Když jsme začali projednávat rozpočet
na rok 1947, řekli jsme, že začínáme
rozpočtovat bez jakýchkoli podkladů po šestileté
okupaci, po šestiletém rozkrádání
národního majetku, řekli jsme, že jsme
jako stát zchudli nejméně o 25 procent. Rozpočet
na rok 1946 byl tedy prvním rozpočtem osvobozené
republiky, byl to rozpočet mobilisace pracovních
sil, mobilisace národních hospodářských
sil a prostředků. Rozpočet na rok 1946 měl
tedy ráz improvisační, bez pevných
podkladů, jak to také ukazuje výkaz účinů,
neboť celá řada položek v rozpočtu
pro rok 1946 byla podpreliminována a opět mnoho
jiných předpokládaných výdajů
nebylo možno uskutečnit.
Hospodářský život na začátku
tohoto roku na zásadách znárodňovacích
dekretů se teprve započal formovat. Rozpočet
na rok 1947 překonal již stadium hospodářského
přechodu, takže odpovídá již všem
theoretickým zásadám, které se po
rozpočtu požadují. Tedy rozpočet na
rok 1947 je druhým rozpočtem obnovené republiky
a prvním rozpočtem budovatelského plánu
vlády Národní fronty. Je to tedy rozpočet,
který má zajistit zdárný výsledek
dvouletého plánu, uskutečnění
tohoto plánu má pak zajistit natrvalo všechny
velké revoluční vymoženosti a vytvořit
předpoklady k tomu, aby politická a národní
svoboda byla doplněna sociálním blahem všech
pracujících. Státní rozpočet
na rok 1947 vychází správně z této
nutnosti doby a je zpracován tak, aby všestranně
pomáhal k jeho provedení a uskutečnění.
Jsme-li dnes po všech stránkách našeho
národního života na tom lépe než
jiné státy, pak se tak stalo jenom na základě
předpokladů vytvořených velkými
revolučními proměnami, prostě proto,
že vlivy velkého průmyslového, finančního
a velkoagrárního kapitálu ve státním
hospodářství a na život v republice
byly znemožněny a rozhodujícím činitelem
stal se tu lid a celý národ. Státní
rozpočet z doby předmnichovské republiky
je nám toho nejlepším dokladem, neboť
veřejné finance byly nástrojem a prostředkem
v rukou hrstky velkokapitalistických magnátů,
kteří ze svých sobeckých třídních
zájmů řídili hospodářství
v republice, a o veřejných finančních
prostředcích nerozhodoval přece parlament,
ale orgány velkokapitalismu, kartely, svazy průmyslníků
a bank.
V lidové demokracii a v lidové demokratické
republice stal se hospodářem lid a jeho orgány.
Rozpočet na rok 1947 je tedy rozpočtem reálným,
pravdivým a odpovídá našim hospodářským
možnostem poválečným. Je to důkazem
konsolidujících se poměrů hospodářských.
Je jednotný, jasný a úsporný. Již
tato skutečnost, že vláda opustila konstrukci
rozpočtu řádného a mimořádného,
je znakem konsolidačním. Mimořádný
rozpočet je známkou rozpaků státní
správy, jak učiniti občanstvu rozpočtový
schodek příjemným. Tomu tak není u
rozpočtu na rok 1947, a když státní
správa byla ochotna se zřetelem ke všem okolnostem,
které byly v souvislosti s budovatelským plánem,
předložiti tak rozsáhlý rozpočtový
elaborát, znamená to, že aparát státní
správy z velké části pracuje již
dobře.
Nicméně však hlavním úkolem orgánů
státní a veřejné správy musí
býti úsilí v podporování všech
produktivních sil národa při plnění
úkolů, uložených dvouletým plánem.
To vše souvisí s otázkou organisace práce
ve státních a veřejných úřadech.
Nemůžeme si však zastírat skutečnost,
jakými byrokratickými a starými methodami
se ještě dnes úřaduje a jak se nyní
dobré úřednictvo stává obětí
tohoto zastaralého úřadování.
Kolik desítek milionů by se ušetřilo,
kdyby se nám podařilo dáti veřejné
a státní správě pružnou organisaci,
kde by se v plné míře mohla uplatnit iniciativa
a obětavost stovek dobrých státních
úředníků, kteří nyní
jsou ve své výkonnosti brzděni jak byrokratickým
duchem a řádem, který vládne v těchto
úřadech, tak také úředníky-byrokraty
starého typu, kteří vidí svůj
hlavní úkol v tom, aby pracovali v duchu starých
řádů, a nemohou pochopit novou dobu. Jedním
z hlavních úkolů parlamentní kontrolní
a úsporné komise, kterou v nejbližších
dnech zvolíme, je podle mého názoru, nalézti
cestu k nápravě v této věci a přispěti
tak k tomu, aby naše veřejná správa
byla reorganisována v duchu moderních hospodářských
a demokratických zásad.
Musí býti zvlášť zdůrazněna
odpovědnost všech referentů pověřených
prováděním určitých úkolů.
Takovým zásahem parlamentní kontrolní
a úsporné komise můžeme zajistit hospodárnost
všude ve státě a ušetřit tak státu
desítky milionů zbytečných výdajů,
které jsou nyní odčerpávány
z národního důchodu produktivně pracujících.
Dnešní doba vyžaduje zvýšenou hospodárnost,
vyžaduje od nás všech, abychom v žádném
případě nežili nad poměry. Šetřit
s každou korunou, vážit a zkoumat každou
částku vydání, to bude úkol
odpovědného hospodáře. Soutěžit
v práci na dvouletce, ale soutěžit zároveň
v úspornosti - to musí býti naším
každodenním příkazem doby. (Potlesk.)
Vítáme s povděkem rozdělení
výdajových položek ve státní
rozpočtu na rok 1947 do tří přehledných
skupin. Je to v prvé řadě skupina, která
zahrnuje osobní a věcnou režii státní
správy; za druhé je to skupina, která obsahuje
vydání spojená s podporou hospodářského
života, výdaje na sociální péči,
zdravotní péči, na kulturu a službu
bezpečnosti; konečně pak třetí
skupina obsahuje výdaje spojené s udržováním
a rozmnožováním státního majetku
a výdaje spojené s udržováním
veřejného majetku vůbec.
Velmi dobrým kladem rozpočtu na rok 1947 je jeho
jasnost a přehlednost. Každý občan může
z předloženého rozpočtu dobře
zjistit, jak drahá je státní režie,
a to jak osobní, tak i věcná, kolik stát
vrací občanstvu přímo, ať ve
formě podpor na nějaká zařízení
k dobru občanů nebo přímých
příspěvků sociálního
a zdravotního charakteru, jako jsou vyživovací
příspěvky pro rodiny osob nastoupivších
vojenskou presenční službu, podpory obětem
fašistické persekuce a války, náklad
na péči o mládež atd.
Dalším významným rysem předloženého
státního rozpočtu je státní
péče o široké a lidové vrstvy.
Srovnáme-li v rozpočtu uvedenou částku
k těmto účelům preliminovanou, 9.472
mil., s částkami vyhrazenými tomuto účelu
v dobách prvé republiky, na př. v r. 1938,
kdy bylo věnováno na tyto účely 890
mil., vidíme zcela jasně, jak nový lidově-demokratický
režim dokumentuje svůj vývoj k dokonalejším
a spravedlivějším sociálním řádům,
vidíme, že se zájem o sociální
zabezpečení pracujícího lidu nevyčerpává
toliko sliby, nýbrž že vláda sliby dané
v Košickém vládním programu plní
v rozsahu a tempu jí možném, vyvolávajícím
uznání československého pracujícího
lidu a budícím respekt i v cizině.
Dále je v rozpočtu na rok 1947 také jasně
vidět, kolik stát vydává na udržování
státního majetku v daném stavu a na jeho
další rozmnožování. Tato rozpočtová
jasnost je jeho velkou předností, neboť umožní
nejen snadné srovnávání čísel
rozpočtu navzájem, ale i kontrolu účinů,
takže pak při sestavování státních
závěrečných účtů
se téměř automaticky ukáží
položky, které byly špatně odhadnuty,
a bude tedy možno okamžitě pátrati po
příčinách překročení
rozpočtu.
Předností rozpočtu na rok 1947 je také
jeho pravdivost. V rozpočtu jsou obsažena všechna
vydání, k nimž se stát zavázal,
takže spolu s nákladem na investice tvoří
tato vydání částky, jež překročeny
nebudou. Překročení v této skupině
státních výdajů by mohlo nastati jen
tehdy, kdyby novými zákony měly státu
vzniknouti nové závazky, a to bude také jeden
z úkolů kontrolní a úsporné
komise, aby se tak nestalo. (Potlesk.) Poněvadž
však nejpodstatnější vydání
státu, které souvisí s likvidací škod
a újmy, které jednotliví lidé utrpěli
válkou, jest již zachyceno, jako je tomu u podpor
obětem fašistické persekuce a války,
lze míti za to, že z těchto titulů plynoucí
zatížení státu je již podchyceno
a do budoucna se nejenom nebude zvyšovati, nýbrž
se naopak bude menšiti.
Konečně i osobní a věcná režie
státu se stabilisuje. Všechny akce na odčinění
válečných křivd na státních
zaměstnancích jsou zhruba skončeny. Cenová
hladina se stabilisuje a budovatelský program Národní
fronty předpokládá, že ceny budou podstatně
klesat. Lze proto právem očekávat, že
v budoucnu ani tyto položky nebudou překročeny,
ba naopak bude dosaženo i úspor, poněvadž
jistě bude převedeno několik desetitisíc
zaměstnanců ze státní a veřejné
správy přímo do výrobního procesu,
jak to žádá resoluce, přijatá
rozpočtovým výborem. Zde opětně
bude spočívati velký a těžký
úkol na komisi kontrolní a úsporné.
Nepochybuji, že se jí podaří tohoto
čestného úkolu se zhostit.
Tedy s hlediska pravdivosti, pokud se týče vydání,
možno prohlásit, že rozpočet na rok 1947
tento požadavek splňuje. Celková státní
vydání jsou pro r. 1947 odhadnuta na 73 miliard
a rozpadají se na několik základních
skupin, které dávají rozpočtu jeho
ráz. Rozpočet má nesporný charakter
budovatelský, charakter odstraňování
škod z války a uspíšení přechodu
do doby míru. Ve vydání jest asi 30% věnováno
normální státní režii, asi 9%
lidové správě národních výborů
a téměř 30% na investice, ať již
rozmnožující státní majetek novými
zařízeními anebo ochraňující
dosavadní majetek před zkázou. Konečně
máme v rozpočtu asi 5% vydání, která
bezprostředně souvisí s likvidací
války a s novou přestavbou naší společnosti.
Je to především příspěvek
osidlovací a reemigrační náklady různého
rázu. Odpočítáme-li tedy z rozpočtových
vydání ty položky, které mají
povahu jednorázovou a další roky se opakovati
nebudou, to jest osidlovací příspěvek,
náklady na reemigraci atd., dostaneme sumu, která
představuje sumu státních výdajů,
s nimiž bude nutno zhruba po několik roků počítat
jako s konstantním státním vydáním;
lze ovšem míti za to, že budou mít mírně
klesající tendenci. Rovněž ve vydáních
investičních i ve vydáních ostatních
je mnoho položek, kterými se vlastně likvidují
škody války. Po zahlazení těchto škod
bude možno více věnovat na pravé investice,
které budou bohatství státu rozmnožovat.
Je proto již z rozpočtu na rok 1947 viděti
tendenci rozpočtů pro léta budoucí,
a to směrem ke snižování nákladů
neproduktivních a ke zvyšování podílů,
které v rozpočtu bude možno věnovati
na pravé investice a tím podporovati růst
blahobytu celého národa. Je-li možno již
z letošního rozpočtu odhadnouti rozpočtovou
tendenci pro budoucnost, tedy třeba konstatovati, že
je to další klad tohoto rozpočtu.
Pokud jde o příjmy roku 1947, rozpočtová
vydání jsou kryta rozpočtovými příjmy
ve výši 48 miliard 400 milionů, to znamená,
asi do výše cca 68%. I když výnos vlastního
peněžního hospodářství
činí téměř 33 miliard a výnos
podniků včetně tabákové režie
91/2 miliardy, jsou ostatní příjmy
až na UNRRU také pravidelné povahy, takže
možno počítat s tím, že i po odpadnutí
výtěžků z UNRRY je na budoucí
léta zachycena příjmová základna
dosti vysoká a má tendenci ke zvýšení.
Tento příznivý moment je tím hodnotnější,
že výtěžky z UNRRY odpovídají
těm mimořádným nákladům,
které jsou v bezprostřední spojitosti s likvidací
přechodných válečných a poválečných
poměrů. Příjmy státní,
se kterými se počítá v r. 1947, jsou
odhadnuty po mém soudu spíše nízko než
vysoko, neboť skutečné účiny,
jak byly zjištěny nejvyšším účetním
kontrolním úřadem v r. 1946, tedy v tomto
běžném roce, ukazují, že daňové
inkaso se vyvíjí skutečně dobře,
takže odhad příjmů na r. 1947 měl
svůj reálný podklad. Tato skutečnost
nás tedy opravňuje k optimismu. Rozpočet
na rok 1947 nese tedy všechny znaky opravňující
k dobré naději na vývoj státního
hospodářství v Československé
republice do budoucna.
Rozdíl mezi příjmy a vydáním
na r. 1947 se jeví jako schodek cca 25 miliard. Je to dosti
značný schodek. Tento schodek bude kryt úvěrem,
tedy prakticky vzrůstem státního zadlužení.
Ale to není věc vzbuzující velkou
starost. Po každé válce jsou schodky obvyklým
zjevem. Již to, že při zvětšeném
rozsahu rozpočtu na rok 1947 je schodek menší,
než tomu bylo pro rok 1946, je dalším znakem
svědčícím o počátku
dobrého vývoje poměrů u nás,
a to tím spíše, že v rozpočtu na
r. 1947 je mnoho dalších znaků, poukazujících
na to, že schodky v příštích letech
se budou radikálně snižovat, až budou
úplně odstraněny.
Kladným znakem právě tohoto rozpočtu,
který projednáváme, je také ta okolnost,
že celý schodek je vyvážen investicemi,
a to investicemi věcnými, rozmnožujícími
nový přínos státního majetku,
anebo investicemi umožňujícími generální
opravy státního majetku před zničením,
a konečně dále ještě investicemi
sice neobvyklými, ale velmi cennými, totiž
vydáními umožňujícími
reemigraci krajanů z ciziny a přesídlení
do pohraničí. Téměř 21/2
miliardy vkládáme do této investice, jíž
máme získat pracovní síly. Je to tedy
vydání na získání nejdůležitějšího
předpokladu zdaru budovatelského plánu. Také
to, že můžeme přesídliti své
krajany z ciziny do vlasti a že můžeme očistiti
svou půdu od Němců, je velká věc,
že na ni samou bychom si vypůjčili třeba
100 miliard, kdyby se to bylo mohlo udělat před
r. 1938. (Potlesk.)
Paní a pánové, když si tedy vypůjčíme
peníze na krytí rozpočtového schodku,
jenž vznikl z takovýchto důvodů, můžeme
se s plnou důvěrou dívat budoucnosti v tvář.
Dále vykazuje rozpočet na rok 1947 všecky znaky
konsolidace a má v sobě všechny prvky, které
nás opravňují k tomu, abychom se s důvěrou
a radostí dívali vstříc budoucnosti,
neboť i náš český a slovenský
pracující lid si jako dobrý hospodář
pečlivě sestavil předpoklad svého
hospodářství na r. 1947 se zřetelem
na všechny vztahy a okolnosti, které se v hospodářském
životě státu uplatňují v nové
době, t. j. v době počínající
uznávat skutečnou hodnotu pracujícího
člověka. Právě ta skutečnost,
že ručitelem tohoto státního rozpočtu
je svobodný pracující člověk
v lidově demokratickém státě, je další
zárukou, že i při schváleném
rozpočtu se vrcholnou měrou uplatní šetrnost,
která je známou vlastností českého
a slovenského člověka, takže až
sněmovna bude zkoumat státní závěrečný
účet za čtyřicátý sedmý
rok, bude zjišťovat, že výsledky takto rozpočteného
roku budou končit ještě větším
úspěchem účetní závěrky.
(Potlesk.) Když jsme tedy prozkoumali a zvážili
státní rozpočet na r. 1947, můžeme
s klidným svědomím prohlásiti, že
je to rozpočet dobrý, a proto jménem klubu
komunistických poslanců prohlašuji, že
budeme pro tento budovatelský rozpočet hlasovat
bez výhrady. (Hlučný potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. Bašťovanský.
Dávám mu slovo.
Posl. Basťovanský: Slávne Národné
shromaždenie!
Dňom 1. januára 1947 vstúpi do platnosti
nielen nový finančný zákon, ale súčasne
s ním prikročíme aj k uskutočňovaniu
veľkého dejinného diela - k realizovaniu dvojročného
budovateľského plánu. Za takejto súvislosti
je prirodzené, že štátny rozpočet
na r. 1947 bude na sebe viditeľne niesť pečať
úsilia o uskutečnenie dvojročnice Gottwaldovej
vlády, dvojročnice, ktorá je symbolom i ďalším
rozvinutím tej novej československej hospodárskej
a sociálnej politiky, ktorá vedie k prebudovaniu
našej spoločenskej skladby na základoch skutočnej
ľudovlády a vedeckého plánovania, na
základoch plánovitého hospodárstva.
Keď naše Národné shromaždenie prikročuje
k prerokovaniu tak závažnej matérie, ako je
osnova finančného zákona na rok 1947, ktorý
je prvým rokom prevádzania dvojročnice, bude
nielen účelné, ale priamo nevyhnuteľné,
aby sme sa jednak poobzreli na doteraz vykonané dielo,
na cestu, ktorú sme už prekonali, a na všetky
tie prekážky a ťažkosti, s ktorými
sme sa pri tom stretávali, jednak aby sme si náležite
ujasnili podmienky a okolnosti, s ktorými ideme plniť
ďalšiu - a možno azda povedať - rozhodujúcu
časť nášho národného a štátneho
programu, programu našej národnej a demokratickej
revolúcie. Býva i v tzv. normálnych časoch
zvykom dobrého hospodára, že na sklonku roku
robí si bilanciu svojho dvanásťmesačného
gazdovania a pripravuje si plány pre rok nastávajúci;
tým záväznejšia je však pre činiteľov,
zodpovedných za naše štátne a verejné
hospodárenie vôbec, povinnosť starostlivo hodnotiť
výsledky doterajšieho úsilia, skúmať
predpoklady ďalšej práce, stanoviť cesty,
ktorými bude treba kráčať, a realisticky
zvážiť únosnosť a možnosť
do života uvedenia predsavzatých plánov.
Úlohy nie sú malé, naopak, sú väčšie,
než si dovolila vziať na svoje plecia v minulosti hociktorá
československá politická generácia,
a je teda len samozrejmé, že aj zodpovednosť
všetkých nás za naše činy, za naše
úmysly a ciele je nezvyčajná, je mimoriadne
veľká. Musíme si predovšetkým všetci
bez výnimky jasne uvedomiť, že ešte ani
zďaleka neboly rozptýlené všetky tie mrákavy
na oblohe nášho národného a štátneho
života, že celé naše politické, hospodárske
i sociálne úsilie deje sa stále ešte
v tieni prežitej strašnej vojny a jej hrôz v znamení
liečenia jej následkov a rán ňou spôsobených
a že cesta k plnému zotaveniu z vojnového pustošenia
a z povojnového rozvratu vedie cez tvrdú a obetavú
prácu, cez uvedomelú ukáznenosť v požiadavkách
i potrebách celého nášho občianstva,
v tvorivej a nadosobnej svornosti všetkých složiek
národa.
Nerozborná národná solidarita a schopnosť
povzniesť sa nad úzke strannícke a osobné
záujmy, ktoré dodávaly nášmu
oslobodeneckému boju takú priebojnosť a takú
mravnú veľkosť, majú v našom verejnom
živote stále ešte svoje dobré, ba nevyhnutné
opodstatnenie. Svornosť a úzka spolupráca našich
politických strán, nezáludná a úprimná
budovateľská politika v rámci Národného
frontu je dnes práve takým kategorickým imperatívom,
národnou a štátnou nevyhnutnosťou, ako
ňou bola v dobe boja proti nemeckým a maďarským
okupantom alebo v období rekonštrukcie a kladenia
základov novej ľudovodemokratickej republiky.
Ak s tohoto hľadiska posudzujeme vývin pomerov v našej
republike za uplynulý rok, mžeme s potešením
konštatovať, že napriek všetkým rozdielnostiam
v náhľadoch, napriek všetkým rozporom
a nedorozumeniam, ktoré se objavovaly, vedely sa naše
politické strany napokon povzniesť nad svoje úzke
partajné záujmy a v prospech národa a štátu
sjednotiť sa v znamení spoločného budovateľského
úsilia. Boli sme svedkami takejto jednoty našich politických
strán najmä pri rokovaniach o programe Gottwaldovej
vlády, neskôr pri vypracovaní a schvaľovaní
dvojročného plánu, ako aj pri prípravách
a prácach na finančnom zákone pre rok 1947.
Všetky uvedené dokumenty - a prirodzene aj ich uskutočňovanie
- sú vo svojej konečnej úprave výsledkom,
dielom spolupráce všetkých našich politických
strán a presvedčivo zvýrazňujú
nutnosť podriaďovať sa spoločným
a vyšším celonárodným potrebám
a prekonávať dočasné neshody a antagonizmy
v prospech celku.
Nie je to kapitál na zahodenie, to uvedomelé úsilie
o krotenie strannícko-politických vášní
a rozporov, o ich udržovanie v dovolených medziach
v záujme dobrej veci, v záujme republiky a jej nového
ľudovo-demokratického zriadenia. Treba pokladať
za veľké šťastie nášho ľudu,
že napriek všetkému vábeniu a klamu nepodľahol
nezodpovednej demagógii reakcie, ukrývajúcej
sa mnoho ráz i pod krídlami našich vládnych
strán, a nedal sa sviesť s osvedčenej cesty
národnej jednoty na nebezpečné chodníčky
rozbíjačstva a latentných strannícko-politických
mocenských zápasov. Toto si uvedomujeme o to s väčším
zadosťučinením, že na príkladoch
celého radu europských zemí - a to nielen
porazených - vidíme, kam vedie cesta opačná,
cesta občianskych bojov a bezuzdných mocenských
zápasov, o ktoré sa t. č. usiluje práve
reakcia vo veľkej väčšine štátov
na svete. Stačí napríklad vývin pomerov
v Grécku, ktoré sa svíja v kŕčoch
krvavej občianskej vojny, alebo vo Francúzsku, ktoré
sa nemôže oslobodiť z reťazy nekonečných
vládnych a politických kríz, aby sme si znova
overili prednosti politiky národnej jednoty, politiky Národného
frontu, založenej na solidarite a spoločenstve záujmov
všetkých složiek národa. Ak sa teda s
hrdosťou dívame na doteraz vykonané dielo obnovy
a konsolidácie a ak ideme v ústrety nadchádzajúcemu
roku so smelými plánmi na likvidovanie ťažkého
dedičstva vojnovej pohromy a na trvalé dvíhanie
životnej úrovne nášho ľudu, tak si
súčasne musíme uvedomiť i svoju nemalú
zodpovednosť za ďalší vývoj pomerov
v republike, ako aj rozhodný a rozhodujúci význam
udržania doterajšej budovateľskej línie
našej národnej a štátnej politiky. (Potlesk.)