Boj proti tuberkulose se stává opět naší
velkou starostí. Pan ministr nemá asi rád
čísla, jinak by přikázal svému
dobře vedenému protituberkulosnímu odboru,
aby jimi bouřil veřejnost. Zas nám umírá
ročně přes 13.000 osob na tuberkulosu, tuberkulosa
dětí je hrozivá a podle odhadu máme
jen v českých zemích 45.000 zdrojů
nákazy. V rozpočtu je na boj proti tuberkulose počítáno
o 37 mil. Kčs více než loni, máme však
pochyby, zdali preliminovaná částka bude
stačit. Bude třeba zjistit všechny zdroje nákazy,
což předpokládá roentgenologický
a klinický průzkum obyvatelstva; bude třeba
léčit hlavně počáteční
formu tuberkulosy a mít dostatečný počet
lůžek jednak v sanatoriích, jednak v nemocnicích.
Nevěřím, že by položka uvedená
v rozpočtu pro tyto účely stačila.
Je skutečně vhodné provésti soustředění
vyléčených tuberkulosních osob v pracovních
osadách. Je mi známo, že ministerstvo zdravotnictví
plánuje zřízení těchto osad
v okrese kralickém, ve Slezsku a na Slovensku. Pozastavuji
se nad tím, proč rozpočtově není
na zřízení těchto osad pamatováno.
Víme, že ministerstvo klade velký důraz
na chirurgické léčení tuberkulosy
a pokládá je za jednu z nejlepších method.
Proč není též rozpočtově
pamatováno na zřizování center chirurgické
léčby tuberkulosy?
Třetím hlavním problémem, který
ohrožuje zdraví národa, je rakovina. Ročně
umírá na tuto chorobu více než 14.000
osob. Rozpočtově je pamatováno na řešení
tohoto problému pouze položkou 1 1/2
mil. Kčs v řádném rozpočtu
a 31 mil. Kčs v rozpočtu UNRRA. Boj proti rakovině
je sice bojem o včasnou diagnosu, ale jak svědčí
víc a více beznadějných případů,
není vždy tento boj úspěšně
vyhrán. Bude se moci ministerstvo zdravotnictví
postarati za preliminovanou částku o léčení
všech forem rakoviny? Je známo, jak drahé je
léčení roentgenem a radiem. Ministerstvo
zdravotnictví nemá k disposici dostatečný
počet roentgenotherapeutických aparátů
a nevím, zdali je bude moci za preliminovanou částku
poříditi.
Pokládáme zajisté všichni zdravotnictví
za jeden z nejdůležitějších státních
úkolů a úroveň zdravotnictví
za měřítko kulturní výše
státu. Dobré zdravotnictví je také
předpokladem zdárného dalšího
vývoje národa i státu a v dané době
předpokladem zdaru dvouletky. To vše tím spíše,
že máme své speciální problémy,
jakými jsou problémy zdravotnické v pohraničí,
problém kojenecké úmrtnosti, problém
zvýšení populace, potírání
tuberkulosy a rakoviny. Proto se mi zdá uvedený
náklad na zdravotnictví ve výši 1.719,380.000
Kčs v poměru k jiným úsekům
státní správy a jiným ministerstvům
v zásadě příliš nízký.
V odborných kruzích se dále právem
poukazuje na to, že z výtěžku UNRRA bylo
na zdravotnictví věnováno percentuálně
daleko méně, než se čekalo a než
by tento úsek potřeboval a zasluhoval. Proto nechť
pan ministr promine, že poznámky k rozpočtu
jeho resortu jsou někde pichlavé. Mají jeho
práci podpořit, nikoliv bořit. I v lidové
republice platí, že v ní má každý
tolik místa a významu, kolik si ho vydobude. Přejeme
si, aby ho zdravotnictví mělo dost, proto kritisujeme.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
kterým je p. posl. dr Bureš.
Posl. dr Bureš: Pane předsedo, paní
a pánové!
Státní rozpočet je zrcadlem, které
často nemilosrdně odhaluje a ukazuje, v jaké
oblasti, v jakém rozsahu a do jaké míry státní
správa plní důležité úkoly
péče o člověka, o zabezpečení
jeho existence, o rozvoj jeho osobnosti. Péče o
zdraví národa je primérním úkolem
státu, neboť občané mohou svůj
stát budovat, své hospodářství
zlepšovat a plodů své práce radostně
užívat, jen budou-li zdraví a vůbec
živí. Je třeba konstatovat s uspokojením,
že budovatelský plán vlády Národní
fronty stanovil v souhlase s tím československému
zdravotnictví řadu velkých úkolů,
zejména plánovité vybudování
a sjednocení široké státem řízené
zdravotní péče se zvláštním
důrazem na péči preventivní.
Toto plánovité a soustavné přebudování
našeho zdravotnictví má zaručit právo
občana na ochranu zdraví ve smyslu vládního
programu. Kromě toho je uloženo ministerstvu zdravotnictví
zdokonaliti péči o matku a dítě, provésti
opatření pro zvýšení populace
a pro zlepšení hygieny na venku.
Ve své podstatě znamenají tyto úkoly
vyřešení problému dostupnosti dokonalé,
na úrovni dnešní lékařské
vědy stojící péče preventivní
a léčebné pro všecky vrstvy obyvatelstva
v městě i na vesnicí, a to úplnou
reorganisací veškerého zdravotnictví,
které tím současně má býti
také zracionalisováno a zhospodárněno.
Prvním krokem k takové reorganisaci, prvním
krokem z toho až neuvěřitelného chaosu,
mnohokolejnosti kompetenčních nejasností
a sporů má být právě zákon
o organisaci a působnosti veřejné zdravotní
správy, jejíž hlavním oborem působnosti
má být zdravotnictví preventivní.
Zásadně je třeba zdůraznit: Právě
proto, že v rámci dvouletého plánu jsou
prostředky investiční pro účely
zdravotnické značně omezené, je třeba
tím více klásti váhu na to, že
za daného stavu věcí celé těžiště
činnosti ministerstva zdravotnictví musí
být v úsilí o racionalisaci, v opatřeních
normativních a organisačních, která
vnesou systém, pořádek a plán do dnešního
liberalistického zmatku v preventivním i represivním
zdravotnictví. Již tím bude lze dosáhnouti
podstatného zvýšení jeho výkonnosti
bez jakéhokoliv dalšího zvýšení
nákladu. Po této stránce se nebudou žádné
překážky hospodářského
rázu stavět v cestu úsilí ministerstva
zdravotnictví. Ministerstvo nemusí mít ani
obavu, že bude muset dělat něco, pro co by
nemělo jinde žádného příkladu.
Není snad třeba připomínat organisaci
zdravotnictví sovětského, ale je možno
si jít pro příklad i do Anglie, která
sahá v organisování státní
zdravotní péče k tomuto radikálnímu
zásahu do liberalistického světa svých
lékařských organisací, jistě
jenom proto, že se dosavadní systém stal naprosto
neudržitelným, neboť není s to zajistit
národu žádoucí ochranu jeho zdraví.
Budiž mi dovoleno ukázati na několika případech,
jak i u nás jsou zdravotnické poměry nadále
neudržitelné a jak úsilí o nápravu
je naléhavé. Především zdravotnictví
preventivní. Jednou z nejdůležitějších
složek je boj proti infekčním chorobám.
Musím tu konstatovat - a každý lékař
mi tyto smutné skutečnosti potvrdí, - že
současný stav je žalostný. Naše
zdravotnické předpisy sice dobře zabezpečují
registraci infekcí, ale méně dobře
už, a já klidně prohlašuji, zcela nedostatečně
zajišťují isolaci nemocných a desinfekci
infikovaného prostředí. Je všeobecně
známou skutečností, že předpisy
v tomto směru se neberou vážně, veřejná
zdravotní správa si nedovede jejich plnění
vynutit a pozbývá tak v očích veřejnosti
veškeré autority. Týká se to jak doby
isolace, tak i, a to platí zejména pro případy
ponechávané doma v ošetřování,
běžného pokračování isolačních
nařízení, jejichž dodržování
se prostě nikdy nekontroluje.
Nejpovážlivější je lehkomyslnost,
s jakou se posuzuje přítomnost infekce ve škole.
Lékařům se stává velmi často,
že při pátrání po zdroji infekce,
na př. spálové epidemii, zjišťují
ve škole děti, které se loupají po právě
prodělané spále, při níž
jen několik dnů ležely nebo dokonce do školy
docházely. Vinou bývá sice někdy indolence
rodičů, někdy také jejich přílišná
horlivost, většinou pak obavy, že dítě
bude umístěno v ústavě a rodiče
budou muset zaplatit náklad na jeho ošetřování
po dobu isolace. Ale hlavním nedostatkem tu je, že
učitelé nejsou instruováni, vzděláváni
a vychováváni v tomto směr, a tak se bohužel
mnohdy právě škola stává hlavním
zdrojem a semeništěm dětských infekcí.
Je naléhavě nutné, aby se ministerstva zdravotnictví
a školství postarala o radikální nápravu
v této věci, a to jak patřičným
instruováním a vzděláváním
učitelstva, tak zejména ovšem co nejprohloubenější
organisaci školního lékařství.
Neboť není nadále možné, aby mohly
do našich škol docházet děti se svrabem,
zavšivené, ba dokonce i s akutními infekcemi,
křečovým kašlem a ovšem také
s otevřenou tuberkulosou.
Je třeba konstatovat, že školním lékařstvím
lze preventivně lékařsky postihnout a vyšetřením
zpracovat lehce celou masu obyvatelstva v určitém
věku, zachránit doslovně tisíce dětí
včasným zjištěním skrytých
a počínajících onemocnění.
S největším zadostiučiněním
jistě je třeba konstatovat uzákonění
povinného očkování proti záškrtu,
které znamená prakticky vítězné
zakončení těžkého boje s touto
vražednou chorobou. Ve věci boje proti tuberkulose
je třeba zdůraznit na prvém místě
zjištění případů, které
se necítí být nemocnými, které
samy spontánně lékaře nevyhledají.
To je hlavní úkol poraden, ne léčení
nemocných, nýbrž vyhledávání
nemocných, zjišťování zdrojů
nákazy, zjišťování počátečních
případů. V tomto směru je třeba
vyvinout hlavní úsilí poraden protituberkulosních,
a to je jejich hlavní smysl. Péče o člověka
nemocného tuberkulosou je záležitostí
příslušného léčebného
ústavu, ambulatória, odborného lékaře.
Před roentgenovým štítem poraden musí
projít bez výjimky všechno obyvatelstvo státu.
To je technicky proveditelné a nutné. Je povinností
ministerstva opatřiti dostatečný počet
aparátů pro snímkování se štítů
a vycvičiti dostatečný počet personálu,
aby tato masová vyšetření obyvatelstva
mohla být provedena co možná v nejkratší
době.
Tisícům lidí se tím dostane včas
odborného léčení. Tisíce lidí
se vyřadí z povolání, kde by byli
zdrojem nákazy, a další tisíce se upozorní
na nebezpečí, kterému vysazují své
okolí. Již to, když nic jiného, bude víc
než dostatečnou náhradou za vynaložený
náklad. Investice k tomuto účelu potřebné
jsou u srovnání s efektem poměrně
nevelké, slučitelné s čísly
dvouletého plánu. Každý den, který
se tu ztrácí nečinností, zabíjí
nevinné oběti zrádné krise infekce.
Odhalené, poznané zlo je už na půl odstraněné.
Je pravda, že všecky zjištěné případy
nebude možno za dnešních poměrů
isolovat v ústavě, i když bude provisorně
využito některých nedostatečně
využitých nemocnic v pohraničí. To však
nikterak nesmí znamenat, aby byla masová vyšetření
všeho obyvatelstva odkládána.
Pokud se týče některých chorob epidemických,
je třeba organisovati epidemiologický průzkum
na podkladě celé sítě odboček
státního zdravotního ústavu, dobře
personálně i materiálně vybavených.
Jinou důležitou složkou preventivního
zdravotnictví je pracovní lékařství.
Jeho účinnost má se už přímo
projevit realisací dvouletého plánu a to
v tom, jak se mu podaří jednak spolupůsobit
ve správném zařazení osob do práce,
přiměřené jejich zdravotnímu
stavu, za druhé snížit úmrtnost a úrazovost
v závodech a konečně za třetí
ozdravět pracovní podmínky. Konstatuji s
politováním, že tento důležitý
obor zdravotnický je stále ještě předmětem
vleklého kompetenčního sporu mezi ministerstvem
soc. péče a ministerstvem zdravotnictví.
Tyto spory vedou pak k dalekosáhlému zásadnímu
porušování principu hospodárnosti, neboť,
jak předložený rozpočet ukazuje, stejně
jako před rokem, i dnes je zařazován potřebný
náklad na týž účel v obou resortech
a tak se celková suma státního rozpočtu
zbytečně zvyšuje. Doufáme, že odstranění
nejenom toho, ale také všech ostatních podobných
kompetenčních sporů stane se jedním
z prvních opatření, podniknutých vládou
k reorganisaci a racionalisaci veřejné správy.
Zvláštní kapitolou preventivního zdravotnictví
je poradenství. Rozpočet ministerstva zdravotnictví
je dokladem, jak velký význam - a právem
- ministerstvo poradenství přiznává,
zvláště v boji proti kojenecké úmrtnosti.
Nemohu se však ubránit dojmu, že zakladatelský
elán nebude sledován přiměřeně
významným úspěchem, pokud nebude předem
stanoveno místo, jaké má poradenství
mít v soustavě našeho zdravotnictví,
dokud nebude přesně určena jeho konkrétní
náplň, dokud nebudou vymezeny jeho úkoly.
Dosud tomu tak není. Dosud je poradenství ve velmi
četných případech jakousi náhražkou
ambulantního léčení. A nic snad nedokazuje
více, jak jsou představy o smyslu a účelu
poraden nejasné i na ministerstvu, než fakt, že
se projektují a budují dokonce poradny pro nemocné,
pro kardiaky, revmatiky, ba i pro pohlavně nemocné.
Bylo by v zájmu racionalisace a pořádku v
našem zdravotnictví, kdyby poradny byly vráceny
bezvýhradně svému původnímu
úkolu, raditi a sloužiti zdraví a pátrati
po skrytých projevech onemocnění. Péči
o nemocné je jedině účelné
ponechat léčebným ústavům a
lékařům. Každé jiné počínání
je jen dalším vnášením zmatků
do stejně již chaotického stavu našeho
zdravotnictví.
Teprve poradenství takto chápané a vymezené
bude moci se věnovat plně svému poslání
- předcházení chorobám. Potom teprve
bude moci podchytiti veškeré obyvatelstvo všech
věkových skupin. Tato úplnost je důležitým
požadavkem preventivního zdravotnictví. A bude
jistě nutno uvažovat při projednávání
osnovy o preventivní poradenské péči,
neměla-li by se návštěva poradny uložit
přímo zákonem. Stejně bude nutno rozhodnouti
o tom - a zdá se, že to bude nevyhnutelné,
budeme-li chtít splnit všechny úkoly preventivního
zdravotnictví ve smyslu vládního programu,
- aby práce v preventivním zdravotnictví
mohla být uložena všem lékařům
bez rozdílu, neboť malý počet obětavých
dobrovolníků by rozhodně na takové
úkoly nestačil.
Znovu zdůrazňuji: Nedejme se klamat a neklamme sami
sebe imposantními čísly o počtu poraden.
Dejme jim jejich pravý obsah a smysl, zvyšme úroveň
lékařské práce v nich - a ta je těžší
než v kurativní medicíně, protože
jde často o zjištění počínajících
stadií nemocí - vyřešme otázku
personálu i povinné návštěvy.
Pak teprve budou moci poradny plnit závažný
úkol, který od nich veřejnost právem
požaduje.
Kromě poraden pro kojence mělo by ministerstvo zdravotnictví
analogickým způsobem organisovat poradenství
gynaekologické. Snad v žádném oboru
lékařství není tolik na místě
pravidelné vyšetřování zdravotního
stavu, jako právě v ženském lékařství.
Kolika tragédiím by se dalo předejít,
kolika ženám by se mohlo včasnými zákroky
vrátit zdraví, kdyby jejich gynaekologické
onemocnění bylo zjištěno včas,
dříve než je ony samy zpozorovaly. Musily by
to býti však skutečné poradny, skutečná
preventivní zařízení a ne nějaké
náhražky za příslušné oddělení
ambulatórií nebo ordinace odborných lékařů.
Zvláště bylo uloženo ministerstvu zdravotnictví
zdokonalit péči o matku a dítě, aby
byla snížena hrozivá a opravdu ostudná
čísla kojenecké úmrtnosti. Zdokonalení
poradenství, jak jsem o něm právě
mluvil, znamená ovšem jenom částečné
řešení celého problému. Nesmíme
totiž zapomínat, že faktorem neméně
významným, ne-li významnějším
v příčinách vysoké kojenecké
úmrtnosti je nedostatek léčebné péče,
nedostupnost kvalitní, včasné pomoci lékaře,
po př. porodní asistentky pro závažnou
část našeho lidu, zejména na venkově
a v pohraničí.
Je to především problém distribuce zdravotnického
personálu, který bohužel nedovedlo ministerstvo
zdravotnictví za 1 1/2 roku vyřešit.
Půl druhého roku po osvobození je ještě
možné, aby pan povereník pre zdravotníctvo
uváděl ve zdravotnickém výboru tak
neuvěřitelný fakt, že na Slovensku jsou
okresy, kde připadá jeden praktický lékař
na 17.000 obyvatel. Tvrdíme, že to je úplná
negace práva občanů tohoto státu na
ochranu zdraví a že jsou to poměry nadále
neudržitelné. Je nutno proto s největším
urychlením předložiti parlamentu osnovu novelisace
zákona o výkonu lékařské prakse,
která by konečně umožnila orgánům
lidové správy zabezpečit pomoc lékaře
spravedlivě a stejnoměrně všemu obyvatelstvu
státu. Jsme si ovšem dobře vědomi toho,
že bude v rámci této osnovy nutno vyřešit
otázku existenčního zabezpečení
lékařů, kteří budou povinní
vykonávati praksi v poloprázdných prostorách
některých pohraničních krajů.
Je to totiž za dnešních poměrů
počet obyvatelstva a nikoli plošný rozsah obvodu,
který rozhoduje o existenčním niveau lékařů.
Bude vůbec třeba, aby v souvislosti se zabezpečením
lékařské pomoci hlavně pro venkovské
obyvatelstvo vyřešila se také otázka
dopravy lékaře k nemocnému. V odlehlých
hornatých krajích se špatnými cestami
přesahují dopravní obtíže a překážky
technické i hospodářské možnosti
lékaře, na kterém ovšem bez ohledu na
to, je-li s to vlastními prostředky návštěvu
provésti, leží celá tíha odpovědnosti
za ošetřovaný případ. Bylo by
na místě, aby v takových oblastech byla odpovědnost
za poskytnutí vhodného dopravního prostředku
přenesena na orgány lidové správy,
aby okresní národní výbory měly
pro tento účel k disposici spolehlivá vozidla
podle potřeby kraje, po případě i
terénní vozy, které by byly s to bezpečně
a rychle dopravit lékaře k nemocnému v kterémkoliv
místě obvodu. Dopravní prostředek
k dopravě lékaře či nemocného
měl by být při nejmenším tak
samozřejmý, jako hasičská stříkačka,
protože jde přece o záchranu lidského
života. Pokud však se týče vlastních
lékařských vozidel, je třeba důsledně
dodržovat zásadu prvního pořadí
v přidělování jak vozů, tak
i pneumatik a pohonných hmot lékařů,
což očividně se dosud neděje.
Z jiných zařízení léčebné
péče je třeba dotknouti se otázky
léčebných ústavů a lázní.
Nechci se zde zabývat programem stavebním, jen bych
chtěl připomenout, že je tu na místě
přidržet se jen přísné objektivních
hledisek zájmu celku a neustupovati v žádném
případě sice dobře míněným,
ale s myšlenkou plánovitého budování
neslučitelným požadavkům některých
regionálních činovníků.
Jedné stránky našeho lázeňského
a nemocničního provozu musím se však
blíže dotknout: je to otázka jejich demokratisace.
Samozřejmě, prvním předpokladem této
demokratisace našeho ústavnictví a lázeňství
je postátnění léčebných
ústavů a znárodnění lázní.
Čekáme netrpělivě, kdy nám
budou předloženy příslušné
osnovy. Ale tím nebude ještě skutečná
demokratisace těchto zařízení bezpečně
zajištěna. Ukazuje nám to praxe v celé
řadě našich léčebných
i lázeňských ústavů, ukazují
nám to ty nesčetné stížnosti
příslušníků pracujícího
lidu, že v těchto ústavech se provádí
stále ještě diskriminace mezi nemocnými
soukromými a pacienty nemocenských pojišťoven
a fondů. Pan ministr zdravotnictví ve svém
exposé ve zdravotnickém výboru řekl
velmi krásnou věc o našich lázních:
že jejich budování bude podřízeno
v první řadě léčebným
požadavkům, že další funkce těchto
lázeňských míst hospodářská,
kulturní, podpora cizineckého ruchu atd. - ustupují
před tímto nejdůležitějším
požadavkem do pozadí. Souhlasíme plně
s tímto stanoviskem. Potom však musíme žádat,
aby se těmto zásadám podřídilo
také vedení těchto zařízení,
aby nemocní příslušníci pracujícího
lidu nebyli pokládáni za obtížnou přítěž
lázeňského provozu, aby nebyli doslovně
vyssáváni rafinovaným systémem zpropitného,
demoralisujícím zaměstnance, kteří
se přece mají především cítit
zdravotnickým personálem.
Největší stížnosti jsou na stravování.
Přiznávám se, že se zrovna stydím,
když musím vyslechnout jako ošetřující
lékař dělníky a úředníky,
kteří se vrátili z nemocnic a lázeňského
léčení a kteří si trpce stěžují,
že tam měli hlad. Pomíjím stížnosti
na kvalitu stravy, ale je všeobecně známou
skutečnost, že strava velmi často neodpovídá
svým množstvím ani potravinovým dávkám,
na které mají nemocní nárok. Týká
se to na př. zpravidla podávaného množství
masa, jehož by v nemocnicích mělo na jednotlivé
porce připadnouti vlastně víc než odpovídá
potravinovým dávkám, protože se vydává
značný počet dietních dávek
bezmasých. Ovoce, čerstvá zelenina jsou vzácnými
výjimkami tam, kde by měly být pravidlem,
protože strava v nemocnici je důležitou součástkou
léčby a v rekonvalescenci je rozhodujícím
faktorem pro rychlé zotavování. Zde není
na místě vymlouvat se na nutnost úspor. Urychlit
uzdravovací proces, vrátit nemocného co nejdřív
k jeho práci, v tom je rozhodující moment
úspornosti v léčebné péči.
Žádáme proto urychlené vypracování
detailních a závazných směrnic pro
stravování ve všech léčebných
a lázeňských ústavech, směrnic,
které by předpisovaly přesné množství,
druh a kvalitu podávaných pokrmů a zajistily
i dostatečné dávky vitamínů
důležitých pro uzdravovací proces. Žádáme,
aby tyto přesné směrnice mohly sloužiti
za příklad stravovacím komisím pacientů
a ovšem i přepadovým revisím orgánů
státní zdravotní správy, Revolučního
odborového hnutí a nemocenských pojišťoven,
aby za jejich nedodržování následovaly
rázné a bezohledné tresty, při čemž
v první řadě odpovědným nemá
býti personál kuchyňský, nýbrž
nadřízený správce nebo ředitel.
Jen tak bude učiněn konec těmto pobuřujícím
poměrům.