníkům,
zaměstnancům i všem těm, kteří
radostně a s nadšením obětovali svůj
volný čas a spěchali pomáhat tam,
kde bylo pomoci nejvíce zapotřebí. Jim všem
děkujeme za to, že jsme tak poměrně
rychle překonali nejhorší následky okupace
a že jsme mohli soustavně zlepšovat naše
zásobování. Dnes se k nám jezdí
dívat cizinci ze všech koutů světa a
snad ani jediný se nevrátil domů, aby neocenil
rychlé tempo, jakým postupuje konsolidace našich
hospodářských poměrů. A skutečně
je tomu tak. Podívejme se po Evropě, srovnejme poměry
ve Francii, v Italii nebo i v Anglii s naší zásobovací
situací, a zjistíme, jak daleko jsme před
těmito státy. Jsme před nimi hlavně
proto, že se nám podařilo uhájit zásadu,
že každý má dostat tolik, nač má
nárok, a nikoli, jak tomu je právě jinde,
aby dostával tolik, na kolik má peníze. Také
v Italii a ve Francii i jinde jsou mnohé výklady
naplněny různým zbožím. Lze tam
dostat všechno od másla až po šunku. Kdo
si to však může koupit? Nedostane to ani horník,
ani obyčejný úředník nebo malý
živnostník, neboť jejich příjmy
na to ani zdaleka nestačí. U nás není
zatím takových výkyvů; u nás
není dvojích přídělů,
jedny pro bohaté a druhé pro ty ostatní.
Že však ještě dnes máme zásobovací
těžkosti, to nikdo nepopírá. Avšak
srovnávejme, jak to vypadalo ve stejném období
po první světové válce.
Tu ještě v r. 1920, tedy 2roky po ukončení
války, bylo zakázáno péci bílé
pečivo. Ještě v r. 1921 byly týdny,
kdy nebylo ani mouky, ani cukru a kdy jsme na dovoz americké
mouky doplatili 3.691 milionů korun. V říjnu
r. 1919 nebylo ani brambor dostatek, neboť sotva polovina
hladovějícího obyvatelstva obdržela
5 kg brambor na rodinu. 13 měsíců po první
světové válce, v prosinci r. 1919, činil
příděl hovězího masa na osobu
14 dkg měsíčně. V tomtéž
měsíci přinesly časopisy zprávu
o neudržitelném stavu v zásobování
moukou, brambory a uhlím v Pardubicích, kam namísto
38 vagonů mouky na měsíc listopad bylo dodáno
pouze 29 vagonů a místo 90 vagonů uhlí
pouze 15 vagonů. Místo zvyšování
dávek chleba a moučných výrobků
došlo ke snížení. U fy Odkolek se 14.
prosince 1919 dva dny neprodával chléb pro nedostatek
uhlí, což bylo tehdy zjevem velmi častým.
Projednávajíce kapitolu o výživě
našeho lidu musíme si jako při všech ostatních
kapitolách uvědomit, že letošní
rozpočet je jen zrcadlem našeho hospodářství
v prvním roce dvouletého plánu. Dvouletý
plán, to nejsou jen čísla, ale to jsou v
prvé řadě lidé, kteří
musí přeměnit tato čísla ve
skutečný život. Na lidech a jen na nich a na
jejich dobré vůli, pochopení a nadšení
závisí úspěch dvouletého plánu.
Pracovní výkonnost na hlavu a směnu v průměru
všech zaměstnanců v průmyslu se dnes
pohybuje okolo 80 % předválečného
výkonu. Dvouletý plán staví jako základní
úkol dosáhnout předválečné
úrovně a ještě ji zvýšit
o 10 %. Chceme-li, aby náš pracující
člověk věnoval veškerou energii a všechny
své síly dvouletému plánu, musíme
se postarat především o něho a o jeho
rodinu, zajistit mu fysické předpoklady pro život
a odebrat mu pokud možno co nejvíce starostí
o živobytí. Je proto základním požadavkem,
aby se ministerstvo výživy postaralo v prvé
řadě o ty, na kterých buduje dvouletý
plán a od kterých také očekáváme,
že pomohou dvouletý plán splnit. Různé
chyby a omyly letošního roku musí býti
výstrahou pro hospodaření v příštím
roce. Nesmíme již připustit, aby došlo
k poruchám nebo k takovým výkyvům
v otázkách distribuce zboží, jakých
jsme byli svědky v uplynulých měsících.
Napříště nebude možno strpět
tu skutečnost, že zatím co se některé
kraje utápěly v zelenině a ovoci, v jiných
krajích byl v téže době zeleniny a ovoce
naprostý nedostatek. Nejsmutnější na
tom je ta skutečnost, že postiženy byly právě
oblasti hornické, tedy ty, na které mělo
být pamatováno nejdříve. Náš
lid se dovede uskrovnit, když je toho třeba a když
vidí, že prostě určitý druh zboží
není. Jak mu však máme vysvětlit a na
koho máme přenést odpovědnost, když
vidí, že zboží je více než
dost na jednom místě, a na druhém místě
že už se na stůl nedostane. Stejně tak
je těžké vysvětlovat lidem, proč
právě v době, kdy bylo jasné, že
lze očekávat nadúrodu zeleniny a ovoce, muselo
být právě toto zboží dodáváno
z Holandska, a když už tomu tak bylo, proč tedy
nebylo právě toto zboží dirigováno
na příklad na hornický sever. To se stalo
v době, kdy všichni povolaní činitelé
zdůrazňovali, že především
na horníkově práci závisí naše
hospodářská obroda. Zajistit klidný
chod zásobování znamená tedy zajistit
a dokonale zorganisovat distribuci a bezohledně vymýtit
všechny zjevy, které - jako se stalo několikrát
v tomto roce - se pokoušejí znovu zavést do
našeho hospodářského života chaos
a anarchii, aby jednak zdiskreditovali nový lidově
demokratický režim v očích pracujícího
lidu, jednak aby se znovu pokoušeli oživit vyschlé
prameny bezpracných zisků.