Pan ministr financí velmi správně odůvodnil
potřebu obnovit úrokovou službu vnitřního
státního dluhu poukazem na to, že státní
správa a její finanční situace je
posuzována doma i v cizině podle toho, jaký
postoj zaujímá k státnímu dluhu. Toto
jeho odůvodnění platí však stejně
i pro poměr mezi vkladateli a peněžními
ústavy, které dělají prostředníka
mezi vkladateli a konečným dlužníkem,
jímž je do značné míry stát.
Nepřispělo by k vývoji dobrého poměru
mezi vkladateli a peněžními ústavy,
kdyby si peněžní ústavy ponechávaly
celý příjem z obnovené úrokové
služby státního dluhu a majitelům vázaných
vkladů se nedostalo ani sebemenšího zúročení
úspor, které jim zbudou po zaplacení majetkových
dávek.
Vedle toho po obnovení úrokové služby
u státních dluhopisů musíme uvážit
také okolnost, že soukromí držitelé
těchto dluhopisů, mezi nimiž jsou převážně
majitelé větších kapitálů,
dostanou od státu úroky za celou dobu, zatím
co drobní střadatelé, kteří
své úspory ukládají u peněžních
ústavů, by nedostali žádné zúročení.
Dále máme pochybnosti o tom, zda je vyšší
zúročení u dluhopisů státních,
vydaných před okupací, dostatečně
odůvodněno jak s hlediska potřeb státní
pokladny, tak s hlediska hospodářské účelnosti.
Rozdílné zúročení státních
dluhopisů z doby předválečné
a dluhopisů z doby okupace, které jsou mezi jednotlivé
peněžní ústavy rozděleny nerovnoměrně
vlivem okolností čistě nahodilých,
vytváří neoprávněné
rozdíly ve výtěžcích a nákladech
mezi jednotlivými ústavy.
Doporučovali bychom proto v zájmu úspory
nákladů na státní dluh a vytvoření
nižší úrokové základny pro
budoucí vývoj i v zájmu vytvoření
jednotných výnosových podmínek mezi
všemi peněžními ústavy, aby úroky
z předválečných dluhopisů byly
sníženy také na 3% a nebyla dávána
neoprávněná výhoda nahodilé
skupině majitelů předválečných
dluhopisů, které podle sdělení pana
ministra financí mají být zúročeny
31/2%.
Konečně musíme projevit obavy, zda jsou přípravy
pro uvolňování vkladů na správné
cestě s hlediska administrativní účelnosti.
Považujeme za zcela zbytečné provádět
nákladné statistické šetření
o sociálním rozvrstvení vkladatelů,
když otázka příspěvků
k úhradě následků neblahého
dědictví po nacistickém režimu je prakticky
již vyřešena zákonem o majetkových
dávkách. Zásady pro postupné uvolňování
vázaných vkladů po zaplacení těchto
dávek mohou být docela dobře stanoveny rozumnou
úvahou, která by vzala ohled na všechny okolnosti,
důležité pro posouzení sociálních
a jiných zřetelů. I když budeme mít
tu nejkrásnější statistiku o sociálním
rozložení vkladů v březnu příštího
roku - a nevím, je-li to tak docela jisté, že
v té době už bude - bude si muset nakonec sednout
několik lidí, dát hlavy dohromady a uvažovat,
jaké praktické směrnice pro uvolňování
by byly nejrozumnější. Budou dělat za
několik měsíců to, co by mohli dělat
už teď. Práce na statistickém zpracování
obrovského množství přihlášek
k dávkám může sice přinést
zajímavé přehledy pro rozmanité studie,
patří však podle našeho názoru
do skupiny těch případů málo
produktivní agendy veřejné správy,
které nám zbytečně zatěžují
chod důležitějších prací
a na které pan ministr ve svém výkladu o
zhospodárnění veřejné správy
právem poukázal.
Paní a pánové, pan ministr financí
ve svém výkladu předestřel nám
také problematiku otázky počtu a platů
státních zaměstnanců, na kterou musí
narazit každý, i když se jen povrchně
zabývá rozborem rozpočtu. Otázka státních
zaměstnanců je v poslední době předmětem
vážných úvah i neodpovědné
demagogie. Jistě se nikdo z nás neodváží
tvrdit, že by byl ochoten nésti odpovědnost
za to, aby poplatnictvo na straně jedné neslo náklady,
spojené s nadbytečným počtem státních
zaměstnanců, a na straně druhé trpělo,
aby produktivní hospodářský život
byl podvazován nedostatkem pracovních sil. Je už
také konečně v zájmu státních
zaměstnanců samých, aby tato otázka
byla s urychlením vyřešena, poněvadž
neustálé zdůrazňování
příliš velkého počtu státních
zaměstnanců vytváří kolem nich
atmosféru, jako by byli nutným zlem našeho
veřejného života.
I když v navrhovaném státním rozpočtu
položka, kterou si vyžadují náklady na
platy a mzdy státních zaměstnanců,
daleko převyšuje trojnásobek položky z
roku 1938, víme dobře, že toto zvýšení
nemohlo se projevit ve zvýšení platů
a mezd. Domníváme se, že ani do budoucnosti
nelze uvažovat o podstatném snížení
této položky a že úspor, získaných
snížením počtu státních
zaměstnanců, má být použito k
zlepšení jejich platů. Poněvadž
však zejména v poslední době je problém
platů státních zaměstnanců
velmi ožehavý a je uváděn v souvislosti
se zvýšením, ke kterému došlo u
dělnických mezd, myslím, že je třeba
uvésti některá čísla, která
vrhnou správné světlo na poměr mezi
mzdami našich dělníků a platy státních
i ostatních zaměstnanců.
Podle sdělení pana ministra financí činí
průměrný plat státního zaměstnance
36.000 ročně, to je 263% průměrného
platu státního zaměstnance v r. 1937, kdy
činil 17.000 korun ročně. V souvislosti s
tím je poukazováno na zvýšení,
kterého mezitím doznaly mzdy dělnické.
Mám po ruce čísla o dělnických
mzdách z měsíce května letošního
roku. v tomto měsíci činil průměrný
střední denní výdělek dělnický
80 korun 66 haléřů. Jsem přesvědčen
o tom, že celoroční průměr denního
výdělku dělnického je přibližně
tentýž. V porovnání se statistikami
z doby předválečné, pokud vykazovaly
průměrnou denní dělnickou mzdu, je
třeba postupovat velmi opatrně. Je pravda, že
až do r. 1937 průměrná dělnická
denní mzda nebyla vyšší než 20 korun;
v r. 1935 činila dokonce pouhých 15.93 Kčs.
Podle toho by tedy průměrná dělnická
mzda činila dnes více než čtyřnásobek
proti době předválečné. Nesmíme
však zapomínat, že statistiky, vykazované
ústřední sociální pojišťovnou
v prvé republice, nemohly být přesné,
poněvadž nezachycovaly - v důsledku podpojištění
celé jedné pětiny dělnictva - mzdy,
které byly vyšší než 36 Kčs
denně a jejichž připočtení by
jistě podstatně zvýšilo předválečný
průměr. Ale i když připustíme,
že dělnické mzdy činí dnes trojnásobek
mezd předválečných, nesmíme
se dát strhnout k závěrům, kterými
bychom se měli řídit u ostatních skupin
zaměstnanectva. Vždyť i při tomto zvýšení
dělnické mzdy činí měsíční
průměr 1.920 Kčs a průměr celoroční
23.000 Kčs. Vidíme, že je zde stále
ještě podstatný rozdíl mezi mzdami dělnickými
a ostatních zaměstnanců v neprospěch
dělnictva. Doposud má 81% našich dělníků
plat nižší než 3.000 Kčs měsíčně.
54% dělníků má pak plat nižší
než 2.000 Kčs měsíčně.
Proto je velmi neodpovědné poukazovat na výjimečně
případy dělnických mezd, na tak zvané
špičkové výdělky dělníků,
poněvadž pouhých 6% našich dělníků
má platy vyšší než 4.000 Kčs
měsíčně a pouze 1,87% jich má
vyšší měsíční příjem
než 5.000 Kčs.
Z uvedených čísel je tedy zřejmo,
že zvýšením dělnických mezd
jsme jen do určité míry vyrovnali trvalou
disparitu mezi mzdami dělnickými a platy ostatních
zaměstnanců z dob prvé republiky. Nesmíme
také zapomínat, že až do r. 1938 nebylo
možno u dělnických mezd odstranit snížení,
ke kterému došlo v letech hospodářské
krise. Stejně tak si musíme jednou říci,
že mluvení o hospodářské demokracii
by zůstalo platonickým po tu dobu, pokud by se také
neprojevily důsledky nového chápaní
uspořádání našich společenských
poměrů ve mzdové a platové soustavě.
Jestliže jsme vyrovnali tak veliké rozdíly
mezi platy dělníků a ostatních soukromých
zaměstnanců, pak tím jenom odstraňujeme
záměrnou a velkorysou sociální korupci,
kterou prováděli kapitalisté. Tak, jak byli
tvrdí při posuzování požadavků
dělnictva a při stlačování
jejich mzdové a celé životní úrovně,
tak byli mnohem povolnější tam, kde šlo
o požadavky jejich ostatních zaměstnanců.
Záměrně pak stavěli proti sobě
dvě skupiny námezdně pracujících.
Víme přece dobře, že již v prvé
republice chápali uvědomělí soukromí
zaměstnanci tento pro ně velmi ponižující
postup zaměstnavatelů.
Domnívám se proto, že jenom neinformovanost
o skutečných průměrných mzdách
našeho dělnictva je příčinou
netrpělivosti nebo dokonce nevraživosti ostatních
vrstev zaměstnanectva. Z toho, co jsem uvedl, je, myslím,
zřejmo, že naše dělnictvo nese ve stejné
míře důsledky obtíží,
které musíme překonávat při
obnově našeho hospodářského života
a že i na jeho straně nelze považovat za neoprávněné
naděje na zvýšení životní
úrovně, ať už zvýšením
mezd nebo snížením cen. (Předsednictví
převzal místopředseda Komzala.)
Proto považuji za svou povinnost s tohoto místa vysloviti
uznání funkcionářům Ústřední
rady odborů, kteří při řešení
otázek mzdových postupují s odpovědností
a se zřetelem k potřebám celého našeho
hospodářského života, i když je
to někdy nepopulární. Stejně tak je
však třeba odsoudit současně stranickou
demagogii, která je někdy prováděna
v platových otázkách zaměstnanectva.
To, k čemu došlo v souvislosti s jednáním
o výši vánoční výpomoci,
nám vnuká obavy, že v zájmu stranicko-
politické agitace je na leckterých místech
ochota obětovat klid mezi zaměstnanectvem problematickému
agitačnímu úspěchu. Zdůrazňuji
ovšem, že i po tom, co jsem řekl, je nám
samozřejmé, že nejenom naše dělnictvo,
ale i státní zaměstnanci přinášejí
značné oběti znovuvybudování
našeho hospodářského života, Není
dnes zaměstnanecké skupiny, která by nepociťovala
tíhu dnešních cen. Musíme míti
ovšem odvahu k vysvětlování a opakování
jednoduché pravdy, že zvýšení životní
úrovně našeho lidu je závislé
na zvýšení kupní síly jeho důchodů.
To pak je podmíněno trvalým zvýšením
výrobnosti práce, o které musíme usilovat
v rámci dvouletého plánu.
Za nejvýznamnější událost letošního
roku v našem životě lze jistě považovat
úspěšné provedení odsunu Němců
z Československa. Historický význam tohoto
činu byl již mnohokrát náležitě
oceněn. Uskutečňujeme tak jeden ze základních
článků nového pojetí výstavby
Československé republiky jako národního
státu Čechů a Slováků. Víme
všichni dobře, že odsun Němců je
však pouze jednou částí tohoto problému.
Druhá nás bude ještě delší
dobu zaměstnávat. Je to osídlení našeho
pohraničí, kde stále ještě budeme
zápasit s mnoha obtížemi, než bude úspěšně
zakončeno.
Chci však upozornit na další okolnost, která
je důsledkem odsunu Němců. Připomeňme
si zkušenost, kterou jsme učinili na pařížské
mírové konferenci. Domnívali jsme se, že
pro splnění našich požadavků, které
jsme konferenci předložili, stačí ta
okolnost, že jsme jedním z vítězných
států, který v boji proti nacismu přinesl
značné oběti a jehož požadavky
se týkají států poražených.
Ukázalo se však, že jsme svoje síly přecenili.
A kdo má příležitost sledovat veřejné
mínění v ostatních evropských
státech, pozná, že ne všude byla dostatečně
pochopena nutnost odsunu Němců a naše úsilí
o vytvoření národního státu
Čechů a Slováků. Nemám na mysli
odpůrce Československa, pro které odsun Němců
a všechno to, co s ním bylo spojeno, bylo a je jenom
příležitostí k štvanicím
proti nám. Ukazuje se však, že i ve státech,
které byly postiženy okupací stejně
jako my, a u skutečných přátel naší
republiky nebyla doposud pochopena historická nutnost odsunu
Němců z Československa. Je to dokladem toho,
že naše oficiální zahraniční
propaganda má velmi mnoho nedostatků a neuvědomuje
si, že je třeba, aby všechno to, co by mohlo
býti příčinou neporozumění
mezi námi a starými přáteli Československa,
bylo náležitě odůvodňováno
a za hranicemi vysvětlováno.
K naší zahraniční politice vyjádří
náš klub stanovisko při rozpravě o kapitole
ministerstva zahraničí. Chci tu proto jenom konstatovat
radostnou skutečnost, která je patrně výsledkem
několika posledních lekcí, kterých
se nám dostalo v našich zahraničně-politických
vztazích. Tak jako si sami chceme své věci
vyřizovat po svém, nepleťme se do věcí,
jež se nás netýkají. Zdá se konečně,
že i u nás je jasno, že naše spojenecké
smlouvy nás nezavazují k tomu, abychom se při
každé vhodné i nevhodné příležitosti
starali o odstranění posledních zbytků
sympatií, kterým se na Západě těšíme.
Hlavní směrnicí naší zahraniční
politiky je zajištění bezpečnosti Československa.
Může-li vůbec býti zajištěna
pro případ příštích konfliktů,
pak je její jedinou zárukou naše nejtěsnější
spojenectví se Sovětským svazem, které
nás zabezpečuje proti všem možným
útokům se strany nového Německa. S
této cesty se nedáme svésti žádnými,
zejména ne hospodářskými výhodami,
jež se s oblibou stávají prostředkem
mocenského nátlaku. (Potlesk.) Bylo by však
chybou domnívati se, že naše spojenecké
svazky na obranu proti útoku se strany Německa nejsou
rozumnými lidmi na Západě chápány.
Ty nerozumné bychom stejně těžko přesvědčovali.
Těžko pochopitelné by však bylo na Západě,
kdybychom zapomínali, že i tam máme velmi mnoho
přátel mezi pokrokovými a zejména
socialistickými živly, které s neobyčejným
zájmem a účastí sledují naše
úsilí o výstavbu demokratického a
socialistického státu. (Potlesk.) Jsem přesvědčen,
že cesta, kterou jsme nastoupili v Československu,
stane se příkladem pro mnohé ostatní
evropské státy a že by bylo neprozřetelné,
kdybychom si uzavírali cestu k pomoci tam, kde nám
bude kdykoliv přátelsky poskytnuta.
Paní a pánové! Již prvé přípravné
práce na nové ústavě nám znovu
ukazují, jaké zkoušce bude podrobeno ujišťování,
jež jsme tak často slyšeli s tohoto místa
od slovenských pánů poslanců. Zkušenosti,
kterých jsme nabyli z nového uspořádání
poměrů na Slovensku po osvobození naší
republiky, nás mohou již opravňovat k zaujetí
stanoviska, jak má vypadat ústavní uspořádání
vzájemného poměru mezi Čechy a Slováky
v jednotném státě. Chtěl bych ubezpečit
mluvčí Slovenska, že česká veřejnost
bude velmi pozorně sledovat jednání o definitivní
úpravu vzájemného poměru a že
je zneklidněna obavami o to, aby úsilí o
zabezpečení skutečné jednoty našeho
státu nebylo jenom jednostranné.
Vývoj poměrů na Slovensku, chování
se povereníctev vůči ústředním
úřadům a konečně postup některých
pánů poslanců při projednávání
zákona o dvouletém plánu a některé
velmi oficiální projevy slovenských vedoucích
činitelů nás nezbavují obav, že
jsou na Slovensku síly snažící se o
to, aby v rámci Československé republiky
bylo zachováno samostatné Slovensko. Je proto třeba,
aby na Slovensku bylo známo, že i trpělivost
české veřejnosti má své meze.
Máme pochopení pro ochotu Slováků
spoluvládnout v celém státě. Menší
pochopení může však býti vyžadováno
od české veřejnosti pro odpor, se kterým
se setkávají zásahy ústředních
úřadů na půdě Slovenska. Vím,
že větší část odpovědných
slovenských činitelů si upřímně
přeje a také snaží o nejvhodnější
způsob rozřešení nejožehavější
otázky existence naší republiky. Ale také
právě na jejich adresu pravím docela otevřeně,
že na Slovensku nelze ustupovat před živly, které
v obnovení Československé republiky spatřují
jenom příležitost, jež umožňuje
Slovensku vyhnouti se všem důsledkům, které
by pro ně měla někdejší existence
samostatného Slovenského státu, poraženého
v řadě ostatních spojenců nacistického
Německa a nesoucího všechny důsledky
z toho vyplývající.
Jestliže jsme doposud byli velmi zdrženliví a
trpělivě jsme očekávali, že zkušenosti
nashromážděné za dobu existence Slovenského
státu a zejména po osvobození přispějí
k posílení myšlenky jednoty Československé
republiky i na Slovensku, pravíme velmi důrazně,
že při řešení této otázky
v ústavě bude celá česká veřejnost
od slovenských zástupců vyžadovati jasnou
řeč. My v českých zemích víme
dobře, zač bojovali ti skuteční vojáci
bansko-bystrického povstání. Nešlo jim
jen o vyhnání Němců ze Slovenska:
bojovali za obnovení Československé republiky
a za odstranění tisovského režimu v
jakékoli formě. (Potlesk.) Víme, jak
mnozí z nich jsou dnes zklamáni právě
vývojem poměrů na Slovensku. Jsem však
přesvědčen, že oni a společně
s nimi všechny skutečně pokrokové síly
na Slovensku, které si uvědomují, jak často
je dnes zneužíváno jejich boje za svobodu pro
zachování tradic tisovského státu
ve slovenském životě, zabrání
nebezpečí, které by nutně muselo nastat,
kdyby nebylo možno dosáhnouti dohody, jež by
zabezpečovala naprostou jednotnost československého
státu.
Podrobnější rozbor rozpočtových
položek, týkajících se Slovenska, by
jistě ukázal, jaké důsledky v hospodářském
životě našeho státu by mohlo míti
rozumné a jednotné uspořádání
poměrů mezi Čechy a Slováky. Český
lid bude ochoten přinášeti oběti tomu,
aby životní úroveň slovenského
lidu byla přiblížena životní úrovni
v českých zemích. Zprůmyslnění
Slovenska a vybudování jeho hospodářství
na výši hospodářství zemí
českých může však býti úspěšné
pouze za předpokladu, že Slovensko jak hospodářsky,
tak i politicky bude pevnou součástí jednotné
Československé republiky. (Potlesk.)
Vím, že moje slova budou posuzována nepřívětivě,
ale je už na čase, abychom mluvili jasnou řečí.
Paní a pánové, předložený
návrh rozpočtu nám znovu dokazuje, že
ještě dlouhou dobu dopředu bude třeba
pevné spolupráce a spoluodpovědnosti v Národní
frontě, abychom mohli pokračovat v úspěšném
díle obnovy, které nám již nyní
získalo velmi mnoho obdivu v ostatním kritickém
světě. Škoda, že se naše propaganda
nestará dost o to, aby důkladně seznámila
naši veřejnost s hospodářskými
i politickými poměry v ostatních evropských
státech, s tím, jak je oceňováno naše
úsilí a jeho výsledky na poli hospodářské
výstavby státu, jakým silným dojmem
působil zejména na Západě způsob
našich květnových voleb, které jistě
právem jsou tam považovány za nejdemokratičtější
volby, ke kterým od konce války na evropském
kontinentě došlo, s jakým zájmem jsou
sledovány naše úspěchy při budování
rozumné organisace společenského celku, naše
socialisace při zachování všech základních
demokratických principů. Jsem přesvědčen,
že by se náš lid s ještě větším
úsilím a mnohem větší energií
vrhl do práce na uskutečnění dvouletky
a trpělivě snášel obtíže,
které ještě musíme překonávat.
Klub sociálnědemokratických poslanců
bude hlasovat pro rozpočet, i když řada připomínek,
které navrhl v rozpočtovém výboru,
nebyla přijata. Vyjadřujeme tím důvěru
k vládě Národní fronty a přesvědčení,
že jednota Národní fronty je nejdůležitějším
předpokladem našich dalších úspěchů
ve výstavbě osvobozeného státu.
Děkuji jménem klubu sociálnědemokratických
poslanců také panu ministru financí za jeho
skvělý, vyčerpávající
a informativní výklad, kterým nám
uvedl návrh státního rozpočtu. S příkladnou
otevřeností nás informoval o všech ožehavých
problémech našeho hospodářství
a poskytl nám cenný materiál pro posuzování
všech hospodářských problémů.
Sdílím jeho názor, že je třeba,
abychom se na věci dívali klidně, bez nervosy
a jako dosud nasadili své síly, abychom co nejvíce
pokročili v rekonstrukci naší republiky. (Potlesk.)