Je jasné, že provádění plánovaného
přidělování pracovních sil
je nesporně problémem velmi těžkým
a snad těžším než plánování
výroby, přídělu surovin atd., neboť
jde o člověka, jemuž mají býti
zachovány všechny svobody a zejména právo
na vlastní svobodný život; přesto však
při upřímné, cílevědomé
práci mohou se najíti formy a způsoby, jak
nejlépe tento ožehavý problém mobilisace
pracovních sil vyřešiti.
Zde právě vidíme, jak jednotlivé problémy
sociální politiky se navzájem prolínají
a mezi sebou navzájem souvisí, jak právě
vyřešení správného rozdělení
pracovních sil bylo by podstatně usnadněno
již vyřešeným problémem národního
pojištění, bytové péče,
péče o mládež a dětí,
pracující matku, rozřešením vážné
otázky současných poměrů, v
nichž žijí tělesně vadní,
avšak určitých pracovních úkonů
schopní invalidé, pensisté a důchodci.
A nejen tyto, ale ještě i další úkoly
musíme v zájmu dvouletého plánu úspěšně
zdolati, ať se týkají bytového stavebnictví,
otázky právě dnes tak ožehavé
a neodkladné, či slušného zaopatření
vojenských a válečných poškozenců,
obětí války a fašistické persekuce,
k jejichž určité části právě
z řad dělníků, rolníků
a soukromých zaměstnanců, jakož i samostatně
výdělečných máme dosud nesplněné
závazky, nebo péče o naše reemigranty
a repatrianty, péče o naše zahraniční
krajany, péče o tělesně i mravně
vadnou mládež.
A ještě další sociální otázka,
vyžadující okamžitého zásahu,
stojí před námi. Nemůžeme již
dále trpěti, zatím co na jedné straně
národ napíná všechny své síly
ke zdolání tak gigantických úkolů,
aby na druhé straně nepatrná část
darebáků, sabotérů, lenochů
a darmošlapů okrádala národ o vytvořené
hodnoty a těmito hodnotami šmelinařila, neboť
právě tento mor, který pomalu zase znovu
zachvacuje další jednotlivce, jest právě
na poli sociální péče pociťován
nejbolestněji a nejtíživěji. Bude proto
potřebí vyhověti volání všech
pracovitých, poctivých občanů tohoto
státu a konečně zákonnou cestou s
těmito upíry lidské společnosti definitivně
zúčtovati.
A tu teprve, uvědomujíce si velikost, nutnost a
naléhavost před námi stojících
problémů, s nimiž se musíme stůj
co stůj vypořádati, porozumíme oněm
vysokým číslům, v rozpočtu
sociální péče se jevícím.
Jest ovšem samozřejmé, že jen a jen čísla
tyto zhruba nanesené problémy nevyřeší
a že především bude potřebí
ochotné, obětavé, poctivé a nezáludné
práce všech občanů tohoto státu,
parlamentem a vládou počínajíc a tisíci
drobných pracovníků v dílnách,
na polích a v kancelářích končíc.
A zdůrazňuji, že práce poctivé
a nezáludné, práce, kterou by se splnily
závazky, vyplývající z dvouletého
plánu, a ne práce, která by svědčila,
že v našem novém národním společenství
tvoří se nová vrstva farizeů a zákoníků,
kteří před veřejností slibují
ano, ano a potají osnují a kují plány,
jimiž by samé základy budovatelského
plánu podkopali.
Bude vůbec potřebí zanechati všech záměrných
pletich, obviňování, politického kramaření
a odpoutati se už konečně od způsobů
tak oblíbených za dob první republiky, která
nakonec stala se služkou pro 23 politických stran,
jež místo aby vychovávaly lid k demokratickému,
státotvornému občanství, nedokázaly
nic jiného než rozeštvání celého
národa, aby pak nakonec od tohoto hanebného výsledku
své činnosti utekly a ponechaly opuštěný,
zrazený národ na pospas nejúhlavnějšímu
nepříteli, jehož vražednickým cílům
tak dokonale připravily půdu.
A je pouze jediná zbraň proti tomuto strašnému
nebezpečí, se kterým musíme dotud
počítat, dokud naším sousedem bude 70
milionů nenávistných Němců:
jednotná, pevná, nerozborná Národní
fronta všech poctivých Čechů a Slováků.
A za tuto jednotu musíme jít do boje, do boje na
všech úsecích našeho národního
života.
Přirozeně, že do tohoto boje za lepší
život nepůjdeme, zejména zde na poli sociální
péče, se zbraněmi a metodami, patřícími
nenávratné minulosti, nýbrž musíme
konečně zúčtovati s duchem staré
sociální péče, která tříštila
a tříští veliké dílo lidově
demokratické sociální politiky, jejíž
devisou pro příští doby musí
zůstati požadavek, aby lidé, kteří
po celý svůj život vytvářeli
blahobyt společnosti, nebyli touto společností
odměňován nouzí a strádáním
v době, kdy všechny tvůrčí síly
již vyčerpali.
Ti všichni právě v této historicky významné
době vzhlížejí k nám v očekávání
splnění svých tužeb a na nás
je, abychom, jsouce tímto lidem povoláni vytvořiti
zde nejlepší podmínky budoucího spravedlivějšího
a šťastnějšího života, dokázali,
že starost a péče o pracujícího
člověka není pro nás pouhou frází,
nýbrž že chceme skutky a činy dokázati
své vlastenectví a lásku k národu
a tak připustiti, aby příští
generace při hodnocení naší práce
a pronášení soudu nad námi neshledaly
nás lehkými. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík: Ďalším
rečníkom je paní posl. Kleinerová.
Udeľujem jej slovo.
Posl. Kleinerová: Pane předsedo, paní
a pánové!
Preliminovaná suma 8,602.962.000 Kčs pro ministerstvo
sociální péče znamená 12 procent
celého rozpočtu. To je číslo zavazující
a je nutno, aby se stalo předpokladem skutečně
řádného výkonu sociální
péče. Proto je zapotřebí, aby práce
ministerstva v příštím roce byla naprosto
ekonomická, aby mezi výdaji na provádění
sociální péče a mezi dosaženými
výsledky byl poměr co nejpříznivější.
K tomu je zapotřebí plánu dlouhodobého,
účelově opodstatněného, programově
i methodicky promyšleného. V exposé pana ministra
sociální péče, jak bylo dáno
rozpočtovému výboru, tento plán postrádáme.
Veřejnost i státní správa věnují
sice stále velké částky na provádění
sociální péče všeho druhu, sociální
politikové vedle toho usilují o zlepšení
hospodářských podmínek a o zvýšení
úrovně širokých vrstev, avšak při
skutečném provádění sociální
péče rozhodnuti o tom,komu, a jak mnoho a v jaké
formě se má dostat sociálního opatření,
spočívá ve většině případů
na osobách, které do svého obtížného
působení přinášejí jenom
dobrou vůli a životní zkušenost. Pro řešení
sociálních problémů jednotlivců
i rodin je třeba mnohem více. Špatné
a nesoustavné provádění sociální
péče znamená totiž nejen sociální
pohromu pro člověka nebo rodinu, ale podvrací
především důvěru široké
veřejnosti v lidově spravovanou sociální
péči. A připojuje-li se ještě
k nedostatku odborných vědomostí nedostatek
osobní odpovědnosti, takže sociální
pracovník respektuje více osobní hlediska
nežli zájem veřejnosti, jsou výsledky
sociální péče zvláště
ostře kritisovány. Široká veřejnost
očekává od všech nositelů lidové
sociální správy, že si budou vědomi
především toho, jak důležité
úkoly jim byly svěřeny a jak veliké
obnosy mají spravovati. A hlavně jde o odpovědnost
za spravedlivé provádění svěřených
jim úkolů.
Proto největším úkolem ministerstva
sociální péče je bdíti nad
výchovou nových sociálních pracovníků
s hlediska účelnosti denní praxe. Jen tak
půjdou sociální pracovníci na kořen
sociálních případů, porozumějí
příčinám a nebudou jenom hmotnou pomocí
utvrzovat často rodinu v přesvědčení,
že špatný způsob života a nedostatečná
péče o děti jsou schvalovány bez námitek.
Moderní a pečlivě plánovaná
sociální péče má na starosti
především postavit do samostatného života
osoby, které samy svými silami nestačí
splnit své povinnosti k rodině, ke společnosti,
a umožnit jim, aby své povinnosti plnily v souhlase
se společenským řádem. To jsou základní
požadavky, kladené na ústřední
plán sociální péče celostátní.
A budou-li správně plněny, bude rozpočet
příštích let o mnoho položek menší.
Povinnost, které nemůže být ministerstvo
sociální péče zbaveno, je dozor nad
prováděním zákonů, jejichž
osnovy samo předložilo. Na příklad zákon
o bytové péči. V době popřevratové
slibovalo si naše obyvatelstvo všech vrstev opravdové
změny v bytových poměrech a v distribuci
uvolněných bytů. Způsob, kterým
je dnes spravována sociální péče
bytová, nevede rozhodně k žádoucímu
cíli. Odborníci v bytových otázkách
usoudili, že po vyklizení bytů po Němcích
a zabrání velkého počtu bytů
v pohraničí bytová tíseň nejenom
poleví, ale že zvýšíme úroveň
bydlení. A zatím neodborný způsob
provádění bytové péče
po revoluci staví nás dnes před těžkou
bytovou krisi. Škody, které byly způsobeny
nedostatkem odborných znalostí a nedostatkem odpovědnosti,
jsou nenahraditelné.
Právě tak je tomu se zákonem o pracovní
povinnosti mládeže, který rovněž
vyšel z iniciativy ministerstva sociální péče.
Povinný pedagogický, sociální a zdravotní
dohled nad mládeží, který byl ministerstvu
uložen resolucí v zákoně, není
prováděn. Okupací fysicky oslabená
mládež s těžkými morálními
škodami potřebuje zvlášť pečlivého
dohledu zdravotního i pedagogického. Svízelná
situace v zemědělství rozhodně nebyla
těmito pracovními brigádami mládeže
vyřešena, protože mládež bez dozoru
a bez odpovědných instruktorů nepodala potřebný
výkon. Mravní a zdravotní škody, kterými
v mnohých případech mládež prošla,
rozhodně nejsou v rovnováze s pomocí, kterou
zemědělství přinesla.
Směrnice k zákonu 164/46 Sb. o zařazení
invalidů do práce nebyly také dosud vydány
a tak se stává, že dnes invalidé z koncentračních
táborů a barikád bloudí zoufale po
pracovních úřadech a národních
výborech, není jim dána žádná
pracovní možnost a protože jejich pense jsou
nedostatečné, život stává se
nepřetržitou bídou. A je právě
na ministerstvu soc. péče, aby za těmito
lidmi stálo celou vahou svého úřadu.
Z těchto nedostatečných opatření
totiž vznikají nové sociální
případy, které jsou nejenom nesnází
lidově demokratické republiky, ale také novou
položkou v příštích rozpočtech.
Ministerstvo sociální péče nevyužívá
dostatečně aktivní položky, kterou přispívají
zahraniční organisace sbírkami na naše
sociální úkoly. Nejde jenom o nepatrné
příspěvky. Postižená území
republiky dostala veliké příspěvky
především od American Relief for Czechoslovakia,
t. j. ze sbírek našich krajanů v Americe, od
Mezinárodního červeného kříže
a jiných institucí. Ne dost včasné
a přesné zprávy o rozdělení
sbírek stávají se příčinou
zastavení dalších darů. Přesnost
a dochvilnost v této administrativě má velký
praktický a bezprostřední význam.
Sem patří také otázka rozdělení
výtěžků z akce UNRRA. Částky,
která byla preliminována pro sociální
a zdravotní péči, nebylo, viděno očima
odborníků, správně využito. V
rozpočtu mnoha ministerstev vyskytuje se položka sociální
a zdravotní služby ve značných částkách.
Soustředěním a plánovitým usměrněním
mělo být úhrnné částky
lépe využito. Opatření hodnotných
doplňků ústřední zdravotní
a sociální péče zůstalo by
trvalou pomocí, z níž by mělo užitek
několik generací a ne, jak se to dnes stalo. Roztříštěním
celkové částky z výtěžku
UNRRA nastávají nejenom kompetenční
spory o sociální a zdravotní úkoly
jednotlivých ministerstvech, ale chybějí
věci, kterých je velmi třeba. Na potřebné
vybavení klinik nezbytným zdravotním zařízením
- přístroje na narkosu, transfusní aparáty,
protézová péče - nebylo vůbec
pamatováno, ačkoliv je to základní
otázka naší dnešní zdravotní
a sociální služby. (Předsednictví
převzal místopředseda Petr.)
Ministerstvo sociální péče stojí
před nejtěžším úkolem: bude
vybavovat dvouletý plán pracovními silami.
Otázka ženského nasazení do produktivní
práce není dosud plně rozřešena.
A tu bych chtěla především poukázat
na to, aby ministerstvo nezapomnělo nic, co by mohlo poškodit
za těchto nových podmínek rodinu. Rozbitá
rodina znamená nové problémy v hledání
úhrady na sociální řešení
otázek z toho vznikajících. A naopak musíme
dát ministerstvu všechny prostředky a klást
především váhu na to, že základem
a nejlepší formou péče o dítě
a dospívající mládež je péče
rodinná. Mnohým se toto tvrzení bude zdát
staromódní a neodpovídající
dnešním poměrům. A těm bych pak
chtěla říci, že na Světovém
kongresu mládeže, který se před několika
týdny konal v Londýně a kterého se
zúčastnilo mezi nejlepšími experty světa
i 20 delegátů ze sovětského Ruska,
to by a právě zástupkyně Sovětského
svazu, která obhajovala k velkému překvapení
přítomných zástupců význam
rodiny. Když po jejím projevu došlo k debatě
a zástupci ostatních zemí se netajili překvapením
nad výroky sovětské delegátky, tato
znovu zdůraznila, že v této zásadní
otázce došli v Sovětském svazu stejně
jako v zemích jiných ke konečnému
závěru, že základem a východiskem
sociálního pokroku je a zůstává
rodina. Proto je nutno všechno poskytnout, co slouží
k zakládání rodin a jejich upevňování.
Tady je iniciativa ministerstva sociální péče
zvlášť na místě. Populační
komise, organisovaná při ministerstvu sociální
péče nebo při ministerstvu zdravotnictví,
nepomůže. Je nutno dokázat čin. To znamená
daňové úlevy pro rodiny s početnými
dětmi, ohledy při přidělování
bytů, půjčky mladým manželstvím
a umožnění opravdového mateřského
štěstí. Jen tak jsme schopni vyrovnat hrozivou
číslici mezi úmrtím a narozením
v našem státě a dát potřebné
základy rodinnému životu. Pilířem
státu je mravná a zdravá rodina a tímto
pilířem si nedáme za žádných
okolností pohnout, nechceme-li dojít ještě
k horším koncům, nežli o kterých
mluvil můj klubovní kolega dr Kácl.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: Uděluji slovo
dalšímu řečníku, jímž
je pí posl. Jungwirthová.
Posl. Jungwirthová: Dámy a pánové.
Dovolte mi nejprve několik slov k celkové činnosti
ministerstva zdravotnictví. Nevybudovali jsme ani za prvé
republiky velkou tradici tohoto ministerstva. Ani tehdy nedovedli
jeho správcové soustředit na otázky
svého resortu tu pozornost naší veřejnosti,
které si zaslouží. Zdá se, že v
této nepříliš průbojné
a nepříliš iniciativní tradici chceme
pokračovat i v obnoveném státě. Skutečně
jsme od května loňského roku málo
slyšeli o činnosti tohoto ministerstva. Zatím
co jiné resorty si dovedly získat pozornost a sympatie
svou aktivností a namnoze revolučními zásahy
do národního a hospodářského
života, bylo kolem ministerstva zdravotnictví ticho,
takové nějaké spokojené nebo ustrašené
ticho, je aby se ničím zbytečně a
bez donucení nepohnulo. Kolik jsme při tom propásli,
bylo vidět na př. při projednávání
otázky Podolského sanatoria. Zde jsme o myšlenku
vyvlastnění musili bojovat a soukromý zájem
použil všech cest a cestiček, aby nás
od toho odvrátil. Více iniciativy v době
revolučního kvasu mohlo nám přivést
více prostředků k provádění
skutečně velkorysé zdravotnické péče.
Nechceme rekriminovat, chceme jen podtrhnout, co platí
i dnes: ministerstvo zdravotnictví by mohlo být
jedním z nejdůležitějších
našich resortů, kdyby využilo všech šancí,
jež jsou mu k disposici. Komu jinému jsou - nebo mají
být - lépe známy v číslech
a diagramech škody, které na tělesném
i duševním zdraví národa napáchala
válka a okupace?
Ministerstvo zdravotnictví by to mělo být,
které fakty, slovy, tiskem, rozhlasem mělo burcovat
celou naši veřejnost i nás poslance, abychom
otázce národního zdraví věnovali
svrchovanou a účinnou pozornost. Ministr zdravotnictví
má plné právo, aby byl ministrem takřka
obávaným, ministrem, který upozorňuje,
zapřísahá a vyhrožuje, že podkopeme
pracovní schopnost národa teď a ohrozíme
jeho vývoj do budoucna, nebudeme-li dbát jeho hlasu.
Nic takového se neděje a naše veřejnost
a naši poslanci mohou proto klidně dále podřimovat
v lhostejném klidu, ministerstvo zdravotnictví je
rušit nebude.
Odborníci se dlouho dohadovali, pracuje-li se v ministerstvu
zdravotnictví vůbec podle nějakého
plánu. Od vyjití 9. čísla Zdravotnické
revue učinili alespoň tu příjemnou
zkušenost, že nějaký plán zde je,
že je upotřebitelný, i když není
průbojný. Heslo o dvouletce zalehlo tedy i do tichého
paláce ve Sněmovní ulici.
Celkovou činnost ministerstva zdravotnictví podrobil
důkladné a odborné kritice můj klubovní
kolega dr Bláha ve zdravotnickém výboru
sněmovny při rozboru exposé p. ministra.
Já jako laik se v krátké lhůtě
mohu dotknout jen některých problémů
v souvislostí s rozpočtem.
Boj proti kojenecké úmrtnosti a otázky populační.
Plakáty na nárožích by měly vykřikovat
její vysoká čísla, novináři
by je měli zásluhou ministerstva zdravotnictví
znát zpaměti, dobrá a užitečná
práce, která se koná v propagaci správné
výživy kojenců, by měla býti
náležitě popularisována, o naší
malé porodnosti by se mělo psát a mluvit,
a nikoliv aby se celá činnost a propagace schovávala
jen do poraden pro matky a děti a do brožurek, které
se nedostanou na knihkupecký trh a které mimo tento
okruh nikdo nezná. Proč ministerstvo zdravotnictví
nevyvolá hotovou kampaň pro další zřizování
kojeneckých oddělení při nemocnicích,
proč neřekne, že máme v Praze jen jediný
ústav pro nedonošené děti, jichž
se dnes následkem válečného oslabení
matek rodí hrozivé procento a jež musí
být zachraňovány? Proč nezainteresuje
celou veřejnost pro zřizování kojeneckých
ústavů, které vedle jiného pečují
o správnou výživu kojenců? Potom by
se nemohlo dostat do rozpočtu na tak důležité
úkoly pouze 6 milionů. Pan ministr by nás
měl všechny obvinit za to, že na poradny pro
matky a děti dostává jen 27 mil. Kčs.
Překvapuje dále, vzato namátkou, nízký
propočet nákladů na jednotlivé úseky
v ochraně zdraví při preventivní a
zdravotní péči o mládež, na př.
náklady na populační a eugenická opatření
200.000 Kčs pro zemí Českou. Rovněž
náklady na udržování poraden pro duševní
zdraví dětí ve výší 180
tisíc Kčs pro moderní propagaci mentální
hygieny právě v dětském věku
jsou nesmírně nízké. Ve skupině
ochrany zdraví zvláště výdaj
na podporu obcím na ochranu rodiček v částce
100.000 Kčs je příliš nízký
a opět nesvědčí o zvláštním
porozumění pro populační otázku,
hlavně pro problém natální úmrtnosti.
Máme katastrofální nedostatek zdravotnického
personálu, také nedostatek dětských
lékařů, což jistě přispívá
k vysokým číslům kojenecké
a dětské úmrtnosti a vede k nervositě
a krajní přepracovanosti v léčebných
ústavech vůbec. Ani zde nemůžeme ministerstvo
zdravotnictví ušetřit výtky, že
neučinilo vše, aby se povolání ošetřovatelské
stalo přitažlivým a rentabilním. Dovedla-li
najít různá odvětví průmyslu,
na př. textil, moderní a nové cesty, jak
získat pracovníky a přilákat pracovní
dorost, mělo a musí to učiniti i ministerstvo
zdravotnictví. Dále jen detail o lékařích
vůbec: Pro zabezpečení zdravotní služby
v pohraničí není dosud zákonného
podkladu k tomu, aby zemské národní výbory
mohly překládat praktické a odborné
lékaře do pohraničí podle místní
potřeby. Ministerstvo zdravotnictví se nepostaralo
o to, aby pro lékaře v pohraničí byly
reservovány byty a ordinace po odsunutých německých
lékařích.