Posl. Hatina: Paní a pánové!
Mám-li říci s tohoto místa několik
slov o resortu ministerstva informací, dovolte mi, abych
se především ptal po příčině,
proč v tomto váženém sboru, za jaký
je nutno ústavodárné Národní
shromáždění považovat, jeví
se poměrně malý zájem o toto ministerstvo.
Říkám to proto, poněvadž v rozpočtovém
výboru se nenašel nikdo z pánů poslanců,
který by měl ke kapitole ministerstva informací
co říci. Teď se domnívám, že
my již na tom mnoho v tomto plenu nezměníme.
Já nesdílím názory značné
části pánů poslanců i značné
části veřejnosti, když považují
toto ministerstvo za nežádoucí, že je
právě nejmoudřejší tohoto ministerstva
si nevšímat. Takové pohodlné stanovisko
mohlo by nás někdy přivésti do situace,
která by nám a také státu nemusela
býti právě nejpříjemnější.
Máme zkušenosti, jak se pak těžko hledají
cesty, jak odstraniti to, co jsme svojí netečnosti
anebo svým pochybeným stanoviskem přivodili.
Mě nebude jistě nikdo z přítomných
chtít podezřívat, že ministerstvo informací
je moje láska. I když tomu tak není, přece
jenom mě musí ministerstvo informací nejen
zajímat, ale musím se jím jako člen
tohoto sboru zabývat. I kdybych pomíjel všechnu
činnost tohoto ministerstva a dal za pravdu tomu, co se
o něm říká, že by se naše
republika bez tohoto úřadu obešla, ani potom
není pro mne tato kapitola vyřízena. Kdybych
se o ministerstvo informací nezajímal jinak než
z toho jediného titulu, že toto ministerstvo má
také značnou účast na státní
pokladně, pak myslím, že je to dostatečný
důvod k tomu a že nám sama skutečnost
přikazuje, abychom zde tomuto ministerstvu věnovali
svůj zájem i pozornost, neboť nemůže
nám býti lhostejno, jak toto ministerstvo hospodaří,
jaký má program a jak tento program splňuje.
A protože i zde v splnění programu ministerstva
informací jde o peníze, které musí
odvádět poplatník státu, je už
zde důvod, abychom si ministerstva informací všímali.
Vždyť účast ministerstva informací
na naší státní pokladně není
právě skromná a nejmenší. Ve
svém rozsahu jest skoro taková jako ministerstva
průmyslu a v číslech jeví se nám
větší než u ministerstva zahraničního
obchodu a také větší než u ministerstva
pro vnitřní obchod a ještě některých
jiných ministerstev. Částka 325,466.000 se
v dnešních poměrech jen těžko bude
shánět do státní pokladny. V této
částce mohl by nezasvěcený vidět
velikost programu ministerstva a jeho plánů. Skutečnost
jest ovšem poněkud jiná. Porovnáme-li
však, že proti této veliké částce
325.466.000 jeví se nám úhrada pouhých
28,000.000 Kčs, vidíme zde značnou mezeru
a právem se ptáme, z čeho se tak veliká
diference při dnešních poměrech bude
vyrovnávat. Kdyby činnost ministerstva informací
zaručovala proti těmto velikým výdajům
nějakou účelnou a užitečnou protihodnotu,
která by toto neúměrné vydání
aspoň v něčem nahrazovala a nějakou
formou užitečnou to státu vrátila, pak
by se i toto zatížení snad snáze neslo.
Této naděje se nám ovšem za daných
poměrů a za dané situace, jaká je
v ministerstvu informací, nedostává. Naopak
jeho veliké plány, kdyby mu byla poskytnuta možnost
je uplatnit, budou znamenat další milionová
vydání a tím další zatížení
státní pokladny. A to je jistě věc
pro dnešní naši těžkou dobu nežádoucí.
Musí být nežádoucí pro každého
občana našeho státu, který má
tento stát opravdu rád a který svou prací
chce v každém směru přispívat
k tomu, aby se náš stát hospodářsky
upevnil, aby nepropadával dalšímu zadlužování,
abychom se tak dostali na cesty, kde by si každý jednotlivý
člověk vážil více hodnoty našich
peněz, než jak je tomu dosud. A jestliže tuto
samozřejmou skutečnost chceme od malého občana
našeho státu, máme tím víc právo
tuto žádost tlumočit u odpovědných
činitelů, kteří náš stát
vedou. Upozorňuji-li na tuto skutečnost při
této příležitosti, pak mne k tomu vede
důvod, abych mohl říci, že pan ministr
informací ve svých projevech, když mluví
o svém resortu, neřídí se právě
tímto starým poučením, které
i dnes je dost často z vlivných míst zdůrazňováno.
Ono je tak trochu při každé práci nutno,
abychom si vzpomenuli dnes, co jsme dělali včera.
Je třeba se tak trochu korigovat. Kdyby tomu tak bylo,
tak bychom se v řadě případů
vyvarovali takovýchto komentářů.
V této souvislosti chci říci, že na
počátku tohoto roku, před schválením
rozpočtu na rok 1946, prohlásil nám pan ministr
v jedné schůzi, že jeho ministerstvo je ministerstvem
nejlacinějším a že ani pro budoucnost
nebude zvlášť zvyšovat své nároky
na státní pokladnu. Jak je dnes pan ministr daleko
od tohoto slibu, nemusím zvlášť zdůrazňovat,
neboť za mne mluví čísla, která
jsou vyjádřena pro ministerstvo informací
ve státním rozpočtu. Zde se při této
úhrnné částce 325,466.000 Kčs
dovídáme, že věcné výdaje
zvyšují se oproti loňskému roku o plných
92 %, zatím co na př. u ministerstva školství
zvyšují se jen asi o 2 %. Tato skutečnost potvrzuje,
že se tedy jinak mluví, jinak se plánuje a
něco jiného se pak dělá. Lituji, že
mi čas nedovoluje, abych šel v této důležité
věci do podrobností. Přes to však bych
rád ještě poznamenal, že si musíme
opravdu pečlivěji všímat tak zvaného
plánování v ministerstvu informací
a zabývat se také podrobněji celou organisací
tohoto ministerstva. Jsme dost často svědky, že
ministerstvo informací chce plánovat ve velkém.
Zatím, kdyby tady byl také trochu ohled na státní
pokladnu, muselo by se ministerstvo informací alespoň
trochu uskrovnit ve své velkorysosti a snažit se především,
aby účelnější organisací
resortu byla podstatně snížena nejen vydání,
ale také ušetřeny pracovní síly.
Ministerstvu informací, ať již z jakýchkoli
důvodů, se téměř za 18 měsíců
nepodařilo provést ani organisaci tak, aby úřady
tohoto ministerstva byly trochu soustředěny a aby
tak byla zjednodušena a také zlevněna jeho
administrativa. Snad žádné jiné ministerstvo
není umístěno v tak četných
budovách, jako je tomu právě u ministerstva
informací. Mám zato, že při dobré
vůli mohla už tato závada po tak dlouhé
době být aspoň z části odstraněna,
a to jak ku prospěchu administrativních prací
v ministerstvu, tak také v zájmu služby veřejnosti.
Vedle toho mělo by ministerstvo informací samo sebou
co dělat i v takovém případě,
kdyby věnovalo pozornost vydávání
různých zpráv, kterých je vydáváno
příliš mnoho. Tyto zprávy jsou vydávány
různými odbory tohoto ministerstva bez vzájemné
součinnosti a tak jsme svědky toho, že agenda
téhož ministerstva téhož druhu běží
v jednom ministerstvu po více kolejích. Tato zbytečná
nehospodárnost má svůj odraz jednak v nepřiměřených
nákladech osobních i věcných, jednak
vede také k zbytečnému zvyšování
spotřeby papíru. Soudím, že je nezbytně
nutné, abychom tuto agendu v ministerstvu informací
přezkoumali a přikročili také k reorganisaci,
která by zamezila duplicitu v jednom a témže,
úřadě a brala v úvahu i podobné
zprávy vydávané v jiných ministerstvech.
V tomto případě mám na zřeteli
t. zv. "Přehledy cizího tisku", které
jsou vydávány ministerstvem informací, ale
zároveň také ministerstvem zahraničních
věcí. Tedy to je nehospodárnost, kterou si
v těchto těžkých poměrech dovoliti
nemůžeme. (Potlesk.)
Domnívám se, že při pečlivé
organisaci dalo by se dosáhnouti dohody, kterou by byly
vytčeny přesné hranice v úsecích
činnosti obou ministerstev, a věřím,
že by zde k nápravě dojíti mohlo. Myslím,
že by to bylo v zájmu věci samé a také
by to oběma těmto ministerstvům prospělo.
Stejně tak mělo by ministerstvo informací
věnovat více pozornosti tam, kde jde o povolování
různých knih. Nás knižní trh
dnes ještě při značném nedostatku
papíru vydává mnoho různých
knih, které nikdo nekoupí a které jsou odsouzeny,
aby zůstaly ve skladištích našich knihkupců
a pak byly uskladněny jako starý nepotřebný
papír.
Totéž dalo by se říci o nedostatečné
organisaci v pořádání a povolování
různých našich výstav. V tomto roce
byli jsme svědky různých výstav, pořádaných
úřady nebo jinými korporacemi. Návštěva
na těchto výstavách byla nepatrná
a téměř všechny končily schodkem,
a to značným. Soudím, že rozvrh všech
připravovaných výstav měl by býti
soustředěn v jednom ministerstvu a že jen jedno
ministerstvo mělo by zde míti iniciativu a organisaci.
Pokud jsem informován a - je to ostatně také
z rozpočtu patrno - máme i při ministerstvu
informací zvláštní výstavní
oddělení, kterému by po dobu existence ministerstva
informací měla býti zmíněná
kompetence vyhrazena.
A tak bych mohl v mnohých věcech o nedokonalosti
této vnitřní organisace pokračovat.
Nechť se pan ministr nedomnívá z těchto
mých slov, že jde o nějaký nepřátelský
postoj. Toho zde opravdu není. Jde jen o účelnost
a o prospěch, který by přinášel
kladné výsledky, jež by mohly být hodnoceny
jako přínos k nové výstavbě
našeho československého státu. Zatím
ze všeho toho, co ministerstvo informací nám
vytvořilo, těchto hodnot mnoho nevidíme.
Další ze zvláště smutných
kapitol při tomto ministerstvu byla by ta, kdybych se měl
zaměstnávat t. zv. expositurami při ministerstvu
informací, které máme v různých
městech naší republiky. Kdybych nic jiného
při ministerstvu informací nepovažoval za zbytečné
zařízení, pak jsou to opravdu tyto expositury,
které jsou po mém soudu stejně zbytečné
a celkem velmi drahé. Jestliže stát věnuje
na vlastní informační činnost částku
stanovenou v rozpočtu, je nutno účelně
ji použít. Mám plný respekt k panu ministru
informací, který je dobrý a nadšený
příslušník své strany, muž
se značnými zásluhami ze zahraničí
a nyní stojí před úkolem, aby vedl
a řídil informační službu vlády,
aby tak činil v duchu intencí vlády a aby
prací svého úřadu přispíval
k vytvoření pospolitosti a upřímné
spolupráce. Některé zprávy z nedávné
doby vyvolávají však ve mně určité
pochybnosti o dostatku dobré vůle a doufám,
že pan ministr tyto připomínky vezme v tom
smyslu, jak je činím.
Nejprve všimnu si práce informačních
ústředen, které má ministerstvo, jak
jsem již uvedl, v některých městech.
Mluvím ze zkušenosti, kterou mám z Plzně.
Domnívám se, že zaměstnanci informačních
ústředen jsou úředníky republiky,
to znamená, že jejich povinností je postupovati
úředně a také úředně
zasahovati a positivně se starat, aby jak vláda,
tak příslušné orgány byly spolehlivě
informovány. Mám pochybnosti, že informační
ústředna v Plzni plnila tyto úkoly správně,
účelně a hospodárně. Někdy
se nám tato ústředna jeví nejen jako
ústředna informací, která má
informovat, nýbrž jako ústředna, která
chce být informována. Byly doby, kdy v informační
ústředně v Plzni sedělo 18 zaměstnanců,
kdy se tato ústředna mísila do činnosti
politických stran, kdy se dožadovala vstupu do vnitřních
porad jiné politické strany a zřejmě
se ztotožňovala ve vší své činnosti
toliko s činností jediné politické
strany. (Potlesk.) Panu ministrovi je známo, že
tato ústředna a její vedoucí dokonce
osoboval si právo otevírati korespondenci určenou
redakcím jednotlivých deníků, a vysvětlení,
které podali, byla naprosto neuspokojující.
Omluvu spatřuji v neznalosti vybraných jednotlivců
a proto radím p. ministrovi, aby méně dbal
na různé osobní intervence, a více
měl na mysli všeobecný prospěch.
Měl jsem již příležitost mluviti
v informačním výboru o Československé
tiskové kanceláři a o činnosti tiskového
odboru ministerstva informací. Snesl jsem důkazy
o tom, že naší Československé tiskové
kanceláře se užívá k prospěchu
jedné strany. Nerad bych použil srovnání
s manýrami minulosti, ale přece jen vřele
se přimlouvám za to, aby p. ministr dbal potřebné
nestrannosti. Jestliže sám veřejně mluví
o tom, že jeho ministerstvo má být ideologické
a jakýmsi instrumentem svého druhu, pak myslím,
že nekoná dobrou službu věci samé
a věci svého ministerstva.
Měli jsme možnost přesvědčit
se o tom, že při projednávám osnovy
týkající se resortu ministerstva informací
p. ministr ne právě promyšleně ztěžuje
situaci tím, když nedává dost záruky
své objektivity a tím také záruky,
že věci jemu svěřené budou obstarány
tak, jak toho vyžaduje veřejný zájem.
(Potlesk.)
Jistě jsme všichni uvítali dekret o znárodnění
filmu a máme zájem na tom, aby znárodněný
film prospíval. Podle rozpočtu běží
hospodářsky o důležitou oblast, která
představuje obrat více než 1 1/2
miliardy Kčs.
Bylo by velmi na čase aby věci správy našeho
filmového podnikání byla věnována
taková pozornost, jaká je věnována
jiným oblastem výroby, a tam je obvyklé,
a pánové se strany p. ministra na tom trvají,
aby se i věci vedoucích míst rozhodovaly
ve vládě tak, aby byly zájmy obecně
obhájeny. Vyslovuji podiv nad tím, že v oblasti
tak důležité, jako je film, není respektován
stejný zřetel. I když - jak jsem uvedl - mám
velký respekt k p. ministrovi a k jeho zájmu o kulturu,
nemohu se ubránit dojmu, že ve věcech filmových
není ani odborníkem, ani mužem, který
by měl brát všechnu odpovědnost na sebe.
To říkám v jeho vlastním zájmu.
Všichni víme, kolik tu bylo zásahů všeho
druhu, a bylo by zapotřebí, aby věci filmu
byly posazeny na pevnou basi a aby hlavně bylo zabráněno
jednotlivcům v zasahování, které věci
neprospívá.
Velmi kladu na srdce p. ministrovi, aby vzal vážně
do ruky věc vyrovnání filmových závazků,
které mají být splněny při
převzetí kin do veřejné správy.
Vznikají tu zbytečné tvrdosti, někdy
neomalené, a velmi často jsou korporace - a mezi
nimi i dělnické - poškozovány tím,
že tato věc není řešena.
Jsme uprostřed plnění dvouletky a tu bych
rád viděl, aby film již byl také skutečně
zapojen do propagační práce. Dosud tomu tak
není. Postrádáme toho, že ve filmu nedošlo
dosud k specialisaci pracovní - nanejvýš potřebné.
Každý z nás by očekával, že
film bude dodávat krátké propagační
pásy, které by sloužily zájmům
skutečně všech ministerstev.
A ještě k jedné části rozpočtu
ministerstva informací bych chtěl učinit
poznámku. V této poznámce jde mi o kulturní
styky s cizinou, tedy o sektor jistě velmi důležitý.
Myslím, že není úkolem tohoto sektoru
pořádat a organisovat různorodé akce,
nýbrž starat se také o jiné oblasti
veřejného života v jednotlivých státech
i u nás. Ale hlavně měl bych zde na mysli,
aby p. ministr a jeho ministerstvo se starali o to, jak je zaručena
vzájemnost čili tak zvaná reciprocita, která
je zde nutna. Náš stát je jistě stále
předmětem živého zájmu, ale i
my máme zájem o ostatní svět. Ve věcech
kulturních velmi mnoho závisí na vzájemnosti.
Vidím na příklad, že jsme uspořádali
řadu věcí, které se týkají
propagace SSSR u nás. Všechny tyto podniky jsou velmi
živě sledovány veškerým naším
obyvatelstvem, a byl bych vděčen panu ministrovi,
kdyby mi mohl říci, co se děje ve věci
propagace Československa a československé
kultury v Sovětském svazu. Nevím, mohl jsem
to přehlédnout, ale za 18 měsíců
neslyšel jsem ani o jedné československé
výstavě, která by byla uskutečněna
v Sovětském svazu.
V závěru připomínám znovu stránku
hospodárnosti, aby nebylo utráceno víc, než
je nezbytně nutné. Vždyť musíme
mít při dostatečné míře
odpovědnosti na zřeteli, že každou korunu,
kterou vydáváme ať již k náležité
potřebě, nebo navíc, musíme někde
vzít. A já bych v tomto našem novém
státě s formou nových hospodářských
a jiných zařízení nerad viděl,
aby se naše budoucí finanční politika
při každém zvýšeném státním
vydání řídila zase tím, že
by se sahalo obyčejně do kapes nejširších
vrstev lidových. Proti takovémuto hospodaření
byla naše strana v minulosti a bude proti němu také
v budoucnosti.
Čs. soc. demokracie, jejímž jménem zde
mluvím, střežila vždycky svou politikou
státní pokladnu a dbala správného
hospodaření. Vycházela ze zásady,
že budeme-li mít v pořádku státní
hospodářství a naše finance, bude to
nejpevnější základna, na níž
se dá budovat zvýšená životní
úroveň a spokojenost našeho lidu. (Potlesk.)
Místopředseda dr Ševčík:
Ďalším rečníkom je p. posl. Hušek.
Dávam mu slovo.
Posl. Hušek: Slávna snemovňa, panie
a pánovia!
Mám prehovoriť k dvom kapitolám rozpočtu,
a to ku kapitole rezortu, ktorý spravuje Ministerstvo školstva,
na Slovensku povereník pre školstvo, a ku kapitole
rezortu spravovaného ministrom informácií,
no Slovensku povereníkom pre informácie. Nebudem
sa zaoberať číslicami, ktoré koniec-koncov
sú zverejnené, pretože už vyšly v
tlači pre nás poslancov i pre širokú
verejnosť československú, a ktoré už
rozoberal rozpočtový výbor do podrobnosti,
a po debate, ktorá bola obsažná, doporučuje
sa členom ústavodarného Národného
shromaždenia, aby ich prijali ako finančný
základ všetkého denia, ktoré so na poli
školskom, kultúrnom a informačnom začne
1. januára 1947 a skončí 31. decembra toho
istého roku. Bolo to už viacerými predrečníkmi
a menovite v rozpočtovom výbore zdôraznené,
že štát sa nechová macošsky, čo
sa týka financií, ku školstvu a kultúre.
Je to správne; musíme uvážiť, že
sme Československú republiku my všetci rovnakým
dielom obnovili po druhej strašnej svetovej vojne, v ktorej
i nad našimi zemiami bol pánom germánsky smer,
ktorý pozatváral všetky vysoké školy
české a ktorý sa snažil pozatvárať
i iné školstvo a ktorý našu mládež
vyháňal zo školských lavíc do
fabrík a iných závodov, aby tam pomáhala
nemeckému militarizmu. Preto je celkom pochopiteľné,
keď sa teraz usilujeme stratené v najkratšom
čase nahradiť. Na Slovensku za svetovej vojny bolo
to trocha ináč. Veď si len uvážme,
že v tých časoch zo Slovanov nemali vysoké
školy Česi, Poliaci a Srbi, ale my sme mali na Slovensku
univerzitu i Vysokú školu technickú so slovenským
vyučovacím jazykom. Aj iné školstvo
pracovalo ďalej. Prirodzene, na týchto školách
bolo zakazované pestovať demokratického ducha,
hoci možno celkom úprimne povedať, že len
z tohto demokratického ducha môže nielen pre
Čechov, ale aj pre Slovákov vychádzať
každé naše kultúrne snaženie.
My Slováci, ktorí sme do roku 1918 nemali žiadnych
svojich univerzít, ani stredných škôl
so slovenským vyučovacím jazykom, ba i ľudové
školstvo sme mali vlastne v takom duchu vedené, aby
sa ono skôr stalo akýmsi kurzom pre osvojenie maďarského
jazyka, než vychovávateľkou národa, počínajúc
rokom 1918 žijeme v tom šťastnom položení,
že máme svoje vlastné školy, ktoré
nám už nevychovávajú a nebudú
nikdy odchovávať odrodilcov, ale statočných
príslušníkov vlastného rodu. Druhá
svetová vojna narobila nám na Slovensku mnoho materiálnych
škôd na školských budovách a pomôckach.
Dávame to do poriadku a nech je vyslovená vďaka
všetkým tým, ktorí na tejto rekonštrukcii
pracovali, pracujú a budú pracovať.
V druhej svetovej vojne utrpeli sme však na našich školách
a inštitúciách i veľké škody
mravné. Jed, ktorý nám Slovákom bol
nanucovaný, narobil práve najviac škôd
v tomto smere. No, vojna prestala, sme zase slobodní a
národ so svojou inteligenciou odčinia i tie krivdy,
ktoré sme utrpeli na duchovnom poli pred nedávnom
ešte viac-menej fašistickou a fašizujúcou
školskou správou na Slovensku.
Nebudem sa zaoberať vo svojom prejave podrobnosťami
školskej politiky v zemi ach českých ani na
Slovensku, veď konečne občianstvo a jeho pedagógovia
a kultúrni pracovníci sú tak zrelí,
aby si tieto veci vybavili v duchu, ako sa to vybaviť dá.
Chcem urobiť len niekoľko poznámok viac-menej
politického rázu.
Keď sa dívame na náš verejný život
dosť pozorne, tu prichádzame k rezultátu, že
politické denie v našom štáte a v našich
národoch je determinované niektorými úkazmi.
Uvediem z nich aspoň dva. Predovšetkým vidíme,
že pri všetkom, čokoľvek sa u nás
v Československej republike politicky podniká, a
to v každom odbore a na každom poli, vynorí sa
otázka, ako na to ísť vzhľadom na pomer
medzi Čechmi a Slovákmi. Prirodzene v prvom rade
vplýva tento pomer na našu školu a kultúrnu
činnosť. S uspokojením možno konštatovať,
že na tých miestach našej školskej a kultúrnej
výchovy, kde predtým medzi Čechmi a Slovákmi
bolo veľmi mnoho hádok, v obnovenej Československej
republike tieto hádky prestaly, lebo Česi i Slováci
sa postavili na správne stanovisko: Nech si každý
hospodári so svojimi školskými a kultúrnym
statkami na svojom a po svojský. Koľko bolo zbytočných
hádok predtým medzi Čechmi a Slovákmi
preto, lebo napr. na profesorské či učiteľské
miesta, ba veľmi mnohokrát i na školníc,
ke miesta bol dosadený Čech miesto Slováka,
hoci už Slovák tam mohol pôsobiť. Pritom
rád a dôrazne konštatujem, že keby po roku
1918 nebolo v našej školskej a kultúrnej politike
výdatnej a poctivej českej pomoci, nikdy by sme
si neboli mohli svoje slovenské školské a kultúrne
veci dať do takého poriadku, v akom sa teraz nachádzajú.
(Potlesk.)
Teraz začína byť situácia, ako by som
povedal, opačná. Predtým bratia Česi
mali dosť ľudí pre školy naše a vďačne
nám ich prepustili. Teraz začína byť
v Čechách po tejto stránke nedostatok. Všimol
som si, ako si sťažoval v rozpočtovom výbore
Magnificus prof. dr Bělehrádek na to, že
nemáme dosť českých učiteľských
a profesorských siľ pre české pohraničie.
Po stránke československej je teda otázka
školských a kultúrnych podnikov vybavená
stopercentne, ako som to už spomenul, a čestne. Preto,
myslím, nevadilo by, keby sme tento školský
a kultúrny pomer medzi Čechmi a Slovákmi
začali dobudovávať na tom základe, aby
v zásade, že si každý pracuje na svojom,
prispeli sme k ďalšiemu sbližovaniu či sjednocovaniu
oboch našich kultúr. Mám niekoľko skromných
námetov a dovoľujem si ich predniesť.
Predovšetkým považujem za potrebné, aby
sa českí a slovenskí pedagógovia,
profesori i učitelia, ako aj študentstvo poznávali
a aby sme vzájomne poznávali svoje užšie
vlasti: Česi Slovensko a Slováci české
zeme. (Výborně!) To však nie je všetko.
Považoval by som za veľmi účelné,
keby napriek tomu, že Česi majú svoje vlastné
vysoké školy české a tiež aj Slováci
svoje slovenské. Výmena študentstva i profesorských
a učiteľských síl bola náležitejšie
zaistená ako je to dosiaľ. (Potlesk.)