Jen krátce chtěl bych se ještě zmínit
o bolavém problému platových poměrů
zdravotnického personálu. Je to problém nejvýš
aktuální, který musí být rozřešen,
chceme-li míti vůbec naději, že si budeme
moci opatřit dostatečný počet ošetřovatelek,
sociálně zdravotních pracovnic, porodních
asistentek, laboratorních sil a ovšem i lékařů
pro státní správu zdravotní.
Pokud se týče zaměstnanců ústavních,
hlavně ústavních lékařů
a ošetřovatelského personálu, prohlašuji,
že nelze v tomto případu mluvit o porušení
zásady nezvyšování mezd. Jde o to, aby
byla podle běžných směrnic zaplacena
těmto lidem skutečně vykonaná práce.
O nic víc! A ujišťuji vás, že kdyby
ošetřovatelka nebo sekundární lékař
v některé venkovské nemocnici byli placeni
hodinovým platem s příslušnými
sazbami pro práci přes čas a v noci jenom
jako pomocní dělníci, stoupl by jejich plat
velmi často až o 100 % proti dnešnímu.
Stejně je tomu s platy obvodních lékařů.
Každý, kdo je do věci zasvěcen, uzná,
že jsou nemožné, že neodpovídají
zejména požadavkům a úkolům,
které na rozdíl od dřívější
doby staví dnes před tyto lékaře nynější
rozsah preventivních zdravotnických opatření,
jejichž hlavní tíha leží na jejich
bedrech. Ale skutečná pasivní resistence,
ba úporný odpor příslušných
byrokratických činitelů v ministerstvu zdravotnictví
prostě jakékoliv úsilí o nápravu
v tomto směru znemožňuje. Stejně si
počíná toto oddělení ve věci
platového zařazení pracovníků
Státního zdravotního ústavu, kde zřejmě
úmyslně po celé dlouhé měsíce
nevyřizují zařazení lidí, kteří
jim patrně nejsou sympatičtí pro svou politickou
příslušnost. Doufejme, že zdravý
průvan dvouletky pronikne i do těchto síní
v ministerstvu zdravotnictví a že si tam stanoví
pro vyřizování podobných záležitostí
zaměstnanců termíny ve slušných
úřadech obvyklé.
Celá léčebná péče bude
ovšem v době, doufejme snad blízké reorganisována
ze základu uskutečněním prvních
etap národního pojištění. Teprve
toto pojištění učiní léčebnou
péči v dostatečné míře
dostupnou všem vrstvám obyvatelstva. Zejména
na venkově s jistotou můžeme očekávat
mocný vzestup zdravotní úrovně obyvatelstva,
které si dnes prostě nemůže dostatečnou
a hodnotnou léčebnou péči zaplatit.
Budeme dbáti při projednávání
příslušných osnov, aby národní
pojištění bylo skutečnou demokratickou
institucí, aby jeho činnost a jeho zařízení
stála pod přímou kontrolou lidu a aby léčebná
péče jím poskytovaná vlastně
monopolně byla nejvyšší dosažitelné
úrovně.
Ještě k dvěma otázkám chci připomenout
několik slov. Pokud se týče problému
populačního, má v podstatě dva aspekty:
sociální a zdravotnický. Sociální
aspekt lze vyjádřiti zcela stručně
a prostě: Je třeba zabránit, aby narození
onoho čtvrtého resp. pátého dítěte,
které znamená pro nás teprve populační
přírůstek, neznamenalo současně
a nutně jako dnes doslovnou proletarisaci každé
dělnické, úřednické i rolnické
rodiny.
Zdravotnický aspekt, kromě snížení
kojenecké úmrtnosti předpokládá
likvidaci řemeslného potratářství,
jak již zde bylo o tom mluveno. Neboť nemůžeme
sice statisticky přesně si zjišťovat počet
kriminálních potratů u nás je-li to
těch 150.000 ročně nebo jak odborníci
někteří uvádějí, dokonce
300.000 ročně. Rozhodující je, že
v každém případě, a v tom se
shodují všichni, je víc plodů zločinně
vyháněno, nežli jich ženy donosí.
Novelisace § 144 trestního zákona je nevyhnutelná,
chceme-li tomuto zlu učiniti přítrž.
Velkou starost způsobuje všem zdravotnickým,
pedagogickým i bezpečnostním činitelům
vzrůstající alkoholismus. Je na místě,
aby tu nejenom národní výbory využily
do nejzazších možností své široké
pravomoci a postihovaly opilce tvrdě, hlavně veřejným
pranýřováním, ale i poskytnutím
patřičného ošetření ve
vhodných místnostech až do vystřízlivění.
Je také třeba požívání
alkoholických nápojů jako mravně nejnižší
druh požitků zdaniti na nejvyšší
ještě prakticky možnou míru, v každém
případě na několikanásobek
dnešního zdanění, aby se podstatně
snížila dostupnost této neřesti hlavně
pro mládež.
Závěrem bych chtěl jenom říci:
v otázkách zdravotnických rozhoduje se o
něčem významnějším, než
jsou hodnoty majetkové. Rozhoduje se o samotné živé
substanci národa, o tom nejvýznamnějším
a nejpodstatnějším, co člověk
má - o zdraví, o životě! Úroveň
našeho zdravotnictví rozhoduje o tom, zachová-li
se při zdraví, zůstane-li na živu dítě,
matka, pracující občan, o jejichž záchranu
bojuje ve všech svých zařízeních
a složkách preventivních i repressivních.
Možná, že dnes či zítra to bude
někdo z našich či vašich nejbližších,
paní a pánové, o kterého tu půjde.
Proto musíme hlasovat pro tuto kapitolu s vědomím,
že za lidský život, za každý lidský
život, žádná cena není dost veliká.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dávám slovo
dalšímu řečníku, jímž
je pan posl. Urbánek.
Posl. Urbánek: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Vyvésti svůj národ z bídy, utrpení
a hospodářského ochuzení, postaviti
jej mezi nejpřednější státy a
národy, kam nesporně patří svou duchovní
kulturou, svou pílí, sociálním cítěním,
to je úkolem nás všech bez rozdílu stran
a přesvědčení.
V rozpočtu na r. 1947 vidíme snahu zhostiti se tohoto
úkolu se ctí a odpovědností. Zvýšení
rozpočtových cifer vzbudilo v našem občanstvu
zaslouženou a také starostlivou pozornost. V mém
ostravském kraji, kraji průmyslovém, zvláště
v řadách našich dělníků,
úředníků a zaměstnanců
se odpovědně chápe, že tomuto současnému
přechodu do normálnějších a lepších
poměrů bude třeba přinést ještě
mnohou oběť. I prostý člověk
jistě správně domýšlí,
že velké úkoly obnovovací a budovatelské
vyžadují ode všech nejen pracovní výkon,
ale i větší finanční oběti.
Kdybychom ve všech složkách svého národa
zvedli výkon práce aspoň o 50 %, okamžitě
by se to blahodárně objevilo i v našem rozpočtu,
jehož výše by nemusela činit ani 50 miliard.
Kvantum pracovního výkonu zvýší
tedy rozsah našeho národního důchodu,
a to nelze čekati jen od horníků, dělníků,
sedláků a úředníků,
ale i od ostatních složek národa.
Jestliže posuzujeme náš rozpočet, musíme
přihlédnout ke všem skutečnostem chlapsky
a otevřeně. Široké vrstvy našeho
občanstva musí pochopit, že účinky
daňového zatížení zmírňují
výdaje pro účely sociální,
zdravotnické, kulturní, obnovovací, z nichž
mají přímý nebo nepřímý
prospěch právě tyto nejširší
kruhy obyvatelstva. V tom se projevuje lidově-demokratický
ráz naší republiky, jenž proniká
i na pole hospodářské a do státní
politiky finanční, která nepovažuje
rozumně výdaje na sociální a kulturní
účely za pouhá finanční břemena,
nýbrž za nutné úkoly státního
hospodářství. Bude naší velkou
starostí, aby ve vývoji našich státních
rozpočtů i financí znárodněný
sektor našeho hospodářství uplatnil
se zvýšenou měrou, zvýšeným
podílem na státních příjmech.
Znárodnili jsme přes 2000 podniků průmyslových
a potravinářských, bankovních a pojišťovacích,
z nichž bude vybudováno asi 260 národních
podniků, a některé z nich se stanou mohutnými
hospodářskými jednotkami. V rozpočtu
na rok 1947 vykazuje se celkový zisk těchto podniků
jen na 200 milionů Kčs, kterážto částka
se musí bezpodmínečně, a to co nejdříve
zvýšit.
Musí se přikročit ve státním
hospodářství k náležité
úspornosti, a to hlavně ve veřejně
správě, v průmyslu a podnikání.
Technika a mechanizace práce, patřičná
ekonomisace zlevní a zvýší výtěžky
práce a dá možnost přesunu zaměstnanců
do produktivní práce. Odborníci tvrdí,
že důsledným vyřešením této
otázky dalo by se dosíci úspor na 3 až
6 miliard Kčs ročně. Bude třeba hledat
klíč k postupnému zlepšování
našeho finančního hospodářství.
Jako člen technického výboru dovolím
si upozornit, že není doposud u některých
ministerstev jasně vymezena jejich kompetence. Vzniká
tím tříštění agendy, a
to zvláště technické, které v
poslední době dostoupilo závažného
rozsahu. Jsou to jmenovitě ministerstva sociální
péče, zdravotnictví, průmyslu, zemědělství,
dopravy, která se zařídila pro výkony
čistě technické, patřící
výhradně do oboru ministerstva techniky. To způsobuje
různé kompetenční spory a zásahy,
jež již nyní brzdí a mohou nadále
brzditi, nebude-li v této věci zjednána včas
náprava, řádný výkon technické
služby. Tak je příznačné, že
část téže agendy podle zákona
o stavební obnově vede ministerstvo techniky a část
stejného úkonu provádí ministerstvo
sociální péče. Nechci snižovat
zvláštní postavení ministerstva národní
obrany i ministerstva dopravy ve věcech stavebních,
ale nelze to říci o ministerstvech ostatních.
Je škoda, že nebylo dáno ministerstvu techniky
při jeho tvoření vymezení jeho kompetence,
takže nyní se musí s ostatními resorty
o technickou agendu smlouvat. Tím se brzdí výstavba
státu, což se zvláště pociťuje
v krajích válkou postižených. Tyto kraje,
zvláště Opavsko, Krnovsko, čekají
na uplatnění zákona o stavební obnově.
V praxi se však ukázalo, že tento zákon
má některé nedostatky jak po stránce
finanční, tak po stránce administrativní.
S potěšením konstatuji, že ministerstvo
techniky u vědomí nedostatku tohoto zákona
chce v nejbližší době předložiti
osnovu na jeho doplnění. Tyto doplňky musí
odstranit nedostatky zákona a toto opatření
přispěje k urychlené a plynulé výstavbě
poškozených budov a tím k většímu
uspokojení postižených občanů.
U nás na Ostravsku a Opavsku je mnoho dělníků,
úředníků a zaměstnanců,
kteří mají svá obydlí zničena
a peněžní ústavy jim odmítají
úvěr na 3 % s poukazem, že s jednoprocentním
rozdílem úrokovým k úhradě
své agendy nevystačí.
Při velké bytové nouzi budeme se starat,
aby bylo při plánování velkých
průmyslových měst pamatováno na dělnická
sídliště. Umožní se tak soukromá
iniciativa v oboru stavebnickém a bude třeba, aby
při konfiskování půdy v blízkosti
průmyslových měst bylo na tuto potřebu
pamatováno.
Musím zde veřejně pochválit velké
pracovní úsilí tisíců drobných
lidí, kteří svá zničená
obydlí bez finanční pomoci státu opravili,
kteří jsou pro ostatní složky našeho
národa opravdu vzorem. Těm, kteří
mají své domky úplně zničené,
musíme umožnit, aby je mohli za finanční
pomoci státu v rámci zákona o stavební
obnově znovu vybudovat.
Chtěl bych se aspoň několika slovy dotknouti
situace v našem hornictví po stránce finanční.
Pan ministr průmyslu při výročí
znárodnění průmyslu oznámil
veřejnosti výsledky hospodářství
našeho znárodněného průmyslu
za rok 1946, tak jak jsou odhadovány, a tu figuruje náš
báňský průmysl se ztrátou přes
jednu miliardu Kčs. Je to položka zdrcující,
která vyžaduje, abychom se starali ihned o nápravu,
nemá-li náš báňský průmysl
přijít do finanční krise. Tyto nepříznivé
finanční výsledky jsou způsobeny jednak
paušální úpravou cen v říjnu
1945, jednak také nepříznivým výkonem
na hlavu. V říjnu 1945 byly ceny uhlí bez
ohledu na nynější výrobní metody
zvýšeny o 90 % a podle Statistického věstníku
činí nyní index ostravského kamenného
uhlí kusového 229,3 % proti březnu 1939.
Díváme-li se na index ostatních průmyslových
výrobků, vidíme, že index kamenného
uhlí je přesto pod většinou indexů
průmyslových výrobků. Mohu také
konstatovati, že kamenné uhlí u nás
je také levnější než v ostatních
zemích Evropy, mimo Polsko. Deficity báňského
průmyslu vznikají hlavně v revírech
kamenouhelných, z nichž některé menší
revíry trpí také velikými obtížemi
těžebními.
U nás v Ostravě, kde máme nejdůležitější
kamenouhelný revír, dosáhla již těžba
v měsíci srpnu jednoho milionu tun ročně,
na kteréžto výši se udržela i v říjnu.
Menší revíry vykazují jistý pokles,
zvláště v okrajových částech
republiky, který je částečně
zaviněn odchodem Němců, kteří
nemohli býti ještě plně nahrazení.
I když se mluví všeobecně o nedostatku
uhlí, jsme ve srovnání s evropskými
zeměmi ve šťastnější posici.
V západní Evropě se odhaduje uhelné
manko na 17-40 milionů tun, což je dáno nižší
těžbou západních zemí mimo Francii,
podstatným snížením těžby
v Anglii, která nemá přebytku pro vývoz,
a katastrofálně nízkou těžbou
v Porúří.
I když ještě není výkon na hlavu
na potřebné výši, díváme
se s pýchou na naše horníky, kteří
den ze dne zvyšují své výkony. Brzké
uskutečnění nového hornického
pojištění bude jistě spravedlivým
splněním požadavků hornictva, aby horník
po celoživotní těžké práci
byl si jist, že na stáří bude zabezpečen.
Zákon o hornickém pojištění má
ve svém navrhovaném obsahu mnoho nedostatků,
zvláště se dotýkajících
báňských úředníků.
Věřím, že při projednávání
tohoto zákona naskytne se dosti příležitosti,
aby zákon byl doplněn, a to tak, aby vyhověl
všem složkám pracujícím v hornictví.
Chceme dosáhnouti toho, aby do našeho hornictví
se hlásili lidé z vlastní vůle a také
aby naše mládež nalezla zalíbení
v hornické práci. U nás v pohraničí
i při svém těžkém existenčním
postavení zůstal horník věren svému
národu a vlasti a nikdy nezradil. Náš stát
bude se proto starat, aby této spolehlivé složce
národa byly splněny všechny hospodářské
a sociální podmínky šťastného
života.
Do nových poměrů chceme jíti s vědomím,
že naše republika potřebuje to nejzdravější,
nejpoctivější a nejobětavější
úsilí ke zdolání všech potíží.
Musíme se v našem veřejném životě
zbavit všech malicherností, které byly do našeho
života po revoluci vneseny. Běžte do továren,
do šachet, hutí a podniků a ptejte se, jak
se dívá náš drobný pracující
československý člověk na život
kolem sebe, jak tito lidé sledují pozorně
a s pochopením veliký zápas o zachování
měny a stabilitu hospodářských čísel,
který vyžaduje opravdu tvrdých, nepopulárních,
ale nezbytně nutných přechodných opatření.
Kritické hlasy těchto poctivých lidí
nesmějí býti podceňovány a
nesmí jim býti přisuzována stranicko-politická
záměrnost. Proč muselo tisíce odborářů
čekat téměř jeden a půl roku
na prováděcí nařízení
k dekretu o závodních radách, aby mohly býti
provedeny řádné demokratické volby
v našich závodech, odkud vyvěrá celý
náš hospodářský život? A
když toto nařízení přišlo,
nemůže nás ještě plně uspokojit,
ale věříme, že jednou bude mu dána
patřičná demokratická náplň.
Před rokem bylo zde z některých lavic pokřikováno
na mého kolegu Dečiho, také dělnického
poslance, když kritisoval a odůvodňoval v době
pracovního úsilí celého národa
neproduktivnost a zbytečnost závodních milic.
Dnes jsou jeho připomínky plně rehabilitovány
zrušením závodních milic, jejichž
existence uznána na nejvyšších odpovědných
místech za zbytečnou. Kolik lidu, kolik svorného
úsilí, kolik vzájemné pracovní
důvěry a elánu mohlo býti připraveno,
kdyby nebylo rušivých zásahů neodpovědných
a neschopných lidí, kteří zasahovali
do života na závodech a dokonce i do vedení
podniků.
Dnes musíme tmelit všechny složky národa
a všechny složky zaměstnanectva do svorné
odpovědnosti, neboť vidíme, a také dělník
to chápe, že hospodářská čísla
našeho rozpočtu nejsou úměrná
pracovním výkonům. Budou nám proto
vrcholné pracovní výkony příkladem
k dosažení trvalé pracovní výkonnosti.
Naše závody a podniky potřebují, aby
z nich bylo vypuzeno politické stranictví a nastolena
pravá politická soudnost. Dočkali jsme se
radostného sjednocení českých odborů,
jejichž jednotu a nepolitičnost chceme do posledního
dechu bránit. Nedopustíme, aby jich mohl někdo
ve svém záměru zneužívat, neboť
věříme, že jednotná rodina odborářská
přispěje rozhodující měrou
k hospodářskému ozdravění našich
podniků, které svými hospodářskými
výsledky dají nám v příštích
státních rozpočtech možnost pamatovati
ve zvýšené míře na naše
veterány práce-pensisty a na všechny ostatní
sociální úkoly, které bude třeba
ještě postupně splňovat.
Dělnictvo a zaměstnanectvo ostravského kraje,
jehož jsem mluvčím a zástupcem, splnilo
a splňuje do posledního písmene zákon
své lásky a povinnosti k svému národu
a státu. Svou prací se přičiní,
aby číslice příjmů v rozpočtu
na příští rok byly příznivější,
neboť věří, že není pro
člověka světější služby
než sloužit své vlasti, svému národu.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: Uděluji slovo
dalšímu řečníku, kterým
je pan posl. dr Langer.
Posl. dr Langer: Paní a pánové!
Každoročně při projednávání
rozpočtu jsou státní a veřejní
zaměstnanci předmětem vážných
a starostlivých úvah. Náklady na jejich platy
a mzdy jsou nejvyšší položkou rozpočtových
výdajů a pohybují se na samých hranicích
únosnosti. Dalo by se očekávati, že
životní úroveň státních
a veřejných zaměstnanců je proto vysoká.
Ve skutečnosti je však naopak nízká.
V jejich řadách zahnízdila se trvalá
peněžní tíseň. V druhé
polovině měsíce se již většině
z nich nedostává. Nemohou si popřáti
nic z toho, co zvýšená výroba poskytuje.
Vysoká částka, vynaložená na
jejich platy a mzdy, nepřináší ovoce.
Zásady rozpočtové rovnováhy a únosného
hospodaření nedovolují však, aby částka
na platy a mzdy státních a veřejných
zaměstnanců byla snad zvýšena. I tomu,
kdo není vědecky vyškoleným národohospodářem,
je jasno, že další vydání na platy
státních a veřejných zaměstnanců,
aniž by byl národní důchod předem
zvýšen, nemůže býti z dosavadního
důchodu odssáto.
Jsme tudíž postaveni před otázky: jsou
státní a veřejní zaměstnanci
odsouzeni k tomu, aby zůstali trvale v tomto stavu nedostatečného
odměňování své práce,
v tomto stavu trvalé peněžní tísně,
v tomto stavu pověstné státně a veřejnozaměstnanecké
lesklé bídy? Nelze zlepšit jejich nezáviděníhodné
postavení? Nelze dosáhnout toho, aby konečně
jednou již byli zbaveni věčných starostí
o nejzákladnější hmotné potřeby,
nutné k výživě a výchově
jich rodin? Na tyto otázky možno odpověděti.
Postavení státních a veřejných
zaměstnanců může býti trvale
a podstatně zlepšeno. Je však nutno nastoupiti
takovou cestu, která k tomu cíli opravdu může
dovésti. A jaká byla dosavadní cesta, kterou
se nastupovalo při řešení tísnivých
otázek státně a veřejnozaměstnaneckých?
Je to starý, stále opakovaný, ale zato bezúčinný
lék. Peněžní přídavky,
peněžní výpomoci, vyrovnávací
platy atd., jak se všechny ty příštipky
jmenovaly, při čemž i tato t. zv. pomoc přicházela
vždy opožděně, nové a nové
tituly a nové a nové služební a platové
řády, které uspokojovaly několik jedinců,
ale pro celek znamenaly vždy další zhoršení.
Jiných cest nebylo. Režim, který toto dělal,
neměl zájmu, aby státní a veřejní
zaměstnanci byli opravdu dobře placení a
aby, oproštěni od všedních starostí
o rodinu, mohli se stát svobodnými a uvědomělými
občany, kteří by mohli úspěšně
a sebevědomě zasahovat do zákulisních
machinací kapitalistické kuchyně. Měl
naopak zájem, aby je udržoval ve svém područí
právě jejich podřízeným a hmotně
závislým postavením. Nakrmil je zato nepřehledným
množstvím vysokých a honosných titulů
a tím, že zavedl nazírání na
státní a veřejné zaměstnance
podle hesla: komu dal Bůh úřad, tomu dal
i rozum. Dosáhl, čeho chtěl. Státní
a veřejné úřady se odcizily lidu a
byla vytvořena hluboká a do dnešního
dne všude ještě nepřeklenutá propast
ničím neodůvodněné povýšenosti
vůči dělníkům a ostatní
pracující třídě vůbec.
Tak vznikl rozdíl mezi halenou a bílým límečkem,
bylo vytvořeno pochybné výsostné společenské
postavení státních a veřejných
zaměstnanců, ale jejich sociální poměry
naproti tomu se zhoršovaly a zhoršovaly. Platový
zákon z roku 1926 postavil dokonce průměrného
československého státního a veřejného
zaměstnance na nejnižší existenční
úroveň evropskou, a to v době, kdy v celém
světě vrcholila poválečná hospodářská
konjunktura. Zato jsme měli a dodnes máme zachovány
sekční šéfy, vládní rady,
vrchní odborové rady, vrchní rady, koncipienty,
koncipisty, vrchní ředitele, vrchní kontrolory,
vrchní správce, vrchní tajemníky,
vrchní revidenty, asistenty,oficiály, oficianty,
podúředníky, zřízence, plně
a neplně zaměstnané posly a pomocníky
a ve skutečnosti jen hromadu bídy.