Tehdy nebylo dosti ostražitosti na naší straně.
Nebylo ani vůle a chuti proti nepříteli republiky,
který nás rozhlodával zevnitř, nastoupiti
opravdu tak, jak toho zájem našeho národa a
státu vyžadoval. Nebylo dbáno přání
lidu ani varovných hlasů těch, kteří
chápali situaci reálně, a naopak pomocí
různých právnických a filosofických
floskulí o svobodě slova, přesvědčeni
a podobně bylo dovoleno, aby byl stát veden ke katastrofě.
Dnešní doba není dobou předmnichovské
republiky, a podle potřeb našich národů
a našeho státu musíme pečovati o zajištění
klidu, pořádku a bezpečnosti v našem
státě. Prošli jsme epochou velkých přeměn
a dnes již můžeme směle říci,
že lví podíl na téměř
hladkém dokončení naší národní
revoluce, jakož i na zajištění předpokladů
pro hospodářský rozvoj republiky mají
naše orgány vnitřní bezpečnosti.
Byli to příslušníci Sboru národní
bezpečnosti, kteří po dobu okupace z převážné
většiny sloužili věrně svému
národu, kteří v době květnové
revoluce stáli v prvých řadách bojovníků
za svobodu a pak jako první nastupovali do pohraničí,
aby společně s národními výbory
očistili naší vlast od německé
páté kolony. Dnes, po jednom a půl roce činností
těchto orgánů v lidově demokratické
republice mohu jen konstatovati, že hlavně těmto
orgánům děkujeme za to, že je v naší
republice klid a pořádek, jaký nevidíme
v ostatních státech, které prošly válkou,
a že jim děkujeme za to, že nás lid pociťuje,
že žije v opravdu spořádaném státě.
Sbor národní bezpečnosti má býti
podle našich přání druhou naší
armádou pro boj s nepřítelem vnitřním,
který je mnohem záludnější a
v mnohých směrech nebezpečnější.
Nesmíme však zapomínat na to, že tento
sbor při ohrožení republiky nepřítelem
zahraničním nastupuje v mnohých případech
do boje ještě před armádou, jako tomu
bylo v roce 1938. Tehdy příslušníci
četnictva i policie stáli v jednotkách SOS
na hranicích a byli připraveni brániti naši
krásnou vlast proti německým uchvatitelům.
Od příslušníků Sboru národní
bezpečnosti by byla opět v nebezpečí
požadována pohotovost k obětem, a je proto
naší povinností vybaviti všechny složky
Sboru národní bezpečnosti morálně
i hmotně tím, co bude zaručovat splnění
úkolů na ně vložených. Těchto
úkolů nebude málo a budou velké. Hlavně
v údobí budování dvouletky budou mít
orgány naší vnitřní státní
bezpečnosti mnoho práce, a zvládnou-li ji,
pomohou tím -nejlépe státu a oběma
národům. Víme, že zrádci, kolaboranti
a ostatní nepřátelé lidové
demokracie, kteří byli zbaveni svých hospodářských
a politických posic a pohybují se ve fašistickém
podzemí, nespí a že se budou pokoušet
všemi prostředky a všemi možnými
způsoby překážeti nám při
budování. Nejenom to, víme, že se budou
snažit roztrušovat nepravdivé zprávy,
sabotovat výstavbu našeho státu rušením
výroby i distribuce, vyvolávat neklid a nepokoj
v našem lidu a k svému zhoubnému dílu
přijímat i pomocnou ruku mezinárodní
reakce. Náš Sbor národní bezpečnosti
musí býti proto připraven ihned a nemilosrdně
zasahovati proti nepřátelům naší
drahé republiky. Tento sbor musí být prodchnut
ideou, že jeho nejsvětější povinností
je sloužiti lidu a republice lidově-demokratické
a že nesmí dovolit, aby nám nepřátelé
republiky rozhlodávali stát zevnitř. Musíme
proto našim orgánům bezpečnosti dáti
vše, co potřebují, hlavně však
výchovu v duchu lidově-demokratickém, dostatek
dobrých zbraní, výstroje, motorových
vozidel, a příslušníky těchto
sborů musíme existenčně zajistiti.
Šetřiti na vnitřní státní
bezpečnosti v nynější době, kdy
máme ve státě ještě pátou
kolonu maďarskou a nepatrnou část německé,
kdy mnoho živlů nepřátelských
lidově demokracii i živlů kriminálních
se pohybuje na svobodě a žije z bezpracných
důchodů černého obchodu, by bylo chybou
a proto nesmíme omezovati výdaje na orgány,
které mají zajistit klid a bezpečnost nás
všech. Nějaký ten milion, ušetřený
na těchto sborech, by nám mohl napáchati
nezměrné škody, když by nám nepřátelé
tohoto státu pro nedostatek našich bezpečnostních
opatření mohli vypalovat továrny, ničit
doly a rozrušovat zemědělskou výrobu.
Hlavně pohraničí bude ještě dlouho
potřebovat zesílených jednotek Sboru národní
bezpečnosti, a my jako zástupci lidu máme
povinnost zkoumat přání lidu a dbát
jeho potřeb. Tři miliony odsunutých Němců
nás z hloubi duše nenávidí a veliká
většina z nich se nechce smířiti se
skutečností, proto se dá v právě
nastávající zimě očekávati
mnoho incidentů v našem pohraničním
území. Hlad žene Němce zpět k
nám a nezastavují se ani před nejtěžšími
zločiny. Náš lid v pohraničí
žádá zesílení bezpečnostních
opatření a je to zájem celého státu,
aby tam, kde máme většinu svého průmyslu,
na jehož chodu závisí úspěch
dvouletky, byla také zajištěna bezpečnost
každého jednotlivce.
Jedním z hlavních požadavků, které
musí býti splněny, má-li Sbor národní
bezpečnosti konati dobře svou službu, jest
předložení osnovy zákona o Sboru národní
bezpečnosti parlamentu k projednání, a to
v nejkratší době. Bezpodmínečně
je nutno skoncovati s nejistotou právních předpisů
o službě a kompetenci Sboru národní
bezpečnosti.
Lidově demokratická republika Československá
sloučila dosud existující složky vnitřní
bezpečnosti v jeden sbor, který v nejtěžších
dobách, t. j. v začátcích republiky,
vykonal velké dílo na základě revolučního
práva; dnes však, kdy budujeme vše podle plánu,
je zapotřebí, aby byl tento sbor organisován
na podkladě nového zákona. Po tomto zákonu
volají i naše národní výbory,
neboť tímto zákonem budou rozřešeny
všechny kompetenční konflikty a nejasnosti,
které ještě dnes jsou na mnohých místech
příčinou nesouladu mezi orgány bezpečnosti
a zástupci lidu. Sbor národní bezpečnosti
jako celek vykonal velké dílo za jeden a půl
roku své existence, ale to neznamená, že všichni
jednotlivci tohoto sboru jsou opravdu dobrými a upřímnými
zastánci a ochránci lidové demokracie. V
tomto sboru se ještě dnes setkáváme
s lidmi - jsou to hlavně ti jedinci, kteří
se k dřívějšímu četnictvu
a policii dostali pomocí fašistické anebo agrární
legitimace -, kteří se ještě dnes stavějí
negativně k lidové demokracii a kteří
věří, že jde jen o přechodnou
dobu a že se opět vrátí doby agrárních
ministrů vnitra, kdy opět bude možno zakročovati
proti komunistům. Osobně znám případy
těch, kteří se vychloubají, že
za první republiky mohli tlouci nynějšího
ministerského předsedu Gottwalda jen proto,
že je komunista. Jsou i tací jednotlivci, kteří
se za doby protektorátu rádi a ochotně přiučili
metodám gestapáků a nejsou ochotni vzdáti
se těchto metod při konání služby
v lidově demokratické republice Československé.
Máme v aparátu Sboru národní bezpečnosti
živly, které se nechtějí smířit
s tím, že již není doba Rakousko-Uherska,
kterému věrně sloužili, ani první
republiky, doba panství agrárních velmožů,
ani doba protektorátu. Tito lidé - a jde většinou
o tak vychvalované "odborníky" ve vysokém
postavení - se nechtějí smířit
s myšlenkou, že by měli být podřízeni
lidovým orgánům na okresních národních
výborech a že by se měli ze své činnosti
těmto orgánům odpovídat. Jde jim naopak
o to, zdiskreditovat instituci národních výborů,
napadat lidové orgány a zasadit se všemožně
o to, aby se zase dostali k moci policejní ředitelé
a hejtmani. Je zarážející, že mezi
zástupci lidu se nacházejí ti, kteří
se t. zv. dobře myšlenými radami ve skutečnosti
snaží zvrátiti všechny vymoženosti
naší revoluce a dokonce pomluvami a nedoloženými
zprávami chtějí dosáhnout toho, aby
o naši vnitřní státní bezpečnost
pečovali chvalně známí "odborníci"
a byli dosazeni k moci.
Aby úspěch naší dvouletky byl opravdu
zajištěn, bude zapotřebí, aby ze Sboru
národní bezpečnosti zmizeli všichni,
kteří se stavějí na odpor opatřením
naší vlády a lidových orgánů,
kteří nerespektují ani zákonů
nové republiky a kteří se domnívají,
že svou pasivní resistenci ochromí náš
stát. Není jich mnoho, ale nemůžeme
ani jediného strpěti na místě tak
důležitém jako je Sbor národní
bezpečnosti. Je smutné, že odstraňování
nespolehlivých lidí se vykládá jako
politická msta. Musíme dbáti o to, aby všichni,
kdož svým charakterem a politickým smýšlením
neodpovídají požadavkům, jež na
ně klade lidová demokracie, byli se svých
míst odstraněni bez ohledu na to, ke které
politické straně patří.
Ještě jednoho bolestivého místa se chci
dotknout, a to naší národní očisty.
Nikdo z nás si loni v květnu nepředstavoval
provádění národní očisty
tak, jak se praktikuje nyní. Kdejaký kolaborant
má dnes více zastánců, advokátů
a právních poradců než poctivý
bojovník za svobodu národa, partyzán anebo
politický vězeň. Příliš
brzy zapomíná náš národ na to,
co nám napáchali okupanti, a příliš
brzy odpouští zrádcům národa
a kolaborantům. Ve starém Řecku i v jiných
státech byli zrádci národa trestáni
nejtěžšími tresty a obyčejně
byli vypovídáni ze země. Bylo hanbou řádného
občana, aby se ujal zrádce národa, a dnes
jsme svědky toho, že nejenom očistné
komise, ale i nalézací komise trestní u okresních
národních výborů osvobozují
vyložené kolaboranty jenom proto, že se našel
nějaký háček nebo paragraf, kterého
je možno použíti ve prospěch provinilce.
Zdá se, že se zanedlouho najdou lidé, kteří
budou obhajovat i německé okupanty, a již dnes
je mnoho případů, kde Češi, právní
poradci, vymáhají Němcům vrácení
majetku. Je mnoho těch, kteří si upřímně
přejí, aby již konečně zmizel
retribuční dekret i dekret o národní
cti jen proto, aby již konečně byli uklidněni,
že na ně nedojde. Náš lid se dnes ptá,
jak je možné, že lidé, o nichž byli
přesvědčeni, že s nimi bude po válce
skoncováno, sedí dnes na odpovědných
místech a žádná udání
nemohou pomoci k nápravě. Liknavé provádění
národní očisty může míti
pro naše národy nedozírné následky,
neboť nakonec to, co měla národní očista
dokázat, že totiž zrada a kolaborace se nevyplácí,
bude nahrazeno tvrzením, že zrada i kolaborantství
se vyplácí. Je proto nutno, aby orgány Sboru
národní bezpečnosti ze svého středu
odstranily všechny, kdož tam nepatří,
a aby nyní, po skončení odsunu Němců,
dokončily všechna vyhledávání,
týkající se zrádců a kolaborantů,
a postavily je pak před lidové soudy nebo trestní
nalézací komise okresních národních
výborů. Pakliže někteří
jednotlivci, kteří sedí v trestních
nalézacích komisích okresních národních
výborů, nekonají svoje povinnosti a zpronevěřili
se úkolům na ně vloženým, buďtež
nahrazeni těmi, kteří budou schopni a ochotni
dokončiti očistu národa ve smyslu Košického
vládního programu a v duchu lidové demokracie
československé.
Tato demokracie se projevila dosud ve většině
oborů jako demokracie silná, mající
před sebou jasný cíl; nesmí proto
zůstati do budoucna přítěží
našeho zdárného vývoje nevyřešená
národní očista. Je ještě čas,
a proto všichni dokončeme dílo, jímž
jsme povinováni padlým na bojištích
i umučeným v koncentračních táborech.
Nezapomeňme, že příští generace
nás budou soudit hlavně podle toho, jak jsme provedli
svou národní revoluci a jak jsme se zachovali ke
zrádcům národa. Omilostnění
zrádci a kolaboranti již jednou přivedli národ
k Lipanům a to se nesmí opakovat.
Jménem komunistické strany Československa
prohlašuji, že strana pokládá rozpočet
ministerstva vnitra na rok 1947 za rozpočet dobrého
hospodáře, a proto poslanci strany budou pro tento
rozpočet bezvýhradně hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pan posl. Caňkář. Uděluji
mu slovo.
Posl. Cankář: Paní a pánové!
Začnu tím, čím řečník
přede mnou skončil. Se svou stranou pro rozpočet
hlasovati budeme. Projednávání a schvalování
státního rozpočtu bylo a zůstane vždy
a všude vážným státním aktem,
který určuje život občanů. Nebylo
také jeho projednávání nikdy a není
ani dnes lehkým úkolem v žádném
státě. Náš státní rozpočet
s desítimístnými až jedenáctimístnými
čísly je pro nás zvlášť
těžkým úkolem. Budíval-li v minulosti
rozpočet našeho státu jako aktualita politicko-hospodářská
na čas pozornost zpravidla jen členů vlády,
parlamentu a malého kruhu interesentů, stal se náš
státní rozpočet na rok 1947 svou nadměrností
a zvýšeným, téměř 28miliardovým
schodkem předmětem pozornosti i obav a proto také
záležitosti nejen vlády a parlamentu, ale skutečně
všech občanů naší republiky.
Velikost našeho úkolu a tíhu naší
odpovědnosti nezmenšuje ani skutečnost, že
rozpočty s miliardovými položkami a také
miliardovými schodky má dnes, po největší
světové válce a v největší
světové, dosud neskončené revoluci,
mnoho států všech pěti dílů
světa. V každé válce ničí
se bezuzdné a neodpovědně lidské životy
a ostatní hodnoty lidstva. Utrpení a chudoba lidstva
jsou pak smutným a neodvratným důsledkem
všech válek. Války ochuzovaly vždycky
státy poražené. V poslední válce,
která byla na světě ze všech nejstrašnější
a ve které se nezbytně i proti své vůli
nakonec octly národy všech pěti dílů
světa, zničilo se tolik lidských životů
a tolik hodnot, že zchudly i velmoci vítězné
a s nimi i my.
Statistika lidských i ostatních obětí
a téměř astronomická čísla
našeho i jiných státních rozpočtů
a schodků jsou toho důkazem. Bez zahraničních
zápůjček na investice, dovozu surovin i zboží
a krytí schodků státního hospodářství
nemohou se v přítomné době obejíti
ani vítězné velmoci. Svou odpovědnost
za rozpočtovou práci nemůžeme si také
zmenšiti ani omluvou, že do nezaviněné
chudoby vrhli nás naši odvěcí nepřátelé,
ani namlouváním si, že nejsme na světě
státem ještě nejchudším.
Našemu státnímu hospodářství
musíme věnovati všechnu svoji pozornost a obětovati
mu po případě i svoji popularitu, abychom
se nezřítili mezi nejbědnější
národy a státy světa. Ve válce, která
se všemi hrůzami přináší
i nepředvídaná překvapení a
vyžaduje nečekaných obětí, těžko
se hospodaří vládám a parlamentu.
V revoluci pak se nedá vůbec počítati.
Přecházíme-li však z let mimořádných
událostí do třetího mírového
roku, musíme ve státním hospodářství
pozorně počítati a úzkostlivě
šetřiti.
Z našeho státního rozpočtu na rok 1947
přes to, že byl s takovou pečlivostí
připraven a uspořádán, že je
s přílohami a důvodovými kapitolami
velmi instruktivní, a přes to, že formálnosti
vyniká nad předchozí naše státní
rozpočty, nemůže přece míti nikdo
u nás ani nejmenší radost. A z obsáhlého,
důkladného a upřímného exposé
pana ministra financí k vládní osnově
finančního zákona je patrné, že
pro vážné obavy z budoucnosti nemá a
nemůže míti z předloženého
rozpočtu radost ani on sám.
Dovolte mi, abych v rozpočtové debatě směl
citovati T. G. Masaryka ze Světové revoluce:
"Nepodceňuji vnější autoritu státu,
ale nemohu stát a jeho moc ani přeceňovat,
zbožňovat."
Paní a pánové, já nevidím sice
dosud v naší republice, že by ji všichni
její občané zbožňovali, ale zdá
se mi, že téměř všichni její
moc a její možnosti přeceňují.
Kdybych neměl mít pravdu, nesměl by náš
státní rozpočet na rok 1947 vykazovati potřebu
přes 76 miliard s úhradou pouhých 48 miliard
a se schodkem téměř 28 miliard Kčs,
tedy ještě větší potřebu
a větší schodek než roku tohoto.
Žijeme-li dnes po válce v trojnásobku cen i
mezd, platů a tarifů předválečných,
neměl by býti náš státní
rozpočet pro příští rok pětkrát
větší než v letech 1931, 1933 a 1935,
skoro pětkrát větší než
v letech předmnichovských při zvýšeném
našem ochranném zbrojení v roce 1936, 1937
a 1938, a dokonce šestkrát větší
než v letech 1929, 1930, 1932 a 1934, aby naši občané
mohli žíti klidně a spokojeně. Abychom
mohli šťastně přejíti do normálních
hospodářských poměrů, nesměl
by si ani náš státní rozpočet
svou nadměrností činit nárok na 45
%, po připočtení asi 6 miliard samosprávních
dávek na plných 50 % našeho národního
důchodu proti 12 % až 16 % v letech 1929 až 1938.
V naší republice bude lépe, až ji bude
více občanů zbožňovati a méně
občanů přeceňovati. Projednávaný
náš státní rozpočet ani při
své rozměrnosti není ještě, jak
sám pan ministr financí přiznává,
pravým obrazem našeho státního hospodářství,
protože nezachycuje zcela hospodářství
nižších orgánů veřejné
správy, hospodářství obcí,
okresů a zemí, a protože stále zůstávají
otazníkem naše znárodněné podniky,
dávka z majetku a majetkového přírůstku,
úprava úrokové a anuitní služby
našeho státního dluhu vnitřního,
kterého máme téměř 89 miliard
a při kterém se počítá zatím
jen s jeho 3 % úrokováním, nikoliv umořováním,
a naše možnosti úvěru zahraničního,
kterého máme skoro 20 miliard.
Osnova finančního zákona na příští
rok nám všem říká naprosto jasně,
že pan ministr financí počítá
především a hlavně s masou malých
a středních, skutečně pracujících
poplatníků, kteří mají ze 48
miliard státních příjmů odvésti
státní pokladně na daních přímých,
nepřímých, daní z obratu, úrocích
z prodlení, celních poplatcích a monopolech
32.878,000.000 Kčs, to jest plné 4/6
očekávaných státních příjmů.
Státní podniky, z nichž je řada pasivních,
mají v roce 1947 odvésti státní pokladně
pouhých 7.965,000.000 Kčs, tedy pouhou jednu šestinu
státních příjmů. Jejich souhrnnou
aktivnost a tedy jejich čest musí zachrániti
vlastně jen kuřáci, kteří placením
horentních cen za kuřivo mají dáti
vydělati v roce příštím tabákové
režii 9.059,000.000 Kčs. Při cenách
odpovídajících jakosti tabákových
výrobků pohořela by však nejen tabáková
režie, ale shořela by při tom i čest
státních podniků.
Prosperitou a tedy i poplatností při veliké
potřebě všech výrobků a hladu
po každém zboží ještě daleko
za státními podniky zůstávají
naše znárodněné průmyslové
podniky. Vedle řady podniků, které v příštím
roce mají býti aktivní 2,5 miliardami Kčs,
jsou znárodněné podniky, které jsou
vyloženě pasivní a u nichž se očekávají
ztráty 2.393,000.000 Kčs. Mělo by tedy 60
% našeho průmyslu - tolik asi ho bylo znárodněno
- v příštím roce dáti bez bank
a pojišťoven státní pokladně sotva
107,000.000 Kčs, to jest 1/4 % všech
očekávaných státních příjmů.
Znárodněné banky mají pak státu
odvésti 150,000.000 Kčs a pojišťovny 23,000.000
Kčs, celkem 173,000.000 Kčs, tedy 1/3
% všech preliminovaných státních příjmů.
O znárodněných podnicích nechám
mluviti samu důvodovou zprávu, která na str.
321 finančního zákona říká:
"Státní pokladna však nemá ještě
naději, že by výtěžky národních
podniků v r. 1947 docílené jí přinesly
nějaký příjem, neboť disposicemi
na vyrovnávacím účtě budou
tyto výtěžky plně odčerpány,
ba nebudou ani pro označené úkoly stačiti.
- Je nutno smířiti se s tím, že ještě
dočasně budou výtěžky národních
podniků spotřebovány shora vypočítanými
odvody z vyrovnávacího účtu."
- Kolik roků tato dočasná nemohoucnost národních
podniků může trvati, nemá důvodová
zpráva odvahu prorokovat. Z vyrovnávacího
účtu totiž a o tom se mluví jen potichu
- uhradí se nejen programové investice národních
podniků a jejich bilanční ztráty,
ale i povinné částky do fondu znárodněného
hospodářství pro úrokování
a umořování cenných papírů,
které tento fond bude muset vydati jako náhradu
za znárodněný majetek. A výše
těchto náhrad dosud stanovena není a dluhopisy
za ně vydány nebyly.
Udivuje proto každého, že již dnes - bez
uložení a plnění platebních povinností
je řada znárodněných průmyslových
podniků pasivní. Překvapuje pak zejména,
že jsou ztrátovými nejen podniky hornické
a hutnické, ale i kovodělné a strojírenské,
ba i cukrovarské a energetické. Náš
znárodněný průmysl je děckem
naší národní revoluce, u jehož
narození stály všecky strany Národní
fronty. Naplňuje nás proto nikoli škodolibou
radostí, ale upřímnou lítostí
a hořkostí fakt, že většinou je
ztrátový i ten průmysl, který býval
vždycky aktivní a chloubou naší republiky.
Naše města hořekují nad ztrátou
energetických průmyslových podniků,
které byly znárodněny, protože byly
jejich nejaktivnějšími podniky i při
poctivém fatování a placení výdělkové
daně, při přesném placení úroků
a anuit z investičních zápůjček.
Občané těchto měst nemohou uvěřiti
skutečnosti, potvrzené našim státním
rozpočtem, že jejich dříve aktivní
městské elektrárny, plynárny a teplárny
se znárodněním staly součástí
energetického průmyslu, který je také
ztrátový. A ztrátový již teď,
ač městům do dnešního dne znárodněný
energetický průmysl z převzatých průmyslových
podniků nevyplatil ani jedné koruny za ušlý
příjem, o kterém mluví § 11,
odst. 1 dekretu č. 100/45 Sb., a ani jeden haléř
náhrady za majetkový substrát znárodněných
obecních podniků, kterou určuje paragraf
8, odst. 2 téhož dekretu presidenta republiky.