Další závažnou otázkou národní
bezpečnosti je právní postavení jejich
orgánů. Příliš dlouho trvalo
než ministerstvo vnitra připravilo konečný
návrh zákona o SNB a předložilo vládě.
Zdá se, že ani jednání ve vládě
nevede k rychlému předložení této
osnovy parlamentu. A přece kolik nedostatků bezpečnostní
služby tkví právě v tom, že není
dosud postavena na jednotný zákonný podklad!
Změť dosavadních zákonných a
organisačních předpisů dává
těm, kteří se nechtějí řídit
objektivitou a spravedlností při výkony služby,
dalekosáhlé možnosti k nesprávnostem.
Také materiální postavení jednotlivých
složek SNB je upraveno nejednotně, budí škodlivou
rivalitu a nepřispívá k její nutné
spolupráci. Apelujeme proto znovu na vládu, aby
s urychlením dokončila redakci osnovy zákona
o národní bezpečnosti. Poslanci čs.
sociální demokracie se v bezpečnostním
výboru tohoto slavného Národního shromáždění
zasadí, aby jeho vydání nebylo zdržováno.
Postavení naší vnitřní bezpečnosti
na řádný zákonný základ
posílí dále vnitřní konsolidaci
našeho státu a svědomité a objektivní
provádění zákona přinese upevnění
důvěry našich národů v bezpečnostní
službu. Důvěra, toť nejhodnotnější
statek, který může demokratický občan
projeviti jako vděčnost těm, kteří
jsou povoláni, aby tvořili mocnou záštitu
míru a pokoje naší drahé vlasti. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Dalším
řečníkem je p. posl. dr Veverka. Prosím,
aby se ujal slova.
Posl. dr Veverka: Paní a pánové!
Měl jsem již při rozpravě o rozpočtu
na rok 1946 příležitost připojit některé
připomínky k osídlovací politice naší
republiky, a chci-li dnes opět těmito připomínkami
přispěti do rozpravy, mohu hned v úvodu konstatovat,
že jsme v oboru osidlovací politiky a péče
vykonali velký kus práce a že jsme učinili
velký krok kupředu. Byl splněn zejména
historický příkaz nynější
doby, byl proveden odsun Němců z našich zemí
a tím jsme se stali jednotným národním
státem Čechů a Slováků.
Loni jsme si často stěžovali, že při
provádění osidlovacích úkolů
se příliš experimentuje a že dochází
velmi často k zbytečným výstřelkům.
Je možno přiznat, že se od té doby mnoho
změnilo a zlepšilo a že organisace osidlovací
činnosti v některých úsecích
byla podstatně prohloubena. Ale v celku chybí stále
jednotnost systému a plán. Velký úkol
osidlovací potřebuje skutečně řádný
plán. My provádíme u nás osidlování
na podkladě dvou dekretů, č. 12 a 108 z loňského
roku. Oba dekrety mají v mnohém směru různé
pojetí a také praxe v provádění
podle nich se v mnohém směru diametrálně
liší a rozchází. Má to za následek,
že dochází často ke kompetenčním
sporům a že zejména v praktické činnosti
nižších prováděcích orgánů
- místních a okresních výborů
- dochází k zbytečným a nežádoucím
kolisím, zmatkům a mnohdy i k chaosu.
Výdaje na zemědělské i nezemědělské
osidlování představují v našem
státním rozpočtu na r. 1947 částku
příliš velikou - je to téměř
1 1/2 miliardy Kčs -, nežli
abychom mohli přehlížet zbytečné
škody, k nímž při nejednotnosti systému
osidlovacího a při nejednotném pojetí
osidlovacích úkolů dochází.
Je nutno využít každé možnosti, je
nutno využít i poslední koruny z miliardových
částek, jež jsme do státního
rozpočtu na osidlovací péči dali.
Snad se jednou, přátelé, dostaneme k tomu,
že budeme míti vyčísleny škody,
jež vznikly ustavičným odkládáním
a nerozhodností při přidělování
konfiskovaného nepřátelského majetku
do vlastnictví podle dekretu č. 108, který
pomalu bude slavit 14 měsíců svého
trvání. Tento dekret č. 108 z loňského
roku předpokládá vypracování
a vyhlášení zvláštních rámcových
přídělových plánů. Je
ovšem nutno lišit tyto rámcové plány
od jakéhosi rámcového přidělování,
jež bylo u nás propagováno v květnu
před volbami do ústavodárného Národního
shromáždění - snad po příliš
velkých úspěších s podobným
opatřením při přidělování
zemědělských usedlostí.
Přátelé, osidlovací úřad
nám odhadl, že znovu osidlované a osvobozené
pohraničí bude míti při splnění
osidlovacího programu místo dřívějších
asi 4 mil. obyvatel 2 1/2 mil. obyvatel.
Hustota v osidlovaném pohraničí klesne ze
131 osoby na čtvereční kilometr asi na 84
osoby. Neškodí a nemůže vadit toto snížení
hustoty v nově osidlovaném pohraničí.
Znamená to pak také, že může na
každého poctivého a dobrého člověka,
který se chce zapojit do práce v osidlovaných
krajích, dojít, že se každý může
v osidlovaném pohraničí uplatnit. A je trapné,
když v současné době projednávaný
a propracovaný vládní návrh zákona
tisk č. 119 o zkráceném a urychleném
přidělování malých a středních
majetkových hodnot chce přehlížet kategorii
uchazečů, jež dostala tolik a tolik slibů
z míst nejvyšších v našem státě
a národě. Je to tím trapnější,
když i informace úřadů, činitelů
provádějících naše osidlování,
praví, že jde v případě přidělovaných
živností asi o 8 % případů z
úhrnného počtu žadatelů a v případě
žádosti o rodinné domky ani ne snad o 1 % z
úhrnného počtu případů
přicházejících v úvahu pro
přidělování rodinných domků.
Chyba a velká neodpovědnost je vůbec u nás
v tom, že stavíme rádi - nebo aspoň
mnozí naši činitelé - proti sobě
různé skupiny našeho obyvatelstva. V tomto
případě jsou to osvědčivší
se národní správci proti přednostním
uchazečům a není tomu tak dávno, co
v pohraničí byl rozpoutáván spor mezi
starousedlíky a přistěhovalci. Loni jsme
volali s velkou emfasí, že všichni naši
zahraniční krajané - a jejich počet
byl přes 1 milion - se musí k nám vrátit,
že je u nás v naší osvobozené vlasti
potřebujeme, ale praktické zkušenosti jsou
bohužel takové, že jen malé procento z
té velké armády našich zahraničních
krajanů se k nám do osvobozené vlasti vrátí.
Nedávný sjezd reemigrantů byl smutnou přehlídkou
nesplněných požadavků a slibů,
jež vznesli naši reemigranti na svém sjezdu v
celý řetěz resolucí, přání
a proseb. Je chyba, že reemigrace a repatriace našich
zahraničních příslušníků
není vůbec postavena na jednotný a řádný
základ a podklad. V předloženém a projednávaném
rozpočtu jsou položky na reemigraci jednak v kapitole
ministerstva vnitra a jednak v kapitole ministerstva sociální
péče. Chybí, bohužel, nutná koordinace
při praktickém provádění reemigrace.
Nereemigruje se. Nejsou k nám stěhováni,
nejsou k nám získáváni, bohužel,
naši zahraniční krajané. Snad jsem jediný
z našich poslanců, který měl příležitost
nahlédnout do vybavení a zařízení
soustřeďovacího tábora v Ay ve Francii,
kam jsou soustřeďováni naši zahraniční
krajané, repatrianti a také osoby českého
původu z bývalého německého
Wehrmachtu. Není možno vyslovit uspokojení
nad vybavením a nad fungováním všech
zařízení těchto soustřeďovacích
středisk, která mají podporovat reemigraci
a repatriaci. Dáváme příliš velké
částky k disposici příslušným
úřadům, nežli aby z těchto částek
nemohla repatriační a reemigrační
zařízení být řádně
vybavena. Je nutno mít v životě dostatek odvahy,
chlapské, čestné odvahy, vyvodit důsledky
ze skutečností, před něž jsme
stavěni a jež - málo platné - musíme
brát na vědomí.
Pan ministr vnitra nám v nedávné schůzi
bezpečnostního výboru Národního
shromáždění prohlásil, že
nejen v americkém a anglickém, ale i v sovětském
pásmu obsazeného Německa jsou ověřovány
všechny osoby odsunuté z naší republiky
a že v důsledku výsledků tohoto ověřování
a v důsledku zejména usnesení postupimské
konference všechny osoby českého původu
a smíšená manželství k nám
přijdou zpátky. Pan ministr současně
vyslovil politování nad zbytečnými
škodami, jež budeme míti z toho, že tyto
osoby se k nám musí vrátit a že my je
musíme u nás opět umístit.
Přátelé, my voláme po klidné
době u vědomí velkých úkolů,
jež s sebou nese uzákonění naší
dvouletky a jejíž splnění je možné
jedině tehdy, když získáme dostatek
pracovních sil, i cizí pracovní síly
ze zahraničí. Nechci zde opakovat dnes již
známé anekdoty o cikánech, kteří
u nás úspěšně v pohraničí
osidlují a působí. Donedávna byli
to ještě zlatokopi, dnes v pohraničí
jsou dávány k lepšímu historky o tom,
jaké kůlničky na dříví
dělají cikáni z bytů, jež jsou
jim osidlovacími orgány přidělovány.
Je zbytečné volat cizí elementy k nám,
když neumíme využít příslušníků
naší krve pro nové budování naší
osvobozené vlasti.
Pan ministr vnitra nám prohlásil v bezpečnostním
výboru Národního shromáždění,
že lhůta podle dekretu č. 33 z loňského
roku o úpravě státního občanství,
podle níž budou moci Němci ze smíšených
manželství podávat žádost o navrácení
státního občanství, bude v nejbližší
době vyhlášena. Bohužel nejsou však
vyřizovány ještě žádosti
lidí českých o vyjasnění státního
občanství, případně o státní
způsobilost podle dekretu č. 33 a tím vznikají
zbytečné škody, jež mají svůj
původ v ustavičném zneklidňování
těchto příslušníků našeho
národa.
Paní a pánové, máme velký aparát,
který představuje naši veřejnou správu.
Bylo by nesprávné, aby pracovníci tohoto
aparátu měli přesvědčení,
že velikost jejich úřadu, jejich aparátu
vynikne tehdy, když budou mít stále větší
a větší stohy nevyřizovaných
případů. Právě naopak, velikost
našich úřadů, našeho veřejného
aparátu vynikne a bude kvitována tehdy, když
naše úřady - a zejména v tomto oboru
osidlování - ve věcech státně
občanských budou pružnější,
rychlejší a když zejména budou konečně
vyřizovat žádosti a případy,
jež jim byly předány podle příslušných
předpisů.
My jsme nazvali náš rozpočet na rok 1947 rozpočtem
dvouletky. Paní a pánové, dáváme
tentokrát mnoho našemu státu, naší
republice, i při tom, když víme velmi dobře,
že to bude znamenat velké oběti a velké
odříkání příslušníků
našeho národa, aby vytčené úkoly
mohly být splněny. Chceme - a můžeme
snad - plným právem za to chtít, aby ztráty,
jež bývají snad někdy i nutné,
a to jak ztráty hmotné, tak i ztráty morální,
v naší veřejné činnosti, v našem
celém životě byly co nejmenší.
Příliš často jsme v letech 1938-1945
citovali T. G. Masaryka a příliš často
jsme si říkali, že "věrni jeho
odkazu zůstaneme". Bohužel, právě
v těch věcech příslušníků
naší krve, při těch nešťastných
starousedlících, při vyřizování
případů českých lidí
ve smíšených manželstvích zapomínáme,
že Masarykovy pravdy se týkají i takovýchto
případů a že povinnost a slib náš
věrni zůstat příkazu a odkazu Masarykovu
platí i pro tyto případy, i pro nynější
dobu. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Dalším
řečníkem je p. posl. dr Vagašský.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Vagašský: Slávne Národné
shromaždenie!
Pomery, v akých žijeme, nás denne upozorňujú
na dôležitosť súdnictva ako nástroja
v boji proti zločinnosti. Z novinárskych zpráv,
ale aj z prejavov a interpelácií poslancov sa dozvedáme,
že citeľné sú škody zapríčiňované
majetkovými deliktami a že tu a tam bola porušená
aj osobná sloboda jednotlivých občanov. Podobné
zjavy sa vyskytujú, pravda, vo všetkých štátoch,
ktoré boly postihnuté vojnou, a majú svoje
neblahé príčiny na poli mravnom vo zvrátení
mravných názorov a v túžbe po ľahkom
zárobku. V boji proti tejto mravnej zvrátenosti
má republika platné zákony, lebo štát,
i keď poskytuje svojim príslušníkom najväčšiu
voľnosť a slobodu, musí sa starať o to,
aby život občanov nebol rušený neshodami
medzi jednotlivcami. Platné právne predpisy upravujú
preto pomer jednotlivcov k štátu a naopak, ako aj
pomery jednotlivcov medzi sebou. Štátna moc sa má
starať, aby nevznikaly neshody, a keď dôjde k
takýmto neshodám porušením právneho
poriadku, je jej povinnosťou postarať sa, aby spravodlivým
spôsobom boly likvidované.
Starosť o zachovávanie a udržovanie právneho
poriadku pripadá v značnej miere súdnictvu,
ktoré pri značne vzrastajúcej agende, nevynímajúc
ani agendu ľudového súdnictva, ťažko
môže rýchle a včas zasahovať zvlášť
na Slovensku, kde aj podľa starej systemizácie z roku
1938 sa nedostáva celkom 50 % sudcov.
Justičnú správu na Slovensku očakáva
teda v najbližšej dobe vážna úloha
získať predovšetkým potrebný počet
nových uchádzačov do sudcovských služieb.
Splniť takúto úlohu znamená ale zjednať
výhodnejšie existenčné podmienky pre
sudcov, čo sa môže stať len lepšou
úpravou služobných platov, aby tieto boly primerané
ich ťažkému a zodpovednému povolaniu.
Nemusím zvlášť zdôrazňovať
ešte, že výhodnejšia platová úprava
by zaručovala lepšie obsadenie súdov, čim
by bola daná možnosť urýchliť vybavovanie
súdnej agendy a sverovať ju hodnotnejším
silám.
Povojnové pomery ťažko doliehajú na naše
hospodárstvo, a preto je malá nádej, že
by sme už v dohľadnej dobe mohli očakávať
nápravu zvýšeným náporom sudcovských
síl. Zostáva preto justičnej správe
na Slovensku len jedna možnosť, ako odbremeniť
aspoň čiastočne sudcov, a to dobudovať
inštitúciu aktuárov a ju spojiť s kategóriou
úradníkov pozemnoknižnej služby.
Platné predpisy dávajú justičnej službe
možnosť, aby schopným a zapracovaným kancelárskym
úradníkom prepáčila nedostatok predbežného
vzdelania, prípadne i nedostatok čakateľskej
doby, a aby títo schopní úradníci
mohli absolvovať aktuárske kurzy. Takto vyškolené
sily odbremenily by sudcov, pri čom by získaly vyššiu
služobnú hodnosť a plat.
Takéto opatrenie je žiadúce aj preto, že
vojnovými udalosťami na Slovensku boly spôsobené
veľké škody na materiále pozemkových
kníh, ktoré treba zrekonštruovať skoro
na každom súde v menšej alebo väčšej
miere, a zvlášť v oblastiach pohraničných
je potrebné zakladať nové pozemkové
knihy.
Keby sa vyriešily otázky, súvisiace s rozšírením
obecného súdnictva, znamenalo by to tiež značné
odbremenenie súdov na Slovensku.
Požiadavkou súdnej praxe je rýchle sjednotenie
práva platného v oboch oblastiach, aby tak bola
daná možnosť riešiť dané právne
otázky v celej oblasti republiky jednotne. Úlohou
blízkej budúcnosti bude, aby kodifikačné
práce na tomto poli prevádzané boly v dohode
a za spolupráce Ministerstva pre sjednotenie zákonov.
Musíme len ľutovať, že k zriadeniu tohto
tak dôležitého ústredného úradu
došlo neskorene, keď jeho potreba bola už krajne
naliehavá. Žiadame preto, aby bola čím
skôr vymedzená kompetencia Ministerstva pre sjednotenie
zákonov a aby ono samo určovalo i riadilo príslušné
unifikačné práce aj v prípadoch, v
ktorých sa majú upravovať nove právne
pomery. Veď aj v týchto prípadoch bude treba
uvážiť záujmy štátnej složky
českej i slovenskej a bude treba tieto normy pripraviť
s hľadiska právneho stavu v zemiach českých
a na Slovensku.
Konkrétne treba preskúmať a urýchliť
kodifikáciu civilného práva, a to osnovu
občianskeho zákonníka, osnovu zákona
o výkone súdnej moci v občianskych právnych
veciach a o konaní v občianskych sporných
veciach, teda občiansky súdny poriadok, ďalej
osnovu zákona o exekučnom a zaisťovacom konaní,
t. j. exekučný poriadok.
Najdôležitejšou úlohou s hľadiska
skorého ozdravenia našich pomerov bude urýchlené
uskutočnenie dávno želanej celkovej unifikácie
trestného práva hmotného i formálneho.
S vďakou kvitujeme úsilie povereníctva, že
v naznačenom smere pripravilo už zásady a základný
rámec pre kodifikáciu jednotného trestného
poriadku a že po dokončení tohto diela má
sa prikročiť zase ku kodifikácii jednotného
trestného zákona a napokon k textácii celoštátneho
zákona o výkone trestov a zabezpečovacích
opatrení.
Denná skúsenosť nás názorne poučuje,
že na zvýšenej zločinnosti u nás
má značný podiel alkohol, a to hlavne u mládeže,
lebo požívanie alkoholu značne zoslabuje právne
cítenie.
Z uvedeného dôvodu vítame plán justičnej
správy na Slovensku, podľa ktorého vo väzeňstve
chce venovať zvýšenú pozornosť individuálnej
výchove väzňov, najmä mladistvých
a to po stránke všeobecného vzdelania, zvýšením
vyučovacích hodín, ako aj zväčšením
a doplnením väzeňských knižníc
poučnými knihami.
I keď teda stav súdnictva na Slovensku je neutešený
a čakajú ho ťažké a namáhavé
úlohy, jednako len vítame dohodu, podľa ktorej
v r. 1947 má dôjsť k sjednoteniu oboch našich
Najvyšších súdov. Otázka Najvyššieho
súdu bola už predmetom pracovnej porady justičných
správ a boly dohodnuté zásady, podľa
ktorých by sa mala príslušná osnova
normovať.
Želáme si, aby aj pri normovaní osnovy o Najvyššom
správnom súde dbalo sa záväzných
smerníc pražskej dohody z 2. júna 1945. Článok
Vll citovanej dohody totiž stanoví, že pre celé
územie Československej republiky sa zriadi Najvyšší
správny súd so sídlom v Bratislave a že
záležitosti z oblasti práva platného
na Slovensku maj ú byť vybavované senátmi
zo slovenských právnikov.
Žiadame ďalej, aby v osnove zákona o Najvyššom
správnem súde bolo postarané o ustanovenia,
ktoré by zabezpečovaly účasť
slovenských právnikov pri rozhodovaní aj
o takých slovenských veciach, o ktorých v
poslednej inštancii rozhodovaly úrady, ktoré
nemaj ú sídlo na Slovensku. Nech je v novej osnove
zákona o Najvyššom správnom súde
pamätané aj na platovú unifikáciu zamestnancov
oboch týchto tribunálov.
Pevne veríme, že jednotná súdna organizácia
pre celú Československú republiku a spoločné
Najvyššie súdy utvrdia v mysli nášho
ľudu myšlienku jednoty štátu a budú
blahodarne vplývať aj na konsolidáciu pomerov
na Slovensku. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: K prvé,
politické části podrobné rozpravy
není již nikdo ke slovu přihlášen,
rozprava o této části je skončena.