Naší reakci se ovšem nelíbí klidný
a pokojný, spořádaný život, který
vedeme především zásluhou dobré
práce národních výborů. Ta
by u nás ráda viděla zmatek a snaží
se, aby byl nastolen. Proto dokazuje, že působnost
a činnost národních výborů
má být řešena podle zásad staré
obecní samosprávy. Dokonce se tvrdí, že
je nutno hájit myšlenku obecní samosprávy
proti nové soustavě národních výborů.
Zde je třeba říci jasné slovo. Zde
je třeba vytyčiti směr dalšího
vývoje a růstu nové lidové správy.
Abychom tak učinili správně, je třeba
se zabývat jednak historickým vývojem, jednak
potřebami dnešního života, zejména
hospodářskými, když byly květnovou
revolucí tak hluboce změněny. Myšlenka
obecní samosprávy měla své místo
a oprávnění v boji lidu proti rakouskému
absolutismu, v boji českého národa proti
rakouskému útlaku. Když se ukázalo,
že zemské zřízení nepřineslo,
zejména pro svůj stavovský charakter, české
věci dostatečnou ochranu proti germanisačnímu
tlaku rakouského centralismu, vystihli čeští
politikové Rieger, Palacký, Brauner, Havlíček,
že vhodnější a účinnější
zbraní v tomto údobí se stane myšlenka
samosprávy v rámci místní obce. Česká
buržoasie ve svém nástupu k moci správně
rozpoznala, že zemské sněmy, jichž se
měšťanstvo mohlo účastniti jen
ve skrovné míře, se nemohou státi
místem, kde bude s úspěchem vybojováno
samostatné a mocenské postavení pro představitele
českého národa, jímž bylo v této
době měšťanstvo. Česká buržoasie
správně zjistila, že bude míti mnohem
výhodnější postavení v nižších
orgánech správy. Proto zvolila za své bojiště
místní obec, která ji umožnila bojovati
za rozšíření politických práv
českého národa úspěšněji
na četných místech a s početným
zastoupením.
Proto z technické pomůcky, jíž byla
do roku 1848 místní obec jako součet obyvatelstva
na určitém území, se stává
právnická osoba. Jako nositelka práv a povinností
může již rozhodovati o určitých
záležitostech, zejména hospodářských,
samostatně. I když šlo v podstatě o právní
fikci, kterou rakouská vláda ráda trpěla,
přece jen tímto opatřením mohli o
mnohém, co se dotýkalo bezprostředně
života českých lidí, Češi
rozhodovati samostatně. Tak tato obec, kterou revoluční
hnutí let 1848 slavnostně prohlásilo za základ
územní samosprávy, jest zlomem v dosavadním
vývoji a úplnou novinkou. Dostalo se ji plného
výrazu na veřejné schůzi lidu, v prvé
veřejné schůzi lidu u nás vůbec,
která se konala dne 11. března 1848 ve Svatováclavských
lázních v Praze. Zde shromážděný
lid žádal ústy Palackého zavedení
obecní samosprávy: "Úředníky
v městech i obcích voliti sobě budou občané
sami, důchodové obecní spravování
a nakládání budou všude dle žádosti
celé obce."
Takto uskutečněná obecní samospráva
byla netoliko objevem v oboru veřejné správy,
ale i znamenitou zbraní, která přinesla mnoho
užitku a politických úspěchů
v boji českého národa za osvobození.
Splnila své poslání, vymezené dějinami,
a je ovšem poplatná, jako každá lidská
myšlenka, vývoji a pokroku lidstva. Žádná
myšlenka a tedy ani myšlenka obecní samosprávy
nesmí státi za změněných podmínek
v cestě novému a modernímu státnímu
zřízení. Co v minulém století
bylo vymožeností a pokrokem, to se dnes dokonce může
státi brzdou vývoje a rozvoje.
V době, kdy národ rozhoduje o svém životě
sám, kdy se osvobodil politicky i hospodářsky,
představuje státní moc něco zcela
jiného než v minulosti. Dnešní státní
moc - to je svobodný a společný výraz
vůle lidu, který hledí prospěchu většiny
obyvatelstva. Ve státě, který přivedl
lid k účasti na vládě v takové
šíři a hloubce, jak doposud naše dějiny
nepoznaly, není již třeba děliti státní
moc uměle na nějaké pomyslné oblasti
působnosti samostatné a přenesené.
V takovém státě není třeba
chrániti někoho před něčí
mocí. Státní moc ve státě dělníků,
rolníků, živnostníků a duševních
pracovníků, představovaná jejich demokraticky
volenými zástupci, je v nižších
složkách veřejné správy, t. j.
v národních výborech, téhož původu
a stejného významu, jako v jejich vrcholcích,
t. j. v parlamentě a vládě. Jestliže
ovšem rozdělení státní moci na
moc zákonodárnou, výkonnou a soudní
v době Montesquieuove bylo revolučním pokrokem
proti dřívějšímu sloučení
veškeré státní moci v rukou absolutistického
monarchy, je nynější naše sloučení
usnášející a prováděcí
moci v rukou volených zástupců lidu revolučním
pokrokem proti předválečnému rozdělení
na působnost vlastní a přenesenou. Taková
úprava státní moci umožňuje vpravdě
demokratické a iniciativní rozhodování
na všech místech naší veřejné
správy. Proto nám vyrostla ze zřízení
národních výborů moderní a
pokroková soustava veřejné správy
jako jediná a výlučná představitelka
státní moci podle obsahu ústavního
presidentova dekretu.
Vedle tohoto politického a historického vývoje
je třeba dobře si všimnouti odůvodnění
hospodářského. Tím, že obecní
samospráva ponechala rozhodování o hospodářských
věcech voleným zástupcům, vyvíjela
se každá obec finančně a hospodářsky
samostatně. Zákony liberalistického hospodářství
stihly tedy obecní hospodářství se
všemi jeho stíny a nedostatky. Chudé obce byly
ponechány sobě na pospas a zůstaly chudými
i nadále. Vídeňská vláda si
byla vědoma toho, jaký politický kapitál
bude moci vytěžit z neutěšené hospodářské
situace obcí. Záměrně nepomáhala
obcím plniti jejich úkoly, nýbrž hospodářské
obtíže jen zvyšovala tím, že na ně
přenášela další a další
úkoly. Ani v předmnichovské republice se
hospodářská situace nezlepšila a těsně
před Mnichovem dosáhlo zadlužení obcí
neuvěřitelné výše. Obce si pomáhaly
tím, že zvyšovaly obecní přirážky.
Tak se stalo, že nám rostla průmyslová
střediska a závody podle toho, kde byly nejnižší
obecní přirážky. Majitel továrny
si totiž vypočetl, že založí-li podnik
v obci, kde jsou nízké obecní přirážky,
bude to pro něho se zřetelem na zisk výhodné.
Touto umělou politikou liberálního hospodářství
byl často umisťován průmysl bez ohledu
na přirozené podmínky, jako suroviny akomunikace.
Také v tomto směru je třeba zjednati nápravu.
Ozdravění finančního hospodářství
obcí je nutno řešiti celostátně.
Stane se tak jedině možným způsobem,
když ze společné pokladny bude poskytnuto všem
obcím tolik, kolik potřebují k řádnému
výkonu správy. Národní výbory
převzaly chudé dědictví a nemohou
být ponechány vlastnímu osudu, aby zjednaly
nápravu. Stát musí mít zájem,
aby majetkové rozdíly jednotlivých národních
výborů byly odstraněny a aby všechny
kraje a oblasti v našich zemích se rovnoměrně
vyvíjely. Je to důležité, již proto,
že nemá býti ponecháno náhodě,
zdali občan žije v obci chudé nebo bohaté,
která mu může poskytnout vyšší
nebo nižší životní úroveň.
Chceme, aby postupně ve všech našich obcích
se život rozvíjel na stejné úrovni hospodářské
a kulturní, aby se ho mohli účastniti všichni
pracující lidé.
Ale ještě o jeden silný důvod máme
dnes navíc, abychom vytvořili jednotnou lidovou
veřejnou správu. Vzhledem k tomu, že hlavní
zdroje národního důchodu, těžký
průmysl, banky a pojišťovny, spravuje nyní
více než ze dvou třetin náš lid
sám, je třeba, aby myšlenka jednotného
státního plánu nalezla svůj důstojný
protějšek v dokonale zlidověné veřejné
správě. Pro ni jsme se rozhodli nejenom pro nejbližší
dvě léta Gottwaldova plánu, ale trvale. A
uskutečňovat jednotný hospodářský
plán na celém území státu předpokládá
dobrý nástroj pro takové uskutečňování,
t. j. pružnou veřejnou lidovou správu, nutně
a obsahově sjednocenou.
Co znamená taková jednotná správa
pro posílení myšlenky jednoty československého
státu, netřeba se šířiti. Rovnost
Čechů a Slováků nemůže
nalézti lepšího vyjádření
než v tomto zřízení, které jsme
si zvolili v národních výborech, v nichž
lze za všech okolností osobitě a svérázně
se vyžívati jak Slovákům, tak Čechům.
Současně jednotným státním
a veřejným zřízením překlenou
se hospodářské rozdíly mezi historickými
zeměmi a Slovenskem a tím se nejlépe zaručí
klidný, jednotný vývoj obou národů
v rámci jednotného státu.
Za takového stavu nelze proto stavět myšlenku
bývalé obecní samosprávy proti soustavě
národních výborů. Prakticky znamená
jednotná a lidová jednotná správa
více samostatného rozhodování než
kdykoli před tím. Národní výbory
jako představitelé státní moci na
území, které spravují, jsou s hlediska
jak právní vědy, tak i života orgány
vyšší úrovně a vyššího
stupně než jakékoli správní orgány
v minulosti.
Pro další růst a rozvoj veřejné
správy tohoto druhu je ovšem velmi důležitá
a významná účast placených
zaměstnanců státu, t. j. úředníků
v úřadech národních výborů.
Na jedné straně nelze upírat kladný
poměr velké části úřednictva
k národním výborům, ale nelze rovněž
na straně druhé zapírat odpor, přecházející
až k nenávisti, těch úředníků,
kteří se s novým typem lidové správy
nechtějí smířit. Od květnových
dnů vyjádřily tisíce úředníků
svůj kladný poměr ke státu těsnou
spoluprací s volenými funkcionáři
národních výborů. Těm patří
i náš dík. (Potlesk.) Nelze ovšem
pominouti mlčením, že část úředníků,
zejména na vysokých místech našich ústředních
úřadů, nepochopila, oč jde, a činí
všechno, aby tvůrčí práci národních
výborů zabránila. Když se jí
to nedaří, alespoň nechce o národních
výborech nic vědět a o jejich činnosti
mlčí. Tak část legislativních
oddělení našich ministerstev nechce prostě
vzít existenci národních výborů
na vědomí. Nebo jak lze nazvat výzvy některých
časopisů, aby úředníci národních
výborů neplnili příkazy volených
zástupců národních výborů?
Nijak jinak než rozvratnictvím! A je výrazem
vysoké vyspělosti našich úředníků,
že tyto výzvy odmítli.
Do budoucna se otvírá velké pole působnosti
výchovy našeho úřednictva ke kladnému
poměru k národním výborům.
Rychlý a úspěšný rozvoj národních
výborů je závislý na tom, jak rychle
úředníci pochopí, že národní
výbory jsou trvalým a základním zřízením
našeho veřejného života a že na jejich
práci bude také záviset, jak rychle tato
nová lidová správa bude svojí výkonnost
stupňovat a jakost své práce zlepšovat.
Ustanovení Košického programu o podřízení
úřadů národním výborům,
zásadní povahy, ovšem nijak nesnižuje
postavení úředníků ani neubírá
na jejich vážnosti. Znemožňuje jen, aby
se úředník stal vrchností a pánem
ve špatném slova smyslu, a umožňuje, aby
se stal věrným přítelem, pomocníkem
a služebníkem svého lidu.
Ovšem i vztah volených funkcionářů
národních výborů k úředníkům
se musí zlepšiti. Neodůvodněné
předsudky volených funkcionářů
národních výborů jako pozůstatek
minulosti, kdy úředník pro pracujícího
člověka znamenal vrchnost se všemi jejími
nepříjemnými důsledky, musí
býti odstraněny.
Tak jako v jiných oborech našeho života, i v
oboru veřejné správy dali jsme se svobodně
a dobrovolně na nové cesty. Svéráznost
a osobitost našeho řešení jsme si zachovali
také v této otázce. Víme, že
o požadavcích pracujícího lidu v lidově
demokratickém státě nemůže rozhodovat
nikdo jiný než důsledně lidová,
moderní a pružná veřejná správa.
Jsme sice na začátku, ale víme, že jsme
volili dobře. Každá nová myšlenka
potřebuje lidské péče, práce
a houževnatosti, trpělivosti, než život
ukáže, že je dobrá a užitečná.
Jak těžce se probíjely myšlenky vynálezců!
Sebe krásnější myšlenka uvedená
do života se pravidelně odívá na počátku
do hrubé formy, která často i odpuzuje. Pak
je věcí lidské práce a času,
aby byla zdokonalena. Vzpomeňme jen na první nemotorné
rozhlasové přístroje s množstvím
páček a řídících šroubů.
A přece nebyly zavrženy, i když s počátku
jen skřípaly; dnes okrašlují a obohacují
náš život.
Tak i myšlenka národních výborů
bude dovedena k dokonalosti. Čím více bude
těch, kteří budou usilovat o jejich zdokonalení,
tím rychleji bude dosaženo cíle. Z naší
společné vůle a tvůrčí
práce národních výborů vyroste
nám osobitý moderní typ lidové veřejné
správy, který na dlouho bude nezbytnou potřebou
a okrasou našeho života. (Potlesk.)
Předseda: Uděluji nyní slovo panu
posl. dr Hobzovi.
Posl. dr Hobza: Pane předsedo, slavná sněmovno!
Kdo chodí s otevřenýma očima a ušima
mezi lidem, ten ví, jak se dnes těžce žije.
Tak těžce, že se dá v určitém
slova smyslu mluvit dnes přímo o živoření
místo o životě. Drahota všeobecně
tak stoupla a poměr mezi vydáním a příjmem
u převážné většiny občanstva
se tak zhoršil, že naši lidé nemohou prostě
se svými příjmy vycházet. Tluče
se klín klínem, musí se sahat k výpůjčkám
a začíná všeobecné zadlužování.
A při tom si nemůže nikdo nic dovolit. Není
ani na nejnutnější oblečení,
kterého by bylo v rodinách po šestiletém
válečném vydrancování tolik
potřebí, ale tím více není
na kulturu. Divadla, koncerty, výstavy, ale i kina zejí
prázdnotou, knihu si nemůžeš koupit, o
výletě a rekreaci ani nemluvě. Nedivme se,
že to bere lidem náladu a chuť k práci
a k životu. Začíná nespokojenost a bylo
by hříchem nás politiků chodit mezi
tím vším se zavřenýma očima
a ušima a nevidět a neslyšet, ať už
z netečnosti či záměrnosti. To by
se nám velmi brzo vymstilo. Naopak, musíme si této
nespokojenosti všímat, musíme správně
odposlouchávat náladu v lidu a podle toho se snažit
zařizovat věci tak, aby příčiny
nespokojenosti se odstraňovaly nebo aspoň zmenšovaly.
A tu mi dovolte, abych řekl svůj názor, jak
já rozumím náladě lidu. Náš
lid je úžasně uvědomělý,
uznalý, trpělivý a obětavý.
Smíří se i s bídou, ale nesnese, aby
- zatím co on sám musí živořit
- určité kruhy v národě, a zejména
též veřejná správa, žily
si na velké noze a peníze v pravém slova
smyslu vyhazovaly okny. Správně to vystihl a náladu
lidu pochopil skvěle generální rozpočtový
zpravodaj br. poslanec Firt, když zdůraznil,
že musíme šetřit a hospodařit nejen
v životě soukromém, ale zejména i v
životě veřejném. A tu, bohužel,
musíme otevřeně a veřejně přiznat,
že v některých odvětvích veřejné
správy tuto železnou povinnost dosud nepochopili,
ba naopak hospodaří takovým způsobem,
že přímo vydražďují příslovečnou
trpělivost našeho člověka.
Mám na mysli na příklad obor státního
filmu. Jak tam se hospodaří, to už příliš
hlasitě křičí a volá po nejenergičtějším
zákroku. Dokud byla kina v majetku různých
korporací, na příklad tělovýchovných,
téměř všude znamenitě prosperovala,
a to dokonce i na vesnicích, poněvadž činovníci
oněch korporací se starali o kina bezplatně
a bez odměny. A tito ochotníci-idealisté
se starali o kina dobře, takže úroveň
kin byla vysoká a tudíž i návštěvy
veliké. Dnes tito spolkoví ochotníci byli
nahrazeni placenými zaměstnanci státního
filmu a dnes většina biografů, zejména
těch venkovských, zeje prázdnotou.
Ale to není všechno. Teď vám řeknu
teprve to hlavní. Ministerstvo informací, správa
státních kin, v dohodě s ministerstvem sociální
péče vyměňuje nyní dosavadní
vedoucí kin, které převzala od oněch
různých korporací jakožto bývalých
majitelů kin a kteří vedli ta kina jakožto
vedlejší zaměstnání, za nové
zaměstnance, dosazené přímo ministerstvem
informací, kteří v tom budou míti
jediné samostatné povolání. Rozdíl
bude spočívat v tom, že to, co stačil
dosud dělat a dobře dělat člověk
jako vedlejší zaměstnání, bude
nyní dělat zvláštní zaměstnanec
jako samostatné povolání, ovšem za dvojnásobný
plat, než kolik dosud dostával bývalý
funkcionář spolku, který to dělal
jako vedlejší zaměstnání. Tedy,
prosím, dvojnásobné vydání
a dvojnásobná pracovní síla. A to
si, prosím, dovoluje ministerstvo informací při
dosavadním deficitním hospodaření.
A hlavně na prahu dvouletky, kdy bylo jasně a kategoricky
vládou i parlamentem prohlášeno, že se
musí úzkostlivě šetřit pracovními
silami a že musí býti všichni vhodní
lidé převedeni do produktivního zaměstnání,
aby tím byl aspoň poněkud odstraněn
nedostatek pracovních sil. A to, prosím, se noví
lidé ustanovují jako vedoucí kin, místo
aby jich bylo využito v produktivním zaměstnání
pro zdar naší dvouletky. Když dovedli vést
kina už půldruhého roku dosavadní zkušení
a zapracovaní vedoucí jako vedlejší
zaměstnání za poloviční plat,
pak je mohou vésti dál. Ušetří
se tím spousta peněz, ale hlavně pracovních
sil. Žádám tímto veřejně
ministerstvo informací a ministerstvo sociální
péče, aby se v tomto směru přizpůsobila
zásadě hospodárnosti a šetrnosti, jakož
i potřebám dvouletky, a ponechala v kinech dosavadní
vedoucí ve formě vedlejšího zaměstnání.
Jinak proti sobě popudí ještě více
než dosud veřejné mínění,
které nesnese, aby v lidové demokracii musel hospodařit
a šetřit jen lid, ale veřejná správa,
resp. její určitá odvětví,
si žila velkopansky a protilidově. (Potlesk.)
To je moje upřímná a poctivě myšlená
připomínka k rozpočtu a jsem přesvědčen,
že tlumočím přání většiny
našeho lidu, aby pan ministr informací zjednal v oboru
státního filmu potřebný pořádek
dřív, než bude pozdě. (Potlesk.)
Předseda (zvoní). Uděluji slovo
panu posl. Kubátovi. (Hlasy: Není
přítomen.)
Uděluji slovo panu posl. Tichému.
Posl. Tichý: Pane předsedo, slavná
sněmovno, paní a pánové!
Ústy několika řečníků
přede mnou bylo zde vzpomenuto dob první naší
republiky takovým způsobem, že se cítím
povinen pověst naší první republiky
Československé trochu obhájit. (Posl.
Süsmillich: I s tím střílením?)
Bylo zde právě při příležitosti
rozpravy o našem Sboru národní bezpečnosti
vzpomenuto, že naše četnictvo a policie byla
nucena stříleti do stávkujících
horníků na Mostecku. Musíme jako čeští
a slovenští lidé srdečně litovat,
že k tomuto smutnému faktu došlo. Ale, drazí
přátelé, nezapomeňme, že naše
první republika Československá neměla
tohoto dnešního našeho štěstí
a že tehdejší československé politické
strany netvořily celou Národní frontu, tak
jak ji tvoříme dnes v této slavné
síni my, kteří jsme byli poctěni důvěrou
našich voličů. My nesmíme zapomenout,
že při zrodu první naší Československé
republiky již v roce 1919 měli jsme velmi těžké
otřesy, že nám tehdy lidé stávkovali
a že jsme také měli tenkrát velmi silnou
oposici, a to oposici z řad politických stran československých
i oposici z řad ostatních, zejména německých
a maďarských stran. Nyní se nám to poměrně
velmi lehce mluví, ale je mi líto, že právě
vidíme jen ty velmi těžké starosti a
útrapy první naší republiky a že
nevidíme také její klady. My, českoslovenští
národní socialisté, jsme tehdy od dob 28.
října 1918 až do pohnutých dnů
mnichovských v oposici vůči československému
státu nebyli a nemáme tedy také příčinu
na tento náš stát hubovat, zejména když
pevně víme a věříme, že
kdyby nebylo 28. října 1918, že bychom se také
nedočkali 5.-9. května r. 1945. (Potlesk.)
Někteří naši politici a zejména
i naši poslanci, účastníci se dnešní
debaty, vidí u nás všechno jen růžovými
brýlemi, zatím co všechno to, co se dálo
za uplynulé dvacetiletí první naší
svobody, bylo černé. Já se domnívám,
že kdybychom se chtěli dívat jen takhle a pod
tímto zorným úhlem na historii naší
politické a státní svobody, byli bychom v
úloze matky, která ve svém děcku vidí
to nejroztomilejší, nejkrásnější
a nejhodnější děťátko, kdežto
všechny ostatní děti jsou jen rozpustilé,
nehodné atd. atd. My právě proto, že
máme tento svůj nově narozený stát
upřímně z celého srdce a z té
duše české rádi, právě
proto se také musíme dívat kriticky a věcně
na všechno, co kolem sebe vidíme a na všechno,
co také můžeme i svým sluchem postřehnout.
A právě proto, že se díváme na
tento stát jako na útvar, který chceme učiniti
nejdokonalejším nástrojem k blahobytu všech
našich pracujících vrstev a všech našich
lidí vůbec, musíme si tu dovolit být
kritičtí a musíme se také dívat
i na stíny, které také kolem sebe vidíme
a které můžeme pozorovat.