Každý v současném životě
a veřejné administrativě ví, že
základem zůstávají staré zákony,
přes mnohé novely, mnohá jiná nařízení,
a to takové, které vznikly sice v minulém
století nebo na prahu tohoto století, ale jsou ovládány
duchem století sedmnáctého a osmnáctého.
Byla to doba nastupujícího kapitalismu, kdy socialismus
v tomto prostoru byl názorem kacířským
a kdy celý státní aparát a celý
právní řád byl vybudován na
tom, aby bylo možno proti socialismu bojovat. A tak převrat
ať již v r. 1848, ať již státní
převrat v roce 1918 anebo změna světového
názoru po prvé a nyní i po druhé válce
znamenala sice určité novelisace, určité
přechody od nemožného tehdejšího
monarchisticko-konstitučního zřízení
k republikánskému, ale změna nebyla generálním
pořádkem, nýbrž pouhou záplatou.
Ale i když tato záplata zakryla díru, na všem
zůstala plíseň starého společenského
řádu, duch doby minulé, přežitek
doby. A my setkáváme se dnes v životě
s tím, že při vytváření
právních aktů na základě těchto
norem vzniklých v době, kdy odumírala doba,
ze které jsme vcházeli do doby nové, musí
jak soudce, tak i úředník, pokud je odpovědný
a pokrokový, a to podtrhuji, proplouvati přímo
akrobatickým způsobem úskalím zaostalostí,
úskalím neživotností a mnohdy směšností,
aby se dopracoval jakéhos takéhos právního
aktu odpovídajícího našemu současnému
životu.
Kolik novel bylo připojeno k základním zákonům,
jaké záplaty na záplatách visí
na tom zastaralém, shnilém těle stavby starých
zákonů, jak mnohé novely nezlepšily
nijak situaci, nýbrž práci jen komplikovaly,
vytvořily tu pravou džungli předpisů,
kterou označujeme jako administrativní systém,
jako stávající právní řád,
ale která stává se pevností byrokratismu,
neboť ve spleti zákonů a nařízení,
směrnic, intimátů a výnosů
nikdo se nevyzná, co již platí a co neplatí.
A to je mnohdy útočištěm právě
nepřátel lidové demokracie, nepřátel
lidové správy a lidové justice, aby ve spleti
těchto nesrozumitelných a neživotných
norem brzdili náš veřejný život,
naše národní hospodářství
a všechny vymoženosti národní a demokratické
revoluce. Nezapomínejme na to, že celý právní
a administrativní systém prodělal všechny
společenské a hospodářské změny
a tak od té soustavy landsknechtů až po důmyslný
a složitý hierarchický aparát sloužil
tu jako nástroj těch, kteří ovládali
a vykořisťovali.
A toto prostředí a ten způsob, systém
celé veřejné správy, to je také
to, co je třeba na prahu dvouletky odstranit. Musíme
překonat tento systém a dáti možnost
poctivým a odpovědným úředníkům,
aby mohli plnit řádně své povinnosti.
Proč se divíme mnohdy, že mladý a schopný
člověk stává se časem přes
svůj elán, svou schopnost a své úmysly
záhy byrokratem? Pracuje pilné, mnohdy přes
čas, ale nikdy netvoří tvůrčí
práci, jeho práce není užitečná,
není produktivní, nemá smysl, poněvadž
úřaduje, zas úřaduje, popisuje archy
papíru, postupuje věc z oddělení do
oddělení, ale nerozhoduje včas, rychle a
iniciativně. A na konec pranic mu nezáleží,
že jeho práce postrádá budovatelskou
náplň, že stát je při tom okrádán
o finance a lid sužován ztrátou času
a právní nejistotou. A kdo se za tím skrývá?
Za tím se skrývá zaostalý právní
řád, zaostalý administrativní systém,
který neslouží dnešní době.
A proto depurace našeho právního řádu
bude stejnou měrou směřovati jak proti zaostalému
právnímu řádu, tak proti systému
celého úřadování.
Voláme proto po depuraci právního řádu
nejen v zájmu občanů, ale i v zájmu
poctivých, pracovitých a schopných úředníků
a soudců. Oni sami mnohdy vidí nesmyslnost takového
úřadování, ale jsou bezmocní
proti předpisům, které slepě trvají
na výkonu služební povinnosti. Proto nápravu
uděláme jen tehdy, když odstraníme všechny
staré předpisy, když nebudeme již záplatovati,
ale uděláme generální pořádek.
Předseda vlády uvedl v otázce modernisace
a decentralisace správy jednu větu: "My jsme
dosud nalévali nové víno do starých
měchů. Nyní již nastal svrchovaný
čas, abychom tomuto přechodnému stavu učinili
konec, a to také bude jedním z hlavních úkolů
ústavodárného Národního shromáždění."
Proto je třeba, hledáme-li úsporu v rozpočtu,
hledat také cesty, abychom ušetřili ve státní
správě na této základně, na
základně depurace právního řádu
a zjednodušení administrativního systému.
(Předsednictví se ujal předseda
David.)
Jestliže toto učiníme, s novým duchem
právního řádu objevíme také
soutěž o pravou iniciativu, zájem o nové
pracovní methody, pohotovost a odpovědnost. Nový
pracovní řád odstraní také
mnohé pohodlí kotvící v t. zv. zaběhanosti,
odkryje neschopnost, nepohotovost a nezájem o obecný
prospěch u mnohých našich odpovědných
úředníků.
A co víc, nový právní řád,
jasný a srozumitelný, vyzdvihne přímou
a osobní odpovědnost a postaví veškerou
veřejnou správu pod širší kontrolu
našeho lidu. Z toho všeho tedy jasně plyne: Konflikt
mezi lidem a mezi výkonem práva, byrokratismus ve
své nejhlubší formě neodstraníme,
jestliže stávající normy budeme jen
novelisovat a nenahradíme-li je skutečně
novými lidovými normami, které nebudou se
odvolávat na desítky paragrafů kde kterých
norem, ale které budou mluviti k lidu jasně a srozumitelně.
A proto na prahu dvouletky, při vstupu do nového
rozpočtového roku je také povinností
ministerstva spravedlnosti a všech legislativních
oddělení, aby při úvaze a při
plnění zásady pracovat a spořit tvořily
a pracovaly na nové soustavě, na novém právním
řádu, který by uspokojil zájmy a potřeby
lidu této země.
My však máme určité obavy, obavy z našich
byrokratů. A tu je třeba říci několik
slov našim legislativním oddělením.
Ne všichni právníci, ať již jsou
to vědci nebo praktikové, nekompromisně si
uvědomují, že stojíme na přelomu
dvou společenských řádů. Nepochopí
budovatelské dílo naší národní
a demokratické revoluce ti, kteří včas
a poctivě nesoustředí pozornost ke společenským
proměnám, jimiž prochází národ,
stát a svět. Společenský i právní
řád uskutečňuje se jen v lidech a
lidmi a proto jen pravdivá představa o životě
je zárukou porozumění tomu, co bylo životem
vytvořeno a co životu má sloužit. Je proto
třeba překonat zkušenost právní,
jak ji ovládala římská jurisprudence
a jak ji vestavila v myšlení lidu společenská
výchova individualisticky založeného právního
řádu. Podstata práva dneška vězí
v sociálním pochopení společenské
soustavy a jejich změn. A tak jen ostrý pohled na
život a klidný rozum uvádějí
občana k velikým stupňům stavby právního
řádu, který se klene nad společenskou
soustavou jako stavba vystužovaná změnami naší
národní a demokratické revoluce. Nechceme-li
se spokojiti s právem v té podobě a tváři,
jak ji ustrojila římská jurisprudence, a
chceme-li nalézti podstatu práva vůbec, musíme
proniknouti předivem myšlení a vývoje
společenského řádu a nalézti
prameny činnosti, které dávají životu
i právu společný obsah a uvádí
všechny jevy společenské do pohybu vpřed
a vzhůru. Neboť porozumění nějakému
společenskému zaměření znamená
víc, než pochopiti gramatický a právnický
smysl slov. Chtějí-li tedy služebníci
práva, soudcové, vědci a veřejní
úředníci splniti úkoly, které
vyjadřuje vládní program, nesmějí
přistupovati k věcem, jevům i právním
poměrům s představou, která byla dána
římskoprávním myšlením,
nýbrž musí poznati kořeny společenského
řádu vůbec, aniž by byli spoutáni
organicky vybudovaným systémem a logikou vybudovaných
pojmů potřebných k juristickému chápání
základních vztahů individualisticky založeného
právního řádu. I právníci
musí se vyrovnati s touto oblastí společenských
proměn již proto, aby pronikli ke kořenům
národního a společenského bytí
a nalezli prvé základy nadstavby právního
řádu. Jen ten, kdo pozornost právní
orientuje sociologicky, pochopí nástup produktivních
sil do společenského života, a přihlížíme-li
pak k právu jako historickému faktu, nemůžeme
nechat nepovšimnuty hospodářské poměry
v jejich výrobních a spotřebních formách
a s jejich vlivem na společenský řád
a hospodářský pořádek. A poněvadž
pak v materielních poměrech výrobních
a spotřebních spočívá podstata
společenského řádu, je také
i forma právního řádu dána
formou hospodářského řádu.
A tak úsilí naší právní
vědy, našich legislativců dostává
usměrnění i příkaz k vybudování
takového řádu, který by zaručoval
každému spravedlivý podíl na vyrobených
statcích podle jeho schopností a který by
odstraňoval rozdvojení lidské společnosti
na třídu vykořisťovatelů a vykořisťovaných.
Nelze zkoumati společenský život očima
světa, který se již přežil, a proto
nelze aplikovati staré poučky v životě,
který spěje k socialismu, nepochopí-li se
společenský život, jak vykvasil v národní
a demokratické revoluci, a uvízne-li se v tradičních
individualistických poutech.
I jevy našeho života právního je nutno
zkoumat s hlediska jejich souvislosti, jejich pohybu, změny
a vývoje, jejich odumírání, neboť
tvůrčím zůstává jen
to, co vzniká a co se vyvíjí. A proto chybuje
ten, kdo by náš právní život chtěl
stavět tak, že by chápal to jako prosté
opakování něčeho, co už tu bylo.
Nepochopí dnešní proces ten, kdo zapomíná,
že tyto změny vznikly na národní a demokratické
revoluci, že vznikly zákonité a nevznikly náhodně.
Proto, máme-li my dnes na prahu dvouletky vyrovnati se
při rozpočtové úvaze se systémem
naší veřejné správy a justice,
musíme vytknout, že chybuje každý, kdo
by chtěl hodnotit náš právní
řád a společenské i právní
proměny vedle toho, s hlediska nějaké bývalé
spravedlnosti nebo bývalého právního
řádu, neboť porozumí mu jenom ten, kdo
je si vědom, že tu jsou nové podmínky,
které vytvářejí nový právní
řád, kdo chápe, že neexistují
neotřesitelné společenské pořádky
a také neotřesitelné právní
pořádky.
Zůstává tedy úkolem ministerstva spravedlnosti
a legislativních oddílem, aby při kontrole
a při budování veřejné státní
správy, při budování soustavy justiční
správy a při vytváření našeho
nového právního řádu uvědomily
si jedno: Lid stal se budovatelem a hospodářem tohoto
státu, a má-li zůstat také právo
strážcem lidové-demokratického řádu,
má-li býti základnou jeho růstu a
také jeho oporou, pak i naše právo musí
býti výrazem toho, že lid je zdrojem nejen
moci, ale také práva. (Hlučný potlesk.)
Předseda: Uděluji slovo panu posl. dr Janu
Stránskému.
Posl. dr Jan Stránský: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Tak jako všechny ostatní části našeho
rozpočtu, byla i rozpočtová kapitola našeho
zahraničního ministerstva pečlivě
prodiskutována zástupci Národní fronty
i našim parlamentním rozpočtovým výborem
a moje strana bude pro ni hlasovat. Víme, že se na
ní nic nebude a ani nemůže měnit. Nechci
se proto dovolávat vaší pozornosti k prostému
opakování číselných položek,
které jsou již dohodnuty, a pokusím se raději
připomenout a zdůraznit některé skutečnosti,
které si nad touto rozpočtovou kapitolou uvědomujeme
a kterým dodávají události ve světě
větší a větší aktuálnosti.
Je jistě přirozené, že se u nás
zahraniční politika stává opět
předmětem zájmu širokých lidových
vrstev. Zkušenosti z dob naší první republiky
nás naučily, že všechno, co se děje
kdekoliv ve světě, dotkne se dřív
nebo později svými důsledky naší
vlastní země. Ale i kdybychom neměli tohoto
vědomí vzájemné závislosti
mezi státy a národy, stejně bychom dnes musili
pozorně a krok za krokem sledovat vývoj mezinárodního
dění. Vstoupili jsme totiž spolu s ostatními
národy, které se zúčastnily války,
do onoho stadia, kdy mají být řadou mezinárodních
jednání a mezinárodních konferencí
položeny základy nového mezinárodního
uspořádání a nového míru.
To už je něco, co se nás týká
přímo a bezprostředně nejen proto,
že jako jeden ze států válčících
a vítězných uplatňujeme nyní
svoje právo na spoluvytváření tohoto
nového mezinárodního řádu,
ale především proto, že tak jako ostatní
členové vítězného spojeneckého
souručenství uplatňujeme také my určité
požadavky, kterými chceme odčinit staré
křivdy a kterými chceme zajistit svoji národní,
hospodářskou a politickou bezpečnost lépe,
než byla zajištěna před válkou.
Myslím, že by bylo předčasné
a také nespravedlivé vůči představitelům
našeho zahraničního ministerstva dělat
již nyní bilanci toho, čeho jsme na mezinárodním
poli zatím dosáhli anebo nedosáhli. Zatím
máme za sebou jen první mírovou konferenci
- totiž pařížskou - a ani tato konference
nerozhodla ještě s konečnou platností
o hlavním požadavku, který jsme ji předložili,
totiž o odsunu maďarské menšiny ze Slovenska.
Otázka maďarského odsunu zůstává
i nadále otevřena a nepochybujeme o tom, že
naše vláda bude pokračovat ve svém úsilí
o kladné vyřešení tohoto problému,
opírajíc se o věrnou pomoc, kterou nám
v této věci poskytli naši sovětští
spojenci, a snažíc se zároveň změniti
v náš prospěch dosavadní nepříznivé
stanovisko západních velmocí. (Potlesk.)
Jsme tedy teprve na samém začátku řady
mezinárodních jednání, která
se nás budou dotýkat, ať přímo
nebo nepřímo. Zatím jsme měli příležitost
si ověřit, že naše základní
politická linie je správná. Německo,
i když bylo vojensky i hospodářsky rozdrceno,
zůstává naším sousedem, a čím
déle trvá nejistota o jeho budoucnosti, tím
jasněji si uvědomujeme, jak krátkodechá
a slepá by byla každá politika, která
by nehledala především záruku proti
možné obnově německé útočnosti.
Československo má dnes takovou záruku. Má
ji ve spojenecké smlouvě, kterou náš
president a naše londýnská vláda sjednali
s naším slovanským sousedem - Sovětským
svazem. (Potlesk.) Máme dnes touto smlouvou krytá
záda, nemusíme se už bát o svou holou
existenci a můžeme proto svoji posici ve světě
budovat konečně s pocitem pevné půdy
pod nohama. Ale přesto ve chvíli, kdy předstupujeme
před mezinárodní forum, abychom si na něm
vymohli svoje požadavky, cítíme - tak jako
tomu bylo v Paříži - že naše postavení
není nijak snadné a že si každý
svůj úspěch musíme těžce
a pracně zasloužit. Nechci dnes vznášet
otázku, do jaké míry jsme si sami vlastní
vinou zvětšili obtíže svého postavení.
Ať je tomu jakkoliv, zůstává, myslím,
nespornou skutečností, že hlavním pramenem
většiny našich nesnází je dnešní
neurovnaný stav ve světě; ve světě,
ve kterém malé státy hrají jen podřadnou
roli - a my jsme také jen jedním z těch malých
států - a v němž v závodění
velmocí a v jejich vzájemné nevraživosti
hlas malých národů, bohužel, zaniká.
Za války jsme my všichni, kdo jsme byli v táboře
spojenců, bojovali za něco, o čem jsme věřili,
že jsou to naše svatá práva. Dnes vidíme,
že svatá práva může mít
jen velmoc, kdežto malý stát smí mít
nanejvýš požadavky, a jejich splnění
si musí nejen pracně vybojovat, ale obyčejně
také draze zaplatit.
Jestliže mluvím o našich vlastních požadavcích,
o jejichž splnění budeme v brzké budoucnosti
usilovat, mám tím na mysli především
určité specifické požadavky územní:
totiž ty, které jsme vznesli vůči poraženému
Německu v memorandu, jimž se v dubnu t. r. obrátila
naše vláda na čtyři velmoci a v němž
se vedle menších hraničních úprav
domáhá také navrácení území,
která nám byla kdysi uloupena Pruskem: Kladska,
Hlubčicka a Ratibořska. (Potlesk.) Pokud
je mi známo, žádná z velmocí
se dosud k tomuto memorandu nijak oficiálně nevyslovila.
Víme však z tiskových zpráv, že
se právě v těchto dnech konají v Americe
předběžné porady o německé
mírové smlouvě a tím i o hranicích
budoucího Německa a že tedy brzy půjde
i o tento náš požadavek. Ale blížící
se konference o Německu, to není bohužel to
jediné, čím se věc Kladska, Hlubčicka
a Ratibořska aktualisuje. Snad ještě větší
aktuálnosti - aktuálnosti tragické a hrozivé
zároveň - dostává se jim událostmi,
které se právě v posledních měsících
a týdnech v těchto oblastech odehrávají.
Paní a pánové, kdo z vás byl v poslední
době na Náchodsku, Žamberecku nebo na Opavsku,
ten ví dobře, co mám na mysli: ví,
že naši čeští lidé na protilehlé
straně hranic žijí pod terorem, který
se právě v poslední době zostřil;
že k tisícům těch, kdo už byli
z Kladska, Hlubčicka a Ratibořska vyhnáni
- vyhnáni jako psanci, nejhrubším násilím,
aniž jim bylo dovoleno vzít s sebou i jen nejnutnější
životní potřeby - že k těmto tisícům
přibývají denně nové desítky
a stovky nových psanců. Tito lidé k nám
přicházejí vyhladovělí, otrhaní,
zmučení se stopami bití a týrání
na těle. Sám jsem mluvil s desítkami mužů,
kteří strávili dlouhé měsíce
ve vězení jen proto, že se hlásili k
své české národnosti; s ženami,
které k nám prchaly z koncentračních
táborů, jejichž hrůzy nebyly o nic menší
než hrůzy koncentračních táborů
fašistického Německa; viděl jsem děti,
které se dodnes bázlivě ohlížejí,
než se odváží promluvit česky,
ze strachu, aby je někdo neuhodil. A věřte,
prosím, že to, co zde uvádím, není
žádná propaganda a žádné
zveličování. Jsou to skutečnosti opřené
nejen o vlastní zkušenost, ale i o hlášení
našich bezpečnostních orgánů,
národních výborů z našeho pohraničí
a sociálních institucí, které se těchto
ubožáků ujímají. Zatím
co my se ve šťastném Československu pouštíme
do velikého díla svobodné výstavby,
několik kilometrů od našich hranic, na území,
které je historicky i ethnicky územím českým,
zápasí naši bratři nejen o svá
národní práva, ale i o ta nejzákladnější
práva každého jednotlivce a o svoji nejvlastnější
existenci. Ten, kdo zná míru a hloubku jejich utrpení,
ten na ně nemůže vzpomínat bez palčivého
pocitu hanby. My v českých zemích a na Slovensku
jsme se své svobody dočkali, ale naši bratři
v Kladsku, Hlubčicku a Ratibořsku o ni dodnes marně
bojují. Změnil se jejich utiskovatel, ale jejich
útisk se nezměnil. A jestliže se jim nedostane
rychlé a účinné pomoci, stihne i je
stejný osud, který nám z tolika větví
našeho národa na hornoslezské a saské
straně hranic zachoval všeho všudy jen česká
jména na hřbitovních pomnících.
Kdyby se, paní a pánové, náš
požadavek na vrácení Kladska, Hlubčicka
a Ratibořska dotýkal svými důsledky
jen Německa, byla by naše posice jednodušší
a snadnější, než je ve skutečnosti.
Vůči poraženému a nepřátelskému
Německu nemusíme mít žádných
ohledů. Ale ve skutečnosti nejsou území,
o která nám jde, součástí zbytků
někdejší německé říše;
jsou ve správě Polska. A tím se tedy náš
požadavek stává předmětem sporu
a to nikoliv jen sporu mezi námi a německým
nepřítelem, ale i mezi námi a Polskem; Polskem,
o jehož přátelství upřímně
usilujeme; Polskem, které má s námi příbuzný
režim - aspoň podle jména - a které
spolu s námi náleží do velké
rodiny slovanských národů; Polskem, které
bude vždy znovu a znovu ohrožováno stejným
německým nebezpečím, jímž
jsme ohrožováni i my, a které, tak jako my,
nalezlo záruku své bezpečnosti v úzké
spolupráci se svým velikým slovanským
sousedem na východě.
Jistě se nemýlím, jestliže věřím,
že slova o žádoucím přátelství
mezi Československem a Polskem nejsou pro nikoho z nás
pouhou frází. Víme všichni, jak poctivě
a cílevědomě usiloval už v dobách
první republiky o toto přátelství
náš tehdejší zahraniční
ministr a dnešní president, a víme také,
že v tomto úsilí pokračovala pod jeho
vedením i naše zahraniční vláda
právě tak, jako v něm pokračuje naše
vláda dnešní. Je to úsilí, které
se zcela nepochybně vždy opíralo o vůli
našeho lidu a které mělo vždy stejně
nepochybně kladný ohlas v širokých vrstvách
lidu polského. Ti z nás, kdo po okupaci Československa
odcházeli ilegálně přes polské
hranice, jisté nikdy nezapomenou pomoci, které se
jim tehdy dostávalo ne od polských úřadů,
ale právě od tohoto polského lidu od polského
lidu, který viděl dál než tehdejší
fašistická vláda a který odsuzoval její
protičeskoslovenskou a protisovětskou politiku.
Je proto tím tragičtější, že
ani dnes se toto naše úsilí dosud nedopracovalo
takových výsledků, jakých by si svou
upřímností zasloužilo, a je tím
smutnější, že s otázkou Kladska,
Hlubčicka a Ratibořska vynořilo se mezi námi
a Poláky cosi na způsob nového jablka sváru.