Posl. Olbracht (pokračuje): Vím, v
Americe se to dělá také, jenže v Americe
nemají vládu národní fronty, a když
se tam propouštění 15 komunistů z ministerstva
osvěty charakterisuje jako politická persekuce,
ministři si nestěžují na trpkou křivdu
jim a kromě toho tito imaginární ministři
nikdy nepronášeli z ciziny projevy, které dávaly
mnoho naděje na kulturní praxi docela jinou.
Naše školství pozvedl z nejzoufalejšího
chaosu ministr Nejedlý. Jeho vědeckou, pedagogickou
i politickou kvalifikaci mu snad nikdo upírat nebude. On
je znovu vybudoval a dal mu směr. Ted, má být
jeho dílo porušováno. Do školství
zasahuje ne politika, nýbrž politikaření,
a nejvážnější otázky národa
se řeší mechanickými prostředky
byrokracie a úzkého stranictví. A nejinak
je to i v umění divadelním; to budovaly generace
českých umělců slovenských
spolu s naším herectvem. Budovaly je s obětmi,
s námahou, s nadšením. A v lidově demokratické
republice se o českých divadlech rozhoduje bez slovesných
umělců, bez herectva, cestou byrokratickou. A to
jsou postup a metody nekulturní a nedemokratické
a poučí nás, že kulturu a demokracii
budeme nuceni hájit proti institucím a osobám,
s jejichž odporem jsme naprosto nepočítali.
(Potlesk. - Výkřiky posl. Zeminové.)
Neslyším vás, milostpaní. Nerozumím
vám. (Hluk trvá.) Nerozumím vám,
pane tajemníku.
Ale zahajuje se boj ještě na jiné kulturní
frontě. Je to zřejmé z nedávných
událostí v informačním výboru,
z projevů zde v parlamentě a hlavně z kampaní
národně socialistického tisku. Je to boj
proti ministerstvu informací, proti jedné z našich
největších a nejaktivnějších
národních institucí. Připusťme,
že jde pouze o boj kompetenční; dobře,
ale nesmí se dít na účet kultury.
Ale pánové útočí přímo
na existenci ministerstva informací. Zapomínají
totiž, že to je něco zcela jiného než
bývalé ministerstvo propagandy, že se mírové
poměry u nás vyvinuly jinak než ve státech
ostatních, zejména zcela jinak, než tomu bylo
za války.
Ministerstvo informací se vývojem věcí
stalo střediskem valné části našeho
kulturního života (Výkřiky.),
jest jím řízen film, rozhlas s desítkami
zahraničních spojů, řídí
a vydává značnou část českého
tisku, provádí účinnou propagaci naší
kultury v zahraničí, sjednává s cizinou
nejrůznější spojení. (Výkřiky.)
Pánové, kteří si přejete tohoto
tak pracně zřízeného orgánu
státní moci se zbýti, co chcete dělat
s jeho institucemi? Víte, jak velké kulturní
škody by to mělo v zápětí, kdybyste
je chtěli rozmetat do všech koutů? (Posl.
Zeminová: Ani ne takovou škodu, jako když p.
ministr Nejedlý mluvil do zahraniční
politiky. - Veselost. - Hluk.) Milostivá paní,
to jsou dobré vtipy a chápu, že budí
ohlas, ale s touto věcí to nemá co dělat.
O zahraniční politice já nemluvím.
Dobře, svádějte si na politickém poli
boj o ministerstvo informací, kritisujte si je, ale o jeho
zrušení byste, pánové, mluvit neměli,
a když, vidím v tom trochu nestatečnosti. Ministerstvo
informací je nutnou organickou součástí
vlády Národní fronty (Výkřiky.),
ale hlavně Národní fronty. A nezbude, než
že se budete muset jednou rozhodnout, zda jdete s ní
anebo proti. (Hlučný potlesk. Výkřiky.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Olbracht (pokračuje): Za těchto
okolností třeba ustavení Kulturní
jednoty jen vítati, poněvadž je tu naděje,
že do těchto poměrů může
přinésti alespoň trochu pořádku.
Třeba ji vítati nejen proto, že zažehnala
kulturní rozkol v národě, ale tím,
že se bude zabývati otázkami kulturními
a nejprve kulturními, může přinésti
do našeho veřejného života mnoho dobrého.
Tato jednota vzniká cestou jen a jen demokratickou zdola
a bez jakéhokoliv zásahu shora. A je jí v
našem veřejném životě velmi potřebí,
má-li se kulturní jednota z ní přenésti
také do celé české politiky a do celého
národa. S kulturou, pánové, nelze nakládati
byrokraticky ani malicherně stranicky. Je to hodnota příliš
velká, a aby se s ní nakládalo nedemokraticky,
toho také nepřipustíme. (Potlesk.)
Chceme v dvouletce upravit nejen svůj život politický
a hospodářský, nýbrž také
svůj život kulturní, a to je problém
stejně důležitý a odpovědný.
Čeká nás tu v brzké době rozhodování
o zákonech, které podstatně změní
náš život. Jsou to zejména tiskový
zákon, regulace knižního trhu, organisace filmu,
divadelní zákon, koncertní ústředna
a všechny zákony ostatní. A již to nám
jasně dokazuje, že mezi politikou, národním
hospodářstvím a kulturou není vlastně
hranice žádná. A je-li ještě někde
tento omyl, náležející minulosti, byť
nepříliš vzdálené, vzdejme se
ho! A hranici uměle neobnovujme! Třeba vítati,
že si je vláda Národní fronty vědoma
významu kultury, že ví, že je to vedle
zdraví základ veškerého národního
a státního života: zdatností hospodářskou
počínaje přes všechny možnosti
ostatní až po zdatnost vojenskou. Vítáme,
že státní rozpočet dává
prostředky - neříkám, že jich
dává dosti; dává jich tolik, kolik
právě může - abychom kulturu mohli zachovávat
a rozvíjet k dokonalosti stále větší.
A je nutno dbát, aby prostředků na kulturu
bylo používáno kulturně a ve smyslu
lidové demokracie. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pan posl. Lesák. Uděluji mu slovo.
Posl. Lesák: Pane předsedo, paní a
pánové!
Pokusím se v úvodu jenom v několika větách
odpovědět na některé vývody
pana kolegy za klub komunistický. (Výkřiky.
- Hluk.) Vím, že bych měl mít povinnou
úctu k šedinám pana kolegy, a pokusím
se polemisovat způsobem doopravdy slušným.
(Posl. Harus: Pane kolego, znáte jeho jméno?)
Znám, prosím.
Měli jsme příležitost ke konci projevu
slyšet, že ministerstvo informací je něco
jiného než ministerstvo propagandy a že se stalo
důležitou částí našeho kulturního
života. Já bych si dovolil skromně upozornit,
že náš dnešní rozhlas je všecko
jiné, jenom ne věc kulturní. (Potlesk.
- Výkřiky.) Ministerstvo informací má
být orgánem Národní fronty a my se
budeme muset rozhodovat, zda jdeme s ní a nebo proti ní.
Mám dojem, paní a pánové, že
se budeme muset spíše rozhodovat, potřebujeme-li
pro pořádání státních
pohřbů, hostin, pro propagaci festivalu mládeže
a sokolského sletu hned celé ministerstvo. Mám
dojem, že tento přepych si budeme moci v brzké
době odpustit. (Výkřiky.)
Slyšeli jsme zde polemisovat o Kulturní obci a o Kulturním
svazu a chtěl bych říci jenom tolik: Měli
jste to, páni, dobře vypočítáno
s tou Kulturní obcí. Náhodou vám to
nevyšlo. Musíte počítat s tím,
že vám ještě leccos nevyjde. (Hlas:
Vám také ne!)
Pokud se týká Divadla mladých pionýrů
a Dětského divadla, slyšeli jsme tady, že
byla hojně navštěvována. Ovšem
tu hojnou návštěvu musel nejdřív
pan ministr Nejedlý poručit. Tam byla totiž
povinná docházka, proto byla tato divadla navštěvována.
(Výkřiky.) Víme dobře, jak
vypadala návštěva jiných divadel, třeba
Divadla 5. května, a jak se hospodařilo v těchto
divadlech. Myslím, že kulturně neztratíme
příliš, když tady zase zachráníme
nějaké hospodářské hodnoty.
(Výkřiky.)
Slyšeli jsme tady i od jiných řečníků
přede mnou debatovat a lkát nad tím, že
se nepodařilo sjednotit tělovýchovu tak,
jak vy jste si představovali. No, ovšem že se
nepodařilo. Taky se nepodaří udržet
tu jednotu mládeže, jak jste si ji představovali
původně. (Výkřiky.) Ne rozbíječi!
Já jsem řekl, že se ji nepodaří
udržet tak, jak si ji vy představujete, přátelé.
Jednota mládeže, to není jenom organisace.
To není jenom stavba, v které se neskrývá
nic. To je potřeba taky vnitřku. Tady je potřeba
těm mladým lidem dát něco víc
nežli čepici, než uniformu. (Výkřiky.)
Chtěl bych, paní a pánové, připojit
několik skromných poznámek k debatě
o státním rozpočtu s hlediska mladých
občanů našeho státu. (Výkřiky.)
Všichni mladí lidé u nás jsou si dobře
vědomi, že budování obnoveného
státu, rekonstrukce rozvráceného hospodářství
a tvoření nových řádů
vyžaduje si nejen mimořádných požadavků
po stránce mravních kvalit občanstva a jeho
výkonnosti, ale i mimořádných nákladů
hmotných. Stejně tak chápou všichni
mladí lidé u nás, že v těchto
rušných dobách stojí v popředí
zájmu právě ony úžasné
revoluční změny v našem životě
hospodářském i politickém a že
z nich je nutno uvažovat o brzkém nahrazení
všech ztrát, jež jsme u nás utrpěli.
Upřímně vás však žádám,
abyste při všech těchto velkých starostech
nezapomněli na všední život kolem sebe,
abyste si dobře všimli všech problémů,
jež se bezprostředně dotýkají
naší mládeže.
Tím, že dáte mládeži organisaci
neschopnou života, kterou nakonec musí stát
ze státních peněz vydržovat, těžce
na ni doplácet, nevyřešíte, přátelé,
všechny bolesti, jež se na naší mladou generaci
jako smutné dědictví okupace navršily.
Kolik učňovských domovů mohlo být
postaveno za ty statisíce, které byly od revoluce
vyházeny do vzduchu věnováními pro
mladé agitátory komunistické strany, sdružené
ve Svazu české mládeže. (Hlas: To
je lež!)
Zúčastněte se, paní a pánové,
jednou lékařských prohlídek naší
mládeže v dílnách, ve školách
i v kancelářích, budete moci počítat
žebra na těch vychrtlých, lety nesvobody zbídačených
mladých tělech, dotažte se lékařů,
jaký je jejich celkový zdravotní stav, přesvědčte
se, jak hrozně řádí mezi těmito
mladými lidmi tuberkulosa. Podívejte se do odřených
aktovek našich učňů a hledejte kalorie
v těch jejich kastrůlcích a hrnečcích.
Rozhlédněte se, za jakých hygienických
podmínek musí tito mladí lidé nezdraví
nebo při nejmenším tělesně slabí
do dlouhé hodiny denně pracovat. (Hlas: Vaší
zásluhou!)
Místopředseda Petr (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Lesák (pokračuje): Žádám
z těchto několika málo uvedených důvodů
pana ministra zdravotnictví, aby úsporností
v jednotlivých oborech své činnosti získal
co největší položky pro nejširší
zdravotní péči o naši mládež.
Ministerstvo sociální péče pak žádám,
aby kromě mizerně a neodpovědně organisovaných
brigád mládeže nalezlo laskavě ve svém
úctyhodném rozpočtu dostatečné
částky, aby českoslovenští učňové
a studenti měli příležitost zjistit
existenci tohoto ministerstva také z nějakých
opatření naší mládeži prospěšných.
(Potlesk.)
Paní a pánové, není přece tajemství,
že jsme jedním z národů, u jehož
obyvatelstva je větší úmrtnost než
porodnost. Přes tyto skutečnosti jen velmi málo
položek astronomického státního rozpočtu
má přímý vztah k řešení
tohoto problému. Ten musí v první radě
řešit naše mládež. Zvýšení
počtu obyvatelstva předpokládá zakládání
rodin, a tu je nutná náprava některých
zjevů morálních i hospodářských.
Je pochopitelné, že celý problém nerozřešíme
naráz, ale přikročme alespoň k řešení
nejožehavějšímu.
Dejme v Praze na příklad uzavřít jenom
semeniště mravního neřádu, hodinové
hotely, a zřiďme z nich učňovské
a studentské domovy a odstraníme tím hned
jeden předpoklad demoralisace. Ve své chaotické
bytové politice přestaňme vymýšlet
další kategorie občanů s přednostními
právy na byty a dejme toto právo těm, kterým
patří především: lidem, kteří
zakládají nové rodiny. Pomozme těmto
mladým rodinám. Nemůžeme-li zvýšit
okamžitě platy všech začátečníků
- a já chápu, že to nejde dobře -, nechť
alespoň ministerstvo sociální péče
získá prostředky pro mladé manžele
a opatří jim dlouhodobou bezúročnou
půjčku, aby si mohli v dnešní drahotě
pořídit alespoň bytové zařízení.
Starejme se více o nebezpečí, které
nám vyrůstá na celém světě
v těžké konkurenční soutěži
hospodářské. Pomozme mladým lidem,
aby moderním "vandrem" získali v cizině
zkušenosti a mohli pak svými výrobky a svou
prací úspěšně soutěžit.
Nechť pan ministr sociální péče
v dohodě s Ústřední radou odborů
sjedná našim mladým dělníkům
a učňům a mladým zemědělcům,
aby mohli poznat způsob práce ve vzorných
podnicích v zahraničí. Za dnešní
hospodářské situace umožněte
mládeži přístup k bohatým kulturním
zdrojům. Prostředky na všechny tyto akce lze
získat velmi snadno šetrností a hospodárností
podnikání v celé řadě oborů.
Ukáži vám na jednom příkladě,
jak připravují republiku o miliony svou neodborností
a partajnickou zaujatostí lidé, které dosadil
pan ministr informací jako exponenty své strany
do našeho státního filmového podnikání.
To, co tito páně ministrovi odborníci natropili
v tomto kulturně-hospodářském oboru,
hraničí s trestuhodnou neodpovědností.
Pan ministr informací dokazoval, že naše filmové
podnikání je vysoce aktivní. Mám dojem,
že informátoři pana ministra informací
informují špatně, poněvadž nelze
předpokládat, že by pan ministr sám
chtěl tatarské hospodaření v našem
filmu nějak přikrašlovat, když zplnomocněnec
pro věci hospodářské a finanční
v oboru filmu 15. listopadu t. r. podával informaci o definitivním
rozpočtu, který prý vykazuje větší
pasiva, než se původně očekávalo.
A pan ministr informací hovoří o aktivním
podnikání, že je filmové podnikání
pasivní, o tom, zajisté nejlépe svědčí,
že zplnomocněnec pan dr Dvořák s ostatními
pány jednali s nejvyšším úřadem
cenovým o zvýšení vstupného v
kinech. Proč by bylo nutno jednat o zvýšení,
kdyby podnikání bylo vysoce aktivní? Podotýkám,
že se jednalo o zvýšení asi 3 Kčs
na jedné vstupence, což tedy při 70 milionech
návštěvníků do roka znamená
210 milionů Kčs.
My jsme provedli znárodnění našeho filmu
zestátněním podle presidentova dekretu č.
50/45. Do vínku tomuto podnikání byly vloženy
moderní filmové ateliery, organisačně
připravené štáby zdatných a zkušených
pracovníků uměleckých, technických
i hospodářských, dobře zařízené
podniky výrobní i obchodní s milionovými
kapitály a velký počet dobře vybavených
kinematografických provozoven. Byly tu tedy všecky
předpoklady ke skutečně úspěšnému
a vysoce aktivnímu podnikání.
Chtěl bych při této příležitosti
jasně konstatovat, že zmíněný
dekret, který usnesením Prozatímního
Národního shromáždění
se stal zákonem, byl vydán pouze proto, aby umožnil
řádnou přípravu a včasné
provedení trvalé úpravy oboru. Ale má
takové nedostatky, že nebude možno ani za předpokladu
dosavadních zkušeností řešit trvalou
úpravu vládním nařízením,
nýbrž novým řádným filmovým
zákonem.
Až dosud byl filmový obor a všichni pracovníci
v něm vystaveni libovůlí a neodborností
zplnomocněnců, kteří dosud z loňského
pověření mají svou skoro neomezenou
moc a jejichž činnost je nekontrolovatelná.
Letos byl jejich počet rozmnožen o ústředního
ředitele, který rovněž nemá pro
toto místo nutnou kvalifikaci a jehož činnost
nezdravě centralisuje práci oboru v ohromný
neproduktivní aparát s mnoha lidmi, zčásti
novými, kteří jinde ztroskotali a zakotvili
dík svým legitimacím tady v tajuplných
úřadech zplnomocněnců.
Kuriositou u Československé filmové společnosti
je tak zv. podniková rada, proti níž má
vážné námitky i Ústřední
rada odborů a které používá ústřední
ředitel ke svým mocenským účelům.
Chodí totiž přesvědčovat pana
ministra, že zaměstnanci stojí bezvýhradně
za ústředním ředitelstvím,
působila na vydání populární
vyhlášky ministra sociální péče
o propouštění zaměstnanců ve
filmovém oboru bez vědomí a souhlasu úřadu
ochrany práce a pod.
Je zajímavé zjistit, jaký je personální
stav v tomto oboru dnes. Celý obor je předimensován
lidmi. Pan ústřední ředitel je sice
ochoten propouštět zaměstnance politicky nepohodlné,
pochopitelně, ale zároveň k 1. lednu 1947
má býti přijato více než 100
nových zaměstnanců. Jen ústřední
ředitelství, které mělo dosud 63 zaměstnanců,
bude jich míti k 1. lednu již 70. Už dnes je
filmový obor pracovně tak přesycen, že
nemůže takové nesmírné zatížení
unést.
V roce 1938 bylo v celém filmovém oboru včetně
Slovenska zaměstnáno 11.500 osob, jichž osobní
režie činila 88 mil. Kčs. Za okupace bylo v
Čechách a na Moravě zaměstnáno
12.000 osob s platem 172 mil. A letos? Počet zaměstnanců
zestátněného filmu činí přes
18.000, t. j. o 50 procent více, a jejich osobní
režie činí 285 mil. Kčs, t. j. o 65
procent více nežli v roce 1944.
V roce 1938 zaplatili návštěvníci v
kinech na vstupném skoro 300 mil. Kč, v roce 1944
přes 800 mil. Kč, letos podle dosavadních
výsledků při zvětšeném
parku kin o více než polovinu dosáhne tržba
sotva 800 mil. Kčs.
Při tom časopis Filmová práce přinesl
28. července zprávu, že soukromé podnikání
vydělalo při obratu 760 mil. K v roce 1944 324 miliony
K čistého zisku. Zdůrazňuji, prosím,
čistého zisku! Pan ministr informací, mluvě
o hospodaření ve filmu, pravil, že filmové
podnikání je velmi aktivní, a uváděl
obrat - podle Rudého práva - v kinech za první
rok podnikání 900 milionů Kčs - byl
to tedy obrat o 140 mil. Kčs vyšší než
v roce 1944. A výsledek je schodek, a to veliký
schodek. Jak tedy hospodaří zestátněný
film?
Na výrobu českého filmu jsme v roce 1938
při počtu 41 filmů vynaložili 30 mil.
Kčs, v r. 1944 nás 10 filmů včetně
státních podpor stálo 65 milionů K
a letos při 10 filmech bude stát výroba na
150 milionů Kčs. A to není ještě
příliš radno mluvit o vnitřní
hodnotě těchto filmů, které - až
na nepatrné výjimky - jsou mizerné úrovně.
I když nelze předpokládat, že by to bylo
vlivem celkové linie a působením ministerstva
informací, přece jen se domnívám,
že film jako umění do tohoto resortu zcela
určitě nepatří a že je v zájmu
republiky a její pokladny, stejně jako v zájmu
úrovně filmů, jej neprodleně přeřaditi.