Nesmíme zapomínati také na záložní
důstojníky. Především je nutno
přibrati k práci i na velitelském vybudování
armády všechny schopné jednotlivce z řad
záložních důstojníků.
Oni pak musí býti hlavními nositeli brannosti
v národě. Je jich také nejvíce. Je
nutno si uvědomit nezbytnost stálé jednoty
duše lidu s duší důstojníků-velitelů.
Jestliže se volá po tom, abychom nevytvořili
z armády vojenskou kastu mimo národ, má-li
býti armáda národem ve zbrani, mohou k tomu
podstatnou měrou přispěti záložní
důstojníci, kteří takto budou přibráni
k odpovědné práci.
Dále je nezbytně nutné, aby byly uznány
velké zásluhy důstojníků, kteří
po revoluci byli povoláni k výjimečné
činné službě a kterým byly svěřeny
často velmi obtížné úkoly. Mělo
by se to státi tím, že by měli býti
hromadně povýšeni všichni záložníci,
kteří výjimečnou činnou službu
vykonávali. Branná výchova musí býti
prováděna systematicky v každém městě
a v každé vesnici, a to jak ve střelbě
ručními zbraněmi, tak i v jiných nezbytných
vojenských úkolech, aby tak mohli v případě
nebezpečí býti bez zdlouhavé mobilisace
okamžitě na ohroženém místě
k disposici.
Zvláštní pozornost musíme také
věnovati armádnímu tisku a jeho nakladatelství.
Říkám zcela otevřeně, že
deník Svobodné Československo není
veden přísně nestranně. V důsledku
toho nenašel zvláštní obliby ani mimo
armádu, kde měl propagovati brannost, ani v armádě.
Počet odběratelů stále klesá,
i když se příslušníkům armády
prodává za třetinu ceny, takže dvě
třetiny nákladů nese správa armády
- a tyto náklady jdou do desetimilionových částek.
Zdá se, že myšlenka samostatného armádního
deníku je předimensována a že zde bude
úkolem parlamentní a úsporné komise,
aby celou situaci přezkoumala.
Rovněž je málo pochopitelné, proč
byla zřízena k propagaci branných potřeb
zvláštní instituce nakladatelství, která
se převážně zabývá obchodem
knihami, keramikou, kalendáři a plakáty,
tedy povětšině věcmi, které s
branností nejsou v žádné přímé
souvislosti, a zaměstnává za tím účelem
na 200 sil, z nichž asi pětinu tvoří
agenti. I tato věc musí býti revidována.
28. října t. r. oslavili jsme historickou skutečnost,
že z Československé republiky odejel poslední
transport Němců. Byl to velký, komplikovaný
a namáhavý úkol a já bych zde chtěl
poděkovati všem z armády, kteří
při odtransportování Němců
spolupůsobili, zvláště pak vyšším
důstojníkům, bez jejichž spolupráce
by hladký průběh celé akce nebyl takový,
jak jsme byli svědky.
Jestliže jsme vojákům upravili žold na
jenom trochu snesitelnou míru, je otázka vyživovacích
příspěvků pro otce rodin sloužící
v armádě nejenom nedostatečná, ale
tak nejednotná, že to vyvolává nespokojenost
a odpor postižených vůči armádě.
Jistě to nepřispívá k zvýšení
branné morálky u nás ve státě.
Když jsme dovedli upraviti jiné věci, musíme
upravit i tuto ožehavou otázku tak, aby se ženám
i dětem narukovavších branců dostalo
takové podpory, aby to byla skutečná podpora
a ne pouze almužna. V této věci jsme svým
vojákům ještě mnoho dlužni.
Pokud se rotmistrů týče, zastává
strana stanovisko, aby se osvědčivším
rotmistrům, zvláště pak z oboru služeb,
po příslušném školení dostalo
důstojnických hodností, poněvadž
z prakse víme, že oni jsou pro obor své činnosti
nejlepšími budovateli naší armády,
neboť moderní armáda se neobejde bez dobře
fungujících služeb. Doposud počet povýšených
rotmistrů do skupiny důstojníků není
takový, aby vyčerpal všechny ty skvěle
se osvědčující rotmistry, kteří
zde čekají také na zhodnocení svých
věrných a poctivých služeb v armádě.
Konečně je nezbytně nutno, aby došlo
k brzké novelisaci zákona č. 136/46 Sb.,
týkající se hlavně zahraničních
vojáků. I zde musí národ projevit
svou vděčnost těm, kteří v
rozhodné chvíli odešli do zahraničí
a tam se zbraní v ruce bojovali za naši svobodu.
V celku lze říci, že armáda udělala
značný pokrok, i když s mnohými věcmi
nejsme spokojeni a s nimi nesouhlasíme. Vojenská
správa v čele s panem ministrem, hlavní štáb,
všichni vyšší velitelé a celý
důstojnický sbor musí si býti vědomi
velké zodpovědnosti, kterou jim stát a národ
vložil do rukou. Jen od jejich odbornosti, pracovitosti,
spravedlnosti a nestranickosti závisí, splní-li
armáda v kritické chvíli svůj úkol.
Jim byla svěřena péče o bezpečnost
naší svobody. Nedávná okupace je ještě
v příliš živé paměti, abychom
nedovedli ocenit, jak velký statek je svoboda. Strana očekává,
že všichni odpovědní funkcionáři
armády budou systematicky a důrazně odstraňovat
všechny zjevy, které byl vedly k tomu, aby armáda
byla stržena do stranických bojů, aby se v
armádě postupovalo podle politické příslušnosti
nebo podle toho, jakou kdo má protekci. Nezastíráme
si, že leckdes jsou k tomu náběhy.
Proto v rozpočtové debatě o kapitole ministerstva
národní obrany na toto upozorňujeme. Strana
čs. národních socialistů bude důsledně
hájit zásadu, aby armáda nebyla stranická,
aby byla mimo strany a politické zápasy, aby patřila
celému národu a aby národ mohl k ní
míti plnou důvěru. (Potlesk.)
Předseda: Uděluji slovo p. posl. dr Ducháčkovi.
Posl. dr Ducháček: Pane předsedo,
slavná sněmovno!
Na ministerstvo zahraničních věcí,
jehož rozpočet na příští
rok československá strana lidová schvaluje,
čekají v příštích dvanácti
měsících nejtěžší
úkoly. V příštím roce bude se
totiž jednat na mezinárodním foru o Německu,
ústředním problému nejenom evropské,
ale i světové bezpečnosti. Bude-li se rozhodovat
o budoucnosti Německa, je nám, sousedům německého
národa, jasno, že se bude do značné
míry spoluurčovat i naše budoucnost, bezpečnost
a klidný rozvoj. Na dobré či špatné
politice čtyř velmocí k Německu bude
také záviset zda budeme svoji lidovou demokratickou
republiku v dvouletém plánu budovat ve stínu
německého nebezpečí nebo v klidném
ovzduší, které této části
evropské pevniny může podle našeho soudu
dát jen a jen dohoda čtyř velmocí
o rozumné politice k Německu.
Na prahu tohoto rozhodujícího roku v evropské
politice chce československá strana lidová
upozornit jak slavnou sněmovnu, tak resort věcí
zahraničních na některé závažné
skutečnosti, jimiž by se naše zahraniční
politika v nastávajícím údobí
měla řídit, chce-li splnit svůj základní
úkol: t. j. pracovat ve prospěch světového
míru, na němž je mír, klid a rozvoj
našich končin přímo a bezprostředně
závislý.
Československá strana lidová se domnívá,
že naše zahraniční politika v poměru
k Německu má vyjít z určité
pasivity, která naši politiku dosud charakterisovala.
Dálo se tak dosud patrně s ohledem na to, že
šlo o velké rozpory mezi velmocemi a že šlo
zatím o otázky, které se nás - až
na problém Maďarska - tak bezprostředně
netýkaly, jako se nás týká otázka
německé budoucnosti. Československo podle
názoru čs. strany lidové má být
ostražitým kritikem oněch omylů nebo
přehlédnutí, jichž by se mohly velmoci
dopustit prostě proto, že jejich zkušenosti jsou
menší než zkušenosti nás všech
sousedů Německa, od Holandska a Dánska až
po Polsko a Československo. Československo bylo
za Mnichova první, opravdu první obětí
špatné a nerozumné velmocenské politiky
vůči Německu. Československo má
tedy všechno právo, aby jako první oběť
velmocenské politiky k Německu především
bylo účastno na určování nové,
tentokráte -doufejme - rozumnější velmocenské
politiky k Německu.
Československá strana lidová proto lituje,
že Československo podalo přihlášku
k velmocenským poradám o Německu až
po Holandsku, Belgii a Lucembursku, daleko pozdějších
to obětech Německa. Neuniká nám ovšem,
že rozhodnou-li čtyři velmoci o tom, že
se všichni sousedé Německa mají zúčastnit
porad o jeho budoucnosti, Československo nebude moci být
z nich vyloučeno, ať už se přihlásí
první či poslední. Nicméně
naše právo, abychom především my,
první oběť špatné politiky k Německu,
měli účast na určování
nové politiky k němu, má být vždy
a všude důsledně hájeno a prosazováno.
Zavazuje nás k tomu celý náš boj a postoj
proti Mnichovu. I když je snad výhodou, že jsme
vyčkali se svou přihláškou na sousední
Polsko, jehož právo na účast následuje
bezprostředně za naším, bude jistě
dobře, když v příštím roce
jednání o Německu bude se naše iniciativa
projevovat zřetelněji.
Je dále třeba si dobře uvědomiti,
že Německo zůstává i přes
tvrdou a zaslouženou porážku a zničení,
jež je postihlo, největším státem
a sourodým národním tělesem mezi kanálem
La Manche a západními hranicemi SSSR. Je sice pravda,
že Německo bylo pobořeno a zničeno jako
žádný jiný stát na světě
v moderní historii. Je zničen Berlín, jsou
pobořeny Brémy, Hamburk, Kolín, Frankfurt,
Norimberk a Lipsko. Průmyslová páteř
Německa je nalomena, ale zdaleka ne zlomena. Jsou-li však
zničeny domy, paláce, továrny a mosty, není
zničen německý národ. Němců
je stále, soudě podle listopadových statistik,
kolem 67 milionů. Je jich tedy více než Francouzů,
Čechů a Slováků dohromady, to znamená
více než součet obyvatelstva dvou zemí,
Francie a Československa, jejichž klíčové
strategické postavení proti Německu je rozhodující
pro evropský mír a bezpečnost. Těchto
67 milionů Němců žije na zmenšeném
prostoru. Zatím co válečné ztráty
Německa byly vyrovnány přísunem Němců
ze Sudet, Polska a Maďarska, takže dnes počet
německého obyvatelstva se zhruba rovná předválečnému,
německé státní území
je v důsledku posunu polských hranic na západ
a v důsledku očekávaných územních
přesunů ve prospěch Francie, Belgie, Holandska
a Československa daleko menší. Vnucuje se přímo
srovnání s přetopeným kotlem tím
spíše, že je nám všem jasno že
německý národ, až na několik
čestných výjimek, je ještě vzdálenější
od odnacisování a demokratisace než za dob
neslavné výmarské republiky. Všechny
zprávy se shodují v tom, že Němci nenastoupili
cestu pokání, že nemají pocitu viny
za válku. Pastor Niemoeller byl na universitě v
Erlangenu, jak známo, vypískán, když
řekl, že Německo má vinu na válce.
Němci pociťují jen jedinou, řekl bych,
účinnou lítost: litují, že válku
nevyhráli. A jestliže něco Adolfu Hitlerovi
vyčítají, pak je to jen to, že jim nedovedl
výnosnou válku vítězně ukončit.
Od tohoto nedůvěřivého pohledu na
dnešní vývoj v Německu nás neodradí
ani podivná pohostinnost, kterou teď Anglie nabízí
návštěvám německých soc.
demokratů v čele s Karl Schuhmacherem.
I s německou sociální demokracií jsou
tu zkušenosti jak z vilémovského, tak z výmarského
Německa. Tím méně ovšem vzbuzuje
naši důvěru návrat k německé
demokracii, jak se prý projevuje v německých
volbách. Je přece jasné, že Němci
stejně jako za Hitlera zase hlasují pro toho, kdo
má moc a sílu. V západním pásmu
hlasují pro křesťanskou unii a sociální
demokraty, protože věří, že tyto
strany jsou podporovány okupačními úřady
anglo-americkými, a v sovětském pásmu
stejně poslušně zase hlasují pro sjednocenou
stranu socialistickou, protože se domnívají,
že má podporu sovětskou. To není návrat
k demokracii, to je pokračování v odevzdávání
nacistického volebního lístku "Ja"
pro pána a velitele.
Za tohoto stavu čs. strana lidová je přesvědčena,
že jedním z předních úkolů
ministerstva zahraničních věcí má
být, podrobně si všímat vývoje
v Německu, zkrátka, být dobře informováno
o všech proudech a vlivech, které se v Německu
projevují. Je třeba, aby po stránce personální
byly naše misse v Německu, pokud spojenecké
úřady jejich činnost povolují, co
nejlépe a nejkvalitněji obsazeny. Nemáme
dojem, že by ministerstvo zahraničních věcí
mělo o situaci v Německu a o závěrech
z této situace pro naši politiku plynoucích
tak jasné představy, jak by bylo třeba. Nelze
pak formulovat přesně naši politiku, nemůžeme-li
se při jejím formulování opírat
o dostatečné informace. Nejde tu jen o informace
politického rázu, jde též o získání
přesnějšího obrazu o hospodářských
poměrech v Německu. O nich musíme vědět
z mnoha důvodů. Za prvé proto, že přesný
obraz o hospodářských poměrech v Německu
nám může býti ukazatelem pro naše
naděje na vrácení našeho majetku z Německa.
Čs. strana lidová očekává,
že po návratu pana ministra zahraničních
věcí z New Yorku se zahraničnímu výboru
Ústavodárného národního shromáždění
dostane přesného vylíčení stavu
otázky restituce ze všech čtyř pásem
v Německu.
Za druhé: ministerstvo zahraničních věcí
musí mít přesnější obraz
o hospodářství Německa, aby mohlo
lépe hájit své požadavky reparační.
I o otázce reparační lze arci doufat, že
se slavné sněmovně prostřednictvím
výkladu v zahraničním výboru ÚNS
dostane podrobných informací.
Za třetí: obraz o hospodářských
poměrech v Německu jeví se nám zvláště
důležitým na prahu našeho dvouletého
plánu, k jehož uskutečnění všechny
složky musí napnout od 1. ledna plné, obětavé
úsilí. Jistě slavné sněmovně
neušlo, že nezměněný počet
německého obyvatelstva na zmenšeném
území německém není příčinou
jen jistého politického napětí, ale
je také příčinou nadbytku pracovních
sil. Zatím co Československo zápasí
s nedostatkem pracovních sil, Německo bude musit
řešit krisi nadbytku levných kvalifikovaných
pracovních sil. To zajisté povede k zvýšení
průmyslové výroby, kterou budou spojenci
z obavy před německým těžkým
průmyslem zaměřovat k průmyslu lehkému,
t. j. k průmyslu sklářskému, textilnímu,
keramickému, farmaceutickému a chemickému,
tedy k průmyslu nás konkurenčně těžce
ohrožujícímu. S hlediska Anglie a Ameriky,
kteréžto země těžce doplácejí
na okupační náklady v Německu, jeví
se snad logickým a přirozeným, že podporují
vzrůst německého průmyslu. S našeho
hlediska, souseda německého státu, jí
se však přirozeně tato politika, která
snad je pro Ameriku a Anglii nevyhnutelná, jako krajně
nebezpečná. Nemůžeme totiž nemyslet
na onu dobu před čtvrt stoletím, kdy Amerika
poskytovala poraženému Německu úvěr
aby mu umožnila platit reparace. Nakonec to, jak známo,
dopadlo tak, že Německo nezaplatilo reparace a za
cizí úvěry si zmodernisovalo svůj
průmysl. Dnes - s našeho hlediska - je tu nebezpečí,
že se historie bude opakovat. Aby západní velmoci
na Německo nedoplácely, budou do Německa
investovat tak, aby německý průmysl anglo-americké
výdaje svou výrobou a exportem zaplatil. Zajisté
nechceme, aby se Německo stalo přítěží
pro evropské hospodářství. Ba nechceme
ani - neváhám to říci - aby Německo
žilo v bídě a hladu, protože jak známo,
epidemie a rozvrat neznají celních hranic - a my
jsme od Německa odděleni právě jen
tou celní hranicí. Nicméně vzbuzuje
naše obavy tato investiční politika vůči
Německu, která, nebude-li doprovázena patřičnými
zárukami s ohledem na nebezpečného ducha,
který dodnes sídlí v pangermánských
duších našich sousedů, může
míti pro sousedy Německa a tím pro světový
mír katastrofální následky. Je nám
jasné z posledních oficiálních zpráv
o splynutí anglického a amerického pásma
v Německu ze dne 3. prosince, že jak Anglie, tak Amerika
mají v plánu zvýšit dosud povolenou
kapacitu německého průmyslu tak, aby obě
pásma, anglické i americké, dosáhla
hospodářské soběstačnosti.
Ministr Bevin výslovně mluvil o zvýšeném
německém exportu v oboru textilií, keramiky
a chemických výrobků. A když si k tomu
ještě připojíme zprávu o nedávné
po Německu dobře organisované výstavě
ve Wiesbadenu "Hessische Landesausstellung", kde německý
průmysl vystavoval už i stroje, důlní
vrtačky, frézovací stroje, lisy, optiku,
chemikálie, léčiva atd., jistě nám
všem nemůže být lhostejno, v jakém
politickém ovzduší, za jakých mezinárodních
záruk a jakým politicko-zeměpisným
směrem se bude tento obnovený německý
průmysl vyvíjet. Není to nám, sousedům
Německa, lhostejno jak z důvodů vojensko-bezpečnostních,
tak také se zřetelem na naši dvouletku. Myslím,
že očekávaný a podporovaný rozvoj
německého průmyslu by měl být
nám všem též vážnou připomínkou
na prahu dvouletky, abychom skutečně začali
vyrábět levně a kvalitně, rychle a
za odborného, nikoli stranického vedení našich
podniků tak, aby Německo vytlačením
našich výrobků ze světových trhů
nedosáhlo nakonec nad námi takového vítězství,
že by se rovnalo svými důsledky, pokud jde
o hospodářské škody a o snížení
naší životní míry, vojenské
porážce.
Není to zde šíření pessimismu,
nýbrž snaha, abychom si na prahu roku uvědomili
závažnost německé otázky jak
v oblasti hospodářské, tak v oblasti zahraničně-politické.
K této otázce bude nyní především
třeba obrátit naši pozornost a postupovat při
vší opatrnosti iniciativně, nebojácně,
československy. Naše zkušenost aby nám
někdo mohl upírat nejenom právo, ale dokonce
povinnost svým hlasem a zkušeností přispívat
k řešení německé otázky.
Myslím, že správně napsal sovětský
novinář A. Ivanov, komentuje československou
přihlášku k rozhovorům velké
čtyřky, toto:
"V kruzích moskevských zahraničně-politických
pozorovatelů se setkala se sympatisujícími
komentáři žádost československé
vlády k členům Rady ministrů zahraničních
věcí, aby se zúčastnila projednávání
mírové smlouvy s Německem. V rozhovorech
s řadou představitelů sovětské
veřejnosti se zvláště podtrhuje ta okolnost,
že nutnost vyhovění této žádosti
může být odůvodňována
nejen zákonnými právy a národními
zájmy Polské a Československé republiky,
ale i obecnými úkoly demokratických států
na poli nejsprávnějšího řešení
problémů poválečného míru
a bezpečnosti.
Dosavadní zkušenosti společného posuzování
zásadních mezinárodních problému
potvrzují, že pozvání bezprostředně
zainteresovaných států k účasti
na diskusi o vypracování návrhů bezpochyby
napomáhá přijetí konstruktivního
programu." - Tak komentuje čs. přihlášku
odpovědný sovětský tisk.
Podle mínění moskevských komentátorů
bude účast Polska a Československa při
projednávání návrhu mírové
smlouvy s Německem Radou ministrů zahraničních
věcí tím oprávněnější,
že během mnoha staletí byla území
těchto států nejednou podrobena pustošivým
nájezdům německých vojsk. Politika
německých "dobyvatelů", formulovaná
svým známým heslem "Drang nach Osten",
vedla k fysickému vyhubení milionů Poláků
a Čechů, k násilnému poněmčování
a zotročování jiných milionů
lidí, ke zničení plodů usilovné
práce celých pokolení.
Všechny uvedené argumenty jsou jednomyslně
oceňovány sovětskou veřejností
jako zcela nesporné a dávající Polsku
a Československu nepopiratelné právo na účast
při projednávání v Radě ministrů
zahraničních věcí všech otázek,
týkajících se zájmů obou států.
Jejich činná spolupráce na tomto poli, prohlašují
moskevští pozorovatelé, bude nepochybně
pomáhat dosažení spravedlivého a pevného
míru.
Pan president správně řekl - a v těchto
dnech to po něm opakoval pan ministr Masaryk - že
Československo je položeno mezi Německo a Rusko.
Správně už Šrámkova vláda
vyvodila před třemi lety všechny jedině
správné důsledky z této naší
zeměpisné, politické a vojenské situace.
Jsem rád, že mohu právě dnes, ve výroční
den historické základní naši smlouvy
spojenecké se SSSR, připomenout jménem československé
strany lidové toto pro náš národ tak
důležité datum. Jsou tomu už tři
roky, co v Moskvě za přítomnosti presidenta
Beneše a z příkazu Šrámkovy
vlády (Potlesk.) velvyslanec Fierlinger podepsal
za vládu a národ tuto historickou smlouvu. K této
smlouvě, na jejímž uzavření měl
tak vynikající podíl předseda strany
lidové Msgre Šrámek, se strana lidová
věrně, důsledně a závazně
hlásí. V roce 1943 někteří
činitelé na západě naší
bezpečnostní politice ve střední Evropě,
která nás stavěla, staví a vždy
bude stavět tváří v tvář
Německu a po bok slovanského Ruska, zcela dobře
nerozuměli. Patří jistě k nemalým
zásluhám Šrámkovy vlády zahraniční,
že ačkoliv i někteří čeští
politici projevili tehdy určité rozpaky pod vlivem
zmíněného západního neporozumění,
setrvala na tom, že je třeba využít smlouvy
s Ruskem ještě za války.