Toto sú veľké úlohy štátu,
ktorých splnenie očakaváme najmä od
uzákonenia pripravovaného národného
poistenia. Tak ako ženy v rôznych povolaniach, či
už v továrňach, štátnych lebo verejných
úradoch, dožadujú sa oddávna rovnakého
hodnotenia práce, nesmieme zabudnúť i na roľnícke
ženy, ktorých práca zhodnotí sa predovšetkým
spravodlivou úpravou cien poľnohospodárskych
výrobkov. V tomto smere vítame a s vďakom kvitujeme
každé zákonné opatrenie, ktoré
pozdvihnutie československých žien a spravodlivé
zhodnotenie ich práce uskutočňujú
v každodennom živote.
V rámci širokej starostlivosti o občianstvo
považujeme tiež za potrebné pamätať
nielen na preškolenie určitých vrstiev zamestnanectva
do pracovného procesu výroby, ale najmä na
preškolenie presídlencov v duchu národne štátnom.
Neustálou starostlivosťou o hospodárske a duchovné
zaistenie reemigrantov najistejšie upevníme a zabezpečíme
naše štátne hranice. Z tohoto dôvodu nemožno
očakávať sníženie výdavkov
pro tieto ciele. Pre lepšie využitie pracovných
síl postrádame dosiaľ školy a kurzy pre
výcvik pomocníc v domácnosti, ako aj vybudovanie
útulkov pre ne.
Uznávajúc, že ťarcha, ktorú rozpočet
na bedrá nás všetkých ukladá,
je veľká, a vo vedomí, že sme na hraniciach
finančných možností štátu,
nemôžeme sa dožadovať úpravy platov
štátnych a verejných zamestnancov, ale veríme,
že sa štátnej správe v najbližšom
čase podarí pre túto zaslúžilú
kategóriu občianstva a pri tom pre naše ženy
v starostiach o ich domácnosť uľahčiť
im aspoň tým, že v sektore zásobovacom
sa pomery podstatne zlepšia, najmä v odbore šatstva
a obuvi, aby sa úroveň beztak skromných príjmov
nesnižovala ešte neregulérnymi zjavmi, ktoré
pri zásobovaní tak často pozorujeme.
Keď sa teda menom slovenských a českých
žien k práci na budovaniu štátu, lepšej,
a dá Boh, i šťastnejšej budúcnosti
československej, pri plnom vedomí zodpovednosti
hlásime, veríme, že otázky žien
budú vždy a všade rovnako spravodlive riešeně,
dovoľujem si oznámiť, že Klub demokratických
poslancov bude i za tento diel štátneho rozpočtu
hlasovať. (Potlesk.)
Místopředseda Petr uděluje slovo dalšímu
řečníku, jímž je p. posl. Vítek.
Posl. Vítek: Slavná sněmovno!
Projednávání státního rozpočtu
poskytuje nám vhodnou příležitost nahlédnouti
do celého komplexu finančního hospodářství
našeho státu a umožňuje nám vynesení
posudku o výsledcích tohoto hospodaření.
Usnadňuje nám provedení konfrontace všech
článků státní a veřejné
správy, odhaluje nám všechny klady i nedostatky
hospodaření roku minulého, umožňuje
korektury a naznačuje cesty pro příští
rok. A tu musíme míti na paměti, že
náš lid vzhlíží k nám s
nadějemi, že cesty, které vyplynou z nového
rozpočtu, povedou k dalšímu zlepšování
poměrů, a že námaha, která je
v budovatelském úsilí vynakládána,
ponese užitečné plody. Nemají-li býti
tyto naděje zklamány, musíme mít odvahu
jíti přes všechny překážky
za vytčeným cílem po cestě konsolidace
a výstavby hospodářství v duchu lidově
demokratickém, po cestě, která povede vzestupně
k dalšímu zvyšování životní
úrovně. Je proto třeba zodpověděti
otázku, v čem spatřujeme klady a v čem
nedostatky. Tento úkol je ulehčen jednoznačným
stanoviskem členů této sněmovny, kteří
se zúčastnili podrobného projednávání
rozpočtu.
Bylo tu konstatováno, že přes všechny
důsledky šestileté války a těžké
ztráty, způsobené nám okupací,
přes vyrabování našeho hospodářství
a úplné znehodnocení naší měny
bylo dosaženo v poměrně krátké
době od skončení války značné
konsolidace politického i hospodářského
života. Bylo tu konstatováno, že naše měna
byla ozdravěna, že hospodářství
znárodněných podniků se zlepšuje,
pracovní výkonnost stoupá, zásobování
potravinami funguje bez poruch a zahraniční obchod
se dobře rozvíjí. Bylo tu zejména
poukázáno na naše konsolidované poměry
ve srovnání s neuspokojenými poměry
v mnohých jiných státech.
Stejně tak byly zkoumány i všechny nedostatky
našeho hospodářství a uvažováno
o nápravě. Nejzávažnějším
poznatkem je jednoznačné konstatování
skutečnosti, že máme nadměrné
množství státních a veřejných
zaměstnanců, že máme namnoze nevyjasněnou
kompetenci jednotlivých ministerstev a z toho plynoucí
komplikovanou administrativu, což podstatně zvyšuje
náklady státní a veř. správy
a ubírá síly produktivní práci.
Proto jsou předloženy sněmovně k odhlasování
příslušné resoluce, které požadují,
aby byla učiněna taková opatření,
která by tento stav změnila. Jestliže bylo
konstatováno, že výdaje na administrativu jsou
na hranici únosnosti, pak je třeba zaměřiti
veškeré úsilí k jejímu zjednodušení
Bylo by však omylem, kdybychom se domnívali, že
tento poznatek platí jen o sektoru státní
a veřejné správy, neboť to platí
přirozeně též o sektoru soukromém
a znárodněném. Závěry všech
činitelů, kteří se zabývali
rozpočtem, vyznívají v jediný tenor,
že by bylo nezdravé, kdybychom se měli stát
národem písařů a úředníků,
neboť by to nezbytně znamenalo, že by nikdy nedošlo
k podstatnému zvýšení životní
úrovně všeho lidu.
Soukromí zaměstnanci si sami uvědomují,
jaké následky má takový stav, a v
mnohých oborech usilují sami o zjednodušení
a racionalisaci provozu. Úsilí, které směřuje
k přestavbě provozu tak, jak to odpovídá
potřebám nové doby a plánovitého
hospodářství, musí býti proto
všestranně podporováno. Zaměstnanci
sociálně-pojišťovacích ústavů,
peněžnictví, bank, pojišťoven, zaměstnanci
různých svazů a distribuce a zaměstnanci
průmyslu prokazují veliké pochopení
pro potřeby hospodářství v nových
poměrech a působí iniciativně na zjednodušení
provozu a zmodernisování administrativy. Proto je
třeba vyslyšeti volání zaměstnanců
sociálně-pojišťovacích ústavů
po uspíšeném provedení první
etapy národního pojištění. Sloučením
všech dosavadních nositelů sociálního
pojištění, t. j. sociálně-pojišťovacích
ústavů v jediný celek bude dosaženo
dalekosáhlého zjednodušení a tím
pochopitelně i zlevnění dosavadní
roztříštěné správy. Tak
bude dána i možnost zmodernisovat administrativu.
Uskutečnění této první etapy
bude pak hlavně znamenati, že byla konečně
nastoupena cesta k postupnému splňování
spravedlivého požadavku velké části
národa, volající po národním
pojištění. Musíme se proto pozastaviti
nad nepochopením některých rozhodujících
činitelů, kteří se staví této
věci v cestu. Jest nejvýš naléhavé,
aby návrh na provedení první etapy národního
pojištění, který byl již v Prozatímním
Národním shromáždění a
odtud vrácen vládě, byl urychleně
projednán a předložen znovu sněmovně.
Neméně důležité je volání
po reorganisaci peněžnictví. Všichni,
kdož mají kladný poměr k našemu
národnímu hospodářství, nesou
nelibě, že někteří jednotlivci
znárodnění bank neustále brzdí,
tím více, že banky a celé peněžnictví
jsou povolány hráti důležitou roli při
výstavbě nového hospodářství
a zejména pak při plnění dvouletky,
která je již na prahu. Každý průtah
znamená zde maření plánovitého
hospodářství a ohrožení dvouletky.
Proto je třeba, aby bylo co nejdříve vydáno
prováděcí nařízení k
dekretu o znárodnění bank. Stejně
urychleně nutno přistoupiti k provedení radikální
koncentrace znárodněných bank a k vymezení
funkcí jednotlivých článků
peněžnictví. Aby byla zaručena správná
funkce celého peněžnictví, je třeba
ustaviti Ústřední správu peněžnictví,
a to v nejkratší době. Důkladné
reorganisace vyžaduje i veškeré lidové
peněžnictví, t. j. záložny, spořitelny
a pod. Je nasnadě, že radikální koncentrace
dosud roztříštěného peněžnictví
umožní značné zjednodušení
a modernisaci administrativy. Proto se na tyto úkoly soustřeďuje
úsilí všech poctivých zaměstnanců
a jakékoliv maření těchto snah musí
býti považováno za nepřátelský
akt proti výstavbě nového hospodářství
a za maření dvouletky, neboť to by nemohl trpěti
ani se z toho odpovídati nikdo, kdo má opravdu kladný
poměr k našemu budování.
V oboru smluvního pojišťovnictví byla
k reorganisaci cesta již nastoupena. Kdo by si chtěl
učiniti představu o dosavadní roztříštěnosti
tohoto oboru, musí věděti, že v naší
republice pracovalo až dosud několik desítek
velkých a středních a několik set
drobných pojišťoven. Téměř
v každém městečku byla řada kanceláří
různých pojišťoven a desítky jednatelů.
Běda tomu, kdo projevil zájem o pojištění.
Byl vydán nebezpečí, že bude jednateli
umačkán. Tomu se říkalo soutěž,
avšak ve skutečnosti to byl největší
národohospodářský nesmysl a plýtvání
penězi i silami, neboť všechny tyto pojišťovny
používaly stejných pojistných podmínek
i stejných tarifů, takže nemohlo býti
vůbec řeči o nějaké soutěži.
Znárodněním pojišťovnictví
byla vytyčena radikální přestavba
celého tohoto oboru. Jest jen litovati, že nebyl uskutečněn
náš návrh na nejúčelnější
koncentraci. t. j. vytvoření jediné pojišťovny.
Na základě znárodňovacího dekretu
byla již ustavena Pojišťovací rada jakožto
veřejnoprávní orgán, řídící
celé smluvní pojišťovnictví, a
bylo dohodnuto, že veškeré pojišťovnictví
bude sloučeno do čtyř pojišťoven
- národních podniků pro všechny druhy
živelního a životního pojištění
a do jedné nemocenské pojišťovny - národního
podniku pro soukromé nemocenské pojištění.
Příslušná legislativní opatření
k provedení této koncentrace byla publikována
právě v těchto dnech.
Na tomto příkladě můžeme nejlépe
viděti, jak bylo organisováno kapitalistické
hospodářství, v němž rozhodoval
jen zájem jednotlivců nebo skupin, bez zřetele
na potřeby lidu. V honbě za kapitalistickým
ziskem a bez ohledu na sociální poslání
tohoto oboru byly zakládány nové a nové
pojišťovny, což přineslo s sebou rozbujení
nezřízené konkurence a v některých
případech vedlo i ke krachu, jako na příklad
v případě Fénixu, avšak nepřineslo
to žádného užitku pojistníkům.
Byla-li tedy již publikována legislativní opatření
k provedení znárodnění a koncentrace,
musí býti vážně přikročeno
k praktickému provedení sloučení administrativy,
a to postupně již od 1. ledna 1947. Musíme
se postavit proti jakémukoliv oddalování
a maření tohoto procesu, neboť urychlené
provádění koncentrace je v zájmu našeho
hospodářství i všech pojistníků
a konečně i zaměstnanců. Zejména
odmítáme vyvolávání obtíží
při tvoření představenstev národních
podniků, neboť tyto průtahy nejsou v souladu
s budovatelským úsilím.
Nemůžeme se zastaviti před sobeckými
zájmy některých jednotlivců, kteří
se na oko staví k reorganisaci kladně, avšak
ve skutečnosti svými činy ji znemožňují
či alespoň zdržují. Věříme,
že povolaní vládní činitelé
se postarají, aby představenstva byla nejpozději
do 1. ledna 1947 jmenována. Reorganisace v pojišťovnictví
musí postaviti tento obor na nový základ,
musí odstraniti onu džungli, která se zde za
léta nakupila, aby byla napravena jeho špatná
pověst, která se dotýkala hlavně zaměstnanců
a zejména všech slušných jednatelů.
Je na bíledni, že úkolem takovéto reorganisace
je i zde zjednodušení administrativy, provedení
mechanisace využitím strojů a tím i
zlevnění provozu, což se musí projeviti
v levné a všestranné pojistné ochraně
a spravedlivé náhradě škod.
A takto reorganisované pojišťovnictví
bude i dobrým článkem celkového našeho
plánovitého hospodářství. I
dokončení reorganisace znárodněného
průmyslu a koncentrace výroby musí býti
provázena zjednodušením administrativy, aby
počet administrativních sil v poměru k dělníkům
byl uveden na pravou míru.
Ušlechtilé soutěžení nesmí
býti vyhraženo jen dílnám, ale má
proniknouti i do kanceláří. Takovéto
opatření zaručí vytvoření
přátelského ovzduší mezi jednotlivými
kategoriemi zaměstnanců a odstraní tak leckde
se ještě projevující škodlivý
stav vzájemné řevnivosti. Harmonická
spolupráce zaměstnanců kanceláří
se zaměstnanci dílen bude nejlepší zárukou
rozkvětu průmyslové výroby a přinese
tak užitek všem.
Je ještě mnoho oborů v našem soukromém
hospodářství, kde lze provésti reorganisaci
a zjednodušiti administrativu. Velkoobchodní podnikání
musí se nezbytně přizpůsobiti požadavkům
a potřebám nové doby a musí býti
v souladu s celkovým plánovitým hospodářstvím.
Zde by odstranění nadbytečných článků
a zjednodušení provozu působilo velmi blahodárně
i na vývoj cen a ušetřilo by zároveň
nadbytečné pracovní síly. Překrvený
a komplikovaný distribuční aparát
musí být uveden v harmonický soulad s naší
produkcí i konsumem. Sotva by se nám dařilo
dílo dvouletky, kdyby ceny zboží na cestě
od výrobce k spotřebiteli narůstaly do neodůvodněné
výše.
Střízlivý výklad pana ministra financí
k rozpočtu, který byl přijat s porozuměním
a obecným souhlasem, nám otevřeně
ukazuje stav našeho hospodářství a rýsuje
jasně naši cestu do budoucnosti. Musíme si
proto uvědomit, že je třeba provésti
přestavbu všeho toho, co vyplynulo za léta
z éry kapitalistické, t. j. z doby, kdy rozhodovaly
zájmy jednotlivců, a co není ještě
v žádném souladu s potřebami lidu. Plánovité
hospodářství vyžaduje přestavbu
a přizpůsobení všech složek, které
by jinak rušivě působily v našem životě.
A zde nemůže zůstati stranou ani hospodářství
soukromé, neboť i ono musí býti platným
článkem v celém našem plánovitém
hospodářství.
Chceme-li, aby se rozmnožoval národní důchod
- a to si přeje jistě celý národ -
pak musíme dbát, aby byly pro to vytvořeny
podmínky. Proto je třeba, aby administrativa byla
účelná a neodnímala zbytečně
síly produktivní práci, která jediná
vytváří nové hodnoty a rozmnožuje
tak národní důchod, neboť jen tak dosáhneme
rychlého stoupání životní úrovně
všeho lidu. Nikdo nepochybuje o tom, že i platy soukromých
zaměstnanců jsou namnoze jěšte neuspokojivé,
ale každý si uvědomuje, že je nelze zvyšovat
bez nebezpečí inflace. Soukromí zaměstnanci
ukázali již na mnohých příkladech,
že stojí v čele snah o reorganisaci provozu
a zjednodušení administrativy, neboť dobře
vědí, že je to jediná cesta, která
povede k plnému uplatnění jejich schopností
a k zlepšení jejich existence. Podporujeme plně
tyto snahy v pevném přesvědčení,
že je to nejlepší zárukou pro zdárnou
výstavbu našeho nového hospodářství.
Tyto snahy jsou v souladu s projednávaným rozpočtem,
který svou střízlivostí jasností,
avšak i otevřeností je zárukou pro zdárné
uskutečnění dvouletého plánu.
Tím je také vyjádřeno naše kladné
stanovisko k rozpočtu, a proto budou poslanci komunistické
strany pro tento rozpočet hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Ke kulturní a sociální části
podrobné rozpravy není již nikdo přihlášen.
Rozprava o této části je skončena.
Přistoupíme proto k třetí části
podrobné rozpravy, to jest k části hospodářské,
dopravní a finanční. Tato část
zahrnuje:
ze skupiny I, vlastní státní správa,
kap. 12, Ministerstvo zemědělství - Povereníctvo
pôdohospodárstva a pozemkovej reformy, kap. 13, Ministerstvo
výživy - Povereníctvo výživy a
zásobovania, kap. 14, Ministerstvo průmyslu - Povereníctvo
priemyslu a obchodu, kap. 15. Ministerstvo vnitřního
obchodu, kap. 16, Ministerstvo zahraničního obchodu,
kap. 17, Nejvyšší úřad cenový,
kap. 18, Ministerstvo techniky - Povereníctvo techniky,
kap. 19, Ministerstvo dopravy - Povereníctvo dopravy, kap.
20, Ministerstvo pošt - Povereníctvo pôšt,
kap. 23, Odpočivné a zaopatřovací
platy. kap. 24, Ministerstvo financí Povereníctvo
financií, kap. 25, Všeobecná pokladní
správa, kap. 27, Nejvyšší účetní
kontrolní úřad - Najvyšší
kontrolny dvôr, kap. 28, UNRRA;
ze skupiny II, správa státních podniků,
§ 1, Tabáková režie, § 2, Štátna
mincovňa v Kremnici, § 3, Státní loterie,
§ 4, Československá pošta, § 5, Československé
státní dráhy, § 6, Československé
aerolinie, § 7, Poštovní spořitelna, §
8, Státní lesy a statky, § 9, Státní
pokusné statky výzkumných ústavů
zemědělských, § 19, Štátne
lesy, § 20, Štátne majetky, § 21, Štátne
majetky hospodárskych škôl a výskumných
ústavov polnohospodárskych, § 23, Riaditeľstvo
pre cestovný ruch;
skupinu III, správa státního dluhu,
finanční zákon.
K této části rozpravy jsou přihlášeni
řečníci: pp. posl. inž. Reiman,
Ulrich, Soukup, inž. Jankovcová,
inž. Filo, Zupka, Smrkovský,
Žáčková- Batková,
Tomášek, Holub, dr Kvetko, Jura,
Tichota, Kaďůrek, Smejkal, Holdoš,
Vlach, Jaroš, inž. Herl, Sajal,
inž. Spáčil, inž. dr Ješ,
Hořínek, Doležel, Machačová,
Šulík, Horák, Görner,
Souček, Bartoš, Štěpán,
Lindauer, dr Steiner, Josef Ševčík,
inž. Janáček, Hladký a
Desenský.
Uděluji slovo prvému přihlášenému
řečníku, p. posl. inž. Reimanovi.
Posl. inž. Reiman: Paní a pánové!
Již jen necelé tři týdny nás
dělí od. 1. ledna, kdy nastupujeme do dvou let provádění
a realisace dvouletého hospodářského
plánu. Do dvou let vážného a přece
radostného budování našeho státu,
do dvou let, která mají ukončit obnovu našeho
hospodářství a dokonalou obnovou a částečnou
výstavbou zajistit mírové poměry normálních,
klidných a vývojově jistých let předválečných.
Nechceme se tudíž vrátit a nevrátíme
se již nikdy do normálních klidných
dob, kdy klid představoval bouři krisí a
depresí, bouři sociálních nepokojů
a sociálních otřesů, kdy mír
byl již válkou a budoucnost znamenala nejistotu. Nejistotu
pro každého jedince, pro národy a státy.
Novému politickému a sociálnímu řádu
naší lidové demokracie v oblasti hospodářství
odpovídá soustava vyjádřená
plánem. Lidová demokracie, to je osud lidu v jeho
vlastních rukou. Hlavním předpokladem pro
plánování bylo znárodnění
a demokratisace velikých závodů a podniků
nebo celých složek našeho hospodářství.
Tak se dostaly všechny klíčové výrobní
prostředky, podstatná část peněžnictví
a veškeré smluvní pojišťovnictví
do rukou národa a tak byla vytvořena základna
pro plán. Znárodněné části
našeho hospodářství mohou být
nyní plánovány přímo, zatím
co neznárodněné části musí
být řízeny nepřímo ku prospěchu
pracujících rukou i ducha, ku prospěchu zaměstnanců
i zaměstnavatelů. Sociální jistota
plánování platí stejným dílem
pro miliony pracujících, jako pro statisíce
podnikatelů, obchodníků, řemeslníků,
drobných a středních vlastníků
půdy nebo jiných živností.
Avšak nejen znárodnění samo o sobě,
nýbrž i nová organisace a vnitřní
správa znárodněného sektoru hospodářství
vytváří předpoklady plánování.
Ústřední vedení znárodněného
průmyslu prostřednictvím jednotlivých
ředitelství, ústřední správa
bank a pojišťovací rada s nově připravovanými
organisacemi hospodářské samosprávy,
to jsou orgány a nástroje politiky plánovaného
hospodářství, které zaručují,
že jednak znárodněný sektor bude moci
skutečně pracovat podle plánu a jednak že
znárodněný i neznárodněný
sektor v plánované hospodářství
budou skloubeny v dokonalém souladu. Bez takové
organisace by nebylo plánované hospodářství
možné, protože nejde jen o vypracování
plánu, nejde jen o schválení plánu,
ale jde především o jeho provádění
a kontrolu.