Jiný výtečník ve jmenovaném
časopisu dne 21. září t. r. píše,
že prý "československá politika
a její diplomatičtí vykonavatelé bývají
bohužel stále ještě obětí
snů, které by slušely učitelům
nebo básníkům z doby probuzenecké".
Tento citát má asi znamenat, že naše zahraniční
politika, opírající se především
o součinnost se slovanskými státy, není
ničím jiným než jakousi chimérou.
K tendencím tohoto druhu přistupují pak záludnosti
jiné, jako jsme na př. četli v pověstném
"Vývoji" ze dne 28. září
t. r. prolhanou zprávu, v níž se mluví
o rozporech v sovětské vládě, o dvou
křídlech, umírněném, představovaném
Stalinem, a útočnějším křídle,
representovaném Molotovem, který je zde posměšně
nazýván tetičkou Molly - také vkusné.
Není-li účelem takového pokoutního
zpravodajství kalení dobrých vztahů
mezi naší republikou a Sovětským Svazem,
co to vlastně je? V této souvislosti nelze se nezmíniti
o činnosti pana prof. Slavíka, který se již
dříve specialisoval na protisovětské
štvaní a který toto řemeslo provozuje
dnes vzhledem k okolnostem poněkud opatrněji, ale
tím zákeřněji.
Z atmosféry takto uměle vyvolávané
pak ovšem vyrůstají provokativní případy,
jako v Mariánských Lázních a Doloticích
u vysokého Mýta. A kdybychom šli důkladně
po stopě, ukáže se nám jasně,
že duchovními otci podobných neblahých
zjevů jsou právě ti, kteří
slovem a tiskem zjevně i skrytě a záludně
útočí na linii naší zahraniční
politiky, kteří zostouzejí Sovětský
svaz, zesměšňují myšlenku součinnosti
se slovanskými státy a kteří sami
uměle vytvářejí ovzduší
rozporu mezi východem a Západem. Jakmile jsou tito
lidé přistiženi, ihned horlivě dokazují,
že se jim křivdí, že nic takového
nemají na mysli, že pokládají československo-sovětské
spojenectví za základní postulát naší
zahraniční politiky, že měli na mysli
pouhou demokratickou kritiku a nic více. Odmítáme
tyto výmluvy, které nejsou nic jiného než
rouškou pro úmysly utajované. Demokratická
kritika je ovšem vítána, ale taková
kritika musí býti konstruktivní, a nikoli
destruktivní. A to, co provozují lidé, které
jsme právě charakterisovali, není nic jiného
než výraz destruktivní oposice vůči
zahraniční politice, se kterou souhlasí zdrcující
většina našeho národa.
Jinou kapitolou, která charakterisuje tyto kruhy, jsou
pokusy vnésti mezi naši republiku a bratrskou Jugoslavii
nesvár a nedůvěru. Odsuzujeme snahy, které
se v části našeho tisku projevily a které
směřují k tomu, aby byla podvrácena
důvěra v Jugoslavii, která byla křivě
obviňována z toho, že nám neposkytla
na mírové konferenci v Paříži
podporu, zatím co prý se Československo exponovalo
pro přiznání Terstu Jugoslavii a tím
prý si vysloužilo nevděk některých
západních mocností. Stejného rodu
jsou tendenční zprávy, které byly
otiskovány zejména v listech jedné strany
Národní fronty na Moravě, zprávy,
v nichž se mluví o pronásledování
náboženství a církve v Jugoslavii. Podnětem
k tomu bylo odsouzení záhřebského
arcibiskupa Stepinace, tedy muže, který se v době
okupace dal do kolaborantských služeb Němců
proti vlastnímu národu. Jen ti, kdo vzali za hernou
minci pošetilou thesi o železné oponě,
mohou věřiti smyšlenkám o pronásledování
náboženství a církve v Jugoslavii. Co
bychom řekli my, kdyby zahraniční tisk obvinil
naši republiku z pronásledování náboženství
a církve jen proto, že nyní soudíme
zrádce Josefa Tisu? Je naopak notoricky známo,
že Federativní lidová republika Jugoslavie
rozřešila problém národnostní
a náboženský způsobem nejdemokratičtějším,
že představuje dnes stát tak jednotný
a demokratický, jako tomu ještě nikdy v dějinách
této země nebylo. A přece se u nás
vyskytují pokusy ostouzeti Jugoslavii, vyvolávati
nedůvěru k ní a děje se to jen proto,
že se Jugoslavie stala lidovou republikou, že osvobozený
lid tvrdě, ale spravedlivě skoncoval s reakcí.
Děje se tak proto, aby ostouzením Jugoslavie zlehčována
byla celá koncepce bratrské součinnosti slovanských
národů a států.
Mluvím-li dnes o takových zjevech, zdůrazňuji
znovu, že jde o politiku úzké vrstvy reakčně
smýšlejících živlů, kterým
je linie naší zahraniční politiky trnem
v oku a kteří by si přáli, aby naše
republika hledala nejtěsnější spojenectví
nikoli s nejpokrokovějšími silami v Evropě,
ale naopak. Podstatou těchto snah není nic jiného
než myšlenka, že oslabením našeho spojenectví
k Sovětskému svazu a k slovanským zemím
mohlo by také dojít k obratu v naší
vnitřní politice, t. j. že by se mohl vývoj
věcí obrátit a směřovati zpátky
tam, kde jsme skončili před Mnichovem. Jsou to reakční,
třídní a mocenské zájmy, které
se projevují i v zahraniční politice přesto,
že odporují jednomyslné vůli celého
národa, a přesto, že tato politika, kdyby byla
uplatněna, znamenala by nebezpečí pro celý
národ a stát. Proto je nutno se těmito zjevy
zabývati, je nutno je kritisovati a potírat, a proto
je nutné také volat všechen náš
lid k největší ostražitosti vůči
těm, kteří zjevně nebo skrytě
na naši zahraniční politiku útočí
a kteří by ji chtěli změniti.
Zahraniční politika, kterou naše republika
sleduje dnes, vyjadřuje jednotnou vůli našich
národů. Je to politika, která je dána
geografickým položením naší republiky
v Evropě, která odpovídá dále
našim staletým národním a kulturním
tradicím a která je konečně v souhlasu
s pokrokovým vnitřním vývojem našeho
státu. Hlásíme-li se bezvýhradně
k myšlence nejužší součinnosti slovanských
států, tedy proto, že se tím vyjadřuje
příbuznost jazyka a kultury, společně
těžce prožitý osud slovanských
národů v minulosti, společné utrpení
prožité v uplynulé válce, společný
boj a vítězství nad naším společným
nepřítelem. Hlavním smyslem nejtěsnější
součinnosti slovanských zemí je především
snaha zajistit slovanské národy a státy a
mezi nimi i Československo proti budoucímu možnému
německému Drang nach Osten. Hledáme tedy
v našem bratrství se slovanskými zeměmi
zajištění naši bezpečnosti, a dává-li
tomu někdo jiný smysl, jiný význam,
pak je to zřejmě falešné. Samozřejmě
těsná spolupráce naší republiky
se Sovětským svazem, Jugoslavií a ostatními
slovanskými státy není namířena
proti státům neslovanským. Přejeme
si naopak z plného srdce soustavného prohlubování
přátelských styků se zeměmi
západní Evropy, především s Anglií
a Amerikou. Humanistická a demokratická idea slovanské
součinnosti není založena na protikladu k jiným,
na nadvládě nad jinými, ale na spolupráci
se všemi. S naší strany je k tomu nejlepší
vůle a celá linie naší zahraniční
politiky je toho svědectvím. Nepřejeme si
a nemůžeme si přáti rozdělení
Evropy na slovanský východ a anglosaský Západ,
neboť takové rozdělování Evropy
by znamenalo povzbuzování fašistických
sil, které byly sice vojensky poraženy, ale jejichž
kořeny, bohužel, dosud vyhlazeny nebyly. Takového
rozdělování našeho národa na
stoupence Západu a Východu se spíše
dopouštějí ti, kdož kritisují a
útočí na naši zahraniční
politiku a kdož ji podvrhují tendence a úmysly,
kterých ona nemá a nemůže míti.
Ve snaze diskreditovat linii naší zahraniční
politiky byly učiněny také pokusy namluvit
veřejnosti, že Československo na pařížské
mírové konferenci vyšlo neúspěšně.
Pravý opak je však pravdou. Svědčí
o tom skutečnost, že z patnácti doplňovacích
a pozměňovacích návrhů v otázce
maďarské bylo jich přijato 12. V Paříži
jsme dosáhli toho, že revisionistická propaganda
maďarská byla navždy zapovězena. Dosáhli
jsme úplného zrušení vídeňského
a mnichovského diktátu. Naše these o národním
státu Čechů a Slováků byla
jednomyslně uznána. Získali jsme bratislavské
předmostí, uznán byl náš požadavek,
aby nám Maďaři vrátili archivní
a kulturní hodnoty od roku 1848. Toto vše svědčí
nikoli o neúspěších v naší
zahraniční politice, nýbrž naopak o
značných úspěších. Kdyby
naše nová koncepce zahraniční politiky
nepřinesla jiného výsledku než mezinárodní
uznání odsunu Němců z republiky, pak
by i to stačilo k plnému jejímu oprávnění.
(Potlesk.)
Dosavadní bilance naší zahraniční
politiky je vysoce aktivní. Nikdo nemůže popírat,
že přinesla velké výsledky. Máme
sympatie i na západě, tento fakt nelze popírat,
všechny západní pokrokové a demokratické
vrstvy mají plné pochopení pro naši
zahraniční politiku a podporují nás
v tom. Nejlepším svědectvím toho je
nedávná návštěva 32 zástupců
britského odborového hnutí, kteří
se netajili svými vřelými sympatiemi k naší
republice a jejím řádům. Pro kritiky
naší zahraniční politiky je ovšem
směrodatné mínění západních
reakčních živlů, ale pro nás
je a musí být směrodatné to, co o
naši republice soudí právě pokrokové,
demokratické a protifašistické živly na
západě. (Potlesk.) Nikdo nemůže
zavírat oči před faktem, že posice Československa
v mezinárodním světě je pevná
a že jeho prestiž roste. Nikdo nemůže popřít,
že naše zahraniční orientace přispěla
v takové míře k zabezpečení
naši republiky, jako tomu nebylo nikdy před tím.
Ať ti, kteří hledají v dnešní
naší zahraniční koncepci hnidy, si jen
uvědomí, v jakém labilním postavení
byla naše republika v době předmnichovské
a v jakém postavení je dnes! Ano, dnes již
má každý z nás jistotu, že se Mnichov
a okupace Československa nikdy opakovat nebudou. Svým
spojenectvím se Sovětským svazem a svou solidaritou
se slovanskými státy získali jsme maximální
míru záruk, aby tragedie, která nás
postihla 15. března 1939, byla již poslední,
kterou jsme jako národ ve svých dlouhých
a pohnutých dějinách prožili. (Potlesk.)
Můžeme proto směle říci, že
za naší zahraniční politikou stojí
zdrcující většina našeho lidu právě
tak pevně, jako se staví tento lid za znárodnění
těžkého průmyslu a bank a za jiné
výsledky naší národní a demokratické
revoluce. Ve spojenectví se Sovětským svazem,
v bratrské a nejtěsnější součinnosti
se slovanskými národy, jakož i v ustavičném
prohlubování přátelských styků
se západními zeměmi půjdeme neúchylně
vpřed a jsme přesvědčeni, že
tato politika znamená nejen dobro pro naši republiku,
ale že je příspěvkem míru evropského
a světového. (Potlesk.)
Předseda: Uděluji slovo panu posl. dr Loubalovi.
Posl. dr Loubal: Pane předsedo, paní a pánové!
Předložený rozpočet na rok 1947 preliminuje
pro vojenskou správu její potřebu částkou
okrouhle 91/2 miliardy Kčs. Promítneme-li
si tuto potřebu MNO do celkové státní
potřeby, která, jak již několikrát
bylo zdůrazněno, je příliš vysoká
a naše národní hospodářství
zatěžující, uvědomujeme si, že
potřeba MNO je tak vysoká, že přes všechen
kladný postoj k naší armádě a
k obraně státu musíme velmi vážně
přemýšleti o jejím snížení.
Již při projednávání rozpočtu
na rok 1946 jsem v rozpravě při kapitole ministerstva
národní obrany uvedl, že také vojenská
správa musí si být vědoma, že
poplatnictvo, které odvádí daně a
poplatky, je těmito platbami velmi zatíženo
a že i ona musí hospodařit s krajní
úspornosti, to je se snahou optimálního užitku
při minimální peněžní
spotřebě.
Rovněž jsem zdůraznil, a dnes to opakuji, že
každému, kdo se neoddává zbytečným
ilusím, je samozřejmé, že musíme
mít armádu silnou, moderně vyzbrojenou, že
to všechno zvláště dnes, v poválečné
době, stojí značné peníze a
že tedy investované peníze do dobře
fungující armády nejsou mrtvou investicí.
Některé okolnosti však nasvědčují
tomu, že u některých činitelů
naší vojenské správy je tendence úseky
své činnosti předimensovati. To platí,
jak již tu bylo řečeno, především
o OBZ. I když chápeme, že každá armáda
se musí brániti proti špionážní
službě, přece čím dále
tím jasněji se ukazuje, že celá organisace
OBZ nejde jen tímto směrem, ale směrem jiným,
t. j. že pátrá, ač k tomu není
oprávněna, především po politické
příslušnosti členů důstojnického
sboru. Jestliže jsme ochotni věnovati na protišpionážní
službu všechny potřebné částky,
myslím, že je nehospodárné, aby se aparát
OBZ staral o politické přesvědčení
důstojníků, byl za tím účelem
rozšiřován a abychom takto zbytečně
vydávali peníze na činnost, když nemáme
u nás protistátní stranu a všechny politické
strany jsou v Národní frontě a ve vládě.
Prosím pana ministra národní obrany, aby
tomuto úseku činnosti OBZ věnoval svou pozornost,
poněvadž je to politicky neúnosné pro
strany Národní fronty a budí to podezření,
že je to jeden z prostředků politického
teroru. (Potlesk.)
Dalším takovým, podle mého názoru,
předimensovaným úsekem jest osvětová
činnost v armádě. Košickým vládním
programem i programem nynější vlády
byla podtržena mravní výchova příslušníků
naší armády. Znovu zdůrazňuji,
že politická a mravní výchova je starým
požadavkem strany, ke které přísluším.
Každému objektivně usuzujícímu
člověku, který ví, že armáda
má patřiti celému národu, a ne té
či oné politické straně, je samozřejmé,
že tato mravní a politická výchova se
musí dít v duchu naprosté nadstranickosti.
(Potlesk.) V tomto smyslu učinili také projevy
nejvyšší velitelé branné moci president
dr Beneš a ministr národní obrany. Máme
také o tom služební předpisy, ale skutečnost
u útvarů je naprosto jiná. Téměř
denně nám chodí stížnosti, že
osvětoví důstojníci u toho či
onoho útvaru nejsou si vědomi dosahu a významu
své funkce, provádějí stranicko-politickou
agitaci. Branný výbor bude se muset touto otázkou
velmi vážně obírat a já mohu
jménem své strany prohlásiti, že k takovému
zneužívaní osvětové činnosti,
ať je to kýmkoliv, nebudeme trpně přihlížet.
(Potlesk.) Hlavní správa výchovy a
osvěty musí najít dostatečně
energickou ruku, aby ze svých řad odstranila všechny
ty osvětové důstojníky, kteří
nechápou důležitost své činnosti
a postupují zřejmě proti Košickému
vládnímu programu i vládnímu programu
nynější vlády. Jestliže na př.
abych jmenoval jen jeden z četných příkladů
důstojník osvětové služby u útvaru
v Litoměřicích č. 5483 při
presentaci nováčků se ptal po politické
příslušnosti branců, je to, myslím,
činnost, kterou nelze srovnati s ideou nadstranické
činnosti, poněvadž tomuto osvětovému
důstojníku musí být zcela lhostejné,
ke které politické straně branec přísluší,
a jeho povinností je pouze starati se o mravní výchovu
vojáka v tom, aby miloval republiku, stát, samostatnost,
její představitele, ať patří
ke kterékoli politické straně, aby v případě
války dovedl udatně a statečně bojovat.
(Potlesk.) To je jeho úkol, a nic jiného.
A nedovede-li takový osvětový důstojník
takto svou funkci chápati, musí jí být
zbaven. Bylo by, a to zdůrazňuji velmi hlasitě,
velmi neprozíravé, kdybychom souhlasili s tím,
aby armáda byla zavlečena do kterékoliv z
ideologií našich politických stran. Armáda
patří národu a žádnému
z politických sekretariátů té či
oné politické strany. Připomínám
hlavní správě výchovy a osvěty,
že bude muset velmi vážně uvažovat
také o snížení počtu důstojníků
přidělených této službě,
poněvadž i zde nám úspornost velí
šetřit.
Pan ministr národní obrany ve svém exposé
v branném výboru upozornil na těžkosti,
se kterými se vojenská správa setkává
při sjednocování důstojnického
sboru, v němž jsou příslušníci
různých složek, jak se zúčastnili
odboje a bojovali buď doma nebo za hranicemi, nebo jiným
způsobem přispívali k osvobození svého
národa. Jestliže personální politika
v důstojnickém sboru byla vždy velmi choulostivá,
je dnes z důvodů právě uvedených
tím choulostivější, poněvadž
musíme míti právě zájem na
tom, aby v důstojnickém sboru byl klid, byla spokojenost
a aby byla odstraněna nevraživost a závist,
které v tak značné míře dnes
v důstojnickém sboru jsou.
Znovu zdůrazňuji, že musíme dbát
toho, aby důstojnický sbor byl především
také materielně zajištěn. Je samozřejmé,
že každé větší povyšování
v armádě způsobí celou řadu
stížností těch, kteří
se domnívají, že se na ně zapomnělo.
Ovšem počet stížností a hlavně
důvody, které jsou uváděny těmi,
kteří při posledním povyšování
povýšeni nebyli, jsou takové, že to nutí
k přemýšlení a výstraze, kterou
zde chci adresovati vojenské správě, aby
si byla vědoma, že takto žádaného
klidu v důstojnickém sboru dosaženo nebude.
Do této spletité situace přišel zákon
č. 72/46 Sb., kterým jsou upraveny předpisy
pro očistné řízení v důstojnickém
sboru. Zdůrazňuji zde při této příležitosti,
aby nebylo omylu, že naše strana uznává
a hájí očistu celého veřejného
života a tedy také důstojnického sboru.
Je mi také jasné, že od důstojníka
se za války žádá víc než
od normálního civilního občana. Ale
přes to je dnes každému zřejmé,
že výklad ustanovení zákona č.
72/46 Sb. se musí dít lidsky a s ohledem na všechny
skutečnosti, aby nedošlo k zjevným nespravedlnostem,
už podle zásady summum ius, summa iniuria, jak jí
zná každý právník. A k tomu podle
všech známek dochází nyní při
provádění citovaného zákona.
Bylo zde již řečeno, jak těžce
jsou postiženi především legionáři,
tedy lidé vesměs starší 50 let, ve velké
většině důstojníci ve vyšších
hodnostech, a jak je slyšet v jejich řadách
stesky, jak se národ, který je po první světové
válce vyznamenával vysokými vyznamenáními
a zahrnoval vděkem, obrací k nim zády a propouští
ze svazku armády s Kainovým znamením zrádce
na čele. Nikdo nechce chránit skutečné
zrádce a vyložené kolaboranty, ale je nesprávné,
aby tak rigorosním výkladem zákona č.
72 byli z řad armády vyloučeni důstojníci
velkých kvalifikací, kteří by mohli
ještě řadu let sloužit v armádě.
Kdo žil zde v době protektorátu, ví,
jak byli legionáři persekvováni a zvláště
důstojníci střeženi tak, že museli
mnohdy utéci na venkov, aby měli od slídivých
zraků gestapa klid a pokoj. Nevěřím,
že by příslušníci našich legií
za války nebyli vykonali to, co za daných okolností
bylo možné, aby také oni přispěli
k osvobození národa. Proto se obracím na
pana ministra národní obrany se žádostí,
aby se k těmto okolnostem přihlédlo, aby
v odvolacím řízení bylo všechno
toto zváženo a zhodnoceno a aby z armády byli
vyloučeni, jak jsem řekl, skuteční
zrádci a kolaboranti, ale aby z ní nebyli vylučováni
lidé řádní, čestní,
politicky i národně naprosto spolehliví.
(Potlesk.) Tím méně bychom mohli připustit,
aby se celého tohoto očistného řízení
zneužívalo tu a tam k vyřizování
osobních nevraživostí nebo k odstranění
nepohodlného konkurenta.
Ústavodárné Národní shromáždění
bude se v brzké době zabývati branným
zákonem, s nimž souvisí nezbytně otázka
délky presenční služby vojáků.
Podle mého názoru je třeba zvážit
nutnost, kterou nám velí zájem státu
a jeho samostatnosti, mít armádu technicky i výcvikově
tak na výši, aby v dané chvíli mohla
splniti svůj úkol, s tím, že nastoupením
presenční služby je branec vytržen ze
svého civilního života a povolání;
tudíž zvláště dnes, kdy je nedostatek
pracovních sil, musí i tato okolnost býti
zhodnocena,
Strana národně socialistická bude vždy
hájiti stanovisko, aby presenční služba
vojenská nebyla zbytečně prodlužována,
než je nezbytně nutno, při tom však uznává,
že i mírové stavy našeho vojska musí
býti takové, aby svým úkolům
mohly učiniti zadost.
Při této příležitosti bych se
chtěl zmíniti o tom, že je v nynější
době nezbytně nutné vyřešiti
délku presenční služby ženatých
branců, namnoze otců rodin, kteří
musí vykonávati dvouletou presenční
službu, která za tohoto stavu věcí je
pro ně velmi tíživá, nemluvě
o tom, že to může míti zhoubné
následky na sotva založené manželství.
V této věci podal náš klub iniciativní
návrh a bylo by jen otázkou spravedlnosti, aby byl
brzo projednán a těmto brancům presenční
služba přiměřeně zkrácena.
Rovněž v otázce náhradní zálohy
by se mělo vedle dosavadních podmínek zařazení
do této zálohy přihlížeti především
ke katastrofálnímu nedostatku pracovních
sil v našem zemědělství. Měl
jsem četné případy, kdy jediný
synek v hospodářství nebyl do náhradní
zálohy zařazen proto, že jeho otec, ač
churav, mohl přece příležitostně
vypomáhati v hospodářství. Proto jeho
syn, na kterém celé hospodářství
spočívá, musí vykonávati dvouletou
presenční službu. Domnívám se,
že i tímto způsobem bychom obstarali část
chybějících sil v zemědělství.