Ve vlastních řemeslnických dílnách
musí býti doplněno strojové zařízení,
které zaručuje nejvyšší ekonomii
v práci. Pro doplnění strojního zařízení
se musí dostati řemeslu přiměřeného
podílu na strojích z konfiskátů. Výroba
řemeslná musí býti zásobována
surovinami v stejné míře, jako je zásobován
průmysl znárodněný, ovšem se
zřetelem na skutečnou výrobnost. Silná
zahraniční poptávka po řemeslných
výrobcích dává záruku stálého
odbytu kvalitních řemeslných výrobků
a tím také příliv zahraničních
devis.
Říkáme, že chceme zvýšit
blahobyt celého národa. Co to znamená? Nic
jiného, než že chceme zvýšiti výrobu
tak zvaných "spotřebitelských statků",
t. j. předmětů denní potřeby.
Chceme, aby znárodněná i neznárodněná
výroba co nejvíce a nejlépe sloužila
spotřebiteli, aby vyráběla zboží
a předměty v takovém množství
a takové jakosti, jakou si spotřebitel žádá.
To sdělí výrobě nejlépe obchodník,
který spojuje výrobu se spotřebou. A tu jsme
u důležitosti distribuce. Kdyby nebylo distribuce,
neměla by výroba žádný přehled
o tom, co široké spotřebitelské vrstvy
žádají. Vyráběli bychom předměty
v kvalitách, které nevyhovují, a v množstvích
příliš velikých nebo zase malých.
Zde leží úkol distribuce: denním stykem
se spotřebitelem zjišťovat jeho přání
a dávati je výrobě, službou zákazníku
povýšit spotřebitele na důležitého
činitele, jenž rozhoduje, co se bude vyrábět
a kolik se toho bude vyrábět. Obchodník,
který denně žádá nová
zlepšení výrobků, není často
výrobě příjemný. Oč
pohodlnější by bylo postavení výrobce,
kdyby nemusel hleděti na požadavky obchodníka,
tlumočícího přání spotřebitele,
a kdyby si vyráběl, co by chtěl, a jeho výrobky
by v nedostatku jiných musel spotřebitel odebrat!
Tu najdeme vysvětlení pro snahy průmyslu
vniknout do distribuce a zvládnout ji. Kdyby se to podařilo,
pak by nediktoval spotřebitel prostřednictvím
distribuce svá přání výrobci,
ale naopak výrobce spotřebiteli. Mnohé z
útoků proti distribuci si můžeme takto
vysvětliti.
Víme ovšem, že stejně jako bychom potřebovali
zracionalisovat a zlevnit výrobu, právě tak
bychom měli zjednodušit a zlevnit distribuci. Zlevnění
distribuce můžeme dosáhnout řádným
využitím pracovníků. Kontrolu můžeme
provádět stanovením minimálního
obratu na jednu osobu.
Jestliže byla v některých oblastech distribuce
přesycena v důsledku zředění
obyvatelstva, nemusíme hned zneklidňovat řádné
obchodníky a živnostníky hrozbami o uzavírání
živností, když máme dosti prostředků
k odstranění této závady. Omezme vydávání
nových živnostenských listů, překontrolujme
nové živnostenské listy, vydané po revoluci,
likvidujme v přesycených krajích německé
konfiskáty, a kdyby ani toto nestačilo, uzavřeme
podniky těch živnostníků, jimž
můžeme poskytnouti obživu v témže
oboru v pohraničí. Nedopouštějme však,
abychom na jedné straně mluvili o přesycenosti
distribuce a na druhé straně abychom povolovali
určitá privilegia národním podnikům
a družstvům zřizováním nových
prodejen. Provádějme i v distribuci to, co jsme
slavnostně proklamovali v zákoně o dvouletce,
to jest rovnost všech druhů podnikání.
(Potlesk.)
Paní a pánové, dovolil jsem si ve svém
povšechném výkladě dotknouti se jen
některých hospodářských problémů
našeho státu. V rámci povšechné
debaty nemohu zacházeti do podrobností jednotlivých
resortů. Uvedl jsem jen několik ukázek, nasvědčujících
tomu, že v našem státním rozpočtu
lze hledat a také nalézt podstatné úspory,
kterými by bylo možno ulevit neúnosnému
již tlaku, kterým veřejná vydání
doléhají na daňovou únosnost obyvatelstva
i na úvěrové možnosti peněžního
trhu. Krátká doba, vyměřená
k projednávání rozpočtu, nepřipouští
ovšem více, než jenom možnost poukázat
na tyto pravděpodobnosti úspor a uložit parlamentní
úsporné a kontrolní komisi, aby se ve směrech,
které naznačí rozprava o tomto rozpočtu,
podjala celoroční úmorné a odpovědné
práce, která by tyto náměty mohla
skutečně promítnouti do snížených
položek státních vydání. Mohou
jí v tom pomoci resoluce, přijaté rozpočtovým
výborem. Přejeme si, aby tato komise svým
složením i svou činností vyjádřila
obecné přesvědčení, které
spojuje celou naši veřejnost se sněmovnou,
že snížení veřejných výdajů
musí býti rozhodně dosaženo, ale že
musí býti prováděno objektivně,
nestranicky, s plným pochopením pro úkoly
státu a s neumdlévající snahou, aby
tyto úkoly byly plněny dobře, účelně
a hospodárně.
Pokusil jsem se vyjádřit v hlavních rysech
stanovisko strany, kterou mám čest zastupovat, k
státnímu rozpočtu na rok 1947. Chtěl
bych závěrem říci, že pro nás
není schvalování státního rozpočtu
otázkou více méně formálního
povolení výdajů, které vyplývají
z potřeb státu a ze základní politické
linie, pro kterou se naše strana rozhodla; pro nás
je jednání o státním rozpočtu
a jeho schválení výsostně důležitou
věcí politickou, je závažným
potvrzením přihlášení se k těm
zásadám politickým, na nichž je utvořena
nynější vláda Národní
fronty. Schválení rozpočtu je pro nás
zpečetěním těchto zásad.
Bylo-li v těchto dnech řečeno o funkci tvořící
se parlamentní úsporné a kontrolní
komise, že má být parlamentu určitou
náhradou oposice, které náš parlamentarismus
při systému Národní fronty formálně
postrádá, platí to do veliké míry
o veškerém jednání v parlamentě,
že si totiž v Národní frontě musíme
obstarávat sami nejen chválu, nýbrž
také kritiku svého počínání,
a to kritiku přísnou. Zdá se mi, že
jsme se dosud poněkud příliš starali
o to, abychom si obstarávali chválu pro to, co naše
vláda a parlament podniká, a že jsme poněkud
málo dbali o tuto část kritickou. Pro stanovení
číslic státního hospodaření
pro rok příští je předpokladem
také rozbor číslic hospodaření
uplynulého; politicky pak to znamená nejen účtování
číslic, nýbrž účtování
všeho, co se politicky dělo. Proto jsem se také
kriticky dotkl mnoha věcí, ale v závěru
bych rád zdůraznil, že tyto kritické
tóny jsou jen jinou stránkou oné základní
politické vůle naší strany, jak se projevuje
účastí na vládě Národní
fronty a jak bude znova závazně vyjádřena
naším hlasováním pro rozpočet
na příští rok. Budeme pro něj
hlasovat v plném vědomí odpovědnosti,
která je s tím spojena, odpovědnosti za břemeno,
které je československému pracujícímu
člověku tímto rozpočtem ukládáno,
ale také u vědomí, že je to jedině
možná politika, kterou v přítomné
chvíli národ jako celek potřebuje.
Rád bych při této příležitosti
řekl, že účast československé
strany národně socialistické ve vládě
Národní fronty není jen výrazem náhodné
konstelace, nýbrž bezprostředním uznáním
základních potřeb národa v přítomné
době. Jsme pro dnešní soustavu Národní
fronty v přesvědčení, že nejlépe
vyhovuje velkým úkolům, které národu
klade přítomná doba, a svou účastí
na veškeré práci vlády, parlamentu a
na velkém díle dvouletého plánu jsme
prokázali dostatečně, že pro nás
není jiné cesty.
Neděláme si ilusí o tom, že dnešní
rozpočet představuje přetěžké
břemeno pro všechny československé poplatníky
a že by se při opakování svým
účinkem na nejširší vrstvy pracující
projevil protisociálně. Dáváme-li
mu pro tento rok svůj souhlas, je to jen za předpokladu,
že právě v účinné spolupráci
stran Národní fronty budeme mít pro příští
léta bezpečný nástroj, jak rukou společnou
srazíme vysoká rozpočtová čísla
dolů a sejmeme tak s pracujících vrstev národa
příliš těžké břímě
daňové.
A konečně mi dovolte, abych co nejsrdečněji
poděkoval generálnímu zpravodaji rozpočtového
výboru posl. Firtovi (Potlesk.) za jeho práci
a důkladnou přípravu, s níž k
svému úkolu přistoupil, jakož i všem
svědomitým členům rozpočtového
výboru za každou spravedlivou kritiku rozpočtu.
(Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalej je k slovu prihlásený
p. posl. Šabršula. Udeľujem mu slovo.
Posl. Šabršula: Slávne ústavodarné
Národné shromaždenie!
Predložený štátny rozpočet na rok
1947, o ktorom práve rokujeme, poskytuje pomerne neutešený
hospodársky obraz nášho štátu a
je nesporné, že čaká naň ešte
mnoho ťažkých úloh, aby sa dostal z neblahých
následkov vojny. Javí sa samozrejmým potreba
oceniť snahu a dobrú vôľu všetkých
zodpovedných činiteľov, ktorí pôvodné
požiadavky jednotlivých rezortov značne stlačili,
ale skutočnosťou zostáva i tak, že týmto
snížením nepodarilo sa odstrániť
schodok, ktorý reprezentuje skoro jednu tretinu celkovej
rozpočtovej sumy. Keď k tomuto schodku pridáme
ešte štátny dlh v sume bezmála 110 miliárd
korún, objaví sa nám v hrubých rysoch
bremeno, ktoré nás vonkoncom môže zaťažiť.
Kladiem si za povinnosť s tohoto miesta upozorniť na
tento nepriaznivý stav. Pritom som si vedomý toho,
že aj keby sme mali vyrovnaný rozpočet, nemohli
by sme jasať, lebo i tak visel by štátny dlh
nad nami ako Damoklov meč. Musíme si totiž
toho byť vedomí a neustále to mať na mysli,
že tento štátny dlh raz musí byť
zaplatený a že sa ho aj musíme jeden raz zbaviť.
Československá republika - ako sa často spomína
- má v zahraničí meno jako solídny
dlžník, ktorý svoje záväzky svedomite
plní. Ale my neplníme svoje záväzky
len preto, aby sme si získali dobré meno, lež
hlavne preto, aby, keď už nie my, aspoň naši
potomci mohli voľnejšie dýchať a žiť
lepším, krajším životem. Je zaiste
morálnou povinnosťou nás všetkých
na toto myslieť a preto nesmieme odsúvať bremená
na plecia iných, na plecia budúcich generácií
len preto, aby sme si usnadnili vlastné postavenie, alebo
aby sme sa mohli niečim blysnúť.
V tomto rozpočte poprečiarkovalo sa iste všetko,
čo sa pri tak mimoriadne rýchlom pokračovaní
popreškrtať dalo, aj keď si na to všetky rezorty
svorne sťažovaly. Nestačilo všetko spracovať
tak, ako by si každý jeden rezort bol býval
prial. Domnievam sa však - a to je zaiste presvedčením
aj celého ústavodarného Národného
shromaždenia - že sa na výdavkoch musí
usporiť prinajmenšom ešte raz toľko, ako sa
pričinením vlády podarilo doteraz usporiť
a poprečiarkovať. To preto, že nepomer medzi
štátnymi výdavkami a príjmami pocítia
predovšetkým vrstvy sociálne slabšie,
i keď nie natoľko pri daniach priamych, ale celkom iste
pri daniach nepriamych. Aj keď naša vláda má
ten najlepší úmysel oproti sociálne
slabým vrstvám obyvateľstva a snaží
sa im v každom smere pomáhať, predsa len sme
svedkami toho, že všetky otrasy hospodárskeho
života zaplatí koniec koncov drobný pracujúci
človek.
V súvislosti s tým považujem za potrebné
pripojiť sa k tým z rečníkov, ktorí
s tohoto miesta už pri mnohých príležitostiach
volali po zjednodušení aparátu našej štátnej
administratívy, lebo s poľutovaním treba konštatovať,
že sa v tomto smere nevykonalo ešte ani toľko,
čo by bolo možné označiť slovami
"veľmi málo". Tak se mi zdá, že
tieto hlasy sú viacmenej hlasmi volajúceho na púšti.
Rozhodný ráz a rez, ktorý by sa mal v tejto
veci urobiť, nie je prospešné tak dlho odkladať,
až sa nám bude pozdávať operácia
zbytočnou, lebo pacient už nebude možno pomoc
potrebovať. Som tej mienky, že ak to má byť
osožné, treba vykonať rez hneď, alebo aspoň
čo najrýchlejšie. Veď už veľmi
dlho si toto sľubujeme skoro na každom kroku, a naproti
tomu skutočnosť je tá, že skoro na každom
kroku zisťujeme, že náprava ešte v nijakom
smere nenastala a situácia sa stáva čím
ďalej komplikovanejšou. Štátni a verejní
zamestnanci napr. sú už po dlhé mesiace zbytočne
znepokojovaní hovorením a písaním
o potrebnej reorganizácii verejnej správy, keďže
sa táto neuskutočňuje dosiaľ a nič
sa takmer nerobilo. Treba uznať, že všetci žijú
takto v neistote. Hoci len časť z nich má byť
predisponovaná, všetci trpia, hoci ide len o jednotlivcov,
ktorí zneužívajú svoje úradné
postavenie, ktorí žijú v presvedčení,
že občianstvo je pre nich a nie opačne, ktorí
za úplatky uprednostňujú najmä hospodársky
silnejších na úkor potrebnejších
a chudobnejších. Je najvyšší čas,
aby táto neistota prestala, aby každý štátny
a verejný zamestnanec vedel, na čom je a aby každý
z nich vedel, že ak bude predisponovaný, neutrpí
tým ujmu na svojej existencii. Pritom považujem za
potrebné už teraz varovať pred vykonávaním
týchto potrebných presunov podľa politickej
príslušnosti, lebo sa obávam, že by nám
mohli zostať v úradoch mnohí protekční,
ale pre verejnú administratívu menej schopní,
ktorí by sa však v istom povolaní mohli dobre
osvedčit, kým naproti tomu skúsení
a v každom smere vyhovujúci úradníci
boli by na škodu verejnej správy premiestení.
Toto, pravdaže, je len jedna z podmienok pre dosiahnutie
nápravy v štátnej verejnej správe. Treba
spomenúť ešte aspoň jednu, ktorou je vykonanie
vhodnej platovej úpravy pre štátnych a verejných
zamestnancov, ku ktorej predpoklady majú byť dané
práve vytvorením prvej. Pritom žiada sa poukázať
na tú okolnosť, že učiteľstvu mohly
by byť platy upravené už hneď, nakoľko
tu niet prebytočných, ale naopak hovorí sa
o nedostatku. A keďže platy učiteľov a profesorov
upravené sú osobitným zákonom, nevidím
prekážok, ktoré by stály v ceste vykonaniu
patričného zvýšenia, ktoré by
vnieslo žiadúcu spokojnosť medzi túto
dôležitú složku verejných zamestnancov.
V snahe po snížení výdavkov malo by
byť uvažované o skrátení vojenskej
služby prezenčnej. Tým docielilo by sa nielen
značných úspor vo výdavkoch Ministerstva
národnej obrany, ale získal by sa tak značný
počet dnes tak potrebných pracovných síl,
ktoré by sa zapojením do pracovného procesu
staly daňovníkmi, takže by sa tým aj
štátne príjmy zvýšily. Domnievam
sa, že proti skráteniu vojenskej služby prezenčnej
s hľadiska obrany štátu niet žiadných
vážnych dôvodov a verejnosť a hlavne branci
uvítali by to s uspokojením.
V dvojročnom hospodárskom pláne sme si medzi
iným uložili snížiť cenovú
hladinu o 20%. Treba preto uvítať započatý
energický postup príslušných orgánov
proti čiernemu obchodu, ktorý celá verejnosť
prijíma s nádejou, že bude v tomto smere pokračované
až do úplného zjednania poriadku v otázke
cien tak, aby bola odstránená disparita medzi hladinou
cenovou a hladinou mzdovou a aby si pracujúci mohli všetky
životné potreby obstarať za úradne stanovené
ceny. To je bezpodmienečný predpoklad k tomu, aby
sme mohli dosiahnuť žiadúcej výšky
pracovnej morálky a plnej spokojnosti pracujúceho
obyvateľstva. V tejto súvislosti považujem za
potrebné pripomenúť, že vo verejnosti
veľmi nepriaznivo zapôsobily zprávy, naznačujúce
úmysel vlády zvýšiť ceny výrobkov
priemyslu hutníckeho a slieváreňského,
lebo sa v tom vidí rozpor oproti tendenciám dvojročného
hospodárskeho plánu. Domnievam sa, že by bolo
účelné vec túto verejnosti náležite
vysvetliť a keďže je skutočne nevyhnuteľným
vykonať v tomto sektore určité úpravy,
nech je to jasne povedané, či ide o opatrenia prechodné
a aké dôsledky to bude mať na ceny priemyselných
výrobkov, ktoré potrebuje pôdohospodárstvo,
živnostníctvo a domácnosti drobného
ľudu. (Predsedníctvo prevzal podpredseda Petr.)
Dovoľujem si tiež upozorniť na stále silnejšie
volanie z kruhov roľníckych a živnostníckych
po uskutočnení sociálneho poistenia. Buduje
sa síce národné poistenie, do ktorého
bude aj táto vrstva obyvateľstva zaradená.
Lenže vytvorenie tohoto diela - i keď sa na jeho tvorcov
so všetkých strán nalieha - vyžiada si
iste dlhšieho času, a preto bolo by účelné
na prechodný čas uviesť do života poistenie
roľníkov, remeselníkov a obchodníkov
a uplatniť zákon z roku 1924 o poistení osôb
samostatne hospodáriacich. Som presvedčený,
že by toto opatrenie znamenalo veľký prínos
vo smere konsolidačnom, a preto apelujem s tohoto miesta
na príslušných vládnych činiteľov,
aby bola vydaná s urýchlením vhodná
úprava pre jeho realizovanie.
Nakoniec nech mi je dovolené zmieniť sa ešte
stručne o problémoch spojených s otázkou
náhrady vojenských škôd. Slovensko utrpelo
vojnou veľké škody, ktoré u značnej
časti jeho obyvateľstva znamenajú úplné
ožobračenie. Štát stará sa o nahradenie
utrpených škôd z príslušného
jeho fondu a jeho orgány poskytujú poškodeným
predbežne určité preddavky na ohlásené
škody. Keďže tu ide o pomoc z verejných
prostriedkov, musí nám záležať
na tom, aby bolo pokračované čo najhospodárnejšie
a hlavne spravodlivo oproti každému. Bohužiaľ,
v tomto smere sú mnohé oprávnené sťažnosti.
Jednak nebolo postupované vždy objektívne pri
odhade vojnových škôd, jednak nepostupuje sa
dosť rýchle pri poukazovaní preddavkov, a naproti
tomu ľudia, majúci styky, docieľujú často
nápadne rýchleho vybavenia. Tieto okolnosti vyvolávajú
medzi obyvateľstvom oprávnené rozhorčenie
a pohoršenie, najmä keď je skutočnosť
taká, že obyčajne najpotrebnejším
prichádza pomoc najoneskorenejšie a v rozsahu najskúpejšom.
Nejakú pomoc inú zväčša nemajú
a na túto sú odkázaní.
K docieleniu nápravy bolo by žiadúce vykonať
náležité preskúmanie týchto preddavkov
alebo aspoň urýchlené zrevidovanie v tých
prípadoch, kde občianstvo z jednotlivých
obcí podalo príslušnému povereníctvu
sťažnosti. Okrem toho treba pripomenúť,
že mnohí z poškodených, ktorí dostali
preddavky za utrpené škody pred 15. novembrom 1945,
nakoľko nebol k dostaniu stavebný materiál,
nútení boli uložiť peniaze na viazané
vklady a dodnes nemôžu dosiahnuť ich uvoľnenia.
Žiadam preto, aby v tomto smere boly urobené vhodné
opatrenia v prospech týchto poškodených i v
prospech slovenských občanov vojnou poškodených
a zvlášť drobných našich vkladateľov
vôbec, aby si mohli z týchto viazaných vkladov
vypomôcť a zaokryť aspoň tie najnutnejšie
životné potreby.
Menom sociálne-demokratickej strany na Slovensku kvitujem
predloženie osnovy zákona o zriadení parlamentnej
úspornej kontrolnej komisie s podotknutím, že
budeme pre schválenie tohto rozpočtu hlasovať.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pan posl. Štětka. Uděluji mu slovo.
Posl. Štětka: Paní a pánové!
Máme tento týden projednat a schválit státní
rozpočet na rok 1947. My jsme jej napřed podrobně
projednali během 14 dnů v rozpočtovém
výboru, kde jsme došli k jednomyslnému závěru,
že tento rozpočet, jako předtím žádný
jiný, prošel ve vládě a zejména
v ministerstvu financí tak důkladnou čistkou
a škrtáním, že z původně
navrhovaných 140 miliard výdajů byl seškrtán
na částku 73 miliard výdajů, tedy
skoro na polovinu. Přes největší úsilí
vlády Národní fronty a zvláště
ministerstva financí, dosáhnout největší
úspornosti ve státní správě,
končí přesto rozpočet na rok 1947
schodkem 25 miliard.
Paní a pánové, byly doby za prvé republiky,
že ministr financí předkládal státní
rozpočet s úsměvem. Toho jsme ovšem
při letošním předložení
státního rozpočtu u pana ministra financí
neviděli. Všichni bývalí ministři
financí z dob prvé republiky předkládali
Národnímu shromáždění
rozpočet vždy vyrovnaný a vždy jim ještě
několik milionů zbývalo. Takto "vyrovnané"
rozpočty vždy končily - v 15 případech
- schodky, které v 15 letech činily 15 miliard.