Rovněž útoky proti jednotě mládeže
musíme důrazně odsoudit. Nechceme, aby se
na studentstvo pohlíželo jako na rozbíječe
jednoty mládeže, a nechceme, aby došlo k dalšímu
tříštění jednotného Svazu
české mládeže, toho svazu, který
dal republice miliony odpracovaných hodin a jehož
jedinou politikou byla práce pro republiku. (Potlesk.)
Naopak, musíme utužovat a upevňovat tuto jednotu
především právě ve Svazu české
mládeže usilovnou prací po jeho zdokonalení
a překonání všech nedostatků.
Proti tomu nikdo nic nemá. Studentstvo musí pokládat
za svou základní povinnost vůči národu
udržovat jednotu národa, co nejrychleji a nejlépe
vystudovat a zařadit se tak co nejdříve aktivně
do pracovního procesu při budování
republiky.
Studentstvo musí provést rychlou a důkladnou
očistu od všech živlů, jejichž chování
za okupace nasvědčuje tomu, že nejsou hodni
a schopni plnit velké úkoly, které před
svou budoucí inteligenci postavil národ. Každý
student si musí uvědomit, že všechny úkoly,
které si studenti vytkli, je možno splnit pouze vzornou
spoluprací v duchu Národní fronty.
Každý musí odmítnout utváření
jakýchkoliv bloků, majících protidemokratický
ráz. Národ se již jednou přesvědčil,
kam směřují takové tendence, a studentstvo
tyto zkušenosti opakovat nesmí. Stanovisko Národní
fronty, svorné spolupráce všech lidí
dobré vůle, je závazné i pro studenty.
Dnes stojíme v době velikého pracovního
vypětí, v době, kdy se celý národ
spojuje v jednotnou pracovní frontu, v době, kdy
jsou všichni pracující plně rozhodnuti
splnit úkoly, které jsme si vytkli. Budoucnost před
námi je krásná a jestliže se vyskytne
tu a tam nějaký mráček, jistě
se rychle rozplyne silou slibu, který si náš
pracující lid dal. A je nutné, aby se studentstvo,
které má stejné právo a stejné
povinnosti jako všichni ostatní pracující
našeho národa, postavilo cele a jednotně do
řad budovatelů, aby připojilo ke slibu dělníků
svůj slib práce a zúčastnilo se všemi
prostředky plně dvouletého plánu.
Jen tak, v duchu jednoty, pomůžeme překonat
obtíže, které se ještě stavějí
v cestu. Jen tak budeme moci říci, že jsme
inteligence, která své povinnosti vůči
národu splnila. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Uděluji slovo
dalšímu řečníku, p. posl. dr
Káclovi.
Posl. dr Kácl: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Dva z řečníků v dnešní
rozpravě se vyslovili nelibě o domnělých
počinech ministra školství a osvěty.
To, co řekl druhý řečník -
a lituji, že to byl právě mistr Olbracht
- je už trochu více nežli jenom nevlídnost.
Nevracel bych se k této věci snad jenom proto, že
jsem příslušníkem téže strany
jako ministr školství a osvěty, ale vracím
se k tomu proto, že slova, která zde byla pronesena,
nejsou pravdivá. Bylo by svůdné, když
se zde mluvilo o některých personálních
opatřeních nynějšího ministra
školství, nabídnout srovnání
s jeho předchůdcem nebo s jiným ministrem
strany, ke které oba řečníci patří,
ale tam nechci zabíhat. Chtěl bych jenom konkrétně
poukázat na věc kladenského divadla a demonstrovat
na této záležitosti postoj nynějšího
ministra školství k divadelnictví. V publiku
vidím bohudík dva kladenské poslance, kteří
mohou tedy sledovat to, co zde budu říkat.
Kladenské divadlo je v těžké finanční
krisi, a pokud by záleželo na místních
činitelích bez rozdílu politických
stran, rozhodli by se toto divadlo uzavřít, poněvadž
to prostě dále nejde. Měl jsem tu čest
vést deputaci Kladenských k ministrovi školství
a prosím kladenské soudruhy, aby mistru Olbrachtovi
- a je to škoda, že to nemůže sám
slyšet - potvrdili a vysvětlili stanovisko ministra
Stránského ke kladenskému divadlu,
a na tomto stanovisku mohou demonstrovat jeho kladný postoj
k divadelnictví vůbec bez osobních výhrad.
A nyní, prosím, přikročím k
věci. My, poslanci, kteří vstupujeme na tuto
tribunu, abychom zaujali stanovisko k předloženému
státnímu rozpočtu, měli bychom být
vedeni dvěma směry: především
snahou upozornit na možnost úspor a za druhé
předkládat náměty a návrhy,
jak zlepšit naši veřejnou správu a zmnožit
hmotné, duchovní i tělesné statky
našeho národa. Potírat všechny zbytečné
výdaje a naopak hájit zase takové položky
a žádat případně i jejich zvýšení,
které znamenají potencování národních
hodnot. Vyjádříme-li se mluvou národního
hospodářství, tedy potírat všechny
výdaje neproduktivní a zase naopak hájit
výdaje investiční. Tyto výdaje investiční
nemusí být jen v oboru materiálním,
nýbrž i v oboru kulturním a zdravotnickém.
Musíme se dokadovat, aby hospodářská
dvouletka, jejímž cílem je napraviti škody,
které způsobili okupanti na poli hospodářském,
byla doplněna dvouletkou kulturní a zdravotnickou,
jíž by se napravily škody, které způsobili
našemu národu okupanti na poli duchovním a
zdravotním. Že tyto škody jsou veliké,
jest obecně známo.
Protože se budu dožadovati některých zlepšení,
jež budou vyžadovati nákladů, je mojí
povinností, abych upozornil také na možnosti
úspor. Úvodem k tomu dožaduji se však
velmi důrazně toho, aby rozpočet na příští
rok byl předložen nejpozději do 1. listopadu,
jak ostatně i pan ministr financí slíbil,
aby připomínky poslanců mohly býti
činěny již v rozpočtovém výboru
a hlavně, aby na tyto připomínky mohl býti
vzat také zřetel.
V tomto plenu chci upozorniti na tři resoluce rozpočtového
výboru z třinácti tam přijatých,
a to na resoluce č. 10, 11 a 12. První mluví
o vysokých osobních vydáních státní
správy a o nejméně 100.000 přebytečných
veřejných zaměstnancích, druhá
o tom, že týmž druhem agendy se mnohdy zabývá
několik ministerstev nebo jiných úředních
orgánů, čímž státní
pokladně vznikají zbytečné výdaje,
a konečně třetí resoluce o tom, že
k různým jednáním, jichž se účastní
zástupci úřadů, je vysílán
nadbytečně velký počet úředníků
a tím vznikají velké ztráty na pracovním
výkonu, nadměrné výlohy cestovní
a jiné výdaje veřejné správy.
Jsem z venkovských poslanců a chápu výkon
svého mandátu jako apoštolskou činnost
mezi naším lidem. Agituji pro naši dvouletku.
Podotýkám výslovně: bez jakékoliv
impertinence, avšak přece důrazně, mimo
rámec popularisace dvouletého plánu v rozpočtu
ministerstva informací v hodnotě 55 milionů.
Radím k šetrnosti, pracovitosti, skromnosti a střízlivosti.
Avšak setkávám se s jednou námitkou:
Proč není té střízlivosti také
nahoře? Proč máme počet ministrů
a ministerstev jako koloniální velmoc, když
jsme menší, chudší a o daleko menším
počtu obyvatel než před válkou? A proč
tento špatný příklad státu následuje
Pražská obec, která v době, kdy jsme
měli 20 stran, vystačila s třemi náměstky
primátorovými, a dnes, kdy máme pouze čtyři
strany, má náměstků sedm? Lid má
právo žádat, aby se také ve vedení
státu hospodařilo střízlivě,
když sám je k střízlivosti nabádán.
Je třeba redukovat počet veřejných
zaměstnanců. To požaduje také resoluce.
Avšak nejen počet zaměstnanců, ale také
počet úřadů, a začít
se musí s ministerstvy. A bude po kompetenčních
sporech a bude vymýcen zjev, kdy na jednu a tutéž
věc je pamatováno v rozpočtech dvou resortů
a na jinou stejně důležitou věc se nepamatuje
nikde. Provádí-li ministerstvo zdravotnictví
kontrolu potravin podle zákona již po desetiletí
a má-li k tomu příslušné orgány,
pak je zcela zbytečno, aby na tuto kontrolu pamatovalo
také ministerstvo výživy, které k ní
nemá vůbec žádných orgánů,
a kdyby ji doopravdy chtělo konat, muselo by si orgány
k tomu potřebné teprve vytvořit. Také
na pracovní lékařství je pamatováno
ve dvou resortech, a to v ministerstvu zdravotnictví, kam
to patří, jako patří doprava do ministerstva
dopravy a nikoliv do ministerstva spravedlnosti nebo vnitra, a
v ministerstvu sociální péče. Také
na výstavbu jatek je pamatováno ve dvou resortech.
Snad ještě tento týden zvolíme úspornou
parlamentní komisi. Nechť okamžitě koná
svoji povinnost.
A také položka 55 milionů na popularisaci dvouletky
je zcela zbytečná, protože každý
poslanec, každý veřejný činitel,
každý novinář je povinen dvouletku propagovat,
aniž by za to mohl co dostat. V Československu máme
na 18 vysokých školách 60.000 posluchačů
a na tyto školy je v rozpočtu 680 milionů.
Popularisace dvouletky má stát jednu dvanáctinu
této částky. Je to poměr? Jeden a
půl vysoké školy by mohlo existovat z peněz
vydaných ministerstvem informací.
Vláda musí předcházet dobrým
příkladem a proto nechť ještě v
tomto roce dojde k redukci ministerstev. Počet úředníků
lze snížit dále redukcí agendy centrálních
úřadů. Máme plná ústa
o lidovládě. Lid prý sám vládne
prostřednictvím národních výborů.
A proč máme tedy v centrálních úřadech
daleko více úředníků než
dříve? Jsem pro lidovládu, i když potírám
namnoze zmatečné podnikání různých
složek naší lidovlády. Avšak proto
musí centrální úřad jen plánovat,
radit a kontrolovat. Výkonná moc je dole a proto
počet ministerských zaměstnanců musí
býti podstatně snížen. To je věc
nejen hospodářská, nýbrž současně
i výsostně státně-politická
a pomůže vydatně řešit i některé
otázky vnitropolitické, protože znamená
rozsáhlou decentralisaci.
Že má tato lidovláda a decentralisace mnohé
závady, bylo zde již několikráte, naposled
posl. Novotným, konstatováno. Přece
jsme však pro ni, voláme však po jejím
zdokonalení.
Je nám třeba kulturní dvouletky, o které
jsem se již zmínil, a je třeba především
školení členů místních
národních výborů a občanstva
vůbec. Svědčí pro to příhoda
z Rozdělova u Kladna. V této obci, která
je nyní součástí Velkého Kladna,
konala se dne 5. prosince t. r. t. zv. "beseda s občanstvem."
Byla kritisována práce ústředního
národního výboru na Kladně a podle
stenografického protokolu bylo zejména řečeno
toto: "Páni doktoři na kladenské radnici
se stále jenom ohánějí paragrafy a
každou věc tím jenom zdržují, protože
prý každé rozhodnutí podle nich musí
míti zákonitý podklad. Ale my občané
rozdělovští to chápeme jinak. Má-li
se něco rozhodnout a je-li to u nás vůle
lidu, pak je to náš rozdělovský zákon
a nezabrání nám žádné
doktorské paragrafy. My tvoříme zákon
a ne oni."
Vzhledem k tomuto případu - a nebude jistě
ojedinělý - přimlouvám se velmi vřele,
aby bylo prováděno školení našeho
obyvatelstva, aby lidové orgány nebyly takto diskreditovány.
A nyní chtěl bych říci několik
slov k našemu vysokému školství. Již
během války vypracoval jsem plán, podle kterého
mělo být v Československu pět vysokých
škol universitního typu. V předmnichovské
republice měli jsme tři university československé.
Z toho je patrno, že jsem byl pro zvýšení
počtu vysokých škol a že musím
mít tedy k faktu, který nastal, poměr kladný.
Ten také mám. Avšak nejsem spokojen s konkrétním
prováděním věci a také s tím,
jak se většina veřejnosti a i studující
mládež na vysoké školy dívá.
Mám námitky proti neorganičnosti a ukvapenosti,
s jakou se nové školy zřizovaly, a mám
námitky proti tomu, jak veřejnost a také
státní správa tyto školy pojímá.
Dívá se na ně jen jako na učiliště,
která mají chrlit nové zaměstnance.
To je pojetí naprosto nesprávné. Vysoké
školy jsou především střediska
bádací. Jejich cena, význam a rentabilita
není dána tím, kolik na nich studuje studentů
a kolik vydají absolventů, nýbrž tím,
co nového ve vědě vyzkoumají a čím
přispějí k obecné vzdělanosti.
Učební činnost je sice také důležitá,
ale teprve odvozená z práce badatelské. Proto
také vysokoškolským učitelem může
býti jen a jen vědec. Vysokoškolské
učitele nelze vyrábět povyšováním
jako státní úředníky. K tomu
je třeba dlouholeté výběrové
práce. Nemáme-li kvalifikovaných sil, pak
nemůžeme mít ani nových vysokých
škol a musíme počkat, až tyto síly
budeme mít. A o jejich kvalifikaci nemůže nikdo
jiný rozhodovat než vysoká škola sama.
Čeho je však bezpodmínečně zapotřebí,
to je věcné vybavení vysokých škol,
řádné zabezpečení personálu,
nejen profesorů, ale také asistentů, zřízenců
a pod., a dále výběr studentstva.
Nevolám po numeru clausu. Ten je reakční,
protože znamená výsady rodové a majetkové.
Je však třeba plánování a výběru.
To je socialistické. Víme, kolik kterých
odborníků potřebujeme, vždyť máme
Státní plánovací úřad
a státní Hospodářskou radu a známe
také kapacitu našich škol. Je třeba provésti
výběr z toho počtu, kterého je zapotřebí.
Provésti tento výběr není sice snadné,
avšak není to nemožné. Na lékařské
fakultě pražské byl proveden letos první
pokus. Jeho výsledek bude přímo sensační,
protože poví, jak vypadá naše dnešní
mládež, jaké stopy zanechala na ní okupace
a jak se na ní zračí světové
myšlenkové proudění.
Z výsledku těchto přijímacích
zkoušek nelze však vyvoditi žádných
závěrů, protože podle platných
zákonů úspěšná zkouška
dospělosti na střední škole opravňuje
ke vstupu na školu vysokou. Je třeba tedy zákona
k tomu, aby počet přijímaných studentů
na vysoké školy mohl býti regulován.
Pokud se týče rozpočtu vysokých škol,
činil pro rok 1946 560,366.000 Kčs, pro rok 1947
687,022.000 Kčs. Je tedy vyšší téměř
o 127 milionů. Jsme za toto zvýšení
vděčni, i když neříkáme,
že je postačující.
K nemilému nedopatření však došlo,
pokud se týče udržování budov
vysokých škol. O to se stará v rámci
péče o státní budovy ministerstvo
techniky. Úvěry však, které jsou v rozpočtu
ministerstva techniky na rok 1947 navrženy na správu
státních budov, na jejich udržování
a na mimořádné jejich opravy a úpravy,
jsou nedostatečné. Nízké přeliminování
těchto položek má za následek, že
budovy, jež jsou státním majetkem, chátrají,
neboť nemohou býti náležitě udržovány.
Následkem nedostatečného udržování
vyžadují tyto budovy pak najednou velmi nákladných
generálních oprav, jímž by bylo možno
včas zabránit, kdyby byly budovy náležitě
udržovány. Stát si tu počíná
jako velmi špatný hospodář. Zmíněné
úvěry byly již v roce 1946 vyměřeny
nedostatečnými částkami, takže
v budovách pražských vysokých škol
nemohou býti v přítomné době
prováděny ani nejnaléhavější
opravy. Doporučuji naléhavě, aby při
sestavování příštího rozpočtu
bylo na tyto účely pamatováno vyššími
částkami.
Přicházím nyní k rozpočtu ministerstva
zdravotnictví. I když je proti roku 1946 o něco
vyšší, činí 1.644,880.000 Kčs,
je nepostačující, aby ministerstvo zdravotnictví
mohlo splniti všechny své rozsáhlé úkoly.
Z celkového státního rozpočtu činí
náklady na zdravotnictví pouze 2.24 %, což
je přibližně stejně jako v roce 1936
a 1937. Vezmeme-li v úvahu, jak katastrofálně
se od té doby zhoršil zdravotní stav našeho
obyvatelstva, vidíme, že tato částka
je malá. Nyní je třeba rychlé reparace
zdravotního stavu a tu nelze provozovat po kouskách.
Tu je nutno provésti najednou a velkoryse. To, zda se hospodářská
dvouletka podaří či nepodaří,
záleží nikoliv v poslední řadě
také na zdravotním stavu národa, a proto
je třeba zde skutečné velkorysé investice
do národního zdraví. Není-li to možné
z řádného rozpočtu, nezbývá
nic jiného, než vypsati velkou zdravotnickou půjčku.
Lituji velmi, že se ministerstvu zdravotnictví nepodařilo
přesvědčiti ostatní o důležitosti
svých úkolů.
Z nesčetných povinností a úkolů
ministerstva zdravotnictví chci se zmíniti jen o
tom, co by mělo býti hlavní náplní
zdravotnické dvouletky. Především by
mělo býti sjednoceno a zmodernisováno zdravotnické
zákonodárství a v důsledku toho soustředěna
veškerá kurativní i preventivní zdravotní
péče, a to nejen o lidi, nýbrž o veškeren
organický život, do ústředního
zdravotnického orgánu, do ministerstva zdravotnictví.
Toto ministerstvo mělo by také za pomoci ministerstva
školství a osvěty a jiných ministerstev
organisovati programovou a prohloubenou zdravotnickou lidovýchovu,
zejména boj proti pohlavním chorobám, alkoholismu,
dětské a kojenecké úmrtnosti, péči
o správnou výživu, životosprávu
a pod. Zdravotnická dvouletka měla by si vzíti
také za cíl překonat nebezpečí
a zhoubnost infekčních chorob, především
zlikvidovat nebezpečí tuberkulosy.
Dále je třeba sjednotit a prohloubit naše poradenství,
zřídit eugenické a předsňatkové
poradny, zatím jen fakultativně, později
však obligatorně, zavést zdravotní legitimace
a zdravotní kartotéky. Z nemalých úkolů
je také péče o pracovní hygienu a
znárodněné podniky dávají možnost
k velikému rozvinutí této péče.
Rovněž tak vědecké řízení
zdravotnictví, výběr, stanovení počtu
a distribuce zdravotnického personálu jsou z úkolů,
které by měla splnit zdravotnická dvouletka.
Daleko nejdůležitějším problémem,
o nějž sice přísluší pečovati
také ministerstvu zdravotnictví, který však
svým rozsahem i dosahem rámec ministerstva zdravotnictví
přesahuje, je problém populační. Nemylme
se, paní a pánové, tím, vidíme-li
v našich parcích houfy hrajících si
dětí. Nerosteme a nejenže nerosteme, nýbrž
vymíráme. A ztrácíme nejen na kvantitě,
nýbrž, a to bych považoval za důležitější
a závažnější, také na kvalitě.
Ani tři děti v rodině nezaručují
udržení stejného počtu našeho národa.
Proč? Protože mezi lety 1925 až 1940 klesla katastrofálně
porodnost v našem národě. Schází
nám z té doby téměř půl
milionu lidí, to jest 250.000 šestiletých až
jedenadvacetiletých děvčat, která
mohla by býti již nyní a postupem příštích
let dárkyněmi nových lidských životů.
Protože nám těchto 250.000 možných
matek chybí, nemůže dnešní rodina
splniti svůj úkol při třech dětech,
nýbrž plní jej teprve při pěti
až šesti dětech. A při tom je naší
povinností nejen udržet počet českého
a slovenského národa, nýbrž zvýšit
celkový počet obyvatelstva na ono číslo,
které jsme měli před vystěhováním
nežádoucích kolonistů.
A ještě jedna věc je při tom velmi důležitá.
Skutečné talenty rodí se jen zřídka
kdy z prvorozenců, nehledě k tomu, že ojedinělost
vede k sobectví a asociálnosti a naše nová
národní společnost může potřebovati
jen jedinců s cítěním a zaměřením
sociálním.
Problém populační má tři složky,
etickou, hospodářsko-sociální a zdravotnickou.
Na první složku často bývá zapomínáno
a celý problém bývá zužován
na sociální péči o mnohočlenné
rodiny a na péči o rodičky a kojence. Jsou
to jistě velmi důležité věci,
avšak základní věcí je postoj
etický, považuje-li se člověk sám
za cíl a je-li smysl jeho života v jeho vlastní
existenci, či považuje-li se za člena společenství,
jemuž je oddán a k němuž své povinnosti
plní. Ve vypjatém liberalistickém individualismu
je člověk sám sobě cílem a
není ochoten učiniti sebemenší krok,
jenž znamená omezení jeho osobní svobody.
I když správné rodičovství znamená
nesmírnou pokladnici hodnot citových, je nesporné,
že vždycky s sebou nese jisté omezení
osobní. Jen člověk nábožensky
nebo socialisticky věřící přináší
toto omezení rád. (Potlesk.)