Konkrétní případy činnosti
těchto orgánů ZOBu byly předneseny
již ve výboru bezpečnostním. Je nejvýš
na čase, aby vláda ve smyslu svého usnesení
o sjednocení zpravodajské služby a zřízení
jednotného řídícího orgánu
zpravodajské služby při předsednictvu
vlády ihned přikročila k provedení
těchto usnesení a dbala, aby organisace i jednotliví
orgánové této služby zůstali
utajeni a podle toho vystupovali a pracovali, a zpravodajští
orgánové t. zv. ZOBu aby byli ihned zrušeni.
(Potlesk.) Prospěje se tím zpravodajské
službě samé, přispěje to ke klidu
a bezpečí občanstva a beze sporu se tím
také ušetří. Pokud jde o rozsah této
složky národní bezpečnosti, mějme
vždycky na mysli, že jsme státem demokratickým
a nikoliv státem policejním. (Potlesk.)
Dalším problémem bezpečnostní
služby, jímž je nutno se zabývati s hlediska
účelnosti odborné a ovšem i výdajové,
je také osvětová služba u Sboru národní
bezpečnosti. O této věci bylo mnoho napsáno
a také mnoho diskutováno ve výboru bezpečnostním.
Nejsme proti osvětové výchově občansko-mravní,
národní a nadstranické na těch místech,
kde to má svoje odůvodnění, t. j.
ve školních učilištích a ve výchovných
střediscích Sboru národní bezpečnosti.
V těchto případech jde vesměs o mladé
lidi, procházející dobrým výcvikem,
a je nutno dáti jim i povšechnou mravní, národní
i občanskou výchovu. V těchto školách
a učilištích mají dostati zdravé
základy a pak v praktickém životě na
stanicích a úřadovnách musejí
se sami vzdělávati tak jako každý jiný
veřejný zaměstnanec a občan vůbec.
Mají k tomu dosti času i příležitosti
prostřednictvím tisku, veřejných přednášek,
filmu, rozhlasu a své odborové organisace. Není
však třeba, aby na jednotlivých velitelstvích
byl k tomu účelu zvláštní orgán,
který se nestará ani tak o osvětu, jako o
osobní informace o jednotlivých členech národní
bezpečnosti, zejména pokud jde o jejich politické
zaměření, aby těchto informací
mohl pak použíti při návrzích
na jmenování nebo na přemístění.
(Potlesk.) Toto poručníkování
osvětových instruktorů a důstojníků
má neblahý vliv na soudržnost Sboru národní
bezpečnosti a podkopává autoritu nadřízených
vůči nižším hodnostem. Bylo proto
již v bezpečnostním výboru ústavodárného
Národního shromáždění
vysloveno přání, aby byla osvětová
služba účelněji organisována
a umístěna. Bude tím vnesen klid do bezpečnostního
sboru a získá se řada osob pro skutečný
výkon bezpečnostní služby. Nelze ovšem
pokládati také za šťastné a spravedlivé
řešení úspornosti v osobních
výdajích bezpečnostní služby,
ke kterému se uchylují vyšší velitelství
Sboru národní bezpečnosti a po příp.
i ministerstvo vnitra, kdy nezákonným způsobem
posílají do pense řady poměrně
mladých zasloužilých a zkušených
příslušníků býv. četnictva
a policie. Jde vesměs o osoby ne starší 55
let, s kterými se vyvolá superarbitrační
řízení, učiní se nemocnými,
uznají se v důsledku toho neschopnými služby
a pošlou se do pense. Nic se tím ovšem neušetří,
poněvadž na jejich místa čekají
již noví příslušníci Sboru
národní bezpečnosti a také jsou ihned
na ta místa dosazeni. Nehledíc ani na nezákonný,
nedemokratický a asociální postup vůči
těmto postiženým, uškodí se tím
bezpečnostní službě, neboť se zbavuje
bezpečnostní sbor zkušených a vzdělaných
praktiků v plné výkonnosti. (Potlesk.)
Naše veřejnost očekává, že
zákon o Sboru národní bezpečnosti,
na který již čekají jak členové
bezpečnostního sboru, tak i široká veřejnost,
všechny tyto nadhozené problémy uspokojivě
vyřeší s hlediska účelnosti i
úspornosti.
Chtěl bych se ještě několika slovy zmíniti
o kap. 7 rozpočtu, t. j. o ministerstvu spravedlnosti.
Toto ministerstvo s příslušným povereníctvem
je mezi ostatními resorty poměrně nejskromnější,
i když výdaje rozpočtu pro rok 1947 proti rozpočtu
1946 jsou o 42 mil. Kčs vyšší. Stouply
totiž výdaje Slovenska o 55,5 mil. Kčs, kdežto
úhrn výdajů ústředních
s výdaji zemí českých je o 13,5 mil.
Kčs nižší. Při tom činnost
ministerstva spravedlnosti, povereníctva spravedlivosti
a veškerých soudních orgánů byla
velmi rozsáhlá a úspěšná.
Velmi intensivní byla činnost ministerstva spravedlnosti
v oboru legislativním, neboť z celkového počtu
101 zákona, dosud uveřejněných, týkalo
se 22 justičního oboru. Legislativní úprava
týkala se civilního i trestního práva
formálního i hmotného. Rozsáhlou a
těžkou práci vykonaly také mimořádné
lidové soudy a lidoví žalobci, jak vyplývá
z vysokých čísel vyřízených
případů. Tuto těžkou a nevděčnou
práci zvládli lidoví žalobci a mimořádné
lidové soudy s velikou pečlivostí a odpovědností,
a pokud nebyly všechny případy vyřízeny
do konce tohoto roku, není to vinou těchto orgánů,
nýbrž spíše v důsledku toho, že
materiál byl bezpečnostními orgány
předkládán pozdě a nedostatečně
připravený.
Soudcové i všichni orgánové justiční
a vězeňské služby si zasluhují
nejvyššího uznání za všechnu
vykonanou práci. Nejlepšího uznání
by se jim však dostalo řádnou a jednotnou úpravou
platových a služebních poměrů,
u soudců pak zejména parifikací platů
českých a slovenských justičních
zaměstnanců včetně automatického
postupu.
Bezpečnost a justice, to jsou dvě nejdůležitější
složky státního organismu. Obě musí
míti absolutní důvěru všeho občanstva;
proto musí býti nejvýše objektivní
a nadstranické, musí býti strážci
právního řádu, ochránci veřejného
pořádku a všech ústavou zajištěných
občanských práv. (Potlesk.) Vždyť
pro tyto statky bylo v nedávné době prolito
tolik slz a položeno tolik životů nejlepších
našich lidí! Toho si musí býti vědomi
orgánové bezpečnosti i spravedlnosti a jednati
vždy tak, aby bezpečnost a justice byly v každé
době a za všech okolností nejpevnějším
pilířem naší demokracie. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík: Ďalším
rečníkom je pán posl. dr Vojtěch Erban.
Dávam mu slovo.
Posl. dr Erban: Pane předsedo, paní a pánové!
Jenom několik poznámek k rozpočtové
položce ministerstva národní obrany. Především
po formální stránce bych řekl, že,
bohužel, samozřejmě i tato rozpočtová
kapitola, neobyčejně důležitá
sama o sobě, byla projednána stejně nakvap,
jako nakvap byl projednán celý rozpočet.
Měli jsme doslova jenom několik málo hodin
v rozpočtovém výboru na celou tuto závažnou
položku, takže poslanci neměli dosti času
a dosti možností, již se zřetelem také
na to, že tisk příslušné kapitoly
byl pozdě dodán, aby podrobně prozkoumali
jednotlivé alespoň nejzávažnější
části této položky. Věřím
pevně, že tímto způsobem byl rozpočet
projednáván vůbec naposledy a že příštího
roku bude projednáván důkladně.
Celková suma, která byla předložena
rozpočtovým výborem plenu Národního
shromáždění, činí v oboru
ministerstva národní obrany po snížení
o 449 milionů Kčs, jímž bylo vyhověno
přání vlády, 9.051 milionu Kčs.
Je samozřejmé, že tato položka je podstatně
vyšší, než byla položka ministerstva
národní obrany v rozpočtovém období
1946. Je třeba uvážit, a tím je odůvodněno
toto zvýšení, že úkoly vojenské
správy a naší armády vzrostly a že
tím vzrostly i náklady. Vzrostly náklady
především personální, ale také
náklady materiální.
Personální náklady vzrostly především,
tak říkajíc, díky Národnímu
shromáždění, které provedlo ještě
v minulém období Prozatímního Národního
shromáždění provisorní úpravu
platů vojenských gážistů, dále
úpravu náležitostí délesloužících
a úpravu žoldu mužstva. Kromě toho se
nyní konečně dočkáváme,
že léčebná péče vojenských
gážistů je upravována na výši
obdobnou té, kterou mají státní a
veřejní zaměstnanci. Výslovně
jsem podotkl, že úprava platů vojenských
gážistů, jak byla provedena Prozatímním
Národním shromážděním
a jak podle ní zní preliminář rozpočtu
ministerstva národní obrany dnes předkládaný
ke schválení Národnímu shromáždění,
může býti chápána jen - a tak
také tolerována - jako provisorní úprava
s tím, že v dohledné době musí
být projednán návrh zákona o definitivní
úpravě platů vojenských gážistů
z povolání.
Mimo tyto personální náklady byly zvýšeny
i náklady materiální, zejména v oborech,
kde se provádějí investice, jež, bohužel,
nemohou býti tak rozsáhlé, jak by si povaha
tohoto důležitého sektoru naší
veřejně služby vyžadovala, jak by si vyžadoval
význam národní obrany a budování
jejich objektů.
Paní a pánové, je třeba, abychom si
všichni uvědomili politický dosah požadavku
budování armády. Tu neběží
jenom o to, aby Národní shromáždění
vyslovovalo více nebo méně intensivní
souhlas s touto položkou, nýbrž aby politicky
docenilo její význam, aby politicky docenilo vývoj
v budování naší armády také
do budoucna, u vědomí té objektivní
situace politické a světové, která
je nám hlavním důvodem pro to, abychom svou
vojenskou moc a svá obranná opatření
budovali už teď, půldruhého roku po nedávno
skončené válce.
Prozatím trvají, bohužel, ve světě
ty základní příčiny válek,
které byly příčinou válečných
konfliktů dříve, zejména také
první války světové. Trvají
imperialistické rozpory, trvají velkokapitalistické
konflikty v měřítku evropském a světovém,
a dokud budou trvat a dokud ve velké části
světa bude trvat společenský a hospodářský
řád, který je živnou půdou pro
tyto konflikty, do této doby potencionálně
nezbytně musí trvat nebezpečí válek,
i když uvážíme, že mír, který
je nyní budován na mírové konferenci
a spoluprací vítězných velmocí,
bude přece jenom utvořen, upevněn a na dlouhou
a dlouhou dobu zajištěn. Československá
republika specielně má neobyčejně
výhodné mezinárodní postavení
dnes, kdy její státní a národní
bezpečnost a nezávislost je kryta po linii vojenské,
řekl bych, především bojovým
svazkem armády československé a armády
sovětské; je kryta a zajištěna spojeneckou
smlouvou se Sovětským svazem, která je namířena
proti jakémukoli útoku se strany Německa
nebo každého, kdo by se s Německem k útoku
proti nám spolčil.
Se zřetelem k této základní směrnici
naší zahraniční politiky, kterou vybudoval
president republiky a které stojí v čele,
můžeme považovati své mezinárodní
postavení za nejpevnější, jaké
je v dané situaci světové politiky možné.
Při tom prosím, aby byla uvážena role
britských labouristů, role dnešní britské
vlády, která nesporně v tom velmocenském
konfliktu hrála roli činitele smírčího
a v tomto smyslu i činitele tvůrčího,
činitele, který hledá cesty k dorozumění
a ke spolupráci těch velmocí, bez nichž
je vybudování světového míru
prakticky nemožné. Jak neobyčejně významná
je tato úloha britských labouristů a dnešní
britské vlády a jak velmi na ní záleží,
toho dokladem jsou také slova generalissima Stalina, která
pronesl, tuším, k dopisovateli kterési britské
agentury, či při návštěvě
britských poslanců v Moskvě. Stalin mluvil
o dvou cestách k socialismu. Je třeba to doplnit
zejména i tam, kde uvažujeme o perspektivách
naší branné politiky, že jsou zde dvě
cesty k jednomu cíli, dvě cesty k míru a
k osvobozené pracující společnosti,
a s našeho hlediska státního a národního
dvě cesty k zabezpečení státní
a národní svobody, nezávislosti a bezpečnosti.
Obě dvě cesty musí býti uznávány
a respektovány. Bez obou dvou těchto cest není
vybudování trvalého míru vůbec
možné, není představitelné a
možné, aby pokrokové síly, jež
usilují o trvalý mír, mohly bez opory o tyto
dvě cesty dojít ke kladnému a žádoucímu
cíli. Pokud se tedy týče vlastní položky
ministerstva národní obrany, nutno uvážiti,
že tady dochází k ušetření
449 milionů korun na úkor, řekl bych, důležitých
potřeb armády. Armáda i tak koná velké
služby, které nejsou dostatečné naší
veřejností a našimi politickými činiteli
doceněny. Armáda pomáhá v rámci
pracovní mobilisace, pomáhá zejména
našim zemědělcům, pomáhá
při úpravě komunikací tím,
že staví mosty pro civilní účely
a koná i jiné ženijní práce,
z nichž užitek plyne pro jiné civilní
potřeby občanské. Já prosím,
abychom aspoň při této příležitosti
jako Národní shromáždění
uznali zásluhy, které v oboru pracovního
vypětí celého národa armáda
měla za míru, které má teď a
které bude míti i v budoucnosti. (Potlesk.)
Zkracuje se délka služby presenční a
služby u náhradní zálohy. Jen mimochodem
podotýkám, že je samozřejmé,
že vojenská správa musí i nadále
vycházeti vstříc všude tam, kde tíživé
sociální okolnosti, zejména nedostatek pracovních
sil u zemědělců, vyvolávají
nutnost, aby tam či onde byla učiněna úprava
služby, ať už v rámci služby presenční
nebo služby u náhradní zálohy. Vojenská
správa tu vychází vstříc, nakolik
je jí to možné, a já jen konstatuji,
že i v dalším bude muset vycházeti vstříc
a že o její dobré vůli není třeba
pochybovat. Je tedy zkracování délky presenční
služby i délky služby u náhradní
zálohy opatřením z důvodů úsporných.
Vojensky účelné to není. Bylo by nestatečné
nepřiznat, že civilista, který slouží
dva nebo tři měsíce - mám na mysli
službu po zkrácení služby u náhradní
zálohy - nemůže se státi plně
kvalifikovaným vojákem. Ale dnes jsou takové
okolnosti hospodářské i sociální,
že armáda tu musí vycházeti vstříc
potřebám, řekl bych, civilního budování
státu, je třeba především vytvářet
předpoklady pro to, aby armáda mohla býti
v budoucnosti silná, a proto také i se strany naší
armády jsou tyto oběti armády nutné
a my je vítáme tím spíše, že
je armáda činí dobrovolně.
Je otázka, kde ušetřit. Při tom mi,
paní a pánové, dovolte, abych na prvém
místě jmenoval s neochvějnou tvrdošíjnosti
případ, kde ušetřit nelze. Mám
zase na mysli příděl kuřiva zdarma
vojákům. Proč jsme tak tvrdošíjní,
proč tak bezpodmínečně trváme
na tomto požadavku, ačkoli víme, že zrovna
na úkor přídělu kuřiva vojákům
by bylo lze ušetřiti nějaký milion.
Je to tak: Před válkou dostával voják
1.50 Kč denně. To byl jeho žold. A za 1.50
Kč si mohl koupit 10 Vlast nebo 15 Zorek. Dneska má
žold 10 Kčs, ale za to si může koupit
10 Partyzánek. Jinými slovy: Přes několikanásobné
absolutní zvýšení jeho žoldu proti
stavu před válkou má žold fakticky nižší.
Protože při budování naší
armády musíme v prvé řadě pomýšleti
na to, abychom po stránce sociálního zajištění
svých vojáků aktivních i presenčně
sloužících vykonali všechno, co je v našich
možnostech, nemůžeme dopustiti, aby se šetřilo
na nejzákladnějších právech prostého
vojáka, t. j. občana povolaného k výkonu
vojenské služby a nesoucího to břemeno
výkonu presenční služby často
s neobyčejným zatížením nejen
pro něho, ale i jeho rodinu. (Potlesk.) Já
to vím, čtyři cigarety zdarma denně,
to stojí 218 milionů korun. Jestliže se na
jedné straně ušetří zkrácením
vojenské služby presenční i služby
u náhradní zálohy, je třeba najíti
ještě další položky, kde by bylo
možno ušetřit. Doporučuji k bedlivé
úvaze netoliko vojenské správě, ale
všem orgánům a institucím státní
a veřejné správy, aby se podívaly
v prvé řadě na to, jak se hospodaří
s benzínem a s automobily, aby se pokusily ještě
najíti položky, kde by bylo možno ne nějaký,
ale mnoho milionů s jistotou ušetřit. Na právech
vojáků šetřit nelze nikterak. Tak to
bylo pojato také v rozpočtovém výboru
a sociální demokracie by nemohla dáti souhlas
k celé položce, kdyby neměla jistotu, že
vojákům toto jejich minimální sociální
právo bude zajištěno alespoň tak, aby
přídělem nějakého počtu
cigaret zdarma jim byl žold fakticky vyrovnán aspoň
přibližně na tu výši, kterou měl
při 1.50 Kč denně před válkou.
Voják musí býti chápán jako
pracující člověk. A mluvíme-li
o nutnosti obrany a chápeme-li ji, tedy v tomto vysokém
státnickém smyslu je práce, kterou vykonává
svou službou v armádě, prací vysoce
produktivní, i když vím, že národohospodářsky,
s běžného hlediska, produktivní není,
jako nejsou konec konců produktivní války.
Je tedy nezbytné postarati se o sociální
zabezpečení našich branců v prvé
řadě. A to znamená, že se musíme
postarat o toto: 1. aby československý voják
měl jistotu, že jeho právo na práci
bude uskutečněno jeho uspokojivým zaměstnáním
jak před nastoupením presenční služby,
tak i po skončení této služby; 2. je
to zmíněná již nutnost zvýšení
platu vojenských gážistů z povolání;
3. zajištění, lepší a dokonalejší
zajištění rodin branců, kteří
slouží, branců, kteří konají
presenční službu pro národ a stát.
Posléze ještě úprava léčebné
péče o vojenské gážisty z povolání.
Ale dále také investice, a to rozsáhlé
investice, neboť svoji armádu nemůžeme
nechat všelijak bydlet, nemůžeme dopustit, aby
byla ubytována v zastaralých objektech, zdraví
nebezpečných, při čemž podotýkám,
že tu nejde jenom o kasárny, ale že tu běží
v prvé řadě o nemožné nemocnice.
A ještě jedna bolestná otázka. Je spíše
na adresu národních výborů. A bylo
by dobře, aby Národní shromáždění
to adresovalo skoro jako výzvu.
V rozpočtu je velká položka na odlučné,
které je třeba platit vojenským gážistům
z povolání jedině proto, že v místě,
kde slouží, jim nemohou býti zaplaceny byty,
takže bydlí a pracují jinde nežli jejich
rodiny. Je to stejně zbytečné zatížení,
a to mnohamilionovou položkou, jak v tom případě,
kde se poněkud zbytečně zapomíná
na bývalé zahraniční vojáky
a na jiné osvědčené příslušníky
národního boje za osvobození, o které
se musí starat vojenská správa jedině
proto, že nová naše republika prozatím
pro ně nenašla vhodnou existenci a namnoze existenci
žádnou. Nakonec vojenská správa to hradí
z rozpočtové položky, několikamilionové
položky, určené specielně na tento účel.
I tady je velká možnost ušetřit a to hned
dvakrát. Jednak začleněním do produktivního
pracovního procesu lidí, kteří v něm
z nepochopitelných příčin nejsou,
a za druhé odstraněním oné naprosto
neproduktivní položky v rozpočtu ministerstva
národní obrany.
Po té stránce se nemohu nedotknout dopisu ministra
národní obrany gen. Svobody, a prosím,
aby bylo pochopeno, že tento dopis byl nejvýše
nutný, že byl plně na místě a
že nejen příslušníky československé
branné moci, kteří bojovali na východních
i západních frontách za války, ale
všemi příslušníky národního
boje za osvobození je plně akceptován, že
s ním plně souhlasíme a považujeme ho
za moudrý státnický čin. (Potlesk.)
To je další věc, jako u toho kuřiva.
Je mi líto, ale v této věci neustoupíme.
Podotýkám a zdůrazňuji: neustoupíme
a ustoupit nemůžeme. Chápu, že zahraničních
vojáků není mnoho, chápu, že
běží o existenční zajištění
jenom asi 4.000 lidí, vím, že kdyby všichni
dohromady volili jednu jedinou politickou stranu, ať by si
vybrali kteroukoli, že by se z jejich hlasů na mandát
nevybralo, ale tato hlediska nemohou býti vedoucí
tam, kde běží nejen o ocenění
zásluh, ale o lidskou a demokratickou spravedlnost těm,
kteří pro republiku prokázaně něco
udělali. (Hlučný potlesk.)
Zvláštní kapitolou, ne vždy zcela potěšující,
je kapitola naší vojenské representace v zahraničí.
Ta není vždycky dobrá. A nejen že není
vždycky dobrá, ale já tady prosím, aby
Národní shromáždění si
povšimlo faktu, že nás na různých
postech v zahraničí jako vojenští představitelé
republiky představují lidé, kteří
své služby v zahraničí zneužívají
k tomu, aby neodpovědným způsobem kritisovali
a ostouzeli republiku, která je vyslala do zahraničí
proto, aby hájili její zájmy. Proto mluvilo-li
se tady dnes o nutnosti bedlivého střežení
našich zájmů tohoto druhu v oboru naší
zahraniční služby vůbec, v centrále
i venku, myslím, že je na čase, aby vojenská
správa včas a důkladně učinila
všechna opatření, nutná k tomu, aby
v zahraničí zastupovali naši armádu
a náš stát lidé, kteří
stojí na jeho půdě, lidé, kteří
s koncepcí nové Československé republiky
souhlasí.