Podaří-li se nám změniti zásadní
postoj k rodičovství, musíme pak učiniti
vše, abychom toto rodičovství učinili
také krásné a šťastné. A
tu je třeba péče zdravotní i sociální,
rodinných mezd, spravedlivého daňového
systému, přednosti pro otce s dětmi při
obsazování míst, při přidělování
bytů, dalekosáhlé ochrany těhotných
žen a matek, společenského i hospodářského
zrovnoprávnění nemanželských
matek a nemanželských dětí. (Potlesk.)
Po stránce zdravotní je třeba rozsáhlé
péče o matku i o dítě a účinné
snížení dětské úmrtnosti,
která u nás dosahuje hrozivých čísel.
V Praze z tisíce narozených dětí umírá
81, v Plzni 110, v Brně 92, v Ostravě 128, na Sedlčansku
179, na Benešovsku 165, na Prachaticku 162, na Mikulovsku
168 a na Hlučinsku dokonce 298. Bude úkolem zdravotnické
dvouletky snížit tato čísla alespoň
na evropský průměr.
Jednou z hlavních složek snah o větší
populaci musí býti boj proti potratářství.
Ať už toto potratářství provádí
graduovaný lékař ve své ordinaci či
se provádí někde pokoutně, je to zločin,
jejž nutno trestat nejvyššími tresty. (Potlesk.)
Bude tedy třeba také novelisace § 144 a nikoliv
liberálního postupu lékařských
znalců a také soudců, jak se až dosud
vesměs děje. Pokud z důvodů zdravotních
je bezpodmínečně nutno abort provésti,
budiž tak možno jenom v ústavech, zásadně
zdarma a za sepsání protokolu a uvědomění
úředního lékaře.
Paní a pánové, vyčerpal jsem své
připomínky a mám nyní ještě
nakonec jen jednu všetečnou otázku. Která
osvícená hlava vymyslila zimní čas?
(Všeobecná veselost.) Mluví se o tom,
že vůle lidu je rozhodující. Ať
se tato moudrá hlava jde přesvědčiti
o tom, jaké mínění lidu jest, já
to slyším několikrát do týdne,
a ať spočítá také hospodářské
škody, které tím vznikají. Ať mi
nepovídají nic o nějaké špičce,
tu jenom přesunuli o hodinu. Máme staré české
přísloví: Ranní ptáče
dál doskáče. A my se pouštíme
do dvouletky s takovým elánem, že si o hodinu
pospíme ráno déle. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pí posl. Trojanová. Dávám
jí slovo.
Posl. Trojanová: Paní a pánové!
Při studiu státního rozpočtu je na
první pohled patrno, jak zdravotnické úkoly
jsou roztříštěny v jednotlivých
resortních rozpočtech. Otázky zdravotní
řeší ministerstvo sociální péče,
školství, zemědělství, výživy
a dokonce průmyslu vedle jedině kompetentního
ministerstva zdravotnictví. Ministerstvo sociální
péče si zřídilo odborné lékařské
oddělení. Při okresních úřadech
práce ustanovuje úřední lékaře,
mnohdy úplně nezávisle na státním
aparátu úředních lékařů.
Zatím co voláme po šetrnosti u každého
jednotlivce, dovoluje si stát luxus dvojí linie
veřejné zdravotní služby. Deficit státního
rozpočtu vnucuje mi otázku, jsme-li národem
tak bohatým, abychom v tom směli i nadále
pokračovat.
Další roztříštěnost je patrna
v péči o mládež, která je jednak
zdravotní, jednak sociální. Nemůže
býti sporu o tom, že prvotní a nejdůležitější
je péče zdravotní. To poznali také
v Sovětech, kde, jak jsem při nedávném
zájezdu zjistila, péče o dítě
do tří let patří výhradně
ministerstvu zdravotnictví. A co říká
náš rozpočet? Na zdravotní péči
je věnováno v rozpočtu ministerstva zdravotnictví
143,828.000. Naproti tomu na péči sociální
je věnováno v rozpočtu ministerstva sociální
péče 506.116.000 Kčs. Komentářů
není třeba. Podobně též ministerstvo
školství účtuje si zdravotní
péči o školní mládež, ministerstvo
zemědělství péči o mládež
pracující a ministerstvo průmyslu o učňovský
dorost. Ani jediný z těchto úřadů
nemá k tomu odborných úředníků
zdravotnických. Pro tyto otázky máme celý
odborný resort ministerstva zdravotnictví, jehož
úkolem je prováděti veškerou zdravotnickou
péči o dítě, mládež i
dorost ať školou povinný nebo pracující
v kterémkoli oboru. Jen tak lze předpokládati,
že půjde o péči dobře jednotně
organisovanou a prováděnou.
Také v rozpočtu ministerstva výživy
a zemědělství jsou položky, které
příslušejí spíše veřejné
zdravotní správě. Jsou to na př. prostředky
na péči o hygienické vybavení mlékáren
a jich zřizování a veřejné
jatky. Obě tyto položky by měly býti
patřičně dotovány v rozpočtu
min. zdravotnictví a ač rozpočet má
býti úsporně a účelně
sestaven, vidíme tyto položky letos nově v
rozpočtu ministerstva výživy. Při tom
však celá odborná služba správ
jatek je včleněna a řízena v ministerstvu
zdravotnictví. Předvídané příjmy
za výkon prohlídky masa vykazují tu slušnou
částku 49 milionů; při tom ovšem
je ještě ostatní náklad na udržování
veřejných jatek obsažen v rozpočtu obcí.
Ministerstvo školství má zařazen úvěr
na tělovýchovu. Cvičením utužujeme
své zdraví a je třeba, aby odborníci-lékaři
vedli tělovýchovu. Nestačí, aby ministerstvo
školství zřídilo odborné lékařské
oddělení tělovýchovné. Jak
v zájmu odborném, tak v zájmu úspornosti
a zhospodárnění veřejné správy
je třeba, aby byl i tento úsek podřízen
odbornému ministerstvu.
Právě v těchto dnech byl vládou schválen
návrh zákona o poradenské péči.
Osnova zaručuje právo na ochranu zdraví,
bezplatnou poradenskou péči, zveřejňuje
dosavadní péči a umožňuje tak
její jednotné a ekonomické řízení,
při čemž počítá s regulovanou
spoluprací na této péči interesovaných
činitelů jako nositelů sociálního
pojištění a dobrovolných organisací.
Všechny dosavadní zdravotní poradny včleňuje
do ústavů národního zdraví,
které jsou pomocným orgánem ONV, a dává
podklad k plánovitému dobudování těchto
zdravotních středisek. Ústavy národního
zdraví budou obsahovati: poradny předsňatkové,
pro ženy těhotné, matky, kojence, děti
ve věku předškolním i školním,
pro dospívající mládež i dospělé,
ochranu zdraví všeobecně včetně
péče o chrup. Tyto poradny budou ještě
doplněny poradnami, zaměřenými na
boj proti sociálním chorobám.
Ty z poraden, které musí být svým
návštěvníkům snadno přístupné,
zejména poradny pro těhotné ženy, matky
a kojence, budou zřízeny též jako pobočky
ústavu národního zdraví, event. jako
místní poradny, po případě
poradny pojízdné. Tak bude systémem specialisovaných
poraden, spolu vzájemně souvisících,
kontrolováno zdraví všeho lidu, a všech
věkových stupňů, čímž
bude umožněna zdravotní péče
o rodinu jakožto o celek na rozdíl od dosavadní
roztříštěné a neekonomické
péče o jednotlivé osoby. Vždyť
buňkou národa není jednotlivec, ale zdravá
a mravně zachovalá rodina. (Potlesk.) Soustředěnou
péčí o matku a dítě budou dány
podmínky k intensivnímu a úspěšnému
boji proti kojenecké úmrtnosti. Je to boj, jehož
cílem je, aby se děti nejen rodily, ale také
zůstávaly na živu. Zmíněná
osnova soustřeďuje kompetenci nad poradenskou péčí
v ministerstvu zdravotnictví, jež proto po určení
kompetence bude muset z rozpočtu na r. 1947 dostat částku,
zajištěnou pro tento účel v rozpočtu
ministerstva sociální péče.
Roztříštěnost zdravotní agendy
má též odraz v poměrech, jaké
jsou v ústavech pro duševně choré. Ústavy
tyto jsou poloprázdné, avšak stav personálu
je udržován ve stejné výši, takže
se někde vyrovná počtu nemocných.
Tak pražský ústav má toho času
200 nemocných a 180 zaměstnanců, včetně
18 lékařů. Také budov, které
zejí prázdnotou ve všech ústavech, mělo
by být využito v jiném oboru lékařství.
Pak bychom nemusili zatěžovati znovu státní
pokladnu nuceným výkupem zbývajících
soukromých ústavů, jichž existence jako
malých a středních podniků byla zaručena
košickým programem a prohlášením
vlády ústy jejího předsedy Klementa
Gottwalda, že postátňovací proces
je ukončen. Je nutno si uvědomiti, že národní
zdraví není politikum, není politickou prestižní
otázkou, vždyť dnes je ministrem příslušník
té a zítra oné strany. Celá Národní
fronta musí převzít plnou odpovědnost
za tuto důležitou otázku národního
života a národního bytí. Základem
lékařské služby je zejména praktický
lékař, člověk nejen odborně,
ale všeobecně vzdělaný, který
ve svém pacientovi vidí nejen druh nemoci, ale i
člověka se všemi bolestmi, přednostmi
a vadami, jehož zdraví je nejvyšším
statkem a podporou na něm přímo lpící
rodiny. Vyzdvihuji tohoto praktického lékaře,
jak nám jej živě a pravdivě líčí
Glazarová ve své knize, "Roky v kruhu"
a Skácelík ve "Venkovském lékaři".
Náš venkov je a ještě dlouho bude odkázán
jen na lékaře praktické. Myslím, že
právě na praktika má býti kladen požadavek
velmi širokého mladicinského vzdělání.
Jeho vědění musí být stále
rozšiřováno a prohlubováno vzdělávacími
kursy. Jen tak mohou praktičtí lékaři
zachrániti trvale svou dobrou pověst. Chceme zdravotní
síť co nejvíce rozšířiti,
a těmi lékařskými tykadly jsou a v
budoucnu také zůstanou praktičtí lékaři.
Tito budou spolu luštit četné zdravotnické
otázky. V nich bude jádro naší budoucí
zdravotně-sociální politiky.
Stojíme před velikou otázkou národního
pojištění. Je to otázka příštích
generací. Základem a hlavní složkou
tohoto pojištění budou lékaři.
V kruzích lékařských vzniká
při tom určitý neklid, neboť se při
tom rozhoduje i otázka soukromé praxe, která
byla vždy přirozenou součástí
lékařské praxe všech kategorií,
ať již lékařů praktických
nebo odborných. Je pravda, že se vzrůstajícím
vlivem nemocenského pojištění a jeho
postupným rozšiřováním na ostatní
vrstvy národa soukromá praxe lékařská
byla zatlačována do pozadí. Lékaři,
kteří jaksi podvědomě podceňovali
léčení na účet nemocenských
pojišťoven, již dávno nečiní
rozdíl mezi pacienty soukromými a pacienty nemocenských
pojišťoven. Dnes všude zdůrazňují
svoji spolupráci s nemocenskými pojišťovnami,
jejich poměr k nositelům nemocenského pojištění
je správný a tak oboustranná důvěra
lékařskou péči nesmírně
usnadňuje. Přes tento pokles soukromé praxe
je nutno ji zachovat ve všech druzích i při
chystaných reformách nemocenského pojištění.
Její trvání dává pacientům
možnost a svobodnou vůli ve vyhledávání
na pensijní pojištění našich ochránců
zdraví. V tom jsou naši lékaři skoro
vyděděnci. Již v prvé republice se připravoval
zákon o pensijním pojištění lékařů,
který nebyl realisován. A následek toho je,
že se v lékařské komoře a v lékařských
institucích množí žádosti o podporu
invalidních lékařů, vdov a sirotků
po lékařích, kteří vlivem válečných
dob a pracovního přepětí umírají
v předčasném věku. Jsou tito lékaři,
ale i jiní starci pro nás balastem?
Je někdo po celoživotní práci ve svém
stáří člověkem zbytečným?
Přiznejme si, že ani u nás není dobře
postaráno o stáří. Většina
starých lidí pobírá buď pensi
nebo starobní rentu, ale kam tyto podpory stačí
v době nemoci? Máme sice kliniku pro choroby stáří
a právě ta nám ukazuje, že těmito
chorobami třeba se zvláště zabývati.
A kdo se zabývá skutečně těmito
chudáky? Razí se heslo, že všechny nemocnice
mají být zestátněny. V nemocnicích
právě pro tyto chudáky není místa.
Dosud staraly se o ně nemocnice řádové.
Myslí-li někdo, že je to snadné ošetřování
těchto neduživců, zasvěcených
smrti, pak se velmi mýlí. Jejich ošetřování
vyžaduje největší obětavost, největší
sebezapření a skutečnou lásku k bližnímu.
Nikdo z nás neví, zda nebude této křesťanské
péče a obětavosti potřebovat. Proto
je třeba podporovati charitativní činnost
co nejvíce. Velkým přínosem pro zdravotní
správu je charitativní služba, zejména
pro vrstvy sociálně nejslabší. Charita
vydržuje dnes 120 stanic pro ošetřovatelskou
a zdravotní službu v rodinách, z nichž
vysílá na 400 ošetřovatelek k odbornému
a vesměs bezplatnému ošetření
nemocných. Vydržovací náklad činí
více než 5 mil. Kčs a příspěvek
ze státní pokladny v r. 1945 byl pouhých
400.000 Kčs. Odborné školení pro ošetřovatelské
služby v rodinách poskytuje Charita ve své
ošetřovatelské škole, vydržované
vlastním nákladem.
Poměrně veliký díl ošetřovatelské
služby ve veřejných státních
nemocnicích zastávají řádové
ošetřovatelky, školené ve dvouletých
ošetřovatelských školách. Je všeobecně
znám vysoce kvalitní výkon jejich služby,
který však není mnohdy ani z polovice tak honorován
jako výkon ošetřovatelek civilních:
léčebné ústavy řádové
jsou nepoměrně levnější než
ústavy veřejné a spokojují se jen
s malou podporou státní.
Nedávný projev presidenta republiky na sjezdu Národní
fronty žen varoval nás před zdravotním
a mravním stavem naší mládeže ve
věku od 18 do 24 let. Upozornil nás na povážlivý
vzrůst pohlavních chorob a nutnost boje proti pohlavním
nemocem, vyvěrajícím z mimořádných
poměrů poválečných. Státní
správa zdravotní věnuje problému pohlavních
chorob plnou pozornost. Hned v prvních měsících
porevolučních vydány byly podrobné
směrnice k účinnému čelení
venerickým nemocem a hlavně zaopatřeno dostatečné
množství penicilinu jakožto nejúčinnějšího
léčebného prostředku. Ministr zdravotnictví
jmenoval také stálý poradní sbor pro
boj proti pohlavním nemocem a prostituci. Základem
boje proti pohlavním chorobám zůstane zákon
č. 241 z r. 1922. Státní správa zdravotní
volá však po jeho novelisaci. Zvláštní
důraz bude nutno klásti na prevenci pohlavních
chorob a zvýšenou pozornost věnovati problému
zvládnutí prostituce. Zcela ji vymýtiti se
dosud nepodařilo žádnému zákonu
a bude za každého zákonodárství
existovati tak dlouho, pokud se radikálně nezmění
sám člověk a zejména pokud se nezlepší
morálka, pokavad se lidé nebudou řídit
6. a 9. přikázáním Desatera. Je nutno
přetvořiti morálku lidstva. Nelze převychovat
dnešní starší a starou generaci. Hlavní
cíl boje proti prostituci je tedy na podkladě aboličního
zákona intensivní práce u mladé generace.
Zde musíme začíti s převýchovou,
která začne ve školách, půjde
do všech pracovišť mladých lidí,
k učňům, studentům, do tělovýchovných
útvarů i do armády. Musí zastihnouti
všechny nastávající muže a ženy
bez rozdílu. Ruku v ruce s výchovou k pracovní
morálce musí jíti výchova k morálce
sexuální, občanské, manželské
a rodinné.
Zbývá zodpověděti otázku, co
s prostitutkami, pokud se vyskytují. Naučíme-li
se na řemeslnou prostituci hleděti jako na asociální
živel, žijící na úkor ostatního
řádně pracujícího občanstva,
zakročíme stejně jako u mužů,
kteří z prostituce žijí. K tomu bude
nezbytnosti mravnostní ženská policie. Pracovní
tábor bude jediným účelným
konečným řešením pro řemeslnou,
nenapravitelnou prostituci ať u muže či u ženy.
Takové opatření by bylo jistě zcela
demokratické, protože by řešilo problém
prostituce bez rozdílu obou lidských pohlaví
a bylo by jistě v souhlasu jak s abolicí, tak s
dnešním pojetím a postavením občana
ve státě, protože by prostituci vyřazovalo
z lidské společnosti, jako to činí
a jistě bude činiti u všech ostatních
asociálních elementů.
V boji proti pohlavním nemocem se neobejdeme bez boje proti
alkoholismu. Všichni jsme svědky značného
rozšíření alkoholismu mezi obyvatelstvem
naší republiky, zvláště mezi mládeží,
a jeho zhoubného vlivu na lidský organismus, který
je jím poznenáhlu velmi oslabován po stránce
fysické i duševní. Je to alkoholismus, který
mezi obyvatelstvem vedle svého vlivu na šíření
pohlavních nemocí a prostituce je denní příčinou
mnoha dopravních úrazů, úrazů
v práci následkem zvýšené únavy
a zmenšené pozornosti, je příčinou
snížení pracovní morálky, zmenšuje
výdělečnou schopnost a ničí
nám národní statky, které se s námahou
snažíme vybudovat.
Bylo by zbytečné jmenovat všechny důvody,
jež nás vedou k tomu, abychom čelili alkoholismu
se zvýšenou pozorností a všemi prostředky.
A přece se zdá, že není problému
alkoholismu věnována dostatečná pozornost
z řad příslušných úřadů,
hlavně z řad činitelů veřejných
prováděním kontroly zákonných
opatření. Víme již, že policejní
a trestní opatření nestačí
zabrániti chorobnému požívání
alkoholických nápojů a že je třeba
jako v jiných moderních státech i u nás
prováděti výchovu propagací, ostřízlivěním,
poradenstvím, po příp. léčením
alkoholiků. Ministerstvo zdravotnictví vydává
ve spolupráci s Československým abstinentním
svazem a Svazem charity propagační materiál,
plakáty, nálepky, brožurky a oživilo činnost
stálého poradního sboru pro boj proti alkoholismu.
Bude nutno uzákoniti zvýšení hranice
nedovoleného podávání alkoholu mladistvým
podle zákona č. 86/22 Sb. z 16. na 18. rok a z 18.
na 20. rok, rozšířit zákaz i na osoby
podnapilé a opilé. Uzákoniti krevní
zkoušku při nehodách a v práci, povinnou
návštěvu alkoholiků v poradnách,
prohloubení zákazu podávání
lihovin mladistvým i na obchody lahvové, nežalovatelnost
alkoholických dluhů i v obchodech, uzávěru
výčepu hodinu před výplatou až
do příštího dne do rána, policejní
uzavírací hodinu na 23. až 24. hod. s přísnými
tresty proti viníkům, při opilosti trestat
i prodavače lihovin, dále uzákoniti zdanění
výroby narkotik ve prospěch protialkoholické
práce, a to progresivně podle stupňů
lihovin ve volném prodeji, a naopak osvobodit nealkoholní
nápoje od daní, nepovažovat opilost za polehčující
okolnost při trestních řízeních,
avšak bráti ji jako přitěžující.
Kromě toho bude třeba prováděti soustavnou
lidovýchovu, a to speciálně pro pracující
v závodech, na školách, pro učitelstvo,
sociální osvětové pracovníky,
a poučovati nejširší veřejnost
o škodlivosti alkoholismu. Vítám první
krok z podnětu předsednictva vlády uspořádáním
veřejného projevu 18. t. m. v ministerstvu zdravotnictví,
kde bude závazně vyhlášen program a
požadavky soustavného boje proti alkoholismu. Zvítězíme-li
v tomto boji, pak si budeme moci říci, že jsme
opravdu národem Masarykovým.
Se jménem presidenta Osvoboditele připomínám
jeho výrok učiněný při desetiletém
trvání naší republiky: "Máme
jako jiné země již ministerstvo zdravotnictví,
ale", jak Masaryk praví, "náleží
mu mnohem větší význam a intensivnější
působnost".
Prosím, aby si to připomněli všichni
členové tohoto Národního shromáždění,
až budeme hlasovat pro rozpočet ministerstva zdravotnictví.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: Uděluji slovo
dalšímu řečníku, kterým
je p. posl. Skaunic.
Posl. Skaunic: Paní a pánové!
Chtěl bych povědět jenom několik málo
slov jednak zásadně a potom k sociálnímu
pojištění.
Ve všeobecné debatě k rozpočtu jsem
uvedl, že nás nemusí znepokojovat rozpočtový
schodek, neboť větší jeho část
je určena rentabilním investicím, prováděným
v rámci dvouletého hospodářského
plánu. Při tom jsem projevil také názor,
že dnes, kdy máme znárodněn systém
peněžnictví, bude umožněno úhradu
řešiti normálními úvěrovými
operacemi snadněji, nežli tomu bylo kdy jindy.