Tento názor vyvolal diskusi v tisku, která, pokud
byla vedena úvahami o možnostech úspor a tím
vytváření kapitálových reserv,
jež by umožnily tyto normální úvěrové
operace, je správná. Pokud však byl náš
názor napadán ze zásadních důvodů,
jako by stát neměl práva sahat k takovým
vnitřním úvěrovým operacím,
a když dokonce v této souvislosti byly uplatněny
hlasy, že znárodnění neznamená
zestátnění, a když je při tom
takovým projevům aplaudováno, nezbývá
než otevřeně a jasně říci
naše stanovisko. Nedopustíme nikdy, aby ministr financí
jménem kterékoliv vlády republiky Československé
musil s kloboukem v ruce prosit pány generální
ředitele peněžnictví o poskytnutí
úvěru státu, jak tomu bývalo za prvé
republiky, kdy peněžnictví bylo v rukou jednotlivců,
jak tomu bývalo za dob pánů Preissů
a jiných. Patrně ti, kteří tak horlivě
hájí thesi, že znárodnění
není zestátnění, si přejí
návratu těch dob, kdy stát musel za lichvářský
úrok a za další jiné, mnohdy i politické
koncese se dožadovat pomoci kapitalistických magnátů,
aby mohl splniti svoje nejzákladnější
povinnosti. Pro nás znamená znárodnění
klíčového průmyslu, energetiky a peněžnictví
velikou pomoc státu. A stát, to je přece
náš český a slovenský lid. Náš
znárodněný systém proto musí
a bude sloužit státu, jako mu bude sloužit i
náš zná oděvný průmysl,
a domnívá-li se někdo, že naše
znárodnění má znamenati vytváření
nových posic těch jedinců, kteří
si myslí, že nastoupí místo bývalých
velkomožných majitelů akcií průmyslových
podniků, bank a majitelů velkostatků, ať
vezme na vědomí, že takovéto plány
v zárodku znemožníme. (Potlesk.)
Mluvíme často o lidové demokracii. Nestyďme
se za to slovo, neboť jiná je demokracie ve státech
s liberalistickým hospodářstvím, jiná
ve státech, v nichž pronikly myšlenky podříditi
hospodářský život prospěchu celku.
Lidová demokracie znamená pro nás především
naplnění demokracie politické demokracií
hospodářskou, která tu politickou prakticky
uskutečňuje.
Naše parlamentní kontrolní orgány pro
dvouletý hospodářský plán spolu
s úspornou komisí budou dbáti, aby se tu
netvořily skupiny lidí s bezpracnými zisky,
a znemožní, aby ve správních sborech
a představenstvech znárodněných podniků
a bank mohl kdokoliv sledovati sobecký zájem po
uchopení se hospodářské moci za účelem
upevnění moci politické. Nejsme proti úměrnému
honorování za práci a odbornou kvalifikaci
jedinců, budeme však neúprosně vystupovat
proti všem, kteří by si chtěli ze znárodněného
sektoru našeho hospodářství udělat
dojnou krávu ke škodě státu a ke škodě
všech pracujících vrstev.
A nyní k sociální politice. Stát svou
sociální politikou vyrovnává nepoměry
mezi bohatými a chudými, mezi zabezpečenými
a těmi, kteří potřebují pomoc.
Dělá-li tuto politiku dobře, mírní
rozpory a přivádí tím vnitřní
klid a sociální mír, kterého k výstavbě
republiky tolik potřebujeme. Sociální demokracie
měla k řešení sociálních
problémů vždycky svůj dobrý poměr.
Počátky našeho sociálního pojištění
se vyznačují zápasy v jejichž čele
byli především sociální demokraté.
Naléháme-li proto na řešení těchto
otázek, činíme tak v souhlase s programem
našeho hnutí i v souhlase s Košickým programem,
který říká, že se vláda
bude starat, aby všichni pracující byli zabezpečeni
pro případ nezaměstnanosti, úrazu,
nemoci, invalidity a staroby a aby tato péče byla
postupně rozšířena i na osoby samostatně
činné. V popředí sociální
péče má státi vydatná péče
o matku a dítě. Výdaje na sociální
pojištění všeho druhu mají býti
příště hrazeny v rámci celkového
státního rozpočtu.
A tu jsme u několika otázek, které jsou opět
diskutovány. Předložení osnov o národním
pojištění uvázlo proto, že je někteří
blokují tvrzením, že jde-li napřed o
organisaci a teprve později o její náplň,
staví prý se dům od střechy. Pro každého
odborníka je však jasné, že tu musí
být dán základ sloučením dosavadního
roztříštěného systému
veřejnoprávního pojištění
a že teprve potom tomuto nově vybudovanému
základu mohou být dávány další
úkoly.
Vybudování národního pojištění
lze řešiti v etapách, a to: zřízením
jednotného nositele a jeho organisace, představující
organisačně sjednocené veřejnoprávní
sociální pojištění, za druhé
uzákoněním národního pojištění
pro případ mateřství, sňatku,
nemoci a úmrtí, které se bude vztahovat na
všechny pracující vrstvy, t. j. i na osoby
samostatně hospodařící, a posléze
jako poslední etapu národní pojištění
důchodové pro celý národ.
Fierlingrovou vládou byl předložen již
v Prozatímním Národním shromáždění
vládní návrh zákona o vybudování
národního pojištění. Kdyby byl
býval návrh projednán a přijat, mohli
jsme míti již dnes základ k etapě druhé,
t. j. k t. zv. zákonu pojištění krátkodobého.
Byl by tím již dnes vytvořen především
psychologický předpoklad pro uklidnění
všech vrstev národa, - dělníků
i samostatně hospodařících osob, prostě
všech, kdož vytvářejí hodnoty,
jimiž je naše společnost živa.
Mezitím se nám tu projevují odstředivé
snahy, jak zajisté vědí všichni zasvěcení
lidé. Na druhé straně se tu vyskytují
návrhy, které se snaží úpravou
dílčích požadavků prováděti
sociální licitaci. Všechny tyto dílčí
požadavky by však mohly býti klidně v
rámci zákona generelně řešeny.
Víme, že velkou překážkou rychlého
řešení jsou politické neshody o obsazování
orgánů nositele národního pojištění,
ale myslíme, že tu jde o věc, o níž
náleží jednati a rozhodovati vládě
a Národní frontě. Tato otázka nemůže
být v souvislosti s negativním stanoviskem k organisačnímu
zákonu, který sleduje sjednocení dosavadního
roztříštěného sociálního
pojištění.
Mohl bych tu citovat řadu dokladů o tom, jak neodborně
a neodpovědně je posuzováno řešení
sociálního pojištění. Mohl bych
poukázat na to, že v tomto roce, t. j. v době,
kdy jsme měli přece již znárodněno
peněžnictví a pojišťovnictví,
je hlásáno, že ústavy sociálně
pojišťovací mají býti naplněny
tímtéž duchem, jako je tomu u pojišťoven
soukromých, že i pojišťování
sociální je obchod, a to obchod s lidským
neštěstím, dále že všechny
úřadovny mají mít volené orgány
jak ze zaměstnanců, tak i ze zaměstnavatelů.
Pisatel zřejmě zaspal celý vývoj.
Toho všeho se můžete dočísti v
brožuře, vydané hospodářským
klubem jedné strany Národní fronty, ač
tato strana má řadu odborníků z oboru
sociálního pojištění. Autor zaspal
celý vývoj, neuvědomil si ani, že už
není u nás návratu pro staré doby.
Všem těmto odstředivým a škodlivým
snahám lze odpomoci jedině předložením
zákona o národním pojištění.
Jsme si vědomi toho, že po přijetí tak
zv. organisační osnovy budeme potřebovat
několika měsíců k tomu, abychom mohli
uvésti v život pojištění pro případ
nemoci, mateřství, sňatku a úmrtí,
a že pro etapu třetí, t. j. pro národní
pojištění důchodové budeme muset
vytvořit předpoklady především
hospodářské, neboť tato otázka
je úzce spojena s rozvinutím všech tvůrčích
sil našeho národa.
Vím, že v této otázce je potřebí
být velmi opatrným. Není možno slibovat
pracujícím vrstvám, že národní
pojištění důchodové bude za půl
roku, bude za rok, snad za dvě, ale je potřeba se
připravit na to, že národní pojištění
důchodové bude moci být uvedeno v život
teprve v tom okamžiku, kdy se nám podaří
společnou prací všech vrstev národa
vytvořit takové hospodářské
předpoklady, jež by unesly to obrovské zatížení,
které bude znamenat naše národní důchodové
pojištění. (Předsednictví
převzal místopředseda dr Ševčík.)
V parlamentě bylo předloženo několik
návrhů na dílčí úpravu.
Poněvadž jsme si vědomi toho, že těmito
dílčími úpravami nevyřešíme
celý soubor otázek, odmítáme je a
žádáme generální řešení.
Stavět některé otázky naivně
tak, jak to bylo na příklad při řešení
otázky placení prvých tří dnů
v nemoci u dělníků tím, že by
se zvýšilo pojistné dělníkům
i podnikům, nebo že by rodinným příslušníkům
důchodců bylo poskytováno nemocenské
pojištění v tomtéž rozsahu jako
aktivním pojištěncům, ale zase na účet
zvýšeného pojistného, to by bylo řešení
pro nás nepřijatelné, protože není
možno zatěžovat dělníka ani podniky
dalším zvyšováním pojistného.
I tyto otázky, zejména placení nemocenského
od prvého dne v nemoci, bylo by lze řešit novelisací
§ 1154 b) obč. zákoníka jistě
k uspokojení všech stran. Je jen spravedlivo odstraniti
diskrepanci, která je mezi dělníky na straně
jedné, úředníky a veřejnými
zaměstnanci na straně druhé. Veřejný
zaměstnanec v pragmatikálním poměru
má v době nemoci nárok na plný plat
po dobu celého roku, zaměstnanec v soukromých
službách po dobu 6 týdnů, kdežto
dělník nemá nároků na náhradu
mzdy a prakticky zůstává prvé tři
dny nemoci úplně bez prostředků.
Národním pojištěním odstraníme
rozdíl mezi černou a bílou prací,
odstraníme rozdíl, který zaviňuje
odchod z práce manuální a snahu dostati se
do zaměstnání lépe sociálně
zabezpečených. Nesprávným hodnocením
lidské práce s hlediska sociální politiky
se dostáváme k tomu, že není ctěna
práce manuální a že jsou tu snahy, které
nám znemožňují dobrou hospodářskou
výstavbu státu.
Bude proto jenom moudré, když již nyní
na začátku dvouletého plánu řekneme
jasně, že v národním pojištění
má býti všem pracujícím v budoucnu
v invaliditě a stáří zabezpečen
důchod tak, aby životní úroveň,
dosažená důchodem z práce, zůstala
v podstatě zachována.
Kde kdo nadává na úředníky,
jak jsem řekl již v rozpočtové debatě
ve výboru, ale každý se snaží,
aby se mezi ně dostal. A je-li konečně mezi
nimi, nadává také, neboť duševní
práce není dnes honorována lépe než
manuální, a leckdy bílý límeček
zakrývá jenom sociální bídu.
Snažme se proto opraviti nazírání na
práci a pomůže nám v tom vyřešení
otázky národního pojištění.
Je jenom jedna spravedlnost, a to je rovnost pro všechny.
Neboť my všichni, kteří tvoříme
hodnoty, jimiž je lidská společnost živa,
máme stejné právo, ať dělník,
úředník, řemeslník nebo zemědělec,
aby v době, kdy jsme ne vlastní vinou invalidní
nebo kdy pro pokročilé stáří
nejsme s to pracovati, bylo o nás postaráno tou
společností, kterou jsme celým svým
životem a prací udržovali.
Provádění dvouletého hospodářského
plánu si vyžádá řady sociálních
opatření. Je to především připravovaný
zákon o včleňování do zaměstnání.
Trváme v této otázce na zásadě
dobrovolnosti, při čemž však akceptujeme
plně i taková nařízení, která
donutí k práci ty, kdož se jí vyhýbají.
S touto otázkou je spojeno také získání
pracovních sil v zahraničí, především
z řad našich reemigrantů. Bude velmi záležet
na tom, aby práce, spojené s reemigrací,
byly konány co nejsvědomitěji a řízeny
jednotným sborem, neboť jsme si vědomi toho,
že si nemůžeme dovoliti, abychom vyváželi
své peníze za práci dělníků
cizích, kteří nám tu utratí
jenom část své mzdy a ostatek pošlou
do svých rodných zemí. Můžeme
vděčiti klidnému vývoji za půldruha
roku naší obnovené samostatnosti, že se
nám podařilo snad nejlépe ze zemí
válkou dotčených uspořádati
náš hospodářský život. Díky
znárodnění těžkého a klíčového
průmyslu, energetiky peněžnictví a pojišťovnictví
byly vytvořeny předpoklady zdárného
vývoje, který do budoucna zaručí,
že nebude hospodářských krisí,
jež mají v zápětí nezaměstnanost,
sociální bídu a nepokoje. Važme si těch
zkušeností, važme si těch 18 měsíců
společné práce.
Mohu-li uzavřít tuhletu kapitolu, pak volám
ke svornosti, vyhrňme si rukávy ne do rvačky,
ale do společné práce na vybudování
našeho štěstí a štěstí
našich dětí. (Potlesk.)
Místopředseda dr Ševčík
(zvoní): Ďalším rečníkom
je p. posl. Fr. Jaroš.
Posl. Fr. Jaroš: Vážené ústavodárné
Národní shromáždění, paní
a pánové!
Mám-li s tohoto místa mluviti nejen jako člen
klubu poslanců komunistické strany Československa,
ale především jako jeden z příslušníků
pracující vrstvy našeho národa, a hodnotiti
skutečnosti, vyplývající z nového
státního rozpočtu, s hlediska velikosti a
závažnosti úkolů sociální
politiky, pak chci v něm spatřovat především
nejlepší vůli a snahu k co nejrychlejšímu
vytvoření onoho stavu, po němž toužil
a touží každý pracující
člověk: zaručit každému občanu
práci, přiměřenou jeho tělesným
a duševním silám a vlohám, za tuto práci
odpovídající mzdu, jež zajišťuje
slušný životní standart, ochranu života,
zdraví a rodiny zabezpečení pro případ
nemoci, stáří, invalidity a úrazu
a konečně definitivní odstranění
almužnické a reformistické sociální
péče a starých forem chudinství.
Poválečné úkoly československé
sociální péče jsou dvojího
rázu. Jednak je třeba odstranit škody způsobené
okupací a jednak splniti úkoly největší
možnou účastí na výstavbě
státu a zejména na provádění
dvouletého hospodářského plánu.
A zde právě vystupuje jasně znatelný
pokrok vůči dřívějším
dobám, neboť sociální politika státu
se neomezuje jen na charitativní péči, nýbrž
přibrala ke svým úkolům i důležité
úseky hospodářské, jako řízení
práce a otázky mzdové. Nacisté natropili
mnoho zla svou tak zvanou sociální politikou, která
nebyla ničím jiným než podvodem a lží
a bezohledným zneužíváním všech
sociálních institucí pro válečné
cíle. Z československého ministerstva soc.
péče vytvořili sloučením s
jinými úřady ministerstvo hospodářství
a práce, a z něho pak učinili nástroj
na nejbrutálnější vysávání
pracovních a hospodářských sil českého
národa. Němci vyřadili v Čechách
a na Moravě z mírové práce na 1,350.000
osob, z nichž 445.000 pracovalo v Německu a 196.000
nuceně ve válečném průmyslu
na území t. zv. protektorátu. Na 700.000
osob bylo v německých koncentračních
táborech.
Kalorická hodnota potravin v českých zemích,
jež mají vyspělé zemědělství,
klesla s 2.850 kal. na 1.505 kal. denně, to znamená,
že klesla o celých 47 %.
Za války vzrostl počet onemocnění
proti roku 1939 o 51 %. Počet nemocných tuberkulosou
se zvýšil o plných 67 %. Kromě toho
němečtí okupanti rozrušili přirozenou
skladbu pracovních sil předimensováním
válečné výroby a duševně
a fysicky vyčerpali české obyvatelstvo všech
tříd, neboť je bezohledně zapřáhli
do své válečné mašinérie.
Jestliže z tohoto zorného úhlu budeme posuzovati
právě předložený rozpočet
na rok 1947, pak se nám jasně jeví ona vzájemná
souvislost mezi současným číselným
obrazem všech hospodářských i politických
dějů, úspěšně pokračujících
konsolidačním procesem, novou strukturou našeho
národního hospodářství a úkoly,
vyplývajícími z dvouletého hospodářského
plánu. Právě tento rozpočet je nám
důkazem onoho podstatného rozdílu v chápání
ideových směrů politických a hospodářských,
směrů, které v minulosti přímo
plasticky se odrážely v položkách výdajů
rázu sociálního, jež byly záměrně
stlačovány ve prospěch položek a výdajů,
zejména investic kapitálově výnosných.
Naproti tomu dnes v novém, osvobozeném státě,
spějícím k socialistickému uspořádání
své hospodářské, politické
a společenské struktury, můžeme konstatovati,
že pojem rentability není již vykládán
jen a jen peněžně, nýbrž také
ideově, a proto také chápeme a rozumíme
skutečnosti, že právě v oboru sociální
péče se jeví největší
vzestup požadavků, a to u vědomí, že
zdravotní a sociální zabezpečení
pracujících občanů náleží
nejen k jednomu z hlavních úkolů státu,
ale hlavně proto, že rentabilita vynaložených
nákladů musí se objevovati ve faktu, který
umožňuje pracovníku sociálně
a zdravotně postiženému vrátiti se po
určité době opět do pracovního
procesu a tedy konec konců opět přispívati
plnou měrou ke zvýšení národního
důchodu.
Přes to, že sociální péče
nenáleží mezi ty sektory, jímž
bude v rámci dvouletého plánu věnována
zvýšená pozornost, jsme přesvědčeni,
že i tak bude jedním z nejdůležitějších
faktorů, na nichž bude také záviseti
úspěch naší dvouletky. A právě
proto bude povinnosti nás všech občanů
tohoto státu, abychom tam, kde z důvodů finančně
hospodářských nebude možno počítati
s podporou státu, přičinili se ze všech
svých sil, aby i na poli sociální péče
bylo vykonáno vše, čím pomůžeme
v nastávajícím tvrdém boji zdolati
všechny těžké úkoly, jež jsme
svým nadšeným souhlasem s vládním
programem slíbili splniti.
Z celé struktury státního rozpočtu
a zejména v oboru soc. péče je patrno, že
vláda krok za krokem systematicky sleduje cíl, vytčený
závazkem, obsaženým v košickém
vládním programu Národní fronty Čechů
a Slováků, podle něhož je odhodlána
položit základy velkorysé soc. politiky a soc.
péče o všechny vrstvy pracujícího
lidu měst a venkova. Tyto základy byly položeny
znárodněním klíčového
průmyslu, peněžnictví, dolů a
energetických zdrojů a na nich tedy se má
s rozvíjejícím se hospodářstvím
a stoupající výrobností zvyšovati
životní úroveň všeho obyvatelstva.
Nejdůležitější předpoklady,
t. j. aby rozhodující hospodářské
hodnoty byly v rukou pracujícího lidu, jsou splněny,
a tím jsou vytvořeny nejpříznivější
podmínky pro pokračování v sociálně
politické výstavbě státu.
Bohužel nejsme však ještě svědky,
že by tyto snahy byly na všech stranách chápány
tak, jak upřímně jsou míněny,
a určitá část našeho národa
místo aby společně, v jednotném a
nedílném společenství s pracujícím
lidem pomáhala odstraňovati strašlivé
dědictví nacistické okupace a předchozích
pozůstatků kapitalistického hospodářství,
snaží se, jsouc v úzkoprsém zajetí
svých sobeckých třídních zájmů,
nejenom vyhledávati, ale mnohdy i záměrně
klásti překážky zdravému růstu
a vytvoření zásady, že výsledky
společné práce celého národa
ve všech úsecích budou rozdělovány
spravedlivě všem příslušníkům
národního celku. Nechtějí chápat,
že naše nová sociální politika
musí odpovídati novým formám našeho
přetvářeného života, který
definitivně zúčtoval s metodami starého
liberalisticko-kapitalistického systému, jehož
dnes překonané metody nelze přenášeti
do moderního národního společenství,
pro jehož socialistické uspořádání
se vyslovila převážná část
našeho lidu.