Tyto zkušenosti byly a jsou, myslím, dostatečně
trpké, aby každý státní a veřejný
zaměstnanec si mohl uvědomit, že dosud užívané
způsoby nemohou zlepšit jeho postavení a že
je nezbytně nutno nastoupiti novou, zcela odlišnou
cestu. Prvním předpokladem nápravy je však
náležité a jasné uvědomění
si příčin, proč stav, který
nutno zlepšiti, je špatný. Důvodů,
proč lidé vyhledávají a vyhledávali
státní a veřejnou službu a proč
jí dávají přednost před sektorem
výrobním, je několik.
V prvé řadě je to pověstná
státní pense. To je ten oslňující
maják, pod nímž již zahynulo tak mnoho
vynikajících schopností, jakož i mladistvých
snů do budoucnosti. Kvůli pensi, kterou bude pobírat
ve věku, kdy jeho potřeby a potřeby jeho
rodiny jsou minimální, a kterou bude pobírat
jen krátkou část svého života,
je kdekdo ochoten spokojit se po celou dobu své činné
služby, t. j. po převážnou část
svého života i špatným platem.
Další příčina tkví v tom,
že ve státní a veřejné službě
je to jisté. Zde jsme u pramene všech škodlivých
jevů, spojených s dnešním pojetím
definitivy, jako je neodstranitelnost z funkcí a ze služby
vůbec bez ohledu na výkon. Proto je vůbec
možné a je to obvyklým ať je iniciativní
či pasivní, svědomitý či vlažný,
chytrý či tupý, pilný či líný,
každý jede stejným tempem předem stanoveným
na vlnách své státně a veřejnozaměstnanecké
kariéry k vytouženému cíli a často
i účelu - k pensi. Vysoký výkon pracovní
omezuje se proto na vzácné jednotlivce, poněvadž
stejně odměňovaný nižší
výkon dovedl již odejmout chuť k práci
i velmi ctižádostivým dříčům.
Zásada "za málo peněz málo muziky",
vžitá v důsledku špatně honorované
práce, vedla a vede zase k práci, či lépe
řečeno nepráci, podle hesla: Jen abychom
nikde nenarazili, t. j. k šibrování a odmítání
odpovědnosti a tím i k nekonečně zdlouhavému
projednávání jednotlivých případů.
Třetím důvodem je skutečnost, že
služba státních a veřejných zaměstnanců
je za dnešních poměrů vpravdě
povětšině lehčí než služba
v sektoru výrobním. I toto je velmi významný
moment, který přitahuje jako magnet.
Čtvrtý důvod spočívá
v nezdravém povýšeneckém nazírání,
jakoby státně a veřejnozaměstnanecká
služba byla něco víc než jiná služba.
Vzniklo to z neoprávněného a škodlivého
pojetí práv a povinností státních
a veřejných zaměstnanců, kteří
při výkonu své služby často rozhodují
o osudech svých spoluobčanů. Toto nadřaděné
pojetí bylo uměle a úmyslně i zákonnou
cestou živeno, jen aby se vytvořila kasta státních
a veřejných zaměstnanců a aby se nemohla
sblížit s lidem. Takový názor na pracovní
poměr lidské marnivosti sice lichotí, ale
státu škodí a demokracii přímo
ničí.
Může se stát, že můj ne zcela vyčerpávající
výpočet bude nepříznivě posuzován
a že mi bude snad vyčítáno, že
mám špatný poměr k státním
a veřejným zaměstnancům a že
nedoceňuji jejich práci a že ji snižuji.
Jsem však přesvědčen, že takový
názor, který vůbec neodpovídá
skutečnosti, mohou míti pouze ti státní
a veřejní zaměstnanci, kteří
právě by se neradi rozloučili s tím,
co ze státních a veřejných zaměstnanců
tvoří zvláštní kastu a co je
zároveň nejvíce škodlivé jim
samým i ostatním občanům.
Jsem toho názoru, že státní i veřejní
zaměstnanci, jejichž práce jako celku je nesmírně
záslužná, si plně zasluhují,
aby se s nimi mluvilo otevřeně, přímo
a chlapsky, bez lichotek, ale s opravdovým úmyslem
účinně pomoci. Takovou snahou jsem veden.
Proto právě však neváhám hovořit
i o věcech nepopulárních, i o takových,
o kterých se sice mezi zaměstnanci šeptá,
ale jichž hlasité vyslovení je tabu - prý
ze stavovských důvodů. Takové pojetí
je ovšem chybné.
Mezi státními a veřejnými zaměstnanci
je převážná část takových,
kteří mají naprosto kladný poměr
k tepu nové doby, ke všem pokrokovým tendencím,
a kteří jsou naplněni pracovním nadšením
až k sebeobětování. Je jich přemnoho,
kteří by mohli sloužit za vzor pracovitosti
i těm nejpilnějším z výrobního
sektoru. Jejich práce a snaha však je tlumena, často
ubíjena a přečasto znehodnocována
v očích široké veřejnosti malou
částí zaměstnanců, kteří
zneužívají všech možností,
které dosavadní služební a platový
řád státních a veřejných
zaměstnanců poskytuje nepoctivým. Tato malá
část však způsobuje státním
a veřejným zaměstnancům jako celku
nedozírné škody.
Dejte si ruku na srdce a rozhlédněte se kolem! Není
mezi vámi, ve vašem úřadě, ve
vašem oddělení, ve vaší skupině
či dílně kromě poctivých, pilných
a svědomitých dříčů
několik, kteří se práci účinně
vyhýbají, byť by o ní naopak rádi
a hodně mluvili? Neříkali jste si nesčíslněkrát,
že kdyby těch dvou nebo tří z vaší
party deseti tam vůbec nebylo, že byste tohoto úbytku
vůbec nepocítili a že naopak byste byli šťastni,
že se už nemusíte dívat na to, jak tito
nehodní kolegové neprávem na prvního
pobírají služné? Nepocítili někteří
z vás, že váš přednosta je pouhou
figurou, která vám nedovede poradit, ba ani ne věcně
posoudit vaši práci, a nebyli jste pobouřeni,
že právě on má nejvyšší
služné? Nereptali jste, že kolega ten nebo onen
je stále "nemocen", takže jeho práci
musíte za něj dělat, a přece je placen
stejně jako vy, nebo dokonce lépe? Nepobouřilo
vás, když jste zjistili, že ten nebo onen sice
pracuje, ale tak, že vše po něm se musí
opravovat? A že přece není proto hůře
placen než vy? Nepěnila se vám ještě
krev rozhořčením, že dřete za
dva nebo za tři, bez uznání a bez vyšší
odměny jen proto, že ti ostatní jsou neschopni
a nebo neochotni pracovat?
Jakou máte radost, když si vyřizujete na některém
úřadě svou věc a oni vás posílají
od čerta k ďáblu a nikdo ji nevyřídí
konečně? Zůstáváte klidní,
když na pátou urgenci se dovíte, že vaše
spisy se již opět ztratily? Když u přepážky
musíte čekat, poněvadž za přepážkou
se odbývá důležitý soukromý
hovor mezi zaměstnanci anebo se právě svačí?
Když vaše věc nemůže býti
vyřízena, poněvadž pan referent je nemocen
a vrátí se do služby až za týden
či měsíc? Když na svůj dotaz
o nutně potřebné informaci dostanete zcela
chybné odpovědi?
Jistě mi přiznáte, že na tyto skutečnosti
narážíte denně! Doma nebo mezi přáteli
si třeba i postěžujete na neuznalost a na zneužívání
své nadprůměrné píle a svých
schopností tím, že stále více
a více na vás nakládají, kdežto
od ostatních méně výkonných
a schopných že nechtějí nic nebo jen
velmi málo, ale že je platí stejné jako
vás, nebo dokonce více!
A přece to vše trpíte, poněvadž
si myslíte, že to jinak nemůže být.
Proto táhnete dále, dřete znechuceni a nespokojeni,
anebo, což je nejhorší, hledíte se přizpůsobit!
Ale to vše je chybné, nesprávné a škodlivé.
Je třeba, aby si státní a veřejní
zaměstnanci uvědomili, že oni sami to jsou,
kteří sobě samým mohou nejúčinněji
pomoci tím, že se rozhodnou zúčtovat
konečně s dosavadním stavem a upřímně
si umíní zjednat nápravu, která je
možná tím, že co je chybné a se
neosvědčilo, se odstraní jako škodlivé
a že se zavede vše to, co může vésti
k ozdravění poměrů. Je však třeba,
aby každý jednotlivec vssál do sebe toto přesvědčení
a aby mu přešlo do krve.
Naznačím několik zásad, jichž
důsledné provedení je jedině způsobilé
přivésti změnu dnešního nevyhovujícího
stavu a zlepšiti nakonec i hmotné postavení
státních a veřejných zaměstnanců,
aniž ovšem by si tento výčet činil
nárok na označení "zcela vyčerpávající":
Je to především 1. zvýšení
pracovního výkonu těch, kteří
nepodávají alespoň slušný výkon
průměrný. K tomu je musí přinutit
ti, kteří s nimi a vedle nich pracují, ať
již domluvou, pohrdáním či jinak. 2.
Vyvarování se absencí v práci. Netrpte
u svých spolupracovníků ty věčné
"pohřby", "svatby", "zubní
lékaře", "jednání na úřadech"
a ostatní výmluvy na omluvu nedělání.
3. Dělání práce přesné
a konečné a vyvarování se výroby
zmetků, šetření energií a materiálem.
Zakročujte okamžitě proti všem, kteří
proti tomuto hřeší. 4. Urychlení úředního
řízení a expedice spisů, což
je jedním z nejnaléhavějších
požadavků, avšak je závislé na
dalším požadavku, t. j. 5. na provedení
nové organisace práce ve všech úřadech.
Požadavek tento je základní. Bez jeho uskutečnění
nelze provésti restrikci státních a veřejných
zaměstnanců. 6. Přesunutí co nejobsáhlejší
kompetence na každého jednotlivého zaměstnance.
7. Zavedení osobní odpovědnosti každého
jednotlivého zaměstnance. 8. Uzákonění
ručení zaměstnanců za škody,
způsobené nezákonným výkonem
úřední moci. 9. Vybudování
práv a platových poměrů státních
a veřejných zaměstnanců na základě
výkonnosti a odvolatelnosti z vedoucích a funkčních
míst na základě spravedlivého a přiměřeného
honorování práce. 10. Provedení decentralisace
a dekoncentrace veřejné správy, ovšem
tak, aby to neposkytovalo záminku ke zřizování
nových míst ve vysokých platových
stupnicích. 11. Sloučení takových
úřadů, které mají stejnou agendu.
12. Urychlení kompetence mezi jednotlivými ústředními
úřady, znemožnit vícekolejnost agendy.
13. Snížení počtu státních
a veřejných zaměstnanců na míru
skutečně nezbytně nutnou podle zásad,
které umožní, aby ze státní a
veřejné služby byli odsunuti do výrobního
sektoru především ti, kteří neměli
ke své dosavadní práci zcela kladný
poměr a kteří se zpronevěřili
proti národní cti. 14. Další vybudování
a bezpodmínečné udržení jednoty
pracujících na základě Revolučního
odborového hnutí, této nejmohutnější
a nejbezpečnější záruky, že
zájmy veřejných a státních
zaměstnanců budou spolehlivě a odpovědně
bezpečně uhájeny tak, aby přinesly
co největší prospěch nejen jim samým,
ale celé republice.
Je třeba tvrdé práce, zorganisované
podle zcela nových metod, je třeba, aby všichni
do jednoho se této práce ujali. S čím
větší podporou státních a veřejných
zaměstnanců budeme k tomuto cíli spolupracovat,
tím úspěšnější bude
tato práce, tím rychleji povede k cíli, poněvadž
právě jednotliví zaměstnanci nejlépe
znají a vidí, kde jsou a u koho se ukazují
chyby, jež nutno odstraniti. Bude nutno odstraniti rozdíl
v hodnocení práce ve službě státní,
veřejné, v národních podnicích
a ve službě soukromé a konečně
i uvnitř těchto jednotlivých skupin. Bude
nutno rozšířiti kompetenci každého
jednotlivce a zajistit ji přísnými sankcemi
odpovědnosti, odpovědnosti skutečné,
nikoli papírové. Bude nutno odbyrokratisovat úřady
a podniky, zejména pak ministerstva. Bude nutno odstranit
s vedoucích míst zkostnatělé a poťouchlé
brzdiče pokroku a tajné vyznavače starého
řádu. Bude nutno vyřadit všechny méně
výkonné síly. Bude nutno nemilosrdně
odstranit z úřadu ty, kteří pracují
podle zásady: jen abychom nenarazili, a komu dal Bůh
úřad, tomu dal také rozum, a zařadit
je do tvrdé práce, kde budou přece jen nucení
narážet na tvrdý krumpáč nebo
na tvrdou kůrku chleba. Bude nutno odstranit všechny
přebytečné zaměstnance všude
tam, kde je jich více, než je jich nezbytně
třeba, a zařadit je do práce tam, kde je
jich nedostatek. Bude nutno uplatniti novou zásadu mzdové
politiky, že každému pracujícímu
musí býti zajištěna taková mzda,
která by zaručovala slušné existenční
minimum, a vedle toho musí býti odměňovány
vyšší pracovní výkony a práce
kvalifikovaná, důležitá, těžká,
zdraví škodlivá a nebezpečná.
Bude nutno dosáhnouti demokracie a reorganisace veřejné
správy tak, aby byla výkonná a přesná
a aby odpovídala potřebám lidu, který
musí poznat, že úřad je pro něj
a ne on pro úřad. Bude nutno spravedlivě
vyřešit stejný postup stejně kvalifikovaných,
stejně výkonných lidí bez ohledu na
to, zda konají službu u úřadů
výkonných nebo na ředitelstvích nebo
u úřadů ústředních.
Bude třeba dosáhnouti, aby výběr sil
pro ústřední úřady se děl
podle schopností a zkušeností, nikoli, jako
dosud se často děje, že jsou přijímány
síly nejmladší, a tudíž méně
ještě zkušené, jen aby nevadily v postupu
pánům, kteří v ministerstvech již
zdomácněli. Bude třeba znemožnit, aby
v ministerstvech rozhodovali o novém způsobu práce,
o novém duchu a o novém zaměstnání
ti, kteří se staví proti všemu novému
a pokrokovému.
Není to žádné znehodnocování
práce zaměstnanců ústředních
úřadů. Víme velmi dobře, že
je jich tam hezká řádka, kteří
jsou prodchnuti opravdových duchem a upřímnou
snahou po nejlepším výkonu. Víme velmi
dobře, že právě v ústředních
úřadech pracují jednotlivci často
pozdě do noci.
Ale právě tito zaměstnanci sami nejlépe
vědí, že ti, o nichž jsem výše
mluvil, nejvíce brzdí jejich dobrou práci.
Proto je třeba, aby pokrokové živly se spojily
proti zpátečnictví, proti nezdravému
kunktátorství a proti škodlivému - nikoliv
kritickému - konservatismu.
K řešení úkolů nutno ovšem
přistoupit vážně a velmi důkladně
a předem prozkoumat celý problém.
Uvědomme si, co vše předpokládá
snížení počtu státních
a veřejných zaměstnanců. K tomu je
třeba především naprosté objektivnosti
a upřímnosti a dobré vůle všech
těch, kteří budou pravoplatně navrhovat
a rozhodovat, zda k výkonu úkolů jim svěřených
je třeba tolik anebo méně sil. Bude nutno,
aby tito lidé se odpoutali od svých sobeckých
zájmů a aby se otevřeně přiznali,
že právě u nich se vystačí s
menším počtem sil, i když tím snad
sníží důležitost svého místa,
které zastávají, anebo vůbec o své
místo přijdou. Je však zároveň
třeba, aby i podřízení zaměstnanci
hlídali prostřednictvím svých zájmových
organisací každý takový návrh
a rozhodnutí a aby nepřipustili, aby osobní
či stavovské nebo skupinové zájmy
přednostů, vedoucích, jakož i sobecké
zájmy spolupracovníků znemožnily restrikci,
která je jednou z podmínek zlepšení
jejich neutěšených poměrů. Musí
si uvědomit každý jednotlivec, že každá
přebytečná a tudíž nevýkonná
síla rozřeďuje částku, která
může býti věnována na platy a
mzdy tak, že na jednotlivce se dostane o tolik méně,
oč více je přebytečných nevýkonných
sil.
Každé zatajování a neodůvodněné
udržování takové přebytečné
výkonné síly znamená další
znemožnění zlepšit platy veřejných
zaměstnanců.
K účinné restrikci nelze však přistoupit
dříve, dokud není uskutečněna
nová organisace práce ve všech úřadech.
Dokud podle platných předpisů je třeba,
aby na jednom spisu bylo 5 anebo i více podpisů,
dokud při provádění některého
úkolu nutno podle platných předpisů
dodržet tolik a tolik formalit, dokud každý úkol
musí býti podle platných předpisů
přezkoumán tolika a tolika zaměstnanci a
tolika a tolika instancemi, dotud nelze účinně
uskutečnit tolik žádoucí restrikci státních
a veřejných zaměstnanců.
Varuji s tohoto místa s plným vědomím
odpovědnosti před tím, aby se přikročilo
k restrikci státních a veřejných zaměstnanců
ve velkém měřítku dříve,
než budou předem zjednány všechny její
předpoklady.
K těm, které jsem již výše jmenoval,
přistupuje ještě další předpoklad,
aby totiž předem byl do podrobností připraven
plán, kam budou restringovaní zaměstnanci
pracovně přiděleni, a aby tato pracovní
místa byla předem volná. Dnes, kdy se na
př. od pošt a železnic již přeřazují
zaměstnanci do oboru úzkých profilů,
jako je hornictví, sklářství a pod.,
není to problém, poněvadž těchto
odborníků je velký nedostatek. Stane se to
však velmi vážným problémem, jakmile
dojde k převodu ve velikém měřítku,
jak to žádá resoluce rozpočtového
výboru ústavodárného Národního
shromáždění, nejméně 100.000
zaměstnanců. Dnes na př. v důsledku
nepřipravenosti nenalézají umístění
ženy, které se dobrovolně hlásí
do služby. Umístění státních
a veřejných zaměstnanců do výrobního
sektoru je těžký problém, který
nutno dobře uvážiti a předem připravit.
Státní a veřejní zaměstnanci
si plně zasluhují, aby tato ožehavá
otázka byla vyřešena s největšími
ohledy k této tak početně a významné
obci občanů. Při restrikci bude nutno přísně
dbáti, aby měřítko pro restrikci bylo
všade jednotné. Nesmí se stát, aby u
jednoho resortu byla potřeba sil hodnocena mírně
a resortně-stranicky, u druhého však přísně
nebo bezohledně.
Vznáším proto požadavek, aby restrikcí
a všemi s tím souvisícími problémy
se vážně zabývala a aby ji kontrolovala
srovnáním kontrolní a úsporná
parlamentní komise za spolupráce nejvyššího
účetního kontrolního úřadu.
Je třeba bezpodmínečně zajistit jednotný
a nestranný postup. Je třeba tvrdě zasáhnout
všude, i na místech nejvyšších, a
tam právě v prvé řadě. Všichni
si uvědomujeme, že ještě dnes je celá
pravda v tom, že ryba páchne od hlavy a že pod
svícnem bývá tma.
Chceme-li získat pro restrikční akci důvěru
těch, kteří jí budou postižení,
musíme jednat nestranně a podle jednoho měřítka
a musíme začít u sebe. Jedině tak
získáme důvěru zaměstnanců,
že tentokráte se řeší úkol
odpovědně i s opravdovým úmyslem pomoci.
Proto je nutno postarat se také o to, aby bylo odstraněno
vše, co způsobuje, že lidé dávají
přednost službě státní a veřejné.
Proto nutno ve výrobním sektoru upraviti zajištění
pro stáří podle poměrů pensijních,
ke kterémužto účelu nutno urychliti
uskutečnění národního pojištění,
je nutno ústavně-právně zajistit právo
každého na práci, aby odpadl magnet, "že
je to ve státní službě jisté",
je nutno ztížiti práci ve státní
a veřejné službě, a to restrikcí
personálu a reorganisací práce tak, aby již
nebylo tak podstatných rozdílů proti službě
v sektoru výrobním, a hlavně je třeba
zjednat všem schopným příležitost,
aby se mohli náležitě uplatnit také
ve státní a veřejné službě.
Cesta, která vede podle uvedeného k trvalému
zlepšení hmotných a pracovních poměrů
státních a veřejných zaměstnanců,
je věru těžká a zdlouhavá, ale
je to jediná účinná cesta. Ačkoliv
je to cesta únavná, přece vede nejrychleji
k cíli.
Vyzývám všechny státní a veřejné
zaměstnance, aby si jasně uvědomili naprostou
nezbytnost nastoupiti tuto cestu, aby každý ji přijal
za svou a aby se každý přičinil o splnění
všech úkolů, jež ukládá,
bez ohledu na to, že eventuálně on sám
určitým způsobem bude postižen. Vždyť
i když snad on sám nebude moci těžit přímo
z výsledku celé akce, bude tato akce ku přímému
prospěchu třeba jeho dětem a za všech
okolností všem ostatním spoluobčanům,
ježto řeší zároveň nejen
poměry jedné třídy či skupiny
občanů, nýbrž celého národa
tím, že přispívá svým
charakterem ke zvýšení celého národního
důchodu. Je to proto cesta všech bez výjimky.
Vyzývám státní a veřejné
zaměstnance, aby se k uskutečnění
tohoto cíle semkli v jeden nerozborný celek bez
ohledu na politickou, církevní nebo resortní
příslušnost, aby tuto jednotu upevňovali
a aby nepřipustili za žádnou cenu, aby jakoukoliv
záminkou byla rozkládána, rozleptávána
a oslabována, poněvadž pouze v jednotě
je jejich síla a úspěch. Věřím
pevně, že bude-li udržena pevná jednota
státních a veřejných zaměstnanců,
podaří se konečně úspěšně
vyřešit boj trvající desetiletí
- o spravedlivé hodnocení práce státních
a veřejných zaměstnanců, právě
tak jako se i politické Národní frontě
Čechů a Slováků - přes všechny
menší vnitřní nesrovnalosti a půtky
- až dosud vždy podařilo a jistě i v budoucnosti
dále bude dařit udržet jednotu národa
ku prospěchu lidu a republiky. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Přerušuji projednávání pořadu
schůze a sděluji, že se předsednictvo
usneslo, aby se příští schůze
konala dnes v pátek, t. j. dne 13. prosince 1946, o 9.
hodině dopolední
Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu finančního zákona republiky
Československé (tisk 244), kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1947 (tisk 260), a
rozprava o prohlášení ministra financí,
učiněném ve 23. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění
dne 22. listopadu 1946.
Končím schůzi.