Posl. Charvát: Pane předsedo, paní
a pánové!
Důležitými složkami našeho kulturního
života jsou rozhlas a film. Tyto složky se mohou řádně
uplatniti jedině tehdy, jsou-li postaveny na pevném
hospodářském základu. Při projednávání
rozpočtu se chci právě těmito hospodářskými
problémy našeho filmu a rozhlasu zabývat.
Dekretem č. 50 bylo stanoveno, že k provozu filmových
podniků je oprávněn jedině stát.
Podle toho by bylo lze soudit, že výsledky tohoto
provozu jakožto provozu státního se objeví
v příslušné kapitole rozpočtové.
To by se dalo očekávati tím spíše,
že oficielně bylo dáno do tisku, že jen
státní filmová půjčovna odvedla
státní pokladně svůj zisk 100 mil.
Kčs. Měla by tedy alespoň tato částka
býti zahrnuta do rozpočtu, což se však
nestalo. Státní filmový provoz se totiž
v rozpočtu nijak nezrcadlí. Důvody pro to
mohou býti dvojí. Jednak že dekret č.
50 nebyl dosud proveden, nebo proto, že byl proveden jinak,
než v něm bylo stanoveno. Již při projednávání
minulého rozpočtu prohlásil pan ministr informací,
že čistý přebytek filmového oboru
za září až listopad 1945 po odpisech
a zřízení daňové reservy činí
25 mil. Kčs. Tato částka nebyla však
pojata ani do rozpočtu na r. 1946 a ani v rozpočtu
na r. 1947 ji nelze nalézti. Při tom jsou však
již na stát podávány žaloby z titulu
provozních závazků, a stát, resp.
finanční prokuratura v dohodě s ministerstvem
informací vstupuje do těchto sporů jako strana
žalovaná. To má ovšem svoje dalekosáhlé
důsledky, neboť stát tím uznává,
že ručí za závazky z provozu. Pak by
však bylo nutno, aby tyto položky byly pojaty do rozpočtu,
který je jinak neúplný.
Při této příležitosti je nutno
se zabývati celkově hospodářskými
poměry v tomto oboru, jak se ve skutečnosti vyvinuly.
Víme, že vydání dekretu č. 50
předcházela velká kampaň, ve které
se vypočítávalo, že stamilionové
zisky v tomto oboru plynou do kapes soukromníků,
a volalo se po okamžitém vydání dekretu,
aby zisky, které v některých novinách
byly vypočítávány kolem 400 milionů
ročně, připadly státu. Dekret byl
skutečně vydán a ministerstvo informací
se již dnem 1. září 1945 ujalo absolutní
vlády a organisace ve filmovém oboru. Pan ministr
informací ustanovil celou řadu zplnomocněnců
pro jednotlivé složky oboru, vydal ihned nařízení
o přejímání podniků a skutečně
také ve většině případů
již tito zplnomocněnci provoz převzali. Nechme
dnes stranou otázku, zda k tomuto jednání
zde bylo zákonné zmocnění; tuto věc
bude nutno ovšem také řešit, obzvláště
nyní, když v meziministerském připomínkovém
řízení bylo zjištěno, že
dekret č. 50 je tak nedostatečný, že
nelze na jeho základě vydat ani vládní
nařízení, ani provésti organisaci
oboru a že bude proto nutno vydati nový zákon.
To ostatně bylo uloženo ministerstvu informací
i v rámci dvouletého plánu se lhůtou
do 31. října 1946, ale pokud je nám známo,
dosud návrh takovéto normy parlamentu předložen
nebyl.
Jak jsem již uvedl, v rozpočtu se neobjevila žádná
položka výdajová, tím méně
položka příjmová, ač před
vydáním dekretu se státu slibovaly stamiliony
a dokonce i během uplynulého roku se tvrdilo - a
sám p. ministr to prohlásil - že tento obor
vykáže značný zisk. Jak však ve
skutečnosti hospodaření ve filmovém
oboru vypadá? V tisku jsme četli mnoho varovných
zpráv doložených vždy číslicemi,
avšak na ty nebylo se strany ministerstva reagováno,
takže ve veřejnosti vzniklo přesvědčení,
že tu není něco v pořádku. Ministerstvo
informací v příloze rozpočtu pod nezávazným
titulem "předběžný přehled
hospodářského plánu" uvádí
jakási čísla do budoucna, bohužel však
neodpovídají dosud nabytým zkušenostem.
Ježto pan ministr informací již při loňském
rozpočtu uváděl některá čísla,
která se nyní nikde nevyskytují a která
tedy neměla reálný podklad, snažil jsem
se opatřiti si sám některá data.
Celý filmový obor je rozčleněn na
4 složky. Jsou to ateliery, laboratoře, vlastní
produkce filmu, distribuce a kina. Každá tato složka
má své vlastní a navzájem si konkurující,
ale také vzájemně se kontrolující
a vyrovnávající zájmy. Zásahem
ministerstva informací byly však tyto složky
sloučeny a mají býti vedeny a dirigovány
centrálně shora. Důsledky se již projevily.
V oboru vládne chaos, nelze zjistiti spolehlivě,
kde ztráty vznikají, a celý obor je čím
dále tím více zbyrokratisován. V roce
1938 zaměstnávaly všechny jmenované
4 složky celkem 11.520 zaměstnanců, nyní
je jich tam 17.763. K tomu přistupují ještě
nově zřízené obory, finanční
a hospodářský s 292, filmový ústav
s 87, kinofikace se 45 zaměstnanci, a konečně
záhadná Československá filmová
společnost s 55 zaměstnanci. K tomu nutno dodati,
že se v roce 1938 vyrobilo v našich atelierech 41 filmů
nákladem 30,500.000 Kčs, od revoluce do konce tohoto
roku je to pouze 8 filmů - nikoliv, jak p. ministr uvedl,
18 - s nákladem více než 150 mil. Kčs.
Zvláštní pozornost zasluhuje mamutí
organisace hospodářská a finanční.
Toto oddělení je kapitolou samo pro sebe, neboť
ačkoliv disponuje vlastně státními
prostředky, nevykazuje výsledky svého hospodaření
zřejmě žádnému státnímu
kontrolnímu úřadu. Nedávno uzavřelo
dokonce 30milionovou bankovní půjčku, nemluvě
ani o neoprávněném používání
fondu ve výši 70 mil. Kčs, který vznikl
z 50haléřových příplatků,
vybíraných při každé vstupence
do biografu na podporu československého filmovnictví.
Charakteristickou pro tuto hospodářskou a finanční
organisaci je skutečnost, že jejím šéfem
je zubní lékař, a nyní k němu
byl přejmenován ještě úředník
nemocenské pojišťovny. Šéfem kontrolní
účetní služby je klempíř,
a když jeden z účetních mu s pochvalným
úmyslem sděloval, že jeden biograf vede podvojné
účetnictví, rozhorleně prý
prohlásil: Tak je dejte zavřít!
Po osvobození byla u německých filmových
půjčoven zajištěna částka
přes 57 mil. korun. Jakým způsobem bylo s
touto částkou naloženo, nebylo přes
několikeré připomínky v tisku dosud
vysvětleno, ačkoliv jde o částky,
které nesporně podléhají konfiskaci.
Také v dovozu filmu je situace neutěšená.
Před rokem 1939 jsme dováželi průměrně
325 filmů ročně za 25 mil. Kčs. Od
revoluce do října 1946 bylo dovezeno pouze 110 filmů,
za které máme zaplatit 150 mil. Kčs. Tento
nepříznivý vývoj byl zaviněn
zřejmě neodborností při uzavírání
smluv, ale také přímými zásahy
ministerstva, které na příklad nařídilo
zakoupiti od překupníka 25 amerických filmů
podřadné kvality, které dříve
byly kupovány jen výjimečně a velmi
lacino, nyní však byl za ně zaplacen obnos
přímo horentní. Tyto smlouvy byly uzavírány
bez předchozího souhlasu Národní banky,
takže banka právem odpírala povolení
transferu. Těmito smlouvami vznikají státní
závazky ve výši více než 150 mil.
Kčs, aniž jejich vznik byl podložen právní
normou a dokonce aniž na ně bylo v minulém
nebo v tomto rozpočtu pamatováno. Při tom
má stát ručit za všechny závazky
dovozní, neboť převzal zásahem ministerstva
informací veškerý provoz těchto podniků,
jak to jasně říká již zmocnění
pana ministra zplnomocněncům, kde se výslovně
uvádí, že ode dne převzetí se
děje provoz jednotlivých oborů na účet
státu a plynou tudíž od tohoto dne všechny
provozní příjmy k dobru a všechny provozní
výdaje k tíži státu.
Jestliže tedy bylo hospodařeno na účet,
jméno a nebezpečí státu, třeba
zatím i bez zákonného podkladu, je nepochybně
nutno, aby toto hospodářství a tyto výdaje
a příjmy státu byly zachyceny přímo
v příslušné kapitole rozpočtové.
Poněvadž se tak v našem případě
nestalo, jest kapitola tohoto ministerstva neúplnou a parlamentu
se zabraňuje nejen v jeho právu, ale i v jeho povinnosti
kontroly.
Ministerstvo informací počítá v příštím
roce s výlohami ve výši 325 mil. Kčs.
Celé ústavodárné Národní
shromáždění si vyžádá
nákladu pouze 91 mil. Kčs, ministerstvo pošt
pouze 45 mil. Kčs, ministerstvo vnitřního
obchodu 101 mil. Kčs, zahraničního obchodu
140 mil. Kčs, ministerstvo průmyslu, kontrolující
celý znárodněný průmyslový
sektor, má rozpočet 379 mil. Kčs. Nutno se
tedy nad výší výdajů ministerstva
informací zamysliti, a to tím spíše,
že rozpočet - jak jsem již uvedl - není
úplný.
Nutno dále podotknouti, že ministerstvo informací
proti výslovnému ustanovení dekretu č.
50, jímž se vyhrazuje pravomoc upraviti organisaci
a správu tohoto sboru vládě, provádí
tuto organisaci o své vlastní újmě,
jak i pan ministr v rozpočtovém výboru přiznal,
a to dokonce nově i poté, když v meziministerském
připomínkovém řízení
bylo shodně téměř všemi ministerstvy
konstatováno, že ministerstvo informací není
oprávněno zříditi podnik, který
by měl povahu samostatné právnické
osoby a který by měl převzíti nejen
veškeré provozní prostředky oboru, ale
i veškerá podle dekretu č. 50 státu
příslušející oprávnění,
a že k tomuto účelu bude nutno usnést
a vydat nový zákon. Ministerstvo přeneslo
nyní moc oboru na tento fakticky jím zřízený,
ale bez právního podkladu existující
útvar, dokonce jmenovalo jeho ústředního
ředitele a jeho náměstky. To učinilo
ministerstvo poté, když jeho zástupci v připomínkovém
řízení uznali, že bez vydání
nového zákona nelze Československou filmovou
společnost zříditi, a vzali návrh
na vládní nařízení a na zřízení
této společnosti a vydání jejího
statutu zpět. Při tom se v plánu preliminuje
na vydání tohoto illegálního útvaru
6,820.000 Kčs. Nelze připustiti, aby takovýmto
způsobem byl parlament stavěn před hotová
fakta a tím jaksi donucován po příp.
k vydání zákona podle vůle některého
ministerstva. Případ je o to vážnější,
že obor, ze kterého dříve plynulo státu
kromě daně obratové jen na daních
přímých více než 40 milionů
Kčs ročně, dnes nejen státu mimo obratovou
daň, a to ještě placenou jednou složkou
za celý obor, žádných daní neodvádí,
nýbrž naopak z dosavadní správy, prováděné
ministrem informací, vznikla státu zatížení
ve výši dnes ještě přesně
nezjistitelné, avšak jistě do desítek
milionů jdoucí. Podle plánu nehodlá
ministerstvo informací ani v příštím
roce odvádět z celého oboru kromě
obratové daně žádných jiných
daní. Při tom zřejmě k částečné
sanaci oboru zařazuje ministerstvo do filmového
plánu příjem z propagace dvouletky ve výši
18 milionů Kčs.
Prosím váženou sněmovnu, aby si tento
"Předběžný přehled hospodářského
plánu" dobře prohlédla, neboť pro
nedostatek času nelze se jednotlivými jeho položkami
zabývati. Bylo by to také zbytečné,
neboť ve státním rozpočtu, až na
onu záhadnou položku 18 milionů, se z filmového
hospodářství nic neobjevuje. Ale proto nemělo
ani ministerstvo předkládati tento komplikovaný
a nejasně označený dodatek k rozpočtu,
neboť ani schválením rozpočtu nemůže
být tento dodatek schválen, což považuji
za nutné konstatovati.
Dosavadní způsob provozu celého oboru v centrálním
státním vedení se neosvědčil
a ani v budoucnosti se pro hospodářskou strukturu
a povahu věci osvědčiti nemůže.
Ministerstvo informací bylo na tyto hospodářské
skutečnosti předem odborníky upozorněno
a na všechny závady bylo za uplynulých 18 měsíců
vícekrát poukazováno. Otázky prestižní
a stranicko-politické musí ustoupiti stranou tam,
kde jde o zájem státu. Jestliže dosavadní
způsob organisace a správy filmového oboru
se po žádné stránce neosvědčil,
musí býti z toho vyvozeny důsledky a nalezeno
takové řešení, které zabezpečí
uspokojení jak hospodářských, tak
i kulturně-politických zájmů státu.
Prestiž ministerstva neutrpí, dozná-li chyby,
které se staly, a bude-li zde vůle k poučení
z těchto chyb a k nápravě.
Tato cesta je pro ministerstvo o to snazší, neboť
svá opatření učinilo bez zkušeností
a volilo u nás dosud nové a nevyzkoušené
cesty a způsoby. Prestiž ministerstva by však
velmi těžce utrpěla, kdyby hodlalo přes
zjištěné chyby a právní nedostatky
svého jednání v něm pokračovati,
až by se dospělo k hospodářskému
zhroucení celého oboru. Když již bylo
zjištěno, že s dosavadním právním
předpokladem se nevystačí, pak nelze než
co nejrychleji vydati právní podklad nový,
a to jedinou v našem státě přípustnou
cestou, totiž přes ústavodárné
Národní shromáždění. (Výborně!)
V této práci chceme pana ministra informací
plně podporovati.
Nutno si dále všimnouti poměrů v našem
rozhlasu. Náš rozhlas, třebaže od revoluce
uplynula doba více než půldruhého roku,
není dosud organisačně upraven. Před
nacistickou okupací byl u nás rozhlas ustaven jako
společnost s ručením omezeným, ve
které měl stát kapitálovou většinu
a rozhodující vliv ve sboru jednatelů a v
dozorčí radě. Za okupace se stal rozhlas
v Čechách a na Moravě pouhou filiálkou
berlínského Rundfunku. A co se stalo po revoluci?
Na Slovensku bylo alespoň učiněno opatření,
aby provoz rozhlasu a jeho hospodaření se děly
v legalisované formě národní správy.
Jak se však mají věci v Čechách
a na Moravě, kde vysílání rozhlasových
pořadů obstarává instituce, která
se zatím nazývá Československý
rozhlas, společnost s r. o.? (Výkřiky.)
Je to společnost obchodního práva? Čí
je to společnost snad státní či národní,
nebo nějaký jiný podnik podle příslušného
zákonného ustanovení? Za státní
ani národní podnik náš rozhlas dosud
prohlášen nebyl, a společnosti obchodního
práva, zvláště společnosti s
ručením omezeným, býti nemůže,
poněvadž tu není právního aktu,
kterým by byl jako společnost po skončení
okupace konstituován, a poněvadž má
sice jednatele, určené zcela jednostranně
ministerstvem informací, ale nemá vůbec žádné
dozorčí rady, která by dohlížela
na jeho hospodaření. (Potlesk.)
Nemá tedy náš rozhlas dosud žádné
organisační základny, třebaže
ministr informací letošního května,
když se ve vládě jednalo o dělení
rozhlasového poplatku mezi poštu a informace, vzal
na sebe závazek, že dá vypracovat příslušnou
organisační normu v nejbližší době.
My si ovšem představujeme, že bude navržena
a přijata taková úprava našeho rozhlasu,
která umožní, aby se na kontrole rozhlasového
vysílání podílely přiměřeně
všechny složky Národní fronty (Potlesk.)
a aby tedy rozhlasové vysílání přestalo
býti výlučnou doménou složky
toliko jediné. (Potlesk.) Je tu nutná radikální
náprava, neboť dosavadní stav je výsměchem
základním zásadám skutečné
demokracie. Ideologie jedné politické strany nesmí
býti nadále ve svobodném státě
rafinovaným způsobem vnucována celému
národu, a to právě touto institucí,
která má býti vedena zásadami čisté
nadstranické objektivity. (Potlesk.) Jedině
společná kontrola, prováděná
přímou účastí na vrcholné
správě rozhlasového vysílání,
umožní, aby rozhlasu přestalo býti tak
nápadně využíváno k propagaci
určité ideologie, aniž by se zastáncům
opačného světového názoru dala
příležitost nikoliv k propagování
tohoto jejich názoru, nýbrž alespoň
k jeho skromné obraně.
Ovšem že nemáme zájem toliko na kontrole
toho, co se rozhlasem vysílá, co se smí nebo
nesmí vysílat, kdo v rozhlase smí nebo nesmí
mluvit a v něm vůbec účinkovat, ale
máme zájem na kontrole toho, jak se hospodaří
s obrovskými částkami, které se rozhlasu
dávají k disposici a s nimiž rozhlas hospodaří,
aniž má jakékoliv podnikatelské risiko.
Tyto částky, jak ukazuje rozpočet podniku
Československá pošta v zemích českých,
mají příštího roku činit
280 milionů Kčs. To je totiž podíl,
který poštovní správa přikazuje
rozhlasové společnosti z výtěžku
vybraných rozhlasových poplatků a s kterým
hospodaří rozhlas bez jakéhokoliv risika,
které má každý podnikatel.
Jak se však hospodaří s těmito penězi,
inkasovanými namnoze od těch nejpotřebnějších?
A jak je postaráno o to, když rozhlasová instituce
nemá vůbec žádné dozorčí
rady, aby požadavek všeobecné radikální
úspornosti se uplatnil také v tomto úseku
veřejné služby? Jak je postaráno - když
všichni se musíme uskrovňovat - aby náš
rozhlas nevydával nad poměry a na pouhý luxus?
Uspokojivých odpovědí na všechny tyto
otázky může se nám dostati teprve tehdy,
až rozhlas bude postaven na řádnou organisační
a naprosto nadstranickou základnu. (Potlesk.)
Projevují se snahy, aby náš rozhlas, totiž
to, co se zatím nazývá rozhlasovou společností,
neměl na starosti toliko programovou stránku rozhlasu
a péči o rozhlasové budovy, ale aby dostal
pod svou přímou kontrolu, to jest do svého
přímého provozu, i rozhlasové vysílače.
O ty se dosud starala a stará naše pošta po osvědčeném
vzoru mnoha jiných vyspělých států.
Takové snahy byly by věcí velmi povážlivou,
a to zejména s hlediska hospodářského.
My máme u nás jako všude jinde dvojí
druh radiových vysílačů. Jedny radiotelegrafní,
které se zabývají dopravou telegramů,
zvláště v mezinárodním styku,
a druhé, které se zabývají vysíláním
rozhlasových pořadů. Obojí vysílače
staví, udržuje a vůbec provozuje poštovní
správa, která si k tomu účelu s velkým
nákladem vyškolila celý štáb odborníků
a opatřila rozsáhlá a pomocná zařízení.
Kdyby se měla uskutečnit myšlenka, že
provozování rozhlasových vysílačů
má napříště obstarávat
rozhlasová společnost sama svými lidmi a
svými zařízeními, znamenalo by to,
že bychom v našem státě, který
jistě není žádnou velmocí, museli
udržovat dvojí štáb odborníků
pro radiové vysílače a dvojí technickou
organisaci této věci: jednu věnovanou poštovním
stanicím radiotelegrafním a druhou vysílačům
rozhlasové společnosti. Není také
pochyby, že kdyby stavba a obsluha rozhlasových vysílačů
přešla ze sféry ministerstva pošt do sféry
ministerstva informací, ministerstvo informací by
ihned vybudovalo, po případě podstatné
rozšířilo zvláštní technickou
administrativu, aniž by bylo možno přiměřeně
zredukovat obdobnou administrativu ministerstva pošt. Že
to vše by bylo naprosto nehospodárné a že
by to bylo zařízení na naše poměry
více než luxusní, je na bíle dni. A
přicházet s takovou myšlenkou v době,
kdy se volá po všemožných úsporách
ve veřejné administrativě, je věc
přímo absurdní.
Považoval jsem za svou povinnost učiniti tyto připomínky
k projednávanému rozpočtu ministerstva informací,
s nimž jinak naše strana souhlasí. Věřím,
že se nám při dobré vůli na všech
stranách podaří jak z našeho filmového
oboru, tak i z rozhlasu vybudovat instituce, které budou
pro stát znamenat hospodářský přínos
a budou skutečnou chloubou československé
demokracie. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je paní posl. Pažoutová. Uděluji
jí slovo.