Stejnou kapitolou jako zbyrokratisovaná mechanisace zemědělství,
na kterou si hodlá ministerstvo zemědělství
vybudovat zvláštní Mechanisační
úřad, jsou i pastvinářská družstva.
Žádný výtečník a žádný
počtář by nedovedl shledat všechny subvence,
které pod nejrůznějšími položkami
mají zachránit toto něco, co stojí
rovněž na špatných nohách.
V položce na podporu výroby rostlinné je pro
ně reservováno 20 mil. Kčs, z výroby
živočišné 44.5 milionů obdrží
subvence jako družstva, obdrží na dluh traktory,
dostanou desetimilionové subvence ze srážek
z cen zemědělských produktů a i z
UNRRy. Každá družstevní kráva,
která přežije tuto neblahou dobu, by musela
dojit zlaté mléko, aby se vyplatila. (Potlesk.)
Lepší poměry jsou v tomto směru na Moravě,
ale zde v Čechách je nanejvýš zapotřebí,
aby tento bezedný pytel byl vyřazen z přímé
správy ministerstva zemědělství a
dostal jednotné odpovědné vedení.
(Potlesk.)
Vedle toho je smutným zjevem, že na ostatní
výrobu živočišnou je přímo
pamatováno jen 70 miliony Kčs, ačkoliv se
všude tvrdí, že právě v živočišné
výrobě chceme pomoci tomu nejdrobnějšímu
zemědělci. Možno konstatovat, že participuje
jenom částkou 5 %, ačkoliv dvouletka ukládá
právě v živočišné výrobě
dvojnásobně zvýšení.
Už z tohoto stručného přehledu je jasné,
že řádný a zjevný rozpočet,
který činí ve výdajích 1.415
mil., je také účelově vázán
a rozdělen.
Vedle toho má však pan ministr zemědělství
k disposici ještě 588 mil. Kčs z UNRRy, 650
mil. Kčs srážených z cen zemědělcům
a přes 500 mil. Kčs bezúročného
úvěru se státní zárukou, tedy
další někde méně známý
rozpočet ve výši 1.700 mil. Kč, kterého
může používati po volné úvaze
a kterým také se snaží přeměniti
hospodářskou, ale hlavně politickou tvářnost
vesnice.
Co bylo řečeno o rozpočtu ministerstva zemědělství,
platí o rozpočtech i některých jiných
ministerstev. Také ministerstvo výživy vedle
řádných výdajů má značné
sumy mimořádných zdrojů, třebaže
tyto zdroje jsou zhruba poloviční. Tu třeba
poznamenat, že není myslitelné, aby na subvencování
výkrmu prispolových prasat byl uvolněn třeba
jediný haléř, neřku-li 4.8 mil. Kčs,
stejně tak jako částka 110 mil. Kčs
na podporu mlékařského průmyslu, který
už dnes má víc než dostatečné
místo, jímž odděluje zemědělce
od spotřebitele.
Odsuzujeme jakékoliv subvencování, byl to
největší nešvar v první republice
- ale žádáme řádné prokalkulování
a zhodnocení těžké zemědělské
venkovské práce. (Potlesk.) Venkov se práce
nebojí, ale musí mít ke své těžké
práci klid a jistotu.
Je nesporné, že mnohé zjevy objevují
se v rozpočtu v důsledku válečných
a poválečných poměrů. Již
rozpočet sám je toho pravým zrcadlem. Dosvědčuje,
jak není ještě u nás dostatečně
dobrá hospodářská a finanční
rovnováha a jak nejrůznějšími
subvencemi se snažíme jí zabránit a
nebo ji zakrýt. Bylo významné rozhodnutí,
že 100.000 zbytečných zaměstnanců
z veřejné správy bude zařazeno do
výroby, neboť takto, bude-li tato akce provedena seriosně
a v plném rozsahu, mohou se vydání rozpočtu
o 5 miliard snížit a naopak o to může
býti vyrobeno více statků. Jen podobnými
akcemi a řádným rozpočtem můžeme
a musíme se opět dostat k normálním
poměrům, ke klidu a k blahobytu, na který
čeká celé zemědělství
a celý náš národ.
Jsem si dobře vědom, že moje připomínky
jsou kritické. Ubezpečuji však slavnou sněmovnu,
že tak činím v zájmu věci a ne
v zájmu osob. Dívám se na všechno jako
rolník, který se nedá tak hned poplašit
velkými plány a kterého denní život
v přírodě učí, že je velký
rozdíl mezi slovy a sliby i plány a mezi skutečnou
prací. Svědomí nás, praktických
rolníků, je poněkud citlivější,
než těch, kdo rolnictví provozují u
zeleného stolu v ministerstvu zemědělství.
(Potlesk.)
Pan ministr zemědělství ví, že
naši rolníci žijí špatně,
že máme velké těžkosti a nedostatky,
že nemůžeme být spokojeni s tím,
jak žije venkovský lid. Ví, jaká je
velká disparita mezi výrobky zemědělskými
a průmyslovými, jak se rolník dře,
jak vypadá venkovská žena a mládež.
Pan ministr je si sám vědom těch pravých
příčin neklidu a nespokojenosti, a to ani
nepodotýkám, že existuje také disparita
sociální, kulturní a zejména ono strašné
vědomí méněcennosti zemědělce
ve správě věcí veřejných.
(Výkřiky.) Není logické, když
pan ministr zemědělství je si vědom
všech těchto příčin neklidu a
přece vnáší nový neklid mezi
zemědělce, když na pracovní konferenci
odborných zemědělských pracovníků,
která měla jednat o odborné práci
pro úspěch dvouletého plánu v zemědělství,
zabývá se m. j. také a obviňuje politicky
i osobně dr Suchého a Feierabenda.
(Výkřiky.) Pan ministr zemědělství
umožní dokonce, aby to bylo vysíláno
rozhlasem. Účinek tohoto útoku, možno
říci, byl venku určitě opačný.
(Potlesk.) O tom se může pan ministr určitě
přesvědčit. (Potlesk.) A při
tom bylo křivděno lidem, které příliš
dobře znám, abych si netroufal říci,
že bychom takových loyálních dobrých
pracovníků, vzdálených chamtivosti,
potřebovali v republice opravdu více, i když
mají tvrdé a někdy opravdu hodně tvrdé
selské palice. (Potlesk.)
Podobně musím odmítnout i postoj pana ministra
zemědělství vůči některým
rolníkům poslancům. Pan ministr zemědělství
si musí býti vědom toho, že je odpověden
parlamentu a že podléhá kontrole jeho členů.
(Výborně.) Jakékoliv odmítání
poslanců pod jakýmikoliv tendenčními
záminkami je protidemokratické, protiústavní
a nutí nás k tomu, abychom takovéto jednání
veřejně kritisovali. (Potlesk.) Nebylo to
zvykem československých ministrů už
za první republiky a nesmí to být tudíž
ani zlozvykem v nové lidově-demokratické
republice naší. (Potlesk.) Vy všichni
v této slavné sněmovně jste se mohli
častokráte přesvědčit, že
zemědělský lid je tichý, věrný
a pracovitý strážce této země.
A proto máme my všichni bez rozdílu zájem
na tom, abychom mu pomáhali, když už nemůžeme
pomoci rázem.
V tomto smyslu stavíme se kladně za konstruktivní
- ale jen konstruktivní - práci, která se
v kolejích rozpočtu ministerstva zemědělství
pro československé zemědělství
koná. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
panu posl. Soukupovi.
Posl. Soukup: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Stojíme nad státním rozpočtem, který
předložila vláda Československé
republiky. Pohlížíme-li na jeho rozměry,
nemůžeme si zatajovati skutečnost, že
částky stanovené tímto rozpočtem
jsou mimořádně vysoké. Přihlížíme-li
ke skutečnosti, že naši národohospodáři
odhadují celkový důchod národního
hospodářství okrouhle na 160 miliard Kčs,
vztahuje se ruka státní, aby odňala téměř
celou polovinu tohoto důchodu. Není to tudíž
jen několik málo soust, nýbrž z krajíce,
který svou prací získává náš
pracující člověk, odejme státní
rozpočet celou polovinu. Krátce před předložením
státního rozpočtu usneslo toto Národní
shromáždění téměř
slavnostním způsobem zákon o dvouletém
hospodářském plánu. Tento zákon
svým dosahem stanoví hospodářské
rozměry, hospodářské poměry
Československého státu tak, aby byly přiměřené
stavu občanstva tohoto státu, jeho hospodářských
zdrojů a počtu pracujících sil.
Srovnáme-li tyto záměry dvouletého
hospodářského plánu s částkou
předpokládaného rozpočtu, nabýváme
přesvědčení, že tento rozpočet
se v určitém směru nekryje s dvouletým
hospodářským plánem a že může
svými nároky přinésti v uskutečňování
dvouletého plánu i určité obtíže.
Rozpočtovým zákonem ukládáme
poplatníkům těžká břemena
a je třeba poohlédnout se na poplatníka,
zda také ona břemena, ono "stokrát nic",
unese. Mám za to, že obrovské cifry rozpočtu
překvapí, ba přímo vystraší
živel zemědělský. Jeho bytí je
opřeno o určitý systém bezpeněžní
tržby, jeho život je opřen o spotřebování
vlastní sklizně a vůbec vlastních
produktů; u něho peníze neprobíhají
v onom podílu jako u ostatních vrstev národa.
Za těchto okolností působí zde nesení
velkých daňových břemen mimořádně
těžké a značné obtíže.
Nemohu se zbavit pocitu, že další, a to podstatné
zhoršení přináší ona skutečnost,
že srovnáme-li tržbu zemědělcovu
a jeho náklady z let předválečných
s dnešními, cítíme, že zde není
všechno v pořádku. Je zde určitý
vztah, určitý poměr mezi těmito cenami
a náklady a tržbou zemědělcovou, který
odborníci vyjadřují slovem disparita. A rozdíl
mezi tržbou zemědělce před válkou
a jeho tržbou dnešní je vyjádřen
42 %. Všichni o této disparitě víme,
mluvíme o ní, ale jejího odstranění
nejsme dosud schopni.
Vzpomínám mimoděk na obrázek, snad
kalendářní, který jsem kdysi viděl.
Nad postavou ležícího raněného
vojína se sklání jeho druhové s rozpačitými
tvářemi. Raněný, který dal
svou krev, čeká pomoc. Ale druzí radí:
Vžij se, kamaráde, do naší situace a hleď
umřít. Naše zemědělství
prožívá též těžké
doby, a některé rady tomuto úseku našeho
státního a národního organismu, který
splnil své povinnosti vůči národu
a státu dobře, (Potlesk.) který se
dožaduje určitého vyrovnání,
ať už zvýšením cen svých výrobků
nebo snížením cen svých potřeb,
vyznívají, i když zakrytě, v doporučení,
že tento zemědělský stav má také,
abych tak řekl, umřít svému dosavadnímu
způsobu života a hledati nějakou formu jinou,
více anebo méně kolektivní. (Potlesk.)
Potřebujeme méně theoretického plánování,
ale více skutečné pomoci. A zemědělec
obrací své zraky směrem nahoru, na svého
ministra ve vládě, má svůj Jednotný
svaz českých zemědělců. Ale
ani zde nezískává zvláštního
nadšení. V době řepné kampaně,
kdy zemědělec se ohlíží, jaká
bude konečná cena řepy, rozesílají
tito dva orgánové asi formou průměrného
volebního letáku souhrn šesti osnov ministerstva
zemědělství. Ponechávám stranou
otázku, zda se to děje se souhlasem vlády,
případně Národní fronty, ale
zjišťuji, že asi dva či tři návrhy
zákonů tam přepokládané patří
svou povahou a materií jiným ministrům. Zjišťuji
však, že při jednání o cenu řepy
cukrové ve vládě žádné
stanovisko k této eminentní zemědělské
záležitosti ani Jednotný svaz českých
zemědělců, ani ministerstvo zemědělství
netlumočilo a nepožadovalo k tomu cenovou úpravu,
nýbrž že úprava se stala na návrh
resortně nepříslušných ministrů.
Zemědělec, který má těžký
život, říká: "Napřed žít,
potom teprve filosofovat", a mimoděk cítí,
že tyto dva útvary zde neplní svou povinnost.
A slyšíme-li určité projevy nespokojenosti
se strany zemědělců, dané těmito
neuspokojivými jevy, zadupáme na ně strašákem
reakce, mluvíme o skupině stavovských a státních
rozvratníků (Hlasy: "Agrárníků"),
ohradíme se zdí Národní fronty a žádáme
plný respekt existujících anebo neexistujících
vládních dohod. Kuje-li tu někdo pikle, snad
dokonce pikle protistátní, máme zde od toho
ministerstvo vnitra a jeho orgány a jim věříme.
Ministerstvu zemědělství rozhodně
tyto starosti opět nepříslušejí,
ale přísluší mu péče o
zemědělce a on ji také potřebuje a
zaslouží. (Potlesk.) Československý
zemědělec by rád viděl v Jednotném
svazu zemědělců organisaci, v níž
by se cítil doma a která by byla jeho nadstranickým
mluvčím. Prohlížíme-li však
jeho orgán "Zemědělské noviny",
nezhostíme se přesvědčení,
že to není pravý mluvčí českého
zemědělce, tudíž ani mluvčí
nadstranického Jednotného svazu. (Hlas: Vždyť
se posílají těm, kdo je platí!)
Račte si, pane, uvědomit, na jaké adresy
byly poslány. Byly poslány na adresy reakčních
agrárníků v prvé řadě.
(Potlesk.) Zemědělské noviny se projevují
nyní však spíše jako osobní orgán
ministra zemědělství a referují-li
o čemkoli veřejnosti, tlumočí zpravidla
stanovisko, jež bývá neseno programovými
zásadami komunistické strany, ale nepřihlížejí
k odlišným stanoviskům ostatních politických
stran a zemědělců. (Hlas: To je dobré!)
Ku podepření tohoto svého stanoviska mohl
bych uvést skutečnosti o složení redakce,
přinést potřebné doklady o stanovisku
ke všem otázkám zemědělským,
ať již šlo o otázky zemědělských
sil, o stescích na způsob soutěže v
dodávkách obilí a jiných plodin, či
o stanovisku zemědělce a jeho názor na trojí
a odstupňované ceny, jež byly převážně
výsledkem tlaku ministra zemědělství,
ale hlavně na kampaň o šesti předlohách,
jež vpravdě nedosti uváženě odevzdalo
ministerstvo zemědělství široké
veřejnosti. (Výkřiky z řad komunistických
poslanců: To vás, mrzí, co?) My můžeme
volit podobnou cestu v jiných případech,
pánové. Můžeme se dovolávat hlasu
lidu také v jiných případech a neračte
se domnívat, že by to vždycky vyznělo
tímto způsobem. (Potlesk.) Je opravdu závažná
otázka, do jaké míry je schopen Jednotný
svaz udělati všechna opatření, aby se
stal skutečně Národní frontou všech,
společným domovem zemědělců,
příslušejících k jiným
politickým stranám, aby jednotný jeho orgán
byl také objektivním tlumočníkem mínění
celé zemědělské Národní
fronty. (Výkřiky z řad komunistických
poslanců: A kdo to je? Agrárníci! Pátá
strana!) Ale prosím vás, neráčíte
být také z tohoto prostředí, pane?
(Hlas: Ano, jsem. - Potlesk.) V Jednotném svazu
českých zemědělců představovali
jsme si strážce a mluvčího, prokurátora
a obhájce práv zemědělcových.
Představovali jsme si jej jako stejně průbojného
a nesmlouvavého tlumočníka požadavků
zemědělcových, jakého asi mají
naši zaměstnanci v ÚRO. Našim zaměstnancům
toto ÚRO téměř závidím
a lituji, že Jednotný svaz českých zemědělců
si této povahy ani nezískal, ani se o to nesnažil.
Náš zemědělec se však velmi často
ptá, co ho tento obhájce jeho práv, tento
jeho advokát bude stát. Tož tedy státní
rozpočet v preliminované dotaci obsahuje částku
úctyhodnou a stejně úctyhodný, snad
čtvrtmiliardový anebo vyšší má
prý býti rozpočet Svazu samého. Domnívám
se, že už zájem státní pokladny,
tudíž i poplatníků, bude nutit k tomu,
aby byla přezkoušena účelnost různých
opatření.
Jsou-li zde tendence, aby ze státních služeb
do svých dřívějších povolání
přešli lidé, kteří nemají
dostatečnou průpravu k vykonávání
úkolů toho času jim svěřených
na místech úřednických, domnívám
se, že z těchže příčin musíme
přezkoušet, zda průprava, odborná kvalifikace
a vzdělání tajemníků Jednotného
svazu je toho druhu, aby je uschopňovala k držení
funkce tajemníků v Jednotném svazu českých
zemědělců, postavení to jistě
mimořádně důležitého.
Jsem toho mínění, že jestliže sám
stát bude odstraňovat ze svých služeb
řadu zaměstnanců, kteří neprokáží
dostatečnou průpravu, do jejich dřívějších
zaměstnání, musí z těchže
důvodů kontrolní orgány státu
přinutit také Jednotný svaz českých
zemědělců, aby provedl přeřazení
anebo odbavení tajemníků a jiných
sil v jeho službách, nemajících dostatečnou
průpravu, do jejich dřívějších
povolání. Domnívám se, že k doplnění
uprázdněných míst tajemnických,
jichž bude jistě velmi mnoho, podaří
se opatřit mimořádně kvalifikované
síly, jichž naši zemědělci nemohou
plně využít a jež v této době
jsou zaměstnány Jednotným svazem českých
zemědělců na jeho pobočkách.
Co jsou to pobočky? Vznik poboček datuje se od doby
života starého Svazu zemědělství
a lesnictví, zařízení to okupantského,
a co více, tyto pobočky byly zpravidla zřizovány
v oblastech německých oberlandrátů,
kteří za pomoci svého vedoucího úředníka
německého přes tyto pobočky udržovali
v určité poslušnosti všechna ostatní
tajemnická místa okresní a zemědělce
vůbec. Tyto pobočky byly zachovány a tážeme
se, jak slouží? Potřebují-li naši
zemědělci poradu, musí nejprve v mnohých
případech vykonat dalekou cestu na nádraží,
pak zpravidla vlakem ještě několik desítek
kilometrů do sídla příslušné
pobočky a pak buď pana referenta v pobočce
najdou, anebo také nenajdou. Mám zato, že náklady,
spojené s vydržováním těchto
poboček, daleko přesahují jejich účelnost,
a jsem toho mínění, že jejich zánik
nepřinese zemědělcům samým
žádnou újmu. (Výkřiky z řad
komunistických poslanců: Pak ale nejste zemědělec.
- Není to naší vinou, že tady byly oberlandráty.
My jsme s tím nesouhlasili.) Prosím,
beru na vědomí. Proto tady také nemusí
být pobočky. (Hlas: Napíchni si čtyrlístek!
My jsme se tam přece viděli u argárníků.
Vždyť jsme byli oba u agrárníků,
v jedné partaji.) Mladý pane, neračte
se rozčilovat! (Hlas: Dej si tam ten čtyrlístek!)
Já ho nenosil a ani nepotřebuji ničím
dokazovat, že jsem nebýval republikánem. (Hlas:
My máme stejné obtíže ve Svazu.
Co tady budeš vykládat takové pohádky?)
To nejsou pohádky. Ale neračte se zase, pane kolego,
rozčilovat. Vždyť žádáme o
přezkoušení.
Pokud se týká zákona o Jednotném svazu,
učiníme vše, aby se stal zákonem vládní
návrh č. 184 jako výsledek jednání
sborů, jež mohu klidně nazvat Národní
frontou zemědělskou. Budeme hájit zásady
povinného členství a voleb tajných,
přímých, na základě poměrného
zastoupení. Jsme toho mínění, že
organisace zemědělců patří
zemědělcům. (Potlesk.) Jsme ctiteli
zásady žít za své a mluvit také
jen za své. (Potlesk.)
Touhou zemědělce je rentabilita jeho podnikání,
zajištěný klid a spokojený život
na vlastní půdě. K této touze jistě
přispěla kolonisace téměř třetiny
státního území po odsunutých
zpronevěřilých příslušnících
německého národa. Je to práce jistě
nadměrná, je to práce, již jistě
ocení budoucnost po přezkoušení dobrých
i stinných stránek. Byli bychom velmi povděčni,
kdyby těchto stinných stránek a těchto
obtíží z nich plynoucích bylo co nejméně.
Mám také za to, že velmi těžko
lze takovou práci vykonat bez obtíží.
Snad by to ani nebylo dobře. Vzpomínám si
na naše venkovské ženy, jež nejsou žádnými
zvláštními ctitelkami toho, když se pere
prádlo z jedné vody načisto. Přesto
však jsme a budeme usilovat o to, aby odevzdání
majetku v pohraničí do rukou nových nabyvatelů
bylo podloženo všemi právními jistotami
v dosavadní plnosti a takto dáno všem novým
osídlencům. Mám však za to, že
v řadě případů by bylo žádoucno
opustiti zásadu, že nikdo z těchto osídlenců
nemůže obdržet větší usedlost
než 13 ha zemědělské půdy. Tato
skutečnost je nebezpečím pro celou řadu
našich osídlenců, pro ty, kteří
po odchodu Němců převzali usedlost s rozměrnějšími
budovami. Těchto 13 ha často nedosti výnosné
půdy nebude moci a nedá důchod jejich držiteli,
aby mohl v dobrém, slušném stavu udržovati
jemu přikázané hospodářské
budovy, a je nebezpečí, že v našem pohraničí,
jež jsme si představovali jako místo, kde bude
zaznívat česká řeč mezi českými,
Čechy osídlenými domky, najdeme ustarané
české příslušníky mezi
rozpadávajícími se, oprýskanými
chalupami, a velmi často tito obyvatelé zde budou
blízcí myšlence opustiti toto často
nehostinné prostředí.
V souvislosti s kolonisací vyskytují se však
mnohdy ještě závažné a překvapující
závady. Zjistil jsem na příklad v jedné
obci v blízkosti Českých Budějovic,
že provádění kolonisace je svěřeno
do rukou předsedy rolnické komise. Ten je znám
jako muž, který se v letech předválečných,
v době sčítání lidu přihlásil
jako Němec. Muž, který posílal své
děti výhradně do německé školy,
muž, který ani v době okupace čestně
neobstál. A tento muž, potrestaný očistnou
komisí okresního národního výboru
podle retribučního dekretu pokutou 30.000 Kčs,
rozděluje národní a státní
majetek, tento muž rozděluje majetek, jenž se
má dostati do rukou českých občanů.
(Výkřiky: Fuj!) Domnívám
se, že v takovýchto případech je na
dohlédacích úřadech, aby podobné
živly, jež podle své dosavadní prakse
provádějí také rozdělení
tohoto národního a státního majetku,
byly z takovýchto míst odstraněny. (Potlesk.
- Hlas: Jen nám ho řekněte a my ho odstraníme!)
Ale vždyť já neříkám, že
je to váš. Vy se cítíte hned nějak
dotčen. Tohleto je podezřelé. (Veselost.
- Hluk. - Různé výkřiky.)