Není jistě zapotřebí, abych dnes opakoval
důvody, které vedly naší vládu
k vznesení požadavku na navrácení těchto
území. Jde o něco jiného. Jde o to,
zda tento požadavek není v rozporu s naším
přáním po prohloubení a upevnění
československo-polského přátelství.
Jinými slovy: jde o to, zda máme právo žádat
po svých polských sousedech, aby dnes přispěli
k tomuto přátelství svojí ochotou
k dohodě a k ústupkům. Paní a pánové,
věřím, že máme toto právo,
a to nejen pro věcné důvody, kterými
je náš požadavek meritorně podložen,
ale i pro důkaz, který jsme před časem
podali my sami v případě obdobném.
Důkaz dobré vůle a zároveň
příklad, jak lze mezi národy, které
pojí spojenectví i společný slovanský
původ, odstranit ochotou a dobrou vůlí i
každý stín hrozícího nedorozumění.
Případ, který mám na mysli, je československé
odstoupení Karpatské Ukrajiny Sovětskému
svazu. Když se po osvobození této části
naší republiky ozvaly hlasy, volající
po jejím připojení k Sovětské
Ukrajině, nedala na sebe naše vláda působit
žádnými tak zv. prestižními důvody
a nebránila se spojení našich ukrajinských
příslušníků s jejich bratry z
mateřské země. A tak z oblasti, která
mohla být semeništěm svárů, stalo
se naopak nové pouto, upevňující sovětsko-československé
přátelství. Bylo to rozhodnutí, jehož
správnost jistě jednou potvrdí dějiny.
Rozhodnutí, kterého nelitujeme a kterého
jistě nikdy nebudeme musit litovat. Ale právě
proto, že jsme sami dovedli spontánně a dobrovolně
podat tento důkaz dobré vůle a bratrství
vpravdě slovanského, právě proto dnes,
kdy jde o obdobný problém mezi námi a jiným
slovanským státem, právě proto máme
dnes my právo očekávat stejnou dobrou vůli
a stejnou ochotu od svých sousedů polských.
Území, kterého se dožadujeme, je přece
území naše, území, které
bylo kdysi uloupeno nám, nikoliv Polákům.
Není to proto žádná oběť,
co od nich žádáme, chceme jen, aby nestáli
v cestě nápravě křivdy, která
na nás byla kdysi spáchána pruským
násilím. (Potlesk.)
Až se vrátí ze Spojených států
náš zahraniční ministr a státní
tajemník v ministerstvu zahraničí, jistě
podají sněmovně zprávu o postupu prací
na přípravě mírové konference
o Německu. Z dosavadních tiskových zpráv
jsme se dověděli, že v řadě případů
se náš postup shodoval s postupem Polska, a rádi
jsme vzali tuto skutečnost na vědomí. Víme,
že mezi velmocemi západními a mezi Sovětským
svazem nebylo až dosud dosaženo dohody v otázce
západních hranic Polska. A je jistě pochopitelné,
že naše podpora polské hranice na Odře
je ovlivňována našim praním, aby slovanský
živel nebyl vytlačen německým živlem
z posic, které si vybojoval krví a utrpením.
Při tom ovšem tyto naše sympatie nemění
a nesmějí měnit nic na skutečnosti,
že trváme do všech důsledků na
svých vlastních požadavcích, ať
se týkají Německa nebo Polska, a že
z nich nemíníme slevit ani písmenky. (Potlesk.)
Jsem přesvědčen, že takto budou také
chápat naší spolupráci s Polskem i představitelé
naší zahraniční politiky. Bylo by nám
všem jistě milejší dohodnout se o Kladsku,
Hlubčicku a Ratibořsku s Polskem přímo,
tak jako jsme se dohodli o Podkarpatské Rusi přímo
se Sovětským svazem a jak se mají dohodovat
sousedé, spojenci a příslušníci
téže slovanské rodiny. Ale kdybychom takové
dohody nedosáhli - a mluvě o dohodě, míním
tím jen polský souhlas k navrácení
těchto území a nic jiného - kdybychom
jí nedosáhli, myslím, že bychom se nemuseli
bát rozhodování mírové konference.
Jsem přesvědčen, že Sovětský
svaz, který tak věrně a účinně
podporoval Československo na mírové konferenci
pařížské, nepostavil by se proti těmto
našim požadavkům, a věřím,
že v tomto případě bychom dosáhli
uznání svého spravedlivého stanoviska
i na konferenci mezinárodní. Opakuji, že přímé
jednání a dohoda s Polskem nám bude stokrát
milejší, než vleklé spory před
mezinárodním forem. Ale právě proto,
že sám znám dobře vztah našeho
lidu k předmětu těchto sporů, považuji
za svou povinnost zdůraznit, že vláda, která
by se předem a bez zcela bezpečných záruk
vzdala možnosti rozhodnutí mezinárodního,
v němž bychom měli dobrou naději na
úspěch, stěží by se před
našim lidem odpověděla ze svého jednání.
(Potlesk.) Čekáme od ní v otázce
Kladska, Hlubčicka a Ratibořska stejnou pevnost,
jakou projevila ve věci Těšínska, za
níž je jí celý národ hluboce
vděčen. (Potlesk.) A věříme,
že i v tomto novém konfliktu zájmů,
ať jde o jakékoliv zájmy, bude mít na
mysli především a jen zájmy československé.
(Potlesk.) Vím dobře, paní a pánové,
že naše územní požadavky se některým
lidem zdají pouhou romantikou, nepraktickým přáním,
které prý působí jenom potíže.
Jiní v nich zase spatřují jakési chytračení:
požadavky, které jsme vznesli proto, abychom se jich
mohli opět ve vhodné chvíli velkomyslně
vzdát a vykoupit si tím ústupek svého
partnera na některém jiném poli. Jistě
jste se s lidmi tohoto druhu setkali. Ale vyzvěte je, jen
je vyzvěte, aby toto své mínění
pověděli veřejně, na veřejné
schůzi nebo v tisku - a uvidíte, s jakou se potáží.
Uvidíte, jak bude na takové tvrzení reagovat
náš lid, ať v pohraničí nebo ve
vnitrozemí, ať se hlásí k té
nebo oné politické straně. Možná,
že tento náš lid ani nezná všechny
strategické, historické, hospodářské
a ethnické argumenty, kterými jsou naše územní
požadavky podepřeny. Možná, že svou
jednoznačnou vůli bude formulovat různě,
ale cítí a uvědomuje si svým neomylným
instinktem, že tu jde o víc než o pouhou kompensaci,
o pouhé politikum, o pouhý předmět
mezinárodních porad. Ví, že jde o kus
české země, o kus jeho, to znamená
naší společné české země.
Ví dobře, že naše posice není snadná
a nečeká od své vlády žádných
zázraků, ale čeká od ní a čeká
od nás, od svých zvolených zástupců,
že po útrapách, kterými prošel
za okupace, a po vítězství, na němž
je spoluúčastěn, dobudeme mu alespoň
tohoto jednoho jediného úspěchu, aby jej
mohl odkázat příštím generacím.
Paní a pánové, nepodceňujme sílu
jeho vůle. A nepodceňujme tím jeho rozhořčení,
které nás všechny stihne, jestliže zklameme
jeho očekávání a jestliže prohospodaříme
tuto svoji velikou a možná poslední příležitost.
(Potlesk.)
Předseda: Uděluji slovo panu posl. dr Jelínkovi.
Posl. dr Jelínek: Pane předsedo, paní
a pánové!
Ústavní dekret presidenta republiky ze dne 4. prosince
1944 o zřízení národních výborů
výslovně podrobuje národní výbory
jakožto orgány veřejné správy
vládě, která svůj dohled na jejich
činnost přenesla na ministerstvo vnitra, jež
zmocnila určiti vnitřní organisaci národních
výborů a způsob výkonu jejich působnosti
i způsob jejich jednání. Ostatně ministerstvo
vnitra bylo již před tím resortním ministerstvem
- naší územní samosprávy, a splním
jen svůj slib zde učiněný, promluvím-li
při rozpočtu ministerstva vnitra o některých
otázkách našich národních výborů.
Především je to potřeba jednoznačně
vyřešiti základní otázky naší
veřejné správy. Naše národní
výbory vystupují ve dvou úlohách:
jako orgány zastupitelské v roli samosprávné
a jako orgány veřejné správy ve všech
jejich oborech, tedy v roli státní správy.
Starý náš problém dvojí správní
koleje, samosprávy a správy státní,
je sice zúžen faktem, že obojí se nyní
svěřuje lidovým orgánům, avšak
rozřešen není a trvá. Mám za
to, že je ho třeba řešiti v plném
jeho obsahu a řekl bych, bez historických ohledů.
Jest totiž uvážiti, že politický
význam, který byl dán národním
výborům Košickým vládním
programem, činí z nich víc než pouhé
správní úřady a víc než
byly dřívější orgány územní
samosprávy. Národní výbory se stávají
zástupcem a představitelem lidu ve svém obvodu.
Je však třeba, aby byla jistota v této základní
a zásadní věci. Je totiž stále
nejisté, zda na příklad trvá právní
rozdíl mezi vlastní a přenesenou působností
místních národních výborů,
a u okresních národních výborů
mezi působností v oboru státní správy
a mezi korporační působností okresu.
Tato nejistota je odůvodněna nejenom formulací
vládního nařízení č.
5/1945, nýbrž i praxí některých
ústředních úřadů. Ministerstvo
financí na příklad nepřiznává
ani odborně kvalifikovaných členům
okresních národních výborů
právo býti vládními komisaři
spořitelen, ježto prý tato funkce je důsledkem
státní dozorčí moci, kterou může
stát vykonávati jen svými úředníky.
Státní úvěry, poskytované okresním
národním výborům na úkoly t.
zv. státní správy, neprobíhají
okresními rozpočty. V personálních
věcech není žádné, ani vyjadřovací,
ani poradní spolupráce s národními
výbory. Obtíž této nejistoty je také
v národních výborech a u jejích členů.
Je žárlivě střežena svoboda rozhodování
proti národním výborům nižšího
stupně, a je domněnka, že pokyny, příkazy
a směrnice národních výborů
nižšího stupně v těch oborech,
kde dřív bylo možno zakročiti jen v
rámci dozorčí moci, jsou v rozporu se základní
ústavní zásadou, že lid je veškerým
zdrojem státní moci. Ten fakt, že ústavní
dekret presidenta republiky ze dne 4. prosince 1944 stanovil,
že národní výbory podléhají
jakožto orgány veřejné správy
vládě, tedy sboru ministrů - kdežto
pozdějším vládním nařízením
ze dne 7. srpna 1945 byl pojem vlády vymezen tak, že
jeden každý z ministrů v obvodu věcné
působnosti svého resortu může býti
nadřízen národním výborům
- tento fakt, paní a pánové, působí
jako omezení pravomoci národních výborů.
Při tom jistě působí tíživě,
že národní výbory nebyly svobodně
a demokraticky zvoleny. Jen brzké zásadní
a upřímné řešení základní
otázky naší lidové správy může
přinésti nejenom jasno, ale tím i určitost
a jistotu tam, kde jí dosud není. Toto definitivní
vyřešení základní otázky
naší veřejné správy mělo
by se státi za účasti a spolupráce
národních výborů, a to jak jejich
členů, tak také zaměstnanců.
Přispělo by to značně k postižení
celého souboru praktických otázek, jež
mají býti upraveny, a bylo by to důkazem,
že nejen říkáme demokracii lidová
demokracie a nejen vidíme na první republice samé
chyby, nýbrž se těchto chyb varujeme a demokracii
vskutku provádíme.
Pokud vím, široké vrstvy lidové vzpomínají
jen nerady, že se po roce 1918 občas vyskytlo nějaké
kouzelné heslo, při němž se zůstalo,
a chtěly by, aby u všeho, co se u nás programuje,
nezůstávalo při slovech a povrchních
heslech, nýbrž se šlo opravdově do hloubky
a méně se hovořilo a propagovalo, ale víc
prakticky a konkrétně provádělo. Při
tom je si po této stránce uvědomiti zejména
význam okresních národních výborů,
což není podceňováním ostatních.
U okresních národních výborů
je totiž revolučnost původního ústavního
dekretu presidenta republiky z prosince 1944 o národních
výborech lidu nejzřejmější a
nejbližší. V nich je možno nejlépe
viděti všechny nedostatky, jimiž instituce národních
výborů po stránce organisační,
po stránce finanční i právní
jistoty trpí. U nich je také otázka poměrů
lidových zástupců a t. zv. byrokracie nejnaléhavější.
Není pochyby o tom, že dřívější
dvojí kolej, kolej státní správy prostřednictvím
okresních úřadů a kolej korporační
působnosti okresů prostřednictvím
okresních výborů a zastupitelstev v čele
s okresním hejtmanem, působila na úředníky
a zaměstnance okresních úřadů
neblaze. Dívali se na lidovou správu jako na zbytečné
zlo, které zdržuje, zdržuje a které zmenšuje
autoritu odborně vzdělaných úředníků.
Je také nepochybné, že okupační
doba ve velké většině nepřispěla
k sblížení prvku lidového s prvkem byrokratickým.
I nejlepší vlastenci z řad byrokracie měli
tu postavení velmi těžké. Přesto
rád konstatuji, že většina úředníků
okresních národních výborů
se upřímně a spontánně přihlásila
k spolupráci. Jen menšina nesprávně
viděla ve volených předsedech a referentech
omezení svého osobního prestiže. Spolupráce
lidové a byrokratické složky je nutná,
nemá-li trpěti jak korporační činnost,
tak veřejná správa v okrese. Je proto nutno
učiniti pro ni všechno.
V tom směru považuji za nutné odmítnout
hlasy těch, kdo si myslí, že získají
veřejné zaměstnance slibem, že se to
s těmi národními výbory změní,
kteří je navádějí, aby prakticky
dokázali, že se instituce národních
výborů neosvědčí a že
se vrátí staré uspořádání.
Je nutno odmítnout tyto hlasy, protože povedou ke
zklamání. Tyto sliby nebudou splněny. Lid,
a to lid všech politických stran, se nechce vrátit
k systému okresních hejtmanů, kteří
se nikdy nepřiblížili lidu a jeho potřebám,
kteří nahrazovali odbornost a právní
řád mocenskou masou a proti nimž v mnohých
případech bylo mnoho námitek i po stránce
úřednické neprodejnosti. Nikoli, lid ze všech
politických stran chce lidovou správu spolupracující
s odborně vzdělanou, pokrokovou a demokratickou
složkou úřednickou a já bych rád
zjistil přes všechny námitky, jež jsou
snášeny, že máme všechny předpoklady
pro zdárný vývoj národních
výborů.
Ti, kdo zveličují ztráty spisů a stranické
rozhodování, mají zřejmě krátkou
paměť. Vždyť mnozí z nich stáli
s námi před válkou v zemském zastupitelstvu
v jedné frontě proti té byrokracii, která
ztrácela spisy, která je zakládala a která
rozhodovala stranicky. Máme schopné a oddané
pracovníky samosprávy a máme mnoho dobrých
a lidově správně oddaných úředníků.
Je jen třeba zanechati stranické agitace a také
ovšem stranického jednání. Stejně
špatně, paní a pánové, si počíná
ten, kdo radí úředníkům národních
výborů, aby svou pomalou a špatnou činností
diskreditovali existenci národních výborů,
jako si špatně počíná ten, kdo
rozvrací morálku zaměstnanců tím,
že ze stranicko-politických důvodů dává
přednost zaměstnanci třeba neschopnému
před zaměstnancem schopným. V tom směru
je litovati, že pomalu jdoucí renominace a zdržovaná
nominace přispívají velmi málo k uklidnění
a vybudování definitivního poměru
obou složek, lidové i byrokratické. Rád
bych na druhé straně upozornil, že i u členů
národních výborů je třeba posíliti
jistotu v základním chápání
a pojetí funkcí.
Není věcí členů národních
výborů, zejména referentů okresních
národních výborů, aby nahrazovali
odborné úředníky; věcí
jejich činnosti je stanovení zásadních
směrnic pro výkon veřejné správy
a kontrola. Tam, kde místo toho členové národního
výboru učinili ze sebe úředníky
a přednosty oddělení, není úkol
národních výborů plněn. Na
místech odborně vzdělaného úřednictva
zasedli laici bez znaleckých formálních i
meritorních předpisů, laici dající
se snadno jednostranně ovlivniti, kteří zaviňují
výtky, že národní výbory pomalu
vyřizují věci, laici, kteří
dávají mnoho práce druhé instanci
a kteří sami propadají nebezpečí,
že zavření u stolů a u spisů
ztrácejí pouta se životem a přestávají
býti pravými representanty lidu, jak je to úkolem
členů národních výborů.
(Potlesk.)
Považuji proto za nutné, aby ministerstvo vnitra v
rámci svého rozpočtu pořádalo
kursy, a to nejenom pro členy národních výborů,
nýbrž také pro úředníky
národních výborů, a nejenom kursy
speciální, kursy odborné, nýbrž
kursy, ve kterých by byla vyložena úředníkům
změna, která se zde ve veřejné správě
stala, a nové úkoly, které národním
výborům jsou dány. Je dále třeba
urychleně zhodnotiti dosavadní zkušenosti s
organisačními statuty a doplniti jednací
řády pro úřednictvo. Rozdělení
funkcí, jaké dnes je zejména u okresních
národních výborů, nezaručuje
ani lidovost, pokud ponechává rozhodování
jediným referentům s poradním hlasem komise,
a také ne rychlost. Naproti tomu, je nutno jednacími
řády vymezit pravomoc, odpovědnost a zejména
lhůty pro vyřizování spisů
úřednictva. My se při tom nevyhneme otázce
odpovědnosti jak funkcionářů, tak
úředníků národních výborů.
Máme-li - a já soudím, že máme
- tuto otázku vyřešenu u místních
národních výborů, pokud se týče
odpovědnosti funkcionářů, bude nutné
ji vyřešit také u okresních a zemských
národních výborů, a máme-li
syndikátní ručení soudců, musíme
je míti také u správních úředníků.
Pokud pak jde o státní rozpočet ve vztahu
k národním výborům jako orgánům
veřejné správy, chtěl bych vzhledem
k úsporné tendenci, kterou zdůrazňuje
rozpočtová debata v ústavodárném
Národním shromáždění,
aby si této tendence byly ústřední
úřady vědomy při své praktické
činnosti. Plným právem se napomínají
národní výbory, aby nevysílaly k ústředním
úřadům početných deputací,
ačkoli je známo, že mnozí z deputantů
jedou na vlastní útraty, jako tak mnoho věcí
konají členové národních výborů
bez zatížení jich, bezplatně. Stejně
tak je ovšem třeba žádat, aby nezajížděly
k okresním národním výborům
několikačlenné delegace ústředních
úřadů, které požadují
od národních výborů dopravní
prostředky, ačkoli státní úvěry
na cestovné jsou nedostatečné a již
dávno vyčerpány a nemohou krýt skutečných
potřeb. Je velmi správné, požaduje-li
se a zdůrazňuje šetrnost při representaci
samosprávy, avšak nutno důsledně ukládati
ústředním úřadům, aby
nevyžadovaly této representace samosprávy ať
přímo či nepřímo a aby nehodnotily
národní výbory podle toho, jak umějí
na tuto representaci najít prostředky, jedni líp
než druzí.
Pokud jde o rozpočet ministerstva spravedlnosti, rád
bych se zmínil především o nutnosti
zachovat soudcovskou nezávislost a učinit vše,
aby pro tuto nezávislost byly vytvářeny všechny
nezbytné podmínky. (Potlesk.) Demokratický
socialista nemůže souhlasit se žádným
t. zv. novým výkladem soudcovského poslání,
neboť úkoly soudců zůstaly nezměněny.
Byly vzneseny námitky, zda se při naprosté
ideální nezávislosti, omezené zákonem
a kontrolované v rámci opravných prostředků,
nedostává soudce do rozporu s právním
cítěním lidu. Pokud si toto právní
cítění vykládáme jako smýšlení
skutečné většiny národa, mám
za to, že v lidové demokracii citlivě reagují
na toto cítění a požadavky politické
strany, vláda i poslanci a mohou jim vždy dáti
výraz v zákonodárné činnosti.
Rád bych také podtrhl, že nezávislost
soudcovskou nevidíme jen v poměru soudce směrem
dolů, nýbrž i směrem nahoru, jak to
kdysi skvěle a přesně definoval bývalý
ministr spravedlnosti dr Meissner. Má-li býti
tato nezávislost, která u veliké většiny
soudců je skutečně jediným, co jim
hodnotného jejich služba dává - protože
tou hodnotou jistě není nynější
platová úprava -, býti zachována a
upevněna, musíme stále a stále a při
každé příležitosti pamatovati na
existenční podmínky našich soudců.
Svěřujeme jim jednu z nejvyšších
hodnot, svěřujeme jim výkon spravedlnosti
a proto musíme chtít, paní a pánové,
aby byli nezávislí především
na svých hmotných starostech. Až najdeme odvahu
- a my ji budeme muset najít - hodnotit promyšlené
jednotlivé druhy a význam lidské práce,
nesmíme zapomenouti na hodnoty práce soudců
a jich neprávnických pomocníků.
Další podmínkou upevnění pocitu
nezávislosti u soudců jest podmínka rychlého
skončení renominační akce. Vím,
že ministerstvo spravedlnosti nenese jen samo odpovědnost
za zdržení a že renominační akce
uvázla ve vládě. Považuji však
za nutné zdůraznit, že všechno, co zdržuje
provedení zákonného nároku soudců,
poškozuje republiku, a odnímajíc radost ze
zákonných výhod, je nakonec hodnoceno jako
jednání asociální a stranické.
Soudcové prošli za okupace velmi těžkými
zkouškami. Mnoho jich bylo persekvováno a ostatní
nasazení ve velké většině k hrubým
pracem. Okupanti rozvrátili záměrně
naše soudy. Přes to byli soudcové postaveni
hned v prvních porevolučních dnech před
velmi vážné úkoly. Mnoho jich odešlo
obsadit soudy v pohraničí, mnoho jich přispělo
účastí u vyšetřujících
komisí k rychlému a odbornému zachycení
vážných případů národní
očisty.
Setkávali jsme se s výtkou, že soudcové
jsou při činnosti lidových soudů pomalí
a mírní. Pokud jde o první výtku,
nelze ji paušalisovati. Pokud jde o druhou, považuji
tuto výtku za nespravedlivou. V lidových soudech
rozhodují lidoví přísedící.
Ti mají v rukou rozhodnutí a ti musí mít
také odpovědnost. Stává-li se, že
se musí přelíčení odkládati
pro nedostavení se přísedících
nebo pro jejich odchod za přelíčení,
pak je nutno poctivě a pravdivě to konstatovati
a postarati se o nápravu. Mnoho trestních činů,
z nichž byli obžalovaní u lidových soudů
zproštěni, se dostane ještě k soudům
řádným. Je zajímavé zjištění,
že u těchto řádných soudů
jsou vyslovovány v četných případech
daleko přísnější rozsudky než
u soudů lidových.