Je velkou její zásluhou a úspěchem
jejím, že dovedla nakonec nejenom tuto sovětsko-československou
politiku středoevropskou Západu vysvětlit,
ale nakonec pro ni získat přátelské
jeho porozumění. Z postavení mezi Německo
a Rusko vyvodili jsme si onen logický závěr,
jenž je v jádře naší bratrskou
smlouvou se Sovětským svazem. Kdyby jiného
důvodu a argumentu nebylo - a jsou ovšem i důvody
jiné - už sousedství okřívajícího
Německa by stačilo k tomu, abychom v dnešní
den znovu důrazně konstatovali neotřesitelnou
naši věrnost ke smlouvě se sovětskou
sousední velmocí. (Potlesk.)
Víme, že naše věrnost je oplácena
bratrskou podporou se strany Sovětského svazu. V
nastávajícím jednání o Německu
bude nám jí přirozeně v plné
míře potřebí. Právě
s ohledem na nebezpečnou povahu nevyléčeného
Německa bude Československo uplatňovat hraniční
nároky, které by napravily některé
historické křivdy a které by odstranily naše
strategické a komunikační obtíže.
Tu jde o posunutí našich hranic s hřebenů
našich hor na jejich úpatí. Půjde jistě
o výběžek žitavský, kde komunikační
otázka je pro naše lidi zvláště
ožehavá, a půjde zejména o naše
staré a oprávněné nároky na
Kladsko, Ratibořsko, Hlubčicko a Kozelsko. (Potlesk.)
Jestliže jsou dnes polské hranice na západě
všeobecně uznávány za hranice definitivní,
pak je nám všem jasno, že dubnová nota
československé vlády, která zařadila
náš požadavek na získání
Kladska mezi požadavky, jež chceme uplatniti na mírové
konferenci s Německem, je už vývojem překonána.
Kladská oblast, která podle postupimského
rozhodnutí byla dána do zatímní správy
polské, stává se totiž prostě
oblasti polskou, jsou-li hranice na západě uznány
za definitivní. Náš požadavek Kladska
přestává být tedy namířen
proti Německu a stane se patrně předmětem
jednání mezi Polskou a Československou republikou,
kde v zájmu slovanské shody lze zajisté očekávat
plnou podporu se strany Sovětského svazu. Náš
nárok na Kladsko je historicky, hospodářsky
a národnostně tak plně odůvodněn,
že by náš lid jistě pokládal za
značnou křivdu, kdyby Polská republika nenašla
pro řešení této otázky porozumění
opravdu slovanské.
Odsuzujeme, že některé polské úřady
ve snaze připravit Československou republiku o pádný
argument, jakým je přítomnost českých
lidí na území Kladska, naše lidi vypovídají.
Nelze v tom nevidět snahu dosáhnout po stránce
národnostní na Kladsku takového stavu, aby
Československo nemohlo tvrdit na mírové konferenci
nebo při polsko-československém jednání,
že na území Kladska žijí od nepaměti
lidé našeho jazyka a naší krve. Očekáváme
proto, že se ministerstvo zahraničních věcí
energicky ohradí proti tomu, aby polský tisk pokračoval
ve vyslovování neslýchaného názoru,
že otázka Kladska je už definitivně rozřešena.
Cituji na příklad polský deník Głos
Ľudu, který si troufal dne 26. listopadu napsat toto:
"Kladská otázka je definitivně vyřešena
nejenom na podkladě postupimských usnesení,
nýbrž také skutečností, že
tato země byla osídlena desítitisíci
Poláků a že tam stojí na stráži
polské vojsko s celým polským národem."
Bylo by dobře, kdyby i náš rozhlas pohotověji,
v souladu se zahraničně-politickou naší
linii, reagoval na takovéto vyhrožování.
(Potlesk.)
Proti jednostranné akci polské je v ostrém
kontrastu postup čs. úřadů na Těšínsku,
kterýžto postup nejeví se být důsledně
koordinován se zájmy čs. politiky zahraniční.
Proč nejsou na příklad už konečně
vypověděni z Těšínska polští
okupanti, kteří tam přišli v důsledku
polského záboru v roce 1938? Jak se srovnává
s likvidací fašistických menšin další
setrvávání této kolaborantské
fašistické polské menšiny, kterou ovšem
oddělují od starousedlého obyvatelstva Těšínska?
Jak je možné, že nebyli z našeho - věčně
našeho - Těšínska vypověděni
ti, které si tam zavedl první kolaborant Evropy,
pověstný germanofil a polský ministr zahraničí
plukovník Beck? Zatím co Polsko vypovídá
z Kladska naše starousedlíky, Československo
si ponechává na svém území
nikoli starousedlíky, nýbrž také fašistické
přivandrovalce.
Nutnost energického řešení otázky
této fašistické beckovské skupiny nemění
nic na naši zásadní linii, které záleží
- už se zřetelem na nastávající
řešení otázky německé
- na úzké a těsné spolupráci
s Polskem. Ze zkušeností let 1938-1939 oba příliš
dobře víme, že bez svobodného Polska
není svobodného Československa a naopak.
Povinnost našich dvou nejzápadnějších
slovanských zemí je, abychom vzrůstem vlastní
síly a pak kombinací našich sil tvořili
skutečný odolný val proti německému
Drang nach Osten. Je proto v dnešní chvíli
nejvýše třeba, abychom odklidili, co nás
rozděluje. Jsme tím povinováni nejenom sami
sobě, nýbrž opravdu celé Evropě
a jejímu klidu a míru.
Podobně jistě by bylo vhodné, aby k obdobné
spolupráci, tváří v tvář
okřívajícímu Německu, došlo
mezi všemi sousedy Německa, východními
i západními. Jistě je naši povinností
podávat pomocnou ruku v ohledu politickém i hospodářském
našemu jižnímu sousedu, Rakousku. Je prostě
v našem zájmu pomoci Rakousku z anšlusové
nálady ke konkrétnějšímu uvědomění
vlastního národního a nezávislého
osudu, jenž by byl nejlépe pojištěn spoluprací
se střední a východní slovanskou Evropou.
Dunaj, ne Berlín nebo Bavorsko, má být budoucím
osudem Rakouska. A toto tvrdím tím důrazněji,
čím hlasitěji host britské socialistické
strany Herr Karl Schuhmacher v Londýně prohlašuje,
že hranice mezi Německem a Rakouskem není konečná.
Jistě ovšem v dnešní době málo
k uvědomění rakouské státnosti
a vlastního národního vývoje přispívá
to, že rakouská země a vědomí
sounáležitosti všech jejích částí
je přerváváno a přetrháváno
čtyřmi spojeneckými pásmy, celně
téměř uzavřenými.
Je dále téměř školní poučkou
naší politiky, že Německo je tím
slabší, čím silnější
a sdruženější jsou jeho sousedé.
Největším a nejsilnějším
sousedem Německa je pak Francie, bez jejiž spolupráce
při řešení německé otázky
se Evropa prostě nemůže obejít. Lze
litovat, že Francie vleklým řešením
vnitřních otázek nemohla a dosud nemůže
zatím uplatnit svůj hlas a názor na Německo,
názor podložený zkušeností tří
německých invasí za posledních 70
let. Od osvobození bylo jistě naší snahou
postavit naši spojeneckou smlouvu s Francií na nové
základy, které by sice byly prosty někdejší
sentimentality někdejšího francouzsko-československého
vztahu, ale které by vycházely z oné syrové
skutečnosti, jíž je Německo, postavené
mezi Štrasburk a Prahu. Lze litovat, že Francie, tolik
soustředěná na své vnitřní
problémy, nedovedla v této otázce trochu
kladněji reagovat na dobře míněné
podněty s československé strany. Nezbývá
nám než čekat, zda si nová Francie souběžnost
osudů sousedů Německa lépe uvědomí.
Názorem československé strany lidové
pak je, že tu před námi opravdu stojí
Francie nová, neboť v jejím čele se
ocitly přesvědčivým způsobem
síly, které v mnichovské Francii byly v menšině.
Dnes totiž stojí v čele Francie v přesvědčivé
převaze dvě strany, komunisté a lidovci,
jediné dvě strany, které se jako celek postavily
v roce 1938 proti Mnichovu a francouzskému poraženectví.
Zahraničně politický expert komunistické
strany francouzské, který zejména vedl v
boji proti mnichováctví, přítel Gabriel
Péri, byl za okupace umučen nacisty. Zahraničně
politický expert lidovců, Georges Bidault, který
tak bojoval proti Mnichovu a který dovedl v den vypuknutí
války napsat, že Polsko, sténající
pod německým úderem pyká také
za Becka a Mnichov, byl za okupace hlavou celého odbojového
hnutí francouzského. Na těchto dvou výrazných
osobnostech strany komunistické a lidové je téměř
dramaticky zachyceno, že v čele nové Francie
jsou hlavní složky odboje proti Mnichovu, proti petainismu
a proti Němcům. (Potlesk.) Často se
vyčítá se strany velmocí malým
národům a státům, že svými
rozmíškami zaviňují velmocenské
konflikty. Není tomu trochu jinak? Nezrcadlí se
často v rozčilené hádce dvou malých
nepřátelské burácení dvou velmocí?
Byla velmocenská politika opravdu vždy tak prosta
těžkých chyb a omylů? Připomínám
tu jen onu nešťastnou dobu mezi rokem 1936 až 1938.
Začalo to znovuobsazením Porýní a
nacisticko-fašistickou intervencí v demokratickém
Španělsku a skončilo to Mnichovem a válkou.
Připomínám rovněž ono nešťastné
vyloučení Sovětského svazu z evropské
politiky v dobách opravdu nejrozhodnějších
pro evropský mír, především dobu
po poslední válce, kdy se kladly ve Versaillích
základy k nové Evropě, a pak ovšem údobí
mnichovského nešťastného pokusu o vyhnání
Ruska z Evropy. Chyby velmocenské politiky vedly přirozeně
k naší porobě, ale zavedly nakonec i samy velmoci
do války, při níž byly porobeny desítky
demokratických zemí a utýrány miliony
svobodných lidí.
Jestliže dnes doporučujeme ostražitou účast
Československa na velmocenských poradách
o Německu, nečiníme to jen proto, že
máme obavy ze špatné politiky vůči
Německu, jejíž následky bychom odnesli
především my jako první, zkušená
a těžce zkoušená oběť Německa;
činíme tak také prostě v zájmu
světové bezpečnosti a míru. (Potlesk.)
Předseda: Uděluji slovo panu posl. dr Bernardovi.
Posl. dr Bernard: Paní a pánové, dovolte
mi několik poznámek k rozpočtu ministerstva
zahraničních věcí.
Mimořádné poměry, které jsou
dosud jak u nás, tak i v ostatním světě
a které přinesly tolik změn a převratů,
nezůstaly pochopitelně bez vlivu ani na jeden z
článků státního ústrojí
a vedly také k tomu, že i ministerstvo zahraničních
věcí je postaveno do zcela nově situace a
před zcela nové úkoly. V poválečných
letech, kdy se kladou základy nové organisace hospodářské
a sociální nejen uvnitř států,
ale i ve vztazích mezi národy a státy, se
rozhoduje také o tom, zdali ministerstvo zahraničních
věcí si uchová svůj dřívější
význam. Rozhoduje se dále o tom, jak se vytvoří
poměr ministerstva zahraničních věcí
k ostatním ústředním úřadům,
které obstarávají v mnohém směru
podobné záležitosti. Vývoj dospěl
totiž tak daleko, že okruh záležitostí,
které jsou obstarávány mezinárodně
ve spolupráci všech států, jež
jsou členy světového společenství
národů, ustavičně roste. Je to výsledek
procesu, který je v jádru zdravý a který
musí býti podporován; národy si uvědomují,
že jednostranný národní egoismus je
nezpůsobilý zajistiti jejich životní
zájmy a jejich prosperitu, že je důležité
dohodnouti se včas s ostatními státy o spolupráci
a vzdáti se částečně nesprávně
chápané státní suverenity. Co nemůže
být obstaráno silami jednoho státu, může
býti s úspěchem vykonáno spoluprací
všech členů světového společenství
národů.
Tento vývoj způsobil ovšem, že vznikají
nové orgány mezinárodní, jimž
byly svěřeny neobyčejně důležité
záležitosti, a vnitrostátní orgány,
odpovídající těmto orgánům
a institucím mezinárodním, vznikají
často mimo organisační rámec ministerstva
zahraničních věcí.
Tato změněná situace je patrná i v
rozpočtu, který byl předložen poslanecké
sněmovně. Ne všechny výdaje, souvisící
s našimi zahraničními styky a s účastí
naší republiky na mezinárodní spolupráci,
jsou obsaženy v rozpočtu ministerstva zahraničních
věcí. Mnohé z nich jsou obsaženy v rozpočtech
ostatních ústředních úřadů,
zejména v rozpočtech ministerstva výživy,
sociální péče, informací a
pochopitelně v rozpočtu ministerstva zahraničního
obchodu. S hlediska fiskálního a i s hlediska poplatníků
není rozhodující, v které kapitole
jsou jednotlivé výdaje uvedeny, ale je důležité
uvědomiti si včas, že se v našich zahraničních
stycích takto vytváří několikerá
organisační kolej, a bude nezbytné dosáhnouti
účelné koordinace, pružného úřadování
a jednoduchosti v řízení, po niž ostatně
voláme ve všech oborech státní správy.
Dnešní uspořádání a rozdělení
všech těchto kompetencí, provedené často
jen fakticky, nemůžeme považovati za definitivní
a musíme vysloviti požadavek, aby toto rozvržení
úkolů bylo ovládáno dvěma hledisky.
Jsou jistě úkoly, které mohou obstarávati
lépe jiné úřady než ministerstvo
zahraničních věcí, poněvadž
k tomu mají potřebný odborný aparát
a poněvadž také činem prokázaly,
že jejich obstarávání úspěšně
zdolaly; ale s druhé strany bude třeba dbáti
toho, aby všechny orgány naší zahraniční
služby, ať už jsou exponovány kterýmkoli
státním úřadem, postupovaly, pokud
působí v zahraničí, jednotně
a doplňovaly se navzájem.
Nakonec ovšem připadne významná úloha
těm úřadům a orgánům,
které se v praksi osvědčí. Přihlédněme
jen k tomu, jak úspěšně zvládlo
ministerstvo výživy složité úkoly,
spojené s organisací služeb UNRRA, ačkoli
šlo o instituci zcela novou a tudíž i o agendu
co do forem i obsahu takového druhu, jaká u nás
nikdy dříve neměla obdoby. Ministerstvo zahraničních
věcí si uchová svoji pravomoc v podobných
záležitostech a své vedoucí postavení
jen tehdy, jestliže bude míti k disposici aparát,
složený z lidí odborně kvalifikovaných,
kteří si budou dobře vědomi celé
složité hospodářské a sociální
problematiky naší doby, jež na rozdíl
od dřívějších dob se stává
jádrem mezistátních vztahů a tudíž
i mezinárodní politiky. To platí zejména
o malých státech, jejichž úsilí
na úseku ryzí zahraniční politiky
má nutně omezený dosah.
Aby ministerstvo zahraničních věcí
mohlo s úspěchem tuto svoji novou funkci plniti,
aby se mohlo uplatniti jako řídící
orgán v nových oborech mezistátních
vztahů, musí prováděti pružnou
a novým potřebám přizpůsobenou
personální politiku. Při tom však vidíme,
že snad žádný z našich ústředních
úřadů nelpí na tak strohém
uplatňování zastaralých zásad
dosavadních služebních předpisů
veřejnozaměstnaneckých, které potřebám
naší doby nevyhovují a které příštího
roku mají býti nahrazeny moderním platovým
a služebním zákonem, jako právě
ministerstvo zahraničních věcí, ačkoli
právě v oboru tohoto ministerstva by bylo na místě,
při šetření všech práv dosavadních
zaměstnanců zahraniční služby
přihlížeti při obsazování
funkcí v zahraniční službě především
k osobní kvalifikaci kandidátů, a to k jejich
kvalifikaci odborné, politické i mravní.
Dnešní aparát zahraniční služby
musí být složen z lidí, kteří
dobře znají sociální politiku i vývoj
státu, ve kterém mají působit, ale
stejně tak smysl naší nové vlastní
hospodářské a sociální politiky.
Jedině tak mohou znáti, co potřebuje naše
republika a jaké služby od nich očekává.
Je dobře známo, že v předmnichovských
dobách působili v zahraniční službě,
a to na vedoucích místech, z větší
části lidé konservativního smýšlení,
bez valného zájmu o otázky sociální
a hospodářské, bez valného zájmu
o politický život vůbec a také bez jeho
důkladné znalosti, která jediná jim
mohla býti v kritických dobách cenným
vodítkem k tomu, aby zjistili, kde máme opravdové
přátele a odkud hrozí republice nebezpečí.
A tak se stalo, že řada našich představitelů
v zahraničí v kritických chvílích
pro republiku zklamala a nesplnila své povinnosti vůči
republice. Pro posouzení politické spolehlivosti
těchto funkcionářů naší
zahraniční služby není rozhodující,
zda jsou v jednotlivém konkretním případě
prokazatelny všechny objektivní znaky, zakládající
skutkovou podstatu trestných činů podle retribučního
dekretu. Nejde jen o záležitost trestně právní,
ale také především o záležitost
po výtce politickou. Bez zřetele na rozsudky národních
soudů, které se zabývají podobnými
případy, lze říci, že mnozí
úředníci naší zahraniční
služby, zastávající vysoké funkce
v zahraniční službě, nebyli politicky
na výši v době, kdy svoji politickou způsobilost
měli prokázat. I když se nedopustili činů
trestných, zklamali již tím, že neprojevili
tolik statečnosti, aby se v rozhodujícím
okamžiku zařadili do národně-osvobozenecké
akce a že nepostřehli, jak velkou politickou škodu
republice a československé věci způsobili
tím, že své úřady vydali Němcům.
Ústavodárné Národní shromáždění
může jen vysloviti souhlas s tím, že podnět
některých jeho členů, aby očistu
aparátu ministerstva zahraničních věcí
prováděla zvláštní očistná
komise koordinačního výboru závodních
organisací všech politických stran Národní
fronty, byl uskutečněn a že činnost
této komise přinesla již některé
výsledky. Ukázalo se, že tento postup byl nutný,
neboť orgány ministerstva, které původně
byly pověřeny prováděním tohoto
úkolu, posuzovaly tuto věc s příliš
úzkého hlediska, projevily při tom málo
rozhodnosti a málo politického rozhledu, který
je při tomto rozhodování nezbytně
nutný. Tak došlo k tomu, že provádění
očisty v ministerstvu zahraničních věcí
trvá zbytečně dlouho a stalo se dokonce,
že někteří vyslanci, kteří
vydali úřady Němcům, byli při
renominaci povyšováni a pověřováni
funkcemi, pro které bez řádného vyšetření
věci neposkytují dostatečné záruky
politické spolehlivosti. Stalo se také, že
někteří vyšší úředníci
ministerstva se vyhnuli prověření tím,
že se nevrátili do ministerstva zahraničních
věcí a zůstali v resortech, kde působili
v době okupace, a zastávají tam i nadále
vedoucí funkce. Musíme proto trvati na tom, aby
před ukončením řízení
před očistnou komisí žádný
úředník ministerstva zahraničních
věcí nebyl vyslán do zahraničí
a aby ani v ministerstvu do té doby nezastával vedoucí
funkci. Vláda měla by pak o návrzích
na povyšování rozhodovati jen tenkrát,
jestliže řízení před očistnou
komisí bylo již skončeno. Budou-li splněny
všechny tyto předpoklady, pak nepochybujeme, že
ministerstvo zahraničních věcí splní
veliký úkol, který mu byl svěřen.
Rozpočet pamatuje i na přiměřené
výdaje na zpravodajskou a propagační činnost
ministerstva v zahraničí. Nejde zde jen o úkol
ministerstva zahraničí, ale také o povinnosti
ministerstva informací. Činnost těchto úřadů
v tomto směru má jistě omezené možnosti,
neboť informační činnost, která
má ráz úřední propagandy, sama
o sobě ještě nezíská republice
oddané přátele v cizině. Přesto
však i v tomto směru je třeba vykonati více
a zejména je třeba zasáhnouti včas,
neboť propaganda přestává být
účinnou, jestliže se dá zatlačiti
do obranného postavení a pomáhá si
cestou úředních prohlášení
nebo dokonce úředních dementi. Rozhodli jsme
se pro vybudování národního státu
a zdá se dosud, že cizina věnuje větší
pozornost negativní stránce tohoto rozhodnutí,
totiž transferu národnostních menšin,
a nikoliv jeho positivnímu smyslu. Orgány pověřené
informacemi ciziny měly se na to včas připravit.
Dosud se vůbec, bohužel, věnuje v cizině
více pozornosti odsunu Němců a Maďarů
a nikoliv té skutečnosti, že Československo
se energicky dalo na cestu vybudování spravedlivějšího
společenského řádu. Je pochopitelné,
že zejména funkce spojené s touto činností
mohou zastávat osoby politicky k tomu kvalifikované
a plně oddané duchu naší nové
politiky hospodářské a sociální.
Se základní linií naší zahraniční
politiky můžeme při této příležitosti
vysloviti svůj plný souhlas. Právě
dnes vzpomínáme třetího výročí
podepsání spojenecké smlouvy československo-sovětské.
Uplynulé tři roky nás nejednou poučily
o tom, jak správné a dalekosáhlé rozhodnutí
bylo tenkrát učiněno. Díky tomuto
rozhodnutí stali jsme se státem, který skutečně
nalezl svoji zahraniční politickou orientaci a tím
i své pevné mezinárodní postavení.
Stačí, abychom se rozhlédli po ostatním
světě, abychom viděli, že v stejně
šťastné situaci nejsou dosud všechny evropské
státy a nejistota o směru jejich zahraniční
politiky ztěžuje jim i jejich situaci vnitropolitickou.
Zdůrazňujeme si proto znovu, že spojenectví
se Sovětským svazem musí zůstat základem
naší zahraniční politiky i v budoucnosti.
(Předsednictví převzal místopředseda
Tymeš.)