Mluvil-li jsem v úvodu o tom, že máme u nás
úřady, které již nepotřebujeme
nebo jejichž potřeba je méně naléhavá,
dovolte mi, prosím, paní a pánové,
abych se dovolával toho, že nejen ve Spojených
státech amerických a ve velké Britannii,
nýbrž také v Jugoslavii bylo již zrušeno
ministerstvo informací, jehož důležitost
je jistě nesporná jen v době válečné.
A jestliže se uvažuje o zrušení ministerstva
informací také v Rumunsku, bylo by zajisté
také pro naši státní pokladnu dobré,
kdyby se mohlo brzy přikročiti k jeho likvidaci,
a to tím spíše, že se často poukazuje
na jeho stranické - a nikoli státní - a nezřídka
přepychové informování naší
i zahraniční veřejnosti. (Potlesk.)
Dnes již velmi početného personálu tohoto
ministerstva by pak bylo možno použíti v době
nedostatku pracovních sil namnoze k jinému účelu.
(Potlesk.) Byl by to zajisté dobrý příspěvek
také k hospodářským, kulturním
i jiným účelům republiky.
Náš rozhlas musí přestat sloužit
stranicko-politickým účelům, neboť
to nemůže prospívati představě,
že naše lidovláda je stejně spravedlivá
ke všem politickým stranám, jak se na poctivou
demokracii sluší. Musíme také přestat
v novinách a rozhlase s nadměrným optimismem
o našem hospodářství. Takováto
propaganda slouží jen k tomu, aby se u nás
jak ve veřejném, tak i v soukromém životě
žilo nad poměry, v přepychu, zatím co
by bylo na místě v střídmém,
střízlivém občanském životě
hledati ozdravění našeho hospodářství.
Propaganda ještě neudělá nic lepším,
než jaké to je. A nepravdivá propaganda může
vážně poškodit věc v očích
národa politicky tak vyspělého, jako je národ
náš.
V naší zahraniční politice se ukázala
až příliš jasně škodlivost
jednostranného a neobjektivního psaní části
našeho tisku a některých veřejných
nebo rozhlasových projevů odpovědných
činitelů ve státě. Zatím co
zahraniční ministerstvo za naši zahraniční
politiku odpovídá, nemá dosud vlivu na to,
aby jeho práce nebyla rušena nevhodným veřejným
a úředním zpravodajstvím.
Také v hoštění a representaci by měla
nastoupiti důstojná skromnost namísto povýšenecké
honosnosti, která neodpovídá našemu
volání po mezinárodní pomoci k hospodářskému
zotavení našeho státu. Tím méně
by měly býti dokonce úřední
komise záminkou k nemírnému hoštění,
které je mnohým veřejným činitelům
nezřídka trapné.
Chceme-li míti mnoho věcí lepších
než dříve, mohlo by to platiti také
o armádě jako ochránkyni naší
svobody a samostatnosti. Chceme ji mít lepší
hlavně proto, že je dosud tu a tam tendence připravit
ji o důvěru, kterou každá armáda
musí v národě mít. Záměrně
se operuje při tom hesly, že armáda prvé
republiky zklamala, protože nebojovala. Jsou proto velmi
závažná slova ministra nár. obrany generála
Ludvíka Svobody, která pronesl 6. listopadu
t. r. na sjezdu absolventů vysoké školy válečné
ročníků 1926 a 1936: "Je a zůstane
historickou skutečností, že naše předmnichovská
armáda, pokud se týká její československé
složky, byla mravně, materielně i vojensky
na výši. Také není pravda, že armáda
v roce 1938 zklamala. Armáda nezklamala, nýbrž
se toliko podřídila rozhodnutí ústavních
činitelů, které bylo logickým důsledkem
mezinárodní situace. Jsme-li ještě dnes
tu a tam svědky určité nedůvěry
k naší armádě, pak nezapomeňme,
že tyto pochyby pramení hlavně z nesprávného
hodnocení naší armády v době
Mnichova. Na prvním místě třeba si
uvědomit", pokračoval ministr národní
obrany, "že i při dnešním budování
armády navazujeme na československou tradici husitskou,
legionářskou, na klady naší armády
předmnichovské..." To jsou tedy slova pana
ministra národní obrany.
Československá strana národně socialistická
stála vždy a plně za armádou prvé
republiky a stojí dnes za armádou dvojnásobně.
(Potlesk.) Chtěl bych proto na tomto místě
zdůrazniti: Armáda je taková, jakým
je její velitelský sbor. Byla-li předmnichovská
armáda dobrá, musíme připustit, že
byli dobří i její velitelé. Víme
dobře, že nejen na čelných, nýbrž
na všech místech stáli velitelé, většinou
legionáři, jimž věřila a byla
vděčná republika.
Zákon číslo 72/1946 dal ministru národní
obrany možnost vyloučit z velitelského sboru,
a to jak z řad důstojníků, tak i rotmistrů,
lidi nehodné a nespolehlivé, kterých - jak
dnes víme - bylo velmi málo. Zákon sledoval
rychlou očistu velitelského sboru a brzkou konsolidaci
a unifikaci armády. V žádném případě
nesledoval tendenci odstranit velitele někomu nepohodlné.
Ke své lítosti dnes vidíme, že strohé
vykládání tohoto zákona a jeho příkré
provádění vzbudilo neklid a nelibost do té
míry, že je otázkou, zda se podaří
v příštích letech velitelský
sbor uklidnit natolik, aby mohl cílevědomě
a klidně pracovat. Nestrpíme, aby se z armády
vylučovali lidé schopní a poctiví
pod záminkou nedostatečné výše
illegální činnosti, jejíž rozsah
nebyl nikým předem stanoven, a byl-li již určen,
pak jenom dodatečně. (Potlesk.) Nebylo by
ani žádoucí ani prospěšné
vylučovat z budování armády dokonce
národní bojovníky z první světové
války, když se nijak proti své národní
cti za druhé světové války neprovinili.
Vždyť přece několikrát za války
vládní činitelé ze zahraničí
zdůraznili, a to zejména prostřednictvím
přijatých zpráv našich tajných
vysílaček, aby se předčasně
nic nepodnikalo, že včas budou vydány patřičné
směrnice a shozeny zbraně. Přišly také
instrukce, aby do zahraničí nebyli posíláni
další důstojníci, zvláště
vyšších hodností, neboť pro nevelikou
početnost naší zahraniční armády
nebylo pro ně náležitého umístění.
Proto je naprosto neodůvodněna příkrost,
jíž se dnes užívá hlavně
proti mnohým zasloužilým legionářům
z první světové války. Příliš
strohý výklad zákona č. 72/46 nás
donutí, abychom uvažovali o jeho novelisaci. Je přece
těžko vysvětlitelné, když jsou
propouštěni z armády lidé, kteří
dostali za boje za svobodu a samostatnost vyznamenání
s dekrety, v nichž bylo výslovně podotknuto,
že udělená vyznamenání jsou výrazem
vděčnosti národa, který nikdy nezapomene
obětí přinesených za jeho osvobození.
Zatím co se z armády odhání značný
počet odborníků, zatím co jiní
jsou opět znechucováni nejistotou, budou-li skutečně
a trvale přijati, jsou naproti tomu přijímáni
jiní mladí i starší důstojnici
na základě zásluh spíše stranicko-politických
než národních a vojenských, z nichž
někteří dělají překotnou
a v demokratické armádě naprosto nevysvětlitelnou
kariéru. A na druhé straně jsou zase důstojníci
s prokazatelnou zásluhou o organisaci naší
zahraniční armády v druhé světové
válce, kteří teprve čekají,
budou-li či nebudou v armádě vítáni.
(Slyšte!) Jsme pro každou obrannou činnost
zpravodajskou, pokud bude míti na zřeteli výlučně
chránit armádu i stát před živly
řemeslně a úmyslně armádu poškozujícími.
Nesmíříme se však nikdy s tím,
aby se pátralo mezi veliteli, důstojníky
a vojáky jen z důvodů evidenčních
a stranických. Obranné zpravodajství má
býti ponecháno v pravomoci příslušných
velitelů a je naprosto zbytečné, aby byla
tvořena zvláštní organisace. Pro udržení
kázně v armádě je naprosto nezdravé,
když mladí a nižší důstojníci
OBZ nepodléhají velitelům posádek,
k nimž jsou přiděleni. Náš člověk
pracuje velmi rád, ví-li, že není sledován
a že jeho služební kariéra nezávisí
na nějaké nahodilé zprávě stranicky
zaujatého člověka. Kdo je obeznámen
s poměry v první armádě, ví,
že osvětová a mravní výchova
se sítí vojenských zátiší
byla na takové výši, jako snad v žádné
jiné armádě. Autoři výchovy
dosud slouží, bohužel ne na takových místech,
na jakých by pro svou zkušenost a zdatnost sloužiti
měli.
Nyní máme v armádě Hlavní správu
výchovy a osvěty, která začíná
znovu, aby se po čase přišlo tam, kde už
jsme jednou ve výchově byli. Pro naši armádu
je velmi nákladné zřizovat zvláštní
odbor s několika sty důstojníky, rotmistry
a vojíny, kteří jsou takto odnímáni
vojskovým tělesům. Máme-li dnes volební
právo od 18 roků, přichází
branec do presenční služby vojenské
již s určitým politickým přesvědčením,
které v demokratickém státě je třeba
respektovat, takže dnes osvětový důstojník,
je-li příslušníkem některé
strany, působí v jeho přesvědčení
více zmatku než užitku. Proto bude nutno co nejdříve
důkladně revidovati problém politické
výchovy v naší armádě.
Jsme pro moderní vybavení armády vším,
čím by se její budoucí úloha
usnadnila a čím by se ušetřila naše
cenná krev. Naše strana bude podporovati vše,
čím by se zvýšila kvalita armády
po stránce mravní, vědecké i materiální.
Budeme bdít nad morálkou armády.
Rádi bychom konstatovali cílevědomou snahu
bezpečnostních odborníků, vybudovati
bezpečnostní službu na úrovni, která
by převyšovala její úroveň předválečnou.
Neznáme však příčin předimensovanosti
správní služby vůbec, neboť zatím
co v ní bylo v resortu ministerstva vnitra zaměstnáno
dříve přibližně 38.000 osob,
dnes je jich 77.000.
K rozpočtově neúnosným výdajům
je nutno počítati v resortu ministerstva vnitra
především zřízení osvětové
služby Sboru národní bezpečnosti, která
vyžaduje náklad více než 2 mil. Kčs
a je využívána pouze k plnění
stranických zájmů. Zpravodajská služba,
jejíž potřeba ve státě má
býti z nejdůležitějších,
je přetížena živlem laickým, což
vyžaduje nákladů, které pak nejsou úměrné
jejich výsledkům. Tomu lze odpomoci v prvé
řadě tím, že se nadstranicky odpolitisuje
tato služba a svěří se její vedení
výhradně do rukou osvědčených
odborníků.
Přímým důsledkem neodborného
vedení bezpečnostní služby jsou také
nedostačující opatření proti
černému obchodu, který škodí
celému národu.
Široké vrstvy pracujících nejen věří
v úspěch budovatelského úsilí
dvouletého vládního plánu, ale ze
všech sil se chtějí přičinit
o tento úspěch. Vědí, že závisí
na každém z nás, na společném
našem přičinění, na svorné
a poctivé práci. V společném budovatelském
díle souhlasí převážná
část pracujících se všemi nezbytnými
opatřeními, aby při naprostém zachování
spravedlnosti byli k práci přinuceni ti, kdo se
jí dosud pod nejrůznějšími záminkami
vyhýbají. Úsilí o vyšší
pracovní morálku do značné míry
již nalezlo plné porozumění a podporu.
Nezbytným předpokladem poctivé pracovní
morálky je především právní
bezpečnost a jistota a praktické uplatnění
všech ústavních svobod. Vyskytují-li
se ještě dnes v továrnách, dílnách,
kancelářích a obchodech nepěkné
zjevy stranické nesnášenlivosti a násilí
jedněch vůči druhým, které
vrcholí až zbavováním místa z
důvodů odlišné stranické příslušnosti,
musíme učiniti vše, aby takovéto nedemokratické
a nesocialistické zjevy byly zcela a co nejradikálněji
vymýceny. Právní jistotu a bezpečnost
pracovního poměru je nutno zabezpečiti také
řádnou úpravou pracovního soudnictví.
Při této příležitosti bych rád
zdůraznil nezbytnost slušné existenční
úrovně každého poctivě pracujícího
člověka jakéhokoliv odvětví
práce. Nejúčinnějším prostředkem
v tomto směru je jistě zvýšení
reálné hodnoty platů a mezd. Spravedlivé
hodnocení pracovního výkonu musí stejně
platit pro dělníka jako pro soukromého nebo
veřejného zaměstnance. Nelze se však
nezmíniti o určité nesrovnalosti ocenění
pracovního výkonu zaměstnanců veřejné
správy. Právem bylo při projednávání
rozpočtu ministrem školství a osvěty
dr Stránským poukázáno zejména
na bídné poměry učitelstva, které
v celých stovkách přebíhá k
daleko lépe placené službě, na příklad
v podnicích znárodněného průmyslu.
A naprosto nedostačující platy mají
všichni státní zaměstnanci.
Otázky zdraví národa mají býti
pronikavě řešeny uzákoněním
národního pojištění, které
se musí týkati všech vrstev a složek národa
a k němuž má československá strana
národně socialistická nejkladnější
poměr. Vítáme-li novou úpravu hornického
pojištění, přáli bychom si podobné
úpravy i pro ostatní pracovní odvětví.
Zvláštní zřetel je pak nutno věnovati
těžkým poměrům, v nichž
živoří ti, které úraz, invalidita
nebo stáří zbavilo výdělečné
schopnosti a uvrhlo do poměrů, hraničících
s bídou a všemi jejími průvodními
zjevy. Poměry pensistů a důchodců
jsou toho druhu, že jejich vyřešení patří
k nejnaléhavějším povinnostem nás
všech.
Chtěl bych se alespoň dotknout ještě
otázky, která právě v těchto
dnech naplňuje mysli příslušníků
námezdně pracující vrstvy národa.
Je to otázka voleb do skupin jednotné odborové
organisace. Hluboce lituji, že nejvyšší
statutární orgány této významné
složky našeho veřejného života zaujaly
odmítavé stanovisko k našemu požadavku,
aby byly tyto volby prováděny s plným uplatněním
základních demokratických zásad, to
jest na podkladě poměrného zastoupení.
Jak docházejí zprávy o průběhu
těchto voleb, jest stále zřetelnější,
že nelze při volbách do závodních
skupin mluviti o demokracii, tedy o uplatnění vůle
členstva vůbec. Není přece demokratický
volební řád, který stanoví,
že teprve na přání jedné třetiny
volebního shromáždění se koná
volba tajně, lístky. V případě,
že navrhovaná listina nezíská tímto
způsobem nadpoloviční většinu,
je možno voliti toliko aklamací, při níž
vítězí těžko kontrolovatelným
počtem zdvižených rukou kandidát, který
dostane mezi všemi navrženými největší
počet hlasů, což prakticky při větším
počtu protinávrhů znamená, že
nemusí být a často také není
zvolen skutečnou většinou. Stejně nedemokratický
je po téměř celoročním váhání
předložený volební řád
do závodního zastupitelstva zaměstnaneckého,
do závodních a zaměstnaneckých rad,
s nímž dosud není zkušeností, ale
o kterém lze předem říci, že
rozhodně nepřidá vážnosti tomuto
důležitému zastupitelskému orgánu.
Jako zaměstnanecká vrstva našeho lidu hledá
svoje zastání v ústřední radě
odborů, která má býti proto vždy
nadstranická, tak zase je oprávněným
požadavkem zemědělců, aby mohli míti
svou veřejnoprávní instituci moderního
a demokratického rázu, v níž by skuteční
zemědělci sami rozhodovali a jednotným hospodářským
úsilím byli spoluúčastni na všech
věcech, dotýkajících se veškerých
zemědělských zájmů kulturních,
hospodářských a sociálních.
(Potlesk.) Poněvadž si ovšem nepřejeme,
aby z takovéto instituce mohla vzniknouti nová,
čistě stavovská politická strana,
proto je tím oprávněnější
náš požadavek, aby při organisování
všech našich zemědělců byl jednotný
jejich Svaz, který by měl býti spíše
československý, než jen český
a zase jen slovenský, řízen zástupci,
vzešlými z demokratických a poměrných
voleb, v němž by každá politická
strana měla jen takové zastoupení, jaké
by odpovídalo skutečné svobodné vůli
našich zemědělců. (Potlesk.) Při
této příležitosti konstatuji jménem
československé strany národně socialistické,
že pokládáme dnešní politickou
strukturu čtyř politických stran v zemích
českých za dostatečnou a že nedovolíme,
aby pod tím či oním označením
mohla u nás vzniknouti politická strana stavovská.
Pokud se týče politických útoků
ministra zemědělství na některé
členy naší strany, jsem zmocněn prohlásiti,
že trváme na vyšetření právního
opodstatnění takového činu. Naši
příslušnici, dr Feierabend a dr Suchý
nám prohlásili, že neusilovali nikdy o založení
páté strany u nás. My nemáme důvodu,
abychom jim nevěřili. Kdyby se vyšetřováním
prokázalo, že v tomto směru něco podnikali,
co by se neslučovalo se stanoviskem naší strany,
pak zajisté z toho naše strana vyvodí důsledky.
Kdyby se však naopak ukázalo, že obvinění
proti nim vznesená byla neopodstatněná, budeme
z toho vyvozovati důsledky proti veřejnému
obviňovateli našich příslušníků.
(Potlesk.)
Letošní sklizeň obilí, píce a
zvláště podzimní sklizeň brambor
a cukrové řepy vyžadovala přímo
nadlidského vypětí sil našich zemědělců.
Zemědělci splnili svůj úkol, i když
byli nuceni překonávati veliké obtíže,
vyplývající především
z nedostatku pracovních sil na venkově. Dosavadní
řešení této palčivé otázky
je naprosto nedostatečné a proto je právem
kriticky posuzováno jak samými zemědělci,
tak i příslušníky městských
vrstev, kteří se dobrovolně přihlásili
k práci v zemědělství. Venkovský
člověk po své vysilující a
stachanovské práci na jaře, v létě
a na podzim touží po klidu, který mu zpravidla
přináší doba zimní. Jeho život
je tak úzce spjat s životem přírody,
že v době, kdy příroda odpočívá,
věnuje se zemědělec přípravám
pro práci v nové sezoně a domácím
pracím, zvláště ve chlévě
a v stodole. To je také doba, kdy se může na
venkově nejvíce čísti a kdy zemědělci
potřebují klid, aby se mohli věnovati také
věcem kulturním. V nynější době
však nelze mluvit o klidu v našich vesnicích,
ale naopak: venkov je velmi zneklidněn a vzrušen.
O to se postaralo ministerstvo zemědělství
svou letákovou akcí, jež nemá příkladu
v našem veřejném životě. (Výkřiky.
Potlesk.) Předchází totiž meziministerskému,
vládnímu a posléze parlamentnímu projednávání
osnov zákonů a snaží se ovlivniti široké
vrstvy zemědělského obyvatelstva některými
tendenčně vyzvednutými zásadami těchto
chystaných osnov, zatím co jiná, méně
populární ustanovení zamlčuje nebo
uvádí jenom povšechně. Již z důvodů
zásadních a formálních musí
býti tento postup ministerstva zemědělství
se vším důrazem odmítnut (Potlesk),
poněvadž znamená omezování zákonodárné
moci řádně zvolených zástupců
lidu.
Jde tu celkem o šest osnov zákonů velikého
dosahu. Provedení těchto zákonů tak,
jak byly ministerstvem zemědělství navrženy,
mohlo by otřást nejen celým zemědělstvím,
ale i celým naším národním hospodářstvím.
Jak obsah, tak i neobvyklý způsob zveřejňování
dosud neprojednaných osnov zákonů vyvolal
velké zneklidnění celého venkova a
může vážně ohroziti zemědělskou
výrobu v samých počátcích dvouletého
budovatelského programu vlády. (Potlesk.)
Kdyby se tyto zákony staly skutkem tak, jak jsou v zásadách
navrženy ministerstvem zemědělství,
byl by u nás nepochybně rozvrácen právní
řád, beztak již atakovaný dosavadní
praxí s retribučními dekrety, a bylo by ohroženo
soukromé vlastnictví a přímo vytvořen
podklad pro vznik toho, co by se velmi podobalo kolchozům
a sovchozům.
Před prováděním revise držby
půdy ve vnitrozemí je bezpodmínečně
nutno dokončiti velké dílo osidlování
pohraničí, jak to má také na zřeteli
budovatelský program třetí vlády Národní
fronty Čechů a Slováků.
Od zemědělců se požaduje zvýšení
výroby v dvouletém plánu. Aby mohli zemědělci
tento úkol splnit, potřebují klidu, právní
jistoty a odstranění cenové a mzdové
disparity. (Potlesk.) V pohraničí je třeba
provést s urychlením zaknihování půdy
novým nabyvatelům, pokládáme však
za zbytečné, ne-li nebezpečné, aby
se takovéto zaknihování nahrazovalo hromadným
zaknihováním celým obcím. O to vše
musíme usilovat nejen k vůli zemědělcům,
ale v zájmu celého národa a klidného
vývoje naší republiky.
Hospodářské výsledky nás vybízejí
k tomu, abychom věnovali v zájmu celého našeho
hospodářství mimořádnou pozornost
našemu řemeslu. Jak vyplývá ze statistických
dat, vychovávalo řemeslo až dosud 3/4
odborných pracovníků, z nichž značná
část odchází do nejrůznějších
oborů průmyslových, do dílen státních
drah, k poště, do komunálních podniků,
a řemeslníci se zde všude uplatňují
jako dobří odborníci.
Péči o učně a učňovským
školám je nutno věnovati mnohem více
pozornosti než dosud. Výcvik a vzdělání
řemeslníků nesmí ovšem skončiti
jejich učební dobou. Tovaryšům i samostatným
řemeslníkům musí býti usnadněn
další výcvik a prohloubení vzdělání
v příslušných odborných ústavech,
které musí býti vybudovány jako dokonalá
síť zvelebovací služby. Tyto ústavy
musí býti vybaveny nejnovějším
strojním zařízením a surovinami, jež
dosud u nás náležitě zpracovány
nejsou, a musejí dostati poslední ukázky
světové techniky práce.