Jestliže jsme se již rozhodli na revoluci položených
základech postaviti novou a lepší budovu našeho
státu, svými formami socialisticky tvořivému
pojímání života odpovídající,
pak je na bíle dni, že nebudeme a nemůžeme
každou její část stavěti jiným,
snad dokonce starým, přežitým slohem,
nýbrž že vytvoříme jednolitý,
nedílný celek, v němž i sociální
péče nalezne své souladné umístění,
které bylo určeno již 5. května 1945.
A tak jako ve všech oblastech lidské tvorby se dosavadní
bezplánovitost a roztříštěnost
nahrazuje plánovitým vedením, racionalisací
a ekonomisací v souhlase s obecnými směrnicemi
dnešního vývoje, tak také v oboru sociální
politiky musíme bezpodmínečně v zájmu
celého národa konečně přikročiti
k praktickému provádění oněch
postulátů, jež měli na mysli tvůrci
programu Národní fronty Čechů a Slováků.
Pracující člověk právem očekává,
že stát a lidská společnost splní
právě dnes své dlouholeté závazky
a že splní vrchovatou měrou vše, co otázce
sociální dosud dluhuje. A my, srovnávajíce
navzájem hospodářské poměry,
jichž země osvobozené Evropy od skončení
poslední - jak pevně všichni doufáme
- světové války dosáhly, jsme povinní
přiznati, že náš pracující
člověk podal nesčetné důkazy
svého kladného postoje vůči novému
státu a společnosti, na jejímž lepším
a spravedlivějším uspořádání
chce se dále svým budovatelským úsilím
podíleti, a že tudíž toto právo
mu právem přísluší.
A zárukou této radostné a činorodé
účasti všeho lidu na výstavbě
státu musí býti takové uspořádání
sociálních a hospodářských
poměrů, aby nebylo práv bez povinností
a povinností bez práv, aby povinnosti a práva
byly spravedlivě rozděleny a aby se tak vytvořilo
vědomí právní a sociální
jistoty a spravedlnosti. Dosáhneme toho tím spíše,
čím dříve vytvoříme
zásadu, aby náš průmysl, zemědělství,
živnosti, řemesla, doprava, distribuce, naše
mezinárodní hospodářské styky,
veřejná správa, zdravotnictví, kultura
a ostatní složky dávaly největší
možné výsledky své činnosti ve
prospěch celého národa, a ovšem, budeme-li
usilovati ze všech sil o to, aby každý příslušník
národa k výsledkům tohoto společného
úsilí mohl přispět co nejvíce
a aby také k němu přispět musil. Jsme
si při tom vědomi, že na výsledky tohoto
pracovního úsilí mají především
nárok ti, kteří se o ně nejvíce
přičinili, a to jsou dělníci, rolníci,
pracující inteligence a živnostníci,
pokud jejich zájmem a cílem je cíl a zájem
naší lidové demokracie a pokud mu věnují
všechnu svou práci a všechny své schopnosti.
Nesmíme ovšem dovolit, aby lidská práce
byla předmětem vykořisťování,
ale naopak, aby byla považována za hlavní nástroj
budování státu a šťastnější
budoucnosti národa. Takováto práce bude pak
chráněna do nejkrajnějších důsledků.
Pracovníci musí míti záruku naprosto
bezpečného, zdravého a radostného
prostředí, musí míti nárok
na oddych po práci podle namáhavosti, nebezpečí,
odpovědnosti a zdravotních podmínek.
Odměna za práci musí býti odvozena
jedině z hodnoty práce, kterou pracovník
společnosti odevzdává, a zjištění
této hodnoty musí býti podloženo hodnocením
práce s přihlédnutím k její
namáhavosti, nebezpečnosti, obtížnosti
a odpovědnosti. Podle těchto zásad musíme
posuzovat práci jak tělesnou, tak duševní,
práci jak veřejných, tak soukromých
zaměstnanců. Každému nechť se dostane
podle jeho zásluh. Každý nechť je účasten
z důvodů populační politiky a spravedlivého
nároku sociálního na doplňku mzdy
ve formě příspěvku na děti,
který se bude zvyšovat každým dalším
dítětem.
Jsme si ovšem vědomi, že mzdové a platové
otázky jsou nedílnou součástí
politiky cenové, protože není rozhodující,
kolik kdo za svou práci dostane v penězích,
nýbrž kolik si za ni může obstarat statků.
Víme také, že budujeme svůj stát
a své hospodářství znovu a že
musíme zatím část své práce
věnovat výrobě strojů, budování
továren, výrobních a dopravních prostředků,
a proto jsme také povinni zvyšovat výkon a
dosáhnout takového stupně výroby,
aby odpovídala spotřebě. Při tom však
nelze déle trpěti, aby oběti nezbytné
k hospodářskému budování státu
byly přenášeny jen na široké pracující
vrstvy, jak tomu bylo dříve, nýbrž aby
byly spravedlivě rozdělovány podle hospodářské
únosnosti. Především musíme odstraniti
změť zastaralých, době neodpovídajících
předpisů pracovního práva a vytvořiti
novou soustavu právnických předpisů
a zejména nový kodex práce. Musíme
zabezpečit, aby každý, kdo pracuje, dělník,
rolník, živnostník, veřejný i
soukromý zaměstnanec, jejich rodiny, ženy a
matky pracující v domácnosti, mohli své
volné chvíle užít opravdu radostně,
a dát jim příležitost k osvěžení
a nabytí nových sil, ku kterémuž účelu
mají sloužiti lázně, ozdravovny, zotavovny
a letoviska. Takováto rekreace budiž potom prováděna
společně pro všechny pracovníky, aby
bylo možno vytvořiti vhodné prostředí
ke sblížení a solidaritě celého
národa, zejména pokud se týká mládeže
dělnické, učňovské, zemědělské,
studentské a úřednické.
Nutno usilovati všemi prostředky a cestami, aby co
nejdříve byla provedena reorganisace veškeré
zdravotní péče a tak zabezpečeno zdraví
národa. Zvláštní zřetel musí
býti věnován ochraně zdraví
při práci, oddechu po práci, pracovní
hygieně, péči o těhotné, péči
o matku a dítě, o školní a učňovskou
mládež, hygieně bydlení a hygieně
lidské výživy. Nemenší pozornost
zasluhuje zdravotně-sociální osvětová
práce, aby široké lidové vrstvy mohly
se činně zúčastniti masového
boje proti nemocem a sociálním chorobám.
Životnost a síla národa je podmíněna
nejenom hmotným bohatstvím, civilisací a
kulturou, ale především rozvíjející
se populací a sociální vyspělostí.
A početní vzrůst národa bude samozřejmým
důsledkem splnění našich sociálních
cílů. Jenom tak budou vytvořeny nejlepší
předpoklady pro zakládání rodin a
pro zvýšení počtu dětí.
Pak se nemusíme strachovat ani o budoucnost svoji, ani
svých dětí, svého národa.
Je ovšem a bude nejvýš žádoucí
provádět důslednou výchovu k rodičovství,
kterýžto důležitý moment je dosud
stále opomíjen. V péči o děti
a o dorost nesmíme rozlišovat, o koho jde, a proto
voláme po zrovnoprávnění dětí
nemanželských s dětmi manželskými.
V nejkratší době budeme nuceni přikročiti
vůbec k přebudování péče
o děti bez rodičů a dětí, o
něž se rodiče nemohou starat. Dětem,
které nemají vlastní rodiny, musíme
zaručit stejně šťastné mládí
jako dětem ostatním tak, aby slovo sirotek neznamenalo
všeobecné zhoršení životní
situace a nebylo kletbou dítěte. Celé prostředí,
ve kterém mládež žije, učí
se a pracuje, musí být radostné a odpovídat
všem požadavkům moderní péče.
Proto musíme budovat rozsáhlou síť hřišť
a škol v přírodě, provádět
časté zdravotní prohlídky školní
a učňovské mládeže a zavést
povinné zdravotní kartotéky. Válka
velmi těžce postihla naši mládež.
Jednak podlomila její fysické zdraví a jednak
narušila její morálku. Více než
sedmiletá podvýživa způsobila, že
československá mládež je ohrožena
tuberkulosou, takže cifry zde zjištěné
podávají strašlivý obraz. Tuberkulosní
nákaza zachvacuje 46 až 57 procent veškeré
mládeže ve věku do 18 let. Zejména vysoké
procento je u mládeže 12 a 14leté. Je to pochopitelné,
protože po šest let německé okupace neměla
naše mládež mléka, tuků, bílkovin
a vitamínů. Ovoce téměř vůbec
nebylo. A podobná situace je i pokud se týká
křivice. Morální vědomí československé
mládeže bylo podlomeno Mnichovem, kdy brutální
násilí zvítězilo nad právem
a spravedlností. Ve školách byla české
mládeži vnucována němčina, musela
na úkor svého vzdělání sbírat
starý papír, kosti a jiné odpadky pro válečný
průmysl. Rodiny byly rozvráceny buď žalářováním
nebo nucenou prací v Německu a dokonce děti
byly i vězněny v koncentračních táborech.
A zde bych chtěl pana posl. Lesáka zdvořile
upozornit, že výtky, které zde adresoval ministru
sociální péče právě
dnes, bývaly by byly mnohem lépe na místě
za první republiky, kdy také jeho strana byla stranou
vládní a kdy celý rozpočet státní
nedosahoval ani výše letošního rozpočtu
ministerstva sociální péče v době,
kdy je komunistická strana stranou vládní.
Tehdy v době tak zv. "sociální péče
desetikorunových žebračenek", nezaměstnanosti,
persekuce dělníků, jak rádi bychom
bývali tehdy slyšeli tato dnešní plamenná
slova národně socialistických řečníků,
bohužel zase jen a jen řečníků.
Zde je veliký úkol rehabilitace, před kterým
stojí nový československý stát.
A zde už jen s dobrovolnou charitativní péčí
nevystačíme. To je nám zjevné. Budeme
muset veškerou sociální péči
zveřejnit postavit na modernější a účelnější
základnu. To také vidíme z většiny
našich sociálních institucí, zejména
venkovských, na jejich nedostatečném rozvrstvení,
nevyhovujícím zařízení a vybavení
a hlavně na jejich finančních obtížích,
s nimiž stále a stále musí zápasit.
V našem novém státě, ve světě
práce, cílevědomého, tvůrčího
a budovatelského života nemohou již míti
místo dobročinné dýchánkové
kroužky, poskytující problematickou pomoc a
péči nikoliv z přesvědčení
o potřebnosti účinné sociální
péče, nikoliv z poctivého přání
prospěti potřebným, ale spíše
z touhy po okázalém, maloměšťáckým
snobismem zavánějícím společenském
dekoru. A právě z řad těchto lidí
ozývají se neustále námitky proti
zveřejnění sociální péče
a ne z řad těch, kteří poctivě,
třebaže dobrovolně pracují, aby vychovali
i z dětí opuštěných lidi zdravé,
odolně, samostatné a svobodné. Těmto
lidem ani zveřejněná sociální
péče nemůže být a nebude překážkou
v jejich dobrovolné práci.
Teprve ve veřejné sociální péči
můžeme dát mládeži a pracujícím
lidem to, čím může býti jejich
život podstatně zlepšen. Pak můžeme
přikročiti k vybudování domovů
mladých, středisek pro kulturní činnost,
míst oddechu po práci, vzdělávacích
institucí, v nichž můžeme mladým
lidem dát praktické a teoretické vzdělání
podle jejich schopností a hospodářské
potřeby.
Zejména ženské mládeži musíme
dát všechny předpoklady a příležitosti
k uplatnění ve všech oborech práce jak
manuální, tak duševní, s přihlédnutím
k jejímu budoucímu postavení ženy, matky
a vychovatelky dětí. Tuto její funkci musíme
usnadniti a ulehčiti již dnes budováním
nejhustší sítě jeslí, mateřských
školek, dětských družin a útulen.
Všechna zákonná opatření i všeobecný
pokrok měly by směřovati k tomu, aby žena
bez obtíží a velikých obětí
mohla sloučiti poslání matky s posláním
pracující ženy, neboť lidově demokratický
stát má povinnost zajistit všem svým
příslušníkům právo na
práci a ovšem také zabezpečiti je zdravotně
a hospodářsky zejména v dobách, kdy
z důvodů na nich nezávislých pracovati
nemohou a ztrácejí pracovní výdělek,
hlavní to nebo dokonce jediný zdroj svých
příjmů. Mají proto všichni pracující
členové národa nárok na to, aby byli
zajištěni proti následkům nemoci, mateřství,
úrazu, invalidity, stáří a úmrtí
a aby pojištění poskytovalo všem stejné
dávky, a to takové, které by v podstatě
odčinily nebo nahradily škody vzniklé jim na
zdraví a výdělku. Naše dosavadní
sociální pojištění těmto
požadavkům zdaleka neodpovídá. Jest
omezeno na dělníky, soukromé a veřejné
zaměstnance a poskytuje dávky, které po žádné
stránce nevyhovují. Jest organisačně
roztříštěno a proto příliš
drahé a složité. Proto je musíme s největším
urychlením přebudovati na pojištění
národní, které bude rozšířeno
také na zemědělce, řemeslníky,
obchodníky, příslušníky svobodných
povolání, na studenty a ženy spolupracující
v zemědělství. Při rozšíření
pojištění na tyto stavy nutno pamatovati na
potřebné a nezaopatřené zemědělce
a živnostníky, jakož i vdovy a sirotky po nich,
zrovna tak jako na ty velmi početné skupiny dělníků
a zaměstnanců, kteří pro své
stáří nemohli býti účastni
alespoň těch skromných výhod, které
dosud sociální pojištění poskytuje.
Je samozřejmým požadavkem, že organisace
národního pojištění musí
býti v celé Československé republice
jednotná s jediným nositelem pro veškerá
odvětví jak krátkodobého, tak dlouhodobého
pojištění. Při tom musí organisace
národního pojištění odpovídati
jak potřebám a zájmům státu,
který se v hospodářském ohledu tak
významně a v budoucnu ještě významněji
bude na něm podíleti, tak také zájmům
pracujících vrstev. Jeho správa musí
býti co nejúčelnější a
nejhospodárnější, vedená volenými
zástupci pracujících, aby tak národní
pojištění bylo co nejvíce přiblíženo
lidu, jemuž má sloužit.
Nesmí ovšem a také nebude sloužiti zájmům
jiným, ať už stavovským či politickým.
Nutno proto odmítnouti všechny podobné snahy,
které i v poslední době se projevily ve formě
různých agitačních návrhů,
návrhů neukazujících ty nejlepší
a daným poměrům odpovídající
cesty k řešení tak vážného
úkolu, nýbrž směřující
jen a jen k vytloukání politického kapitálu
a znervosňování pracujících
vrstev. Nelze přece pokračovati dále v oné
krátkozraké politice příštipkaření,
s níž zejména v oboru sociálního
pojištění a sociální péče
vůbec máme tak neblahé zkušenosti. Jsme
si v tomto ohledu plně vědomi své odpovědnosti
vůči pracujícím vrstvám a vítáme,
že ministerstvo sociální péče
také plně chápe neodkladnost řešení
celé sociálně-pojišťovací
otázky, jak zřejmo z položek předloženého
rozpočtu, určených na přípravné
práce k jeho vybudování, jakož i k jeho
provádění, a to tak, že v prvé
etapě bude provedeno vybudování jednotného
organisačního celku, v etapě druhé
bude sjednoceno pojištění nemocenské
a v etapě třetí pak vybuduje se jednotné
důchodové pojištění jež
zajistí všem zúčastněným
v podstatě onu životní úroveň,
jíž dosáhli ve svém aktivním
povolání.
Zdůrazňujeme, že k této realisaci musíme
nezbytně přikročiti co nejdříve.
Je to jeden z kardinálních požadavků
všeho pracujícího lidu bez rozdílu stavů
s my všichni se s tímto problémem setkáváme
všude tam, kde přicházíme ve styk s
pracujícím člověkem. Musíme
si býti vědomi, že urychlením zavedení
národního pojištění vytvoříme
jednotné předpoklady pro krytí risika práce
a zabezpečení stáří a tak zabráníme
odlivu sil z produktivní práce na nekvalifikovaná
místa do zřejmě již překrveného
aparátu státního, veřejných
a poloveřejných institucí. Nemůžeme
si dovoliti přepych být národem úředníků
a zřízenců, naopak musíme se stát
národem techniků a vysoce kvalifikovaných
dělníků, horníků a pracující
inteligence.
A právě v národním pojištění,
které má sloužiti všem příslušníkům
našeho národa, máme možnost splniti zásadu
ochrany pracujícího člověka, která
je a musí býti nejpřednějším
úkolem státní politiky. Je už opravdu
na čase, aby ty dlouholeté boje a zápasy
o uskutečnění myšlenky zabezpečení
člověka v době jeho nemoci, invalidity, stáří
a úrazu byly ukončeny tímto velikým
dílem sociálního pokroku.
Víme také, jaké překážky
se kladou budování národního pojištění
v cestu, ať jsou to překážky vyplývající
ze současných hospodářských
a sociálních poměrů, s nimiž
ostatně musí každé veliké dílo
počítati, nebo také překážky
mnohdy úmyslně kladené v cestu ze zájmů
ryze egoistických, stavovských či politických.
Dnes však, kdy jde o hodnoty nesmírného významu
pro podstatnou část našeho národa a
státu vůbec, je nám všem jasné,
že je prostě nemyslitelné, aby vypracování
a schválení tohoto zákona bylo dále
z jakýchkoli důvodů odkládáno
a zejména aby bylo odkládáno z důvodů
hádek a tahanic o udržení mocenských
posic a vedoucích míst v nově organisovaných
institucích sociálního pojištění.
Toho prostě pracující lid již nesnese.
A myslím, že od července 1945, kdy v příslušné
odborné komisi Ústřední rady odborů
byl již vypracován návrh zákona o vybudování
národního pojištění, a od počátku
března 1946, kdy byl tehdejším ministrem sociální
péče dr Šoltészem tento návrh
předložen vládě k urychlenému
projednání, uplynulo dosti času, aby návrh
se ocitl konečně v rukou poslanců ústavodárného
Národního shromáždění,
aby tito konečně mohli splniti tento primérní
požadavek všech pracujících vrstev národa
a rozřešiti tak jeden z nejnaléhavějších
a nejnutnějších problémů sociální
politiky našeho státu.
Uvědomme si také, že dobře vybudované
národní pojištění postaví
nás v čelo všech kulturních národů
světa, poněvadž kultura nejsou jen knihy, obrazy,
divadlo, školy, ale též, a to zejména,
povinnost a právo na práci, právo na ochranu
zdraví, na sociální jistotu a sociální
spravedlnost.
I tímto činem splníme jeden z oněch
velikých úkolů, jež před nás
staví dvouletý budovatelský plán,
který jsme závazně slíbili v plné
míře uskutečniti, plán, ze kterého
k nám mluví život nás všech. A
hlavně dobré vůle a poctivé snahy
bude potřebí, abychom zvládli ono gigantické
dílo, jež nemělo a nemá obdoby v dějinách
našeho národa, dílo, jež vyžaduje
nejvyššího vypětí všech sil,
jichž nová organisace podmiňuje nové
uspořádání výroby, to znamená
převedení sil z odvětví předimensovaných,
neproduktivně zasazených v distribuci, administrativě
a veřejné správě.
Musíme konečně zastaviti onen již po
řadu desítiletí pozorovaný odklon
od fysické práce a zmenšiti onu přitažlivost
povolání úřednických, zřízeneckých
a obchodních, musíme upravit příliv
dorostu do jednotlivých oborů pracovních
a škol. Je ovšem otázka, jak a zda všichni
příslušníci našeho národa
pochopí v plné míře velikost a tíži
povinnosti, jež jsme na sebe vzali, a zda při své
vyspělosti dají se usměrnit řádně
podložených informacemi o potřebě pracujících
v jednotlivých sektorech našeho hospodářství,
zda a v jaké míře bude nutno zvyšovat
přitažlivost pracovních oborů, v nichž
se projevuje nedostatek zaměstnanců, zvyšováním
mezd, zlepšením životních a pracovních
podmínek, péčí o bydlení, stravování,
dopravu, rekreaci, zda a v jaké míře bude
nutno snížiti počet tříd zejména
na obchodních učilištích a zmenšiti
počet žáků v jednotlivých jejich
třídách; zda bude nutné stanovit pro
obory, které vykazují zvláštní
oblibu pracujícího dorostu, jako kovoprůmysl
a obchod, maximální počet učňů.
Musíme si ovšem býti vědomi toho, že
člověk, který pro určitou práci
se svobodně rozhodl a koná ji s láskou, je
daleko výkonnější nežli člověk
pracující z přinucení. Mluví
se hodně o tom, že bude potřebí, a to
co nejdříve, včlenit zahaleče a jiné
elementy práce se štítící do
pracovního procesu. Než zde si musíme upřímně
přiznati, že s apelováním na národní
uvědomění a národní čest
občanstva, s apelováním na spoluúčast
při budování vlastního státu
zřejmě nevystačíme. Pracující
lidé, kteří vždycky pracovali, pracují
a ti, kteří nepracovali dříve, nepracují
ani teď. Bude potřebí vyhovět volání
z řad pracujících a zavést pracovní
povinnost. Vždyť říditi hospodářství
znamená nejen plánování v přidělování
surovin, pomocných látek, strojů a vůbec
výrobních prostředků, nýbrž
i plánovité přidělování
pracovních sil. Musíme skoncovati s neudržitelným
stavem, kdy uprostřed nejvyššího nedostatku
pracovních sil máme v některých oborech
tisíce zaměstnanců přebytečných
a nedostatečně využitých. To znamená
neúnosné národohospodářské
ztráty. Tu bude potřebí také provésti
určitou reorganisaci agendy našich úřadů
ochrany práce a dosáhnouti lepší a účelnější
koordinace při stanovení potřeby a přebytku
zaměstnanců; dále nutno uspokojivě
vyřešiti jejich spolupráci s ministerstvem
průmyslu, do jehož kompetence náleží
stanovení výrobních programů, což
je v úzké souvislosti s přidělováním
potřebných pracovních sil. Nelze opominout
též poživatele invalidních a pensijních
důchodů, dále reemigranty, při nichž
nutno pamatovati na zabezpečení přednostního
pořadí a ovšem přitažlivost potřebných
oborů zvýšiti tím, že vynikající
pracovní výkony manuálních i intelektuálních
pracovníků v závodech, v zemědělství,
vědeckých laboratořích i úřadech
budou odměňovány čestnými tituly
a hmotnými odměnami.