Podpredseda Komzala: Ďalším prihláseným
rečníkom je pán posl. dr Krajina.
Udeľujem mu slovo.
Posl. dr Krajina: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění:
Žádná revoluce si nedělá rozpočet,
a proto nebyla v tomto směru výjimkou ani naše
národní revoluce po 5. květnu 1945. Revoluce
je už za námi. Jdeme do obtížného
údobí konsolidačního a budovatelského,
které již naopak potřebuje rozpočtu
velmi dobře promyšleného a státnicky
prozíravého.
Náš druhý rozpočet je schodkový,
a to silně schodkový. Na tom by celkem nebylo nic
divného a špatného, vždyť to bude
ještě dlouho trvat, než se nám podaří
zacelit rány, utrpěné válkou a okupací.
Schodkům, které plynou z výdajů nutných
pro nezbytné úkoly rekonstrukční a
budovatelské a pro sociální účely,
se nelze vyhnout a nemáme proti nim námitek, pokud
jsou úměrné našim hospodářským
silám. Poněvadž jsme však upřímnými
a přesvědčenými socialisty, nemůžeme
stále mlčky přihlížeti k tomu,
aby se rozrůstaly výdaje vynakládané
na úřady, dnes už nepotřebné,
a na přepych a representaci, kterou nelze zodpověděti
v době, kdy ještě tolik našich lidi strádá.
Rozpočet je jedním z nejdůležitějších
státních zákonů, jímž
se po stránce hospodářské vytyčuje
cesta, kterou se máme brát v příštím
roce. Jak hluboko bude veřejné hospodářství
zasahovat do hospodářství každého
našeho občana, plyne již z toho, že zabírá
celou polovinu našeho národního důchodu.
Domníváme se, že je to krajní hranice,
kterou nesmíme překročit. Rozpočet
přichází do plena sněmovny z rozpočtového
výboru vlastně beze změny. Znamená
to snad, že byl sestaven s tak úzkostlivou pečlivostí,
že nebylo možno ani malé položky vyškrtnouti?
Všichni víme, že nikoliv, a nejlépe to
vědí poctiví členové rozpočtového
výboru, kteří se tím podrobněji
zabývali.
Nesmíme se však vzdávat. Zásada pracovat
a šetřit nesmí v lidové demokracii platit
jen pro lid, musí platit také pro zástupce
lidu a pro úřady; nesmí být prázdným
heslem, nýbrž živou skutečností.
O to se musí postarat parlamentní úsporná
a kontrolní komise, s jejímž zřízením
již nesmí být déle prodléváno.
Není pro některá místa právě
nejlepším vysvědčením, že
zákon o parlamentní úsporné a kontrolní
komisi nebyl dosud vydán. Pro to lze stěží
najíti omluvu. Neběží totiž o osnovu
nějak složitou, aby muselo býti na ní
pracováno třebas rok; naopak je to zcela jednoduché
a prosté. Osvědčený vzor jsme měli
v parlamentním úsporném a kontrolním
výboru již za prvé republiky, a kromě
toho byl ještě letos na jaře v Prozatímním
Národním shromáždění podán
poslanci Národní fronty iniciativní návrh
zákona o zřízení a působnosti
parlamentní úsporné a kontrolní komise.
Skutečnost, že od té doby uplynulo marně
8 měsíců, není známkou příliš
velkého porozumění pro finanční
situaci, v níž se nalézáme. Není
to jen finanční situace sama o sobě, je to
otázka životní úrovně a zdraví
širokých vrstev našeho lidu. Daňové
břemeno těžce doléhá i na ty,
kterým by se mělo spíše dávat
než brát. Máme zvýšené daně
v době, kdy se jinde snižují. Tak nelze dále
pokračovat. Nechť se parlamentní úsporná
a kontrolní komise pokusí alespoň při
provádění tohoto rozpočtu a kontrole
státního hospodaření prosaditi to,
co se nepodařilo a co se ani v tak krátké
lhůtě podařit nemohlo rozpočtovému
výboru. Za tuto dodatečnou úsporu sklidí
parlamentní úsporná a kontrolní komise
lásku a vděčnost všeho našeho lidu.
Jsem hluboce přesvědčen, že šetrnost
je nevyhnutelná a že neméně nevyhnutelná
je kontrola; tím nevyhnutelnější, čím
je méně smyslu pro úměrnost a odpovědnost
na místech, která nejhlouběji sahají
do státní pokladny. Skutečnost, že původní
rozpočtové nároky resortní činily
140 miliard, je vlastně důkazem pro to, že
smysl pro úměrnost a odpovědnost zde neexistuje.
Spořádané veřejné hospodářství
má však ještě jinou důležitou
souvislost, neboť je předpokladem, abychom mohli zavést
pořádek do naší měny. Všichni
zajisté chceme, aby naše koruna byla zdravá
a pevná. Proto musíme také řádně
hospodařit. Měnovým opatřením
loňského podzimu jsme získali organisačně-technické
předpoklady pro opravdovou měnovou reformu. Nesli
bychom plnou odpovědnost za to, kdybychom si v tomto směru
podkopávali půdu pod nohama tím, že
bychom nebyli dostatečně prozíraví
ve veřejném hospodářství.
Majetkové dávky jsou dalším krokem na
cestě ke konečné nápravě naší
měny. Musí býti vybrány co nejrychleji,
aby se finanční správa mohla věnovati
běžným úkolům. Při provádění
se leckde naráží na tvrdosti, které
nebyly zamýšleny. Je důležité,
aby byly pružně a rychle odstraňovány.
Majetkové dávky ovšem nejsou posledním
opatřením měnovým. Vzhledem k situaci,
v níž jsme se po osvobození octli, bylo nám
od počátku jasno, že všecky důvody
hospodářské, právní, mravní
i mezinárodní mluví pro to, aby byly přesně
zjištěny ztráty a škody, které
jsme utrpěli válkou a německou okupací,
a aby byly uvedeny do souvislosti s majetkem zkonfiskovaným
u nás Němcům a zrádcům, aby
tak byl vytvořen měnový fond, který
by obstaral vypořádání přebytku
kupní síly, vzniklé německým
inflačním způsobem financování
války.
Konstatujeme proto na jedné straně se zadostiučiněním
a na straně druhé s lítostí, že
teprve nyní se konečně jedná o zřízení
likvidačního měnového fondu, jehož
nutnost byla od počátku nevyhnutelná. Každému
z nás musí záležet na tom, aby byly
konečně sanovány zejména vklady širokých
vrstev našich drobných střádalů,
u nichž jsou v četných případech
jedinou nadějí a zajištěním pro
stáří. Nesmí být proto opomenuto
nic, co by bylo s to zjednati předpoklady pro uvolnitelnost
těchto vkladů. Konfiskovaný německý
majetek je určen k nápravě měny a
ne pro to, aby se jeho rozdílení používalo
k účelům politické agitace na účet
státu a širokých vrstev jeho lidu. Lid chce,
aby jeho vklady, na něž šetřil korunku
ke korunce ze skrovných výtěžků
své práce, byly opět dobré a opět
volné, aby si drobný člověk mohl přilepšit
v nouzi, nemoci a stáří, aby si mohl poříditi,
co mu již léta chybí v domácnosti a
co si nyní nemůže koupit, protože jeho
drobný a těžce nastřádaný
groš, ať již pochází z doby předválečné
či válečné, je nyní vázán.
Čím více stržíme za konfiskáty,
tím rychleji budeme s to dokončiti nápravu
naší měny. Rychlé dokončení
naší měnové reformy je přáním
celého národa, a je to přání
odůvodněné a zdravé. Nejen proto,
že to prospěje těm, jejichž vklady budou
takto sanovány a po příp. postupně
uvolněny, nýbrž že to prospěje
především celému našemu národnímu
hospodářství. Proto žádáme,
aby zákon o měnovém fondu byl projednáván
s největším urychlením a aby v něm
bylo stanoveno, že do měnového fondu vplynou
veškeré konfiskáty, které lze v zájmu
zdravé měny a zajištění úsporných
vkladů převáděti jen za náležitou
náhradu.
V celkové konstrukci rozpočtu vítáme
snahu ministra financí, aby novým jeho uspořádáním,
zejména rozdělením na vlastní správní
výdaje, na výdaje funkční a investiční
byl získán lepší přehled o povaze
a účelu jednotlivých druhů státních
výdajů. Litujeme jen, že se panu ministru nepodařilo
uskutečniti úmysl, ohlášený v
jeho výkladu rozpočtovému výboru 2.
října letošního roku, aby totiž
v rámci státního rozpočtu byl také
podán obraz o hospodářství veřejnoprávních
svazků a znárodněných podniků
tak, aby nebylo operováno pouze saldem, vcházejícím
do rozpočtu státního, ale aby byly vykázány
také příjmy a výdaje, respektive těžby
a náklady, z nichž toto saldo vyplývá.
Z tohoto úmyslu nezůstalo víc, než nepostačující
údaje v důvodové zprávě, obsahující
zase jenom odhalovaná salda, která nic neříkají,
zvláště pokud se mluví u znárodněných
podniků o ziscích nebo ztrátách, aniž
bylo přesně řečeno, jsou-li to zisky
čisté nebo hrubé, jsou-li v těchto
číslech obsaženy odpisy nebo investice, po
případě úhrada závazků,
plynoucích z náhradového řízení.
Obávám se, že je moje informace správná,
že uváděné zisky u národních
podniků jednotlivých sektorů ministerstva
průmyslu jsou zisky hrubé, rovnající
se rozdílu celkového finančního příjmu
a výrobních nákladů. Daleko správnější
by však bylo uváděti čistý zisk,
který zbude z hrubého zisku po odečtení
odpisů výdělkové a obratové
daně a po zaplacení přídělu
závodní radě a reservnímu fondu. Neboť
tak jako soukromé podnikání, musí
i hospodářství znárodněných
podniků stavěti na základu čistého
a nikoliv hrubého zisku. K správnému posouzení
rentability národních podniků bylo by třeba
srovnat jejich výnos s hrubým kapitálem,
a konečně bych doporučoval zjistit, jakou
částkou se podílejí národní
podniky zejména na výnosových daních
a zda to souhlasí s jejich rozpočty na r. 1946,
po př. 1947.
Chtěl bych v této souvislosti jasně vysloviti
naše stanovisko k znárodněným podnikům,
aby nebylo třeba znovu a znovu vyvracet skreslování
a podezírání, které se veřejnosti
stále předkládá. Pro nás je
otázka znárodnění určitě
a definitivně rozřešena znárodňovacími
dekrety z 24. října 1945, které byly jednomyslně
schváleny všemi stranami Národní fronty
v Prozatímním Národním shromáždění.
Jimi byla vedena pevná a trvalá hranice mezi sektorem
znárodněným a soukromým, jak vyplývá
také ze slavnostních projevů, učiněných
tehdy při manifestaci na Václavském náměstí
dne 25. října 1945. Tehdejší náměstek,
nynější předseda vlády Gottwald
tehdy prohlásil: "Zestátněním
vedoucích posic národního hospodářství
stanovíme pevné hranice mezi znárodněným
a soukromým sektorem hospodářství.
Proto jsme se rozhodli neprovádět zestátňovací
akci etapově, nýbrž najednou. Chceme míti
- jak se říká - čistý stůl,
chceme, aby každý věděl, na čem
je, čili jinými slovy, chceme právní
jistotu." v tomtéž smyslu se tehdy vyjádřil
ministr průmyslu Laušman: "Všude
zatím mluví o etapách nacionalisace, kdežto
my jsme je provedli najednou a zjednali jsme ihned na všechny
strany jasno."
Jestliže nyní my, českoslovenští
národní socialisté, spolu s ostatními
stranami Národní fronty pevně trváme
na provedeném již znárodnění
a nepřipustíme, aby jakýmkoli způsobem
byly od něho hledány cesty zpět, právě
tak plným právem se rozhodujeme, aby také
s jiných stran nebyly činěny pokusy rozšiřovat
znárodněný úsek našeho hospodářství
ještě nad dohodnutou míru, ať již
vytvářením nových znárodněných
podniků, nebo t. zv. suchou cestou tím, že
by administrativními opatřeními byly podniky
soukromého nebo družstevního podnikání
začleňovány do podniků znárodněných,
anebo že by byla neznárodněným podnikům
znemožňována existence odpíráním
přídělů hmot, pracovních sil
nebo možnosti soutěžení. V tom sledujeme
pevně a neochvějně politiku Národní
fronty, vyjádřenou ve vládním projevu
z 8. července t. r., kterým byla znárodňovací
akce prohlášena za ukončenou, právě
tak jako jednomyslnou vůlí tohoto ústavodárného
Národního shromáždění,
které jednomyslně přijalo zákon o
dvouletém hospodářském plánu,
jehož § 15, odst. 2 jasně stanoví, že
všem druhům podnikání, ať státního
či samosprávného či znárodněného
nebo soukromého či družstevního se zaručuje
plná rovnoprávnost při provádění
dvouletého plánu.
S naším kladným stanoviskem k znárodněným
již podnikům není v rozporu, naopak z něho
přímo vyplývá povinnost, abychom se
s veškerou svědomitostí starali o hospodářské
výsledky těchto podniků a abychom v tom směru
žádali nejúplnější informace.
Proto nás předložený státní
rozpočet po této stránce neuspokojuje. Trváme
na tom, aby byly sněmovně předloženy
nejen úplné a přesné výsledky
jejich hospodaření v období uplynulém,
ale také náležitě odůvodněné
rozpočtové prelimináře pro rok příští,
a to nikoliv jen v povšechných a nedefinovaných
číslech zisků a ztrát celých
odvětví, ale v podrobných, účetnicky
sestavených přehledech pro jednotlivé podniky.
Jsme přesvědčeni, že tak bude pak možno
správně odlišit ony podniky, které k
našemu velkému uspokojení hospodaří
dobře, od oněch, v jejichž organisaci a vedení
se staly chyby, které musíme odstraniti i za cenu
výměny neschopných osob.
Příslušná ministerstva, která
rozhodují o obsazování vedoucích míst
v našem průmyslu, nesmějí trpěti
žádné politické straně, ani té
nejsilnější, ani té nejslabší,
aby na místa rozhodující o hospodářském
rozmachu nebo neúspěchu našeho státu
byli dosazováni jen političtí exponenti a
nikoliv vždy jen vynikající odborníci,
jejichž jména jsou dostatečnou zárukou
úspěchu. Každá strana má možnost
předložiti seznam svých nejlepších
odborníků každého průmyslového
sektoru. Budou-li z nich vybráni vždy jen ti nejschopnější,
nemůže proti takovéto praxi nikdo míti
námitek. Prozatím nemůžeme býti
spokojeni s dosavadním jmenováním, neboť
řada nejlepších odborníků příslušných
průmyslových sektorů je ze stranických
důvodů vyřazována z možnosti,
aby mohla přispěti k lepšímu hospodářství
v našich znárodněných podnicích.
Stejně žádáme revisi a nové jmenování
představenstev národních podniků.
Jsme-li totiž přesvědčeni, že při
jmenováni ústředních ředitelů
a jejich náměstků nebyli vždy zvoleni
vhodní jedinci, tvrdíme, že se při jmenování
představenstev staly omyly, které vším
právem můžeme označiti jako lehkomyslné.
Představenstvo podle statutu nese velikou odpovědnost
a je tudíž nesporně třeba, aby členy
představenstev byli jmenováni jenom ti nejlepší
z nejlepších.
Při velkých úkolech, které národní
podniky očekávají, je až překvapující,
jak nepatrné je procento skutečných odborníků
v těchto představenstvech. Je nutno také
zrevidovati případy, ve kterých vedoucí
úředníci příslušného
znárodněného sektoru jsou členy představenstva,
což je v hrubém rozporu s jejich posláním.
Tato revise nebude těžká, neboť při
ní mohou býti k disposici nestranné vědecké
instituce, vysoké školy a zasloužilí a
osvědčení naši vynikající
jedinci.
Jsme si dobře vědomi, že ústřední
ředitelé a vedoucí úředníci
mají býti dobře placeni. Nemůžeme
však souhlasiti s tím, aby byly někde nadměrné
platy, a to se zřením na současnou peněžní
situaci našich znárodněných podniků.
Každý si dnes musí uvědomit, kolik obětí
si vyžádala u nás německá hrůzovláda.
Těm, kteří měli příznivější
osud a přestáli nejtěžší
dobu naší vlasti, musí býti ctí
a radostí, že mohou pro svou osvobozenou vlast budovati
pevné základy i při odměnách,
které by snad zcela neodpovídaly jejich zodpovědnosti
a jejich pracovním schopnostem. Svou pionýrskou
prací se zapíší do dějin našeho
znárodněného průmyslu čestně
vedle těch, kteří dovedli pro národ
v dobách nejchmurnějších přinésti
oběti největší, své životy.
Jsem pevně přesvědčen, že v tomto
názoru souhlasí se mnou nejen pan ministr financí,
ale celý český a slovenský národ.
V předloženém rozpočtu postrádáme
opatření úplného přehledu o
příjmech a výdajích územní
samosprávy zemí, okresů a obcí. Bude
úkolem vlády, aby opatřila pro příští
rok takové zákonné podklady a administrativní
opatření, aby tento přehled mohl již
být do státního rozpočtu začleněn.
Má to význam nejen pro možnost náležitého
posouzení úhrnných nákladů
naší veřejné správy, ale také
pro správný posudek o poměru, v jakém
jsou na nich účastny země české
a Slovensko.
V naší veřejnosti vzbuzuje pozornost a nepříznivé
komentáře poměrně vysoký náklad
na některé instituce slovenské. Tak na příklad
srovnáme-li náklady na ústřední
úřady, t. j. ministerstva a příslušná
pověřenectva, shledáváme někde
překvapující nepoměr. Tak u ministerstva
financí je náklad 76,9 mil., u pověřenectva
66,2 mil., u ministerstva techniky 46,3 mil. a 87,0 mil. u pověřenectva,
u ministerstva výživy 45,2 mil. a 67,7 mil. u pověřenectva.
Z těchto čísel není ovšem možno
přímo vyvozovat úsudky, protože organisační
struktura je různá a pověřenectva
na Slovensku obstarávají některé agendy,
které jsou v českých zemích svěřeny
zemské samosprávě. Ale i když srovnáme
náklad na Slovenskou národní radu - po vyloučení
neorganicky tam začleněného statistického
a plánovacího úřadu - ve výši
50 mil. s nákladem na ústavodárné
Národní shromáždění, který
činí 91 mil., zdá se nám, že
slovenská položka je neúměrně
vysoká.
Uvedené příklady dokazují, jak je
důležité porovnávat celkové náklady
veřejné správy i včetně výdajů
samosprávných, abychom také v otázce
poměru českých zemí k Slovensku měli
ve finančním ohledu úplně jasno.
V rozpočtu nám vadí také značná
roztříštěnost některých
agend do různých resortů. Tak na příklad
kromě zahraničních agend, soustředěných
v ministerstvech zahraničních věcí
a zahraničního obchodu, máme ještě
zahraniční přidělence v ministerstvech
informací, zemědělství a výživy,
nehledě k položkám na mezinárodní
záležitosti v ministerstvu školství, průmyslu,
sociální péče a pod. Zvláště
zaráží, že značné položky
na reemigraci zahraničních krajanů jsou rozděleny
mezi ministerstvo vnitra (880 mil.) a sociální péče
(526 mil.), v čemž zase značné náklady
připadají na zahraniční orgány
(96 mil. a 12 mil., to jest 108 mil.). Z toho plyne náš
požadavek, aby bylo provedeno krajní zjednodušení
a soustředění agend ve veřejné
správě, což je nezbytný předpoklad
úspornosti. Mělo by se také nejen uvažovati,
ale přímo provésti soustředění
agendy národního pozemkového fondu, fondu
národní obnovy, osidlovacího úřadu,
bývalého státního pozemkového
úřadu a konečně osidlovací
agendy IX. odboru ministerstva zemědělství
do jediného úřadu, které se vesměs
vydávají za jedině kompetentní při
rozhodování o těchto věcech.
Kolosální zvýšení rozpočtu
některých resortů proti poměrům
předválečným bývá vysvětlováno
mimořádnými úkoly, které doba
dřívější od státní
správy nevyžadovala. Ale tyto argumenty nás
těžko přesvědčují, pohlížíme-li
na příklad na rozpočet ministerstva vnitra
ve výši 7.112 mil., v němž pouze položka
na národní bezpečnost činí
3.268 mil. Předválečný náklad
na celou agendu ministerstva vnitra v letech 1929 až 1936
se pohyboval ve výši 630 až 710 milionů
Kč, v r. 1937 dostoupil výše 778 mil. a pro
r. 1938 byl rozpočten na 937 mil. Kč. Jestliže
dnes samotná položka na národní bezpečnost
je čtyř až pětinásobkem nákladu
na celou předválečnou agendu vnitřní
správy - a při tom nemůžeme říci,
že bychom měli více bezpečnosti než
před válkou - tedy se nemůžeme ubránit
úsudku, že zde jsou vydání přeexponována
a že udržujeme nadbytečně velký
policejní aparát, který se pak z nedostatku
jiného zaměstnání stará i o
věci, po kterých mu nic není. (Potlesk.)
Podobně i 91/2miliardový rozpočet
ministerstva sociální péče musí
býti podroben účinné pozornosti a
kontrole parlamentní úsporné a kontrolní
komise. Ministr financí sám naznačil, že
na příklad podpor, určených pro válečné
poškozence, je mnohdy zneužíváno lidmi,
jejichž sociální postavení nevyžaduje,
aby byli předmětem veřejné péče.
Musíme dbát toho, aby v tomto oboru byli odstraněni
všichni příživníci, a zejména
obecně dbát toho, aby pod tituly sociálními,
kulturními nebo jinak líbivě označenými
nebyl vydržován předimensovaný administrativní
aparát, aby nebyly poskytovány subvence a podpory
institucím, které svou nehospodárnosti a
mnohdy zneužíváním veřejných
prostředků přispívají k obecné
nespokojenosti s veřejným přepychem, o kterém
tak výstižně mluvil generální
zpravodaj posl. Firt.