Přistoupíme proto ke druhé části
podrobné rozpravy, t. j. k části kulturní
a sociální, zahrnující ze skupiny
I, Vlastní státní správa; kap. 10,
Ministerstvo školství a osvěty, Pevereníctvo
školstva a osvěty, kap. 11. Ministerstvo informací,
Povereníctvo informácii, kap. 21, Ministerstvo sociální
péče, Povereníctvo sociálnej starostlivosti,
kap. 22, Ministerstvo zdravotnictví, Povereníctvo
zdravotnictva.
Ze skupiny II, Správa státních podniků:
§ 10, Státní statky zemědělských
škol, § 11, Uhřiněvský školní
závod zemědělský, § 12, Školní
závod zemědělský v Děčíně-Libverdě,
§ 13, žabčický školní závod
zemědělský, § 14, Zemědělský
školní závod Vysoké školy veterinární
v Brně-Nový Dvůr, § 15, Státní
veterinární ústav v Ivanovicích na
Hané, § 16, Státní lázně,
§ 17, Státní tiskárny a Úřední
list, § 18, Československá tisková kancelář,
§ 22, Štátne kúpele, § 24, Ústav
pre školský a osvetový film, § 24, Zpravodajská
agentúra Slovenska, § 27, Štátne nakladateľstvo.
V této části rozpravy jsou přihlášeni
tito řečníci: pp. posl. Koubek, Uhlířová,
Charvát, Pažoutová, Hušek,
Bacílek, Homola, Lesák, Fránek,
Hatina, dr Linczényi, Olbracht, dr
Kácl, Trojanová, Skaunic, Jaroš,
Kleinerová, Jungwirthová, dr Bureš,
Urbánek, dr Langer, Rychtera, Kulichová-Sutórisová,
Vítek, Půček, dr Steiner
a Synková.
Uděluji slovo prvému řečníku
k této části, p. posl. Koubkovi.
Posl. Koubek: Paní a pánové!
Mám-li mluvit o rozpočtu ministerstva školství
a osvěty, mohu hned v úvodu zjistit, že rozpočet
je nejen úsporný, ale takový, že klade
dobré základy k velkému rozvoji na úseku
školském a kulturním vůbec, bude-li
ministerstvo školství hospodárně vydávati,
poněvadž na příjmy nemůže
počítat. Stravuje totiž 84 % na osobní
platy, které jsou dány zákonnými předpisy.
Rozpočet je zároveň důkazem, že
když myslíme na hospodářské budování
státu především, nezapomínáme
ani na kulturu a dáváme jí všechny předpoklady
k zdárnému vývoji. Stojíme na prahu
roku, v němž se připravujeme na úspěšné
provádění dvouletého plánu
nejen v oblasti hospodářské, ale i kulturní.
Jako každý podnik, každá instituce, každá
vesnice, koná i škola přípravy, aby
její práce byla úspěšná
a v souhlase s prováděnou dvouletkou. Nemylme se,
že pro školu nezbylo jiných úkolů,
a opusťme již staré myšlení, že
škola je tu jen proto, aby učila. Ona je tu také
proto, aby hledala nové výchovné prostředky.
Školství se oprávněně vyčítalo,
že se opožďuje za současnou dobou - a byla
to pravda. Proto z našich škol, i z nejvyšších,
vycházeli lidé, mající hodně
vědomostí, ale tak nepraktičtí, že
nechápali, co se ve světě kolem nich děje
a co od nich nová doba žádá.
Dnešní školství se staví doprostřed
všeho toho, co se u nás děje s opravdovou vůlí
pomáhati naší společnosti k nastolení
spravedlivých sociálních řádů.
Výzkumný ústav pedagogický Jana Amose
Komenského v Praze a jeho pobočka v Brně
vypracovaly dvouletý plán, který bude pomáhati
školám. Připraví jim pomůcky
i návody, aby školy po stránce pedagogické,
didaktické i hospodářské dané
úkoly zvládly. Program připravily již
dříve. Je jím v oblasti výchovné
a vyučovací plán, jak naplniti školy
ideály lidově demokratického zřízení
našeho státu, aby z nich vycházeli uvědomělí
občané, kteří jednou převezmou
z našich rukou řízení státní.
Škola jim bude dávat nejen potřebné
vědomosti k tomu, ale i takové zásady, aby
se skutečnostem, v nichž se naše republika zrodila,
nejen nezpronevěřili, ale dále je rozvíjeli.
Škola nemůže měřiti ani říci,
kolik duševních statků vyrobila, ale může
tak pracovati, aby dala národu mládež duševně
sjednocenou a dobře vyzbrojenou pro nadšenou práci
národní. To je ta produktivita školství,
která sice není vyjádřena vysokými
čísly na investice, ale která i výrobnímu
procesu přináší klady, protože
takto připravená mládež také
do něho přinese lepší a kvalitnější
práci. Čím vzdělanější
je budoucí pracovník, tím lépe a úsporněji
pracuje. To si musíme uvědomit, chceme-li spoluhodnotit
také s tohoto, řekněme, hospodářského
hlediska, když rozebíráme rozpočet našeho
školství. To musí také škola státu
vrátit, vždyť na ní věnuje víc
než osm a půl procenta celého našeho státního
rozpočtu. Bude-li škola pracovati na splnění
úkolů, jak jsem je stručně vyjádřil,
plánovitě i s nadšením, bude-li i tu
soutěžiti v úkolech pro jejich splňování,
bude i ona pracovati v souhlase a v duchu myšlenek dvouletého
plánu. Také škola je významnou institucí
ve státě. Je naším ušlechtilým
cílem, aby se stala vzorem obětavé práce
a příkladem cílevědomé snahy.
Naše nová škola jistě s nadšeným
výkonem pomůže odstraniti nejenom v mládeži,
ale i jejím prostřednictvím v široké
veřejnosti některé nedostatky, které
jsou dědictvím neblahých dob: pocit malosti
příslušníků našeho národa,
sklon k ustupování před překážkami,
nevíru v budoucnost, špatnou pracovní morálku
a jiné vlastnosti, které jsou všeobecnými
následky války a projevují se u nás
mnohem méně než v západních státech.
A je pro nás radosti, že můžeme konstatovat,
že zde se okupantské a zvláště
Moravcově propagandě nepodařilo zanésti
do škol a do naší mládeže duševní
rozvrat, lehkomyslnost a skepsi. Je to zároveň důkazem
obětavé a statečné práce našich
učitelů, kteří dětem vštěpovali
národní hrdost a sebevědomí.
Škola, jak jsem již řekl, sepne krátce
celou problematiku dvouletky ve své oblasti tak, že
úspěšně zladí vnitřní
svou práci v duchu zásad občanské
výchovy pro výchovu lidovou a demokratickou. Nebude
to ovšem jen nová thematika jednotlivých školních
předmětů, řízená s tohoto
hlediska, ale i použití nových vyučovacích
a výchovných metod, které se osvědčují
ve výstavbě našeho státu. Půjde
tu o nový poměr mládeže k fysické
práci i o změnu celého prostředí
školy po vnitřní a vnější
stránce.
Mnoho se u nás kritisuje a mluví o tom, náleží-li
k těmto novým výchovným prostředkům
také organisování pracovních brigád.
Z dosavadních zkušeností můžeme
však potvrditi již dnes, že se dobře osvědčují
a mají docela i dobrý vliv na vlastní práci
školní. Mají s nimi na příklad
dobré zkušenosti na dívčím reálném
gymnasiu v Hradci Králové, kde mládež,
studující dívky na tomto ústavě,
dobrovolně a po školní práci pracují
v místních závodech a vydělané
peníze věnují většinou na školní
potřeby. Tato mládež na příklad,
když se dověděla, že je potřebí
rychle složiti s železničního vagonu klády
pro blízkou stavbu a že vedoucí stavby si nemůže
rychle zaopatřit dělníky, nabídla
se sama a dívky pracovaly s takovou obětavostí,
že jim vedoucí stavby s dojetím poděkoval
slovy, že tak obětavé dělníky
již dávno neviděl. Tato mládež
na výzvu ředitelky, že je potřebí
pomoci zpustošenému východnímu Slovensku,
odříkala si různá přilepšení,
méně si sladila kávu a přinesla tolik
cukru a různých věcí, že jejich
sbírka měla pěkné výsledky.
Obětavá pomoc a ochotná pracovní výpomoc
v závodech pro naši výrobu důležitých,
to je ten nový duch, kterými jsou naše nové
školy vedeny. A toto zapojení školy do života
nijak neohrožuje výsledky vlastní práce
školy, to jest studium, ale i tyto výsledky jsou lepší.
A tak bych mohl ukazovat i příklady pracovní
obětavosti na mnohých středních školách
stejně jako na dívčích odborných
i na školách měšťanských,
na nichž se mládež nadšeně a sama
hlásila k polním pracím i v blízkých
závodech, aby pomohla našim zemědělcům
sklidit úrodu a závodům splnit úkoly
pro hospodářskou obnovu našeho státu
důležité.
Zkušenosti na těchto školách ukázaly,
že mládež, která prošla pracovní
brigádou, je ukázněnější
a s opravdovou vážností chápe i význam
školní práce. I ti chlapci a děvčata,
kteří s počátku s nedůvěrou
nastupovali práci v brigádě a kteří
se dali strhnout pracovním nadšením druhých,
vrátili se z ní uspokojeni s vědomím,
že vykonali kus dobré práce, a byli ochotni
znovu pomáhati. Poznali nejen namáhavost práce
dělníků, ale i její důležitost
a sblížili se s nimi. A toto vytváření
jednoty budoucích duševních pracovníků
s pracovníky fysického díla vštěpuje
mládeži nový názor na důležitost
každé práce. Toto poznání pomůže
z našeho společenství odstranit všechny
hráze a umělé závory mezi jednotlivými
pracovníky na různých pracovních úsecích
našeho národa. A to je to, čeho se mnozí
přátelé starých řádů
a stoupenci podřaděnosti a nadřaděnosti
různých pracovních odvětví
tolik obávají. Naší mládeží
proniká vědomí, že není práce
vyvolené, na níž se mohou podíleti jen
někteří, kteří prošli
určitým školením, nýbrž
že je jednotná práce pro národ důležitá,
ať někdo pracuje na úseku správním
nebo ve škole, v továrně nebo v závodě,
na poli nebo na silnici, v dole nebo na dráze. To je ta
výchova k opravdovému společenství,
v němž bude práce samozřejmostí
a radostí. Pracovní brigády pomáhají
tento nový názor vytvářeti, dávají
škole krásný úkol národní
i státní. Zdá se mi, že náš
nejvyšší školský úřad,
naše ministerstvo školství a osvěty tyto
dobré výsledky pracovních brigád přehlíží
a jejich význam dosud neoceňuje. Ozývá-li
se pak nadto z určitých kruhů strach z mravního
ohrožení mládeže v pracovním použití,
je to špatné vysvědčení právě
pro tyto kruhy. Daly svým dětem jistě vratké
mravní základy, když se obávají,
že jakmile své dospívající děti
pustí ze svého dozoru, podlehnou mravní zkáze.
Jejich obavy jsou sobecké, protože dokud se do práce
zařazovaly dělnické děti, jejich cit
pro mravní ohrožení mládeže nebyl
pobouřen. Práce ještě nikoho nezkazila
a nezkazí ani jejich děti. A každý,
kdo na jedné straně v tisku pláče
nad úpadkem morálky mládeže a na druhé
straně pomlouvá pracovní brigády,
nemyslí to s mládeží poctivě.
Také my jsme pro to, aby se žáci učili
co nejpilněji, a také pro nás jsou pracovní
brigády jen dočasným opatřením,
avšak s tím, že mládež pomáhá
společenskému celku, vytváří
a upevňuje se její charakter. V pracovním
styku s dělnictvem se naše mládež naučí
poznávati nejen fysickou práci a její důležitost,
ale osvojí si i dobré zkušenosti pro vlastní
prakticky život.
Našemu školství, které tvoří
jeden z předpokladů pro splnění dvouletého
plánu i na hospodářských úsecích,
musí býti dány také pro to organisační
podmínky.
Očekáváme, že ministerstvo školství
a osvěty předloží co nejdříve
vládě i parlamentu k projednání a
schválení zákona zákon školský.
Dosud je totiž naše školství organisováno
v podstatě podle zákona z roku 1869, který
spočívá na kapitalistických zásadách
a který vědomě v duchu těchto zásad
rozděluje naší mládež již
ve věku školou povinném na tu, která
má býti vyvolena pro vedoucí místa,
a na tu, která je určena pro těžkou
fysickou práci. Nový základní zákon
školský, který byl v ministerstvu školství
a osvěty vypracován již v době, kdy
toto ministerstvo řídil universitní profesor
ministr dr Zdeněk Nejedlý, zavádí
do organisace školské pořádek. Sjednocuje
školství v zemích českých i na
Slovensku, postátňuje je, spojuje mládež
ve věku školou povinném do jednotné
školy, zajišťuje výběr nadaných
dětí pro další vzdělávání
nejen mládeže městské, ale i venkovské,
nejen podle majetku rodičů, ale podle jejich schopnosti,
budí úctu ke každé práci, k duševní
právě tak jako k fysické, prodlužuje
docházku školní do patnácti let, sjednocuje
mateřské školství a velký zřetel
věnuje rozvoji učňovského školství
i odborných škol. Stará se o regulaci žactva
na studium podle potřeb státu a dbá, aby
na vysoké školy odcházela mládež
nejschopnější.
Jistě je správné - a nikdo o tom nepochybuje
- že se pro studium nemá rozhodovati mládež
v jedenácti letech, ale až ve věku pozdějším,
kdy již lze bezpečněji zjistiti, má-li
k němu opravdové nadání. Jde tu tedy
o spojení nižší střední
školy s měšťanskou, jde o sociální
spravedlnost, neboť do nižší střední
školy se hlásila mládež dělnická
jen v nepatrném procentu, právě tak jako
málo dětí z t. zv. vyšších
tříd společenských chodilo do školy
měšťanské. Nelze tvrditi, že jen
tyto vrstvy mají děti nadané a že nadaných
dětí je tak málo z rodin právě
dělnických. Pořádkem ve školství
přestane také vyhrožování některých
nemoudrých rodičů, že když se jejich
děti nebudou učit, půjdou na měšťanku
a na ševcovinu. Tak se naší mládeži
nespravedlivě vštěpovala neúcta k práci
tělesné a naše mládež, místo
aby se naučila vážit si tělesné
práce, byla systémem školským vedena
k odporu a považování tělesné
práce za něco méněcenného.
Náš průmysl a produktivní obory vůbec
mají jistě zájem na tom, aby byl příliv
mládeže i do těchto oborů regulován
podporou technického vzdělání, které
základní zákon školský umožňuje.
Jednotnou soustavou školskou nebude žádný
žák poškozen a bude pravidelně postupovat.
Dostane se i k nejvyšším stupňům
vzdělání, bude-li mít k tomu schopnosti.
Kdo straší rodiče, že jednotná
škola mládež poškodí, mluví
z průhledných důvodů nepravdu. Naopak,
právě základní zákon školský
zajišťuje pravidelný a normální
postup všech žáků.
Je tedy brzké uzákonění jednotného
školství zájmem státním, v zájmu
pořádku ve školství i v zájmu
jeho zdárného vývoje vůbec. Není
proto divu, že i tento zákon, budovaný v duchu
lidové demokracie, naráží na překážky
v některých kruzích, které se strachují
o výsady pro své děti. Je proto v zájmu
výchovy mládeže, aby široká veřejnost,
zvláště pracující třída,
osudy zákona sledovala a po případě
k jeho uskutečnění pomohla. Nesmíme
se na školství dívati jako na podnik úřadů
školských a učitelstva, ale jako na citlivý
kulturní organismus celého národa.
Našimi školami prochází celý národ,
v jedné generaci téměř 2 miliony žáků.
Jen na vysokých školách je na 50.000 studentů.
Nemůžeme tedy býti lhostejni k tomu, co se
ve školách děje, a zejména se nemůžeme
klidně dívati na poslední události
při volbách fakultních spolků na školách
vysokých. Některé skupiny studentů
nejsou totiž tmelem naší Národní
fronty, ale zneužívajíce jména demokracie
uchylují se k methodám známých národně
sjednocených studentů a právě tak
jako oni urážejí studenty ostatních
slovanských národů i pracující
lid provokativními návrhy k vystoupení z
Revolučního odborového hnutí i ze
Svazu české mládeže.
Nejde o to, že se studenti národně socialističtí
a lidovečtí zařazují do t. zv. demokratické
fronty proti našim studentům i studentům sociálně
demokratickým, ale jde o to, aby jich nebylo zneužíváno
fašisujícími skupinami k nekalým cílům.
My si vážíme všech opravdových
studentů, kteří jsou přívrženci
lidově demokratických řádů,
kteří milují pracující lid,
kteří považují každého pracujícího
člověka za rovnocenného člena naší
národní společnosti. Odmítáme
však ty studenty, kteří jsou nepřáteli
lidu a jeho lidově demokratického řádu,
kteří by chtěli obrátiti krok dějin
zpět, kteří se cítí nadřazenými
nadlidmi, aby si vydobyli nějaké zvláštní
společenské výsady. Jen proto zanášejí
neklid do řad studentstva a jsou ještě tak
licoměrní, že se nazývají demokratičtí
a pokrokoví. Tyto skupiny - to je ten zbytek "zlaté
mládeže", které jde, jak jsem řekl,
o třídní výsady - svými oposičními
návrhy vlekou mládež, která však
je brzy pochopí, protože je většinou opravdově
demokratická a pokroková.
Tyto skupiny dále zapomínají, že právě
pracující lid jim svou prací umožňuje,
aby mohli studovat, a očekává od nich, že
se jednou stanou oddanými pracovníky na díle
národní výstavby. Toho by si měla
naše vysokoškolská mládež býti
vědoma a neměla by zapomínati, že pracující
lid má tolik síly, že nestrpí žádné
fašistické reakční a protinárodní
provokace, kdyby se měly stupňovati. Očekáváme,
že pan ministr školství jako ministr odpovědný
za zdárný vývoj našeho školství
pronese včas varovná slova.
Školství musí vykonati vše pro duchovní
sjednocení národa a učitelstvo musí
být nadšeným šiřitelem všech
jednotících myšlenek, neboť jen tak nám
bude vycházeti ze škol mládež vlastenecká,
hrdinná, opravdu demokratická, připravená
vždy a proti všem chrániti všechny vymoženosti
revoluce i nedotknutelnost hranic našeho státu.
Ministerstvo školství věnuje málo snahy
sjednocení tělesné výchovy. Nedovedu
si představiti, že by výchovné působení
školy mělo být ohrožováno tím,
že by se mládež již ve škole rozdělovala
do několika tělovýchovných spolků
a po opuštění školy měla státi
v oboru tělesné výchovy od sebe oddělena
hranicemi spolkových stanov. Neznám důvod,
proč by politické strany měly mít
své zvláštní organisace pro tělesnou
výchovu a proč by se měli mladí lidé
právě v nich oddělovat. Sjednocení
tělesné výchovy je eminentním zájmem
státním, zejména s hlediska výchovy
k brannosti, jak náš ministr národní
obrany gen. Svoboda a jiní význační
činitelé již několikrát zdůraznili.
Ministerstvo školství má zvláštní
odbor pro tělesnou výchovu. Zná výsledek
široké ankety, která vyzněla pro sjednocení,
a jeho mlčení opravdu nelze pochopiti.
Našemu školství musí být dány
i jiné hospodářské podklady. Ministerstvo
školství musí v brzké době připravit
zákon o vydávání učebnic, které
musí vydávat jen stát, neboť učebnice
se nesmějí státi předmětem
výdělku který nakonec zaplatí rodiče
našich žáků a stát sám v
subvencích na učebné pomůcky.
Z debat v rozpočtovém výboru o rozpočtu
ministerstva školství je opravdu pozoruhodný
projev pana ministra školství o učitelské
bídě. Je pravda, že učitelské
platy jsou minimální ve všech kategoriích
učitelských, zvláště však
na venkově a v pohraničí, a je pravda, že
odměny učitelské za přespočetné
hodiny jsou jen nedostatečné. Čekáme
teď, co ministerstvo školství pro zlepšení
těchto poměrů učiní. Je však
třeba po pravdě říci, že tuto
bídu učitelskou nezavinila naše vláda
Národní fronty, ale vláda předmnichovské
republiky. Všechny učitelské zákony
byly tu proti vůli organisovaného učitelstva
s naší strany odhlasovány a hlasovala pro ně
i strana pana ministra školství. Kdyby si ti, kdož
panu ministrovi projev připravovali, přečetli
staré ročníky učitelských časopisů
a zvláště "Učitelských novin",
byli by se přesvědčili o resolucích
a výpočtech, jimiž učitelské
organisace zlepšení platů odůvodňovaly.
Není správné srovnávati učitelské
platy s kategoriemi soukromých zaměstnanců,
poněvadž zaměstnavatel je jiný, a pan
ministr školství je srovnává s nejpříznivějšími
vyhláškami platovými pro soukromé zaměstnance,
které nejsou obecné. My těmto zaměstnancům,
i když mají vyšší platy, jejich platy
přejeme a nechceme vzájemným vyčítáním
stavět učitele a ostatní zaměstnance
proti sobě, poněvadž jsme věrnými
příslušníky jednotného odborového
hnutí, v němž je spojen všechen pracující
lid a které všechen pracující lid, tedy
i učitelstvo, dovede k lepším časům.
Chceme-li však dojíti k zlepšení finanční
situace učitelstva, chceme-li dojíti ve školách
ke klidu, musíme učitelstvu říkat
pravdu. Odsun nejméně 100.000 zaměstnanců
a hospodářské výsledky z dvouletky
vytvoří předpoklady k zlepšování
situace všeho lidu a tím i učitelů.
Naše strana prokázala, že je přítelem
škol a učitelstva, a bude pana ministra podporovati
ve všem, co ve prospěch učitelského
stavu činí.
Ministerstvo školství však může vyvinouti
více úsilí, aby se odměny za přespočetné
hodiny zvýšily, protože tu jde o návrh
vládního nařízení o úpravě
učitelské učební povinnosti, která
je nespravedlivě vyměřena zvlášť
učitelstvu obecných škol, a tím se může
přičinit o stanovení odměny za hodiny
přesčasové. Úprava tato je možná
v mezích rozpočtu ministerstva školství,
nastoupí-li tu cestu úspornosti, kterou jsem v rozpočtové
debatě naznačil.
Ministerstvo Nejedlého učinilo vše,
aby v těžké situaci učitelstvu ulehčilo.
Odstranilo potupnou kategorii výpomocných učitelů,
započítalo léta dlouholetým učitelským
čekatelům, pomáhalo uskutečniti zákon
o započítání vojenské služby,
reaktivování pensionovaného učitelstva,
přičinilo se o zákon o vysokoškolském
vzdělání i o ústavě pedagogickém,
připravilo zákon o zrovnoprávnění
učitelek domácích nauk, který tu budeme
co nejdříve projednávati. Svaz zaměstnanců
školství a osvěty s Ústřední
radou odborů připravily zákon o vyrovnání
platů se všemi veřejnými zaměstnanci
stejné vzdělanými, který tu rovněž
budeme brzy projednávat. To jsou výsledky práce
za rok, kdy universitní prof. dr Nejedlý
ministerstvo školství řídil. Je to bilance
jistě pozoruhodná, neboť uskutečnila
vše, zač učitelské generace za koaliční
vlády první republiky po dvacet let marně
bojovaly.