Na daních a dávkách odvedl filmový
obor v roce 1938 na 100 milionů Kč, v r. 1944 220
milionů K a letos odvedeme včetně 40 milionů
dávky ze zábav nejvýše asi tak 80 milionů
Kčs.
Po vypočítání rozdílů
příjmových a výdajových v rozpočtu
ministerstva informací v dodatku o filmu pro rok 1947 docházíme
k zisku asi 18,450.000 Kčs, který však není
odevzdán do státní pokladny, nýbrž
je uváděn jako záhadná položka
"odvod ministerstvu informací".
Soukromí podnikatelé platili desítky milionů
na daních a další desítky milionů
vydělávali ročně čistého.
Nyní, když jsme filmové podnikání
znárodnili, dostává republika na daních
mnohem méně než dříve a čistý
zisk vůbec žádný.
Také nevýhodné mezinárodní
smlouvy filmové působí nepříznivě
na zásoby devis Národní banky. Zatím
co jsme v roce 1938 vyvezli za 60 milionů Kč devis,
dosáhne letos naše poplatnost při nepoměrně
menším počtu filmů - 100 proti 200 -
dvojnásobné částky, totiž 120
milionů korun v devisách. (Předsednictví
převzal místopředseda dr Ševčík.)
To jsou strohá čísla, srovnávající
dnešní poměry s dobou nesvobody a dobou předmnichovskou.
Vyplývá z nich však jasně osobní
předimensování filmového oboru, které
pohltí více než jednu třetinu všech
příjmů filmového oboru z tržby
kin, jež jsou vlastně jediným skutečným
zdrojem příjmů celého filmového
podnikání. Stejně však výstražná
je nehospodárnost tohoto systému, který kromě
vykazovaného bilančního deficitu v neprospěch
státu snižuje příjmy státu na
daních a ukládá mu kromě toho ještě
nadměrně požadavky na zásoby devis v
Národní bance.
Jestliže tvrdí dnes oficielní filmová
místa, že je československé filmové
podnikání k 31. srpnu ztrátové jen
částkou 60 milionů korun, snad tomu můžeme
uvěřit, ovšem dovíme-li se zároveň,
jak jsou v takové bilanci vykázány konfiskované
částky u německých společností
po revoluci ve výši přes 60 milionů
korun, kolik je investováno do filmové výroby
a do kinofikace, jak je hodnocen dodnes zajištěný
majetek, jak jsou vyrovnány závazky náhrady
ze zabavených majetků čs. státních
občanů. To všecko nevíme. A proto se
obáváme, že výsledky, resp. ztráty,
budou daleko horší. Abychom zvěděli
pravdu, musí nám pomoci ministerstvo financí
nebo lépe nejvyšší kontrolní účetní
úřad, který nám může podat
nestranný obraz skutečného stavu, ať
už je sebehorší. To je v zájmu zestátněného
filmu a divíme se, že dnešní vedoucí
sami z vlastní iniciativy již o takovou veřejnou
kontrolu nepožádali.
Takový je letmý pohled do našeho filmového
podnikání. Východisko z této zapletené
situace je jen jediné: filmový zákon. Než
k němu dojde, nutno ustavit správní komisi,
kterou by jmenovala vláda, a dát celé zestátněné
filmové podnikání pod přísný
dohled této komise, aby zavedla do státního
filmu tolik žádaný pořádek, úspornost,
slušnost a zdravé úsilí všech o
zdárné výsledky společného
díla. Tím připravíme půdu pro
nezbytný filmový zákon, který by definitivně
provedl opravdovou a vážnou organisaci celého
filmového oboru vybudováním oddělených
hospodářsko-obchodních celků jednotlivých
odvětví. A potom na jeho základě přikročit
neprodleně k opravdové, vážné
organisaci celého filmového oboru, vybudovat oddělené
celky a v poctivé odborné spolupráci uskutečňovat
bez politických ambicí i ve filmu znárodňovací
proces, který mohl být vzorem, kdyby byl neztroskotal
na lidech, kteří se jenom sami cítili schopni
a povoláni jej provést.
Odborníci pana ministra informací ve filmu se jako
národní filmoví podnikatelé rozhodně
neosvědčili. Dnes všichni už víme,
jak se se státním filmem hospodařit nemá.
Čekáme jenom, že bude celý filmový
obor postaven tam, kam patří, a že v jeho
čelo přijdou odborníci filmaři a nikoliv
odborníci politikáři a agitátoři.
Českoslovenští národní socialisté
budou hlasovat pro rozpočet ministerstva informací
v pevné naději, že se tak děje naposledy.
(Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán posl.
Fránek
Posl. Fránek: Pane předsedo, slavná
sněmovno, dámy a pánové!
Máme odhlasovati státní rozpočet na
r. 1947 a proto mi dovolte, abych i já jménem klubu
lidových poslanců, ale současně též
jménem těch, jež zde zastupuji, t. j. jménem
dělníků a zaměstnanců, pronesl
několik slov. Poněvadž moji kolegové
ze stavů jiných přednesli již svoje
názory ke kapitolám jim nejbližším,
dovolím si já podrobiti úvaze kap. 21, t.
j. ministerstvo sociální péče, se
všemi jeho položkami, ať již ve vydání
neb příjmu.
V oddělení prvním vláda, která
nám tento návrh předkládá,
a rozpočtový výbor, který nám
jej doporučuje, jistě již veškerá
možná úsporná opatření
provedly a proto přecházím toto oddělení
bez poznámek. Ne tak jest tomu v oddělení
druhém: řízení a ochrana práce
a mzdová politika. Chceme-li, aby se naše předpoklady
dvouletky splnily, aby u nás na trhu práce nevznikl
chaos, musíme se starat o řádné vybavení
úřadu práce, musíme uvažovat,
zdali obnos 335 mil. je skutečně dostačující,
neboť řádně vybavené úřady
ochrany práce jsou hřivnou, která, jsouc
řádně využita, přinese nám
užitek mnohonásobný. Vybavení úřadu
ochrany práce musí býti dostačující
jak po stránce osobní, tak po stránce věcné.
Zaměstnanci úřadu ochrany práce si
musí býti vědomi svého úkolu
a ne býti úředníky pro úřad
samotný. Majíce potřebné vědomosti
a odborné znalosti, musí se snažiti, aby v
době, kdy určitá část obyvatelstva
pohlíží na práci manuální
jako na něco méněcenného, dovedli
najíti cestu k citu těchto lidí a uvědomit
je o jejich povinnosti. Vždyť bez práce nejsou
koláče, praví jedno naše přísloví,
a u nás těmi koláči právě
rozumíme blahobyt veškerého obyvatelstva. Nemůžeme
na úřadech ochrany práce zaměstnávat
lidi, kteří se jen cítí být
povoláni k úřadování, kteří
zaměnili v červnu loňského roku pracovní
halenu za úřednický bílý límec
a zapomínají, že svým vystupováním
a jednáním vůči povolaným občanům
neb hlásícím se na úřadě
ochrany práce zavdávají větší
příčiny k nespokojenosti a stížnostem,
než měli sami, když tyto úřady
kritisovali. Před rokem mluvili o byrokratismu a úředním
šimlu a dnes jsou byrokraty horšími než
ti skuteční úředníci, neboť
schovávají svoji neschopnost za úřední
předpis. Úředníci úřadu
jsou to, kteří nám musí svou předvídavostí
zaručovat, že pracovními silami na straně
jedné nebude plýtváno a na straně
druhé že neutrpí stát škody tím,
že nebude v určitém odvětví postaráno
o včasné nasazení potřebného
počtu pracovních sil. Ale nejen pracovní
síly zaopatřiti a určiti, ale též
se starati o řádné jejich odborné
školení a jejich využití. Jak pěkně
působilo na mne v létě při prohlídce
jedné brigády a jaký užitek národohospodářský
přineslo působení úředníka
úřadu ochrany práce, který, byl poslán
jako vedoucí této výpravy, nebyl jim úředníkem
ochrany práce, ale jedním z nich, bratrem-instruktorem.
Tak je třeba chápat úkol zaměstnanců,
aby nejen úřadovali, ale všímali si
všech průvodních zjevů, vnikli do pracovního
prostředí, zajímali se o nedostatky a důvody,
proč to anebo ono nejde tak, jak by mělo jít,
a podle toho řídili další svoje počínání
a dávali potřebné směrnice. Ovšem
chceme-li po úřadech ochrany práce povinnosti,
musíme jim dáti určitou pravomoc. Mluvíme
o překrvení některých úřadů
i odborů práce zaměstnanci na straně
jedné a o nedostatku pracovních na straně
druhé, mluvíme o mobilisaci pracovních sil
v rámci naší dvouletky a při tom snad
zapomínáme, že máme dekret presidenta
republiky č. 88 z r. 1945, který v rámci
pracovní povinnosti dává možnost úřadu
ochrany práce učinit potřebná opatření.
Není-li tento dekret postačující,
proč se k němu nevydají potřebná
prováděcí nařízení?
Máme v kap. 21 na str. 27 položku 104, výdaje
na pracovní průkazy, přeliminovanou částkou
27 mil. Kčs. Zde je též přímo
nebezpečí z prodlení. Úřady
ochrany práce by měly dostat příkaz,
případně býti vybaveny přechodně
větším počtem zaměstnanců,
aby tyto pracovní průkazy byly zavedeny v době
co nejkratší. Ale ne to bráti podle našeho
zvyku nejdříve u zaměstnaných. Připadá
mi to, jako jíti na obilí, které je přezrálé,
za parného slunce. Předem je třeba zavésti
pracovní průkazy u všech těch, jejichž
zaměstnání jest pochybné, především
u těch, kteří v pohraničí i
ve vnitrozemí plní noční zábavní
podniky a budí mezi slušným obyvatelstvem jen
pohoršení. Již sv. Pavel ve svém listě
připomíná, že kdo nepracuje, ať
nejí. Donuťme tyto lidi odnětím stravovacích
lístků zařaditi se do pracovního procesu.
Starejme se skutečně o to, aby naše zákony
a nařízení byla nařízeními,
jež musí každý respektovat a plnit. Jen
tak docílíme, že lidé žijící
z pochybných příjmů se budou musit
do práce zařadit, a potom teprve se starejme o evidenci
zaměstnanců, kteří svou pracovní
povinnost plní.
Dalším paragrafem v tomto oddílu jest otázka
ochrany zaměstnance a mzdová politika. Je pravda
- a stále to říkáme a připomínáme
- že si musíme býti vědomi, že
máme za sebou 6 let těžké krise, ale
musíme býti při tom spravedliví. Proč
většina dělníků a zaměstnanců
by měla stále jen a jen stavět a budovat
a při tom nemoci svým rodinám poskytnouti
ani tolik, kolik jim naše řízené hospodářství
dává, když na straně druhé čteme
o královských platech vládou jmenovaných
ředitelů, členů ředitelských
sborů ve znárodněném průmyslu
a mnohých národních správců
podniků? Tito pánové nemají povinnosti
vůči státu v dobách jeho hospodářské
tísně? Jsou všichni skutečně
odborníky, kteří si zaslouží
tento plat? Zase bychom si museli připomenout zprávy
denního tisku, které nám leckdy v jejich
odbornosti, o jejich kvalifikaci nedávají pěkná
vysvědčení. Nepopírám, a nikdo
z nás není tak zpozdilý, aby neuznal, že
na vedoucích místech, chceme-li si uchovat skutečné
odborníky a lidi schopné k vedení tohoto
průmyslu neb podniku, je musíme též
přiměřeně platit. Ale tolik si i ten
prostý dělník dovede vypočítat,
že marná jest jeho práce a námaha, marné
jsou národní směny i brigády, dokud
v čele podniku budou stát lidé, kteří
sice dovedou po vzoru svých předchůdců
plnýma rukama rozhazovat, ale nedovedou v podniku zavésti
takové uspořádání, které
by bylo únosné. (Potlesk.) Jen tím,
že snížíme zbytečnou režii
našeho průmyslu, že skutečně budou
všude ve vedení odborníci a znalci a že
nebudeme zbytečně zatěžovat vedení
závodů několika stupni ředitelů
a různých rad, dosáhneme hlavního
smyslu našeho znárodněného průmyslu:
dáti našemu spotřebiteli zboží
takové a tolik, kolik je ho třeba na krytí
plánového hospodaření a na kolik mu
jeho příjem stačí. Ale chceme jíti
dále; musíme získávati zahraniční
odbytiště, trhy i tam, kam jsme dosud obchodně
nepronikli. Jsme tím povinni nejen sobě, naší
republice, ale všem těm, kteří přijdou
po nás, našim dětem. Musíme získávat
zahraniční trhy v zájmu našeho průmyslu
samého, protože jedině tím získáme
potřebné devisy nutné k nákupu surovin,
bez nichž se náš průmysl neobejde. Proto
i zde záleží na množství, jakosti
a ceně našich výrobků, které
v mezinárodní soutěži musí obstáti,
a co je hlavního, nemůžeme připustiti,
aby na ně doplácel stále stát anebo
domácí konsumenti. Uznáváme všichni,
že pro první čas nejde všechno tak, jak
bychom si přáli, ale náš dělník
a zaměstnanec musí vidět, že se poměry
aspoň částečně zlepšují
a ne že poměry na trhu jsou horší. Naše
snaha je snaha o zvýšení přídělu
potravin, když naší ženě-hospodyni
nestačí peníze na jejích koupení?
Ne hledati stále úhradu jen u dělníka
vybičováním výkonu do nemožnosti,
nýbrž též se starati o to, aby skutečně
řádným obhospodařováním
surovin, včasnými jejich dodávkami příslušným
průmyslovým podnikům, řádnými
dodávkami uhlí v čase slíbeném
se též mnoho na režii podniků ušetřilo.
Nutno jíti důsledně ve všem; pakli nám
něco nejde podle předběžného
plánovaní, nebát se, jíti i po příčinách,
a to i tam, kde to není populární. Nesmíme
se bát vytknouti chybu a případně
zakročiti i v těch případech, kde
běží o nedostatky, vzniklé neodborností
neb nedbalostí, byť i lidí postavených
na nejvyšší místa.
V třetím oddíle rozpočtu ministerstva
sociální péče, v otázkách
sociálního pojištění, rodinných
přídavků a starobních podpor je třeba
též uvážiti, zda úhrada, ač
je velmi značná, stačí ku splnění
všech těchto úkolů. Naši důchodci
z kterékoliv kategorie jistě plně uznají,
že v době, kdy stát na poli hospodářském
těžce zápasí o svoje hospodářské
zajištění, nemůže jim dáti
tolik, kolik by ve své sociální politice
uznal za nutné. Máme zde však ještě
skupinu lidí, bývalých zaměstnanců
neb pozůstalých po nich, na něž při
vší naší sociální politice
nebylo dosud pamatováno. Proto chceme-li mluviti o sociální
spravedlnosti, o spravedlivém sociálním zabezpečení
všech, kdož svou prací, ať již tělesnou
neb duševní, přinášeli oběť
pro blaho všech, musíme se postarat i o zabezpečení
této skupiny. Bude též záležet
na úřadech ochrany práce, aby v době
nedostatku pracovních sil pamatovaly, že v řadách
důchodců je dosti těch, kteří
rádi přijmou zaměstnání, přiměřené
jejich schopnostem jak tělesným, tak i odborným
znalostem. Rádi nejen z důvodů pochopení
nutnosti práce pro stát, ale i z důvodů
čistě praktických budou pracovati, neboť
pro mnohého důchodce je vyřazení z
pracovního programu, ať již invaliditou neb jiným
důvodem neschopnosti práce, hotovým utrpením.
Konečně i platový rozdíl mezi pobíraným
důchodem a výplatou za vykonanou práci padá
zde v úvahu. Doufáme však, že až
bude vydán zákon o národním pojištění,
na němž se právě pracuje, budou všechny
tyto nedostatky odstraněny a důchodcům všech
kategorií bude zajištěn určitý
spravedlivý, přiměřený důchod.
O otázce rodinných příplatků
není možné se nezmíniti v širším
měřítku. Mluvíme stále o nutnosti
zvýšení populace, chceme-li osídliti
naše pohraničí. Naši statistikové
pak nám dokazují, že jedině tenkrát
udržíme svůj stav obyvatelstva, když na
každých deset manželských dvojic připadne
34 dětí. Ale nestačí jenom mluvit
a ukazovat statistiky. Jest potřeba přejíti
od slov též k činům. Máme-li
v předloženém rozpočtu rubriku vydání
na rodinné příplatky volnou, dokazuje to,
že fond ve svých základech je aktivní,
a budí domněnku, že dosud vyplácené
rodinné příplatky jsou snad dostatečné.
Všední život nás přesvědčí
o nepravdivosti této domněnky. Obchodníci
a živnostníci, obchodníci s potravinami a řezníci
nám dosvědčí, kolik potravinových
lístků a bodů početné rodiny
koncem zásobovacího období vrací nevyužitých,
ne proto, že by je rodina nemohla zkonsumovati, ale z toho
jednoduchého důvodu, že nestačí
peníze, které otec-živitel v sobotu neb na
prvního přinese. Co se ošacení a obutí
v tak četných rodinách týká,
jest otázka ještě horší. Podle
starých zvyklostí se dědí oděvní
součástky s jednoho příslušníka
rodiny na druhého, matka zašívá a spravuje,
dokud to jde, a nakonec přece jen konstatuje, že to
nestačí. Přichází se k nutné
svépomoci, jde do zaměstnání i matka
podle vzoru našich dělnických matek, ale je
otázka, co s dětmi. Dnešní doba klade
přece trochu vyšší požadavky na výchovu
dětí, než tomu bylo před 30 lety. Chceme,
aby naše děti, budoucnost našeho národa,
měly aspoň právo na to, aby je mohla matka
vypraviti do školy, aby jim mohla podati teplou stravu, třeba
i chudou, ale včas a tehdy, kdy je toho dítěti
třeba. Naše ženy jsou si plně vědomy,
že republika potřebuje pracovních sil, ale
ještě více potřebuje zdravý dorost.
Výchovu a dohled matky nedovede dítěti nikdo
nahraditi. Proto je naší svatou povinností
v rámci zajištění rodiny, aby se matky
mohly věnovat skutečně výchově
dítek, neboť i škola klade dnes na výchovu
dítěte větší požadavky než
škola dřívější. Je třeba
dítě vésti a vysvětlovati mu to, nač
učitel ve třídě s velkým počtem
dětí nestačí. Chceme, aby i děti
z početných rodin měly právo na matku.
Matkám pak našich dětí neztrpčujme
jejich právo a povinnosti. Čím více
těch dobrých matek bude, tím větší
štěstí pro nás, pro národ a pro
stát. A zde právě je třeba, abychom
se starali náležitou státní podporou,
aby i početné rodiny mohly dětem poskytnouti
všechny předpoklady řádných občanů
Československé republiky. Jen tehdy, budeme-li míti
dostatek dobrých matek, můžeme stavěti
své předpoklady na osídlení a zabezpečení
našeho pohraničí.
V dalším oddělení rozpočtu, nazvaném
péče o mládež, trpce si musíme
stěžovat a obávat se toho, zda otázce
mládeže jest u nás skutečně věnována
náležitá péče. Byli jsme svědky
toho, že zkušenosti letošního roku při
nasazení ročníků 1927 a 1928 na zemědělské
práce nedávají ministerstvu sociální
péče nejlepší vysvědčení
(Potlesk.), že skutečně dovede anebo
chce o mládež pečovati.
Nasazení těchto ročníků nebylo
by snad nezbytnou nutností, kdyby úřady ochrany
práce lépe využily nařízení
dekretu č. 88 a na tuto práci použily pracovníků
jinde uvolněných. Ale i když přehlédneme
tuto skutečnost, nastává otázka druhá,
a to je péče o tyto na práci nasazené.
Hoši i děvčata bez instruktorů byli
posláni do pohraničí, do prostředí,
které i od lidí zemědělských
prací znalých požadovalo hodně obětování.
Ministerstvo sociální péče a úřady
ochrany práce věděly již dříve
o tom, že v určité době budou určitá
území po provedeném odsunu bez obyvatelstva,
t. j. bez pracovních sil, a proto bylo jejich povinností
již předem si připraviti potřebné
disposice. To jest ona předvídavost, o níž
jsem se zde již jednou zmínil a které je tolik
třeba u takového ministerstva, jako je ministerstvo
sociální péče. Kolika mravních
a hospodářských ztrát jsme mohli být
ušetřeni, kdyby odpovědné úřady
prováděly úkoly jim přináležející
s náležitou odpovědností. Je pravda,
že nasazená mládež vykonala kus práce
pro zajištění našeho hospodářství,
ale je na nás, abychom uvažovali, zda mravní
ztráty nejsou horší. Neboť co nám
budou platny všechny hospodářské plány,
co jsou nám platné naše snahy, pakli naše
mládež nebude zdravá, mravná a vědomá
si své povinnosti vůči národu a státu?
(Potlesk.)
Proto také ministerstvo soc. péče si musí
býti vědomo, že veškeré jeho konání
je sledováno příslušníky národa
všech stavů i stáří, a proto
si nesmějí jeho nařízení vzájemně
odporovat a nesmějí budit domnění,
že u nás si může každý dělat,
co by chtěl, podle své moci a úřadu,
který zastává. Vzpomínáme jen
smutné zkušenosti s letošní národní
směnou 28. října a svátku nebo nesvátku
1. listopadu. Nedivíme se otázce poplatníků,
kdo bude hradit hospodářské ztráty,
které tímto zmatečním nařízením
vznikly. Ministerstvo soc. péče, bude-li opravdu
pečovati a míti na mysli jen potřeby pracujících
a sociálně slabých, bude pak míti
důvěru všech občanů. (Potlesk).
Podpredseda dr Ševčík: Ďalším
rečníkom je p. posl. Hatina. Dávám
mu slovo.