Národní očistu si přeje celý
národ. A přeje si ji ráznou a rychlou. To
soudcové vědí a pomáhají a
je třeba schválit, že justiční
správa dává dnes dostatek soudců a
veřejných žalobců pro její provedení.
Rázná a rychlá očista nesmí
býti rušena ani obranou kolaborantů a zrádců
na straně jedné, ani jejich umělou výrobou
na straně druhé. (Potlesk.)
Pokud se tak děje, nejen že to nepřináší
užitku republice, ale nepřinese to užitku ani
těm, kdo tak činí, neboť lid nechce
kolaboranty ani chránit, ani je uměle vyrábět.
K podpoře soudcovské nezávislosti patří
i včasné a nestranné obsazování
uvolněných míst, zejména ve vyšších
kategoriích. Jestliže se zejména v poslední
době někdy váhá, odkládá
a místa zůstávají neobsazena, vzbuzuje
to domněnky politicko-stranického vyjednávání
a obavy, že se nastupuje stará cesta. To je, paní
a pánové, podporováno některými
zjevy v jiných oborech státní správy,
zjevy, jež jsou označovány za protiústavní.
Soudcovská nezávislost musí býti -
má-li býti zaručen správný
výkon spravedlnosti - doplněna odborností
a vhodnou organisací soudcovské práce. Osobní
stav soudců je o málo větší než
polovina stavu předválečného. Mnoho
soudců přešlo a přechází
do jiných služeb veřejných nebo soukromých
a dorost se hlásí jen v malé míře.
Toto nedostatečné personální vybavení
soudů vede k úmyslu plánovati pro budoucnost
jen větší okresní soudy. Je v úmyslu
zrušiti některé menší soudy a připojiti
jejich obvody k jiným. Varuji před tím. Ke
spravedlnosti - a k té patří a vždy
bude patřit také veliká poradní činnost
soudců právě na venkově - nesmí
míti lidé daleko. Tu musí míti doma
nebo hodně blízko. Radím pro budoucnost raději
získávati pro vznešené soudcovské
povolání vhodné osoby spravedlivou úpravou
osobních i platových poměrů, parifikací
se slovenskými soudci, uzákoněním
osnovy ministerstva spravedlnosti o automatickém postupu
do V. stupnice funkčního služného, honorováním
mimořádných služeb a prací, jakož
i péčí o řádné a důstojné
umístění pracovního prostředí.
Zatím je v tomto směru bohužel skutečností,
že až na malé výjimky je vždy ten
nejstarší a také svým vzhledem nejhorší
dům ve městě sídlem okresního
soudu a nejhorší byty ve městě byty
soudních zaměstnanců.
S tím souvisí i osobní a platové poměry
ostatních neprávnických soudních zaměstnanců,
kteří jsou pevnou oporou výkonu spravedlnosti.
Nemám slov pro zhodnocení této práce,
konané bez závisti k šťastnějším
v jiných oborech. Chtěl bych proto, aby také
existenční podmínky těchto zaměstnanců
došly brzo spravedlivé úpravy.
Legislativní činnost ministerstva spravedlnosti
byla v uplynulé době několikráte při
různých příležitostech zde ve
sněmovně pochválena. Právem. Je to
nejenom ta skutečnost, že stylisticky jsou osnovy
zákonů dokonalé, ale i proto, že tato
činnost je v živém kontaktu se skutečnými
potřebami. Tato vysoká úroveň má
u nás dlouholetou tradici a je na nás, abychom podporovali
pokračování v ní. Mám za to,
že sněmovna i při jednomyslném a s názorem
pana ministra financí shodném mínění,
že nutno každou korunu desetkrát obrátit,
než je vydána jako státní výdaj,
naznačila stejně shodně, že ji jde o
obrácení těchto korun na nutné a účelné
věci. Dovolte mně, abych se přimluvil, aby
mezi tyto věci byla zařazena studijní podpora
legislativních pracovníků ministerstva, umožňující
jim nejen knižní studium, ale i zahraniční
poznávání institucí jiných
právních řádů.
Paní a pánové! Bylo by přetvářkou
tvrditi, že opravdový demokrat může býti
spokojen se způsobem projednávání
rozpočtu na půdě ústavodárného
Národního shromáždění.
Rádi jistě slyšíme slova, která
znamenají odhodlání sněmovny nedati
nikomu sáhnout na práva parlamentu. Patří
k nim jistě právo odpovědně prostudovat
předloh v zákonů a patří k
nim stejné právo při rozpočtu. Nelze
však přejíti skutečnost, že sněmovna
sama a její členové musí svůj
prestiž držeti nejen zdůrazňováním
práv, nýbrž i konáním svých
nejvlastnějších povinností. Vzdávám
tu úctu k předvídavosti těch, kdo
v příslušných předpisech zavázali
parlament, aby věnoval projednávání
nejdůležitější hospodářské
osnovy, finančního zákona a rozpočtu,
36 hodin, než přikročí k hlasování.
Byli vedeni nejen demokratickými ohledy na oposici, ale
i obavami, že se najdou vlády, které nedají
parlamentu dost času k dokonalé spolupráci
na rozpočtu a že se snad najdou i parlamenty, které
by resignovaly na toto své právo. Vzdávám
jim úctu proto, že tato závora jednacího
řádu způsobila, že obavy oněch
legislátorů letos nenašly praktické
zdůvodnění. Nemáme-li hned v počátcích
republiky ustrnout na heslovitém povrchu a zklamat lid,
musíme prestiž parlamentu jako nejvyššího
lidového orgánu hájit nejenom v právech,
ale i v povinnostech. Já vím stejně jako
vy, že bohužel poslanec nemá jen úkoly
čistě poslanecké. Je zavalován žádostmi
o intervence, přímluvy, účasti na
anketách, deputacích, je zatížen schůzemi
a řadou jiných funkcí. My si však musíme
upřímně a otevřeně říci,
že od počátku zahájení rozpočtové
debaty trpí naše jednání neúčastí
nejen v křeslech vládních, nýbrž
i na sedadlech poslanců. Tvrdím, že lid nesouhlasí
s tím, abychom tu jako jeho zástupci mluvili k prázdné
sněmovně, k rozpočtům nepřítomných
ministrů jen snad proto, abychom dodrželi (Hlučný
potlesk.) předepsaných 36 hodin a aby tyto naše
projevy zaznamenaly stranické listy. Nezapomínejme,
že lid vidí v nás své representanty
a zástupce. Bude-li se lidová demokracie u nás
vyvíjeti k dalšímu svému prohloubení
a rozšíření a vytvoří-li
tradici, to závisí i na naší práci.
Každou volnou chvíli chodím hovořit
s voliči svého kraje. Znám jejich bolesti,
vím, co hmotných starostí je tíží.
Ti všichni - a věřte, že bez rozdílu
své stranické příslušnosti -
chtějí, abychom byli citlivým reagens na
vše, co se ve státě děje. Bude nutno,
abychom si tyto nedostatky uvědomili, abychom nad nimi
jen nelkali, ale přemýšleli, jak dáti
plenárním zasedáním sněmovny
jiný, živější a přitažlivější
ráz a tím i význam a podle toho se zařídili.
Ještě snad nikdy nesledovaly široké vrstvy
našeho občanstva jednání a zprávy
o rozpočtu s takovým zájmem jako letos. Dělníci
jako zemědělci veřejní zaměstnanci
jako živnostníci i podnikatelé se seznamují
s jeho číslicemi a dožadují se vysvětlivek.
Chtějí vědět, jak bude uhrazen schodek
a zda ten či onen výdaj je nutný. Paní
a pánové, tento zájem jest vřele uvítat.
Je to projev upřímného zájmu našeho
lidu o stát a jeho správu a bez něho si neumím
představit vnitřní sílu republiky.
Tento lid by těžko chápal, že parlament
nemůže na rozpočtu nic měnit, ale dal
by si to vysvětlit. Nechápal by však, že
i když parlament na rozpočtu nic nezmění,
nepoužije rozpravy k tlumočení přání
k jednotlivým resortům a že tato přání
nejsou sledována pozorně celou sněmovnou
a také ministry a jejich úředníky.
To by bylo těžko vysvětlovat. Buďtež
nám tyto skutečnosti varovným hlasem do budoucna.
Na všech rozích a od rána do pozdního
večera je vybízen lid k práci pro dvouletku.
Lid ví, že k jejímu splnění je
třeba práce všech, a je odhodlán vytáhnout
na boží světlo všechny, kdo se nechtí
přidat ať z nevědomosti nebo ze zlé
vůle, ba dokonce i ty, kdo si místo práce
vybrali funkce, v nichž se o dvouletce mluví, místo
aby se na ní pracovalo. Tento lid však také
chce, aby poslanci šli napřed příkladem.
Tento lid bude své poslance volat především
k účasti na parlamentních pracích.
Chtěl bych, aby ústavodárné Národní
shromáždění na toto volání
nečekalo. Dejme si hned po svátcích na pořad
jednací řád sněmovny a vnesme do něho
už nyní, už před projednáním
ústavy ustanovení, která umožní,
aby se sněmovna stala živou dílnou plnou ruchu
a práce a nikoliv síní, kde se mluví
buď k prázdným lavicím nebo k členům
vlád, v obklopeným četami intervenujících
poslanců, v obou případech bez ohlasu.
Je to volání po plenárních schůzích,
kde jsou přítomni ministři a odpovídají
bezprostředně na dotazy poslanců, kteří
se pak vzdají čtení novinářských
článků na okraj zákonů, na
nichž se už nic nezmění a které
měnit nemohou. Jsem si vědom toho, že jsou
důvodné obavy, aby těchto demokratických
rozprav mezi členy vlády a členy tohoto shromáždění
nebylo zneužito k inscenování výstupů,
jež nejsou důstojné. Ale nechtěl bych
tyto obavy přeceňovati. Sněmovna by měla
vždy, i bez opatření předsednictva,
možnost určiti mez pro ty, kdo nechápou, že
svoboda není totožná s neodpovědnou
libovůlí. Právě veřejnost takových
rozprav by způsobila, že by se na obou stranách
dala nakonec přednost věcnosti před nedůstojnými
výstupy, které se dají v novinách
různě líčit.
Pokud u nás některé paní a pánové
myslí, že svobodná kritika není možná
bez oposice, nechodí patrně do této sněmovny.
Horší je to, jak jsem již uvedl, s tím,
aby tato kritika měla také nějaké
praktické výsledky. Tato kritika může
míti výsledky, paní a pánové,
pokud se týká nás samých. Je to v
naší moci, a dovolíte-li, je to také
v našem vlastním zájmu. (Potlesk.)
Předseda: Uděluji slovo dalšímu
řečníku, jímž je p. posl. dr
Čepička.
Posl. dr Čepička: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Omezené poválečné zdroje našeho
národního důchodu nemohou ještě
uspokojiti všechny požadavky národních
výborů, třebas by byly více než
oprávněné. Jestliže je přes to
téměř 9 miliard věnováno pro
účely národních výborů,
tedy jistě bude těchto peněz použito
k blahu národa nejhospodárněji a nejlépe.
Funkcionáři národních výborů
si uvědomují, že státní pokladna
jim dává tolik, kolik její finanční
stav dnes dovoluje. Proto budou hospodařit úsporně
a pečlivě, aby na konci prvého roku naší
dvouletky vydali dobrý počet ze své práce.
A dosavadní výsledky činnosti národních
výborů opravňují k nejlepším
nadějím. Na tom ničeho nezmění
reakční hlasy a hlásky, o něž
ani v tomto oboru není nouze.
V krátké době 4 týdnů bylo
uveřejněno neméně než 29 článků
v různých časopisech o tak zv. samosprávě.
A to ještě nejsou všechny. Tyto články
se dotýkají otázek veřejné
správy s nejrůznějších hledisek.
Hovoří se v nich o věcech t. zv. obecní
samosprávy nebo svazků územní samosprávy.
Jedno je všem těmto článkům společné.
Úzkostlivě se vyhýbají jakékoliv
zmínce o národních výborech. Pro našeho
občana je nepochopitelné, proč autoři
těchto článků neoznačují
věci tak, jak je všichni známe a podle čeho
je poznáváme, proč neoznačují
národní výbory jejich jmény, proč
se hledají názvy, jimž většina
naší veřejnosti nerozumí nebo pod nimiž
si představuje něco zcela jiného. Snad by
na tomto starobylém názvosloví nebylo nic
podivného, kdyby se ve všech těchto písemných
projevech neobjevovala snaha, někde otevřeně,
jinde skrytě uložená, dokázati, že
národní výbory nejsou v podstatě nic
jiného než stará obecní samospráva
nebo dokonce že zřízení staré
obecní samosprávy bylo lepší než
dnešní veřejná správa. Kolik
námahy se vynakládá, aby se dokázalo,
že úředníci placení státem
jsou výkonnější a tím také
užitečnější než volení
zástupci lidu!
A teď jsme u jádra věci. Jestliže do nedávna
vyvíjely určité kruhy značné
úsilí, aby dokázaly, že národní
výbory se dopustily řady chyb a dokonce přímých
škod, domnívají se nepřátelé
nové lidové správy, že přišla
vhodná doba, aby útok proti soustavě národních
výborů byl rozšířen na zásadní
otázku, zda by nebylo vhodné vrátit se k
systému starých obecních zastupitelstev,
starostů a hejtmanů a vložiti opět moc
rozhodovací do rukou úředníků.
Tyto reakční hlasy, nepřející
růstu nového státního zřízení,
si totiž záhy uvědomily, že rozhodovací
a výkonná moc v rukou volených zástupců
lidu bude znamenati v dalším vývoji zhoršení
jejich vlastního osudu, nad nímž již dnes
hořce naříkají. Uvědomily si,
že národní výbory budou dále
a postupně oslabovati jejich vlastní postavení
a současně posilovati postavení pracujícího
člověka. Ve státě, v němž
postupně přechází stále více
práv z rukou třídy, která vládla
v předmnichovské republice, do rukou lidu, znamená
zřízení a růst národních
výborů zrychlení tohoto vývoje v jejich
neprospěch. Změna tohoto mocenského postavení
a nový poměr sil, z nichž vychází
jako vítěz osvobozený pracující
lid, a další vývoj, který bude ještě
toto vítězství upevňovati a stupňovati,
přiměly odpůrce ke změně taktiky.
Učební doby národních výborů,
kdy lid se učí vládnout, má býti
využito k přímému útoku proti
národním výborům. Náš
pracující lid dal na vedoucí místa
ve státě schopné a zkušené funkcionáře,
kteří vyrostli z bojů za jeho osvobození,
velké osobnosti v nejlepším slova smyslu. Nemohl
však dáti na všechna místa naší
veřejné správy ihned stejně vyspělé
funkcionáře. V ilegálních a revolučních
národních výborech bojovalo tisíce
dobrých a poctivých lidí, a když byl
boj dobojován, dali se oddaně do služeb veřejné
správy. Pracující lid, zdecimován
značnými obětmi za osvobození, nemohl
vyslati tolik funkcionářů, kolik jich národní
výbory potřebovaly. Život nečekal a
bylo třeba práce. Té se ujali lidé,
kteří neměli v tomto oboru žádných
zkušeností, ale kteří měli nadšení
a dobrou vůli. A na chyby těchto nových funkcionářů
národních výborů čekali ti,
kteří sice zkušenosti měli, ale kteří
v době bojů seděli v klidu za pecí.
Když nebezpečí pominulo (Potlesk.),
náhle zatoužili po obnově starých časů.
Ti se dnes hlásí ke slovu. A tak jsme svědky,
jak chyby a poklesky některých funkcionářů
národních výborů jsou záměrně
zveličovány a zevšeobecňovány.
Tak má býti dokázáno, že soustava
národních výborů jako celek nevyhovuje
a že bude lépe, když se vrátíme
k předmnichovskému režimu. Tak měla
býti veřejnost soustavně popouzena proti
národním výborům, tak měly
býti národní výbory připraveny
o zaslouženou důvěru nejširších
vrstev a měla býti myšlenka národních
výborů zdiskreditována v očích
pracujícího člověka. Ovšem i
tato námaha vyzní naprázdno. Musí
ji potkati smutný úděl obecného opovržení
a hanby. To proto, že dosud vždy konec konců
musily ustoupiti zpátečnické síly,
hájící své postavení a výsady
třeba nejzákeřnějšími
zbraněmi, podvodem, lží a násilím,
pokrokovým silám lidstva. A jednou z takových
pokrokových sil našeho života jsou národní
výbory. Jejich výkon je po všech stránkách
obdivuhodný. Jsou živým důkazem - nejenom
pro nás, ale i pro příští generace
- tvůrčích sil našeho lidu. V nich osvobozený
život od květnových dnů loňského
roku stejně podával řadu hmatatelných
důkazů, že vláda lidu je uskutečnitelná,
že je schopna života a že je mocnou vzpruhou dalšího
pokroku. Cožpak je možno neviděti, že národní
výbory desetitisíců funkcionářů
učinily z našeho státu národní
stát Čechů a Slováků, že
národní výbory provedly vlastními
silami odsun Němců, že dokončují
velké dílo osídlení pohraničí,
že pomáhají uskutečniti znárodnění
zdrojů národního důchodu a kladou
tak základy příštího bohatství
a blahobytu českého a slovenského lidu, že
národní výbory potírají nepřátele
lidu a že ony prakticky uvádějí do života
všechny zákony a nařízení? Jistě
nikoli! Tam, kde by bezduchá byrokratická správa
předmnichovského státu jistě zklamala,
neschopna vyřešiti poválečné
obtíže výstavby, tam národní
výbory slaví velké vítězství
lidové vlády. (Potlesk.) V minulosti se slavnostně
prohlašovalo, že někdy se jedinec zasloužil
o stát. Dnes na věky budou činy národních
výborů hlásat, že národní
výbory se zasloužily o stát a vítězství
opravdové demokracie. (Potlesk.) Proto se národní
výbory staly láskou i chloubou našeho lidu.
Tak jako vždy v minulosti prohlašovala poražená
reakce o vítězné revoluci, že je nezákonná
a že odporuje t. zv. platnému právnímu
řádu, tak i dnes hledá naše reakce mezi
odloženými a starožitnými zbraněmi
ty, které by jí mohly prokázat ještě
nějakou službičku, třeba jen dočasně.
Po štvavé tiskové přípravě
se dostává veřejná debata o národních
výborech do další vývojové etapy.
Objevuje se tvrzení, jak to bývá nyní
pravidlem téměř ve všech oborech, že
národní výbory nemají vlastné
zákonného podkladu a že dokonce odporují
t. zv. platnému právnímu řádu.
Vyvíjí se značné úsilí,
aby bylo dokázáno, že podle platných
právních ustanovení máme prý
jen obecní samosprávu nebo svazky územní
samosprávy. Mlčí se zarputile o národních
výborech a jejich existenci. Činnost národních
výborů se přiznává jen tam,
kde již není vyhnutí. Tyto hlasy se dokonce
začínají ozývat i ve sněmovních
výborech a tím se jim dostává jisté
závažnosti. Proto je potřebí, abychom
se také touto otázkou, t. j. otázkou zákonného
opodstatnění národních výborů
zabývali. Nuže, kdy a kde byl vyhlášen
základní zákon o národních
výborech? Tento zákon napsal vítězný
květen roku 1945. (Potlesk.) Velká naše
národní a demokratická revoluce, zákon
revoluce, to je nejvyšší zákon lidu. O
něj a o ústavu, psanou bojem a krví našeho
lidu, se opírají národní výbory
(Potlesk.), o zákon ze všech nejpevnější,
nejtrvalejší a nejposvátnější.
Národní výbory již za okupace zůstaly
mocnou organisační a hnací silou našeho
boje proti vetřelcům. To došlo výrazu
v dekretu presidenta republiky ze dne 4. prosince 1944, čís.
19 Věstníku. Podle tohoto předpisu, a to
ústavního, jsou uvedeny do našeho života
národní výbory jako orgány veřejné
správy ve všech jejích oborech. Kolem národních
výborů se pak mají soustřeďovati
nejenom úřady politické povahy, nýbrž
také úřady finanční, školské,
poštovní, železniční a pod. Působnost
samosprávy, dosud rozdělená na oblast samostatnou
a přenesenou, se slučuje v národních
výborech ve veřejnou správu jednotné
povahy. Národní výbory představují
fakticky i právné orgány zcela nového
druhu. Je pravda, že tato původní široká
pravomoc národních výborů nebyla dosud
dalšími zákony a nařízeními
provedena. Proto ukládá vládní program
Gottwaldovy vlády nám všem, abychom tuto mezeru
vyplnili a učinili potřebná opatření.
Jestliže nebyl doposud tento ústavní zákon
o rozsáhlé pravomoci národních výborů
uskutečněn a proveden, můžeme dnes říci,
že tím naše lidová demokracie byla přímo
ochuzena. Kdyby se ústavní zákon netýkal
národních výborů, tvrdili by t. zv.
obránci demokracie, že byl porušen zákon.
Co by bylo křiku, kdyby podobným způsobem
byl porušen právní předpis, jímž
se dostává lidové správě nějaké
mimořádné výhody! Poněvadž
však v daném případě se děje
opak a růst lidově-demokratického zřízení
se zpomaluje, je ticho po pěšině. To proto,
že tímto opatřením se spíše
naplňují naděje těch, kteří
čekají, že přece jen bude u nás
jednou těm nenáviděným národním
výborům odzvoněno. Domnívám
se, že je nutno říci otevřeně,
jasně a poctivě, že tyto naděje se nikdy
nemohou splnit. (Potlesk.) K žádnému
zvratu, ani k zdržení na cestě k lepšímu
životu u nás nedojde. To proto, že květnová
revoluce žije v mysli i srdcích našeho lidu stejně
žhavě dnes jako loni v květnu. Nepohasne ani
v budoucnosti. A ve jménu této revoluce, ve jménu
lidu žádáme, aby práva národních
výborů byla rozšířena ve smyslu
presidentova ústavního dekretu. Kdo jiný,
než právě sněmovna je oprávněn
a vlastně povinen střežiti plnění
ústavních předpisů? Mezi ně
patří také ústavní zákon
o národních výborech. Je tedy samozřejmostí,
aby se národním výborům dostalo toho,
co jim podle zákona patří. Jde nejen o nějakou
morální podporu, ale přímo o konkrétní
opatření, která by z národních
výborů učinila důstojný a silný
nástroj vlády pracujícího lidu. Jak
málo jsme učinili, abychom národní
výbory připravili k plnění velkých
a vážných úkolů! Místo
toho jsme spíše slyšeli jen nenávistnou
kritiku.
Vzpomínky zalétají do minulosti. Ozvaly se
z těch míst, odkud nejvíce dnes slyšíme
kritiku národních výborů, protesty
proti řádění okresních hejtmanů,
pod jejichž vrchním dozorem se střílelo
do dělníků? Slyšeli jsme někdy
tyto obránce demokracie za předmnichovských
časů, že by se byli ozvali, když svévolí
úředníků veřejné správy
byl šikanován pracující člověk?
Nejen že takového protestu nebylo, nýbrž
víme, že právě tito páni vynášeli
politickou správu do nebe, poněvadž byla protilidová.
Je neuvěřitelné, že národní
výbory vykonaly tak mnoho vlastními silami, vlastními
prostředky, přesto že byly ve skutečnosti
zcela opuštěny, bez podpory, a často bez účasti
těch, kteří byli povinni pomáhat jak
podle psaného práva, tak i podle mravních
zásad. Ani to jedno podstatné, co jsme národním
výborům slíbili na prahu nového života,
jsme dosud nedodrželi. Místo srozumitelných
a jasných zákonů a nařízení
mluvíme často jako zákonodárci k našemu
lidu a tím ponejvíce také k funkcionářům
národních výborů řečí
těžko srozumitelnou, a ten, kdo zákonu nerozumí,
dělá chyby. Za takové situace jeho chyby,
chyby národních výborů, jsou však
také chybami nás všech. Řekli jsme těm
do úmoru pracujícím funkcionářům
národních výborů, čeho ze správních
předpisů pro svou práci mohou a mají
používat a čeho nikoliv? Jestliže jsme
tak neučinili, pak se nedivme, že v bludišti
právních předpisů se dnes nevyzná
ani právník, ani odborník, a tím méně
prostý občan. Vždyť i to obecní
zřízení, které bylo neméně
než 27krát měněno a doplňováno,
je tak složité, že se v něm ani stoupenci
staré obecní samosprávy nevyznají.
Zatím co ministerstva a ústřední úřady
vedou nejdříve dlouhé spory, které
z nich má určitou věc vyřídit,
národní výbory si věděly rady
ve věcech nejsložitějších. V duchu
lidově demokratické revoluce spravovaly veřejné
záležitosti dobře, nikdy nesešly s cesty
a zajistily u nás klidný a pokojný vývoj.
Co by si počala s těmi problémy, které
byly vloženy na bedra národních výborů,
stará politická správa s hejtmany a četníky
a zkostnatělou byrokracií? Ta by nás zavedla
do rozvratu, chaosu a neklidu jako v Řecku a ve Francii.