Předložený rozpočet ministerstva školství
staví dobré základy k rozvoji kultury i školství
u nás. Gottwaldova vláda zvyšuje vydání
na ně o 1 1/2 miliardy proti r. 1946
a dává na ně víc, než dával
rozpočet ministerstva školství mírového
roku 1937.
Bude-li ministerstvo školství hospodařiti podle
rozpočtu, bude-li spolupracovati s učitelstvem všech
stupňů školství ve všech věcech,
které se týkají škol a učitelstva,
vytvoří podmínky pro klid a pro zlepšení
finanční situace školských zaměstnanců.
To je cesta k úspěchu také v oblasti školské.
Nebude jistě nikoho, kdo by nechtěl v tomto úsilí
ministerstvo školství podporovati. S naší
strany mohu tu slíbiti, že nám jde jen o spravedlnost,
a ta nastane, opustí-li ministerstvo školství
stranickou personální politiku, při čemž
slibujeme, že je budeme ve všem podporovat. A tuto spravedlnost
budeme bránit.
Nakonec prohlašuji: Předložený rozpočet
ministerstva školství je dílem solidním,
je v něm pamatováno na budování nejen
oblasti hmotné, ale i kulturní. Hospodářský
pořádek je podkladem i pro pořádek
v kultuře, poněvadž jí dává
podmínky k rozkvětu. Naše lidová demokracie
zajišťuje i našemu školství, že
se bude vyvíjeti k velikým cílům.
Je dobře známo, že naše školství
bylo kapitalismem potlačováno, ale je také
známo, že pracující lid a lidová
demokracie má nejvyšší zájem o
vzdělání širokého lidu, protože
sociální a kulturní povznesení lidu
jdou ruku v ruce. Hodnotíme rozpočet s tohoto hlediska
a mohu prohlásit, že strana komunistická bude
v těchto kulturních věcech rozpočet
schvalovat a bude pro něj bez výhrady hlasovat.
(Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášena pí
posl. Uhlířová.
Posl. Uhlířová (uvítána
potleskem): Paní a pánové!
Dovolte mně, abych se v dnešní rozpravě
o státním rozpočtu na r. 1947 mohla podrobněji
dotknouti kapitoly 10, t. j. rozpočtu ministerstva školství
a osvěty. Nežli však přikročím
k řeči, kterou jsem si pro dnešní plénum
připravila, ráda bych reagovala na některé
vývody p. posl. Koubka, který mluvil přede
mnou. Nemohu ovšem reagovat na všecky, protože
to by byly potom dva samostatné referáty a to by
mně pravděpodobně můj vlastní
klub "stopl" čas. Ale i tak si pospíším,
abych přece jenom mohla odpovědět na to,
co nebylo správného v referátu předešlého
řečníka. Pan kolega Koubek se dotkl
toho, že prý máme falešnou starost o studentstvo,
které dnes tvoří pracovní brigády.
Když prý se zasazovaly do práce dělnické
děti, že jsme tuto starost neměli. Pane kolego
Koubku, vy jste učitel jako já, vy dobře
víte, že mezi naším studentstvem je při
nejmenším polovina z dělnických rodin.
Tedy naše starost o studentstvo se stejně dotýká
všech vrstev, z nichž toto studentstvo pochází.
My jsme tady v parlamentě odhlasovali zákon o pracovní
povinnosti mládeže. Prosím, my za tím,
co jsme odhlasovali, stojíme, ale my také víme,
že mládež není jediná pracovní
reserva, které by bylo nutně potřebí,
aby vždycky přišla první na řadu.
A my také víme a všichni objektivně
musíme uznat, že tato akce nebyla dosti promyšlena
a připravena ani po stránce pedagogické (Hlučný
potlesk.), ani po stránce technické, ani po
stránce zdravotní, že tady závady jsou,
a my před nimi s objektivního hlediska oči
zavírat nesmíme. Kdybyste si, pane kolego Koubku,
přál, posloužím vám řadou
důkazů, které podepřou mé tvrzení.
Stejně tak důrazně se musím zastat
vysokoškolského studentstva. Celý kulturní
svět, paní a pánové, oslavuje 17.
listopad (Hlučný potlesk.), který
osvědčil nejlepší měrou spolehlivost
a národní uvědomění vysokoškolského
československého studentstva. (Hlučný
potlesk.) Dneska říkat, pane kolego Koubku,
že vysokoškolské studentstvo má fašistické
sklony, to odmítám se vším důrazem.
(Hlučný potlesk.) Tvrzení, že
se tam jeví methody, které ukazují na zlatou
mládež a na fašistické sklony, odmítám
se vším důrazem. (Hlučný potlesk.)
Naše studentstvo, paní a pánové. . .,
(Hluk. Výkřiky.) Klid a zhluboka dýchat!
. . . naše studentstvo vysokoškolské má
jednu jedinou vadu, že se ve své zdrcující
většině nehlásí ke straně
p. kolegy Koubka a proto pravděpodobně není
demokratické. (Hlučný potlesk.) Chápu,
že vás rozčílily volby do spolku vysokoškolského
studentstva. No, budiž, ale toto studentstvo je při
nejmenším tak demokratické a má republiku
tak rádo jako vy, který byste si chtěl na
to dělat výhradní právo. (Potlesk.)
Tedy prosím, podle toho mne celkem nepřekvapuje
tón, kterého jste užil ke kritice mnohých
zařízení dnešního ministerstva
školství, protože já tento tón
poslouchám takřka v každé schůzi
kulturního výboru sněmovny, a tedy ten dnešek
je jenom jakoby tečkou za tím, co jsme již
tady slyšeli. Ministr školství a osvěty
dr Stránský je člověk tak vysokých
kvalit (Hlučný potlesk.) a pro tento úřad
tak vysoce kvalifikován při nejmenším
- jako byl jeho předchůdce. On také svůj
úkol jako ministr školství splní, splní
jej v duchu národním, splní jej v duchu tohoto
státu, splní jej v duchu státně-politického
prospěchu republiky Československé a nemáme
obavu, že československé školství
pod správou dr Stránského utrpí
jakoukoliv újmu.
Pokud se týče tělesné výchovy
žactva, vyvíjí se tak, jak to vypadá
s tělesnou výchovou i mimo školu. O této
otázce nechci hovořit do podrobností, dostala
bych se daleko, ale říkám a podtrhuji znovu,
že tyto nemístné útoky odmítáme.
O personální politice ministra školství
není třeba mluvit. Je to člověk tak
vysoce snášenlivý, a odpověděl
vám, pane kolego Koubku, v kulturním výboru
sněmovny dostatečným způsobem. Mne
jen udivuje, že jste znovu při rozpravě o státním
rozpočtu přinesl toto na přetřes.
Tedy to by tak asi bylo zhruba, nač mám reagovat,
mám-li opravdu uvést na pravou míru tvrzení,
jež neoprávněně a způsobem, kterého
si ministerstvo školství nezaslouží, v
této síni bylo přede mnou předneseno.
(Potlesk.)
A teď mně dovolte, abych se vrátila ke svému
vlastnímu referátu.
Celková vydání ministerstva školství
jsou stanovena na rok 1947 částkou 6.522,274.000
Kčs. Roku letošního byl tento rozpočet
5 1/2 miliardy, takže zvýšení
se jeví zhruba o 1 miliardu. Vyčíslila jsem
si některé položky, ale protože jsem vyčerpala
už značnou část svého času,
musím se omezit a podotknu jen tolik, že v rozpočtu
ministerstva školství je vydání rozděleno
jednak na dozor na školy a jednak na ostatní vydání.
Z toho největší položka připadá
na školství národní, a to téměř
50 %. Kromě toho věnujeme celou řadu milionů
a stamilionů na různé jiné účely,
které náleží do oboru ministerstva školství.
Tak na př. Věnujeme na umění přes
100 mil. Kčs. Z toho připadá na Národní
divadlo v Praze největší částka.
Ráda bych se u této skutečnosti poněkud
pozdržela.
Národní divadlo v Praze je státní
scéna a tudíž je samozřejmé,
že potřebný náklad na ně, pokud
není kryt z vlastních prostředků divadla,
musí uhradit státní pokladna. Nemohu. V této
souvislosti nemyslet na ostatní divadla v republice a nemohu
se nedotknout při této příležitosti
zvlášť situace Národního divadla
v Brně. To už mně, paní a pánové,
laskavě odpusťte, poněvadž Brno je jaksi
mému srdci přece nejbližší. Pro
rok 1946 měl stát vyplatiti Brnu subvenci ve výši
15 milionů Kčs, 7 mil. Kčs dalo město
Brno a země Moravskoslezská. Kromě toho poskytuje
Brno zdarma divadlu dvě divadelní budovy a letošního
roku muselo společně se zemským národním
výborem zaplatiti zálohu na nevyplacenou státní
subvenci. V roce 1945 jsme pro brněnské Národní
divadlo dostali 5 milionů Kčs, letos až do
prosince nic. Paní a pánové, sama jsem podnikla
křížovou cestu po jednotlivých referentech
na ministerstvu financí, abychom dostali slíbenou
státní subvenci. A do dnešního dne herci
v Brně čekají, aby jim mohly být vyplaceny
gáže, a ředitelství divadla má
obavy, že je nesežene, a někdy je česká
veřejnost brněnská stavěna před
skutečnost, že druhá největší
scéna v republice by mohla být také zavřena.
Je proto jen přirozené, že se Brno dovolává,
aby mu bylo měřeno stejně jako Praze. Vím,
že se připravuje nový divadelní zákon,
že bude nutno přeorganisovat dosavadní stav
divadel v Československé republice. Je nám
dobře známo, že v prvních měsících
po převratu minulého roku bylo mnoho překotného
zařízeno právě v tomto oboru a že
v této neuváženosti a nepromyšlenosti
se mnohá divadla dostala do takové situace, z níž
se dnes nemohou dostat a proto likvidují. To, prosím,
musíme míti také na mysli, když budeme
řešit tuto situaci. Jestliže žádáme
u příležitosti zpracovávání
nového divadelního zákona, aby brněnská
scéna byla postátněna a aby naše brněnské
Národní divadlo bylo postaveno na roveň divadlu
pražskému, je to jistě požadavek jenom
spravedlivý. Ale je také nutno, aby divadla všecka
bez rozdílu si byla vědoma těžké
finanční situace státu, aby všecka ředitelství
našich scén v republice především
úzkostlivě počítala a šetřila
tak, jak bude muset šetřit státní pokladna;
aby divadla počítala především
na své vlastní síly a vlastní prostředky,
aby opravdu stát ze svého musel doplácet
co nejméně. (Potlesk.)
Rozpočtový výbor sněmovny nesnížil
cifru státního rozpočtu, ale věříme,
že tak učiní úsporná kontrolní
parlamentní komise. Věříme, že
spatří světlo světa ještě
do konce tohoto kalendářního roku, a vkládáme
do ní opravdu velikou naději. Mysleli jsme si, že
se uskuteční už loňského roku,
kteréžto skutečnosti jsme se marně dovolávali
a marně se na ni těšili. Předložený
zákon tedy jistě splní všechny tyto
naděje. (Předsednictví převzal
místopředseda Petr.)
Řekla jsem, že největší náklad
ve školství si vyžádá školství
národní. Když uvážíme tuto
skutečnost, pak také logicky nám z toho vyplyne,
že i armáda těch, kteří jsou
zaměstnáni v tomto sektoru, je nejpočetnější
a jejich odpovědnost největší, protože
dávají základ výchovy i výuky
všem občanům republiky.
Ale podívejme se, paní a pánové, jak
se jim za to měří. Vzpomínám
si velmi dobře, když se za prvé republiky hledaly
úspory pro státní pokladnu, vždycky
se nejdříve sáhlo na učitelstvo. Šlo
se cestou nejmenšího odporu. A co děláme
dnes? Všecky kategorie státního zaměstnanectva
mají lepší existenční podmínky
než učitelstvo. Byly upraveny mzdy a platy ve všech
možných oborech, jen učitelé stále
čekají - a nelze říci, že stále
stejně trpělivě - až se dočkají
splnění svých požadavků. Už
v Prozatímním Národním shromáždění
jsem s tohoto místa několikrát žádala,
aby kompetentní činitelé věnovali
plnou pozornost požadavkům o existenční
zlepšení nejen aktivních učitelů,
ale také pensistů. A výsledek? Učitelé
mohou pravděpodobně žít z ideálů.
Také ministr školství v rozpočtové
debatě poukázal na neúnosné existenční
postavení učitelstva a proto očekáváme,
že náprava bude zjednána brzy. Konstatuji,
že bylo při nejmenším nemístné,
byla-li tato řeč v tomto shromáždění
zlehčována. Prozatím jen víme, že
se připravuje nový platový zákon,
jímž se má hodnotit výkon zaměstnanců.
Tedy už nikoliv jen automatický postup podle odsloužených
let, kdy platila kvalifikace a také ohled sociální.
Jeho vydání však je ještě ve velikých
dálkách a proto je absolutně nutno, aby pomoc
byla okamžitá. Nelze čekat, až tento zákon
vyjde. To může trvat rok i déle.
Stavíme se také plně, jako politická
strana, za uchování definitivy učitelstva
všech kategorií i ostatních zaměstnanců
státní a veřejné správy. (Potlesk.)
Vždyť tato skutečnost, skýtající
existenční jistotu, pomáhala ulehčovat
nedostatečné hodnocení jejich práce.
Naší pozornosti si plně zaslouží
obzvláště učitelstvo v pohraničí.
Paní a pánové, domnívám se,
že není zapotřebí, abych v tomto sboru
hovořila o důležitosti poslání
učitelstva na hranici státu. Šlo tam mnoho
idealistů dobrovolně - a nebyli to zlatokopové
- a šlo jich tam mnoho také proto, že tam byli
služebně přeloženi. Stesky, jež od
nich slyšíme, jsou veliké. Nedávno konalo
schůzi učitelstvo okresu mosteckého, které
vtělilo své požadavky v resoluci, již
podepsalo 210 učitelů tohoto okresu a ve které
se praví doslovně, že životní podmínky
učitelstva v pohraničí klesly pod snesitelnou
úroveň. Není sporu ani pochyby o tom, že
učitelstvo s největším nadšením
a pílí pracovalo a opět pracuje na výstavbě
československého školství. Vždyť
na to čekalo celých nekonečných 6
let. Svou práci neomezuje jen na školu, ale je činno
ve všech úsecích kulturního a veřejného
života. Při tom absolutně nemůže
vystačit s platem. Zadlužuje se a pak je jen přirozeným
důsledkem, že utíká od učitelského
povolání do soukromých služeb, kde se
mu dostává až třikrát lepších
existenčních podmínek, nežli má
v učitelském povolání. Důsledek
toho se také projevil při přihláškách
na pedagogickou fakultu v malém množství posluchačů,
poněvadž středoškolští maturanti
dávají přednost zaměstnání
v soukromých službách, kde nacházejí
lepší existenční podmínky. Všecek
tisk se už mnohokrát zabýval učitelskou
bídou, ale tak mně, prosím vás, řekněte,
proč to nespravíme, proč to neprovedeme?
Myslím, že tady bude opravdu potřebí,
abychom tuto věc, pokud se týká existenčního
postavení vychovatelů národa, rozřešili
co nejdříve. (Potlesk.) Či není
peněz na tyto spravedlivé požadavky? Domnívám
se, že úsporná parlamentní kontrolní
komise najde prostředky, že bude vědět,
kde a kolik by se dalo ze státního rozpočtu
ušetřit, a že jí to nedá ani tak
příliš mnoho práce. Veřejně
reklamujeme, aby učitelstvo všech kategorií
příště vždy a ve všem bylo
postaveno na roveň státním zaměstnancům,
veškeré školství aby bylo zestátněno
a učitelstvu v pohraničí aby se dostalo takové
úpravy služného, aby mohl plnit zdárně
své poslání na nejzazší výspě
republiky. Při této příležitosti
znovu poukazuji na kuriositu, která není nikde jinde
než u učitelského stavu, kde se za jednu přespočetnou
hodinu platí 2,60 Kčs. Najděte mi, prosím
vás, v republice člověka, který bude
dneska pracovat za 2 koruny 60 haléřů za
hodinu. (Potlesk.) Že není? Myslíte,
že neexistuje? Ó ano, je to český učitel,
vychovatel národa, který se marně dožaduje,
aby tento výsměch nynějším mzdovým
poměrům byl odstraněn. Učitelstvo
se domáhá, aby při daňových
a platových úpravách nebyl činěn
rozdíl mezi učitelkami vdanými a svobodnými,
aby bylo vybudováno učňovské školství,
tato popelka mezi československými školami,
aby při obsazování ředitelských
míst na školách bylo pamatováno na ženy,
protože doposud se tak vždycky neděje. (Potlesk.)
Je také naprosto nutné, aby byla odstraněna
veliká křivda, spáchaná na učitelkách
mateřských škol, pro které byla vládním
nařízením číslo 16 z roku 1944,
tedy v době nesvobody, utvořena nová platová
kategorie se značně sníženými
platy, ačkoliv § 14 učitelského zákona
ze 24. června 1926, č. 104 Sb., jim zajišťoval
plat učitelek domácích nauk. Obracím
se na vládu republiky, aby odstranila toto neoprávněné
a nemorální zařízení, které
už dávno mělo být zrušeno. (Potlesk.)
Zvláštní pozornost musíme věnovat
malotřídním venkovským školám.
Víte, že se tam učí v odděleních,
čímž je práce učitele nesmírně
ztížena. Bylo by proto jen spravedlivo, aby se těmto
učitelům dostalo zvláštních výkonnostních
přídavků.
Učitel pracuje ve škole i mimo ni. Za kulturou a vzděláním
musí chodit do města, chce-li žít jako
kulturní člověk. Je proto nesmírnou
křivdou pro venkovské učitele činovné
skupiny D. Zrušme je okamžitě a nečekejme
na nový platový zákon. Venkovský učitel
věčně zápasí s nedostatkem
hmotných prostředků, a pak se divte, že
jsou mnozí zatrpklí a že se ideály stěhují
do nenávratna! (Předsednictví převzal
místopředseda Petr.)
Jsme na prahu dvouletky. Šedesátitisícová
armáda československého učitelstva
může udělat velikou propagandu tomuto plánu
vlády Národní fronty a zadarmo, bez zvláštních
příplatků (Potlesk.) a bez zvláštní
položky ve státním rozpočtu, čímž
ministerstvo informací ušetří několik
desítek milionů, které má v rozpočtu
na tento účel. (Výborně! -
Potlesk.) Máme velké povinnosti k vychovatelům
národa. Budujeme nový svobodný stát.
Sbíráme z trosek všechny duchovní i
mravní síly národa, které byly otřeseny
touto druhou světovou válkou, chceme uskutečnit
i kulturní dvouletku. Chceme odstranit z národa
kořistnictví, nepoctivost, chceme zpevnit socialistický
řád, zkonsolidovat naše znárodněné
podnikání, vychovat lepšího českého
člověka; bez účinné pomoci
učitelstva to nepůjde.
Nejlépe to formuloval pan president letos v létě
při návštěvě v Olomouci, když
řekl, co je naší snahou. "Půjde
nyní v podstatě v posledních důsledcích
o zrození nového člověka, o vytvoření
harmoničtější lidské osobnosti
s rovnováhou citů a rozumu, osobnosti s čistým,
pokorným srdcem a osvíceným rozumem. Bude
to člověk skromnější, vědomě
a dobrovolně se podřizující zákonům
humanity a lidské sympatie. Bude to člověk
s novým vyznáním víry v lidskou bytost,
v novou demokracii, jež má být režimem
nového lidství, s novým přesvědčením,
že člověk nemůže a nesmí
svého bližního utiskovat ani znásilňovat
ani vykořisťovat. (Potlesk.) Bude to demokracie
kriticky svobodná a hospodářsky socialisující,
nová, lidsky vyrovnanější, humánnější,
demokracie humanitní, jak říkával
Masaryk. Prakticky to znamená, že prvním
stupněm ke zjednání nápravy je jasné
a úplné uvědomění si stavu,
v němž jsme, a plné pochopení stavu,
který provedením přerodu chceme uskutečniti.
Druhým stupněm pak je vědomé působení
ke zlepšení dnešního stavu výchovou
školní a výchovou dospělých."
Tady právě my všichni, kteří
patříme k té velké učitelské
armádě, ministerstvo školství s celým
velkým tímto aparátem školským
a kulturním máme veliký úkol před
sebou a nebojíme se, paní a pánové,
že bychom jej nesplnili. Učitelstvo v minulosti vždycky
dokázalo, že dovede své povinnosti plnit, nejen
ty, které mu nařizuje zákon a školní
řád, ale že dovede plniti povinnosti nepsané,
poněvadž cítilo a chápalo, že ono
je tou solí národa, že je ho potřebí
k tomu, aby opravdu bylo zapojeno do té lidovýchovné,
kulturní práce, do veškerého veřejného
dění v národě i ve státě.
(Potlesk.)
Jsme si vědomi toho, že vytváříme
nejen - u nás, ale v celém světě nový
světový mír a že toto na nás
klade zvýšené požadavky a především,
co máme všichni na mysli, že jde o nového
člověka. Novým člověkem, mravně
vysoko stojícím, který chápe svoje
postavení v tomto novém světovém řádu,
teprve dosáhneme splnění dvouletého
hospodářského plánu. Jinak, paní
a pánové, nikoliv. (Potlesk.) To tedy pro
nás znamená, že s dvouletkou hospodářskou
musí pokračovat stejně dvouletka kulturní
a dvouletka mravní (Potlesk.), a my se k této
práci všichni dobrovolně hlásíme;
my víme, že je pravdou to, co řekl president
republiky, že cesta za novým člověkem
bude dlouhá. Tuto cestu chceme zkrátit, chceme pomoci
vytvořit tohoto nového člověka, aby
to bylo co nejdříve. Za pomoci celého národa,
českého i slovenského, a především
spolehlivé armády učitelstva obou národů
tento ideál uskutečníme a také brzy
probojujeme. Je jenom potřebí, abychom k učitelstvu
byli spravedliví a uznalí.
Myslím, že nemusím ani zvlášť
zdůrazňovat, že českoslovenští
národní socialisté pro rozpočet ministerstva
školství budou rádi a ochotně hlasovat.
(Hlučný potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Charvát. Uděluji mu slovo.