A tady jsem u toho velkého území, které
je celou jednou třetinou našich historických
zemí, u toho území pohraničního,
které má těch stínů mnohem
více než naše vnitrozemí. A jestliže
už zde byla řeč o našem Sboru národní
bezpečnosti, budiž mi dovoleno říci,
že s tímto našim sborem v jeho velkém
celku nemůžeme být tak spokojeni, jako s ním
byl spokojen kolega dr Kokeš. Já také
jako on žiji v našem pohraničí a vím,
že vedle velké záslužné práce,
kterou tam SNB koná, jsou tam také jednotlivé
případy, s kterými nemůžeme naprosto
souhlasit. A jestliže mluvíme všichni svorně
o tom, že je třeba nás národní
a politický život naprosto očistit, tož
by bylo také z velké části zapotřebí,
abychom očistili i tento Sbor národní bezpečnosti.
Je totiž dokázáno, že někteří
lidé, také v tomto sboru slouživší,
nemají ještě dneska v některých
svých obcích, kde sloužili za okupačních
let, dosud vysvědčení o státní
a národní spolehlivosti, zatím co jiní,
kteří se mohou vykázat vysvědčením
svých velkých bojů na pražských
barikádách a dobrými osvědčeními
svých podřízených, že je dobře
školili, tito lidé jsou dáváni proti
své vůli do pense.
Tož vidíte, že ani v řadách Sboru
národní bezpečnosti není všechno
tak krásné a růžové, jak se některým
pánům kolegům zdá, že i tu, právě
proto, že chceme mít náš život po
všech stránkách čistý a dokonalý,
musíme se snažit, aby i ve Sboru národní
bezpečnosti bylo dosaženo nápravy. O tuto nápravu
se musíme snažit tím spíše, že
výdaje na Sbor národní bezpečnosti
tvoří velmi podstatnou část rozpočtového
čísla ministerstva vnitra a že samo ministerstvo
vnitra hospodaří tak velkou částkou,
která dříve stačila k uhrazení
celého našeho státního rozpočtu
v dobách prvního dvacetiletí naší
republiky Československé.
Vycházím ze zásady, že celý náš
národ si platí své daně, dávky
a poplatky a že tedy Sbor národní bezpečnosti
musí také celému našemu národu,
všemu obyvatelstvu poctivě sloužit. Zatím
vidíme v našem pohraničí, že někdy
je spravedlnost velmi rychlá, když se jí má
pomoci některému vlivnému politickému
činiteli, a že velmi kulhá a je velmi pomalá,
když má pomoci některému příslušníku
politické strany, která není stranou nejsilnější.
Prosím, po této stránce spokojeni býti
nemůžeme a budeme se vždycky dožadovat naprosté
nápravy.
Mohl bych uvádět hodně a hodně příkladů
z našeho pohraničí, kdy skutečně
Sbor nár. bezpečnosti nebyl na svém místě,
a zejména starší příslušníci
tohoto sboru sami si také na tyto poměry stěžují.
Jestliže mluvíme o očistě našeho
národního života, tož musíme tuto
očistu provádět všude a zejména
tam, kde má být konána na prvním místě.
V pohraničí našem je ještě mnoho,
velmi mnoho místních národních výborů,
kde jsou lidé, ať v jakékoli funkci, kteří
nejsou ještě ověřeni co do státní
a národní spolehlivosti, jak jsem se přesvědčil
nejen ve svém místě, kde bydlím, v
Ústí n/L., kde jsem také měl možnost
kolegovi Štětkovi podat důkazy o tom
v papírech, kde se dosud náprava nestala; ale měl
jsem také možnost i v Horním Litvínově,
v Děčíně i v jiných místech
pozorovat, že skutečná očista v místních
a okresních národních výborech dosud
provedena nebyla. (Výkřiky.) Jestliže
se může okresní bezpečnostní
referent odhodlat k tomu, aby veřejným rozhlasem
upozornil všechny ty, kdož už dávno měli
být pod zámkem, že jde o krádež
dvou miliard korun československých, tož myslím,
že tento okresní bezpečnostní referent
není na, svém místě, protože
upozorňuje všechny vinníky již předem,
aby se poschovávali anebo aby aspoň poschovávali
to, co státu a našemu národnímu majetku
odcizili. (Potlesk.)
V onom prvním režimu naší republiky by
byl býval každý okresní hejtman, který
by se byl takového zločinu dopustil, ihned suspendován.
(Potlesk.) To je ten rozdíl mezi republikou vaší
a mezi tou republikou, jak my, českoslovenští
národní socialisté, si ji představujeme.
A dále vám řeknu, paní a pánové,
že tento okresní bezpečnostní referent
byl ve svých mladých letech v první republice
Československé členem německého
Turnvereinu a že my všichni, kteří jsme
tenkrát, než jsme utekli, v tomto městě
žili, jsme ho viděli chodit v těch botách
a obcovat s Němci. A dnes ten člověk nás,
poctivé Čechy, kteří jsme musili tehdy
odtud utéci, stíhá a je našim velitelem
i po stránce naší osobní spolehlivosti
a bezpečnosti.
To prosím nejde, aby někteří činitelé
okresních národních výborů
dosud nebyli členy našeho státu, protože
nemají dosud naše státní občanství.
Jestliže takovéto občanství získal
rumunský příslušník teprve v
r. 1941 nebo 1942 v protektorátu, pro nás tato jeho
protektorátní příslušnost nemůže
platit, protože jsme si vědomi, že tenkrát,
r. 1941 a 1942, když heydrichiáda, okupace a německá
zvůle nejvíc proti našemu národu působila,
mohl dostat protektorátní příslušnost
jen člověk Němcům naprosto spolehlivý
a nemůže být tedy spolehlivý nyní,
když píšeme rok 1946 a když jsme ve druhém
roce naší národní revoluce.
Jestliže tedy mluvíme o očistě, tak
ji dělejme všichni upřímně ve
všech politických stranách, ať už
to vadí té či oné politické
straně jakkoliv, a věřte, že budeme
míti potom mnohem méně třecích
ploch a že náš lid bude mnohem spokojenější,
nežli je až dosud.
Bylo zde také vzpomenuto té okolnosti, že naše
Československá republika je státem suverénním
a že se tímto suverénním státem
stala za velmi účinné pomoci našeho
velkého a slavného spojence, Svazu socialistických
sovětských republik. Skláním se i
celá naše strana před tímto velkým
spojencem, slibujeme mu pro přítomnou dobu i pro
všechnu velkou budoucnost našich národů
největší naši podporu, ale prosím,
to nesmí znamenat, že tato naše suverenita se
navenek projevuje naprosto falešně. Tož právě
proto, že jsme suverénním národem, musíme
chtít jen jedno a zas jedno: aby navždycky vpředu
v jakémkoliv našem shromáždění
a při jakékoliv příležitosti
byla vztyčována jen jediná, naše československá
státní vlajka. (Potlesk.)
Zatím je taková situace, že řada místních
a okresních národních výborů
dává svým členům, funkcionářům
a činovníkům legitimace, kde je napřed
nahoře vlajka nám spřáteleného
národa a pod ní je teprve naše československá
státní vlajka a kde je dvojí text, ruský
a český. Já se domnívám, že
tak daleko nemusíme jít a že náš
velký a slavný spojenec Svaz socialistických
sovětských republik to na nás nežádá.
Nedivte se, prosím, když jsou potom z toho nějaké
nepříjemnosti, které odsuzujeme, ale kterým
bychom mohli zabránit, kdybychom skutečně
v duchu naší československé svobody
a suverenity jednali v nižších i vyšších
složkách naší lidové demokratické
samosprávy.
Naše pohraničí je osidlováno a právě
v těchto měsících, do konce dubna,
počítáme s tím, že bude osídleno
celé. A zase musíme říci k naší
velké a těžké lítosti, že
nebylo a není ještě osidlováno jen těmi
nejlepšími lidmi. Chápu, že mezi zrním
je také koukol, ale byl bych rád, kdyby toho koukolu
bylo co možno nejméně. A zatím vidíme,
že v mnoha našich funkcích jsou lidé,
kteří byli trestáni nejenom politicky, ale
i pro těžké delikty, krádeže a
podvody, a nemůžeme proto chtíti, aby tito
lidé, kteří mají být od veřejné
správy nejvíce oddalováni, byli jí,
naší lidové samosprávě a veřejné
správě, nejblíže.
Musíme se tedy starat i po této stránce,
aby Osidlovací úřad a Fond národní
obnovy vycházel našemu pohraničí více
a lépe vstříc. Je pravda, že našim
reemigrantům, našim lidem, kteří se
vracejí na naše volání k nám
zpět do vlasti, se nevychází některými
místními národními výbory tak
vstříc, jak bychom si skutečně všichni
v zájmu dobrého a poctivého osídlení
našeho pohraničí přáli. Jsou
to i vojáci a političtí vězni, kteří
si také stěžují a právem - někdy
to velmi dobře a jasně pozorujeme - že místní
národní výbory se nedívají
příznivě na jejich přednostní
nároky a že národní správy a
jiné věci jsou udělovány proti duchu
dekretů pana státního presidenta. (Výkřiky.)
Jedna veliká bolest nás také všechny
tlačí. Zůstalo tam velmi mnoho lidí,
kteří mají podánu žádost
o státní občanství. Je potřebí,
aby ministerstvo vnitra o těchto žádostech
co možno nejrychleji rozhodlo, ať tak či onak,
ať kladně nebo záporně, ale je potřebí,
aby už po jednoročním čekání
tito lidé věděli, na čem jsou, aby
prostě věděli, že buď zůstanou
v republice Československé anebo že budou odsunuti
za hranice. Také nám to vadí, když nevíme,
s jakým počtem můžeme počítat.
(Předsednictví převzal místopředseda
Tymeš.)
Paní a pánové, jestliže jsem nanesl
některé stíny do naší osidlovací
politiky, je mi jasno, že velká a převážná
část našeho obyvatelstva v pohraničí
koná svou poctivou věc velmi dobře a s tohoto
místa jim velmi srdečně děkuji. Vím,
že naši učitelé, naši pohraniční
strážníci, železničáři,
pošťáci hned od dob květnových
spěchali, aby nám území našeho
pohraničí zajistili, a vím také, že
se k těmto našim veřejným zaměstnancům
přidružila velká část lidí,
pracujících v továrnách a úřadech,
která si velmi dobře a krásně vede.
Budeme pro rozpočet ministerstva vnitra velmi rádi
hlasovat v té naději a v té víře,
že v dohledné době všechny ty požadavky
našeho pohraničí budou uskutečněny
a že se pak dočkáme toho, že všichni
lidé celého našeho státu, všichni
si budeme moci říci, že jsme konali své
budovatelské dílo skutečně československy,
poctivě a dobře. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Dalším
řečníkem je p. posl. Kubát.
Udílím mu slovo.
Posl. Kubát: Slavné Národní
shromáždění!
Rozpočet ministerstva vnitra vykazuje v sektoru národní
bezpečnosti výdaje, které dosahují
úctyhodné cifry 3.205 mil. Kčs. Nechci kritisovat
všeobecně výši těchto výdajů,
že proti letošnímu roku stoupnou víc než
o půl miliardy Kčs. Je to asi 20 %. Něco
z této částky bude nucen p. ministr ušetřit
v rámci celkové úspory rozpočtové,
z níž vláda předepsala ministerstvu
vnitra úsporu 520 mil. Kčs.
Potřebujeme dokonale vybudovanou a spolehlivou bezpečnostní
službu, která je nám v míru tím,
čím je nám ve válce armáda.
Také na armádě nechceme šetřit,
neboť násilné úspory na národní
bezpečnosti i na národní obraně by
byly danajským darem našemu lidu. Jeho úsilí
na poli práce za šťastnou a pokojnou budoucnost
naší vlasti by bylo úsilím hospodáře,
spoléhajícího na dobrou sklizeň s
pole, kde vedle pšenice roste i plevel. Kdyby jen o pšenici
pečoval a plevele si nevšímal, brzy by klidil
víc plevele než dobrého zrna.
Naše bezpečnostní orgány nemají
ještě dnes věru proč zahálet.
Jejich boj proti nepříteli vyžaduje od nich
v těchto dobách výstavby lepšího
života na zbořeništi starého nespravedlivého
světa vypětí všech sil fysických
i mravních. Rozvrat hodnot materiálních i
mravních, jenž zasáhl svět v minulých
letech hrůzy jako důsledek sobectví soukromokapitalistického
řádu a jeho fašistické zrůdy,
zanechal hluboké stopy na morálce lidstva. A právě
nás, Čechy a Slováky, poučila minulá
léta, že humanita a spravedlnost sama nestačí,
není-li opřena o hradby těl ochotných
pro ni obětovat vše, i životy. Proto poslanci
čs. sociální demokracie budou hlasovati pro
zvýšený rozpočet ministerstva vnitra
v oboru státní bezpečnosti.
Vedle toho chceme dbát, aby se všem statečným
mužům, kteří bojují na frontě
vnitřního zabezpečení státu,
dostalo v rámci rozpočtu všeho materiálního
zabezpečení, které jim naše ještě
chudá vlast může poskytnout. Byl jsem v minulých
dnech v pohraničí a hovořil s mladými
chlapci z SNB, kteří obětavě konají
těžkou službu střežení hranic.
Denní i noční pochůzky pohraničními
lesy střídají se s pohotovostí a krátkým
odpočinkem. Slouží rádi, přestože
jsou nedostatečně vystrojeni, zejména pokud
jde o oděv a obuv. Za 18 měsíců dostali
každý jeden pár bot, které už pochopitelně
nechrání dobře nohy v nynějších
mrazech a plískanicích. Slouží rádi
přesto, že bojují nejen proti německým
i našim zločincům, nýbrž i s národním
výborem za lidsky důstojné ubytování.
Teprve po 6 týdnech byl jim uvolněn dům,
v němž bydleli 2 Čechové a 1 Němec
a který nyní postačí pro 46 příslušníků
SNB. Je nutno, aby v rámci rozpočtu byla nalezena
úhrada pro zlepšení výstroje příslušníků
SNB, zejména pokud jde o obuv.
Bezpečnostní výbor ústavodárného
Nár. shromáždění se v řadě
svých schůzí zabýval naší
bezpečnostní situací a přednesl panu
ministru vnitra řadu kritických i pracovních
podnětů k organisaci a výkonu bezpečnostní
služby. Kvitujeme s povděkem, že tyto připomínky
nezůstaly bez povšimnutí, a máme důvěru
v pana ministra, že bude důsledně pokračovati
v nápravě všude tam, kde se dosavadní
prozatímní organisace či její orgány
neosvědčily. Kritika bezpečnostních
poměrů je věcí nadmíru delikátní.
Musí totiž dbáti, aby směřovala
jenom k nápravě chyb, a při tom se musí
uvarovati všeho, co by mohlo poškodit dobré jméno
našeho státu a porušit jeho vnitřní
klid a pokojné spolužití občanstva.
Nesmí zajít tak daleko, aby se mohla státi
zbraní reakce domácí i zahraniční
v boji proti naší lidové demokracii. Čs.
sociální demokracie u vědomí těchto
zásad bude i nadále bdít nad objektivitou
a seriosností naší bezpečnostní
služby a chce pana ministra vnitra v dalším budování
obtížné a odpovědné bezpečnostní
služby podporovat. Naše kritika bude vždy zaměřena
k posílení všeho positivního a pokrokového
v tomto tak důležitém sektoru státní
správy.
Dobrou bezpečnostní službu budou vykonávat
její orgány tím lépe, čím
více zajistíme jejich materiální i
duchovní nezávislost. Osoby, kterým stát
svěřuje dozor nad morálkou všech ostatních
občanů, přibližují se svým
postavením nezávislým soudcům. Každý
z nich musí často samostatně uvážit
a rozhodnout o tom, zdali se ten či onen občan dostal
do rozporu se zákonem. Žádáme od nich
při tom právem přísnou objektivitu.
Dosáhneme jí však všeobecně jen
tehdy, zajistíme-li je existenčně proti všem
svodům, jež se jim tak často při výkonu
služby nabízejí. Vedle toho musíme dbát,
aby jen pevné mravní charaktery zajišťovaly
naší bezpečnost. Každé zatčení
bezpečnostního orgánu pro charakterově
závadné činy budí nedůvěru
k celé bezpečnostní službě a
podkopává její autoritu. Zejména v
pohraničí - kde se vedle masy poctivých pracovitých
osídlenců ještě někde skrývají
jedinci, kteří tam přišli s nepoctivými
úmysly - je zapotřebí, aby tím důsledněji
a objektivněji pracovaly bezpečnostní orgány.
Musí tak pracovat i bezpečnostní referenti
národních výborů.
Očista pohraničí od těchto nekalých
živlů je jednou z důležitých podmínek
pokojné a radostné práce osídlenců.
Je podmínkou jejich dobrého soužití
a jejich důvěry v právo a spravedlnost. Jestliže
někde rozhoduje dosud více politická legitimace
než mravní charakter občana, je to jen ke škodě
osídlení a plného roztočení
kol naší dvouletky v pohraničí. Ještě
k horším škodám dochází,
zaujímá-li takový jedinec sám významnou
funkci veřejnou či dokonce bezpečnostní.
Jsou okresy, které již mají šestého
předsedu ONV či OSK, když předchozích
pět sedí buď za mřížemi
nebo jsou na svobodě jen proto, že není jejich
závadné činnosti dosti přímých
důkazů, po případě se důkazy
ztratily. Dokud se politické strany této přítěže
v pohraničí nezbaví, nemohou očekávati
dobrou spolupráci ostatních, jímž morálka
veřejných činovníků není
lhostejná. Bezpečnostní orgány se
v takovém prostředí ocitají ve zvlášť
obtížné situaci. Netroufají si zakročovat
proti svým nadřízeným lidovým
orgánům a jejich smysl pro právo a spravedlnost
marně bojuje proti politickému sobectví.
Stěžují si, že zlodějíčkové
jsou sice posíláni za mříže,
avšak zlodějové běhají na svobodě,
ba mají k disposici vše, co jim umožňuje
páchání dalších nepravostí.
Více poctivé politické práce a méně
stranického sobectví v národních výborech,
to jsou zásady, po jejichž rychlé realisaci
volá všechen pracující lid našeho
pohraničí. Přinesou i posílení
autority a důvěry našim pohraničním
národním výborům i bezpečnostním
orgánům. Budou jim posilou v boji proti škůdcům,
ať již z tábora našich odvěkých
nepřátel nebo ze zločinného světa,
který se snaží ještě leckde v pohraničí
ukrýt svou černou minulost.
Jednou ze zásadních otázek, které
jsme přinesli k diskusi do bezpečnostního
výboru ústavodárného Národního
shromáždění, je organisace a výkon
osvětové služby ve SNB. Jsme si vědomi,
jak důležitou je pro správný výkon
služby politická vyspělost příslušníků
SNB. Souhlasíme proto s nestranickým pokrokovým
politickým školením všech nových
příslušníků sboru, kteří
pro své mládí neměli mnoho možností
k správné politické orientaci v duchu naší
lidové demokracie. Také všude tam, kde jednotlivé
složky sboru národní bezpečnosti žijí
společně v kasárnách a jsou zčásti
isolovány od normálního společenského
života jejich spoluobčanů, je zapotřebí,
aby vhodnou objektivní formou byli seznamováni se
vším, co přináší politický
život, nechceme-li, aby až budou zařaděni
do normální služby ve stanicích, tápali
v politických otázkách, jež tak často
souvisí s výkonem jejich služby. Službu
na stanicích, u velitelství považujeme však
za tak blízkou životu a práci ostatních
pracujících složek národa, že jakákoliv
politická diskriminace byla by zde přímo
mravním ponížením občanů,
kteří ji vykonávají. Politický
tlak, který pociťují členové
Sboru národní bezpečnosti nuceným
dozorem osvětových důstojníků
někdy mladých a odborně i politicky nezkušených,
vyvolává často opak toho, čeho chce
osvěta dosáhnout. Svobodymilovnému, hluboce
demokratickému cítění našeho
občanstva se totiž zásadně příčí
každý politický nátlak, ať jej
vykonává kdokoli. Vyvolává okamžitě
reakci proti všemu, co se mu často nuceně předkládá
k politickému myšlení. Provádíme
po revoluci převýchovu celého národa
po stránce mravní i politické. Masy těch,
kteří dříve politicky bloudili v zajetí
měšťácké kapitalistické
ideologie, stávají se postupně v osvobozené
vlasti věrnými stoupenci socialistické demokracie.
I členové SNB, kteří v době
okupace odolali tlaku nacismu a namnoze tvořili přední
řady bojovných kádrů národa
proti nepříteli, jsou ve zdrcující
většině naplněni vůlí
a odhodláním přispěti poctivým
výkonem služby k dobudování nové
socialistické náplně našeho veřejného
i hospodářského života. Stavíme-li
nad ně politickou kuratelu, říkáme
jim tím již předem, že této jejich
dobré vůli a odhodlání nedůvěřujeme.
Zklamání, jež se u nich projevuje, vede pak
k resignaci. A resignovaný výkon služby si
jistě zejména v národní bezpečnosti
nepřejeme. Postarejme se důsledně, avšak
demokraticky, abychom zbavili SNB jedinců, kteří
nejsou touto dobrou vůlí a snahou naplněni.
Zaměstnanecké rady SNB čeká zde ještě
úkol, jehož plnou vážnost a nutnost jistě
chápou.
Politická výchova pracujících, směřující
k jejich socialistickému a demokratickému uvědomění,
je významným úkolem odborového hnutí.
Svaz zaměstnanců SNB jako jednotný odborový
představitel této důležité složky
pracovníků v našem národním státě
v rámci celé námezdně pracující
třídy, soustředěné v odborovém
hnutí, je odhodlán plniti nejen na poli činnosti
sociální, ale i kulturní a osvětové
své politické nadstranické poslání.
Seriosní spoluprací s velitelskými místy
i orgány lidové samosprávy chce zapojit své
členstvo do pokrokové kulturní i osvětové
práce. Chce v něm stále víc a víc
prohlubovat lidově demokratické přesvědčení.
Chce v něm probouzet opravdovou lásku k těžkému
a odpovědnému povolání. Jsme přesvědčeni,
že touto demokratickou výchovou v odborové
organisaci vytvoříme že SNB politicky uvědomělou
přední baštu ochrany naší republiky
a z jeho členů pak poctivé a nekompromisní
obhájce naší lidové demokracie a její
strážce před každou reakcí.